• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 2 از 14 نخستنخست 123412 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 131
    1. #11
      کارشناس پاسخگوي فقه و احکام
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,531 صلوات : 3,326
      مورد صلوات: 8,486 در 1,502
      حضور : 3 روز 10 ساعت 53 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      اسراء آنلاین نیست.



      تاخير نماز از اول وقت آن، موجب محروم ماندن انسان از


      الأمور مرهونة باوقاتها - كارها در گرو زمان و فرصت خاص خويشند.

      خورشيد به هنگام زوال (ظهر) در مداري داخل مي‏شود كه با ورود به آن هر چيزي كه بر عرش است خدا را تسبيح مي‏گويد... و اين ساعتي است كه خداوند بر من و امت من درود مي‏فرستد...(من لا يحضر ج 1 ص 212). در مورد نمازهاي ديگر به همين صورت است.

      «خواندن نماز در اول وقت» از مهمترين فضائل و ويژگيهاي افراد مؤمن است، (سوره معارج، آيه 34) و اگر در زندگي ايشان دقت كنيم، عامل اصلي سازندگي ايشان، «حفظ اوقات فضيلت» نماز است مثلاً درباره امام راحل(ره) نقل شده است كه هرگز تا پايان عمر نماز اول وقت ايشان ترك نشد، (امام در سنگر نماز، تبيان 7، نشر آثار امام راحل). در عين حال امام مي فرمايند: «مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند»، (رساله توضيح المسائل امام راحل، م. 751) .

      در روايتي ديگر مي خوانيم: «كسي كه با فكر بيدار شدن براي نماز شب به رختخواب مي رود اگر هم در خواب باشد، خداوند خوابش را صدقه و نفس كشيدنش را تسبيح قرار مي دهد و پاداش نما

      چه كنيم كه نماز را ترك نكنيم و نماز را اول وقت بخوانيم؟


      نماز مهم‌ترين فريضه از فرايض الهي است، اقامه آن مايه سعادت و ترك آن باعث شقاوت مي‌باشد امام‌صادق(ع) فرمود: "‌محبوب‌ترين اعمال پيش خداوند عزوجل نمازاست، و آخرين وصيت پيامبران الهي نماز‌است"([12]) آن حضرت در حديث ديگر فرمود: "‌تارك الصلاهْْ حظي از اسلام نبرده است"([13]) اگر انسان به درستي فكر‌كند كه خداوند چرا دستور داده كه بندگانش نماز بخوانند هيچ‌گاه نماز را ترك نمي‌كند و چنان چه به هر علتي‌نمازش ترك شود فوراً جبران نموده و قضا مي‌كند.قرآن مي‌فرمايد: "‌يا ايها الناس انتم الفقراء الي ا‌لله و ا‌لله هو الغني‌الحميد؛ ‌اي مردم شما همگي نيازمند خداييد، تنها خداوند است كه بي نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش‌است"([14]) وقتي خداي متعال از عبادت ماسودي نمي‌برد و از طرفي نماز و ساير عبادت‌ها را واجب نموده است‌معلوم مي‌شود اين دستورات براي خوش بختي و سعادت خود ما است. هنگامي كه از عمق جان درك كرديم كه‌نماز در تأمين خوش بختي و سعادت ما نقش اساسي و تعيين كننده دارد با عشق و علاقه نماز مي‌خوانيم چرا كه‌نماز محور قبولي ساير اعمال است و در قيامت اولين سوال از نماز مي‌باشد. امام باقر(ع) فرمود: "‌ان اول ما يحاسب‌به العبد الصلاهْْ فان قبلت قبل ما سواها؛ ‌اولين محاسبه بنده در مورد نماز انجام مي‌گيرد، اگر نماز مورد قبول واقع‌شد بقيه اعمال هم مقبول مي‌افتد"([15]). نماز از واجباتي است كه خداوند در هيچ حالتي حتي در هنگام بيماري،‌راضي به ترك آن نيست. تارك نماز بيشترين ظلم را نسبت به خود دوامي دارد و خود را از شفاعت پيامبر(ص)‌محروم مي‌كند. آن حضرت فرمود: "‌هر كه نماز را عمداً ترك كند از پناه خدا و پناه پيغمبرش بيزاري جسته‌است"([16]). پس انساني كه معتقد به خدا و قيامت است و مي‌داند هر چه از خوب و بد انجام بدهد نتيجه‌اش به‌خودش باز مي‌گردد عاشقانه به سوي نماز مي‌شتابد و آن را در اول وقت مي‌خواند. نبي گرامي اسلام(ص) ‌فرمود:"‌فضيلت اول وقت نماز بر آخر وقت مانند فضيلت آخرت بر دنيا است"([17]).


      نماز مهم‌ترين فريضه از فرايض الهي است، اقامه آن مايه سعادت و ترك آن باعث شقاوت مي‌باشد امام‌صادق(ع) فرمود: "‌محبوب‌ترين اعمال پيش خداوند عزوجل نمازاست، و آخرين وصيت پيامبران الهي نماز‌است"([12]) آن حضرت در حديث ديگر فرمود: "‌تارك الصلاهْْ حظي از اسلام نبرده است"([13]) اگر انسان به درستي فكر‌كند كه خداوند چرا دستور داده كه بندگانش نماز بخوانند هيچ‌گاه نماز را ترك نمي‌كند و چنان چه به هر علتي‌نمازش ترك شود فوراً جبران نموده و قضا مي‌كند.قرآن مي‌فرمايد: "‌يا ايها الناس انتم الفقراء الي ا‌لله و ا‌لله هو الغني‌الحميد؛ ‌اي مردم شما همگي نيازمند خداييد، تنها خداوند است كه بي نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش‌است"([14]) وقتي خداي متعال از عبادت ماسودي نمي‌برد و از طرفي نماز و ساير عبادت‌ها را واجب نموده است‌معلوم مي‌شود اين دستورات براي خوش بختي و سعادت خود ما است. هنگامي كه از عمق جان درك كرديم كه‌نماز در تأمين خوش بختي و سعادت ما نقش اساسي و تعيين كننده دارد با عشق و علاقه نماز مي‌خوانيم چرا كه‌نماز محور قبولي ساير اعمال است و در قيامت اولين سوال از نماز مي‌باشد. امام باقر(ع) فرمود: "‌ان اول ما يحاسب‌به العبد الصلاهْْ فان قبلت قبل ما سواها؛ ‌اولين محاسبه بنده در مورد نماز انجام مي‌گيرد، اگر نماز مورد قبول واقع‌شد بقيه اعمال هم مقبول مي‌افتد"([15]). نماز از واجباتي است كه خداوند در هيچ حالتي حتي در هنگام بيماري،‌راضي به ترك آن نيست. تارك نماز بيشترين ظلم را نسبت به خود دوامي دارد و خود را از شفاعت پيامبر(ص)‌محروم مي‌كند. آن حضرت فرمود: "‌هر كه نماز را عمداً ترك كند از پناه خدا و پناه پيغمبرش بيزاري جسته‌است"([16]). پس انساني كه معتقد به خدا و قيامت است و مي‌داند هر چه از خوب و بد انجام بدهد نتيجه‌اش به‌خودش باز مي‌گردد عاشقانه به سوي نماز مي‌شتابد و آن را در اول وقت مي‌خواند. نبي گرامي اسلام(ص) ‌فرمود:"‌فضيلت اول وقت نماز بر آخر وقت مانند فضيلت آخرت بر دنيا است"([17]).

      [17]. ه

      چه كنيم كه نماز را ترك نكنيم و نماز را اول وقت بخوانيم؟


      نماز مهم‌ترين فريضه از فرايض الهي است، اقامه آن مايه سعادت و ترك آن باعث شقاوت مي‌باشد امام‌صادق(ع) فرمود: "‌محبوب‌ترين اعمال پيش خداوند عزوجل نمازاست، و آخرين وصيت پيامبران الهي نماز‌است"([12]) آن حضرت در حديث ديگر فرمود: "‌تارك الصلاهْْ حظي از اسلام نبرده است"([13]) اگر انسان به درستي فكر‌كند كه خداوند چرا دستور داده كه بندگانش نماز بخوانند هيچ‌گاه نماز را ترك نمي‌كند و چنان چه به هر علتي‌نمازش ترك شود فوراً جبران نموده و قضا مي‌كند.قرآن مي‌فرمايد: "‌يا ايها الناس انتم الفقراء الي ا‌لله و ا‌لله هو الغني‌الحميد؛ ‌اي مردم شما همگي نيازمند خداييد، تنها خداوند است كه بي نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش‌است"([14]) وقتي خداي متعال از عبادت ماسودي نمي‌برد و از طرفي نماز و ساير عبادت‌ها را واجب نموده است‌معلوم مي‌شود اين دستورات براي خوش بختي و سعادت خود ما است. هنگامي كه از عمق جان درك كرديم كه‌نماز در تأمين خوش بختي و سعادت ما نقش اساسي و تعيين كننده دارد با عشق و علاقه نماز مي‌خوانيم چرا كه‌نماز محور قبولي ساير اعمال است و در قيامت اولين سوال از نماز مي‌باشد. امام باقر(ع) فرمود: "‌ان اول ما يحاسب‌به العبد الصلاهْْ فان قبلت قبل ما سواها؛ ‌اولين محاسبه بنده در مورد نماز انجام مي‌گيرد، اگر نماز مورد قبول واقع‌شد بقيه اعمال هم مقبول مي‌افتد"([15]). نماز از واجباتي است كه خداوند در هيچ حالتي حتي در هنگام بيماري،‌راضي به ترك آن نيست. تارك نماز بيشترين ظلم را نسبت به خود دوامي دارد و خود را از شفاعت پيامبر(ص)‌محروم مي‌كند. آن حضرت فرمود: "‌هر كه نماز را عمداً ترك كند از پناه خدا و پناه پيغمبرش بيزاري جسته‌است"([16]). پس انساني كه معتقد به خدا و قيامت است و مي‌داند هر چه از خوب و بد انجام بدهد نتيجه‌اش به‌خودش باز مي‌گردد عاشقانه به سوي نماز مي‌شتابد و آن را در اول وقت مي‌خواند. نبي گرامي اسلام(ص) ‌فرمود:"‌فضيلت اول وقت نماز بر آخر وقت مانند فضيلت آخرت بر دنيا است"([17]).

      [17]. همان، ص 110، حديث 15708، ح 2. مان، ص 110، حديث 15708، ح 2.

      فيوضات و پاداش‏هاي آن و عدم استفاده از بركات و آثار نماز اول وقت و


      باعث تضييع و سبك شمردن نماز است.


      امام صادق(ع) فرموده است: ((كسي كه نمازها را بي سبب به تاخير اندازد


      و حدود آنها را حفظ نكند، فرشته‏اي نماز او را سياه و تاريك به آسمان برد;


      در حالي كه نماز با صداي بلند به نمازگزار گويد: ((مرا ضايع كردي، خداي تو


      را ضايع كند; آن چنان كه مرا ضايع كردي)).(آداب الصلاه، ص 3 و 4)


      ب)تاخير نماز از اول وقت، موجب دوري انسان از رحمت و نظر لطف


      الهي است. حضرت مهدي(عج) به يكي از مشتاقان ديدارش (زهري) كه به


      زيارت آن حضرت موفق شده بود، دوبار فرمود: ((از رحمت خدا دور است


      كسي كه نماز صبح را چندان تاخير بيندازد تا ستاره‏ها ناپديد شوند و نماز


      مغرب را به قدري تاخير بيندازد تا ستاره‏ها ظاهر شوند)).(حق اليقين، ص


      302


      ج) نخواندن نماز در اول وقت، موجب جرات و سلطه شيطان بر انسان


      مي شود.


      رسول خدا(ص) مي‏فرمايد: شيطان هميشه از مومن مي‏ترسد تا زماني كه


      بر نمازهاي پنجگانه محافظت دارد; اما هنگامي كه پنج وقت نماز را ضايع


      كرد، بر او جرات پيدا مي‏كند و او را در گناهان بزرگ مي‏اندازد)). (وسايل


      الشيعه، ج 3، ص 18)


      د) يكي ديگر از آثار شوم سستي و تهاون در نماز، محشور شدن با افراد


      دوزخي در قيامت است.


      پيامبر(ص) مي‏فرمايد: ((كسي كه نمازهاي پنجگانه‏اش را با طهارت كامل


      در اول وقت به جا آورد، اين نماز در قيامت براي او نور و برهان است و كسي


      كه نمازش را ضايع كند (اول وقت نخواند)، با فرعون و ماهان محشور


      خواهد شد)).(سفينه البحار، ج 2، ص 43)


      ه') نخواندن نماز در اول وقت، موجب محروم ماندن انسان از شفاعت


      پيامبر(ص) و امامان معصوم است، حضرت رسول(ص) فرمود: ((فرداي


      قيامت، شفاعت من به كسي كه نمازهاي واجب را از اول وقتش به تاخير


      افكند، نخواهد رسيد)). (اسرار الصلاه، ص 160)


      بايد او را با اهميت و فلسفه نماز اول وقت آشنا كرد.


      نماز اول وقت در نصوص ديني، مورد تاكيد بسيار قرار گرفته و فضايل فراواني


      براي آن نقل شده است. از نظر تاثيرات روحي، رواني و اجتماعي، مي‏توان امور


      زير را نام برد:


      الف) عادت دادن شخص به نظم;ب) وجود نشاط و آمادگي و حضور قلب بيشتر جهت انس و ارتباط با خدا و تقويت كمالات


      نفساني;


      ج) زمينه‏سازي جهت برگزاري جماعت‏هاي بزرگ و انس و الفت و اتحاد بيشتر



      مسلمانان.


      توضيح آن كه: وقتي جامعه‏ئ اسلامي مقيد به خواندن نماز در اول وقت باشند،


      در هر منطقه غالب مردم هم‏زمان به نماز خواهند ايستاد. اين مساله آمادگي آنان



      را براي جماعت و ايجاد صفوف گسترده و پرجمعيت بيشتر مي‏كند. در حالي كه


      نماز در غير اول وقت، در بين زمان‏هاي مختلف پراكنده مي‏شود و از اجتماع و


      شكوه عبادي و انس و الفت موئمنان در مراكز ديني مي‏كاهد.

      بايد او را با اهميت و فلسفه نماز اول وقت آشنا كرد.
      نماز اول وقت در نصوص ديني، مورد تاكيد بسيار قرار گرفته و فضايل فراواني
      براي آن نقل شده است. از نظر تاثيرات روحي، رواني و اجتماعي، مي‏توان امور
      زير را نام برد:
      الف) عادت دادن شخص به نظم;
      ب) وجود نشاط و آمادگي و حضور قلب بيشتر جهت انس و ارتباط با خدا و تقويت كمالات
      نفساني;
      ج) زمينه‏سازي جهت برگزاري جماعت‏هاي بزرگ و انس و الفت و اتحاد بيشتر
      مسلمانان.
      توضيح آن كه: وقتي جامعه‏ئ اسلامي مقيد به خواندن نماز در اول وقت باشند،
      در هر منطقه غالب مردم هم‏زمان به نماز خواهند ايستاد. اين مساله آمادگي آنان
      را براي جماعت و ايجاد صفوف گسترده و پرجمعيت بيشتر مي‏كند. در حالي كه
      نماز در غير اول وقت، در بين زمان‏هاي مختلف پراكنده مي‏شود و از اجتماع و

      شكوه عب: هر كاري زماني ويژه دارد كه در صورت تحقق يافتن در آن زمان داراي تأثير بيشتر و مناسب‏تر خواهد بود. براي مثال - غذا خوردن زمان خاصي مي‏طلبد - اگردر شرايط و فرصت مناسب خودش باشد، بسيار گوارا و انرژي بخش است؛ ولي اگر در زمان و شرايط خاص خود نباشد نه طعم چسبنده‏اي دارد و نه مواد آن به طور كامل جذب مي‏شود و نه نشاطآور است.


      غذاي روح نيز چنين است، اوقات نماز فرصت هايي هستند كه نوعاً مناسبترين شرايط براي نماز است از همين رو نماز خواندن در آن اوقات نشاط آور، انرژي بخش و داراي تأثيرات ويژه است.


      مثلاً در مورد نماز ظهر در روايات آمده است "به هنگام ظهر درهاي آسمان گشوده مي‏شود (وسائل الشيعه ج 7 ص 66)".


      شخصي از پيامبر (ص) درباره فلسفه نمازهاي پنجگانه سؤال كرد، حضرت فرمود:


      ادي و با توجه به اينكه تحصيل وظيفه اصلي شما است و تشكيل كلاس درس براي كشور اسلامي هزينه هايي در بر دارد، شايسته و بايسته است كه از زمان درس و جلسه استاد كمال استفاده را نمائيد و بعد از كلاس و زمان مقرر شده آن به نماز خود بپردازيد و در زماني كه كلاس نداريد مي توانيد نماز را در اول وقت بخوانيد.


      سفارش ما اين است كه نيت پاك نماز اول وقت را در وجود خود تحكيم بخشيد. در اين صورت اگر موفق به عمل هم نشويد از بركات و آثار خوب نيت خالص برخوردار خواهيد شد. خداوند به نيت كار خير پاداش آن كار خير را مي دهد. رسول خدا(ص) به ابوذر غفاري فرمود: «تصميم بر كار خير داشته باش گرچه توفيق عمل پيدا نكني زيرا اين تصميم تو را از جرگه غافلين بيرون مي آورد»، (وسائل الشيعه، ج 1، ص 39).








      پاسخ:


      چه كنيم كه نماز را ترك نكنيم و نماز را اول وقت بخوانيم؟








      پاسخ:


      [12]. محمد محمدي‌ري‌شهري، ميزان الحكمهْْ ‌، ماده صلاهْْ ‌، شماره 10534.



      [13]. بحارالانوار، ج 79، ص 232.



      [14]. فاطر (35) آيه 15.



      [15]. محمد محمدي‌ري‌شهري، ميزان الحكمهْْ ماده صلاهْْ ‌، شماره 10570.



      [16]. صادق احسانبخش، آثار الصادقين، ج 1، ص 133، حديث 15796 - ح 2.









      پاسخ:


      [12]. محمد محمدي‌ري‌شهري، ميزان الحكمهْْ ‌، ماده صلاهْْ ‌، شماره 10534.



      [13]. بحارالانوار، ج 79، ص 232.



      [14]. فاطر (35) آيه 15.



      [15]. محمد محمدي‌ري‌شهري، ميزان الحكمهْْ ماده صلاهْْ ‌، شماره 10570.



      [16]. صادق احسانبخش، آثار الصادقين، ج 1، ص 133، حديث 15796 - ح 2.
      ویرایش توسط اسراء : ۱۳۸۸/۰۸/۱۴ در ساعت 08:56 PM دلیل: فونت

    2. #12
      پاسخ یار انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 2,643 صلوات : 41
      مورد صلوات: 10,939 در 2,393
      حضور : 1 روز 6 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      گمنام آنلاین نیست.

      سوال در مورد نماز و روزه خانم ها







      چرا از خانم‏ها در مواردى نماز خواسته نشده، ولى در تمام موارد روزه طلب شده است؟



      طبق رواياتى كه از ائمه اطهار(ع) گزارش شده، كيفيت عبادت خانم‏ها در مواردى خاصّ(عذرِ شرعى مثلِ ايام عادت) دچار تغيير مى‏شود؛ از جمله اين تغييرات، عدمِ وجوبِ قضاى نمازها و وجوبِ به جاى آوردن قضاى روزه است. البته بايد توجه داشت:
      الف) برطرف شدن موقتى نماز، به معناى عدم جواز هر گونه عبادت ديگر نيست. زن‏ها مى‏توانند در آن چند روز مخصوص هنگام نماز وضو گرفته، بر سجاده نماز بنشينند و به گفتن اذكار و خواندن ادعيه بپردازند؛ حتى كراهت قرائت قرآن در اين ايام نيز به معناى كم‏تر بودن ثواب آن است. پس: عبادت تعطيل نمى‏شود، فقط دچار تغيير كمى و كيفى مى‏گردد.
      ب) نماز، معراج مؤمن و عمود دين است؛ اما چه نمازى؟ آيا هر نمازى مى‏تواند اين قابليت را داشته باشد؟ واقعيت آن است كه انسان بايد به گونه‏اى كه رضايت خدا در آن است، با خدا رابطه برقرار كند؛ مثلاً همين نماز باعظمت و اثرساز را نمى‏توان از دو ركعت به سه ركعت تغيير داد؛ چون رابطه با خدا، رابطه‏اى دو طرفه است. تنظيم كيفيت و چگونگى ساختار رابطه به دست طرفين رابطه است و هر چه اين رابطه عاشقانه‏تر باشد، ميزان محوريت نظر و خواست معشوق بيش‏تر شده، عاشق سعى مى‏كند آن طور كه معشوق مى‏پسندد رابطه برقرار كند. پس به حكم «پسندم آنچه را جانان پسندد» خدا نماز دو ركعتى مى‏پسندد نه سه ركعتى. همچنين خداوند عبادت زن‏ها در موارد خاص را در قالب اذكار، ادعيه، نيايش و توسل مى‏پسندد نه در قالب نماز.
      بنابراين، ايجاد تغيير در ساختار عبادت زن‏ها نه به معناى پست و ناقابل دانستن آن‏ها است و نه به معناى عدم نيازشان به عبادت؛ تنها علت اين تغيير، حكمت و مصلحت‏بينى خدا است و دستورهاى او، به حكم مهربان بودنش، همگى، جلوه‏اى از رحمت و مهربانى او است.
      پس از توجه به نكات ياد شده، براى درك علت عدم وجوب قضاى نماز و وجوب انجام قضاى روزه عنايت به روايت زير سودمند است:
      حضرت امام صادق(ع) فرمود: روزه ماه مبارك رمضان در تمام سال يك ماه بيش‏تر نيست، اما نماز هر روز و شب به جاى آورده مى‏شود. چون جبران كردن آن همه نماز موجب سختى و آزار زن است، خداوند به جهت راحتى و رفع سختى قضاى نماز را نخواسته است؛ ولى روزه در سال يك ماه بيش‏تر نيست و زن نيز حداكثر ده روز از اين مدت را، به خاطر عادت، روزه نمى‏گيرد؛ بنابراين، در انجام قضاى روزه تصور سختى و مشقت راه ندارد. حتى اگر نياز باشد بيش ازده روز نيز جبران گردد، باز مشكلى در كار نخواهد بود.(1) پس سبب وجوب قضاى روزه آن ايام مخصوص، عدم دشوارى آن و علت عدم وجوب قضاى نماز و سختى و دشوارى آن است.
      پى‏نوشت:
      1. جهت آگاهى بيش‏تر ر.ك: علل الشرايع، ج‏1، بابا224، حديث‏2

    3. صلوات ها 3 : aseman,مدیر سایت,عترت
    4. #13
      کارشناس پاسخگوي فقه و احکام
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,531 صلوات : 3,326
      مورد صلوات: 8,486 در 1,502
      حضور : 3 روز 10 ساعت 53 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      اسراء آنلاین نیست.



      بنام خدا
      نماز

      شرائط لباس نمازگزار کدام است؟
      1- پاک باشد
      2-مباح باشد.
      3-از اجزای مردار نباشد.
      4-ازحیوان حرام گوشت نباشد.(به عنوان مثال از پوست پلنگ یا روباه تهیه نشده باشد)
      5- اگر نماز گزار مرد است لباس او طلایا ابریشم خالص نباشد وزینت طلا (حتی انگشترطلا) نپوشد.



      سوال
      نماز مرد، با زنجیروانگشتر طلا چه حکمی دارد؟
      همه مراجع (به جزئ خامنه ای) :نماز باطل است.
      خامنه ای:بنابر احتیاط واجب باطل است. 1

      1- توضیحالمسائل مراجع:م.832 نوری:833 وحید: 837
      ویرایش توسط حیدر لیلا : ۱۳۹۱/۰۷/۰۴ در ساعت 11:52 AM دلیل: با عرض معذرت و اجازه استاد...ترکیب پستها

    5. #14
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,900 صلوات : 2,557
      مورد صلوات: 12,733 در 1,823
      حضور : 1 ساعت 7 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 39 وبلاگ :
      محمد آنلاین نیست.

      آیا در نماز میشود گریه كرد ؟




      آیا در نماز میشود گریه كرد لطفا كاملا توضیح دهید
      از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
      زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

    6. #15
      پاسخ یار انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 2,643 صلوات : 41
      مورد صلوات: 10,939 در 2,393
      حضور : 1 روز 6 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      گمنام آنلاین نیست.



      احکام گریه

      1 - گریه کردن از جهت خوف خدا از افضل عبادات است و احوط در گریه بر مصیبت حضرت سیدالشهداءعلیه السلام و اهل بیت علیهم السلام این است که در نماز بجا نیاورند . (14)
      2 - گریه با صدا برای دنیا نماز را باطل می کند، اما گریه بی صدا اشکال ندارد و گریه با صدا از ترس آخرت از بهترین اعمال است . (15)
      امام خمینی رحمه الله: در عروة الوثقی آمده است: چه بسا گفته شده است که گریه در نماز برای سیدالشهداء جایز است، ولی از نظر ما این فتوی مورد اشکال است . (16)

      14) رسالة منتخب الرسائل، محمد کاظم یزدی .
      15) توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 650 .
      16) عروة الوثقی، ج 2، ص 721

    7. #16
      پاسخ یار انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 2,643 صلوات : 41
      مورد صلوات: 10,939 در 2,393
      حضور : 1 روز 6 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      گمنام آنلاین نیست.



      1- گریه کردن در نماز بیاد ائمه (ع)
      آيا در حال نماز مى توان عمداً و با اختيار به ياد ائمّه معصومين(عليهم السلام)گريه كرد؟ اگر كسى به اختيار در غم آنها گريه كند، نمازش چه حكمى دارد؟
      در نماز اشكال دارد.

      2- گریه کردن در نماز
      برای چه گريستن در نماز حرام است؟
      به نظر اشتباه می آید! من با خدای خود حرف می زنم و شاید گریه ام بگیرد.
      گریه از خوف خدا مانعی ندارد.

      3- گریه به خاطر تقصیر
      آیا گریه کردن در نماز به خاطر به یادآوری مصائب معصومین (علیهم السلام) یا محبت آنان یا تقصیر خود انسان و احساس شرم (و خلاصه مواردی که به خاطر دنیا نیست، اما از خوف خدا هم نیست) عیب دارد؟
      آری، گریه بر این امور نیز در نماز اشکال دارد، ولی گریه به خاطر تقصیر در پیشگاه خدا مانعی ندارد.

      4- گریه برای مظلومیت اهل بیت (علیهم السلام) در نماز
      آیا گریه در قنوت برای مظلومیت اهل بیت (علیهم السلام) یا برای تعجیل در ظهور حضرت قائم (روحی و ارواحناه فداء) نماز را باطل می کند؟
      مثلا اگر بگوییم به حق الحسین عجل لولیک الفرج و زمانی که نام حسین برده می شود به یاد مظلومیتش افتاده و گریه کنیم آیا نماز باطل است؟ در سلام نماز آنجا که می گوییم السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته اگر به خاطر پیامبر گریه کنیم آیا نماز باطل می شود ؟
      احتیاط واجب آن است که آن نماز را اعاده کنید.
      http://www.makaremshirazi.net/persian/estefta/?it=351

    8. صلوات : اسراء
    9. #17
      کارشناس پاسخگوي فقه و احکام
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,531 صلوات : 3,326
      مورد صلوات: 8,486 در 1,502
      حضور : 3 روز 10 ساعت 53 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      اسراء آنلاین نیست.




      بنام خدا
      واجبات نماز یازده چیز است که:
      بعضی ازانها رکن است:
      (نیت،تکبیره الاحرام،قیام در موقع گفتن تکبیره الاحرام وقیام متصل به رکوع،رکوع،دو سجده)
      وبعضی از انها رکن نیست:
      (قرائت،ذکر،تشهد،سلام،ترتی ، موالات)

      فرق بین رکن وغیر رکن این استکه...

      اگر رکن انجام نشودچه اینکه سهوا باشد ویا عمدا باشد نماز باطل است.
      ولی غیر رکن را عمدا انجام ندهد نماز باطل است.1

      توضیح المسائل مراجع: 942 وچندخط قبلش


    10. #18
      کارشناس پاسخگوي فقه و احکام
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,531 صلوات : 3,326
      مورد صلوات: 8,486 در 1,502
      حضور : 3 روز 10 ساعت 53 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      اسراء آنلاین نیست.



      بنام خدا
      باتشکر از سوال شما
      گریه در نماز
      1برای طلب دنیا از خداوندباشد:صحیح است اگر چه عمدی باشدبه خصوص اگر مطلوبش رجحان داشته با شد.

      2-برای ترس از خداوند باشد:نمازش صحیح است اهسته باشد یا بلند، اگر چه عمدی باشد.از افضل اعمال است
      3- برای امور دنیوی باشد ،الف)سهوی :نماز صحیح است چه با صدا چه بی صدا باشد.
      ب)عمدی باشد:با صدا باشد نماز باطل است (نظر همه مراجع)
      ولی بی صدا باشد نماز باطل است(امام،رهبری،زنجانی)
      بنابراحتیاط نماز باطل است(اراکی،گلپایگانی،خوئی، اضل،صافی،تبریزی،نوری،مکا م،سیستانی)


    11. صلوات : حیدر لیلا
    12. #19
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,900 صلوات : 2,557
      مورد صلوات: 12,733 در 1,823
      حضور : 1 ساعت 7 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 39 وبلاگ :
      محمد آنلاین نیست.

      تمام کردن نماز قبل از سلام امام جماعت




      ایا تمام کردن نماز توسط ماموم قبل از اتمام سلام توسط امام جماعت باعث بطلان نماز میشود؟
      ویرایش توسط محمد : ۱۳۸۸/۰۸/۲۱ در ساعت 03:00 PM
      از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
      زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

    13. صلوات : اسراء
    14. #20
      کارشناس پاسخگوي فقه و احکام
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,531 صلوات : 3,326
      مورد صلوات: 8,486 در 1,502
      حضور : 3 روز 10 ساعت 53 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      اسراء آنلاین نیست.



      بنام خدا
      سلام
      با تشکر از سوال شما
      نظر همه مراجع(به غیر از خوئی، تبریزی وفاضل): نمازش صحیح است ولی نمازش فرادی میشود
      خوئی وتبریزی:اگر عمدا سلام دهد در صورتی که از اول قاصد بوده ، در صحت ان اشکال(یعنی احتیاط واجب باطل) است
      فاضل:اشکال دارد1

      1) توضیح المسائل مراجع م.1468

    15. صلوات : حیدر لیلا
    صفحه 2 از 14 نخستنخست 123412 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 7

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •