احادیث در عظمت قم و کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احادیث در عظمت قم و کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها

[=&quot]احادیثی پیرامون حضرت معصومه سلام الله علیها[/]
[=&quot]قال الصادق علیه السلام[/]:
[=&quot]انّ للّه حرماً و هو مكه ألا[/] [=&quot]انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدینة ألا و ان لامیرالمؤمنین علیه السلام[/] [=&quot]حرماً و هو الكوفه الا و انَّ قم الكوفة الضغیرة ألا ان للجنة ثمانیه[/] [=&quot]ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فیها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى[/] [=&quot]علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتى الجنة با جمعهم؛ خداوند حرمى دارد كه[/] [=&quot]مكه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على علیه السلام حرمى[/] [=&quot]دارد و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است كه از هشت در بهشت سه در آن به قم[/] [=&quot]باز مى‌شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى‌رود كه اسمش فاطمه دختر[/] [=&quot]موسى علیه السلام است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى‌شوند[/].
[=&quot]یك[/] [=&quot]سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه سلام الله علیها به شوق دیدار برادر و[/] [=&quot]ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده‌اى از برادران و برادرزادگان[/] [=&quot]به طرف خراسان حركت كرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى‌شد[/]. [=&quot]این جا بود كه آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب سلام الله[/] [=&quot]علیها پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان[/] [=&quot]مى‌رساندند و مخالفت خود و اهل‌بیت علیهم السلام را با حكومت حیله‌گر[/] [=&quot]بنى‌عباس اظهار مى‌كرد[/].
[=&quot]عن سعد عن الرضا علیه السلام قال[/]:
[=&quot]یا سعد من زارها فله الجنة[/] [=&quot]ثواب الأعمال و عیون اخبار الرضا علیه السلام: عن سعدبن سعد قال: سالت[/] [=&quot]اباالحسن الرضا علیه السلام عن فاطمه بنت موسى بن جعفر علیه السلام فقال[/]:
[=&quot]من زارها فله الجنة[/].
[=&quot]امام رضا علیه السلام فرمود: كسى كه حضرت فاطمه معصومه را زیارت كند پاداش او بهشت است[/] .
[=&quot]عن ابن الرضا علیهماالسلام قال[/]:
[=&quot]من زار قبر عمتى بقم فله الجنة .(1[/])
[=&quot]امام جواد علیه السلام: كسى كه عمه‌ام را در قم زیارت كند پاداش او بهشت است[/] .
[=&quot]امام صادق علیه السلام[/]:
[=&quot]من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة.(2[/])
[=&quot]امام صادق علیه السلام: كسى كه آن حضرت را زیارت كند در حالى كه آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد بهشت پاداش اوست[/] .
[=&quot]امام صادق علیه السلام[/]:
«[=&quot]الّا انَّ حرمى و حرم ولدى بعدى قم»(3) ؛ آگاه باشید كه حرم و حرم فرزندان بعد از من قم است[/] .

[=&quot]جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها[/]
[=&quot]لقب «معصومه» را امام رضا علیه السلام به خواهر خود عطا فرمود: آن حضرت در روایتى فرمود[/]:
«[=&quot]مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى»(4) ؛ «هر كس معصومه را در قم زیارت كند، مانند كسى است كه مرا زیارت كرده است[/]
[=&quot]این لقب، كه از سوى امام معصوم به این بانوى بزرگوار داده شده، گویاى جایگاه والاى ایشان است[/].

[=&quot]امام رضا علیه السلام در روایتى دیگر مى‌فرماید[/]:
[=&quot]هر كس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در رى یا خواهرم را در «قم» زیارت كند كه ثواب زیارت مرا در مى‌یابد.(5[/])
[=&quot]دیگر حضرت معصومه سلام الله[/] [=&quot]علیها «كریمه اهل بیت» است. این لقب نیز بر اساس رؤیاى صادقانه یكى از[/] [=&quot]بزرگان، از سوى اهل‌بیت به این بانوى گرانقدر داده شده است. ماجراى این[/] [=&quot]رؤیاى صادقانه بدین شرح است[/] :
[=&quot]مرحوم آیة اللّه سیّدمحمود[/] [=&quot]مرعشى نجفى، پدر بزرگوار آیة اللّه سید شهاب الدین مرعشى (ره) بسیار[/] [=&quot]علاقه‌مند بود كه محل قبر شریف حضرت صدّیقه طاهره سلام الله علیها را به[/] [=&quot]دست آورد. ختم مجرّبى انتخاب كرد و چهل شب به آن پرداخت. شب چهلم پس از به[/] [=&quot]پایان رساندن ختم و توسّل بسیار، استراحت كرد. در عالم رؤیا به محضر مقدّس[/] [=&quot]حضرت باقر علیه السلام و یا امام صادق علیه السلام مشرّف شد[/].

[=&quot]امام به ایشان فرمودند[/]:
«[=&quot]عَلَیْكَ بِكَرِیمَةِ اَهْل ِ الْبَْیت ِ»؛ یعنى به دامان كریمه اهل بیت چنگ بزن[/].
[=&quot]ایشان به گمان این كه منظور[/] [=&quot]امام علیه السلامحضرت زهرا سلام الله علیها است، عرض كرد: «قربانت گردم،[/] [=&quot]من این ختم قرآن را براى دانستن محل دقیق قبر شریف آن حضرت گرفتم تا بهتر[/] [=&quot]به زیارتش مشرّف شوم.» امام فرمود: «منظور من، قبر شریف حضرت معصومه در قم[/] [=&quot]است.» سپس افزود:«به دلیل مصالحى، خداوند مى‌خواهد محل قبر شریف حضرت زهرا[/] [=&quot]سلام الله علیها پنهان بماند؛ از این رو قبر حضرت معصومه سلام الله علیها[/] [=&quot]را تجلّى‌گاه قبر شریفحضرت زهرا سلام الله علیهاقرار داده است. اگر قرار[/] [=&quot]بود قبر آن حضرت ظاهر باشد و جلال و جبروتى براى آن مقدّر بود، خداوند[/] [=&quot]همان جلال و جبروت را به قبر مطهّر حضرت معصومه سلام الله علیها داده[/] [=&quot]است.» مرحوم مرعشى نجفى هنگامى كه از خواب برخاست، تصمیم گرفت رخت سفر[/] [=&quot]بربندد و به قصد زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها رهسپار ایران شود. وى[/] [=&quot]بى‌درنگ آماده سفر شد و همراه خانواده‌اش نجف اشرف را به قصد زیارت كریمه[/] [=&quot]اهل‌بیت ترك كرد.(6[/])

[=&quot]پی‌نوشت‌ها[/]:
1- [=&quot]كامل الزیارة[/].
2- [=&quot]بحارالانوار، ج 48، ص 307[/].
3- [=&quot]بحارالانوار، ج 60 ص 216[/].
4- [=&quot]ناسخ التواریخ، ج 3، ص 68، به نقل از كریمه اهل‌بیت، ص 32[/].
5- [=&quot]زبدة التصانیف، ج 6، ص 159، به نقل از كریمه اهل بیت، ص 3[/].
6-[=&quot]کریمه اهل‌بیت، ص[/]


چهل حديث در عظمت قم و خواهر مکرمه هشتمين امام




اهل قم، زائرين امام رضا

عن عبدالعظيم بن عبدالله الحسني قال علي بن محمد العسکري عليه‏السلام اهل قم و اهل آبه مغفور لهم لزيارتهم لجدي علي بن موسي الرضا عليه‏السلام بطوس ألا و من زاره فاصابه في طريقه قطرة من السماء حرم الله جسده علي النار.» [1] .

«حضرت عبدالعظيم حسني عليه‏السلام نقل مي‏کند: از امام حسن عسگري عليه‏السلام شنيدم که مي‏فرمود: مردم قم و آبه آمرزيده‏اند، زيرا جدم، امام رضا عليه‏السلام را در شهر طوس زيارت مي‏کنند. آگاه باشيد! هر کسي ايشان را زيارت کند، و در مسير راه، قطره‏ي باراني به او برسد، خداوند بدنش را بر آتش، حرام مي‏کند.»


پاداش زيارت حضرت معصومه

قال الامام الصادق عليه‏السلام و سيأتي زمان تکون بلدة قم و اهلها حجة علي الخلائق».

«پيشواي ششم شيعيان فرمودند: «به زودي زماني فرا مي‏رسد که شهر قم و اهل آن حجت ساير مردم خواهند شد.» [2] .


قم شهر امام صادق

قال الامام الصادق عليه‏السلام «قم بلدنا و بلد شيعتنا مطهرة مقدسة.» [3] .

«امام جعفر صادق عليه‏السلام فرمودند: قم، شهر ما و شهر شيعيان ما مي‏باشد. قم، پاک و پاکيزه است.»


پاداش زيارت فرزندان پيامبر خدا

قال رسول الله (ص): «من زارني او زار احدا من ذريتي زرته يوم القيمة فانقذته من اهوالها.» [4] .

«نبي مکرم اسلام صلي الله عليه و آله فرموده‏اند: کسي که مرا يا يکي از فرزندانم را زيارت کند، روز قيامت به ديدارش خواهم رفت، و او را از ترس‏هاي آن روز نجات خواهم داد.»


زيارت حضرت معصومه هم‏سنگ زيارت امام رضا

قال الامام علي بن موسي الرضا عليه‏السلام:

«من زار المعصومة بقم کمن زارني.»

«کسي که حضرت معصومه (س) را در قم زيارت کند، مانند آن است مرا زيارت کرده است.» [5] .


پاداش نماز در مسجد مقدس جمکران قم

عن حسن بن مثلة الجمکراني عن الامام المهدي (عج) انه قال:

«من صلاحا فکأنما صلاها (هما) في البيت العتيق.» [6] .

«حسن بن مثله جمکراني که توفيق شرفيابي به محضر مبارک حضرت مهدي (عج) را پيدا نمود، پس از دريافت دستور ساخت مسجد مقدس جمکران، امام زمان (عج) به ايشان فرمودند: «کسي که در آن مسجد نماز بگذارد، همانند اين است که در خانه‏ي خدا نماز خوانده است.»


قم، مرکز امنيت و آرامش در آخرالزمان‏

قال الامام الصادق عليه‏السلام:

«... فاما الري، فويل له من جناحيه، و ان الامن فيه من جهة قم و اهله، قيل و ما جناحاه؟ قال عليه‏السلام: احدهما بغداد و الآخر خراسان.» [7] .

حضرت جعفر صادق عليه‏السلام در حديثي مفصل راجع به اوضاع آخرالزمان فرمودند: «اما ري، پس واي بر آن از دو بالش! و امنيت و آرامش در آن از طرف قم و اهل قم است. از آن حضرت سؤال شد (که آن) دو بال کدامند؟ امام فرمودند: يکي بغداد، و ديگري خراسان است.» [8] .


پاداش زيارت حضرت معصومه

قال الامام الصادق عليه‏السلام:

«... ان زيارتها تعدل الجنة.» [9] .

«حضرت صادق عليه‏السلام فرمودند: همانا زيارت او برابر با کسب بهشت است.»


حرم حضرت معصومه، حرم امامان معصوم

قال الامام الصادق عليه‏السلام:

«الا ان حرمي و حرم ولدي بعدي قم.»

«آگاه باشيد! همانا حرم من و حرم فرزندانم، بعد از من، قم است.» [۱۰] .


ياوران ائمه‏ي اطهار

قال الامام الصادق عليه‏السلام:

«اهل قم انصارنا»

«مردم قم، ياران ما هستند.» [11] .


ياران حضرت مهدي

قال الامام الصادق عليه‏السلام:

«اما انهم انصار قائمنا و دعاة حقنا.» [12] .

«آگاه باشيد! اهل قم، ياران قائم ما (عجل)، و دعوتگران و خواهان احقاق حق ما هستند.»


قم، پناهگاه فاطمين

قال الامام الصادق عليه‏السلام:

«اذا اصابتکم بليه و عناء فعليکم بقم فانه مأوي الفاطميين» [13] .

حضرت صادق عليه‏السلام فرمودند: «زماني که رنج و زحمت و گرفتاري به شما هجوم آورد، به قم روي آوريد؛ زيرا قم پناهگاه فاطميان و محل آسايش مؤمنان است.»


دفع گرفتاري‏ها از قم

قال الامام الرضا عليه‏السلام، لزکريا ابن‏آدم بن عبدالله بن سعد الاشعري:

«ان الله يدفع البلاء بک عن اهل قم کما يدفع البلاء عن اهل بغداد بقبر موسي بن جعفر عليه‏السلام» [15]

«امام رضا عليه‏السلام خطاب به زکريا بن آدم اشعري فرمودند: خداوند گرفتاري‏ها را به واسطه تو از مردم قم برطرف مي‏کند؛ همان طور که به واسطه‏ي قبر امام هفتم عليه‏السلام از مردم بغداد برطرف مي‏کند.» [16] .


دعاي رسول خدا

قال رسول الله صلي الله عليه و آله:

اللهم أغفر للاشعريين صغيرهم و کبيرهم. [17] .

رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله فرمودند: «خداوندا! اشعري‏ها را، از کوچک و بزرگ، بيامرز!» [18].


پيشگويي محقق شده‏ي امام صادق

قال الامام الصادق عليه‏السلام:

«في قم شيعتنا و موالينا، و تکثر فيها العمارة و يقصده الناس و يجتمعون فيه حتي يکون الجمر بين بلدتهم.» [19] .

«حضرت صادق عليه‏السلام راجع به قم فرموده‏اند: شيعيان و دوستان ما در شهر قم هستند. به زودي ساختمان در آن شهر زياد مي‏شود، مردم راهي آنجا شده، و در آن شهر اجتماع مي‏کنند، تا جايي که، نهر حجر (رودخانه) وسط شهرستان قرار مي‏گيرد.» [20] .


نامه‏ي مبارک امام حسن عسگري به مردم قم

کتب ابومحمد عليه‏السلام الي اهل قم و آبة:

«ان الله تعالي بجوده و رأفته قد من علي عباده بنبيه محمد صلي الله عليه و اله و سلم، بشيرا و نذيرا وفقکم لقبول دينه و اکرمکم بهدايته و غرس في قلوب اسلافکم الماضين رحمة الله عليهم.» [21] .

«امام حسن عسگري عليه‏السلام طي نامه‏يي مبارک، به مردم قم و آبه، نوشتند:

خداوند از روي مهرباني و بذل و کرمش، بر بندگان خود منت گذارد، و پيامبري همانند محمد (درود خدا بر او و خاندانش باد!) به عنوان بشارت‏دهنده و بيم‏دهنده فرستاد. آن گاه شما - مردم قم و آبه - را براي پذيرش دينش موفق کرد. پس با هدايت‏هايش، به شما عزت و کرامت بخشيد، و در دل‏هاي اجداد شما (رحمت خدا بر آنان باد!) تخم هدايت را کاشت.


اهل قم، قيام کنندگان با حضرت مهدي

عن عفان البصري عن ابي‏عبدالله عليه‏السلام قال لي:

اتدري لم سمي قم؟ قلت: الله و رسوله و انت اعلم. قال؛ انما سمي قم لان اهله يجتمعون مع قائم آل محمد - صلوات الله عليه - و يقومون معه و يستقيمون عليه و ينصرونه [22] .

عفان بصري روايت مي‏کند: «در محضر پيشواي ششم امام صادق عليه‏السلام بودم، که ايشان از من پرسيدند: مي‏داني چرا قم به اين اسم ناميده شد؟ در جواب گفتم: خدا و پيامبرش و شما آگاه‏تر هستيد. پس آن حضرت در ادامه فرمودند: به اين دليل قم ناميده شد، چون اهل آن با قائم آل محمد (ص) همراه مي‏شوند، و با او قيام مي‏کنند، و استوار خواهند بود.»


لطف ويژه‏ي خدا به اهل قم

قال الامام الصادق عليه‏السلام:

و ما اراد احد بقم و اهله سؤا الا اذله الله، و ابعده من رحمته.» [23] .

امام صادق عليه‏السلام فرمودند: «هيچ کس به قم و اهل آن قصد بدي نمي‏کند، جز اينکه خداوند او را خوار و ذليل مي‏گرداند، و وي را از رحمت خود به دور مي‏نمايد.»




[1] همان، ج 60، ص 231، روايت 73، باب 36.
[2] همان، ج 60، ص 213.

[3] سفينة البحار، ج 2، ص 447.

[4] کامل الزيارات، ص 11. (لازم به ذکر است در شهر مقدس قم بيش از چهارصد و چهل امام‏زاده وجود دارد).

[5] ناسخ التواريخ، ج 3، ص 68، رياحين الشيعه، ج 5، ص 35.

[6] المستدرک الوسائل، ج 3، ص 447، نشر مؤسسه‏ي آل‏البيت قم.

[7] مجلسي، محمد باقر، جلد 60، ص 212.

[8] همان طور که ملاحظه مي‏کنيد، امروزه بغداد يکي از مصيبت‏بارترين مناطق خاورميانه است، که خطرش کل کشورهاي منطقه را تهديد مي‏کند.

[9] همان، ص 219، (البته در بعضي ديگر از روايات، به جاي تعدل، تعادل ذکر شده).

[10] همان، ص 216.

[11] همان، ص 214.

[۱۲] همان، ص 218، تاريخ قم، ص 93، فاطمه دوم، ص 188.

[۱۳] مجلسي، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 60، ص 215؛ تاريخ قم، ص 98.

[۱۵] بحارالأنوار، ج 60، ص 220.
[16] شهر مقدس کاظمين، محل دفن دو امام معصوم شيعيان، حضرت موسي بن جعفر (ع) و حضرت جواد الائمه (ع)، متصل به بغداد - پايتخت عراق - مي‏باشد.

[۱۷] همان، (سند پاورقي شماره يک).

[18] طايفه‏ي اشعري‏ها، از قديمي‏ترين و اصيل‏ترين مردم قم بودند، که همگي از شيعيان خالص و اصحاب و ياران خاص ائمه‏ي اطهار (ع) محسوب مي‏شدند. آنها در هنگام ورود حضرت فاطمه معصومه (ع) به قم، نقش بسيار مهمي ايفا نمودند. اکنون، قبور مطهرشان در مقبره‏ي منوره‏ي شيخان در ميدان آستانه‏ي مقدسه‏ي قم مي‏باشد. از نسل آنها، تا امروز باقيست.

[19] محمد حسين ناصر الشريعه، تاريخ قم، ص 68؛ حسن بن محمد قمي، تاريخ قم، 99؛ بحارالأنوار، ج 60، ص 215.

[۲۰] لازم به ذکر است که، طبق پيشگويي امام ششم شيعيان (ع) هم اکنون اين رودخانه در وسط شهر قم واقع شده، که شهر را به دو قسمت تبديل نموده است. عزيزاني که به قم مشرف شده‏اند، حتما گوشه‏هايي از آن را که به عنوان پارکينگ استفاده مي‏شود، ملاحظه نموده‏اند.

[21] سفينة البحار، ج 2، ص 448.

[22] مجلسي، محمد باقر، بحارالأنوار ج 60، ص 216، تاريخ قم، ص 100.

[23] همان، ص 215.


قم، حرم اهل بيت

قال الامام الصادق (عليه‏السلام):

ان لله حرما و هو و للرسول حرما و هو المدينة و ان لاميرالمؤمنين حرما و هو الکوفة و ان لنا حرما و هو قم و ستدفن فيها امراةء من اولادي تسمي فاطمة فمن زارها، وجبت له الجنة (قال عليه‏السلام ذلک و کم تحمل موسي عليه‏السلام امه) [2] .

امام صادق عليه‏السلام سال‏ها قبل از ولادت فرزندش، امام موسي بن جعفر عليه‏السلام، در سخني روحبخش چنين پيشگويي نمودند: «همانا براي خدا حرميست؛ و آن، مکه مي‏باشد. رسول خدا را حرميست؛ و آن، مدينه است. براي اميرالمؤمنين عليه‏السلام حرميست؛ و آن، کوفه - نجف اشرف - است. ما هم داراي حرمي هستيم؛ و آن، قم مي‏باشد. به زودي بانويي از فرزند من، که نامش فاطمه عليه‏السلام است، آنجا مدفون خواهد شد. هر کس او را زيارت کند، بهشت بر وي واجب مي‏شود.»


قم سرزمين مقدس

قال الامام الصادق عليه‏السلام:

تربة قم مقدسة، و اهلها منا و نحن منهم لا يريدهم جبار بسوء الا عجلت عقوبته مالم يخونوا اخوانهم فاذا فعلوا ذلک سلط لله عليهم جبابرة سوء! اما انهم انصار قائمنا و دعاة حقنا، ثم رفع راسه الي السماء و قال: اللهم اعصمهم من کل فتنة و نجهم من کل هلکة.

حضرت امام صادق عليه‏السلام فرمودند: تربت قم مقدس است، و مردم قم از مايند و ما هم از آنانيم هيچ ستمگري قصد بد به اهل قم نمي‏کند مگر اينکه عذاب او جلو مي‏افتد تا وقتي که مردم به برادران خود خيانت نکنند. اما هنگامي که (به برادران خود) خيانت کنند، خداوند ستمگران را بر آنان مسلط مي‏کند.

آنان (اهل قم) ياران قائم ما و دعوتگران حق هستند، آن گاه امام (صادق عليه‏السلام) سر (مبارکشان) را به سوي آسمان بلند کردند و فرمودند: خدايا آنها (مردم قم) را از هر فتنه‏يي مصون بدار و از نابودي نجات بخش [3] .


دعاي حضرت علي براي مردم قم

عن اميرالمؤمنين عليه‏السلام انه قال:

صلوات الله علي اهل قم، و رحمه لله علي اهل قم سقي لله بلادهم الغيث.

حضرت علي عليه‏السلام فرمودند: درود خدا بر مردم قم، رحمت و لطف خداوند بر آنان باد، خداوند شهرهاي آنان را از باران سيراب نمايد [4] .


قم، آشيانه‏ي آل محمد

حضرت عبدالعظيم الحسني (ع):

قم عش آل محمد و مأوي شيعتهم، ولکن سيهلک جماعة من شبابهم بمعصية آبائهم و الاستخفاف و السخرية بکبرائهم و مشايخهم و مع ذلک يدفع الله عنهم شر الآعادي و کل سوء [5] .

امام هفتم شيعيان حضرت ابي‏الحسن موسي بن جعفر عليه‏السلام فرمودند: قم آشيانه آل محمد (ص) و پناهگاه شيعيان آنهاست، اما به زودي گروهي از جوانان آنان به خاطر نافرماني پدرانشان و سبک شمردن و مسخره کردن بزرگان و کهنسالان و پيران، نابود مي‏شوند، ولي با اين حال، خداوند شر دشمنان و هر گونه بدي را از آنان (قميان) دفع مي‏کند.


مردم قم

قال الامام الصادق عليه‏السلام:

«اهل خراسان اعلامنا و اهل قم انصارنا...» [6] .

امام صادق عليه‏السلام فرموده‏اند: «مردم خراسان، بزرگان ما هستند؛ و مردم قم، انصار و ياران ما مي‏باشند.»


محاسبه‏ي مردم قم

قال الصادق عليه‏السلام:

«محشر للناس کلهم الي بيت المقدس الا بقعة بارض الجبل يقال لها قم، فانهم يحاسبون في حفرهم و يحشرون من حفرهم الي الجننة...»

پيشواي ششم شيعيان عليه‏السلام فرموده‏اند: [7] محل حشر تمام مردم به طرف بيت‏المقدس است، مگر مکاني در سرزمين جبل که به آن قم گفته مي‏شود آنان در همان قبر خودشان محاسبه مي‏شوند و از همانجا به طرف بهشت مي‏روند...»


مردم قم

امام صادق عليه‏السلام فرمودند: «مردم قم، آمرزيده هستند.» [8] .


قم، يکي از درهاي بهشت

قال الرضا (ع):

«ان للجنة ثمانية ابواب، و لاهل قم واحد منها، فطوبي لهم، ثم طوبي لهم، ثم طوبي لهم.»

امام رضا عليه‏السلام فرمودند: «بهشت داراي هشت در است، که يکي از آن درها مخصوص مردم قم

مي‏باشد. خوشا به سعادت آنها! خوشا به سعادت آنها!» [9] .


اهل قم

روي عن عدة من اهل الري انهم دخلوا علي ابي‏عبدالله عليه‏السلام و قالوا: نحن من اهل الري فقال: مرحبا باخواننا من اهل قم! فقالوا: نحن من اهل الري فاعاد الکلام، قالوا: ذلک مرارا و اجابهم به اولا.

گروهي از اهالي ري به محضر مبارک امام صادق عليه‏السلام رسيدند و عرض کردند: «ما از اهالي ري هستيم.» امام عليه‏السلام فرمودند: «مرحبا به برادران ما از اهل قم!» آنها بار ديگر خود را معرفي نمودند، و آن امام همام عليه‏السلام نيز چندين مرتبه همان سخن را تکرار کردند و جمله اول را پاسخ دادند [10] .


فضيلت سرزمين قم

امام صادق عليه‏السلام فرمودند: «خداوند سرزمين کوفه را حجت بر ساير سرزمين‏ها قرار داده است. با ذکر مؤمنان ساکن کوفه بر افراد غير مؤمن، ساير سرزمين‏ها احتجاج کنند. همچنين خداوند با ذکر قم، بر ساير سرزمين‏ها احتجاج مي‏نمايد؛ و با ذکر ساکنان قم، بر همه مردم مشرق و مغرب احتجاج مي‏نمايد.»


فرشته بر آسمان قم

قال الصادق جعفر بن محمد عليه‏السلام:

«ان لعلي ملکا رفرف عليها بجناحيه لا يريدها جبار بسوء الا اذابه الله کذوب الملح في الماء»

امام صادق عليه‏السلام فرمودند: «در آسمان قم فرشته‏يي قرار دارد، که پرهايش را به شهر قم پهن کرده است. هر جبار ستمگري قصد سوء به قم را داشته باشد، خداوند او را آنچنان ذوب مي‏کند، که نمک در آب ذوب مي‏شود!» [11] .


سلام خدا بر مردم قم

قال الامام الصادق عليه‏السلام

سلام الله علي اهل قم: «يسقي الله بلادهم الغيث، و ينزل الله عليهم البرکات، و يبدل سيآتهم حسنات...»

امام صادق عليه‏السلام فرمودند: «سلام خدا بر مردم قم! خداوند سرزمين آنها را با بارانش سيراب مي‏کند، برکاتش را بر آنها نازل مي‏نمايد، و گناهانشان را به نيکي‏ها تبديل مي‏سازد.» [12] .


اهل رکوع و سجود

قال الامام الصادق عليه‏السلام:

«... هم اهل رکوع و سجود، و قيام و قعود، هم الفقها العلماء الفهماء، هم اهل الدراية و الرواية و حسن العبادة» [13] .

«آنها مردم قم اهل رکوع، سجود، قيام و قعود در عبادت هستند. آنها فقها، دانشمندان، افراد هوشمند، فهيم و روايت شناس بوده، و عبادات خود را به نيکويي انجام مي‏دهند.»


مردم قم، ضامن بقاي دين

قال المعصوم عليه‏السلام:

«لولا القميون لضاع الدين» [14] .

«اگر مردم قم نبودند، دين تباه و ضايع مي‏شد.»


توقف کشتي نوح در قم

ابومقاتل ديلمي از حضرت علي بن محمد عليه‏السلام روايت مي‏کند:

«انما سمي قم به لانه لما وصلت السفينة اليه في طوفان نوح عليه‏السلام، قامت و هو قطعة من بيت المقدس.» [15] .

«همانا قم به اين اسم ناميده شد، چون کشتي نوح عليه‏السلام در جريان طوفان به آنجا رسيد، و حرکت نکرد؛ و آن، قطعه‏يي از بيت‏المقدس است.»


قيام مردي از اهل قم

قال الامام موسي بن جعفر عليه‏السلام:

«رجل من اهل قم يدعو الناس الي الحق، يجتمع معه قوم کزبر الحديد، لا تزلهم الرياح العواصف. و لا يجنبون، من الحرب و لا يجنبون، و علي الله يتوکلون، و العاقبه للمتقين.» [16] .

«مردي از اهل قم، مردم را به سوي حق فرا خواند. گروهي همچون قطعات آهن به همراه او گرد مي‏آيند. افرادي که تندبادها آنان را نمي‏لغزاند؛ از جنگ خسته نمي‏شوند؛ نمي‏ترسند، و بر خدا توکل مي‏کنند. عاقبت از براي اهل تقواست.»


اهل قم زائرين امام رضا

ابوالصلت هروي نقل مي‏کند:

در خدمت حضرت رضا عليه‏السلام بودم، که گروهي از اهل قم به محضر مبارک آن بزرگوار وارد شدند و سلام کردند. آن امام همام عليه‏السلام آنها را نزديک خود جا داد، و فرمود: «مرحبا بکم و اهلا فانتم شيعتنا حقا فسيأتي عليکم يوم تزورون فيه تربتي بطوس الا ضمن زارني و هو علي غسل، خرج من ذنوبه کيوم ولدته امه» [17] .

«خوش آمديد! آفرين بر شما! الحق که شيعيان ما هستيد. عن قريب، روزي فرا رسد، که تربت مرا در طوس زيارت کنيد. آگاه باشيد که، هر کس مرا با غسل زيارت کند، از گناهان خود خارج مي‏شود، مانند روزي که از مادر متولد شده است!»


قم، سالم‏ترين شهرها در آخرالزمان

سئل اميرالمؤمنين عليه‏السلام عن اسلم المدن و خير المواضع عند نزل الفتن و ظهور السيف، فقال: اسلم المواضع يومئذ ارض الجبل، فاذا اضطربت خراسان و وقعت الحرب بين اهل جرجان و طبرستان و خربت سجستان فأسلم المواضع يومئذ قصبة قم.» [18] .

«از حضرت اميرالمؤمنين عليه‏السلام سؤال شد: سالم‏ترين شهرها و بهترين مکان‏ها هنگام نازل شدن فتنه و آشکار شدن شمشيرها کجاست؟ امام علي عليه‏السلام در پاسخ فرمود: سالم‏ترين مکان‏ها در آن روز، زمين جبل است. زماني که خراسان مضطرب شود، بين مردم گرگان و طبرسان جنگ رخ دهد، و سجستان خراب شود، پس سالم‏ترين مکان در آن روز، شهر قم است.»



[1] علامه مجسي، بحارالأنوار، ج 60، ص 216، ج 51، ص 217، حديث 41.
[2] سفينة البحار، ج 2، ص 447، بحارالأنوار، ج 60، ص 229.

[3] همان ص 466، همان ص 228.

[4] بحارالأنوار (چاپ تهران)، ج 60، ص 214. باب 36 و چاپ بيروت، ج 57، ص 214، حديث 31، باب 36.

[5] بحارالأنوار، جلدين 2 و 60، به ترتيب ص 446 و 214، سفينة البحار، ج 2، ص 446.

[6] بحارالأنوار، ج 60، ص 218؛ سفينة البحار، ج 2، ص 446؛ تاريخ قم، ص 92.

[7] همان.

[8] سفينة البحار، ج 2، ص 446؛ بحارالأنوار، ج 60، ص 215.

[9] همان، بحارالأنوار، ج 60، ص 216.

[10] سفينة البحار، ج 2، ص 446؛ بحارالأنوار،، ج 60، ص 217، رواية 46، باب 36.

[11] همان.

[12] همان.

[13] بحارالأنوار، ج 60، ص 217، رواية 43؛ سفينة البحار، ج 2، ص 446.

[14] بحارالأنوار، ج 60، ص 213، حديث 24، باب 36.

[15] همان، ص 216، حديث 38.

[16] شيخ صدوق، محمد بن علي بن الحسين، عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 26، حديث 21؛ سفينة البحار، ج 4، ص 447؛ بحارالأنوار، ج 60، ص 231.

[17] بحارالأنوار، ج 60، ص 217.

[18] بحارالأنوار، ج 60، ص 212.


عن الصادق عليه السلام قال:

ان للّه حرماً و هو مكه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدينة ألا وان لاميرالمؤمنين عليه السلام حرماً و هو الكوفه الا و انَّ قم الكوفة الضغيرة ألا ان للجنة ثمانيه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فيها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى عليهاالسلام و تدخل بشفاعتها شيعتى الجنة با جمعهم .
خداوند حرمى دارد كه مكه است پيامبر حرمى دارد و آن مدينه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است كه از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنيا مى رود كه اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شيعيان من وارد بهشت مى شوند .


عن الرضا(ع) قال:
يا سعد من زارها فله الجنة
ثواب الأعمال و عيون اخبار الرضا(ع): عن سعد بن سعد قال: سالت اباالحسن الرضا(ع) عن فاطمه بنت موسى بن جعفر (ع) فقال:
من زارها فله الجنة
امام رضا (ع) فرمود- كسى كه حضرت فاطمه معصومه را زيارت كند پاداش او بهشت است .


كامل الزيارة:عن ابن الرضا عليهماالسلام قال:
من زار قبر عمتى بقم فله الجنة
امام جواد - كسى كه عمه ام را در قم زيارت كند پاداش او بهشت است .


امام صادق (ع):
من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة(1)
امام صادق (ع) كسى كه آل حضرت را زيارت كند در حالى كه آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد به بهشت مى رود.

امام صادق (ع):
«الّا انَّ حرمى و حرم ولدى بعدى قم» (2)
امام صادق (ع) - آگاه باشيد كه حرم و حرم فرزندان بعد از من قم است



جايگاه حضرت معصومه(س)
لقب «معصومه» را امام رضا(ع) به خواهر خود عطا فرمود:

آن حضرت در روايتى فرمود:
«مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى.» (3)
«هركس معصومه را در قم زيارت كند،مانند كسى است كه مرا زيارت كرده است.»
اين لقب، كه از سوى امام معصوم به اين بانوى بزرگوار داده شده، گوياى جايگاه والاى ايشان است.

امام رضا(ع) در روايتى ديگر مى فرمايد:
هركس نتواند به زيارت من بيايد، برادرم را در رى يا خواهرم را در «قم» زيارت كند كه ثواب زيارت مرا در مى يابد.

1- بحار ج ٤٨ صفحه ٣٠٧

2- بحار ج ٦٠ صفحه ٢١٦
3- ناسخ التواريخ، ج ٣، ص ٦٨، به نقل از كريمه اهل بيت، ص ٣٢

[="blue"][="darkgreen"]قم، حرم اهل بيت[/]
[="purple"]قال الامام الصادق (عليه‏السلام): [/]
[="blue"]ان لله حرما و هو و للرسول حرما و هو المدينة و ان لاميرالمؤمنين حرما و هو الکوفة و ان لنا حرما و هو قم و ستدفن فيها امراةء من اولادي تسمي فاطمة فمن زارها، وجبت له الجنة (قال عليه‏السلام ذلک و کم تحمل موسي عليه‏السلام امه) [1] . [/]
[="red"]امام صادق عليه‏السلام سال‏ها قبل از ولادت فرزندش، امام موسي بن جعفر عليه‏السلام، در سخني روحبخش چنين پيشگويي نمودند: «همانا براي خدا حرميست؛ و آن، مکه مي‏باشد. رسول خدا را حرميست؛ و آن، مدينه است. براي اميرالمؤمنين عليه‏السلام حرميست؛ و آن، کوفه - نجف اشرف - است. ما هم داراي حرمي هستيم؛ و آن، قم مي‏باشد. به زودي بانويي از فرزند من، که نامش فاطمه عليه‏السلام است، آنجا مدفون خواهد شد. هر کس او را زيارت کند، بهشت بر وي واجب مي‏شود.»[/]
[1] سفينة البحار، ج 2، ص 447، بحارالأنوار، ج 60، ص 229.[/]

این هم یه حدیث قشنگ

[="black"]ابو علي حسن بن محمد بن حسن قمي، در كتاب ارزشمند:"تاريخ قم" كه به سال 378 هـ . در 20 باب آن را تأليف كرده، و حسن بن علي بن حسن بن عبدالملك قمي به سال 865 هـ‌ . آن را به فارسي برگردانده است، از امام صادق(ع) روايت جالبي نقل كرده كه بسيار شايان دقت است، و اينك متن حديث:
گروهي از اهل ري به محضر مقدس امام صادق(ع) مشرف شدند و گفتند: ما اهل ري هستيم، امام صادق(ع) فرمود:
"مرحبا باخواننا من اهل قم ":
"مرحبا بر برادران ما از اهل قم".
آنها گفتند: ما اهل ري هستيم، امام(ع) همان جمله را تكرار نمود. چندين بار آنها گفتند: ما اهل ري هستيم، و امام(ع) سخن نخستين را تكرار نمود.
آنگاه امام صادق(ع) فرمود:
"ان لله حرما و هو مکة ، و لرسوله حرما و هو المدينه ، و لامير المومنين حرما و هو الکوفه ، و لنا حرما و هو قم ، و ستدفن فيه امراة من ولدي تسمي فاطمة ، من زارها وجبت له الجنة":
"خدا را حرمي است و آن مكه است، رسول خدا را حرمي است و آن مدينه است، امير مؤمنان(ع) را حرمي است و آن كوفه است، ما اهلبيت را حرمي است و آن قم است.
به زودي بانوئي به نام:"فاطمه" از تبار من در آنجا دفن مي شود، كه هر كس او را زيارت كند بهشت بر او واجب مي شود".
راوي مي گويد: امام صادق(ع) اين سخن را زماني فرمود كه هنوز مادر حضرت موسي بن جعفر(ع) به آن حضرت حامله نشده بود.
تاريخ قم ص 214.[/]

[="lime"]یا مهدی ادرکنی[/]

یكی از فضایل و مقامات بانوی مكرمه، حضرت معصومه علیهاالسلام محدّثه بودن ایشان است.
احادیثی از آن حضرت در كتب اخبار موجود است كه ما به ذكر یكی از آنها كه به حدیث فاطمیات معروف و در كتب عامه مسطور است؛ بسنده می‌نماییم.
علت نام گذاری این حدیث به فاطمیات اینست كه روایت كننده‌های آن، جز یكی دو نفر، همه فاطمه نام می‌باشند و حدیثی بسیار جالب و ارزنده است و آن را علامه محدث شیخ محمد بن محمد بن احمد چشتی داغستانی در صفحه 217 كتاب اللؤلؤة الثمینة فی الآثار المعنعنة المرویه، كه در سال 1306 در مصر چاپ شده، نقل نموده و سابقاً در حاشیه در طلا ضریح مقدس هم منقوش بوده و ما در كتاب آثار الحجه، ج 1، ص 8 هم نقل كردیم. و نیز خود این حدیث را شفاها از سید استاد علامه مجاهد آیة الله العظمی مرعشی نجفی استماع نموده‌ام.
«حدثنی سیّدنا العلامة النجفی المرعشی، قال: روی السیّد محمّد الغماری الشافعی فی كتابه عن فاطمة بنت الحسین الرضوی عن فاطمة بنت محمّد الرضوی عن فاطمة بنت ابراهیم الرضوی عن فاطمة بنت الحسن الرضوی عن فاطمة بنت محمّد الموسوی عن فاطمة بنت عبدالله العلوی عن فاطمة بنت الحسن الحسینی عن فاطمة بنت ابی هاشم الحسینی عن فاطمة بنت محمّد بن أحمد بن موسی المبرقع عن فاطمة بنت احمد بن موسی المبرقع عن فاطمة بنت موسی المبرقع عن فاطمة بنت الإمام أبی الحسن الرّضا عن فاطمة بنت موسی بن جعفر عن فاطمة بنت الصادق جعفر بن محمّد عن فاطمة بنت الباقر محمّد بن علی عن فاطمة بنت السجّاد علی بن الحسین زین العابدین عن فاطمة بنت ابی عبدالله الحسین عن زینب بنت امیرالمؤمنین عن فاطمة بنت رسول الله علیها السلام قالت:

قال رسول الله صلی الله علیه وآله:

«ألا من مات علی حبّ آل محمّد مات شهیداً.»
هر كس با محبت آل محمد بمیرد، شهید مرده است.

منبع:
برگرفته از كتاب قم در گنجینه دانشمندان، حاج شیخ محمّد شریف رازی، با تصرف .

زيارتنامه حضرت معصومه سلام الله عليها

امام رضا عليه السلام: هر كه فاطمه بنت موسي بن جعفر را با معرفت زيارت كند پاداشش بهشت خواهد بود، پس بالاي سر رو به قبله ۳۴ مرتبه تكبير، ۳۳ مرتبه تسبيح و ۳۳ مرتبه تحميد بگوييد سپس اينگونه زيارت كنيد:
[=traditional Arabic]السَّلَامُ عَلَى آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى نُوحٍ نَبِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى مُوسَى كَلِيمِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى عِيسَى رُوحِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا خَيْرَ خَلْقِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ خَاتَمَ النَّبِيِّينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَصِيَّ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا فَاطِمَةُ سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ السَّلَامُ عَلَيْكُمَا يَا سِبْطَيْ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ وَ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَ قُرَّةَ عَيْنِ النَّاظِرِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ بَاقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِيِّ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبَارَّ الْأَمِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ التَّقِيَّ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِيَّ النَّاصِحَ الْأَمِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ السَّلَامُ عَلَى الْوَصِيِّ مِنْ بَعْدِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِكَ وَ سِرَاجِكَ وَ وَلِيِّ وَلِيِّكَ وَ وَصِيِّ وَصِيِّكَ وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلَامُ عَلَيْكِ عَرَّفَ اللَّهُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ فِي الْجَنَّةِ وَ حَشَرَنَا فِي زُمْرَتِكُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِيِّكُمْ وَ سَقَانَا بِكَأْسِ جَدِّكُمْ مِنْ يَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ يُرِيَنَا فِيكُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ وَ أَنْ يَجْمَعَنَا وَ إِيَّاكُمْ فِي زُمْرَةِ جَدِّكُمْ مُحَمَّدٍ ص وَ أَنْ‏ لَا يَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَكُمْ إِنَّهُ وَلِيٌّ قَدِيرٌ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ بِحُبِّكُمْ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ التَّسْلِيمِ إِلَى اللَّهِ رَاضِياً بِهِ غَيْرَ مُنْكِرٍ وَ لَا مُسْتَكْبِرٍ وَ عَلَى يَقِينِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ نَطْلُبُ بِذَلِكَ وَجْهَكَ يَا سَيِّدِي اللَّهُمَّ وَ رِضَاكَ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَةِ فَلَا تَسْلُبَ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ اللَّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِكَرَمِكَ وَ عِزَّتِكَ وَ بِرَحْمَتِكَ وَ عَافِيَتِكَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
بحارالأنوار ج : ۹۹ ص : ۲۶۶


موضوع قفل شده است