• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 40
    1. #1
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,161
      مورد صلوات: 15,056 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.

      چرا دروغ مصلحتی؟؟؟




      * چرا در اسلام چيزی به اسم دروغ مصلحتی وجود دارد در حاليكه با دروغ معمولی فرقی ندارد. به هر حال دروغ گناه است و گناه، مصلحتی و غير مصلحتی ندارد؟

    2.  

    3. #2
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 132 صلوات : 19
      مورد صلوات: 336 در 108
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      rassol آنلاین نیست.



      آقا شما كه كارشناسين چرا گير دادين مي خواين دعوا راه بندازين
      همه مي دونيم دروغ در صورتي مصلحتي عنوان مي شه كه داراي يك سري شرايط باشه حالا مي خواين مخ مارو بازي بگيري

    4. #3
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,891 صلوات : 10,129
      مورد صلوات: 10,211 در 1,811
      حضور : 16 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 20 آپلود : 0
      گالری : 73 وبلاگ : 0
      حرم امن الهی آنلاین نیست.

      شاد




      نقل قول نوشته اصلی توسط rassol نمایش پست ها
      آقا شما كه كارشناسين چرا گير دادين مي خواين دعوا راه بندازين
      همه مي دونيم دروغ در صورتي مصلحتي عنوان مي شه كه داراي يك سري شرايط باشه حالا مي خواين مخ مارو بازي بگيري
      سلام به سایت اسک دین خوش اومدید، این یک نوع روش آموزش هست. ابتدا در ذهن شخص سوال ایجاد میشه و سپس ذهن که آماده دریافت مطلب شد، به درستی به سوال پاسخ داده میشه.
      قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

      قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


      صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
      ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

      بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

    5. #4
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 132 صلوات : 19
      مورد صلوات: 336 در 108
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      rassol آنلاین نیست.



      آخه بعضيا هم ممكنه از اين روش دچار توهم بشن و گيج بشن

    6. #5
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,161
      مورد صلوات: 15,056 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      پاسخ :
      دروغ يكي از گناهان بزرگ و سرچشمه تمام بدی‎ها است، امام حسن عسگري ـ عليه السّلام ـ فرمود: «جُعِلتِ الخنائِثُ كلُّها في بيتٍ و جُعِلَ مفتاحُها الكذبُ»[1] تمام پليدی‎ها در خانه‎ای نهاده شده و كليد آن دروغ است. دروغ انسان را در ميان مردم بیاعتبار نموده و اعتماد ديگران را از وی سلب می‎كند و آثار بسيار نامطلوبی در پی دارد لذا دروغ از نظر اسلام حرام است.اما با اين وجود دروغ هميشه و در همه جا حرام نيست، در مواردی كه دروغ گفتن دارای مصلحت باشد از نظر شرع جايز و حتی در برخی موارد واجب می‎باشد. بنابراين در پاسخ سؤال شما بايد عرض نمود كه فلسفه دروغ مصلحتی و تفاوت آن با دروغ معمولی آن است كه دروغ معمولی پيامدهای منفی به‎دنبال دارد، باعث اختلاف، تفرقه، نفاق و ريختن آبروی خود فرد و ديگران می‎شود و... لذا به‎خاطر همين آثار و پيامدهای منفی آن، خداوند اين نوع دروغ‎ها را حرام نموده است، ذات دروغ حرام نيست، بلكه حرمت دروغ به‎خاطر آثار و پيامدهای منفی آن است، اما در مواردی كه پيامد منفی نداشته باشد بلكه آثار مثبت داشته باشد، به‎خاطر همان آثارش، دروغ گفتن جايز است. لذا يكی از شرايط اصلی اين‎كه دروغ گفتن جايز است، اين است كه آثار مثبت به‎دنبال داشته باشد و اگر انسان دروغ نگويد، ضرر قطعی بسيار زياد و قابل توجه مالی يا جانی و...متوجه او يا ديگران شود.
      مواردی كه از نظر فقه اسلامی برای مصالح و فوائد مهم شرعی فردی يا اجتماعی دروغ تجويز گرديده به شرح ذيل است:...
      ادامه دارد

    7. #6
      پاسخ یار انجمن اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 2,061 صلوات : 11,952
      مورد صلوات: 17,489 در 2,081
      حضور : 14 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سادات آنلاین نیست.



      سلام.
      برخي مواقع براي اصلاح امور به خصوص اختلاف و نزاع ميان مسلمانان لازم است.

      هم چنين در مواقع ضروري كه پاي جان ، آبرو و ناموس در ميان است هم اشكالي ندارد.
      از خلق جهان کناره کردیم *

      سر رشته عقل پاره کردیم *

      کس چاره ما نکرد و ما خود *

      بی منت خلق چاره کردیم *

      ننمود رهی بجز ره عشق *

      هر چند که استخاره کردیم*

    8. #7
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۴۸
      نوشته : 888 صلوات : 2,641
      مورد صلوات: 6,224 در 891
      حضور : 2 ساعت 48 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      قضاوت آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط عرفان نمایش پست ها
      مواردی كه از نظر فقه اسلامی برای مصالح و فوائد مهم شرعی فردی يا اجتماعی دروغ تجويز گرديده به شرح ذيل است:...
      سلام و درود بر جناب مستطاب استاد عرفان

      استاد سریع تجویز کنید که نیاز ضروری داریم

      این دو تا هم حتماً توی موارد باشه

      1-وقتی یه نفر پشت تلفن کارمون داره

      2-وقتی یکی میاد دم در خونه


      یا علی
      ویرایش توسط قضاوت : ۱۳۸۹/۰۶/۲۹ در ساعت 11:46 PM
      قضاوت :
      به نام خالق عشق ،* به نام تجلي عشق (انسان) ، *به نام دلتنگي و بي قراري عاشق ،* به نام پذيرنده ي عشق (انسان) ،* به نام خاكي كه عشق در آن بارور شد (انسان)، *به نام آنكه بار آسمان ها و زمين را بدوش مي كشد(انسان) ،* و به نام عشق و همه ي عشق آفرينان
      «قضاوت»
      «اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا»

    9. #8
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,161
      مورد صلوات: 15,056 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.




      1. در مورد ضرورت و ناچاری؛

      هرگاه كسی برای حفظ جان يا مال يا ناموس خود يا يك فرد مسلمان سخن يا سوگند دروغ بخورد، جايز است. لذا امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرموده است: «اگر انسان از روی تقيه و ضرورت و ناچاری سوگند دروغ ياد كند، ضرری ندارد.» و در ادامه افزود: به‎طور قاعده كلی، هر حرامی در مقام اضطرار حلال می شود.[2]

      2. اصلاح ميان مردم؛
      هرگاه بين دو نفر مسلمان خصومت و نزاعی باشد و ابتدا تمام راه‎هاي معمولی چاره را رفته‎اند ولی نتيجه‎ای نبخشيد، در اين صورت انسان می‎تواند با گفتن دروغ، كينه و عداوت را برطرف نموده و صلح و صفا و صميميت ميان آنها برقرار كند، در اينجا دروغ گفتن حرام نيست. مثلاً اگر دو نفر يا دو خانواده با يكديگر قهر باشند. پيش يكی رفته و از قول ديگری بگويد كه فلانی تعريف و تمجيد شما را می‎كرد. و از اين‎كه با شما قهر كرده اظهار ناراحتی مي‎نمود، و به نظر من او مايل است كه با شما آشتی كند، و هم‎چنين نزد آن ديگری رفته و از قول دوست اولی مشابه همين مطلب را بگويد. اين‎گونه دروغ‎ها گذشته از اين‎كه حرام نيست، پسنديده نيز هست و رسول خدا آن‎را تأييد نموده است، در وصيت پيامبراكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ ، به اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ آمده است: «يا علي! انَّ اللّه احَبَّ الكذبَ في الاصلاح و ابغض الصدق في الفساد.»[3]ای علی! خداوند دروغ را كه باعث اصلاح بين مردم شود دوست دارد و از راست گفتتن كه باعث فتنه و نفاق شود، بيزار است. از اين روايت به خوبی دانسته می‎شود كه دروغ گفتن هميشه ناپسند و راست گفتن هميشه مطلوب و پسنديده نيست. بلكه در برخی موارد راست گفتن حرام و دروغ گفتن جايز حتی واجب می شود
      ادامه دارد ...
      ویرایش توسط سایه خورشید : ۱۳۹۰/۰۹/۲۳ در ساعت 07:16 PM دلیل: فونت

    10. #9
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,161
      مورد صلوات: 15,056 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      3. خدعه و نيرنگ در جنگ:
      يكي ديگر از مواردي كه گفتن دروغ حرام نيست، جنگ و جهاد است. اگر جنگ با انگيزه دفاع و يا رفع فتنه و فساد باشد استفاده از دروغ اشكالي ندارد. زيرا اگر بتوانيم با خدعه و فريب دشمن را غافل‎گير كنيم و با يك حمله ضربتي به او يورش بريم، مي‎توانيم با كمترين تلفات دشمن را نابود سازيم، لذا در فراز ديگر از وصيت رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ به علي ـ عليه السّلام ـ آمده است: كه در سه مورد دروغ گفتن جايز است، كه يكي از آنها جنگ است.[4]
      4. وعده به خانواده و همسر؛
      در دين مقدس اسلام هزينه زندگي زن و فرزند به عهده مرد است[5](در مورد همسر مطلقا و در مورد فرزندان در صورت نياز آنها و تمكّن پدر). البته نفقه واجب به تناسب امكانات و مقدار توان است و بيش از آن لازم نيست، ولي چون بسياري از اوقات در اثر زياده‎طلبي و چشم و هم‎چشمي تقاضاي خانواده فراتر از امكانات مرد و بيش از حد توان او است. در چنين وضعي مرد بر سر دوراهي قرار مي‎گيرد: يا بايد با برخورد منفي و ردّ صريح در برابر خواسته‎هاي آنان موضع‎گيري كند و يا با برخورد اميدوار كننده و وعده‎هاي مصلحتي و غير جدي تا حدودي آنها را راضي و قانع سازد. حال، با توجه به اين‎كه پاسخ منفي و تند جز جريحه‎دار شدن عواطف و تزلزل اركان خانواده و حتي طلاق همسر سرانجامي ندارد. ناگزير اجازه داده شده است كه از روش دوم استفاده شود و او به ظاهر دروغ گفتن است. در همان روايتي كه پيشتر از رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل شد، به اين مورد نيز اشاره شده و تمام روايت اين است: «يا علي! ثلاثٌ يحسنُ فيهنّ الكذبُ، المكيده في الحربِ وَعِدَتُكَ زوجتك والاصلاح بين النّاس»[6]يا علي! سه مورد است كه دروغ گفتن در آن نيكو است. خدعه و نيرنگ در جنگ. وعده به همسر. و اصلاح ميان مردم. اين روايت ملاك و معيار خوبي در اختيار ما قرار داده است كه مي‎توانيم بر اساس آن تشخيص بدهيم كه دروغ گفتن در اين موارد اشكالي ندارد و اگر دروغ بگوييم در اين موارد، داراي مصلحت و فايده مي‎باشد.
      ________________________________________
      [1] . محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، چاپ بيروت، ج 69، ص236 و ملا مهدي نراقي، جامع‎السعادات، ج2، ص 323.
      [2] . شيخ حر عاملي، وسايل الشيعه، ج 16، ص 137، چاپ بيروت.
      [3] . شيخ حر عاملي، وسايل الشيعه، چاپ بيروت، ج 8، ص 578.
      [4] . محمدباقر مجلسي، بحارالانوار. چاپ بيروت، ج 74، ص 51.
      [5] . تقريباً تمام فقها چنين فتوايي دارند(مي‎توانيد به رساله عمليه مراجع عظام تقليد، بخش ازدواج مراجعه كنيد).
      [6] . همان.
      ویرایش توسط سایه خورشید : ۱۳۹۰/۰۹/۲۳ در ساعت 07:19 PM دلیل: فونت

    11. #10
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,161
      مورد صلوات: 15,056 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      یه سوال اساسی
      یه گناه کردم و الان توبه کردم.
      .............................. برای جبرانش و حق الناسش میتونم دروغ بگم؟
      ..........مثلا دزدی کردم و برای توبش لازمه مال دزدی رو برگردونم و راهی بجز دروغ ندارم.

    صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    موضوعات مشابه

    1. اگه یه تابلو تو آسمون باشه که همه دنیا ببیننش چی روش مینویسی؟؟؟
      توسط باغ بهشت در انجمن ادبیات و پیامک مذهبی
      پاسخ: 67
      آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۲۰, 03:02 AM
    2. پاسخ: 3
      آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۷/۲۸, 11:38 AM
    3. حکومت اسلامی مثل حکومت مسیحیت در قرون وسطی؟؟؟
      توسط safareeshghe در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
      پاسخ: 10
      آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۲۵, 06:44 PM
    4. ولایت فقیه مسئله ای اعتقادی است یا تعبدی و تقلیدی؟؟؟!!
      توسط 6606548 در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
      پاسخ: 14
      آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۹, 04:16 PM
    5. سجده ، اطاعت یا سجده فیزیکی؟؟؟
      توسط حرم امن الهی در انجمن اصطلاحات علوم قرآنی
      پاسخ: 1
      آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۱۲, 11:07 PM

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •