• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 22
    1. #1
      عضو آشنا
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۹
      نوشته : 12 صلوات : 47
      مورد صلوات: 78 در 13
      حضور : 1 ساعت 3 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      shombokh آنلاین نیست.

      این حدیث جعلی است؟




      پیامبر به حضرت علی فرموده دروغ در سه جا مجاز است:1به زن 2در جنگ 3برای اصلاح دوست
      اگر جعلی نیست دروغ که عمل طرد شده ایست و گناه کبیره است به همین راحتی حلال شمرده شده؟لطفا کارشناسان توضیح دهند

    2.  

    3. #2
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۹
      نوشته : 99 صلوات : 144
      مورد صلوات: 301 در 92
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      یابنده آنلاین نیست.



      سلام
      نه عزیز جعلی نیست.

      يَا عَلِيُّ ثَلَاثٌ يَحْسُنُ فِيهِنَّ الْكَذِبُ الْمَكِيدَةُ فِي الْحَرْبِ وَ عِدَتُكَ زَوْجَتَكَ وَ الْإِصْلَاحُ بَيْنَ النَّاسِ وَ ثَلَاثَةٌ مُجَالَسَتُهُمْ تُمِيتُ الْقَلْبَ مُجَالَسَةُ الْأَنْذَالِ وَ مُجَالَسَةُ الْأَغْنِيَاءِ وَ الْحَدِيثُ مَعَ النِّسَاء

      من لا يحضره الفقيه، شیخ صدوق، جلد چهارم، صفحه سیصد و شصت

      يا على: سه مورد است كه دروغ گفتن در آن نيكو است: تدبير در جنگ، و وعده دادن به همسر و زوجه، و اصلاح ميان مردم. و همنشينى سه طايفه دل را می ميراند: همنشينى فرومايگان، و همنشينى توانگران، و گفتگو با زنان.

      الخصال أَبِي عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ أَبِي الْحُسَيْنِ بْنِ الْحَضْرَمِيِّ عَنْ مُوسَى بْنِ الْقَاسِمِ الْبَجَلِيِّ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍعَنِ الْمُحَارِبِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص ثَلَاثٌ يَحْسُنُ فِيهِنَّ الْكَذِبُ الْمَكِيدَةُ فِي الْحَرْبِ وَ عِدَتُكَ زَوْجَتَكَ‏ وَ الْإِصْلَاحُ بَيْنَ النَّاسِ وَ قَالَ ثَلَاثٌ يَقْبُحُ فِيهِنَّ الصِّدْقُ النَّمِيمَةُ وَ إِخْبَارُكَ الرَّجُلَ عَنْ أَهْلِهِ بِمَا يَكْرَهُهُ وَ تَكْذِيبُكَ الرَّجُلَ عَنِ الْخَبَرِ وَ قَالَ ثَلَاثَةٌ مُجَالَسَتُهُمْ تُمِيتُ الْقَلْبَ مُجَالَسَةُ الْأَنْذَالِ وَ الْحَدِيثُ مَعَ النِّسَاءِ وَ مُجَالَسَةُ الْأَغْنِيَاءِ

      بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، علامه مجلسی، جلد شصت و هشتم، صفحه نهم

      پيامبر اكرم فرمود سه مورد است كه دروغ گفتن جائز بلكه خوب است 1- در صحنه جنگ 2- وعده دادن به همسر 3- براى اصلاح بين مردم. سه مورد است كه راست گفتن قبيح و زشت است. 1- سخن‏چينى 2- نقل عمل ناپسند از خانواده كسى به شوهر و سرپرست آن خانواده 3- و دروغگوئى كسى را به او گفتن و اخبار او را تكذيب كردن و نيز فرمود. سه گروهند كه همنشينى با آنان دل را می ميراند 1- همنشينى با افراد پست و رذل 2- هم صحبت شدن با زنها 3- همنشينى با ثروتمندان‏

      که البته مورد اول و سوم را کاملا درک میکنم اما در مورد دروغ به همسر متوجه نمیشوم.
      همچنین همصحبتی با زنها و همنشینی با ثروتمندان را هم باز نمیفهمم
      ویرایش توسط یابنده : ۱۳۸۹/۰۸/۱۳ در ساعت 11:52 PM

    4. #3
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۹
      نوشته : 6 صلوات : 0
      مورد صلوات: 16 در 5
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      christehrani آنلاین نیست.



      سلام

      اصلاً صحت سند این روایت را ارزیابی کردید؟

    5. صلوات ها 3 : shombokh,مؤمن,شیخ هادی
    6. #4
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت خرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 550 صلوات : 4,078
      مورد صلوات: 3,948 در 553
      حضور : 1 روز 8 ساعت 13 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      بی دل آنلاین نیست.



      پيامبر اكرم فرمود سه مورد است كه دروغ گفتن جائز بلكه خوب است 1- در صحنه جنگ 2- وعده دادن به همسر 3- براى اصلاح بين مردم.
      با سلام
      چطور ممکنه وعده دروغ دادن اونم در خانواده به همسر خوب باشه؟؟؟!!!!!!!!!! یعنی وعده های سرخرمن دادن به چه دلیلی؟؟؟این در تناقض با ویژگی هایی هست که برای مومنین برشمرده میشه؟ و اصلا هم با عقل جور در نمیاد!!
      لطفا دوستان اگر توضیحی دارن بفرمایند ما استفاده کنیم
      تشکر
      ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی



    7. #5
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۹
      نوشته : 354 صلوات : 97
      مورد صلوات: 1,413 در 339
      حضور : 19 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 1 وبلاگ :
      شیخ هادی آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط shombokh نمایش پست ها
      این حدیث جعلی است؟
      با سلام به دوستان خوبم
      كتاب ميزان الحكمه در اين مورد حديثي از امام صادق (ع ) آورده است .
      ((كل كذب مسوئول عنه صاحبه يوما" الا (كذبا") في ثلاثه رجل , كائد في حربه فهو موضوع عنه او رجل اصلح بين اثنين تلقي هذا بغير ماتلقي به هذا يريد بذلك الاصلاح ما بينهما, او رجل وعد اهله شيئا" و هو لايريد ان يتم لهم ; هر دروغي روزي از گوينده اش بازخواست شود مگردروغي كه در سه جا گفته شود, مردي كه در جنگ نيرنگ زند كه بر او گناهي نيست , يا مردي كه ميان دو نفر اصلاح و سازش دهد با اين يكي برخورد مي كند و با آن ديگري برخورد ديگري و هدفش از اين كار آشتي دادن ميان آن دو است , يا مردي كه به زن (يا خانواده ) خود وعده اي دهد و قصد انجام آن را نداشته باشد)), (ترجمه ميزان الحكمه , ج 11, محمد محمدي ري شهري , دارالحديث , نقل از كافي ).
      اين دروغ در موردي است كه مصلحت در كار باشد, نه اين كه هميشه مي توان به زن دروغ گفت . به عنوان مثال زن مي گويد فلان وسيله را براي خانه خريداري كن و مرد با وجودي كه امكانات مالي آن را ندارد وعده مثبت مي دهد, زيرا مقابله آشكار با درخواست زن غالبا" موجب نزاع و درگيري خانوادگي مي شود اما مي توان با پذيرش درخواست آن از نزاع و درگيري جلوگيري كرد, سپس به تدريج او را از خواسته خود منصرف ساخت و يا در شكل ممكن آن را عملي ساخت . علامه مجلسي مي نويسد ((بدان كه مضمون اين حديث مورد اتفاق خاصه و عامه (شيعه و سني ) است . مثلا" ترمذي از پيامبر(ص ) روايت كرده است كه فرمود: دروغ گفتن روا نيست , مگر در سه جا: مرد براي خشنودي همسر خود سخن به او بگويد و دروغ گفتن در ميدان جنگ و دروغ گفتن براي آشتي دادن ميان مردم )), (همان ).


      غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
      برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
      آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
      برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
      اللهم عجل لولیک الفرج

    8. صلوات ها 3 : ehsan24,shombokh,مؤمن
    9. #6
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 274 صلوات : 736
      مورد صلوات: 1,350 در 263
      حضور : 9 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      zahra آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط یابنده نمایش پست ها
      همنشينى سه طايفه دل را می ميراند: همنشينى فرومايگان، و همنشينى توانگران، و گفتگو با زنان.
      لطفا این نکته را نقطه ضعف زنان قلمداد نکنید. چرا که به وضوح نقطه ضعف برخی مردان است. چون که بسیاری از مردان در زمان سخن گفتن با زنان به کمالاتش و کلماتش توجه ندارند.
      من به نوبه خود به عنوان یک زن از این حدیث ناراحت نشدم و یاد گرفته ام که با اهلش باید سخن گفت !!! شما هم به عنوان یک مرد خود را ناراحت نکنید اگر قوتتان به حدی است که به کمالات و اصل و درستی و نادرستی کلام توجه دارید مشمول این حدیث نیستید ..
      ویرایش توسط zahra : ۱۳۸۹/۰۸/۱۹ در ساعت 03:49 PM

    10. صلوات ها 3 : shombokh,كبوتر حرم,مؤمن
    11. #7
      کارشناس پاسخگوی قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 1,656 صلوات : 1,865
      مورد صلوات: 7,426 در 1,533
      حضور : 11 روز 21 ساعت 51 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      مجید آنلاین نیست.



      بسم الله الغافر
      با تشكر

      اول اصل حديث را مي اوريم بعد به توجيه و تفسير ان مي پردازيم

      محمد بن علي بن الحسين بإسناده عن حماد بن عمرو وأنس بن محمد ، عن أبيه جميعا ، عن جعفر بن محمد ، عن آبائه ـ في وصية النبي ( صلى الله عليه وآله وسلم ) لعلي ( عليه السلام ) ـ قال :
      يا علي ، إن الله أحب الكذب في الصلاح ، وأبغض الصدق في الفساد ـ إلى أن قال : ـ يا علي ، ثلاثيحسن فيهن الكذب : المكيدة في الحرب ، وعدتك زوجتك ،
      والإصلاح بين الناس .


      وسائل الشیعه ج12 ص 231 - 256 باب جواز الكذب في الإصلاح دون الصدق في الفساد [ 16229 ] 1 ـ
      ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۸/۱۹ در ساعت 08:32 PM

    12. صلوات ها 2 : منتظر المهدی,مؤمن
    13. #8
      کارشناس پاسخگوی قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 1,656 صلوات : 1,865
      مورد صلوات: 7,426 در 1,533
      حضور : 11 روز 21 ساعت 51 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      مجید آنلاین نیست.



      وفي ( الخصال ) عن أبيه ، عن سعد ، عن أحمد بن الحسين بن سعيد ، عن أبي الحسين بن الحضرمي ، عن موسى بن القاسم ، عن جميل بن دراج ، عن محمد بن سعيد ، عن المحاربي ، عن جعفر بن محمد ، عن آبائه ، عن النبي ( صلى الله عليه وآله وسلم ) قال:
      ثلاثة يحسن فيهن الكذب : المكيدة فيالحرب ، وعدتك زوجتك ، والإصلاح بين الناس ، وثلاثة يقبح فيهن الصدق : النميمة ، وإخبارك الرجل عن أهله بما يكرهه ، وتكذيبك الرجل عن الخبر ،

    14. صلوات ها 2 : منتظر المهدی,مؤمن
    15. #9
      کارشناس پاسخگوی قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 1,656 صلوات : 1,865
      مورد صلوات: 7,426 در 1,533
      حضور : 11 روز 21 ساعت 51 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      مجید آنلاین نیست.



      آیا واقعا دروغ در چنین مواقعی جایز است ؟




      مضمون این احادیث دستورهای معقول و پسندیده ای است که كسي آنها را محکوم نمی کند. در این احادیث دروغ در سه جا جایز بلکه پسندیده شمرده شده است :

    16. صلوات ها 3 : shombokh,مؤمن,ایمان
    17. #10
      کارشناس پاسخگوی قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 1,656 صلوات : 1,865
      مورد صلوات: 7,426 در 1,533
      حضور : 11 روز 21 ساعت 51 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      مجید آنلاین نیست.



      1. در جنگ که دشمن برای ضربه زدن به مسلمانان و جامعه اسلامی هجوم آورده و مسلمانان برای مقابله قیام کرده اند، در اینجا اطلاعات غلط دادن به دشمن و با دروغ و مکر و حیله دشمن را منحرف کردن و به زمین زدن، جایز است و این در عرف عموم مردم دنیا جا افتاده و ضرب المثل شده که: جنگ میدان خدعه و نیرنگ است.
      دو نفر که برای کشتن هم رو در رو ایستاده اند، به هر طریق سعی در پیروزی دارند . اسلام جنگ ابتدایی و هجومی را علیه کسی اجازه نمی دهد و در میدان فردی و جمعی فقط دفاع را جایز می شمارد . بنا بر این اجازه نمی دهد بدون دلیل قانع و جایز کننده بر فرد یا جمعی هجوم برند ولی اگر جایی مورد هجوم دشمن واقع شدند، به آنان اجازه داده برای غلبه بر دشمن مکر و کید و حیله کنند و دادن اطلاعات غلط یکی از موارد است.

    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 8

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •