• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
    1. #1
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : آذر/۱۳۸۸
      نوشته : 328 صلوات : 1,102
      مورد صلوات: 1,132 در 298
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      هوريا شاهويي آنلاین نیست.

      نام کتاب حضرت نوح چه بود ؟




      لطفا نام کتاب حضرت نوح را برایم بنویسید. البته صحف نوح را خودم می دانم اما اسم دیگری دارد که می خواهم با آن آشنا شوم.
      کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
      گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
      مامه له ی کالای مه عریفت و دین
      سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
      هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
      به رگی زیرینی حه یات دادرن
      با هه مو ساتی تیفکرین به دل
      تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
      بزانین بو چی دروس کراوین
      به بنی ئاده م بو ناو براوین

    2.  

    3. #2
      پاسخ یار انجمن تاریخ
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 10,194 صلوات : 24,445
      مورد صلوات: 38,445 در 9,243
      حضور : 18 روز 18 ساعت 38 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ :
      فریاد : عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبـِى الْحـَ
      رضا آنلاین نیست.



      با سلام
      داشتن كتاب آسماني، ويژه پيامبران اولوالعزم نيست، زيرا پيامبران غير اولوالعزم نيز كتاب آسماني داشته‌اند، مانند حضرت آدم، شيث،‌ادريس و داود .

      هر پيامبر اولوالعزمي داراي كتاب است، ولي هر پيامبري كه كتاب داشت، از پيامبران اولوالعزم شمرده نمي‌شود.

      تفاوت كتاب‌هاي پيامبران اولوالعزم با كتاب‌هاي ديگر پيامبران در اين است كه كتاب‌هاي پيامبران اولوالعزم مشتمل بر احكام تشريعي تازه و آيين جديد است اما كتاب‌هاي ديگر پيامبران مشتمل برنصايح، اندرزها دعا و مناجات است. زبور حضرت داود هم اين گونه است.
      نوح (علیه السلام) :
      حضرت نوح (علیه السلام) ، دارای کتاب آسمانی نیز بوده است این کتاب اسم خاصی نداشته بلکه به اسم «کتاب نوح» معروف بوده است.
      به فرموده علامه طباطبایی مقصود از «الکتاب» در آیه 213 سوره بقره که می­فرماید: «کان الناس امة واحدة فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه» کتاب حضرت نوح است.

      ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۴/۱۴ در ساعت 01:22 AM


      حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
      بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
      حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
      فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
      ( صفات الشيعه ص 8 )



    4. #3
      پاسخ یار انجمن تاریخ
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 10,194 صلوات : 24,445
      مورد صلوات: 38,445 در 9,243
      حضور : 18 روز 18 ساعت 38 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ :
      فریاد : عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبـِى الْحـَ
      رضا آنلاین نیست.



      نام كتاب حضرت نوح براساس روايات اسلامي تصريحاً بيان نشده است و در قرآن نيز از نام كتاب آن پيامبر عظيم الشأن سخني نيامده است.

      اينكه گفته شده نام كتاب نوح را صحف مي گويند در حاليكه چنين چيزي وجود ندارد،
      صحف درباره نام كتاب آسماني حضرت ابراهيم شهرت دارد كه نام اختصاصي كتاب آن حضرت نيست چنانكه در قرآن از كتاب موسي و به بخش هايي از تورات با نام صحف ياد شده است.[5]

      پس صحف نام اختصاصي كتاب ابراهيم و نوح(ع) نيست، بلكه صحف به معني لوح ها به كتابهاي آسماني ديگر نيز گفته شده.

      مرحوم علامه طباطبائي در الميزان مي فرمايد: كلمه صحف جمع صحيفه است كه به معناي هر چيزيست كه در آن مي نويسند (از قبيل كاغذ و لوح هاي سنگي و فلزي و امثال آن و در كلام خدا نيز به اجزائي از كتب آسماني صحف اطلاق شده.)[6]

      چنانكه قرآن چنين مي فرمايد: «إِنَّ هذا لَفِي الصُّحُفِ الْأُولي صُحُفِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسي»[7] همانا اين حقيقت كه (آخرت بهتر و جاويدان و ابدي است) در كتاب پيامبران پيشين نيز آمده همانطوريكه در قرآن اين خبر به مردم مي رسد. در كتاب ابراهيم و موسي نيز آمده است.

      بر اساس اين آيه، صحف به كتابهاي تمام پيامبران گفته مي شود و نام كتاب خاص نيست.
      يا در آيه ديگر درباره كتاب
      هاي آسماني پيامبران چنين ياد شده: «أَ وَ لَمْ تَأْتِهِمْ بَيِّنَةُ ما فِي الصُّحُفِ الْأُولي»[8]
      «لَمْ يُنَبَّأْ بِما فِي صُحُفِ مُوسي» در اين آيه از تورات با نام صحف ياد كرده است.

      يا در آيه: «رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً»[9] كه از قرآن به نام صحف ياد شده است، بنابراين قرآن نيز يكي از صحف پاك خداوند است كه به انبياء نازل شده.

      چنانكه به تورات هم صحف گفته شده و هم الواح و بنابر نقل الميزان امام صادق فرموده است كه تمامي آن صحف ما محفوظ است، و پيامبر به ابوذر فرموده... خداوند صد و چهار كتاب نازل فرموده كه ده صحيفه از آن بر آدم و پنجاه صحيفه بر شعيب و سي صحيفه بر ادريس و ده صحيفه بر ابراهيم و چهار صحيفه باقي تورات و انجيل و زبور و فرقان است.[10]


      از آنچه تحقيق شد به اين نتيجه مي توان رسيد كه تمامي انبياي الهي داراي كتاب آسماني بودند و حضرت نوح نيز داراي كتاب بود، اما نام كتاب آن حضرت، صحف نبود بلكه صحف نام مشترك براي تمامي كتابهاي پيامبران است يا به قسمتهايي از كتابهاي مقدس آسماني صحف گفته شده چنانكه براساس آيات مختلف قرآن آنرا بررسي و ثابت كرديم.

      معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
      1. تفسير الميزان، علامه طباطبائي، ج20.
      2. تفسير نمونه مكارم شيرازي، جلد آخر.
      3. تاريخ انبيا و قصص قرآن عماد زاده.
      4. قصص القرآن، رسولي محلاتي.
      5. قصص القرآن، جزايري.

      *************************
      [5] . اعلي/18.
      [6] . ر.ك. طباطبائي، محمدحسين، الميزان، ترجمه محمدباقر موسوي همداني، تهران، اميركبير و رجاء، چاپ چهارم، 1370، ج20، ص776.
      [7] . اعلي/17 و 18.
      [8] . طه/133.
      [9] . بينه/2.
      [10] . ر.ك. علامه طباطبائي، پيشين، ج20، ص638.


      حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
      بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
      حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
      فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
      ( صفات الشيعه ص 8 )



    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •