• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 16
    1. #1
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 131 صلوات : 37
      مورد صلوات: 382 در 113
      حضور : 14 ساعت 38 دقیقه
      دریافت : 13 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      architect آنلاین نیست.

      چرا غنا حرام است؟




      سلام
      گفتید اگر موسیقی مخصوص مجالس لهو و لعب باشد حرام است
      اگر غنا باشد حرام است.
      چرا غنا حرام است؟

    2.  

    3. #2
      پاسخ یار انجمن اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 2,061 صلوات : 11,952
      مورد صلوات: 17,491 در 2,081
      حضور : 14 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سادات آنلاین نیست.



      آیت الله خامنه ایی رهبر انقلاب اسلامی ایران در این خصوص نظرشان این است که ....

      ایشان می فرمایند : موسیقی اگر انسان را به ابتذال و بی حالی و واخوردگی از واقعیت های زندگی بکشاند حرام است . موسیقی اگر انسان را به گناه و شهوت رانی تشویق کند این نوع موسیقی حرام است . بنابراین مرز موسیقی حرام و موسیقی حلال عبارتند از ایرانی بودن ، سنتی بودن ، قدیمی بودن ، کلاسیک بودن ، غربی بودن یا شرقی بودن آن نیست . مرز آن چیزی است که من گفتم و آن (( ابتذال )) است . [12 ]

      نظر آیت الله خامنه ایی در مورد غنا ...

      غنا ترجیح صدا به نحوی که متناسب با مجالس لهو و لعب باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است ولی موسیقی نواختن و آلات آن است که به نحو معمول در مجالس لهو و لعب گناه باشد برنوازنده و شنونده حرام است وگرنه نواختن و استفاده از ابزار آلات موسیقی فی نفسه جایز است و اشکالی ندارد ...
      موسیقی لهوی و لعبی چیست ؟ موسیقی مطرب و لهوی آن است که به سبب خصوصیاتی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بند و باری و گناه سوق می دهند و مرجع تشخیص موضوع عرف است .[13]

      نظر امام خمینی در مورد غنا ...

      غنا گویی عقل انسان را از کار می اندازد . تعریف فوق را حضرت امام خمینی در کتاب (( مکاسب محرمه )) از استادشان آیت الله محمد رضا اصفهانی نقل کرده و فرموده اند در صفحه 202 غنا را چنین معرفی می کنند :

      بهتر آن است که غنا را چنین معرفی کنیم ...

      صوت نازک (زیر ) انسان که –احتمالا – زیبایی داشته و به خاطر طرب انگیزی برای متعارف مردم (عرف معمول ) داشته باشد یا به طوری که انسان از خود بی خود شده و عقل را به کلی از کار می اندازد ...


      به این ترتیب ملاحظه می شود که امام خمینی برای غنا حدود و مراتبی را در نظر می گیرند و دیگر اینکه ایشان صدای نازک را که عقل را از کار می اندازد و مایه پستی و خواری و فساد می شود غنا می دانند.
      امام خمینی می گویند : آنچه از نظر فیض کاشانی در کتاب ((الوافی )) و ((مفاتیح )) و محقق سبزواری در کتاب (( کفایة الاحکام )) گفته اند این است .


      ویرایش توسط سادات : ۱۳۸۹/۰۴/۳۰ در ساعت 12:57 PM
      از خلق جهان کناره کردیم *

      سر رشته عقل پاره کردیم *

      کس چاره ما نکرد و ما خود *

      بی منت خلق چاره کردیم *

      ننمود رهی بجز ره عشق *

      هر چند که استخاره کردیم*

    4. #3
      پاسخ یار انجمن اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 2,061 صلوات : 11,952
      مورد صلوات: 17,491 در 2,081
      حضور : 14 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سادات آنلاین نیست.



      غنا دو نوع است :

      غنای حق و غنای باطل

      غنا حق آن است که تغنی (با غنا خواندن ) به اشعاری که بهشت و دوزخ را به یاد می آورد و انسان را به توجیه و یادآوری به دارالقرار و زیبایی های نعمات خداوند تشویف کند .

      و غنای باطل آن است که متناسب با مجالس فسق و فساد لهو و لعب ( رقصیدن ، پایکوبی و شراب خواری و تداخل نامحرمان ) باشد مانند مجالس بنی امیه و بنی عباس به شکلی که مردان برزنان خواننده وارد می شده اند و با کلمات باطل اجرا می کرده اند و شراب می نوشیدند و با وسایل موسیقی مانند نی و تار همراه بوده است .[14 ]

      این عبارات بررسی کارشناسانه حضرت امام خمینی درباره نظرات و گفتارهای فیض کاشانی و محقق سبزواری پیرامون غنا است ..

      با غنا خواندن به اشعاری که متضمن مصالح دینی و اخروی و موجب توجه به زهد و عبادت و یاد خدا باشد مطلقا حرام نیست ..بنابراین شنیدن غنایی که متضمن اشعاری است که بهشت و دوزخ را به یاد انسان می آورد و به آخرت ترغیب می کند یا نعمات و نعمت های خداوند و عبادات و یاد خداوند را متذکر و انسان را در عمل به خیرات و خوبی ها تشویق نماید .دراین صورت هیچ مانعی ندارد . زیرا چه جملگی انسان را به یاد حق می آورد و بسا پوست های بدن را به حرکت و دل های حق جویان را نرم می کنند و این جاست که هر فرد خردمندی پس از شنیدن و استماع انواع آوازها غنای حق را از غنای باطل تشخیص می دهند .
      از خلق جهان کناره کردیم *

      سر رشته عقل پاره کردیم *

      کس چاره ما نکرد و ما خود *

      بی منت خلق چاره کردیم *

      ننمود رهی بجز ره عشق *

      هر چند که استخاره کردیم*

    5. #4
      پاسخ یار انجمن اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 2,061 صلوات : 11,952
      مورد صلوات: 17,491 در 2,081
      حضور : 14 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سادات آنلاین نیست.



      آیت الله العظمی صانعی در این خصوص در مورد استفتایی که ایشان بیان کردند فرموده اند :

      سئوال : به نظر حضرت عالی استماع غنا چه حکمی دارد و چه غنایی حرام است ؟

      جواب : به نظر این جانب تبعا لبعض الاعلام من الفقها (قدس سره ) حرمت موسیقی غنا ، حرمت محتوایی است و هر صوت و غنا و موسیقی ایی که در آن ترویج بی بند و باری و بی عفتی باشد و یا برای عیاشی و هوس رانی عیاشان و هوسرانان خودخواه و غیر متعهد و یا ترویج باطل و تخدیر افکار و به انحراف فکری کشاندن انسان ها باشد و یا از اسلام ، چهره ایی ناخوشایند و خلاف سهولت و عدالت نشان دادن وامثال موارد باشد ، در همه و همه غنا و موسیقی اش هم حرام است و عامل و خواننده و مستمع ، مرتکب دو حرام شده اند و حتی اگر آیه ایی از قرآن هم برای ترغیب به کار حرام و باطل با غنا خوانده شود ، غنای آن هم حرام است چه رسد به غنا و موسیقی نسبت به سنت و مسائل دیگر اسلامی .... [15]






      طبق فتاوی آیت الله العظمی سید علی سیستانی ...

      مسئله 539 – موسیقی هنر و فنی است که از هنر ها و فنون بشری و در زمان های اخیر رواج بیشتری دارد . برخی از انواع آن حلال است و می توان به آن گوش داد و برخی حرام می باشد و گوش دادن به آن جایز نمی باشد.

      مسئله 540 – موسیقی حلال ، آن است که با مجالس لهو و لعب تناسب ندارد و به عکس آن ، موسیقی حرام به موسیقی ای گفته می شود که با مجالس لهو و لعب هماهنگی دارد.

      مسئله 541- مقصود از (( متناسب با مجالس لهو و لعب )) این نیست که آن موجب آرامش روحی و تغییر حال و وضع انسان می شود که چنان چیزی خوب است و احیانا موسیقی و آواز حلال نیز آن وضع را به وجود می آورد بلکه مقصود از آن ، این است که شنونده آن خصوصا اگر با هنر و فن موسیقی آشنا باشد می داند که کدام یک با مجالس لهو و لعب و مشابه آنها ، تناسب دارد [16 ]


      نظر عالم فقید آیت الله مرتضی مطهری ...

      البته قدر مسلم در غنا است و آن این است که آوازهایی موجب خفت عقل ((حال می خواهد اسمای خداوند باشد یا غیر اسمای خداوند)) می شود . یعنی شهوات را آنچنان تهییج می کند که عقل به طور موقت از حکومت ساقط می شود و همان خاصیتی را دارد که شراب و قمار داراست غنا محسوب می شود . تعبیر (( خفت عقل )) هم تعبیر فقها از جمله شیخ انصاری است . آنچه مسلم این است که اسلام خواسته است از عقل انسان حفاظت و حراست کند و عمل هم نشان داده که مطلب هم از همین قرار است . [17 ]


      12- برگرفته از کتاب (( دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان )) نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ها ، چ اول -1378
      13- رساله اجوبه – بخش استفتائت .
      مکاسب محرمه – امام خمینی (ره ) ص 202
      15- پایگاه اطلاع رسانی و دفتر آیت الله العظمی صانعی ..
      - پایگاه اطلاع رسانی ایت الله عظمی سید علی سیستانی ...
      17- کتاب تعلیم و تربیت در اسلام – استاد مرتضی مطهری –ص 53
      ویرایش توسط سادات : ۱۳۸۹/۰۴/۳۰ در ساعت 12:57 PM
      از خلق جهان کناره کردیم *

      سر رشته عقل پاره کردیم *

      کس چاره ما نکرد و ما خود *

      بی منت خلق چاره کردیم *

      ننمود رهی بجز ره عشق *

      هر چند که استخاره کردیم*

    6. #5
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۴۸
      نوشته : 888 صلوات : 2,641
      مورد صلوات: 6,224 در 891
      حضور : 2 ساعت 48 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      قضاوت آنلاین نیست.



      سلام
      فکر در زمینه ی موسیقی تشخیص با خود فرد هستش . امّا یه سئوال اگر یک فرد آنقدر خودسازی کرده باشد که هیچ موسیقی روی او تأثیر نگذارد آیا گوش دادن به هر نوع موسیقی برایش مجاز است.

      نلسن ماندلا : ((اشک های غنا اشک های آفریقا بود))
      ویرایش توسط قضاوت : ۱۳۸۹/۰۴/۳۱ در ساعت 10:49 AM

    7. صلوات : Maneli
    8. #6
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت خرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 551 صلوات : 4,085
      مورد صلوات: 3,954 در 554
      حضور : 1 روز 8 ساعت 42 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      بی دل آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط قضاوت نمایش پست ها
      سلام
      نقل قول نوشته اصلی توسط قضاوت نمایش پست ها
      فکر در زمینه ی موسیقی تشخیص با خود فرد هستش . امّا یه سئوال اگر یک فرد آنقدر خودسازی کرده باشد که هیچ موسیقی روی او تأثیر نگذارد آیا گوش دادن به هر نوع موسیقی برایش مجاز است.

      نلسن ماندلا : ((اشک های غنا اشک های آفریقا بود))


      سلام
      یه سری نکات رو فقط از دریچه نگاه خودم می گم امیدوارم راهگشا باشه
      فکر می کنم اتفاقا با خودسازی بیشتر اثرات و بی مغز بودن و بیهودگی برخی موسیقی ها برای انسان بیشتر اشکار می شه بطوری که خود فرد نسبت به این موارد بی رغبت می شه و اثر نامطلوب اون رو بیشتر حس می کنه چه برسه به اینکه براش مجاز بشه و حرام ها براش حلال!
      با توجه به سیره اولیا با افزایش مرتبه انسان حتی برخی حلال ها هم واسه بزرگان می شه ترک اولیا حالا چطور می شه با دلیل خودسازی هر نوع موسیقی رو توجیه کرد؟! و حرام ها رو حلال کرد!!
      و دیگه اینکه اثر موسیقی یک رابطه علت و معلولی هست و اثر وضعی خودش رو داره نمیشه گفت با خوردن سم در صورت تقویت بدن مسموم نشد ممکن کسی با تقویت بتونه مقاومت کنه و از مهلکه مرگ فرار کنه اما قطعا سم اونهم از انواعش و دریافت مکرر باعث تضعیف می شه و اجازه نمی ده که انسان به مراتب اصلیش برسه , و این تضعیف با خودسازی در تناقض هست!
      وقتی گوش انسان با چیزی پر بشه و به اون عادت کنه درجا می زنه و اصلا خودسازی حاصل نمی شه!خودسازی اغلب با تمرین اراده ترک لذات و حتی در روزه ترک حلال هاست چه خودسازی می شه کرد وقتی از لذت ها نمی تونیم بگذریم!!!؟؟؟
      پرداختن به هر کاری انسان رو از پرداختن به کارهای دیگه باز می داره و در زندگی انسان و روح انسان فضایی رو اشغال می کنه و یک ویژگی انسان خودساخته در نظر گرفتن زمان و محدودیت ها و درک اولویت هاست اولویت بد به خنثی مفید واجب ضروری خوب !حتی اولویت بین وجوب ها!
      و در اخر
      امیر المومنین علی(ع): ان لم تكن حلیما فتحلم؛ فانه قل من تشبه بقوم، الا اوشك ان یكون منهم. (حكمت 207) اگر بردبار نیستی خویشتن را بردبار نشان بده؛ زیرا كمتر كسی است كه خود را شبیه گروهی كند و سرانجام یكی از آنان نشود.
      این حدیث پر محتوا رو از این جهت اوردم که انسان تک تک اعمالش در ساخت انسان(خودسازی) موثرند و هر طور که عمل کنیم ساخته می شویم مانند هر گروه و مسلکی عمل کنیم صفات اونها رو نا خواسته می گیریم (به قول غرب همون قانون جذب) پس ایا می شه هر نوع موسیقی رو گوش داد و از طرفی اتتظار داشت که به اولیا و ائمه شبیه شد؟؟!! به اونهایی که تفسیر دین و نمونه عملی انسانیت هستند!!
      اندکی تفکر .وحدان قاضی خوبی هست و هنوز راضی بر این مسائل نشده لذا ادمی مدام می پرسه تا جواب بگیره و ارام بشه . توجه کنیم کجا ارام می گیریم

      تشکر


      ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی



    9. #7
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 131 صلوات : 37
      مورد صلوات: 382 در 113
      حضور : 14 ساعت 38 دقیقه
      دریافت : 13 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      architect آنلاین نیست.



      سادات جان مرسی از راهنماییت
      چون جوابهای ساده ای میدی پس میشه ازت سوالهای ساده ای پرسید
      با این چیزهایی که تو از موسیقی گذاشتی پس به نظرت میشه گفت رقصیدن مثلاً تو مجالس عروسی میتونه حرام نباشه؟؟ برای یه عده آدمی که فقط برای شاد بودن به یه موسیقی شاد که البته توش حرفی از بی بندو باری و فساد نیست فقط شاده و متن خوبی داره گوش میدن و باهاش میرقصن و البته از مست و از خود بی خود هم نمیشن و نامحرمی هم تو مجلس نیست که رقصیدنشون رو ببینه آیا کار حرام انجام میدن؟

    10. صلوات : Maneli
    11. #8
      پاسخ یار انجمن اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 2,061 صلوات : 11,952
      مورد صلوات: 17,491 در 2,081
      حضور : 14 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سادات آنلاین نیست.



      باسلام خدمت شما دوست عزيز.خواهش ميكنم.
      بايد ديد رقاص كيه ؟ رقص زن مقابل زنه يا رقص مرد مقابل زن ؟
      اگر رقص مرد مقابل زن باشه در مسائل اكثر مراجع داريم كه:
      در حرمت رقص براي مردان هيچ فرقي بين انواع آن نيست.خواه رقصهاي محلي يا بومي باشد كه در مجالس مختلف يا مجالس عقد و عروسي اجرا مي شود و خواه رقص چوب زني و يا هر رقص ديگر باشد
      همچنين در حرمت رقص فرقي نيست بين آنكه مردها بطور دسته جمعي برقصند يا فردى، با ساز باشد يا بدون آن، بيننده نامحرم باشد يا نباشد.
      ولي اگر رقاص در مجالس عروسي زنانه زن باشد وفقط جلوي زنها مي رقصد مقداري اختلاف وجود دارد .
      ولي باز اكثر فقهاء مي فرمايند كه :بنابر احتياط واجب رقصيدن خانمها در هر كجا اعم از مجلس عقد و عروسي و يا مولوديها جايز نيست. مگر رقصيدن زن براي همسر خود.
      چند سوال از مراجع شده كه جواب داده شده كه در براتون مي گذارم (اميدوارم ديگه مسئله روشن شده باشه ):
      سؤال: آيا رقصيدن خانمها در مجلس عقد و عروسي در حالي كه فقط محارم حضور داشته باشند جايز است.
      جواب: جايز نيست.
      امام، اراكى، بهجت، فاضل و گلپايگانى و تبريزي و خامنه اى
      بنابراين رقصيدن خانمها در مجالس خصوصي كه قبل از مجلس عقد و عروسي و يا بعد ازآن تشكيل مي شود جايز نيست. اگر چه شركت كنند گان خواهر، برادر يا مادر و خاله و يا هر يك از بستگان نزديك باشد.
      مسئله: در مسئله حرمت رقصيدن زن، فرقي در انواع آن نيست و هر عملي كه عرفاً بدان رقص بگويند (براي غير همسر) جايز نيست.
      امام و گلپايگانى،اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اي و فاضل

      بنابراين طبق نظر اكثر فقها رقص حتي در مورد رقص زنان در مقابل هم بنا بر احتياط واجب جايز نيست فقط رقص زن برابر شوهر.

      درپايان عرض كنم كه :رقص با شان انسان جور در نمي آيد چون سبك كننده است وخدا دوست نمي دارد بنده اش سبك باشه .بلكه دوست مي دارد يك انسان صاحب كمالات باشد.يا حق.
      از خلق جهان کناره کردیم *

      سر رشته عقل پاره کردیم *

      کس چاره ما نکرد و ما خود *

      بی منت خلق چاره کردیم *

      ننمود رهی بجز ره عشق *

      هر چند که استخاره کردیم*

    12. صلوات ها 3 : Maneli,اسراء,حاج علی
    13. #9
      پاسخ یار انجمن اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 2,061 صلوات : 11,952
      مورد صلوات: 17,491 در 2,081
      حضور : 14 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سادات آنلاین نیست.




      و در زمینه علت حرمت رقص، توجه شما و دوستان را به چند نکته جلب می کنم:



      1) پيرامون دليل عقلى و به تعبير دقيق تر، فلسفه تحريم لازم است به عنوان مقدمه به این نکته توجه داشته باشیم که:
      وقتی خداوند متعال را حکیم دانستیم، احکام صادره از جانب او را نیز باید بر اساس حکمت و دلیل بدانیم.

      البته سوال از چیستی و چرایی احکام به خودی خود اشکالی ندارد. چون به هر حال در برخی موارد نیز دلایل و حکمت هایی بیان شده است، اما این اگر در جایی نتوانستیم به دلیلی عقلی برسیم، لزوما به معنای عدم دلیل نیست.


      زیرا چه بسا عدم ذکر دلیل به این خاطر بوده است که از دایره فهم بشر خارج بوده و یا مصالح دیگر... گرچه با پیشرفت های علمی به برخی از این دلایل و فلسفه های بر اساس علم نیز شاید بتوان دست یافت، اما دلیل تامه حکم نیستند.




      2) و با توجه به مطلبی که عرض شد، ممکن است دلیل و فلسفه احکام همیشه قابل توجیه با عقل به تنهایی نباشد، اما هیچگاه مخالف عقل سلیم هم نیست. چرا که یکی از منابع چهارگانه دستیابی به احکام شرعی، عقل می باشد.


      3) فلسفه بعضى از احکام را بايد در نتايجى که يک کار به دنبال دارد، جست و جو کرد.
      از ديدگاه اسلام، چون انسان موجودى با کرامت و داراى ارزش فوق العاده است، بايستى تمام همت خود را مصروف کمال خواهى کند و براى اين منظور، زمينه ها را فراهم ساخته و از آنچه که او را از اين هدف باز مى دارد، پرهيز کند.

      از جمله موانع جدى انسان در اين راه، اشتغال به لهو و لعب و غفلتى است که از اين طريق عايد انسان مى گردد. به همين منظور در شريعت الهى، تمهيداتى براى جلوگيرى از فرو رفتن فرد و جامعه، در منجلاب هوس ها و غفلت ها، پيش بينى شده است که از جمله آنها، تحريم مسکرات، قمار و رقص مى باشد. (رقص براى غير همسر)




      4) البته ممکن است پرسيده شود که آيا چند دقيقه رقص، موجب غفلت مى گردد؟
      بله، ممکن است يک حادثه چندان آثار مشهودى نداشته باشد؛ ولى اگر چنين عادت هايى در جامعه فراگير شود، جامعه به همان دامى خواهد افتاد که هم اکنون بسيارى از جوامع به آن دچار شده اند؛ يعنى، فرو رفتن در غفلت ها و شهوت ها و بازماندن از مسير کمال.



      از خلق جهان کناره کردیم *

      سر رشته عقل پاره کردیم *

      کس چاره ما نکرد و ما خود *

      بی منت خلق چاره کردیم *

      ننمود رهی بجز ره عشق *

      هر چند که استخاره کردیم*

    14. صلوات ها 3 : Maneli,اسراء,حاج علی
    15. #10
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 492 صلوات : 4,288
      مورد صلوات: 3,568 در 492
      حضور : نامشخص
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عترت آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط architect نمایش پست ها
      سلام
      گفتید اگر موسیقی مخصوص مجالس لهو و لعب باشد حرام است
      اگر غنا باشد حرام است.
      چرا غنا حرام است؟

      جواب
      با توجه به آیات قرآن و روایات و دیدگاه برخی از روانشناسان و پزشکان، می­توان موارد زیر را از جمله حکمت­های حرمت موسیقی دانست:
      1. غنا و آواز مطرب لهوی، انسان را به شهوت و فساد اخلاقی می­کشاند و از راه پرهیزکاری باز می­دارد. در بحارالانوار(ج76،باب99) از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است: «غنا نردبان زنا است». همچنین از امام صادق علیه السلام در وسائل الشیعه نقل شده است: «غنا باعث پیدایش روح نفاق است».
      2. قرآن (لقمان، آیه31) یکی از عوامل گمراهی را لهو الحدیث دانسته است و در روایات(ر.ک: وسائل الشیعه،ج12، باب99) لهو الحدیث، غنا دانسته شده است. لهو، یعنی چیزی که باعث غفلت و فراموشی خدا می­شود. بنابراین کسی که غنا را گوش کند از یاد خدا غافل خواهد شد.
      3. برخی ازپزشکان معتقدند که غنا و موسیقی آثار زیانباری بر اعصاب دارد (عبدالکریم عکاش، الغنا فی الاسلام، ص151) و در حقیقت، یکی از عوامل مهم تخدیر اعصاب به شمار می­رود. البته باید دانست که موسیقی­های تند و استفاده زیاد از آن باعث تخدیر اعصاب می­شود و پیامدهای منفی معنوی آن در سایر موارد نیاید نادیده گرفته شود.
      ( برای آگاهی بیشتر ر.ک: سید مجتبی حسینی، احکام موسیقی؛ ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج17، ص24؛ خویی، مصباح الفقاهه، ج1، باب الغنی و امام خمینی، المکاسب المحرمه، ج1، باب الغنی).





    16. صلوات ها 4 : Maneli,اسراء,حاج علی,صدیق
    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 10

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •