• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 8 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 73

    موضوع: ازدواج عمر و ام کلثوم

    جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
    1. #1
      کارشناس سابق تاریخی
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,145 صلوات : 11,269
      مورد صلوات: 5,346 در 1,100
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      کاوه آنلاین نیست.

      ازدواج عمر و ام کلثوم




      آیا با نظریه شهادت حضرت زهرا بوسیله یا به مباشرت خلیفه دوم می توان پذیرفت که حضرت علی دخترش را به ایشان بدهد ؟اقوال شیعیان و اهل سنت چگونه قابل ارزیابی است ؟

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوي تاريخي
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 444 صلوات : 2,978
      مورد صلوات: 2,052 در 423
      حضور : نامشخص
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدر آنلاین نیست.

      ازدواج عمر وام کلثوم افسانه یا واقعیت ؟ (3)




      بررسی روایت
      در مورد این روایت و روایات دیگر در این مورد ملاحظات چندی وجود دارد :
      1-روایت ازدواج عمر با ام کلثوم دختر علی (ع) صحیحین بخاری و مسلم نیامده است . بسیار اتفاق افتاده که اهل سنت وقایعی را که شیعیان به آن استناد کرده اند , اظهار کرده اند این روایت در صحیحین نیامده است در حالیکه در روایات معتبر دیگر شان آمده است .
      اما سخن در این است که آیا ازدواج عمر با ام کلثوم واقعیت تاریخی دارد یا نه ؟ و آیا این ازدواج واقع شده است یا خیر ؟
      اهل سنت روایات زیادی در این مورد روایت کرده اند که برخی با صراحت از ازدواج عمر با ام کلثوم صحبت می کند و برخی روایات نیز از لازمه آن ازدواج عمر با ام کلثوم است .
      ابن عبد البر در الاستیعاب و ابن اثیر در اسد الغابه و بلاذری در انساب الاشراف و ابن حجر در الاصابه روایت می کنند که : ام کلثوم دختر علی بن ابی طالب و فاطمه دختر رسول الله (ص) قبل از وفات حضرت رسول (ص) متولد گردید و عمر بن خطاب از او خواستگاری کرد .
      علی بن ابی طالب به او گفت : وی کوچک است .
      عمر گفت : ای ابو الحسن او را به ازدواج من در آور که من آنچنان شأن و کرامت او را نگهدارم که هیچکس نگه ندارد .
      علی (ع) گفت : من او را پیش تو می فرستم . اگر او را پسندیدی او را به ازدواج تو در خواهم آورد .
      آنگاه علی (ع) پارچه ای را بدست دخترش داد و گفت :
      نزد عمر برو و به او بگو : این همان پارچه ای است که من به تو گفته بودم . ام کلثوم نیز پارچه را نزد عمر برد و پیام علی (ع) را رساند .
      عمر گفت : به پدرت بگو : خدا از تو راضی باشد من پسندیدم .
      آنگاه عمر دست خود را بر ساق پای ام کلثوم گذاشت ! . ( در برخی روایات دارد ساق پای ام کلثوم را لخت کرد . در برخی روایات دیگر دارد که عمر ام کلثوم را در بغل گرفت !)
      ام کلثوم گفت : چه کار می کنی ؟ اگر امیر المومنین نبودی بینی ات را می شکستم .
      آنگاه از پیش عمر خارج شد و نزد پدرش آمد و ماجرا را تعریف کرد و گفت : تو مرا نزد پیر مردی بدکردار فرستادی .
      علی گفت : دخترم ! او شوهر تو است .
      آنگاه عمر در سر قبر رسول الله در مجلس مهاجران اولین حاضر شد و به آنان گفت: به من تبریک بگویید (رفئونی) .
      پرسیدند : به چه مناسبت ای امیر مومنان ! ؟
      گفت : من با ام کلثوم دختر علی بن ابی طالب ازدواج کردم .
      من از رسول الله (ص) شنیدم که فرمود : روز قیامت هرنسب و خویشاوندی و دامادی منقطع است جز نسب و سبب و دامادی من . من با رسول الله نسب و سبب داشتم خواستم دامادی را هم اضافه کنم .
      آنگاه مهاجران به او تبریک گفتند ؟
      ام کلثوم برای عمر زید بن عمر و رقیه را به دنیا آورد و در زمان معاویه هردو در یک روز مردند و حسن بن علی (ع) عبدالله بن عمر را پیش انداخت تا نماز میت بر آنان بخواند و خود به او اقتدا کرد .
      این مطلب ادامه دارد

    4. #3
      کارشناس سابق تاریخی
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,145 صلوات : 11,269
      مورد صلوات: 5,346 در 1,100
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      کاوه آنلاین نیست.

      ازدواج عمر و ام کلثوم




      درباره ازدواج خلیفه دوم و ام کلثوم اگر بخواهیم بحث کنیم و به نتیجه ای برسیم به نظر می آید باید به نظرات و دیدگاههای متفاوت در این باره واقف بوده و علت تفاوت این نظریه پردازی ها برایمان مشخص باشد . در اینجا لازم می دانم به دیدگاههای مختلف اشاره کنم .نخست دیدگاه یا کرسی نظریه پردازی کلامیان است .از دانشمندان به نامیاز این طیف که در این باره سخن گفته اند می توان به شیخ مفید ،حسین ناصر حسین هندی ،علامه بلاغی اشاره کرد که اینان همگی ازدواج را رد کرده اند و هرکدام در کتابی به این مطلب پرداخته اند .شیخ مفید در المسائل السرویه ،علامه بلاغی در آلاء الرحمن و حسین ناصر حسین معروف به ناصر المله در کتاب افحام الاعداء و الخصوم فی نفی تزویج سیدتنا اما کلثوم و نیز علامه میلانی در الرسائل العشر ،بابی را به ازوداج عمر و ام کلثوم اختصاص داده و به رد ازواج پرداخته اند .از سوی دیگر دیدگاه اهل حدیث در شیعه مانند علامه صاحب بحار را داریم که او می گوید ام کلثوم و عمر ازدواج کردند و این ازدواج را امام صادق (ع) به زور و غصبی میداند .این مطلب را می توان در بحارالانوار دید . در کتاب اصول کافی هم در فرع فقهی ای که مربوط به ارث بردن مادرو فرزند برای مثال از ام کلثوم و زید نام می برد که هر دو با هم بدون انکه مشخص شود کدام یک زودتر از دنیا رفته اند ،ترک دنیای فانی کرده اند . می توان در اینجا گفت که سخن کافی به معنی تایید ازدواج نیست بلکه برای این سوال که اگر مادر و فرزندی با هم مردند کدام ارث می برد ،این مثال را زده است و این به معنی تایید ازدواج نیست بلکه تنها شاهد مثال آوردن است . قبل از انکه به نظرات شیعیان تاریخ نگار در این باره بپردازم لازم می دانم به نظرات اهل سنت اشاره کنم .البته لازم می دانم که اشاره کنم دانشمندان نسب شناس شسعه که خود از نسل حضرت علی هستند آشکارا به وجود چنین دختری اقرار کرده اند .نیز مورخان معتبر از چنین دختری خبر داده اند اما نکته جالب آنکه امام علی چهار دختر داشت که همه کنیه ام کلثوم داشتند 1- ام کلثوم دختر حضرت زهرا [1] نام او را برخی رقیه کبری [2] دانسته اند .ام کلثوم که نامش نفیسه ،مادرش ام سعید بود [3]،البته بعضی نام مادر او را زینب صغری نوشته اند [4]و برخی هم گفته اند مادرش کنیز بود [5] . که نخست او همسر عبدالله اصغر عقیل و سپس همسر کثیر پسر عباس بن عبدالمطلب بود و بعد از آن همسر پسر دیگر عباس شد .ام کلثوم صغری مادرش کنیز بود و پیش از بلوغ درگذشت . ام کلثوم صغری مادرش کنیز یا ام سعید ثقفی بود [6]وی همسر مسلم بن عقیل شد و از او دو پسر داشت که یکی از آنان در کربلا شهید شد . کتابهای کافی و تهذیب الاحکام ،وسائل الشیعه از این ازدواج خبر میدهند . در کتابهای حدیثی اهل سنت می توان به ،سنن رومی ،مستدرک حاکم اشاره کرد .(ادامه دارد )


      [1] - المجدی فی انساب الطالبیین ،ص11و 17

      [2] -الاصیلی فی انساب الطالبیین ،ص56 ؛ تاریخ طبری ،ج 4،ص 118 ؛اعلام الوری ،طبرسی ،ص 203 .

      [3] -تاریخ طبری ج4 ،ص 118 .

      [4] - ؛الاصیلی فی انسال الطالبین ،ص 60 ،انساب الاشراف ج2 ،ص 415 ،تصحیح محمودی .

      [5] - مناقب ابن شهر آشوب ،ج 3 ،ص 350

      [6] - المجدی ،ص 11و 18 ؛ انساب الاشراف ،ج 2 ،ص 414 تصحیح محمودی
      ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۵/۱۴ در ساعت 03:41 PM

    5. #4
      کارشناس پاسخگوي تاريخي
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 444 صلوات : 2,978
      مورد صلوات: 2,052 در 423
      حضور : نامشخص
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدر آنلاین نیست.



      با سلام به ;كاوه عزیز در گفتار شما اشکالات و نواقصی وجود دارد که شاید به خاطر ایجاز گویی شما این مسائل به وجود امده باشد ولی همانطور که می دانید این بحث بسیار مفصل است و لازم است که اسناد ان از نظر محتوا و صدور مورد بحث قرار گیرد لاجرم بنده برای تبیین موضوع نوشتار ذیل را تقدیم می نمایم
      طرح شبهه:
      يكى از شبهاتى كه اهل سنت؛ به ويژه در سال‌هاى اخير به صورت گسترده مطرح كرده‌اند، ازدواج خليفه دوم با امّ‌كلثوم دختر امير مؤمنان و فاطمه زهرا عليهما السلام است.
      اهل سنت،‌ استفاده‌هاى گوناگونى از اين ازدواج مى‌كنند؛ از جمله مى‌خواهند با اثبات اين ازدواج، رابطه صميمانه و دوستانه امير مؤمنان با خلفا را ثابت و از سوى ديگر، شهادت صديقه شهيده سلام الله عليها، غصب خلافت و... را انكار نمايد.
      از اين رو، اين شبهه اهميت فوق العاده و پيوند ناگسستنى با انديشه‌هاى شيعيان دارد و بايد به صورت دقيق و مستدل بررسى شود.
      انها می گویند: شيعيان ادعا مى‌كنند كه خليفه دوم قاتل فاطمه زهرا (رضى الله عنها) است؛ اما كدام‌ عقل‌ سليم‌ مى‌پذيرد كه‌ حضرت‌ علي ‌(رضي‌الله عنه‌) دخترش‌ را به‌ ازدواج‌ قاتل‌ همسر گراميش‌، فاطمه(س)‌ درآورد و رابطه‌ دوستانه‌ با او برقرار نمايد؟ این ازدواج بهترین دلیل بر دروغ بودن داستان شهادت حضرت زهرا می باشد.
      جواب علمای شیعه:

      انديشه‌وران شيعه پاسخ هاى گوناگونى از اين مطلب داده‌اند كه همگى آن‌ها صحيح و معقول به نظر مى‌رسد؛که در مجموع میتوان چهار نظریه در این باره میان علمای شیعه مطرح بوده است
      1-برخى همچون رضى الدين حلى، علامه مقرّم، علامه باقر شريف القرشى و... اصل وجود دخترى به نام امّ‌كلثوم را براى حضرت زهرا سلام الله عليها منكر شده و دليل‌هاى متقنى براى آن ارائه كرده‌اند
      2-برخى ديگر، وقوع تعارض در روايات ازدواج را دليلى واضح براى بطلان مدعاى اهل سنت در باره اين ازدواج مى‌دانند؛ از جمله شيخ مفيد رضوان الله تعالى عليه در دو رساله مجزا به نام‌هاى المسائل العُكبرية و المسائل السروية، و نيز سيد ناصر حسين الهندى در كتاب افحام الأعداء والخصوم و آيت الله ميلانى و...
      3-انديشه‌وران ديگرى، همچون سيد مرتضى پاسخ داده‌اند كه اين ازدواج با زورگويى و تهديد عمر بن خطاب بوده است

      4-عده‌اى از دانشمندان شيعه و سنى با پذيرش اصل ازدواج، نكته ديگرى را مطرح كرده‌اند كه امّ‌كلثوم همسر عمر، دختر امير مؤمنان عليه السلام نبود؛‌ بلكه دختر ابوبكر بوده است؛ از جمله يحيى بن شرف نووى، مهمترين شارح صحيح مسلم در كتاب تهذيب الأسماء اين مطلب را نقل كرده و آيت الله مرعشى نجفى از عالمان شيعه در شرح احقاق الحق به اين مطلب تصريح كرده‌اند كه در ادامه مدرك و اصل سخن ايشان خواهد آمد. ما نيز در اين مقاله، تعارض‌هاى گسترده در نقل اين ماجرا را مطرح و مستندات آن را از كتاب‌هاى اهل سنت ذكر كرده‌‌ايم.

      گويا از بين پاسخ هاى موجود، پاسخ اخير كامل‌تر است؛ چرا كه از طرفى تمام روايات موجود در كتاب‌هاى اهل سنت كه ازدواج دختر امير مؤمنان عليه السلام را با خليفه دوم ثابت مى‌كند، با اشكالات سندى مواجه و با تعارض‌ها و تناقض‌هاى غير قابل جمعى كه دارند، غير قابل اعتماد هستند و از طرف ديگر در هيچ يك از روايات موجود در كتاب‌هاى شيعه، تصريح نشده كه امّ‌كلثوم دختر امير مؤمنان از حضرت زهرا عليهما السلام باشد؛ بلكه ازدواج دخترى به نام امّ‌كلثوم را كه در خانه امير مؤمنان بوده ثابت مى‌كنند.
      اعتراف انديشمندى همچون نووى، برترين شارح صحيح مسلم كه گسترده‌ترين و مهمترين كتاب فقهى شافعى نيز متعلق به او است، عامل مهم ديگرى است كه اين ديدگاه را تقويت مى‌كند.
      و نيز مى‌گوييم كه حتى در صورت اثبات چنين ازدواجى، نمى‌توان از آن رابطه صميمانه امير مؤمنان را با خلفا اثبات كرد؛ زيرا اين ازدواج نه تنها براى خليفه دوم فضيلت محسوب نمى‌شود؛ بلكه لكه سياهى است كه همانند تيرگى غصب خلافت، بر دامان او باقى مانده است؛ چرا كه در ماجراى اين ازدواج چيزهايى نقل شده است كه عرق شرم از پيشانى انسان غيرت مند جارى مى‌شود.

      دخترى به نام ام كلثوم وجود نداشته است:

      عده‌اى از انديشه‌وران و محققان شيعى، معتقد هستند كه امير مؤمنان عليه السلام دخترى به غير از حضرت زينب سلام الله عليها، به نام امّ‌كلثوم از حضرت زهرا سلام الله عليها نداشته است و در حقيقت امّ‌كلثوم، همان حضرت زينب سلام الله عليها است.
      کسانى که فرزندان امير مؤمنان از فاطمه زهرا را پنج نفر؛ يعنى امام حسن، امام حسين، محسن، زينب و امّ‌كلثوم معرفى کرده‌اند، تنها به مضامين روايات نظر داشته‌اند که در آن‌ها گاهى نام زينب آمده و گاهى امّ‌كلثوم. به همين سبب نام هر دو را آورده‌اند؛ غافل از اين‌که امّ‌كلثوم کنيه زينب کبرى است؛ چنانچه اين مطلب در بسيارى از کتب انساب شيعه ذکر شده است.
      كلام عالمان شيعه در تاييد اين ديدگاه:

      رضى الدين حلى(العدد القویه،224)، و آيت الله مرعشى در شرح احقاق الحق به نقل از فضل بن روزبهان، باقر شريف القرشى ،وسیله الخادم الی المخدوم،103)
      كلام علماي اهل سنت در تاييد اين نظر:

      صالحى شامى (سبل الهدى و الرشاد،11/228) و شهاب الدين قليوبى (متوفاي1069هـ)به نقل از سیوطی(الحاشیه القلیوبی علی المنهاج الطالبیین،3/236)
      و شيخ محمد خضرى0نور الیقین فی سیره السید المرسلین ، 1/111) فرزندان رسول خدااز فاطمه وعلی ع را حسن، حسين و زينب و محسن دانسته اند
      شواهد اين ديدگاه:

      1. در هيچ روايت صحيح السندي بين نام ام كلثوم و زينب جمع نشده است

      2. عبد الله بن جعفر با چه كسي ازدواج كرده است:

      اهل سنت با سند‌هاى صحيح نقل كرده‌اند كه عبد الله بن جعفر همزمان با يكى از همسران امير مؤمنان و دختر آن حضرت ازدواج كرده است(بخاری،صحیح بخاری،5/1963) در برخى از روايات، نام اين دختر امّ‌كلثوم(سنن سعید بن منصور،1/286) و در برخى ديگر نام او زينب نقل شده است(ابن حجر، فتح الباری،1/321).

      پاسخ اهل سنت به اين تعارض:

      در جمع بين اين دو روايت عالمان اهل سنت ـ چون مى‌دانسته‌اند اگر زينب را همان امّ‌كلثوم معرفى کنند، دچار مشکل مى‌شوند ـ توجيه شگفت‌آور و صد البته غير قابل قبولى كرده‌اند.
      با اين دو خواهر يكي پس از ديگري ازدواج كرده است:(ابن حجر عسقلانى،فتح الباری،9/155)

      اين سخن دو احتمال بيشتر ندارد، يا در ابتدا با حضرت زينب سلام الله عليها ازدواج كرده است و پس از آن حضرت با امّ‌كلثوم، و يا در ابتدا با امّ‌كلثوم و سپس با حضرت زينب (سلام الله عليها)؛ تفسير اول، همان پاسخ هايى است كه در ادامه از اهل سنت نقل خواهد شد؛‌ اما تفسير دوم، جداى از تعارض با تصريح عالمان اهل سنت به معنى اول، اشكالات ديگرى نيز دارد.
      طبق نظر مشهور اهل سنت، حضرت امّ‌كلثوم، در زمان حيات امام حسن عليه السلام از دنيا رفته است و تا آن زمان به عنوان همسر عبد الله بن جعفر به شمار مى آمده است؛ بنابراين ازدواج عبد الله بن جعفر با حضرت زينب، در زمان اميرمؤمنان ممكن نيست؛ زيرا جمع بين اختين مى شود؛ اما طبق روايات اهل سنت، عبد الله بن جعفر در زمان حيات آن حضرت، همسر حضرت زينب سلام الله عليها بوده است.


      زينب را طلاق داد و با ام كلثوم ازدواج كرد!!! (ابن حزم ظاهری،جمهره الانساب العرب،1/38)

      در حالى كه طبق روايات شيعه و سنى عبد الله بن جعفر در زمان حيات امير مؤمنان با حضرت زينب ازدواج کرده است و تا آخر عمر حضرت زينب، يعنى تا پس از شهادت امام حسين عليه السلام (سال 61هـ) همسر عبد الله بوده است.
      پس از وفات زينب با ام كلثوم ازدواج كرد!!! (عينى ، عمدة القاري،20/101)

      در حالى كه طبق روايات اهل سنت و طبق نظر کسانى که امّ‌كلثوم را غير از زينب مى‌دانند، امّ‌كلثومى كه با عمر ازدواج كرده،‌ پيش از حضرت زينب و در زمان حيات امام حسن عليه السلام در مدينه و به همراه فرزندش زيد از دنيا رفته است و امام حسن و امام حسين عليهما السلام بر جنازه آن دو نماز خوانده‌اند.
      3. دو خطبه با نام يك نفر:

      در باره خطبه حضرت زينب در کوفه و شام، در کتاب‌هاى تاريخى يک خطبه با دو عنوان ذکر شده است «خطبة ام کلثوم بنت علي»(ابن طیفور،بلاغات النساء،24) و «خطبة زينب بنت علي»(مفید،الامالی،322)؛ يعنى همان خطبه‌اى كه براى حضرت زينب نقل شده، دقيقاً عين همان خطبه براى امّ‌كلثوم نيز ذكر شده است.
      همچنين در قضيه منع كودكان اهل بيت از خوردن صدقات كوفيان، برخى از علما آن را براى امّ‌كلثوم و برخى براى حضرت زينب سلام الله عليها نقل كرده‌اند؛
      4. عزاداري و نوحه خواني ام كلثوم براي حضرت زهرا سلام الله عليها:

      در روایتی فتال نیشابوری در( روضه الواعظین،152)اورده است : پس از وفات فاطمه ع مردم دسته دسته بر علی ع وارد شده در حالی که حسن و حسین در جلوی ان حضرت نشسته بودند به وی تسلیت می گفتند ام کلثوم در حالی که روبندی بر صورت داشت از خانه خارج شده فریاد میزد ای جد بزرگوار اکنون به حق تو را از دست دادیم و تو را دیگر نخواهیم دید.... در این روایت دو نکته قابل توجه است
      1. تنها نام حسن، حسين و امّ‌كلثوم به عنوان فرزندان و داغديدگان حضرت زهرا سلام الله عليهادر این روایت ذكر شده و نامى از حضرت زينب سلام الله عليها كه به اتفاق همه بزرگتر از امّ‌كلثوم بوده برده نشده است.
      2. امّ‌كلثوم در زمان شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها، طبق نظر مدعيان وجود امّ‌كلثوم كه گفته‌اند در واپسين سال‌هاى عمر پيامبر به دنيا آمده، در خوشيبنانه‌ترين حالت، دو سال داشته است. با توجه به اين نكته چگونه مى‌توانيم تفاصيل ذكر شده در روايت (از جمله نوحه سرائى و پوشيدن برقع و...) را بر امّ‌كلثوم حمل نماييم. بنابراين ترديدى وجود ندارد كه اين امّ‌كلثوم همان حضرت زينب سلام الله عليها است.
      5. امير مؤمنان در شب ضربت خوردن، مهمان چه كسي بود؟

      روايات متعددى وجود دارد كه امير مؤمنان عليه السلام در ماه رمضان، هر شب در خانه يكى از فرزندانش افطار مى‌كردند(مفید،الارشاد،1/14) شبى در خانه امام حسن و شبى در خانه امام حسين و شبى در خانه عبد الله بن جعفر (شوهر حضرت زينب)(ابن اثیر،اسد الغابه،4/128) و در شب شهادت نيز طبق تمام نقل‌ها در خانه امّ‌كلثوم بوده است(مجلسی، بحار الانوار،42/276)؛ امّ‌كلثوم همسر کداميک از افراد نام برده شده است؟
      حال چگونه مى‌توان بين اين روايات جمع كرد؟ يا بايد بگوييم برنامه اميرمؤمنان علي عليه السلام اين بوده است كه يك شب در خانه حسن و يك شب در خانه حسين و يك شب در خانه زينب و يك شب در خانه امّ‌كلثوم سلام الله عليهم باشد، كه منافات با نص روايت مذكور دارد؛ و يا بايد خانه امّ‌كلثوم را يكى از اين سه خانه به حساب آوريم، كه تنها مى‌تواند خانه عبد الله بن جعفر باشد. يعنى همسر عبد الله بن جعفر، زينب سلام الله عليها همان امّ‌كلثوم است.
      و نكته ديگر اين كه اگر امّ‌كلثومى وجود داشته است، چرا امير مؤمنان شبى را به ايشان اختصاص نداده‌اند؟
      6. معاويه، از دختر چه كسي خواستگاري كرد؟

      طبق نظر اهل سنت، معاوية بن ابوسفيان، از دختر عبد الله بن جعفر براى پسرش يزيد خواستگارى كرد؛ اما با دخالت امام حسين عليه السلام نقشه معاويه خنثى شد و امام حسين عليه السلام او را به ازدواج قاسم بن محمد بن جعفر درآورد. اين كه اين دختر چه كسى است، به دو صورت نقل شده است: 1. امّ‌كلثوم دختر حضرت زينب دختر حضرت زهرا سلام الله عليها(بلاذری،انساب الاشراف،2/127) 2. زينب دختر امّ‌كلثوم دختر حضرت زهرا سلام الله عليها.بهترين راه حل جمع این روایات اين است كه امّ‌كلثوم همان حضرت زينب باشد(حموی، معجم البلدان،1/469).
      7. چه كساني از زنان اهل بيت، در كربلا اسير شدند:

      قاضى نعمان مغربى در شرح الأخبارجلد2، صفحه198، نام تمام اسيران كربلا را نقل مى‌كند؛ اما در ميان آن‌ها نامى از حضرت زينب سلام الله عليها نمى‌برد:با توجه به كنيه حضرت زينب كه امّ‌كلثوم بوده، به احتمال زياد، مقصود از امّ‌كلثوم همان حضرت زينب باشد؛ چرا كه به اتفاق همگان حضرت زينب در كربلا حضور داشته است و وجود امّ‌كلثوم دختر ديگر امير مؤمنان عليه السلام جاى ترديد دارد.
      8. ميراث فاطمه، فقط به ام كلثوم رسيد:

      مجلسی(بحار النوار،79/27)در روایتی از مصباح الانوارمی اورد:فاطمه، امّ‌كلثوم را به خودش چسپاند وبه علی ع فرمود: هنگامى كه اين دخترم به سن رشد و بلوغ رسيد، وسائل منزل مال او است و او را به خدا مى‌سپارم.
      طبق متن روايت، وسائل خانه حضرت زهرا سلام الله عليها فقط به امّ‌كلثوم رسيده است؛ حال چگونه مى‌توان آن را طبق نظر افرادى كه امّ‌كلثوم و زينب را دو نفر مى‌دانند، توجيه كرد؛ با اين كه طبق نظر آن‌ها حضرت زينب از امّ‌كلثوم بزرگتر بوده است.
      9. ام كلثوم در كربلا حضور داشت:

      افرادى كه امّ‌كلثوم را غير از حضرت زينب سلام الله عليها مى‌دانند، معتقدند كه امّ‌كلثوم در زمان امام حسن عليه السلام در مدينه از دنيا رفته و در بقيع به خاك سپرده شده است؛ اما طبق برخى از مدارك موجود در كتاب‌هاى اهل سنت، امّ‌كلثوم در قضيه كربلا نيز حضور داشته است.چنانچه از خطبه امّ‌كلثوم در كوفه به نقل از بلاغات النساء (ابن طیفور ،24) حضور ایشان در کربلا ثابت می شود


      نتیجه اینکه،با توجه به شواهدى كه ذكر شد،وجود دخترى به نام امّ‌كلثوم از حضرت زهرا سلام الله عليها، جاى ترديد دارد؛ بلكه مى‌توان گفت كه امّ‌كلثوم همان حضرت زينب سلام الله عليها است. هنگامى كه امّ‌كلثوم و حضرت زينب يك نفر شدند، اصل ازدواج با عمر منتفى مى‌شود؛ زيرا همه مى‌دانند که عبد الله بن جعفر همسر آن حضرت بوده است و نه كسى ديگر.
      منكرين ازدواج در اهل بيت به اقرار علماي اهل سنت:

      از عبارت برخى از عالمان اهل سنت استفاده مى‌شود كه در ميان اهل بيت و سادات نيز كسانى بوده‌اند كه اين ازدواج را منكر شده‌اند(ابن حجرهیثمی،الصواعق المحرقه،2/456).
      ام كلثوم دختر ابوبكر، يا ام كلثوم دختر امير مؤمنان عليه السلام؟

      بر خلاف ادعاى اهل سنت که اين دختر را فرزند امير مؤمنان از فاطمه زهرا معرفى کرده‌اند، در هيچ روايتى از روايات شيعيان به اين مطلب اشاره نشده است که اين دختر فرزند امير مؤمنان از فاطمه زهرا (سلام الله عليهما) بوده است؛ و تنها به اين نکته اشاره دارد که دخترى به نام امّ‌كلثوم که در خانه امير مؤمنان زندگى مى‌کرده، به ازدواج عمر (آنهم به زور) در آمده و امير مؤمنان پس از مرگ عمر، او را به خانه خود برگردانده است.
      بنابراين مى‌گوييم: ممکن است که اين دختر فرزند امير مؤمنان عليه السلام باشد؛ اما از ديگر همسران آن حضرت. در نتيجه اين توجيه احساسى که وى فرزند فاطمه زهرا (س) بوده است نيز کارگر نخواهد شد.
      يا اين كه به احتمال زياد و طبق اعتراف بزرگان اهل سنت، اين دختر، ربيبه آن حضرت و دختر ابوبكر باشد.
      1. اعتراف مهم‌ترين شارح صحيح مسلم: عمر داماد أبو بكر

      محى الدين نووى، مهمترين شارح صحيح مسلم در کتاب تهذيب الاسماء مى‌گويد عمر با امّ‌كلثوم دختر ابوبکر ازدواج کرده است!!!
      تحليل روايت جعلي رد خواستگاري عمر از دختر أبو بكر توسط عايشه:

      البته برخى سعى كرده‌اند كه بگويند عمر فقط از ام کلثوم دختر ابو بکر خواستگارى كرده است و ازدواج اتفاق نيفتاده؛ اما ماجراى اين خواستگارى را به صورتى نقل كرده‌اند که نه شيعه قبول دارد و نه سنى مى‌تواند بپذيرد.
      عالمان اهل سنت نقل كرده‌اند كه عمر از دختر ابوبکر خواستگارى کرد؛ اما امّ‌كلثوم و عائشه با اين خواستگارى، به خاطر اخلاق تند و خشونت ذاتى عمر مخالفت كردند. و سپس عايشه به عمرو عاص متوسل شد و عمرو عاص كه دشمنى او با خاندان امير مؤمنان عليه السلام روشن‌تر از خورشيد است، دختر امير مؤمنان عليه السلام را پشنهاد كرد.
      متن روایات اهل تسنن چنین است:
      عمر بن خطاب ابتدا به خواستگارى امّ‌كلثوم دختر ابوبكر رفت، عايشه اين پيشنهاد را با خواهرش مطرح كرد. در پاسخ گفت: مرا با او كارى نيست. عايشه گفت: آيا اميرالمؤمنين را نمى خواهى؟ گفت: آرى نمى خواهم، او در زندگى سخت و خشن و با زنان تندخو و بد رفتار است.

      <FONT size=4><FONT face=&quot>عايشه كسى را نزد عمرو عاص فرستاد و ماجرا را براى او باز%D
      ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۸/۱۱/۰۸ در ساعت 10:18 PM

    6. #5
      کارشناس سابق تاریخی
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,145 صلوات : 11,269
      مورد صلوات: 5,346 در 1,100
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      کاوه آنلاین نیست.



      صدر عزیز انچه آمد تنها بخش کوتاهی بود از آنچه می بایست می آمد ،از پاسخ زیبا و دلچسب شما هم ممنونم
      ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۸/۱۱/۰۸ در ساعت 10:16 PM

    7. صلوات ها 5 : filis,sajedee,رضا,صدر,عماد
    8. #6
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 340 صلوات : 129
      مورد صلوات: 530 در 207
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عقیل آنلاین نیست.



      چون نوشته ی خیلی طولانی ای بود نتوانستم جوابتان را بدهم اما توصیه می کنم این کتاب را بخوانید:
      کتاب به روشنی آفتاب
      ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۸/۱۱/۰۸ در ساعت 10:17 PM
      حضرت علی رضی الله عنه می فرمایند:(خداوند) تو را فرمان داده که از او بخواهي تا عطا کند، درخواست رحمت کني تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش کسي را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد کند، و تو را مجبور نساخته که به شفيع و واسطه‏اي پناه ببري
      نهج البلاغه
      نامه ی 31

    9. صلوات ها 2 : کاوه,صدر
    10. #7
      کارشناس سابق تاریخی
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,145 صلوات : 11,269
      مورد صلوات: 5,346 در 1,100
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      کاوه آنلاین نیست.



      سلام دوست عزیز
      کارشناسان سایت از بحث های علمی لذت می برند . امید است که بتوان دوستان دیگر شما را نیز به بحث دعوت کرد تا هم به طور کاملتری با مبانی فکری مسلمانان غیر هم مذهب آشنا شد و هم اینکه درگاهی برای تفکر در حقانیت مذاهب گشوده شود .
      باز هم سپاس

    11. صلوات ها 4 : filis,sajedee,رضا,زیتون
    12. #8
      کارشناس پاسخگوي تاريخي
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 444 صلوات : 2,978
      مورد صلوات: 2,052 در 423
      حضور : نامشخص
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدر آنلاین نیست.



      دوست عزیز سلام بنده هم به شما توصیه می کنم اگر حال ندارید جواب سوالی را در کتابهای مفصل بخوانید لااقل در اینجا که خلاصه وار نقل شده مطالعه نمایید تا لااقل شما یک طرفه(با مطالعه کتبی که این داستان را اثبات نموده اند) به قاضی نروید بلکه ادله کسانی که طرف مقابل شما هستند را بخوانید این داستانی نیست که جواب ان در دو خط بیاید و برای تحقیق در مورد مطلبی به این مهمی لازم است انسان چندین کتاب را در دو جبهه مطالعه نماید چشم بنده هم کتابی که عرض نمودیدمطالعه می نمایم و من الله التوفیق
      ویرایش توسط صدر : ۱۳۸۸/۱۱/۱۰ در ساعت 08:56 PM

    13. صلوات ها 4 : filis,sajedee,کاوه,رضا
    14. #9
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 340 صلوات : 129
      مورد صلوات: 530 در 207
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عقیل آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط کاوه نمایش پست ها
      کارشناسان سایت از بحث های علمی لذت می برند . امید است که بتوان دوستان دیگر شما را نیز به بحث دعوت کرد تا هم به طور کاملتری با مبانی فکری مسلمانان غیر هم مذهب آشنا شد و هم اینکه درگاهی برای تفکر در حقانیت مذاهب گشوده شود .
      بنده هم با این موافقم اما متاسفانه این مشکل در بین برادران شیعه هم وجود دارد و وقتی وارد انجمن های دینی اهل سنت می شوی یک یا دو نفر شیعه وجود دارد همانطور که در این سایت تنها من از اهل سنت هستم من سعی خود را میکنم که دیگران را نیز دعوت به همکاری کنم .
      ان شاء الله
      نقل قول نوشته اصلی توسط صدر نمایش پست ها
      دوست عزیز سلام بنده هم به شما توصیه می کنم اگر حال ندارید جواب سوالی را در کتابهای مفصل بخوانید لااقل در اینجا که خلاصه وار نقل شده مطالعه نمایید تا لااقل شما یک طرفه(با مطالعه کتبی که این داستان را اثبات نموده اند) به قاضی نروید بلکه ادله کسانی که طرف مقابل شما هستند را بخوانید این داستانی نیست که جواب ان در دو خط بیاید و برای تحقیق در مورد مطلبی به این مهمی لازم است انسان چندین کتاب را در دو جبهه مطالعه نماید چشم بنده هم کتابی که عرض نمودیدمطالعه می نمایم و من الله التوفیق
      به من هم حق بدهید من دانش آموز 16 ساله هستم که هر روز ساعت 2/5 به خانه می آیم و فرصت زیادی برای پاسخ دهی ندارم. اما ان اگر فرصت کردم حتما جواب خواهم داد. به امید خدا
      ویرایش توسط عقیل : ۱۳۸۸/۱۱/۱۱ در ساعت 12:25 AM

    15. صلوات ها 2 : sajedee,کاوه
    16. #10
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۸
      نوشته : 58 صلوات : 38
      مورد صلوات: 312 در 58
      حضور : 4 ساعت 10 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      نیما آنلاین نیست.

      مطلب ازدواج حضرت ام كلثوم سلام الله علیها با عمر؟؟؟!




      ازدواج حضرت ام كلثوم سلام الله علیها با عمر؟؟؟!

      سوال 1 ) شيعـه معتقدنـد که امام علي (ع) امامي معصوم است سپس چنان که خود شيعيان قبول دارند امام علي(ع) را مي ‌بينيم که دخترش ام کلثوم «خواهر امام حسن(ع) و امام حسين(ع)» را به ازدواج عمر بن خطاب در مي ‌آورد. شيعه بايد از دو چيز يکي را بپذيرند اول اينکه بايد قبول کنند که امام علي (ع) معصوم نيست؛ چون که دخترش را به ازدواج مرد کافري در آورده است! و چنين سخني با پايه ‌هاي اساسي مذهب شيعه متضاد است، و بلکه از آن لازم مي ‌شود که بگويند ديگر ائمه به طريق اولي معصوم نيستند.
      دوم اينکه: بپذيرند که عمرمسلمان است! و علي دوست داشته او دامادش شود.

      پاسخ سوال 1 )
      1 - اين روايات در كتاب‌هاي روايي اهل سنت كه به صحاح سته معروفند
      2 – شيعه مي گويد که هر فردي که شهادتين را بر زبان جاري کند مسلمان است پس عمر مسلمان هست و مي توان به او مي شود دختر داد
      3 – انگيزه همه همه ازدواجها رضايت طرفين نيست مانند فرعون و همسرش آسيه که در قرآن کريم ذکر شده است يا قوم لوط
      4 – اميرالمومنين (عليه السلام) اين ازدواج در حالت عادي قبول نكردند بلكه ايشان مجبور شده اند که رضايت دهند
      5 - اين روايات در كتاب‌هاي روايي اهل سنت كه به صحاح سته معروفند
      حتي در كتاب‌هاي روايي مانند مسند احمدبن حنبل هم نيامده است

      آيا عمر مسلمان هست يا خير ؟
      شيعه مي گويد که هر فردي که شهادتين را (يعني اشهد ان لا اله الّا الله و اشهد انّ محمدا رسول الله) بر زبان جاري کند مسلمان است (چه شهادتين را با تمام وجود و به دليل پذيرفتن واقعي اسلام گفته باشد و يا اينکه فقط از روي ظاهر و به زبان اقرار کرده باشد، که در صورت اول اين شخص مسلمان واقعي است و در صورت دوم اين شخص مسلمان منافق است) و بدن آن فرد پاک است،ذبيحه اش حلال است به او مي شود دختر داد و ... و کليه ي احکامي که در برابر يک مسلمان بايد انجام داد را مي توان در مورد اين فرد نيز جاري کرد و فقط خداوند است که از درون افراد با خبر است و مي تواند تشخيص دهد که اين شخص مسلمان واقعي است يا خير. پس در اينجا نويسنده اين سوال به دروغ از جانب شيعه گفته است که شيعه عمر را کافر مي داند در صورتي که عقيده واقعي شيعه بر اين است که عمر مسلمان منافق است و نه کافر. شکي نيست که او اسلام آورد اما هيچ وقت ايمان نياورد.

      آيا انگيزه همه همه ازدواجها رضايت طرفين است ؟
      ممکن است اين سوال پيش آيد که همين قدر که حضرت علي (ع) به عمر دختر داده است، پس عمر آنقدري هم که شيعه مي گويد آدم بدي نبوده است؟ چطور ممکن است که بر طبق عقيده شيعه، عمر حضرت زهرا (س) را شهيد کرده باشد و آن وقت اميرالمومنين (ع)، همسر حضرت زهرا (س)، دختر خود را به عقد قاتل همسرش درآورد ؟!!
      در جواب اين سوال بايد گفت که انگيزه و علل همه ازدواج ها در ادوار گذشته وحتي امروز ونيزدر شرايط مختلف حاکي از رضايت و محبت وصميميت نبوده است؛ همه ازدواج هايي که در طول تاريخ صورت گرفته است را نمي توان بر مبناي رضايت و عشق و محبت وصميميت تفسير نمود بلکه در بسياري از ازدواجها و بخصوص ازدواجهاي بزرگان و بزرگزادگان بايد شرايط حاکم بر جامعه، و اذهان و افراد رامد نظر قرار داد، چه بسا وصلت هايي که بر اثر تهديدها و فشارها، يا بر مبناي حکمت و مصلحت يا دفع شر و ضرر يا حفظ آبرو و حيثيت، يا جلوگيري از قتل و خونريزي، يا به دست آوردن رضايت و مساعدت يک قوم يا قبيله و ..... صورت گرفته است خلاصه علت خاص خود را داشته است. بنابراين ازدواج دو نفرالزاما به جهت هم کف بودن يا نشانه تاييد يکي از ديگري نيست،

      نمونه ازدواجهايي كه طرفين رضايت نداشتند
      مانند فرعون و همسرش آسيه که در قرآن کريم ذکر شده است
      يا قوم لوط
      سوره هود، آيه 78:
      که ترجمه اين آيه و چند آيه بعد از آن به صورت زير است:
      در شبي که قرار بود که صبح آن روز بر قوم لوط عذاب نازل شود، دو فرشته به صورت جوانان بسيار زيبايي به خانه لوط آمدند تا خبر عذابي را که قرار است فردا بر قومش نازل شود به او بدهند و به او بگويند که قبل از آمدن عذاب به همراه فرزندان و اهل بيت خود به جز زن خود (که از کافران بوده و بايد عذاب مي شد) در پاسي از شب از اين ديار بيرون روند.
      قوم لوط به قصد عمل زشت لواط به سرعت به درگاه منزل او وارد شدند.و از لوط خواستند تا ميهمانان زيبا روي خود را در اختيارشان قرار دهد ولوط (ع) مخالفت کرد وقوم زشت کردار اصرار کردند و حضرت لوط (ع) که حيثيت خود وعزت ميهمانان را در خطر هوسچراني قوم فاسدش مي ديد به آنها گفت: اين دختران من، آنها براي شما پاکيزه و نيکو ترند، از خدا بترسيد و مرا نزد ميهمانانم خوار و سرشکسته نکنيد. آيا در ميان شما يک جوانمرد نيست؟

      نتايج داستان حضرت لوط (ع)
      1- قطعا قوم لوط کافر بودند , چون صبح آن شب بر آنان عذاب نازل شد و همه به درک رفتند.
      2- دختران لوط از مومنان و نجات يافتگان بودند، چون در آن شب به همراه پدر خود حضرت لوط (ع) خارج شدند و عذاب نديدند.
      3- اين کار نشانه رضايت حضرت لوط از آن قوم و اعمالشان نيست.
      4- اين کار حضرت لوط (عليه السلام) نه چيزي از عصمت حضرت لوط (عليه السلام) کم مي کند و نه چيزي از کفر قوم لوط مي کاهد.
      پس مي توان گفت که پيامبر خدا و ائمه هدي (عليهم السلام) مي توانند زن غير صالحه داشته باشد. ونيز اگر شيعه بنا بر مدارک معتبر مي گويد عايشه همسر پيامبر منافق و غير صالحه بوده است، اين امر امکان پذير بوده وبا شان و شخصيت پيامبر گرامي هيچ تزاحمي ندارد (همان طور که زن لوط کافر بود).
      پس همان طور که حضرت لوط بنا به حکمت و مصلحتي مي خواست دو دختر خود را به عقد انسان هاي کافر در آورد واين امر نه خدشه اي بر عصمت ومنزلت حضرت نوح وارد کرد و نه از بدي خصلت وسختي عقوبت قوم زشت سيرت چيزي کم نمود، ما ميگوئيم عمر منافق بوده است و در آخرت در جايگاه منافقين است، ازدواج عمر با ام کلثوم (به فرض صحت که خود جاي بحث جدي دارد)چيزي از نفاق او وعقاب او کم نمي کند وهيچ خدشه اي به جايگاه رفيع امير مومنان ودختر گراميشان وارد نخواهد کرد.
      ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۵/۱۴ در ساعت 03:44 PM
      امام زمان (علیه السلام ):
      اگر شیعیان ما در وفای به عهدی که بر عهده ایشان است یکدل و مصمم بودند، نعمت لقا و دیدار ما از ایشان به تاخیر نمی افتاد.
      بحار الانوار ج 53 ص 176

    17. صلوات ها 3 : filis,sajedee,کاوه
    صفحه 1 از 8 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •