ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی “ ورود به حساب” کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.





کاربران گرامی با توجه به طراحی و راه اندازی قالب واکنش گرا و نهایی شدن این پرسه گسترده ، ممکن است اختلالاتی در دسترسی به انجمن ایجاد شود ، لطفا تا رونمایی از قالب جدید ما را همراهی نمایید...
از صبر و شکیبایی شما متشکریم ...
صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 50
  1. #1
    JustGOD5 آواتار ها
    عضو كوشا
    عضویت
    شهریور 1389
    علاقه ها
    نماز-قرآن
    نوشته
    226
    394
    985
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    6
    آپلود
    3

    تعجب آیا روز غدیر خم روز گرمی بوده؟

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام خدمت تمام دوستان اسک دینی
    هدف من از ایجاد این تاپیک آشنایی با مذهب شیعه و مذهب سنی است.
    عزیزان شیعه و دوستان سنی در این تاپیک می توانند مذهب خود را توضیح دهند.
    اکثر ما فقط اسم مذاهب و فرقه ها رو میدونیم اما درباره خود اون ها هیچ اطلاعی نداریم.
    ویرایش توسط JustGOD5 : 1389/07/30 در ساعت 15:12
  2. # ADS
    Circuit advertisement
    عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته
    Many
    تبلیغات ...تبلیغات ... تبلیغات ...
     

  3. #2
    JustGOD5 آواتار ها
    عضو كوشا
    عضویت
    شهریور 1389
    علاقه ها
    نماز-قرآن
    نوشته
    226
    394
    985
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    6
    آپلود
    3
    بسم الله الرحمن الرحیم

    از خودم شروع میکنم
    شیعه هستم (12 امامی):تا آنجایی که من اطلاع دارم شیعه به کسی گفته می شود که خلافت حضرت علی را قبول دارد؛و قبول دارد که پیغمبر گرامی اسلام(ص) در محلی به نام غدیر خم،حضرت علی(ع) را به جانشینی خود برگزید.
    اطلاعات من در مورد مذهب خودم فقط در همین حد بود.
  4. #3
    JustGOD5 آواتار ها
    عضو كوشا
    عضویت
    شهریور 1389
    علاقه ها
    نماز-قرآن
    نوشته
    226
    394
    985
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    6
    آپلود
    3
    بسم الله الرحمن الرحیم

    از دوستان تقاضا دارم که بعد از دیدن این تاپیک،حتما مذهب خود را توضیح کنند.
    ویرایش توسط JustGOD5 : 1389/08/02 در ساعت 06:12
  5. صلوات ها 5 : TAHOOR, آذر بانو, حمید, صدیق, طاها
  6. #4
    طاها آواتار ها
    کارشناس پاسخگوی انجمن کلام و عقاید
    عضویت
    مهر 1388
    نوشته
    4,282
    16,166
    24,881
    حضور
    11 روز 14 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    نقل قول نوشته اصلی توسط justgod5 نمایش پست ها
    هدف من از ایجاد این تاپیک آشنایی با مذهب شیعه و مذهب سنی است.


    با سلام


    بزرگوار منظورتان اين است كه دوستان مذهب خود را معرفي كنند؟؟ يا در مورد مذهب خود توضيحاتي بدهند؟؟؟

    اگر منظور اولي است كه خب اكثر دوستان شيعه هستند و برخي از دوستان اهل سنت هم هستند با چند نفر بدون دين و ....

    اما برداشت بنده از اسم تايپك اين است كه شما عزيز مي خواهيد در مورد دو مذهب شيعه و سني اطلاعاتي داشته باشيد

    اما در مورد شيعه:

    شيعه به كسي گفته مي شود كه بعد از اخرين پيامبر خداوند در روي زمين حضرت علي(ع) را به عنوان وصي بدون وصل پيامبر(ص) قبول كند

    خود شيعه هم داراي چندين فرقه است كه شيعه 12 امامي مهمترين ان است و به كساني اطلاق مي شود كه 12 امام بعد از پيامبر را يكي بعد از ديگري قبول كنند تا برسيد به امام مهدي(عج)


    البته بزرگوار

    شيعه غير از اين مطالب در برخي مسايل اعتقادي هم با اهل سنت داراي اختلافاتي است

    ولي عمده ترين مشكلي كه شيعه با اين فرقه دارد در خلافت بعد ازرسول(ص) است و بحث امامت كه البته اهل سنت به امام به معنايي كه شيعه قايل است اعتقاد ندارد

    شيعه امام را ولي و سرپرست مردم ونگاه بان دين و منتخب خدا و منتصب پيامبر مي داند و لذا قايل است كه كسي ديگري غير از معصوم نمي تواند جانشين پيامبرباشد برخلاف اهل سنت كه خلافت را صرف خليفه بودن معنا مي كند و بس.

    باز مسايل ديگري هم است كه در هر موردي فرموديد ادامه مي دهيم



  7. #5
    iman2010 آواتار ها
    عضو كوشا
    عضویت
    شهریور 1389
    نوشته
    196
    22
    187
    حضور
    2 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    باسلام. خدمت دوستان.من هم مسلمان و اهل سنت (شافعی) هستم.
    همانطور که دوستمان جناب طاها گفتند یکی از موارد اختلاف اساسی بین شیعه و سنی مسئله امامت و عصمت است. که اهل تشیع مسئله امامت و جانشینی پیامبر را یک مسئله آسمانی میدانند و باور بر این دارند که باید امام معصوم و منصوب شده از سمت خدا باشد. ولی اهل سنت مسئله جانشینی پیامبر را یک مسئله زمینی میدانند و امام را منصوب شده از سمت مردم زمین میدانند و عصمت را برای هیچ انسانی قائل نیستند.

    در نزد تشیع مسئله رهبری جامعه مسلمین بعد از فوت پیامبر بر عهده امام معصوم است ولی در نزد اهل سنت این مسئله بر عهده شوری اولی الامر است.

    همانطور که شیعه دارای چند فرقه است اهل سنت هم چند فرقه دارد. البته تفاوت فرقه های اهل سنت با همدیگر کمتر از تفاوت فرقه های تشیع با همدیگر است.
    [SIZE=2]
    خدایا !
    رحمتی کن تا ایمان ، نان و نام برایم نیاورد ،
    قوتم بخش تا نانم را و حتی نامم را در خطر ایمانم افکنم
    تا از آنها باشم که پول دنیا را میگیرند و برای دین کار میکنند ،
    نه از آنان که پول دین را میگیرند
    [CENTER]و برای دنیا کار می کنند.
    [COLOR=Magenta][B]


  8. #6
    طاها آواتار ها
    کارشناس پاسخگوی انجمن کلام و عقاید
    عضویت
    مهر 1388
    نوشته
    4,282
    16,166
    24,881
    حضور
    11 روز 14 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    نقل قول نوشته اصلی توسط iman2010 نمایش پست ها
    همانطور که شیعه دارای چند فرقه است اهل سنت هم چند فرقه دارد. البته تفاوت فرقه های اهل سنت با همدیگر کمتر از تفاوت فرقه های تشیع با همدیگر است.


    با سلام

    دوست بزرگوار ممنون از معرفي بي قيد وبند خود و تشكر از مطالبي كه فرموديد واقعا تشكر

    مي شود بيشتر در اين مورد توضيح فرماييد و همچنين در مورد ديگر عقايد خودتان

    مثلا همين امامت اسماني و خلافت زميني را بيشتر توضيح فرماييد و دلايل و استدلال خود را براين مطالب بياوريد



  9. #7
    iman2010 آواتار ها
    عضو كوشا
    عضویت
    شهریور 1389
    نوشته
    196
    22
    187
    حضور
    2 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    در مورد اختلاف مذاهب اهل سنت. خوب مذاهب اهل سنت اختلافشان در فتواهای فقهی است ولی در عقیده با همدیگر مشترک هستند و اختلاف دو مذهب اهل سنت همانند اختلاف دو مرجع تقلید شیعه است.
    ولی نمیدانم شیعیان زیدی هستند یا کدام دسته از شیعیان که خلفای راشدین را تکریم میکنند ولی شیعیان اثنی عشری خیر.
    یا مثلا برخی شیعیان امامت را تا امام هشتم میدانند در حالیکه شیعیان اثنی اشعری تا امام دوازدهم
    و چند نمونه دیگر از این موارد.

    در مورد امامت هم که بحث اگر شروع شود به درازا میکشد و فکر میکنم موضوع کاملا منحرف شود. به همین دلیل ترجیح میدهم جوابی ننویسم. ولی در کل اهل تشیع امام را منصوب از سمت خدا میدانند ولی اهل سنت امام را منصوب از سمت مردم. اهل تشیع امام را معصوم میدانند و عدم عصمت را منافی با امام بودن میدانند ولی اهل سنت دقیقا برعکس هستند.
    [SIZE=2]
    خدایا !
    رحمتی کن تا ایمان ، نان و نام برایم نیاورد ،
    قوتم بخش تا نانم را و حتی نامم را در خطر ایمانم افکنم
    تا از آنها باشم که پول دنیا را میگیرند و برای دین کار میکنند ،
    نه از آنان که پول دین را میگیرند
    [CENTER]و برای دنیا کار می کنند.
    [COLOR=Magenta][B]


  10. #8
    bina88 آواتار ها
    كاربر ويژه
    عضویت
    خرداد 1389
    نوشته
    5,240
    18,546
    21,995
    حضور
    68 روز 5 ساعت 22 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    سلام علیکم جمیعچ

    من هم به خداوند یگانه و پیامبر او محمد صلی الله علیه و آله معتقدم و سنی هستم به سنت پیامبرم که علی ابن ابی طالب و فرزندانش آنرا برایم توصیف کرده اند و چون هر کسی از خاندان رسول الله سنت رسولش را بیاموزد سنی نمی نامندش مرا شیعه میخوانند.

    شیعه بمعنای امت است امتی که علی ابن ابی طالب را ولی ای میداند که اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولوالامر منکم در موردش صدق میکند لذا طبق همین نامش را شیعه نهاده اند.

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )
  11. #9
    حمید آواتار ها
    عضو وفادار
    عضویت
    خرداد 1389
    علاقه ها
    دینی
    نوشته
    398
    642
    1,734
    حضور
    12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    به نام دادار بی همتا

    سلام علیکم


    تشکر از همه عزیزان و علی الخصوص بینای گرامی که حق مطلب را ادا کرد.

    حقیقت همان است که ایشان فرمودند ، و براستی آیا اهل واقعی سنت شیعه پیامبر و اولاد پیامبر جمیعاً علیهم السلام نخواهد بود ؟
    آیا تمام اختلافات نشأت گرفته از عمل نکردن به سنت و سیره پیامبر صلوات الله علیه و آله نیست ؟
    آیا آنطور که دوستان اهل سنت میفرمایند امامت در نزد آنان حتی از فروع هم نیست ؟؟؟
    واقعیت که چیز دیگری را نشان میدهد !!!
    واقعیت میگوید مراسم کفن و دفن پیامبر و رسول امت رها شد تا امام انتخاب شود !
    واقعیت میگوید وقتی امام انتخاب شد اطاعت از دستورش بر همه واجب است !
    واقعیت میگوید عمل شیخین برای علمای اهل سنت حجت بوده و هست !
    واقعیت میگوید اگر این امام با جور بر مردم مسلط شد کسی حق اعتراض نخواهد داشت !

    و . . . واقعیت خیلی چیز های دیگرهم میگوید که اینجا جای گفتنش نیست !

    آیا اینچنین مسئله ای که موجب حجت شدن بر دیگران است حتی از فروع هم نیست ؟؟؟
    آیا اینچنین مسئله ای که اطاعت مطلق در پس آن است ، در نزد اهل سنت ظاهراً کم اهمیت است ؟؟؟
    و براستی اگر حتی همین امامت !!! حتی همین امامت از فروع هم نیست ، پس چه چیزی میتواند اصل و فرع باشد ؟
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟
  12. صلوات ها 5 : bina88, JustGOD5, TAHOOR, رضا, صدیق
  13. #10
    صدیق آواتار ها
    مدیر علمی انجمن کلام و عقاید
    عضویت
    مهر 1388
    علاقه ها
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    3,473
    10,281
    12,582
    حضور
    30 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0

    راهنما آیا امامت از اصول دین است یا فروع؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط حمید نمایش پست ها
    آیا اینچنین مسئله ای که موجب حجت شدن بر دیگران است حتی از فروع هم نیست ؟؟؟
    آیا اینچنین مسئله ای که اطاعت مطلق در پس آن است ، در نزد اهل سنت ظاهراً کم اهمیت است ؟؟؟
    و براستی اگر حتی همین امامت !!! حتی همین امامت از فروع هم نیست ، پس چه چیزی میتواند اصل و فرع باشد ؟
    با سلام و تشکر از همۀ دوستان

    برای روشن شدن برادران اهل سنت، و برداشتن ابهامات و تردیدها از مسیر اندیشه هاشان، در خصوص این مسأله که "آیا امامت از اصول دین است یا فروع دین"، توجه ایشان و شما کاربران عزیز را به بحث زیر جلب می کنم:

    سؤال: آيا امامت از اصول دین است يا از فروع؟
    پاسخ: از آنچه در بحث قبل گفته شد پاسخ اين سؤال روشن است، زيرا ديدگاهها در مسأله امامت مختلف مى‏باشد، «فضل بن روزبهان» از علماى متعصب اهل سنت نويسنده «نهج الحق» كه «احقاق الحق» پاسخى بر آن است، چنين مى‏گويد: «مبحث‏ امامت نزد اشاعره از اصول دينى و اعتقادى نيست، بلكه نزد آنان از فروع متعلق به افعال مكلفين است». «1»

    ساير فرق اهل سنت نيز از اين نظر تفاوتى با اشاعره ندارند، چرا كه همه آن را يكى از وظايف عملى می شمرند كه به خود مردم واگذار شده است.

    تنها شيعه و پيروان مكتب اهلبيت «عليهم السلام» و افراد كمى از اهل سنت مانند قاضى بيضاوى، و جمعى از پيروان او، آن را از اصول دين شمرده‏اند. «2»

    دليل آن نيز روشن است، زيرا امامت نزد آنان يك منصب الهى است كه بايد از سوى خدا تعيين شود، و يكى از شرايط اصلى آن معصوم بودن است كه هيچ كس جز خدا از آن آگاه نيست، و اعتقاد به امامان، همانند اعتقاد به پيامبر صلى الله عليه و آله كه پايه گذار اصلى شريعت است، لازم می باشد، ولى با اين حال اين سخن به آن معنى نيست كه اماميه مخالفان خود را در امامت كافر بدانند، بلكه آنها تمام فرق مسلمين را مسلمان مى‏شمرند و همچون يك برادر اسلامى به آنها نگاه مى‏كنند، هر چند عقيده آنها را در مسأله امامت نمى‏پذيرند، از اين رو گاهى اصول پنجگانه دين را به دو بخش تقسيم كرده سه اصل نخستين، يعنى اعتقاد به خدا، و پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله، و معاد را، اصول دين، و اعتقاد به امامت امامان، و مسأله عدل الهى را اصول مذهب مى‏دانند.

    اين سخن را با حديثى از امام على بن موسى الرضا عليه السلام كه الهام بخش پيروان مكتب اهلبيت «عليهم السلام» در مسأله امامت است پايان می دهيم.

    «امامت زمام دين و نظام مسلمين، صلاح دنيا و عزت مؤمنان است، امامت اساس اسلام بارور، و شاخه بلند آن است، با امام، نماز و زكات و روزه و حج و جهاد كامل مى‏شود، و اموال بيت المال و انفاق به نيازمندان فراوان مى‏گردد، و اجراى حدود و احكام، و حفظ مرزها و جوانب كشور اسلام به وسيله امام صورت مى‏گيرد.

    امام، حلال خدا را حلال، و حرام خدا را حرام می شمرد (و تحقق مى‏بخشد) و حدود الهى را بر پا مى‏دارد، و از دين خدا دفاع مى‏كند، و به سوى راه پروردگارش به وسيله دانش و اندرز نيكو و دليل رسا و محكم دعوت مى‏كند». «3» «4»

    موفق باشید ...


    پاورقی__________________________________
    (1)- احقاق الحق، جلد 2 صفحه 294- دلائل الصدق، جلد 2 صفحه 4.
    (2)- دلائل الصدق، جلد 2، صفحه 8.
    (3)- اصول كافى جلد 1 صفحه 200.
    (4)- تفسير پيام قرآن 9/ 18، اقتباس از يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، آیةالله مکارم شیرازی، ص: 259-260.
    ویرایش توسط صدیق : 1389/08/01 در ساعت 11:13 دلیل: فاصله مطالب

  14. صلوات ها 5 : bina88, farzadd123, JustGOD5, حمید, رضا
صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •