• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 18
    1. #1
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,901 صلوات : 2,557
      مورد صلوات: 12,607 در 1,820
      حضور : 1 ساعت 4 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 39 وبلاگ :
      محمد آنلاین نیست.

      وضعیت حجاب در زمان پیامبر(ص) و حضرت علی(ع)چگونه بوده است؟




      وضعیت حجاب در زمان پیامبر(ص) و حضرت علی(ع)چگونه بوده است؟
      از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
      زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

    2.  

    3. #2
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 6 صلوات : 0
      مورد صلوات: 40 در 6
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      mehdi2682 آنلاین نیست.



      خوب بوده مگه شما فیلم های امام علی و تنها ترین سردار رو ندیدید ؟ نگاه کنید ببینید همشون باحجابند

    4. #3
      کارشناس پاسخگوی تاريخی
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,777 صلوات : 3,082
      مورد صلوات: 6,907 در 1,669
      حضور : 10 روز 9 ساعت 21 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عماد آنلاین نیست.



      سلام :

      گرچه ممکن است نتوان یک مدل خاص را پیشنهاد اسلام در خصوص حجاب زنان یا

      مردان دانست ولی پوشش وحجاب در منظر اسلام باید دارای ضوابط و ویژگی هایی

      باشد در طول تاریخ اسلام گرچه می توان نوعی تنوع را در پوشش مردان و زنان

      مسلمان مناطق مختلف مشاهده نمود، ولی آنچه مهم است این نکته است که همه

      آنها شرائط و ویژگی های مورد نظر اسلام در پوشش را کم وبیش رعایت می نموده اند و

      حتی در برخی موارد دارای پوشش های مشترک و مشابه بوده اند مثلا : استفاده از قبا

      و عمامه در قاطبه کشور های اسلامی تا دهه های پیشین قابل استفاده و حتی لباس

      رایج بوده است ولی به تدریج جای خود را به کت و شلوار داد . در مورد زنان نیز در

      مسلمانان عرب استفاده از عبا و در زنان غیر عرب استفاده از چادر متداول بوده است .

      در صدر اسلام نیز استفاده مردان از عبا و عمامه و لباس بلند که تا زانو ها را می

      پوشانده واستفاده از عبا ، جلباب ، نطاق و.. نیز برای زنان متداول بوده و حتی در آیات

      قرآن کریم نیز آیاتی در خصوص رعایت حجاب حتی در مورد همسران رسو لخدا(ص)

      اشاره شده است.
      ویرایش توسط صدر : ۱۳۸۸/۰۸/۱۶ در ساعت 04:34 PM

    5. #4
      عضو آشنا
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۹۰
      نوشته : 16 صلوات : 32
      مورد صلوات: 67 در 15
      حضور : 4 ساعت 12 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      desperanish آنلاین نیست.



      پوشش زنان در زمان پیامبر (ص) پوشش متداول و مرسوم آن زمان بوده؛ یعنی زنان بدنشان را می پوشاندند و روسری روی سر آنها بوده، ولی مقداری از گوش و گردن و قسمتی از سینه ی آنها پیدا بود که آیه نازل شد و به پیامبر (ص) دستور داده شد که به زنان بگو آن مقدار را نیز بپوشانند، تا زینت آنها پیدا و آشکار نباشد.

      واژه ی "حجاب" در لغت به معنای پرده، حاجب و چیزی است که میان دو چیز حایل و فاصله می شود.[1] البته همان گونه که مفسران و محققان گفته اند، واژه ی حجاب به معنای پوشش زنان، اصطلاحی است که بیشتر در عصر ما پیدا شده و اصطلاحی جدید است. آنچه در گذشته ها در این مورد به کار می رفته، به ویژه در اصطلاح فقها، واژه ی "ستر" است که به معنای پوشش است.[2]لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بی گانه یکی از مسائل مهم اسلامی است. در قرآن کریم برای رشد و تعالی زن و نیز سالم سازی محیط خانه و اجتماع، حجاب برای زنان، واجب شده است.آنچه را که از تاریخ استفاده می شود، این است که حجاب به معنای پوشش زنان، قبل از اسلام در جهان و در ادیان مختلف با شکل های متفاوت وجود داشته و این حکم تأسیسی نیست؛ یعنی اسلام آن را اختراع نکرده، بلکه دین اسلام آن را پذیرفته و چنان که از تاریخ زمان پیامبر (ص) استفاده می شود، اسلام قدری محدوده ی آن را وسیع تر کرده و به آن شدت بخشیده است.در ایران قبل از اسلام، در میان قوم یهود، در هند، حجاب های سخت و شدیدی وجود داشت. در ایران باستان حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می شدند.[3]بنابراین، آنچه را که از تاریخ استفاده می شود این است که زنان در زمان پیامبر دارای حجاب بودند، البته نه حجاب کامل، زنان عرب معمولاً پیراهن هایی می پوشیدند که گریبان هایشان باز بود، دور گردن، سینه، در معرض دید بود. روسری هایی که به سر می انداختند، قسمت های پایین آن را به پشت سر می انداختند به طور طبیعی گوش ها و گوش واره ها و جلوی سینه و گردن نمایان بود.[4] نتیجه این که حجاب زنان در زمان پیامبر (ص) این گونه بوده است که تمام بدن آنان در پوشش بوده، همچنین روسری به سر می انداختند، منتها مقداری از سینه و گردن آنان و جاهایی که محل زینت و موجب تحریک شهوت مردان است، باز بود. از امام باقر (ع) روایت شده: "روزی در هوای گرم مدینه زن جوان زیبایی در حالی که طبق معمول روسری خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوشش پیدا بود، از کوچه عبور می کرد، مردی از اصحاب رسول خدا از طرف مقابل می آمد، آن منظره ی زیبا، سخت نظر او را جلب کرد و چنان غرق تماشای آن زن زیبا شد که از خودش و اطرافش غافل گشت و جلوی خودش را نگاه نمی کرد، آن زن وارد کوچه ای شد و جوان با چشم خود او را دنبال می کرد، همان طور که می رفت ناگهان استخوان یا شیشه ای که از دیوار بیرون آمده بود به صورتش اصابت کرد و صورتش را مجروح ساخت، وقتی به خود آمد که خون از سر و صورتش جاری شده بود. با همین حال به حضور پیامبر رفت و ماجرا را به عرض رساند.[5] این جا بود که آیه ی حجاب نازل شد".[6] "و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را – جز آن مقدار که نمایان است – آشکار ننمایند و (اطراف) روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند، مگر...".بدیهی است که این آیه در مقام بیان توسعه ی محدوده ی پوشش و حجاب است؛ زیرا قسمت های دیگر بدن با لباس های مرسوم آن زمان که همان پیراهن های بلند بوده پوشیده می شد و فقط قسمت های سینه و گردن بود که باز بود.[7]آنچه در این آیه محل دقت و مورد نظر است جمله ی "ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن" است. راغب در مفردات می گوید: اصل خمر به معنای پوشانیدن شیء است و به آنچه با آن چیزی را می پوشانند، خمار گویند، ولی در عرف، خمار مخصوص شده به آنچه زن سر خود را با آن می پوشاند.[8] گفته اند وقت نزول آیه زنان، اطراف چارقد و روسری را جمع کرده، به پشت سر می انداختند و سینه هایشان آشکار می شد.[9]بنابراین، معنای آیه این می شود که زنان می باید روسری خود را بر روی سینه و گریبان خویش قرار دهند، تا گردن و سینه با آن پوشانده شود.ابن عباس در تفسیر این بخش از آیه می گوید: یعنی زن، مو و سینه و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند.[10]از عائشه نقل شده: همین که آیه ی 31 سوره ی نور نازل شد، هیچ زنانی را همانند زنان انصار، مشاهده نکردم و دیده نشد که آنان همچون سابق بیرون بیایند.[11]

      ================================

      [1] ابن منظور، لسان العرب، ماده ی حجب.
      [2] تفسیر نمونه، ج 17، ص 402؛ مطهری، مرتضی، مسئله ی حجاب، ص 78.
      [3] ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج 12، ص 30؛ ج 1، ص 552.
      [4] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 19، ص 484- 485.
      [5] فیض کاشانی، تفسیر صافی، ج 5، ص 230؛ مجموعه آثار، مرتضی مطهری، ج 19، ص 485.
      [6] "وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ ...". نور، 31.
      [7] برای آگاهی بیشتر، نک نمایه ی: محدوده ی حجاب زن، سؤال 495 (سایت: 536).
      [8] راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن، واژه ی خمر.
      [9]قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج 2، واژه ی حجب.
      [10]«تغطی شعرها، و صدرها، و ترائبها و سوالفها». طبرسی، مجمع البیان، ج 4، ص 138.
      [11]«ما رأیت نساءاً خیراً من نساء الانصار، لما نزلت هذه الآیه...». تفسیر کشاف، ج 3، ذیل آیه ی 31 سوره ی نور.

    6. #5
      کارشناس پاسخگوي تاريخي
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 444 صلوات : 2,978
      مورد صلوات: 2,041 در 423
      حضور : نامشخص
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدر آنلاین نیست.





      «جلباب»
      ان چیزی است که در میان مسلمانان معروف بوده است. در تفسیر آیه 59 سوره احزاب که ترجمه آن این است: «ای پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که خویشتن را به جلباب فروپوشند، این کار برای آنکه آنها [به عفت و حیا] شناخته شوند تا از تعرض آزار نکشند، بهتر است...»، برخی جلباب را به چادر معنا کرده‏اند و برخی هم که دیدگاه متفاوتی داشتند آن را نوعی روسری بزرگ دانسته‏اند، حتی برخی در توضیح نفی چادر، جلباب را فقط به زنان پیامبر نسبت داده ‏اند. شهید مطهّری در توصیف جلباب می‏گوید: «جامه گشادی است که از روسری بزرگ‏تر و از عبا کوچک‏تر است و یا پیراهن و جامه گشاد و بزرگی است از ملحفه (ملافه یا روپوش). بزرگی آن همانند چادر است که زنان به وسیله آن صورت و گردن و جامه‏ های خود را می‏ پوشانند



      عبدیائی، نرجس، چادر و تأثیرات سیاسی- اجتماعی آن در فرهنگ شیعیان ایران، بانوان شیعه » شماره 10، ص10



      ویرایش توسط صدر : ۱۳۹۱/۰۴/۱۲ در ساعت 08:37 PM


    7. #6
      کارشناس پاسخگوي تاريخي
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 444 صلوات : 2,978
      مورد صلوات: 2,041 در 423
      حضور : نامشخص
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدر آنلاین نیست.



      از سلمان فارسی نقل کرده اند که گفت: روزى حضرت فاطمه عليهم السلام را ديدم که چادرى وصله دار بر سر داشت ، در شگفتى ماندم و گفتم : عجبا دختران پادشاهان ايران و روم بر کرسيهاى طلايى مى نشينند و پارچه هاى زر بافت به تن مى کنند و اين دختر رسول خداست نه چادرهاى گران قيمت بر سر دارد و نه لباسهاى زيبا فاطمه عليه اسلام پاسخ داد: اى سلمان خداوند بزرگ ، لباسهاى زينتى و تختهاى طلايى را براى ما، در روز قيامت ذخيره کرده است .
      حضرت سپس به خدمت پدر گراميش رفت و شگفتى سلمان را مطرح کرد و گفت : اى رسول خدا، سلمان از سادگى لباس من تعجب نمود، سوگند به خدايى که تو را مبعوث فرمود: مدت پنج سال است فرش خانه ما پوست گوسفندى است که روزها بر روى آن شترمان علف مى خورد و شبها بر روى آن مى خوابيم و بالش ما چرمى است که از ليف خرما پر شده است.

      فرهنگ سخنان فاطمه زهرا: ص 139.


    8. #7
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : خرداد/۱۳۹۱
      نوشته : 85 صلوات : 5
      مورد صلوات: 194 در 82
      حضور : نامشخص
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      مردخدا آنلاین نیست.



      جناب صدر
      شما آیه فوق رو درست ترجمه نکردید .ترجمه شما این شبه را ایجاد میکند که زنان حجاز پیش از ظهور اسلام پوششی بنام جلباب نداشند و اسلام به داشتن آن امر کرده
      ترجمه آیه
      اي پيامبر ! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو جلبابهای خود را برخويش فرو افكنند ، اين كار براي اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است خداوند همواره آمرزنده مهربان است.
      شان نزول این آیه مطابق تفسیر آیت الله جوادی آملی مربوط به زنانی بود که شب هنگام به مسجد میرفتند و بر سر راه مورد آذار مشرکین مکه قرار میگرفتند.آذار زنان مسلمان بیشتر جنبه اعتقادی داشت تا جنسی.

      در بیشترتفاسیر آمده است که زنان آزاد جلباب خود را بر گردن میانداختند و کنیزان حق داشتن جلباب نداشتند.و چون اسلام آوردن زنان در حکم آزادی آنان است بنابرین خداوند سفارش به انداختن جلباب بر گردن کرده تا با کنیزان اشتباه نشوند

      در ثانی پوشاندن صورت به آنگونه که شما در عکس نشان دادید موجب نمیشود که زنان شناخته شوند بلکه ناشناخته میمانند
      از هیچ کجای آیه هم وجوب داشتن حجاب برداشت نمیشودچون آیه می گوید بهتر است برای شما(و نه واجب)
      ویرایش توسط مردخدا : ۱۳۹۱/۰۴/۱۲ در ساعت 10:40 PM

    9. #8
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 458 صلوات : 338
      مورد صلوات: 1,006 در 332
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 13 وبلاگ :
      قدس شریف آنلاین نیست.



      برقه حجاب كامل بود و است طوری که فقط چشمها نمایان باشد

    10. #9
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : خرداد/۱۳۹۱
      نوشته : 1 صلوات : 3
      مورد صلوات: 4 بار در 1 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      moar آنلاین نیست.



      آیا حجاب در زمان پیامبر(ص) حکومت امام علی (ع) اختیاری بوده؟

    11. #10
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 64 صلوات : 5
      مورد صلوات: 102 در 43
      حضور : 2 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      ديندار آنلاین نیست.



      قرائن و شواهد نشان مي دهد كه اختياري بوده است
      1- خبري از اجبار كردن اهل كتاب مدينه به رعايت حجاب نرسيده است.
      2- در طول حكومت پيامبر و اميرالمومنين و همچنين ابوبكر و عمر خبري از تاديب و تعزير بعلت بدحجابي خبري نرسيده است.

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 11

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •