شیعیان از جرج جرداق مسیحی کمتر نباشیم (سیری در نهج البلاغه )

تب‌های اولیه

33 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شیعیان از جرج جرداق مسیحی کمتر نباشیم (سیری در نهج البلاغه )

:Gol:یا خیر حبیب و محبوب:Gol:

جرج جرداق مسیحی – استاد ادبیات عرب لبنان – می گوید :
« جاذبه های کلمات امام علی (ع) شوری در من ایجاد کرد که 200بار نهج البلاغه را مطالعه کردم »
ابن ابی الحدید سنی می گوید :
از روزی که خطبه 221 را یافتم تا کنون که پنجاه سال است حدود 1000(هزار ) بار آن را خوانده ام و در هر بار در دلم ترس ،لرزش و پند پذیری تازه ای بوجود آمد (شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ج 11 ص 153 )
چرا یک مسیحی 200 بار نهج البلاغه می خواند اما من که خود را از شیعیان امام علی (ع) می شمارم و ادعای محبت و ولایت او را دارم به راستی چند بار نهج البلاغه را خوانده ام ؟ و با مفاهیم ارزشمند آن آشنا دارم ؟
ما که در خانواده شیعه ، از پدر و مادری شیعه و از خاندان شیعه و در کشور شیعیان قرار داریم چرا باید از نهج البلاغه بیگانه باشیم ؟

****

امروزه زردشتیان منشور و وصیت کورش را( که بیش از دو صفحه نیست ) چاپ و تکثیر می نمایند و در سطح وسیع پخش می کنند آیا حیف نیست ما هم همتی کنیم و جملات امیر بیان یعسوب الدین امیر المومنین (ع) را به جهانیان عرضه بداریم و مردم را با کلام نورانی این امام همام آشنا کنیم زیرا که امام رضا (ع) فرمودند :
اگر مردم زیبایی کلام ما را می دانستند یقینا از ما تبیعت می کردند
(عَنِ الرِّضَا ع قَالَ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا الْحَدِيثَ ( وسایل الشیعه ج 27 ص 92 )
****

لذا به خاطر آشنایی بیشتر خود ودوستان مشتاق به نهج البلاغه بنا داریم جملات کوتاه وپر مغز و معنا از نهج البلاغه را در این پست بیاوریم ازهمکاری کردن مضایقه نفرمائید :Gol::Gol:

1- آخرت گرایی
ای مردم دنیا سرای گذرا و آخرت خانه جاویدان است ....پیش از آنکه بدن های شما از دنیا خارج گردد ، دلهایتان را خارج کنید ، شما را در دنیا آزموده اند ، و برای غیر دنیا آفریده اند (خطبه 203 ترجمه مرحوم دشتی )

2- آخرت گرایی
کسی که می میرد مردم می گویند « چه باقی گذاشت » اما فرشتگان می گویند « چه چیز پیش فرستاد » (خطبه 203ترجمه دشتی )

3-روش درمان روح
این دل ها همانند تن ها خسته می شوند ، برای نشاط آن به سخنان تازۀ حکیمانه روی بیاورید (حکمت 197)

4- عبرت آموزی از اتلاف مال
« لم یذهب من مالک ما وعظک »
مالی که نابودی آن تو را پند می دهد ، از دست نرفته است (حکمت 196 ترجمه دشتی

5- روش برخورد با مردم (سفارش به مالک اشتر )
ای مالک ....مهربانی به مردم را پوشش دل خویش قرار ده ....مبادا هرگز، چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی زیرا مردم دو دسته اند ، دسته ای برادر دینی تو، و دستۀ دیگر همانند تو در آفرینش میباشند (نامه 53 ترجمه دشتی ص 567 )

6- امام الگوی ساده زیستی (خطاب به عثمان بن حنیف )
آگاه باش امام شما از دنیای خود به دو جامه فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است ، بدانید که شما توانایی چنین کاری را ندارید اما با پرهیزکاری و تلاش فراوان و پاکدامنی و راستی ، مرا یاری دهید ( نامه 45 ترجمه دشتی ص 553 )

با سلام وتشکر

حقیقتا کلامی بعد از قرآن مجید به استواری و نفوذ سخنان امام المتقین (ع) نمیرسد :


«مردم! شما را به یادآوری مرگ سفارش می‏کنم. از مرگ کمتر غفلت کنید. چگونه آن را فراموش می‏کنید، در حالی که شما را فراموش نمی‏کند؟ چگونه طمع می‏ورزید، در حالی که به شما مهلت نمی‏دهد؟ مرگ گذشتگان برای عبرت شما کافی است. آنها را به گورشان بردند، بی‏آنکه بر مرکبی سوار باشند. ایشان را در قبر فرود آوردند، بی‏آنکه خود فرود آیند. چنان از یاد رفتند، گویی از آباد کنندگان دنیا نبودند و آخرت همواره خانه‏شان بود. ... از چیزهایی که با آنها مشغول بودند جدا شدند و آنجا را که سرانجامشان بود، ضایع کردند. اکنون نه قدرت دارند از اعمال زشت خود دوری کنند و نه می‏توانند عمل نیکی بر نیکی‏های خود بیفزایند».

البته متن عربی جذابیت خاص خود را دارد .

استغفر الله واساله التوبه

حدود دوستی:

ابذل لصدیقک کل المودة، و لاتبذل له کل الطمأنینة، و اعطه کل المواساة و لا تفض الیه بکل الاسرار

امام علی ( علیه السلام) فرمود:

هر چه محبت داری نثار دوستت کن اما هر چه اعتماد داری به پای او نریز.

اذا رایت الله سبحانه یونسک بذکره فقد احبک,اذا رایت الله سبحانه یونسک بخلقه و یوحشک من ذکره فقد ابغضک.

هر گاه دیدی خداوند سبحان تو را انیس یاد خود کرده بی گمان دوستت دارد وهر گاه دیدی تو را انیس خلق کرده از یاد خویش دلگیرت می کند بی گمان تو را ناخوش می دارد(غرر الحکم)

7- پنهان بودن اسرار پس از مرگ
اگر آنچه را که مردگانتان بعد از مرگ مشاهده کرده اند ، می دیدید ناله سر می دادید و وحشت می کردید و به سخن حق گوش فرا می دادید و اطاعت می کردید ...اما به زودی پرده ها کنار میرود
(خطبه 20 ترجمه آیت اله مکارم )

8-دو چیز ناپایدار
سزاوار نیست که بنده خدا به دو خصلت اعتماد کند : تندرستی و توانگری ؛ زیرا در تندرستی ناگاه او را بیمار بینی و در توانگری ناگاه او را تهیدست
حکمت 426

9- مشکلات انسان
بیچاره فرزند آدم !
اجلش پنهان
بیماریش پوشیده
اعمالش همه نوشته شده
پشه ای او را آزار می دهد
جرعه ای گلوگیرش شده و او را می کشد
عرق کردنی او را بدبو می کند
حکمت 419 ترجمه دشتی ره )

10- فلسفه عبادات
خدا بندگانش را با ، نماز و زکات و تلاش در روزه داری حفظ کرده است تا اعضا و جوارحشان آرام ، و دیدگانشان خاشع و جان و روانشان فروتن و دلهایشان متواضع باشد
(خطبه 192 ترجمه دشتی ره )

11- دین و شناخت خدا
سرآغاز دین خداشناسی است و کمال شناخت خدا باور داشتن او و کمال باور داشتن خدا شهادت به یگانگی اوست و کمال توحید (شهادت بر یگانگی خدا ) اخلاص و کمال اخلاص خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است
خطبه 1 ترجمه مرحوم دشتی

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

دعایی از مولا :

خدایا اگر ندانستم از تو چه بخواهم و از درخواست خودم حیران بودم ؛ تو مرا به آن چه صلاحم هست رهنمون باش.
و دلم را بدانچه رستگاری من در آن هست ؛متوجه فرما.
که چنین کاری از توشگفت آور نیست
و از کفایت های تو ناساخته نمی باشد.

نهج البلاغه : خطبه 218 :Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

عهدنامه های حضرت خطاب به مالک اشتر

بپرهیز از عجله در کارها؛ پیش از انکه وقت انجام آن رسیده باشد. و بپرهیز از سستی در کارها؛ وقتی که باید آن را انجام دهی. و نیز پرهیز کن از لجاجت و پافشاری در کارهایی که راه درست از نادرست آن روشن نیست.
و بپرهیز از سستی در کارها؛ در آن هنگام که راه درست آن روشن است. بنابراین هر کاری را در جای خود قرار ده؛
و هر عملی را در موقع خودش به انجام برسان.

نهج البلاغه : نامه 53 :Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

عهدنامه های حضرت خطاب به مالک اشتر

در هنگام خشم؛ خویشتن دار باش و تندی مکن.
و دست و زبانت را در اختیار داشته باش.
و از همه ی این کارهای زشت با عجله نکردن و
حمله را عقب انداختن؛ مالک نفس خویش شو.
تا خشمت فرو نشیند و عنان اختیارت در دستت قرار گیرد.
و هیچ گاه به چنین قدرتی نمی رسی؛
مگر آن که زیاد به یاد مرگ و بازگشت به سوی پروردگار باشی.

نهج البلاغه : نامه 53 :Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

عهدنامه های حضرت خطاب به مالک اشتر

و من از خداوند تبارک و تعالی می خواهم با رحمت واسعه اش و قدرت بزرگش هر مطلوبی را بخواهم عنایت فرماید.
و من و تو را به آنچه رضایش در آن است؛ موفق بدارد.
از قبیل داشتن عذری آشکار در پیشگاه او و آفریدگانش
و نیکنامی در بین مردم و اثری زیبا و خوب در شهرها
و داشتن نعمتی کامل و چند برابر که همراه با کرامت و فضل الهی باشد.
و نیز از او مسئلت می جویم؛ که پایان کار من و تو را به نیکبختی و شهادت در راهش قرار دهد. و ما به سوی او باز می گردیم.
و درود بر رسول الله و درود بر آل او که پاک و پاکیزه اند .

نهج البلاغه : نامه 53 :Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

همانا ترس از خدا ؛ کلید رسیدن به درستی ها ؛ و ذخیره جهان آخرت و موجب آزادی از هر نوع بندگی غیر خدا و نجات از هر گونه هلاک شدن می باشد.

نهج البلاغه : خطبه 221:Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

به پیشباز مرگ و سختی های آن بروید. و قیل از آمدنش با اعمال خوب خود برای پذیرایی از آن آماده باشید و تا نیامده خود را مجهز کنید. چرا که قیامت آخر کار است. و برای انسان عاقل مرگ به عنوان موعظه کننده کافی است.
و برای انسان نادان هم درس عبرتی است.

نهج البلاغه : خطبه 232:Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

نسبت به مساله نماز تعهد داشته و آن را محافظت کنید.
و زیاد نماز بخوانید و آن را وسیله تقرب خود با پروردگار قرار دهید. به راستی که نماز بر مومنان نوشته شده و باید در وقت آن خوانده شود.

نهج البلاغه : خطبه 190:Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

هماره ستمدیده و نه ستمگر با خداوند تبارک و تعالی ملاقات کنید؛ و از افتادن در دام های شیطان پرهیز کنید. و از رفتن در مکان هایی که ستمگران حضور دارند دوری جوئید.
لقمه های حرام را در شکم هایتان جا ندهید؛ زیرا در محل دید پروردگاری هستید که گناه را بر شما حرام کرده و راه بندگی و اطاعت از حضرتش را برایتان آسان ساخته است.

نهج البلاغه : خطبه 151:Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:
به امام حسن و امام حسن ( علیهما سلام) در ان هنگامی که ابن ملجم ( لعنه الله علیه) بر ان حضرت ضربتی زد.
شما دو فرزندم را به ترس از خدا و اینکه دنیا را طلب نکنید , گرچه به دنبال شما آید, سفارش می کنم. و نیز با از دست دادن چیزی تاسف نخورد و هماره حق را بگوئید و برای پاداش الهی کار کنید و دشمن ظالم و یار مظلوم باشید.

شما دو نفر فرزندانم و آشنایانم و هر کسی که نوشته من به دست او می رسد را به تقوای الهی سفارش می نمایم و همچنین نظم در کارها و برطرف کردن نزاع ها و صلح بین مردم که من از جد شما رسول خدا (ص)شنیدم که می فرمود: برقراری صلح بین اشخاص از یکسال نماز و روزه برتر است.بترسید از خدا و بترسید از خدا درباره بچه های یتیم و مبادا که آنان را گاه گرسنه و گاه سیر کنید. و حقوقشان را در نزد خود ضایع نمائید.
و بترسید از خدا بترسید از خدا درباره همسایگانتان, که این ها سفارش شده پیامبرتان هستند و ان حضرت پی در پی سفارش همسایگان را می فرمود تا جایی که ما گمان کردیمایشان ارث می برند.
و بترسید از خدا بترسید ازخدا درباره قرآن, که مبادا بیگانگان از اسلام در عمل به قرآن از شما سبقت گیرند.
بترسید از خدا بترسید از خدا درباره نماز, که آن ستون دین شماست .
و بترسید از خدا بترسید از خدا درباره خانه پروردگارتان, و هیچ گاه تا زنده هستید خانه را خالی نگذارید. که اگر حرمت خانه را نگه ندارید؛ گرفتار عذاب الهی خواهید شد.
و بترسید از خدا بترسید از خدا درباره جهاد با مال و جان و زبانتان در راه خدا و بر شما باد به پیوستن به یکدیگر و بذل و بخشش و بر حذر باشید از جدایی و بریدن پیوندها.
هیچ گاه امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید. که نتیجه ترک ان دو آن است که اشرار بر شما حاکم خواهد شد و بعد هر چه دعا می کنید مستجاب نمی گردد.
سپس فرمود ای فرزندان عبدالمطلب نبینم که به بهانه شهادت من به جان مردم بیفتید و خونریزی به راه بیندازید و بگوئید که کشته شد امیرالمومنین؛ کشته شد امیر المومنین؛ بدانید جز قاتل من کس دیگری نباید کشته شود.
توجه داشته باشید و مبادا او را مثله کنید , دست و پایش و یا سایر اعضایش را قطع نمائید. (بپرهیزید از بریدن اندام مرده هر چند سگ دیوانه باشد).

نهج البلاغه : نامه 47 :Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع :Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

رسول الله ص دنیا را حقیر و کوچک می دید,بدان اهمیتی نمی داد و آن را پست می شمرد.
او می دانست که خداوند تبارک و تعالی دنیا را از او دور ساخته, چون چنین اراده کرده بود و دیگری را به دنیا رسانده بود, چون حقیر کرده بود.
پس آن گرامی با رضایت خاطر ار دنیا اعراض کرده و یاد آن را از نفس خویش دور ساخته بود.

نهج البلاغه : خطبه 108:Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع :Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

مهربانی بر رعیت را پوشش قلبت قرار ده ؛ و به آن ها محبت کن و لطف داشته باش. و برای آن ها چون حیوان درنده و ضرر رسان نباش؛ که خوردنشان را مقتنم شماری.

نهج البلاغه : نامه 53 :Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:

درود خدا براوباد فرمود:خدایابه تو پناه می برم که ظاهر من

در برابر دیده ها نیکو ودرونم در آنچه که از تو پنهان می دارم ،

زشت باشد وبخواهم با اعمال ورفتاری که تواز آن آگاهی

توجّه مردم را به خود جلب نمایم وچهره ی ظاهرم را زیبا

نشان داده با اعمال نادرستی که درونم را زشت کرده به

سوی تو آیم، تا به بندگانت نزدیک واز خشنودی تو دور گردم

نهج البلاغه (حکمت 276)

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

اگر دعایت دیر مستجاب شد؛ نومید نشوی.
که عطایای الهی بستگی به نیت دارد و گاهی اجابت را تأخیر می اندازد؛ تا پاداش سوال کننده را بیشتر نماید ؛ جزای آرزومند را کامل تر گردد.

گاهی چیزی را خواسته ای و به تو نداده اند؛ ولی بهتر از آن را در این دنیا و یا در جهان آخرت داده اند؛ و یا خیر در این بوده که به تو نداده اند ؛

و چه بسا چیزی را مطالبه کرده ای؛ که اگر نصیبت می شد و دینت از کف می رفت.

بنابراین چیزی را طلب کن که خیر آن پایدار باشد و رنج و گرفتاری نداشته باشد؛ که نه تو برای مال می مانی و نه مال برای تو می ماند.

نهج البلاغه : نامه 31:Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

مثل من در میان شما ؛ همانند چراغی است در تاریکی؛ هر که داخل شود می خواهد از نور آن استفاده کند .پس ای مردم بشنوید و گوش دل خود را آماده کنید تا خوب بفهمید.

نهج البلاغه : خطبه 229:Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

هر گاه قدرتی را که در اختیارت هست تو را گرفتار غرور و کبر کرد؛ به بزرگی و عظمت حکومت پروردگار بنگر. که چگونه قدرتی بر تو دارد و تو را بر خود آن قدرت نیست.
با این نگرش تو طغیانت سرکوب می گردد و تندی ات فروکش می کند و عقل بر باد رفته ات باز می گردد.

نهج البلاغه : نامه53:Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

با خدا و مردم و خویشاوندان و هر رعیتی که دوست می داری از جانب خود با انصاف رفتار کن. که اگر چنین نکنی ستمکاری.

و کسی که به بندگان خدا ستم کند؛ خداوند به جای بندگانش با او دشمن است. پروردگار با هرکه دشمن باشد عذرش را نمی پذیرد.

و این شخص همچنان با خدا در ستیز است مگر آن که دست از ظلم بردارد و توبه کند.

و هیچ چیز مثل برپایی ظلم خیلی سریع نعمت الهی را به نقمت و نکبت تبدیل نمی نماید.

چرا که خداوند تبارک و تعالی آه مظلوم و دعای ستمدیدگان را می شنود و حضرت او در کمین ستمکاران است.

نهج البلاغه : نامه53:Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:

کلام گهربار مولای متقیان علی (ع):Sham:

ای مردم شما را به ترس از خدا و سپاس فراوان به خاطر نعمت هایی که به شما اختصاص داده و نعمت هایی که ارزانی تان داشته و آن چه از او جهت آزمایش به شما رسیده سفارش می نمایم.

چه زیاد است آن نعمت هایی که به شما اختصاص داده و برایتان رحمتی را تدارک دیده و شما عیب های خود را آشکار نمودید و او پوشانید؛ شما خود را در معرض مواخذه قرار دادید و او شما را مهلت داد.

و شما را به یادآوری مرگ و کم غافل شدن از آن سفارش می کنم و چگونه در غفلت به سر می برید؛ در حالی که مرگ از شما غافل نیست و چگونه طمع دارید از کسی که شما را مهلت نمی دهد.

نهج البلاغه : خطبه ی 230 :Gol:
ترجمه : سید کاظم ارفع:Gol:


کلام گهربار مولای متقیان علی(ع)
:Sham:

اخلاق فرماندهي

اتَّقِ اللَّهَ فِي كُلِّ صَبَاحٍ وَ مَسَاءٍ وَ خَفْ عَلَى نَفْسِكَ الدُّنْيَا الْغَرُورَ وَ لَا تَأْمَنْهَا عَلَى حَالٍ وَ اعْلَمْ أَنَّكَ إِنْ لَمْ تَرْدَعْ نَفْسَكَ عَنْ كَثِيرٍ مِمَّا تُحِبُّ مَخَافَةَ مَكْرُوهِهٍ سَمَتْ بِكَ الْأَهْوَاءُ إِلَى كَثِيرٍ مِنَ الضَّرَرِ فَكُنْ لِنَفْسِكَ مَانِعاً رَادِعاً وَ لِنَزْوَتِكَ عِنْدَ الْحَفِيظَةِ وَاقِماً قَامِعاً.


در هر صبح و شام از خدا بترس، و از فريب كاري دنيا بر نفس خويش بيمناك باش، و هيچ گاه از دنيا ايمن مباش، بدان كه اگر براي چيزهايي كه دوست مي‏داري، يا آنچه را كه خوشايند تو نيست، خود را باز نداري، هوس‏ها تو را به زيان‏هاي فراواني خواهند كشيد، سپس نفس خود را باز دار و از آن نگهباني كن، و به هنگام خشم، بر نفس خويش شكننده و حاكم باش.

نهج البلاغه : نامه56 :Gol:


موضوع قفل شده است