• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
    نمایش نتایج: از شماره 11 تا 19 , از مجموع 19
    1. #11
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,161
      مورد صلوات: 15,059 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      د) درمان سوء خلق:
      سوء خلق يكی از بدترين و مزاحم‎ترين صفات است كه آثار مرگباری در زندگی انسان و اطرافيان او دارد و افق زندگی را تيره و تار و شهد حيات را در كام انسان مبدل به شرنگ می‎كند بنابراين كسانی كه گرفتار اين رذيله اخلاقِی هستند بايد هر چه زودتر اقدام كنند از جمله اينكه مبتلايان به اين صفت بايد همه روزه در عواقب شوم آن تفكر و انديشه كنند و روايات مطرح شده درباره بداخلاقی را مكرر مرور كنند و آثار شوم بداخلاقی را در زندگی مبتلايان به آن مشاهده كنند كه چگونه مردم از آنها متنفر می‎شوند، و ديگر اينكه خوش خلقی را هر چند بصورت تصنعی ـ پيشه خود سازند تا اين امر عادت و ملكه شود و بدخلقی‎هاِی خود را هر روز يادداشت كرده و سعی كنند هر روز يكي را حذف كنند. و سعی كنند از عوامل بوجود آورند بدخلقی دورِی كنند و به اموری ديگر مشغول شوند و برای خود سرگرمی داشته باشند و توجه زيادی به نكات ريز زندگی كنند.
      ديگر اينكه همه روزه به خود تلقين كنند كه من بداخلاق نيستم و دارای حسن خلقم اين تلقين تدريجاً اثری می‎گذارد و جوانه‎های حسن خلق نمايان می‎شود.
      از رفيقان و دوستان بدخلق دوری جويد و قطع رابطه كند و سعی كند با افراد با حوصله و خوش اخلاق ارتباط ايجاد كند.
      و ديگر اينكه سعی كند بيشتر از توان خود كار نكند و گرسنگی نكشد چون اينها باعث پرخاشگری می‎شود.[12]
      و سعی كند اراده قوی داشته باشد و تصميم بر ترك اين عادت بگيرد.
      ویرایش توسط عرفان : ۱۳۹۰/۱۱/۲۶ در ساعت 11:26 AM

    2.  

    3. #12
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,161
      مورد صلوات: 15,059 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      منابع براي مطالعه بيشتر
      1- محمد رضا مهدوي كني، نقطه‎هاي آغاز در اخلاق اسلامي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1374.
      2- ناصر مكارم شيرازي، اخلاق در قرآن، ج 3، انتشارات مدرسه امام علي بن ابيطالب، 1380.
      3- علي مشكيني، درسهاي اخلاق، نشر الهادي، 1376.
      4-
      فيض كاشاني، راه روشن‌، (ترجمه كتاب محجة البيضاء)، ج 5، انتشارات آستان قدس رضوي، 1372.
      [1] . علي مشكيني، درسهاي اخلاق، انتشارات الهادي، 1376.
      [2] . بحار الانوار، ج 68، ص 389، ح 42.
      [3] . اصول كافي، ج 2، ص 100، ح 6.
      [4] . بحار الانوار، ج 68، ص 287، ح 34.
      [5] . بحار الانوار، ج 74، ص 148، ح 71.
      [6] . غرر الحكم، ج 6، ص 399.
      [7] . بقره، 83.
      [8] . ناصر مكارم شيرازي، اخلاق در قرآن، ج 3، انتشارات مدرسه امام علي بن ابيطالب ـ عليه السلام ـ ، 1380.
      [9] . مولي مهدي نراقي، جامع السعادات، (مترجم جلال الدين مجتبوي) انتشارات حكمت، 1366.
      [10] . بحار الانوار، ج 68، ص 383.
      [11] . شرح غرر، ج 6، ص 400.
      [12] . ناصر مكارم شيرازي، اخلاق در قرآن، ج 3، انتشارات مدرسة امام علي بن ابيطالب ـ عليه السلام ـ ، 1380.
      ویرایش توسط عرفان : ۱۳۹۰/۱۱/۲۶ در ساعت 11:26 AM

    4. #13
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۹
      نوشته : 41 صلوات : 0
      مورد صلوات: 207 در 41
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      محسنان آنلاین نیست.

      راه از بين بردن بد اخلاقی چیست؟




      سلام
      بهترين علاج‌ها كه علماي اخلاق و اهل سلوك فرموده‌اند، آن است كه هر يك از اين ملكات زشت را كه در خود مي‌بيني، در نظر بگيري و بر خلاف آن، تا چندي، مردانه، قيام و اقدام كني و همت بگماري تا بر خلاف نفس و بر ضدّ خواهش آن رذيله، رفتار كني و از خداي تعالي، در هر حال، توفيق طلب نمايي كه به تو كمك كند در اين مجاهده.

      بي‌شك، پس از مدت قليلي، آن خلق زشت، رفع خواهد گشت و شيطان و جنودش از اين سنگر، فرار خواهند كرد و جنود رحماني به جاي آن‌ها، قرار خواهند گرفت يكي از ذمائم اخلاق، كه از اسباب هلاكت انسان است و موجب فشار قبر، و انسان را در دو دنيا معذب مي‌دارد، بد خُلقي است؛ كه زاييدة غضب و شهوت است.
      اگر انسان مجاهد، مدتي در صدد برآيد كه به هنگام پيش‌آمد ناملايمتي، اگر آتش غضب، شعله‌ور ‌شد و بناي سوزاندن باطن را گذارد و او را به ناسزا گفتن و بدگويي كردن، دعوت نمود، بر خلاف او اقدام كند و عاقبت بد و نتيجة زشت اين خلق را ياد بياورد و در عوض، ملايمت به خرج دهد و در باطنش شيطان را لعن كند و از او به خدا پناه ببرد، آن خلق، به كلي عوض شده و خلق نيكو در باطن منزل مي‌كند.
      پناه مي‌برم به خداي تعالي از غضب؛ كه در يك آن، انسان را در دو دنيا هلاك مي‌كند. چه بسا در حالت غضب، قتل نفسي رخ دهد و يا انسان در آن حال، به نواميس الهيه ناسزا بگويد؛ چنان‌چه ديده‌ايم مردم را؛ كه در حال غضب، كفر گفته‌اند و مرتد شده‌اند.حكما فرموده‌اند كه «كشتي بي ناخدا كه در موج‌هاي سخت دريا گرفتار شود، به نجات نزديك‌تر است، از انسان در حال غضب». خدا نكند كه حرف بعضي از اهل علم و مدعي مكاشفه، درست باشد؛ كه مي‌‌گويند: «براي من در يكي از مكاشفات، كشف شد كه تخاصم اهل نار، مجادلة اهل علم و حديث است».
      منبع: چهل حديث، امام خمینی رحمة الله علیه

    5. #14
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,161
      مورد صلوات: 15,059 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      جمع بندی مطالب تاپیک

      1
      برای نمایش در سایز اصلی روی تصاویر کلیک کنید

       




      2



       



      3

       



      4


       





      5
       


      ویرایش توسط مشکاة : ۱۳۹۱/۰۵/۰۶ در ساعت 03:38 PM

      خدا را هرگز فراموش مکن

    6. #15
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۹۰
      نوشته : 145 صلوات : 25
      مورد صلوات: 461 در 118
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      abolfazl_atoo آنلاین نیست.



      سلام دوست عزیز.هیچ وقت کسی بد اخلاق یا خشمگین نمیشه مگه اینگه مشغله فکری داشته باشه یا محیط درون یا بیرونیش زیاد باشن.
      اول اینکه کسی که به دین خودش و واجباتش عمل نمیکنه و در حالی که این عمل نکردناش عذاب وجدان برایش می اورد و خودش هم نمیفهمد =,باعث بد اخلاق شدنش میشود.
      کسی که بد اخلاق است بدانید کارهایش را از روی نظم انجام نداده که از درونش ناراضی و باعث بد اخلاقیش شده.
      ماشین وقتی خراب میشه که مشگلی دارد را سریع برطرف کنی که اگه رسیدگی نکنید جای دیگر راهم خراب میکند,مثلا لنت ترمز را عوض نکنی,دیسکتان نیز خراب میشود.بنابراین کسی که مشگلاتش را سر موقع حل نمیکند و واجباتش را به خوبی انجام نمیدهد,این مورد برایش پیش می آید
      امیدوارم متوجه شده باشید.

    7. #16
      کارشناس پاسخگوی اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 1,505 صلوات : 7,234
      مورد صلوات: 15,371 در 1,494
      حضور : 27 روز 3 ساعت 21 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      استاد آنلاین نیست.



      با عرض سلام خدمت همه دوستان
      یکی از عزیزان در مورد درمان بد خلقی و عصبانیت سوال کرده بود،بهتر دیدم اینجا به ایشون پاسخ بدم.
      به عنوان مقدمه باید دانست که بد خلقی و عصبانیت از سه عامل نشأت می گیرد و ممکن است کسی هر سه مشکل رو داشته باشه و کسی یک یا دو مورد رو،
      1-عصبانیتی که سابقه نداشته باشه و به واسطه بروز مشکلی ایجاد شده باشه مثلا فرد عزیزی رو از دست داده یا در کار یا درسش شکست خورده ،در این صورت لازم است اگر عصبانیت ادامه پیدا کرد و به مرور زمان حل نشد اون فرد حتما به یک روانشناس ترجیحا مذهبی مراجعه کند.
      2- عصبانیتی که منشأ جسمانی دارد مانند افرادی که تصادف می کنند یا مورد عملهای جراحی قرار می گیرند و بعد از این اتفاقات کاملا می شود عصبانیت یا همان زود عصبی شدن را در ایشان مشاهده کرد. برای حل این مشکل نیز باید به پزشک(سنتی یا جدید) مراجعه کرد.
      3- عصبانیتی که منشأ آن خُلق فرد باشد یعنی مثلا فرد از وقتی که خود را شناخته است این حالت را داشته است. برای درمان این قسم که مربوط به حوزه اخلاق است در روایات توصیه هائی شده است که در ذیل به آنها اشاره می کنم:
      الف)در هنگام عصبانیت موضع خود را عوض کند یعنی اگر ایستاده بنشیند،یا راه برود و اگر نشسته بایستد ، در واقع موضع خود را عوض کند. با این کار توجه نفس(قوه غضبیه)به موضوع عصبانیت از بین رفته و فرد فرصت این را پیدا می کند که خود را کنترل کند.
      ب)نوشیدن آب سرد- شستن صورت با آب سرد یا وضوء گرفتن با آن.
      ج)صلوات زیاد فرستادن چه موقع عصبانیت و چه اوقات دیگر به قصد درمان عصبانیت.
      د)تفکر در آثار سوء عصبانیت(روایت:فرد عصبانی مانند دیوانه است).
      ه)تمرین مکرر مواردی که ذکر شد، زیرا ممکن است در دفعات اول فرد نتواند برخی دستورات را انجام دهد ولی با تمرین و صبر به لطف خدا شدنی است.

      نکته آخر اینکه ممکن است همانطور که گفته شد فردی یک یا چند عامل را داشته باشد که باید به مقتضای همان برای درمانش اقدام کند.
      سوالی بود در خدمتم.
      تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

      شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

      عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

      مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

      آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

      سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



    8. #17
      عضو آشنا
      تاریخ عضویت : جنسیت خرداد/۱۳۹۱
      نوشته : 19 صلوات : 35
      مورد صلوات: 80 در 16
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      yavari آنلاین نیست.



      يسمه
      خير ببينيد
      يه سوال دارم كه هميشه باهاش درگيرم.
      خيلي ها هستند كه بر اثر ژنتيك وشاكله شان وعواملي ديگر اينگونه اند يعني تلاشي براي اين خوش خلقي نميكنند.يكي از دوستان بنده بسيار ارام است وهيچ كس را نميرنجاند وهمه در كنارش احساس خوبي دارند چون با هم صميمي هستيم يه وقتايي بهشون ميگم خوش به حالت انقدر خوش اخلاقي ميگويد من مدلم همين طوريه كار خاصي نكردم ميگه من از بچگي اروم بودم(البته خجالتي هم هستند)پس چطوريه كه شما يه جورايي داريد ايمان رو با اخلاق خوب ميسنجيد؟يا يه سري روايات..؟ اين هم كه يكي از كاربران فرمودند كسي كه خوش اخلاق باشه مردم دورش جمع ميشن اما بد اخلاق رو نه.به نظرم حرف كامل وصحيحي نيست.بنده با خيلي ها صميمي ام وبه قول معروف حرفم تو يه جمع برو داره واكثرآ با افراد خيلي زود گرم ميگيرم اما خصوصيات بد اخلاقي هم دارم .كه جدآ عرض ميكنم تركش برام خيلي سخته .واقعآ تلاش ميكنم يه اثراتي داره اما بعضي ها هيچ كاري هم نميكنن وخوش اخلاقن يه وقتايي احاديثي كه درباب بداخلاقي گفته شده رو ميخونم خيلي دلم ميگيره خداكه ميبينه حقير دارم تلاشم رو ميكنم ...البته ميدانم هركس هر ذره تلاشش اجر دارد اما من اجر نميخوام فقط ميخوام يك مسلمان خوش خلق باشم كه دل امامم ازم نگيره خواسته زياديه؟
      بعد از سوال بالا راهكار براي رفع اين خصوصيات بد اخلاقي رو ميخواهم:
      رك گويي يعني بيان صريح ودر برخي موارد بدون لطافت نظر يا صحبتم در هر حالتي
      از تعريف شنيدن وتعريف كردن بدم مياد وبه روي طرف ميارم اگر ازم تعريف كنه البته به نرمي اما اصولآ بر ميخوره
      تعارف ندارم ونميتونم تعارف كنم از تعارفات روزمره مردم خوشم نمياد
      بچه هاي غير مذهبي كه مثلآ يه منكري انجام ميدهند خيلي خوب وصميمي ميتوانم نهي كنم اما بچه هاي مذهبي نه!!يعني مثلآ ببينم تو صف نماز بچه ها دارن غيبت ميكنن يا اخم ميكنم يا مستقيم بهشون ميگم شرمنده اما يه جورايي حتي تو ذهنم خيلي ازشون در اون مقطع بدم مياد خودمم نميدونم چرا شايد ازشون انتظار بيشتري دارم
      ویرایش توسط yavari : ۱۳۹۱/۰۳/۲۸ در ساعت 01:45 PM
      رسول اكرم صلي الله عليه وآله:
      اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي اهل بيتي ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا ابدا...
      سلايق شخصي اسلام را نميسازند اگر علم داريم نظر دهيم وگرنه احتياط وظيفه است
      اي شيعه!قرآن را تفاسيرش را نهج علي سلام الله عليه را صحيفه را...بايد خواندوگرنه توصيه ثقلين عمل نشده

    9. #18
      کارشناس پاسخگوی اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 1,505 صلوات : 7,234
      مورد صلوات: 15,371 در 1,494
      حضور : 27 روز 3 ساعت 21 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      استاد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط yavari نمایش پست ها
      يسمه
      خير ببينيد
      يه سوال دارم كه هميشه باهاش درگيرم.
      خيلي ها هستند كه بر اثر ژنتيك وشاكله شان وعواملي ديگر اينگونه اند يعني تلاشي براي اين خوش خلقي نميكنند.يكي از دوستان بنده بسيار ارام است وهيچ كس را نميرنجاند وهمه در كنارش احساس خوبي دارند چون با هم صميمي هستيم يه وقتايي بهشون ميگم خوش به حالت انقدر خوش اخلاقي ميگويد من مدلم همين طوريه كار خاصي نكردم ميگه من از بچگي اروم بودم(البته خجالتي هم هستند)پس چطوريه كه شما يه جورايي داريد ايمان رو با اخلاق خوب ميسنجيد؟يا يه سري روايات..؟ اين هم كه يكي از كاربران فرمودند كسي كه خوش اخلاق باشه مردم دورش جمع ميشن اما بد اخلاق رو نه.به نظرم حرف كامل وصحيحي نيست.بنده با خيلي ها صميمي ام وبه قول معروف حرفم تو يه جمع برو داره واكثرآ با افراد خيلي زود گرم ميگيرم اما خصوصيات بد اخلاقي هم دارم .كه جدآ عرض ميكنم تركش برام خيلي سخته .واقعآ تلاش ميكنم يه اثراتي داره اما بعضي ها هيچ كاري هم نميكنن وخوش اخلاقن يه وقتايي احاديثي كه درباب بداخلاقي گفته شده رو ميخونم خيلي دلم ميگيره خداكه ميبينه حقير دارم تلاشم رو ميكنم ...البته ميدانم هركس هر ذره تلاشش اجر دارد اما من اجر نميخوام فقط ميخوام يك مسلمان خوش خلق باشم كه دل امامم ازم نگيره خواسته زياديه؟
      بعد از سوال بالا راهكار براي رفع اين خصوصيات بد اخلاقي رو ميخواهم:
      رك گويي يعني بيان صريح ودر برخي موارد بدون لطافت نظر يا صحبتم در هر حالتي
      از تعريف شنيدن وتعريف كردن بدم مياد وبه روي طرف ميارم اگر ازم تعريف كنه البته به نرمي اما اصولآ بر ميخوره
      تعارف ندارم ونميتونم تعارف كنم از تعارفات روزمره مردم خوشم نمياد
      بچه هاي غير مذهبي كه مثلآ يه منكري انجام ميدهند خيلي خوب وصميمي ميتوانم نهي كنم اما بچه هاي مذهبي نه!!يعني مثلآ ببينم تو صف نماز بچه ها دارن غيبت ميكنن يا اخم ميكنم يا مستقيم بهشون ميگم شرمنده اما يه جورايي حتي تو ذهنم خيلي ازشون در اون مقطع بدم مياد خودمم نميدونم چرا شايد ازشون انتظار بيشتري دارم
      دوست گرامی با عرض سلام و تبریک بابت عید سعید مبعث چند نکته خدمتتان تقدیم می کنم،إن شاء الله مفید واقع شود.
      1- کسانی که بر اساس خلقت آرام هستند قطعا فضیلتی را خداوند به ایشان عطا کرده ولی اگر کسی که آن آرامش را ندارد بتواند در مواقع لزوم خود را کنترل کند، اجر خاصی نزد خداوند متعال دارد تا آن فرد اول و أجر و مزد الهی به معنای عامل موثر بر کمال است نه چیز نسیه.
      2-خوش اخلاقی مفهوم اعمی است که برخورد خوب و ملایم بخشی از آن است و آنچه که شما در روایات به عنوان خوش خلقی می بینید اشاره به همان مفهوم اعم دارد(در روایات واژه خُلق آمده که جمع اخلاق است و تنها خوش روئی را شامل نمی شود)،بر اساس روایات کسی که گناه می کند بد اخلاق است هر چند خوش برخورد باشد و اینکه در جامعه ما خوش اخلاق فقط برای خوش برخورد استعمال می شود یک غلط مشهور یا از باب اهمیت برخورد خوب برای مردم است ولی گفته شد که در روایات چنین معنائی ندارد.
      3-با توجه به پست گذشته سعی بفرمائید ریشه یا ریشه های مشکل خود را شناسائی کرده و بر طبق آن برای درمان اقدام فرمائید.
      4- رک گوئی خوب است ولی تا جائی که می شود نباید با رک گوئی خاطر دیگران را رنجاند،عارف کامل مرحوم سید علی قاضی رحمة الله علیه در آخر وصیت نامه شان که مهمترین حرفهای خود را گفته اند، می فرماید: الله الله الله اینکه دل کسی را نرنجانید.
      5- برخورد بد با افراد مذهبی و غیر مذهبی هر دو بد است، راز محبوبیت فوق العاده رسول خاتم صل الله علیه و آله نیز برخورد خوب با همگان بود و رسول خدا اسوه عظیمی برای من و شماست.البته بعضی از مواقع برخورد دیگری لازم است که همیشگی نیست.
      ابهامی بود بفرمائید تا عرض کنم.
      تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

      شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

      عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

      مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

      آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

      سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



    10. #19
      کارشناس پاسخگوی اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۰
      نوشته : 1,925 صلوات : 8,383
      مورد صلوات: 13,726 در 1,909
      حضور : 12 روز 6 ساعت 38 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : دیروز به تاریخ پیوست، فردا معماست و امروز هدیه است.آرزو دارم امروز را دریابم.
      سینا آنلاین نیست.



      پست جمعبندی:

      سوال:

      چه راه حلهايی جهت از بين بردن بدخلقی به كار ببريم وچگونه خوش خلقی را سرمشق زندگی قرار دهيم؟



      پاسخ:
      در رابطه با اين سئوال مناسب است به تبيين چند مطلب پرداخته شود.
      الف) معناي خوش خلقی و بدخلقی.
      ب) اهميت خوش خلقی در روايات و آيات قرآن.
      ج) آثار و پيامدهای حسن خلق.
      د) درمان سوء خلق.

      الف) معنای خوش خلقی و بدخلقی :

      حسن خلق به معنی خاص، آن است كه انسان با گشاده روئی و چهره شاد و زبان نرم و ملايم با مردم روبرو شود، و در هر جا و با هر كسی با خوش روئی برخورد كند، به عكس، كج خلقی و ترش روئی آن است كه سخنان خشن و خشك و فاقد لطف و محبت داشته باشد و طوری برخورد كند كه باعث نفرت عموم مردم باشد.[1]
      خوش اخلاقی مفهوم اعمی است که برخورد خوب و ملایم بخشی از آن است و آنچه که شما در روایات به عنوان خوش خلقی می بینید اشاره به همان مفهوم اعم دارد(در روایات واژه خُلق آمده که جمع اخلاق است و تنها خوش روئی را شامل نمی شود)،بر اساس روایات کسی که گناه می کند بد اخلاق است هر چند خوش برخورد باشد و اینکه در جامعه ما خوش اخلاق فقط برای خوش برخورد استعمال می شود یک غلط مشهور یا از باب اهمیت برخورد خوب برای مردم است ولی گفته شد که در روایات چنین معنائی ندارد.


      ب) اهميت خوش خلقی در روايات و آيات قرآن:
      در زمينه خوش خلقی و برخورد خوب با همه مردم، روايات فراوانی در منابع اسلامی وجود دارد.
      در حديثی از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ می ‎خوانيم كه فرمود : «اَكثَر ما تَلِج بِهِ اُمتي الجَنَّة التقوي و حُسن الخلق؛ بيشترين چيزي كه امت‎ من به سبب آن وارد بهشت میشوند تقوی و حسن خلق است»

      و در حديث ديگري از مولای متقيان علی ـ عليه السلام ـكه فرمودند: «حسن خلق روزی را زیاد میکند و دلهای رمیده را به هم پیوند میدهد.

      ‎قرآن كريم ميفرمايد: «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ؛ با مردم با نيكی و خوبی برخورد كنيد و نماز را بپا داريد و زكات را بدهيد.(2)


      ج) آثار و پيامدهاي حُسْن خلق:

      از آثار و بركات حسن خلق اين است كه مايه جلب محبت و صفا می‎شود و ديگر اينكه حسن خلق و خوشرويی شهرها را آباد و عمرها را زياد می ‎كند چرا كه ويرانی آبادیها بر اثر كشمكش‎ها و پرخاشگری است. هرگاه پرخاشگری جای خود را به خوشرويی و حسن خلق دهد، الفت و مودت و اتحاد كه سرچشمیه هر گونه آبادی و خير و بركتی است حاصل میشود. افزون بر آن خوش خلقی باعث آرامش روح و مانع بروز فشارهای روحی می‎باشد .[3]
      و در مقابل سوء خلق از مهمترين عوامل نفرت و انزجار و پراكندگی است و كسانی كه به اين درد مبتلا هستند غالباً در جامعه منزوی می‎شوند و در روايات شريف مذمت زيادی از سوء خلق شده است.[4]
      در حديثی از پيامبر گرامی اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ آمده كه فرمودند : «از سوء خلق پرهيز كنيد كه اين عمل سرانجام صاحب خود را به آتش دوزخ گرفتار می‎ كند».[5]

      د) درمان سوء خلق:
      سوء خلق يكی از بدترين و مزاحم‎ترين صفات است كه آثار مرگباری در زندگی انسان و اطرافيان او دارد و افق زندگی را تيره و تار و شهد حيات را در كام انسان مبدل به شرنگ می ‎كند بنابراين كسانی كه گرفتار اين رذيله اخلاقِی هستند بايد هر چه زودتر اقدام كنند از جمله اينكه مبتلايان به اين صفت بايد همه روزه در عواقب شوم آن تفكر و انديشه كنند و روايات مطرح شده درباره بداخلاقی را مكرر مرور كنند و آثار شوم بداخلاقی را در زندگی مبتلايان به آن مشاهده كنند كه چگونه مردم از آنها متنفر می‎شوند، و ديگر اينكه خوش خلقی را هر چند بصورت تصنعی ـ پيشه خود سازند تا اين امر عادت و ملكه شود و بدخلقی‎هاِی خود را هر روز يادداشت كرده و سعی كنند هر روز يكي را حذف كنند.ديگر اينكه همه روزه به خود تلقين كنند كه من بداخلاق نيستم و دارای حسن خلقم اين تلقين تدريجاً اثری می ‎گذارد و جوانه‎های حسن خلق نمايان می‎شود.
      [6]

      [1] . علي مشكيني، درسهاي اخلاق، انتشارات الهادي، 1376.
      [2] . بقره، 83.
      [3] . ناصر مكارم شيرازي، اخلاق در قرآن، ج 3، انتشارات مدرسه امام علي بن ابيطالب ـ عليه السلام ـ ، 1380.
      [4] . مولي مهدي نراقي، جامع السعادات، (مترجم جلال الدين مجتبوي) انتشارات حكمت، 1366.
      [5] . بحار الانوار، ج 68، ص 383.
      [6] . ناصر مكارم شيرازي، اخلاق در قرآن، ج 3، انتشارات مدرسة امام علي بن ابيطالب ـ عليه السلام ـ ، 1380.






      با آموزه های اخلاقی اسلام در رابطه با خانواده بیشتر آشنا شویم.


      اخلاق و روابط سالم در خانواده

    صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۲/۰۷, 03:48 PM : 3

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •