• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
    1. #1
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : مرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 252 صلوات : 493
      مورد صلوات: 1,139 در 254
      حضور : 9 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سید مهران آنلاین نیست.

      حجاب زنان مسیحی و یهودی در زمان پیامبر چطوری بود ؟




      در زمان پیامبر حجاب زنان مسحی و یهودی چگونه بود پیامبر با انها چه رفتاری می کرد؟

    2.  

    3. #2
      پاسخ یار انجمن تاریخ
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 10,170 صلوات : 24,381
      مورد صلوات: 38,256 در 9,213
      حضور : 17 روز 2 ساعت 53 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ :
      فریاد : عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبـِى الْحـَ
      رضا آنلاین نیست.



      با سلام
      به نظر مي رسد نوعي از حجاب در ميان يهوديان و مسيحيان مطرح بود به ويژه براي هنگامي كه زنان در مناسك و عبادات شركت مي‌جستند.
      در اين نمونه‌ها، زنان در معبد خداوند و به هنگام نيايش مي‌بايست سر خود را مي‌پوشانيدند و حضورشان بدون روسري ممنوع بود(تاريخ تمدن ويل دورانت جلد سوم فصل بيست و هشتم).
      در نامه‌هاي پولس به قرنتيان محدوديت‌ هاي بسيار شديدتري براي زنان بيان شده است از جمله اينكه:
      «زنان در كليسا خاموش باشند، اگر مي‌خواهند چيزي بياموزند در خانه از شوهران خود بپرسند، زيرا زنان را دركليسا حرف زدن قبيح است» (رساله‌ي اول پولس به قرنتيان باب چهاردهم آيات 34 به بعد)
      اين امور در ميان مسحيت آن روزگار سنت شده بود
      درحالي كه زنان و مردان برخي از قبايل عرب در آن روزگار مناسك طواف كعبه را بدون هيچ پوششي به جاي مي‌‌آوردند و در سال نهم هجرت بود كه بنا به درخواست پيامبر اين رسم برداشته شد و قرار شد زن و مرد داراي پوشش باشند .
      1
      پي نوشت:
      1 -- نگاه كنيد به كتاب سيرت رسول‌الله جلد دوم صفحه 1000حكايت حج كردن ابوبكر با مردم درسال نهم هجرت ومنع عرياني اعراب در حج . همچنين تاريخ طبري جلد چهارم صفحه 1253


      حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
      بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
      حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
      فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
      ( صفات الشيعه ص 8 )



    4. #3
      پاسخ یار انجمن تاریخ
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 10,170 صلوات : 24,381
      مورد صلوات: 38,256 در 9,213
      حضور : 17 روز 2 ساعت 53 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ :
      فریاد : عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبـِى الْحـَ
      رضا آنلاین نیست.



      پیامبر اسلام با مسیحیان رابطه بسیار خوبی داشت، چه با نجاشی به عنوان دولتمردی با اعتقادات مذهبی مسیحی و چه با اقلیت های نصرانی شبه جزیره و هیچ گونه درگیری بین مسلمانان با مسیحیانی که تغییر دین نداده بودند، به وجود نیامد.

      طایفه بنی الحارث ساکن نجران که مسیحی بودند، از طرف پیامبر دعوت به اسلام شدند، نپذیرفتند، پیشنهاد مباهله پیامبر را نیز رد کردند، با این وجود پیامبر معاهده عدم مخاصمه، صلح و دوستی و زندگی مسالمت آمیز با آنان امضاء کردند و تا زمانی که پیامبر زنده بود و تا مدتی پس از آن عملاً نیز اجرا شد و تحقق یافت.

      پیامبر با یهودیان نیز نه تنها پیمان عدم مخاصمه که همزیستی مسالمت آمیز و حتی برادری بست.
      بخشی هایی از بندهای قرارداد به قرار ذیل اند:


      1-مسلمانان و یهودیان همچون امتی واحد در مدینه خواهند بود.(ما مسلمانان اینک با یکدیگر چون امتی واحد نیستیم، چه رسد با اهل کتاب!)

      2- هر دو دین در انجام مراسم دینی آزاد هستند.(آیا در نزد ما، اهل کتاب در رفتار به شریعت خود آزادند یا شریعت اسلام را باید رعایت کنند!؟)

      3-اگر جنگی رخ داد، اگر تجاوزی نباشد، به یکدیگر کمک خواهند کرد.

      4-هرگاه مدینه مورد یورش دشمن قرار گیرد، پیروان هر دو دین، از مدینه دفاع می کنند.

      5-صلح با دشمن باید با مشورت هر دو طرف صورت گیرد.(ما با دوستان خود مشورت نمی کنیم!)

      6-امضاء کنندگان پیمان با خیرخواهی و نیک خواهی در کنار هم به سر خواهند برد.(متأسفانه برخی از ما تحمل دیدن یکدیگر را نداریم، چه رسد به زندگی خیرخواهانه و برادرانه!)

      هیچ پیمان صلحی را در دنیای امروز سراغ دارید تا این حد متمدنانه و مسالمت آمیز و برادرانه بسته شده باشد؟


      حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
      بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
      حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
      فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
      ( صفات الشيعه ص 8 )



    5. #4
      کارشناس پاسخگوی کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 3,846 صلوات : 16,157
      مورد صلوات: 23,392 در 3,737
      حضور : 3 روز 19 ساعت 25 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      طاها آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط آرزومند نمایش پست ها
      حجاب زنان مسیحی و یهودی در زمان پیامبر چطوری بود ؟



      آنچه را که از تاریخ استفاده می شود، این است که حجاب به معنای پوشش زنان، قبل از اسلام در جهان و در ادیان مختلف با شکل های متفاوت وجود داشته و این حکم تأسیسی نیست؛

      یعنی اسلام آن را اختراع نکرده، بلکه دین اسلام آن را پذیرفته و چنان که از تاریخ زمان پیامبر (ص) استفاده می شود، اسلام قدری محدوده ی آن را وسیع تر کرده و به آن شدت بخشیده است.

      در ایران قبل از اسلام، در میان قوم یهود، در هند، حجاب های سخت و شدیدی وجود داشت. در ایران باستان حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می شدند(1)


      بنابراین، آنچه را که از تاریخ استفاده می شود این است که زنان در زمان پیامبر دارای حجاب بودند، البته نه حجاب کامل، زنان عرب معمولاً پیراهن هایی می پوشیدند که گریبان هایشان باز بود، دور گردن، سینه، در معرض دید بود. روسری هایی که به سر می انداختند، قسمت های پایین آن را به پشت سر می انداختند به طور طبیعی گوش ها و گوش واره ها و جلوی سینه و گردن نمایان بود.(2)

      نتیجه این که حجاب زنان در زمان پیامبر (ص) این گونه بوده است که تمام بدن آنان در پوشش بوده، همچنین روسری به سر می انداختند، منتها مقداری از سینه و گردن آنان و جاهایی که محل زینت و موجب تحریک شهوت مردان است، باز بود.

      از امام باقر (ع) روایت شده: "روزی در هوای گرم مدینه زن جوان زیبایی در حالی که طبق معمول روسری خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوشش پیدا بود، از کوچه عبور می کرد، مردی از اصحاب رسول خدا از طرف مقابل می آمد، آن منظره ی زیبا، سخت نظر او را جلب کرد و چنان غرق تماشای آن زن زیبا شد که از خودش و اطرافش غافل گشت و جلوی خودش را نگاه نمی کرد، آن زن وارد کوچه ای شد و جوان با چشم خود او را دنبال می کرد، همان طور که می رفت ناگهان استخوان یا شیشه ای که از دیوار بیرون آمده بود به صورتش اصابت کرد و صورتش را مجروح ساخت، وقتی به خود آمد که خون از سر و صورتش جاری شده بود. با همین حال به حضور پیامبر رفت و ماجرا را به عرض رساند.

      این جا بود که آیه ی حجاب نازل شد".(3) "و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را – جز آن مقدار که نمایان است – آشکار ننمایند و (اطراف) روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند، مگر...".


      بدیهی است که این آیه در مقام بیان توسعه ی محدوده ی پوشش و حجاب است؛ زیرا قسمت های دیگر بدن با لباس های مرسوم آن زمان که همان پیراهن های بلند بوده پوشیده می شد و فقط قسمت های سینه و گردن بود که باز بود.(4)

      آنچه در این آیه محل دقت و مورد نظر است جمله ی "ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن" است. راغب در مفردات می گوید: اصل خمر به معنای پوشانیدن شیء است و به آنچه با آن چیزی را می پوشانند، خمار گویند، ولی در عرف، خمار مخصوص شده به آنچه زن سر خود را با آن می پوشاند.(5)



      پي نوشت:

      1-
      ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج 12، ص 30؛ ج 1، ص 552.

      2-مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 19، ص 484- 485.

      3- فیض کاشانی، تفسیر صافی، ج 5، ص 230؛

      4- "وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ ...". نور، 31.


      5-راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن، واژه ی خمر.






      خواهد آمد مرهم زخم علی مرتضی در كوچه ها



      امروز
      قلب شیعه در بحرین می تپد
      همچنان که دیروز
      در لبنان
      بحرین و لبنان برای ما موضوعیت ندارد
      مهم شیعه است و اسلام

    6. #5
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : مرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 252 صلوات : 493
      مورد صلوات: 1,139 در 254
      حضور : 9 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سید مهران آنلاین نیست.



      مطالبی که دوستان نوشتند جالب بود خواندم و استفاده کردم اما جواب سوال من داده نشد. بالاخره در دوره پیامبر زنان مسیحیان و یهودیان حجابشان چطوری بود؟ پیامبر چه دستوری یا فرمانی درباره حجاب اونا صادر کرد؟

    7. #6
      پاسخ یار انجمن تاریخ
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 10,170 صلوات : 24,381
      مورد صلوات: 38,256 در 9,213
      حضور : 17 روز 2 ساعت 53 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ :
      فریاد : عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبـِى الْحـَ
      رضا آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط آرزومند نمایش پست ها
      مطالبی که دوستان نوشتند جالب بود خواندم و استفاده کردم اما جواب سوال من داده نشد. بالاخره در دوره پیامبر زنان مسیحیان و یهودیان حجابشان چطوری بود؟ پیامبر چه دستوری یا فرمانی درباره حجاب اونا صادر کرد؟

      با سلام
      جناب آرزومند ..!یا .. هیوا
      در پست ۲ و ۴ پاسخ شما داده شده!!؟
      دقت بفرماید!!


      حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
      بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
      حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
      فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
      ( صفات الشيعه ص 8 )



    8. صلوات : کاوه

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •