آیا روزه ی رمضان بر زنان هم واجب است ؟

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا روزه ی رمضان بر زنان هم واجب است ؟

بنام خدا

[="microsoft sans serif"] درود بر پاسخگویان گرامی

بر اساس چه آیاتی روزه ی ماه رمضان بر زنان واجب است ؟؟[/]

غلامعلی نوری *;39594 نوشت:
بر اساس چه آیاتی روزه ی ماه رمضان بر زنان واجب است ؟؟


با سلام

هرچنداين سوالات شما بدون غرض نيست و حتما علتي پس سوالي دارد مثل تمام سوالات ديگر ولي عارض ام خدمتتان كه:

خود مي دانيد و بارها هم خدمتتان نوشته و گفته شده است كه شيعيان علاوه بر قران كريم به امامت ائمه اثني عشري قايل اند و دستوراتي كه در قران نيامده است را ايشان به مسلمين فرموده اند

مثل تعداد ركعات نماز و.....

ولي ايات روزه كه در قران امده است به طور مطلق است و هيچ قيدي بر انها نيست

يا ايها الذين امنوا كتب عليكم الصيام .........

183 سوره بقره

فمن شهد منكم الشهر فليصمه .......---------185 بقره

مي باشد كه دليل بر وجوب روزه بر زن و مرد است

از طرفي اگر روزه به هر علتي براي خانم ها نبود و در قران هم ذكر نمي شد ائمه شيعه بدانها مي رساندند

به هر حال باز منتظر سوال اصلي مي باشم

در کجای قران , نماز خواندن بر زن واجب کرده است ؟
در همان جا نیز روزه گرفتن را
خمس وزکات وحج را ...........

در ضمن وقتی خداوند متعال در قران می فرماید :
یا ایها الذین آمنوا
.
.
.
آیا فقط منظورش مردان است ؟
البته که چنین نیست ؟

سلام

اگر شما اعتقاد دارید که ماه رمضان مهمانی خدا است
پس فقط آقایان به آن مهمانی دعوت نشده اند .

اگر هم به ماه رمضان و مهمانی خدا اعتقاد ندارید .

این یک امر واجب برای انسانها است که ماهی در ماه های خدا از اعمال حیوانی خود که همان خوردن و آشامیدن است دست بکشن و یک کمی با نفس خود مبارزه کنند تا معلوم شود با حیوانات تفاوت دارند .

مگر این که شما زنان را از آدمها و انسانها (یا ایها الذین ) نبینید و مثلا در دسته ی فرشتگان قرار دهید که لازم نباشد روزه بگیرن .

طاها;39628 نوشت:


با سلام

ولي ايات روزه كه در قران امده است به طور مطلق است و هيچ قيدي بر انها نيست

يا ايها الذين امنوا كتب عليكم الصيام .........

183 سوره بقره

فمن شهد منكم الشهر فليصمه .......---------185 بقره

مي باشد كه دليل بر وجوب روزه بر زن و مرد است


به هر حال باز منتظر سوال اصلي مي باشم


سلام طه

مثل اینکه تا اندازه ای به سبک سوالات اینجانب پی برده ای ! آفرین استاد

بله اتفاقا اینجانب بر طبق همان آیاتی که شما آورده اید می گویم که روزه بر زن واجب نیست چرا؟

به چند دلیل

اول به آیات نگاه کنید

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿183﴾

أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿184﴾

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿185﴾

أُحِلَّ لَكُمْليْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ ( 187)

اول

ابتدا آیه ی 187 ( آخرین آیه در بالا) را بخوانید که می گوید مراجعه به زنانتان در شبهای رمضان بر شما حلال شد( أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ )
اینجا دیگر کاملا مشخص است که ضمایر قبلی در آیات قبل (علیکم ؛ منکم ؛ بکم و غیره ) تنها به مردان بر می گردد ومخاطبین قبلی مردانند نه زنان و قاعده ی تغلیب در اینجا مورد نظر نبوده است ( در جاهای دیگر بله )

دوم
حرفی از شرایط خاص زنان( که بیمار ی هم به حساب نمی آید ) و درآن شرایط نباید روزه بگیرند نیست در حالیکه از بیماری و سفر و عدم توانایی کلی صحبت شده است و این آسانگیری ویژه ای برای زنان است

سوم
این یکی از زیبایی های قرآن است که زنان را به روزه اجبار نکرده چون بارداری و شیر دهی دارند و زحمت غذا پخت وپز و افطاری درست کردن هم به گردن آنهاستو در طول روز با غذا در ارتباط هستند و خواه وناخواه به سختی و زحمت فوق العاده ای می افتند و به نظر اینجانب به همین خاطر است که گفته اند گاهی افطار دادن به اندازه ی خود روزه گرفتن ثواب دارد

چارم
-------------------------------

توضیح در این زمینه را به اساتید فن وامی گذارم و فقط دانسته های فردی خود را می نویسم .
با توجه به دو اصل توحید و عدل (که البته اصول دیگر از قلب این دو اصل استخراج می شود) حکمت و عدالت ایجاب می کند که زن و مرد با در دست داشتن ابزارهای گاه متفاوت و گاه یکسان فلسفه خلقتشان را طی کنند پس حتی اگر روزه بر زن واجب نباشد کما اینکه در ماه چند روزی از نماز معافند نه چیزی از ارزش زن می کاهد و نه می افزاید( هر چند عده ای در طول تاریخ حتی .....ها برخی معافیتها مثل نماز را نجاست و... دانسته اند که در واقع پذیرش این مطلب رد رحمت واسعه الهی است ) لذا هر گونه امر و نهی از سوی خالق که اشراف به مخلوق دارد حکمتی دارد. اگر به ظاهر از عبادتی یا آسایشی منع شدیم بر اساس اصول دین است و نه ظلمی شده و نه راه کمال بسته شده. به عبارتی اگر اصول دین به خوبی درک شود ما تسلیمانی خواهیم بود که بنا به مراتبمان و یا نوع مساله، گاه برای رسیدن به یقین قلبی(مانند ابراهیم) وگاه افزایش معرفت که اطاعت به همراه دارد وگاه پاسخ دادن به افرادی که در سطوح متفاوت معنویند براساس عقل و تفکر و انصاف در مورد مسایل بحث و بررسی و تفکر و تفحص میکنیم . البته به دنبال این بحث سوالاتی دارم که در فرصت مناسب انشا الله مطرح و پاسخ خواهم گرفت.

نقل قول:
یا ایها الذین آمنوا
.
.
.
آیا فقط منظورش مردان است ؟
البته که چنین نیست ؟

نقل قول:
اول

ابتدا آیه ی 187 ( آخرین آیه در بالا) را بخوانید که می گوید مراجعه به زنانتان در شبهای رمضان بر شما حلال شد ( أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ )
اینجا دیگر کاملا مشخص است که ضمایر قبلی در آیات قبل (علیکم ؛ منکم ؛ بکم و غیره )به مردان بر می گردد مخاطبین قبلی مردند نه زن و قاعده ی تغلیب در اینجا مورد نظر نبوده است ( در جاهای دیگر بله )

واقعا چرا؟! بنده نیز هنگام قرائت این ایات چیزی که در میابم اینست که مردان مخاطب هستند و به زنان سوم شخص اشاره شده و در حاشیه امر
تشکر

آیه 187 بقره می فرماید شبها به زنا نتان مراجعه کنید چه ربطی دارد؟ در روز هم مرد وهم زن هر دو روزه هستند ودر شب هیچ کدامشان روزه نیستند تا بگویید در شب مراجعه کند
در ثانی اگر قصد شما جواب گرفتن است آیاتی که ذکر شد جواب شما را داده است

غلامعلی نوری *;39781 نوشت:
ابتدا آیه ی 187 ( آخرین آیه در بالا) را بخوانید که می گوید مراجعه به زنانتان در شبهای رمضان بر شما حلال شد( أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ ) اینجا دیگر کاملا مشخص است که ضمایر قبلی در آیات قبل (علیکم ؛ منکم ؛ بکم و غیره ) تنها به مردان بر می گردد ومخاطبین قبلی مردانند نه زنان و قاعده ی تغلیب در اینجا مورد نظر نبوده است ( در جاهای دیگر بله )


با سلام

همان طور كه اطلاع داريد نمي شود اين قيد را بر اطلاق--- حكم وجوب روز بر همكان

--- نبودن روزه بر زنان دانست زيرا اين دليل از جهاتي ناقص است

-- سنت قران در بيان احكام و قوانين -- بين زن و مرد--- از ضماير مذكر استفاده كرده است

-- چون هم زنان و هم مردان روزه هستند و در روزهاي ماه مبارك نمي توانند اعمال مخصوصي داشته باشند لذاست كه اين عمل را در غير از روزهاي ماه مبارك جايز دانسته است

-- به نظر اين مطلبي را كه مي فرماييد به اندازه كافي مهم بود كه ايات جداگانه اي در باره ان نازل شده باشد ولي متاسفانه نيست

-- اين مطلبي را كه مي فرماييد لااقل درتاريخ بايد ثبت مي شد كه زنان از اين حكم استثناء هستند ولي برخلاف قول شما روزه گرفتن در سيره تمام فرقه هاي مسلمين است وهمه متفق القول اند كه روزه بر زنان هم واجب است -- هرچند قول هاي شاذ و نادري مثل امثل جنابعالي هست--

-- اگربراي اين مطلبي كه مي فرماييد حتي يك روايت و حتي يك شاهد تاريخي داشتيد از ان براي دليل اوردن دريغ نمي كرديد


غلامعلی نوری *;39781 نوشت:
حرفی از شرایط خاص زنان( که بیمار ی هم به حساب نمی آید ) و درآن شرایط نباید روزه بگیرند نیست در حالیکه از بیماری و سفر و عدم توانایی کلی صحبت شده است و این آسانگیری ویژه ای برای زنان است

بارها اين مطالب را بيان كرده ام كه ما در خيلي از موارد احكام را كه در قران نيست از ائمه خود كه در احاديث و ورايات معتبر به ما رسيده است دريافت مي كنيم


و اين احكام به ما نرسيده است كه زنان روزه نگيرند

غلامعلی نوری *;39781 نوشت:
این یکی از زیبایی های قرآن است که زنان را به روزه اجبار نکرده چون بارداری و شیر دهی دارند و زحمت غذا پخت وپز و افطاری درست کردن هم به گردن آنهاستو در طول روز با غذا در ارتباط هستند و خواه وناخواه به سختی و زحمت فوق العاده ای می افتند و به نظر اینجانب به همین خاطر است که گفته اند گاهی افطار دادن به اندازه ی خود روزه گرفتن ثواب دارد

---هر كدام از اين موارد كه فرمودين وظيفه براي زنان نيست و زنان مي توانند در قبال اين كارهايي كه انجام مي دهند اجرت دريافت نمايند پس اين كارها نمي تواند مانع روزه گرفتن زنان شود

---اگر روزه به اين علت بر زنان واجب نشد كه سختي براي انان دارد مردان اولي بر زنان در اين مورد بودده اند كه از صبح تاشب به كارهاي سخت تر از ان مشغول اند

در ضمن اين مطلب را از كجا مي فرماييد كه افطار دادن به اندازه روز گرفتن ثواب دارد؟؟؟ ايه قران است؟؟؟

در اخر اين نكته را براي چنددهمين بار ذكر مي كنم:
بزرگوار كساني كه به نصف وصيت پيامبر(ص) عمل و به نصف ديكر وصيت ايشان عمل نكرده اند خود را محروم از مطالب ارزنده زيادي كرده اند كه قطعا نكات تاريكي را در مورد دين برايشان روشن مي كرد

و ان ثقل ديكر قران ، ائمه معصومين هستند كه متاسفانه شما با كنار كذاشتن احاديث معصومين خود را در ضلالتي عظيم انداخته ايد

تاز ماني كه به روايات و احاديث رو نياوريد همچنان سردر گم خواهند بود هرچند كساني كه چشم بر افتاب ببندند خود محروم از نعمات افتاب اند و اين ضرري به افتاب نمي رساند

silence;39798 نوشت:
واقعا چرا؟! بنده نیز هنگام قرائت این ایات چیزی که در میابم اینست که مردان مخاطب هستند و به زنان سوم شخص اشاره شده و در حاشیه امر تشکر

با سلام

بزرگوار سنت قران در بيان احكام اين چنين است و معمولا براي زنان ومردان از ضماير جمع مذكر استفاده مي كند

از طرفي ما شيعيان علاوه بر ايات قران ، روايات و احاديث داريم كه از ائمه به ما رسيده است و اگر چنين مطلبي بود ائمه بزركوار ذكر مي كردند

خيلي از مطالب است كه در قران سخني از ان نيست مثلا تعداد ركعات نماز و ........كه ان مطالب از ائمه به ما رسيده است پس ما در چنين مواردي بايد به احاديث وروايات رجوع نماييم

در زبان فارسی هم معمولا جمع مذکرمی آورند ولی منظورشان هم مردان هستند وهم زنان
به عنوان نمونه در تابلوی عبور عابرین نوشته :محل عبور عابرین پیاده پس خانمها بگویند چون ننوشته عابرات پیاده ما در پیاده رو نمی رویم این معمولا در تمامی زبانهای دنیا جاری است وزبان عربی هم از این قانون مستثنی نیست :Sham:

اعتماد;39947 نوشت:
در زبان فارسی هم معمولا جمع مذکرمی آورند ولی منظورشان هم مردان هستند وهم زنان
به عنوان نمونه در تابلوی عبور عابرین نوشته :محل عبور عابرین پیاده پس خانمها بگویند چون ننوشته عابرات پیاده ما در پیاده رو نمی رویم این معمولا در تمامی زبانهای دنیا جاری است وزبان عربی هم از این قانون مستثنی نیست :sham:

[="red"]در آیات [/]

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ [="red"]عَلَيْكُمُ [/]الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن [="red"]قَبْلِكُمْ[/] لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿183﴾

أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ [="red"]مِنكُم [/]مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿184﴾

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ [="red"]مِنكُمُ[/] الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿185﴾

أُحِلَّ لَكُمْ ليْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى [="red"]نسَآئِكُمْ [/]هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ ( 187)

اگر منظور از ضمایر مشخص شده قرمز بالا هردو ی زن ومردباشد آخر دوستان متفکر من

مگر می شود زنان هم همخوابگی با زنانشان برایشان حلال شود ؟؟؟

مگر زن با زن هم ازدواج می کندکه به آنها هم گفته باشد مراجعه به زنانتان برای شما حلال شد ؟؟؟

[="red"](أُحِلَّ لَكُمْ ليْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسائکم )[/]

کمی فکر کنید کمی تدبر کنید

یک بام و دو هوا چرا؟؟؟

[="red"] لا اله الا الله [/]

[="blue"]من هر چه کردم جلوی این توضیح خود را بگیریم مثل اینکه بالاخره مجبور شدم بگویم تا شاید کمی فکر کنید[/]

غلامعلی نوری *;40012 نوشت:
اگر منظور از ضمایر مشخص شده قرمز بالا هردو ی زن ومردباشد آخر دوستان متفکر من مگر می شود زنان هم همخوابگی با زنانشان برایشان حلال شود ؟؟؟ مگر زن با زن هم ازدواج می کندکه به آنها هم گفته باشد مراجعه به زنانتان برای شما حلال شد ؟؟؟

با سلام

بهتر بود خودتان كمي فكر و تدبر مي كرديد جناب غلام علي

هيچ كدام از مطالب ما اين را نمي رساند كه در تمام موارد اين ضماير هم در مورد مردان و هم در مورد زنان به كار مي رود
بلكه مي گوييم در برخي موارد اين ضماير را به صورت مشترك به كار مي بريم كه هم شامل خانم ها شود و هم اقايان و زبان عربي هم اين قواعد را دارد و قران هم از اين قوانين استفاده كرده است

پس اصل در مطلب تدبر كنيد كه اين ضماير به جاي خود باقي هستند و در مورد مردان به كار مي روند ولي در برخي موارد مي شود اين ضماير را در مورد زنان و مردان به صورت مشترك به كار برد

[
[="red"] خوب بحمد الله هر طور شد با همت دوستان این بحث تمام شد
از مشارکت شما دوستان متشکرم
[/]

غلامعلی نوری *;40012 نوشت:
اگر منظور از ضمایر مشخص شده قرمز بالا هردو ی زن ومردباشد آخر دوستان متفکر من مگر می شود زنان هم همخوابگی با زنانشان برایشان حلال شود ؟؟؟ مگر زن با زن هم ازدواج می کندکه به آنها هم گفته باشد مراجعه به زنانتان برای شما حلال شد ؟؟؟ (أُحِلَّ لَكُمْ ليْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسائکم )

جناب نوری

پس با این دقت و ظرافتی که به خرج دادید از "کم " و "نساء "در نسائکم در بیارید که شب روزه زنای همه بر شما حلال میشن چون کم به همه مردا گفته میشه

زلال حدیث;40225 نوشت:
جناب نوری

پس با این دقت و ظرافتی که به خرج دادید از "کم " و "نساء "در نسائکم در بیارید که شب روزه زنای همه بر شما حلال میشن چون کم به همه مردا گفته میشه

دیر رسیدی خودت که می بینی پرونده ی این بحث رو بستم و از نظر من تمام شد ه است اگر نه جوابتو می دادم

[="red"]مَا یُبدّلُ القَول لدیّ[/]

موضوع قفل شده است