• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 34

    موضوع: آثار قناعت در زندگي انسان چيست؟

    جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
    1. #1
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      عضویت : جنسیت اردیبهشت 1389
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,158
      مورد صلوات: 15,078 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.

      آثار قناعت در زندگي انسان چيست؟




      آيا قناعت موجب بی تحرّكی است؟

      پاسخ :
      قبل از پرداختن به پاسخ لازم است توضيح مختصری درباره مفهوم قناعت و اين‎كه مراد از قناعت چيست؟، با استفاده از آيات و روايات خدمت شما ارايه دهیم.
      «قناعت» مترادف با «اقتصاد » و « ميانه‎روی » است. يعني انسان در مصرف كردن مال و خرج كردن آن براي خود و خانواده‎اش حالت اعتدال را مراعات نموده و به مقدار ناچيزي از وسايل زندگي كه در حدّ ضرورت و نياز او است، اكتفا نمايد.
      قناعت داراي دو مرتبه عالي و اعلي است، مرتبه نخست، راضي بودن به حد ضرورت و كفاف و مرتبه دوّم، رضايت به كمتر از آن است. راغب اصفهاني مي‎گويد: قناعت عبارتست از اكتفا نمودن به مقدار ناچيزي از وسايل زندگي در حدّ ضرورت و نياز.[1]
      ویرایش توسط عرفان : 12-12-1389 در ساعت 21:44

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      عضویت : جنسیت اردیبهشت 1389
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,158
      مورد صلوات: 15,078 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      ...دنباله
      و در جايي ديگر آمده است
      : قناعت راضي بودن به كمتر از مقدار كفاف است.[2] پس از آن‎كه معنای قناعت روشن گرديد، پاسخ سؤال شما اين است كه : قناعت هيچ منافاتي با كار و كوشش انسان ندارد چون « قناعت »، معنايش اين نيست كه انسان وقتی مقداری از وسايل زندگی در حدّ نياز ابتدايی‎اش را بدست آورد، ديگر هيچ تلاش وكوششی برای بدست آوردن مال حلال نكند بلكه « قناعت » به معنای روحيه ايثار و فداكاری يعنی اگر در اثر تلاش و فعاليّت مال و مكنت بيش از حد ضرورت و نياز خود را بدست آورد، اين روحيه را داشته باشد كه مقداری از آن را به نيازمندان و برادران دينی‎اش و يا برای مصالح عمومی، مصرف نموده خود به مقدار ناچيزی از آن اكتفا و قناعت كند. خداوند اينگونه افراد را چنين شايسته ستايش نموده است: «يُؤْثِرُونَ عَلي أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ »[3] يعنی ديگران را بر خود ترجيح مي‎دهند هر چند خود نهايت احتياج را دارند.
      ویرایش توسط عرفان : 26-11-1389 در ساعت 13:40

    4. #3
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      عضویت : جنسیت اردیبهشت 1389
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,158
      مورد صلوات: 15,078 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      ...دنباله
      صفت ارزشمند قناعت
      همان‎ گونه كه انسان را از دلبستگی افراطی به مال دنيا باز داشته و روحيه ايثار و تعاون را در انسان زنده می‎كند، در مواردی نيز از دريوزگی و دست دراز كردن پيش ديگران باز مي‎دارد. شما میدانيد كه انسان در زندگیاش حالات مختلف را تجربه مي‎كند گاه در اثر كار و تلاش وضع اقتصادي‎اش بهبود مي‎يابد و در زمان ديگر ممكن است تحولي رخ دهد كه در بعُد اقتصادي دچار شكست شود، روحيه قناعت به انسان می‎گويد به همين مقدار مال و ثروت وسايل زندگي كه خود در اثر تلاش و كوشش و با كار شبانه‎روزي است، بدست آورده‎ای، اكتفا كن. كسي كه به آن‎چه در اثر كار و تلاش بدست آورده، راضی نباشد، خواه ناخواه چشم طمع به مال ديگران خواهد داشت و در نتيجه دست نياز به سوی آنان دراز خواهد كرد. و اين خود موجب ذلّت و خواری او خواهد شد امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: «ما اقبح بالمؤمن ان تكون له رغبةٌ تذلّه» چه زشت است برای مؤمن كه ميل و رغبتی در او باشد كه او را خوار و ذليل كند» مرحوم مجلسي در توضيح اين روايت مي‎گويد: « مقصود از ميل و رغبتي كه نكوهش شده و سبب ذلّت و خواري انسان مي‎گردد، آن است كه انسان هر آن‎چه خود دارد و در اثر كار و تلاش بدست آورده است، اكتفا نكرده، دست به سوي مردم دراز كند » [4] در اشعار فارسی كه الهام گرفته از آيات و روايات‎اند، نيز به اين نكته اشاره شده است.
      ویرایش توسط عرفان : 26-11-1389 در ساعت 13:47

    5. #4
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      عضویت : جنسیت اردیبهشت 1389
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,158
      مورد صلوات: 15,078 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      ...دنباله

      تشنه جوی كريمان نشوی كه قناعت همه دريا باشد
      مرد را پای قناعت به زمين سر همّت به ثريّا باشد[5]
      بهترين دليل برای اينكه «قناعت» موجببی تحرّكي نيست اين است كه در اسلام به كار و كوشش نيز تأكيد فراوان شده و اساساً با بيكاري و تنبلي مخالف است. در قرآن آمده است: «وَ أنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِإِلاَّ ما سَعى»[6] براي انسان بهرهای جز سعي و كوشش او نيست. امام باقر ـ عليه السّلام ـ فرمود: «من دوست ندارمكسي را كه دنبال كسب و كار نميرود و بر پُشت ميخوابد (در خانه بيكار مينشيند) وميگويد خدايا روزي مرا برسان...»[7]
      شاهد ديگر برای اينكه «قناعت» پيشه كردن به معناِِی بیتحرّكی و تنبلی نيست،سيره پيشوايان ديني ما است. حضرات ايشان برای تحصيل روزی و امرار معاش كار و فعاليت میكردند و در وصف اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ آمده است كه صبح تا شب درنخلستانها مشغول كار بودند.
      معرفی كتاب:
      1.
      محمدرضا مهدوي كني، نقطههايآغاز در اخلاق عملي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
      2.
      محمدحسن حايري يزدي، جلوههايتقوا، ج 2.
      3.
      آيتالله مشكيني، درسهاي اخلاق، پارسايان.

      [1] . مفردات راغب، واژة «قنع».
      [2] . الذريعة الي احكام الشريعة، ص 170.
      [3] . سورة حشر، آية 9.
      [4] . مرأة العقول، ج 10، ص 258.
      [5] . كليات ديوان مرحوم شهريار، ج 5، ص 331.
      [6] . سورة نجم، آية 39.
      [7] . وسايل الشيعه، ج 12، ص 15، حديث 8.
      ویرایش توسط عرفان : 26-11-1389 در ساعت 13:48

    6. #5
      كاربر ويژه
      عضویت : جنسیت مهر 1388
      نوشته : 4,748 صلوات : 6,665
      مورد صلوات: 26,128 در 4,622
      حضور : 46 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 41 وبلاگ :
      نیایش آنلاین نیست.



      امام على (عليه السلام):




      ثمرة القناعة الاجمال فى المكتسب والعزوف عن الطلب

      ميوه قناعت ، ميانه روى در كسب و كار است و خويشتندارى
      از دست دراز كردن سوى مردم .




    7. #6
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      عضویت : جنسیت اردیبهشت 1389
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,158
      مورد صلوات: 15,078 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.

      شاد




      نقل قول نوشته اصلی توسط محمد حسام شجاع نمایش پست ها
      خوب اینجا یه سوالی برای من پیش میاد
      من در آینده میخوام مشغول کار بشم
      این قناعت به این منظور هست که
      من که هزار تا آرزو تو سرم هست
      (خرید منزل ماشین و ....)
      اینهارا به حد اقل برسانم بگم ماشین نمیخوام
      باید قناعت کرد یا مثلا کم خرج کنم بگم باید قناعت کرد
      بعد مابقی اضافه آمده را انفاق کنم و خودم در آرزوهام
      غرق بمانم
      مگر این صحت نداره که میگن چراغی که به منزل رواست
      به مسجد حرام است من شاید با مقدار اندکی از حقوق
      امرار معاش کنم و زندگیم بگذرد اما حسرت ناداشته ها بر دلم بماند
      لطف میکنید اگه روشنم کنید مفهوم عمیق قناعت را بهم بگید
      آیا من باید از آرزو هام کوتاهی کنم به خاطر قناعت جستن
      باید خدمت آقا حسام عرض کنم
      البته این ضرب المثل(چراغی که به خانه رواست ...) از اساس اشتباه است چرا که مخالف آموزه های قرآنی و روایی است مثلا معارض با بحث ایثار یا انفاق و یا ....
      ولی قناعت از آرزوها گذشتن نیست و چشم پوشی از خواسته های به جا و حلال و عاقلانه،بلکه در یک جمله:
      قناعت بسنده کردن به آنچه که از راه حلال و درست به دست میآید و ضایع نکردن عمر و زمان به خاطر دنیا و آرزوهای صرفا دنیوی(چرا که ماندگار نیست و از دست رفتنی).
      در پست های بعدی بیشتر توضیح خواهم داد.


    8. #7
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      عضویت : جنسیت اردیبهشت 1389
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,158
      مورد صلوات: 15,078 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      سلام به دوستانیکه سوال آقا حسام رو دارند

      اسلام به دنبال اینکه همه ما رو به اینجا برسونه که دنیا رو به عنوان یک مسافرخونه ببینیم و ازش کسب منفعت کنیم برای نیرو گرفتن و آذوقه جمع کردن.
      در واقع :
      * نگاهی به افق و آینده دور *

      و از طرفی هم گوشزد نموده که آرزوهای صرفا دنیوی رو مانع پیشرفتتون نکنید چون این دنیا کوتاهه و گذراست و ...
      مثل یک پدر که به فرزندش میگه: پول هاتو جمع کن بزرگ شدی استفاده کنی.
      آقا حسام آرزوها در دنیا مثل
      آچار میکانیک اند.
      ویرایش توسط عرفان : 16-10-1389 در ساعت 13:42

    9. #8
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      عضویت : جنسیت اردیبهشت 1389
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,158
      مورد صلوات: 15,078 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      تشنگی به دنیا

      هر چه آب به او بدهی، باز هم آب می­خواهد. از خوردن آب سیراب نمی‌شود. گویی این تشنگی درونی نمی‌خواهد هیچ وقت فرو نشیند. می‌گویند دچار مرض «استسقاء» شده است....
      اسم این مرض را شنیده‌ای؟... مرضی است که در آن، تشنگی، بیمار را از پا می‌اندازد. هر قدر هم که آب بخورد، باز هم احساس تشنگی می‌کند و آب می‌خواهد. آبی که می‌خورد، او را سیراب نمی‌کند... .
      گاهی روح آدم هم همین مرض را می‌گیرد و دچار عطش بی­ پایان می‌شود. اگر هر چه بخواهد، برایش آماده کنی بیشتر می‌خواهد و به آنچه برایش تهیه کردی، قانع نمی‌شود. این تشنگی درونی یا همان «حرص و آز» کم کم بر وجود آدمی چیره می‌شود و سرانجام هم او را از پا در می‌آورد.
      اگر نفست و روح و روانت را با «قناعت» آشنا کردی، نه تنها زندگی دیگر برایت سخت و طاقت­فرسا نیست، که لذت­بخش هم هست.
      قناعت؛ یعنی انسان به آنچه خداوند از رزق و روزی و امکانات زندگی برایش تعیین کرده است، قانع و راضی باشد، آرزوهای طولانی و بلندپروازی، حرص‌ورزی و طمع به مال دیگران نداشته باشد و در امور زندگی میانه­ رو باشد.
      امام علی(علیه السلام) نیز فرموده: «شکرگزارترین مردم نسبت به نعمت‌ها، قانع‌ترین آنهاست و ناسپاس‌ترین آنان
      در برابر نعمت‌ها، حریص‌ترین آنها».[1]
      گروهی از مردم به دلیل خوش­گذرانی و ولخرجی، بیش از درآمد خود خرج می‌کنند و در نتیجه، هر روز بیشتر از روز قبل بدهکار می‌شوند تا اینکه زندگی­شان فلج می‌شود. به فرموده پیامبر خدا قناعت، ثروتی تمام نشدنی است.[2]
      به راستی، انسان اگر تمام ثروت دنیا و همه امکانات را داشته باشد ولی صفت قناعت در او نباشد، فقیر و بیچاره است و نه تنها دنیا، بلکه آخرت خویش را نیز از دست می‌دهد. امام صادق(علیه السلام) فرمود:
      به آنچه خداوند قسمت تو کرده، قانع باش و به آنچه دیگران دارند، چشم مدوز و آنچه را بدان نمی‌رسی، آرزو مکن؛ زیرا کسی که قانع باشد، سیر می‌شود و کسی که قانع نباشد، سیر نمی‌شود. پس بهره آخرتت را دریاب.[3]
      سعدی می­گوید:
      درویشی را دیدم که در آتش می‌سوخت و خرقه بر خرقه می‌دوخت و تسلّی خاطر خود را این بیت ترنّم می‌کرد:
      به نان خشک قناعت کنیم و جامه دلق[4]
      که بار محنت خود بهْ که بار منّت خلق
      ادامه دارد ...

      ویرایش توسط عرفان : 25-11-1389 در ساعت 13:09

    10. #9
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      عضویت : جنسیت اردیبهشت 1389
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,158
      مورد صلوات: 15,078 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      ساده به رنگ آسمان

      آیه‌هایی درباره قناعت و ساده­ زیستی

      1.لا تَمُدّنّ عَیْنَیْکَ إِلی ما مَتّعْنا بِهِ أَزْواجًا مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنینَ. (حجر: 88)
      و به آنچه ما دسته‌هایی از آنان ‍‍‍‍] کافران[ را بدان برخوردار ساخته‌ایم، چشم­مدوز و بر ایشان اندوه مخور و مال خویش را برای مؤمنان فرو گستر.


      2. وَ لا تَمُدّنّ عَیْنَیْکَ إِلی ما مَتّعْنا بِهِ أَزْواجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقی . (طه: 131 )
      و زنهار به سوی آنچه گروه‌هایی از ایشان را برخوردار کنیم ‍]و فقط[ زیور زندگی دنیاست تا ایشان را در آن بیازماییم. چشم مدوز و [بدان که] روزیِ پروردگار تو بهتر و پایدارتر است.


      3. فَلا تُعْجِبْکَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنّما یُریدُ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ بِها فِی الْحَیاةِ الدّنْیا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ کافِرُونَ. (توبه: 55)
      اموال و فرزندانشان تو را به شگفت نیاورد، خدا می‌خواهد درزندگی دنیا به وسیله اینها عذابشان کند و جانشان در حال کفر بیرون رود.


      4. مَنْ کانَ یُریدُ الْحَیاةَ الدّنْیا وَ زینَتَها نُوَفّ ِ إِلَیْهِمْ أَعْمالَهُمْ فیها وَ هُمْ فیها لا یُبْخَسُونَ أُولئِکَ الّذینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی اْلآخِرَةِ إِلاّ النّارُ وَ حَبِطَ ما صَنَعُوا فیها وَ باطِلٌ ما کانُوا یَعْمَلُونَ.(هود: 15 و 16 )
      کسانی که زندگی دنیا و زیور آن را بخواهند، ]مزد[ کارهایشان را در دنیا به طور کامل به آنان می‌دهیم و به آنان در آنجا کم داده نخواهد شد. اینان کسانی هستند که در آخرت جز آتش برایشان نخواهد بود و آنچه در دنیا، کرده‌اند به هدر رفته و آنچه انجام می‌داده‌اند، باطل شده است.


      5. اِعلَمُوا انَّما الحَیوةُ ‌الدُنیا لَعِبٌ وَ لَهوٌ وَ زینَةٌ وَ تفاخُرٌ بینَکم و تکاثُرٌ فی الاَموال و الاولادِ کَمَثَلِ غَیبٍ اَعجَبَ الکفار نَباتُهُ ثُمَّ یَهَیجُ فَتَریهُ مُصفَراً ثُمَّ یَکونُ حُطاماً و فِی الاخرةِ عَذابٌ شَدیدٌ وَ مَغفِرَةٌ مِن اللهِ وَ رضوانٌ وَ مَالحیوةُ الدُنیا الّا مَتاعٌ الغُرور. (حدید: 20)
      بدانید که زندگی دنیا در حقیقت بازی و سرگرمی و آرایش و فخر فروشی به یکدیگر و فزون­خواهی در اموال و فرزندان است. ]مَثَل آنها[ مثل بارانی است که رستنی آن ]باران[ کشاورزان را به شگفتی آورد. سپس ]آن کشت[ خشک شود و آن را زرد بینی. آن­گاه خاشاک شود و در آخرت ]دنیاپرستان را[ عذابی سخت است و ]مؤمنان را[ از جانب خدا آمرزش و خشنودی است و زندگانی دنیا، جز کالای فریبنده نیست.
      ویرایش توسط عرفان : 25-11-1389 در ساعت 13:49

    11. #10
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      عضویت : جنسیت اردیبهشت 1389
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,158
      مورد صلوات: 15,078 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      ساده زیستی و قناعت در کلام حضرت امیر(علیه السلام)
      در سیره و کلمات مبارک مولی الموحدین به ساده زیستی و قناعت بسیار تاکید شده

      * ـ قناعت مالی است که پایان نمی‌یابد.
      [9]
      * ـ خوشا به حال پارسایان در دنیا که به آخرت دل­بسته­اند. ایشان گروهی هستند که زمین را فرش و خاک آن را بستر و آب آن را شربت گوارا قرار داده­اند... .
      [10]
      * ـ خوشا به حال کسی که معاد را به یاد آورد و برای روز حساب کار کرد و به گذران روز [به قدر کفاف] قناعت کرد و از خدا راضی بود.
      [11]
      * ـ اگر صلاح نفست را می‌خواهی، بر تو لازم است که با میانه­روی و قناعت و سادگی رفتار کنی.
      [12]
      * ـ به خدا سوگند! نفس خود را چنان ریاضت و پرورش دهم که به گرده نانی ـ اگر بتواند به دست آورد ـ شاد شود و نمک را خورش نانش‌ سازد.[13]
      * ـ شکرگزارترین مردم، قانع‌ترین آنهاست و ناسپاس‌ترین مردم در برابر نعمت‌ها، آزمندترین آنها![14]
      * ـ برای سالم ماندن دینتان، به اندکی از [نعمت] دنیا قانع باشید که کفاف دنیا مؤمن را قانع می‌سازد.[15]
      * ـ کسی که به اندکِ دنیا قانع نباشد، ثروت بسیار آن را نیز هرچه گرد آورد، بی­نیاز نشود.[16]
      * ـ ای فرزند آدم! اگر از دنیا به قدری که تو را کفایت کند می‌خواهی، بدان که کمترین بهره دنیا تو را کفایت می‌کند و اگر از دنیا بیش از اندازه کفایت بخواهی، بدان که همه دنیا برایت کافی نخواهد بود.[17]
      * ـ نیکو بهره‌ای است، قناعت.[18]
      ویرایش توسط عرفان : 26-11-1389 در ساعت 13:58

    صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •