• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8
    1. #1
      کارشناس پاسخگوي تاريخي
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 444 صلوات : 2,978
      مورد صلوات: 2,050 در 423
      حضور : نامشخص
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدر آنلاین نیست.

      ماه های حرام کدام ماه ها هستند؟




      ماههای قمری عبارت‌اند از: محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی الاول، جمادی الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه.
      از این دوازده ماه، چهار ماه رجب، ذیقعده و ذیحجه، محرم، ماه‌های حرام شناخته می‌شوند که هر گونه جنگ و نبرد در آنها حرام شمرده شده است. سه ماه پشت سر هم و یک ماه (رجب) جدا از بقیه است.

      بعضی از مفسران قرآن، تحریم جنگ در این چهار ماه را از زمان حضرت ابراهیم علیه السلام می‌دانند. در عصر جاهلیت نیز این قانون به عنوان یک سنت به قوت خود باقی بود؛ هر چند آنها طبق میل خود، گاهی جای این ماه‌ها را تغییر می‌دادند، ولی در اسلام همواره ثابت و غیر قابل تغییر شد.

      گفتنی است که تحریم جنگ در این چهار ماه در صورتی است که جنگ از سوی دشمن بر مسلمانان تحمیل نشود، اما در صورتی که مسلمانان مورد هجوم قرار گیرند، موظف به دفاع از از خود هستند. تحریم جنگ و خونریزی در این چهار ماه، دلایل زیادی داشته و دارد، که پایان دادن به جنگ های طولانی و دعوت به صلح و آرامش، یکی از این دلایل است؛ زیرا هنگامی که جنگجویان، چهار ماه اسلحه را بر زمین بگذارند، مجالی برای تفکر و اندیشه به وجود می‌آید و احتمال پایان یافتن دائمی جنگ بسیار افزایش می‌یابد.

      قرآن کریم در آیه 36 سوره توبه صراحتا به حرمت ماه‌های حرام حکم داده است.

      منابع:
      تفسیر نمونه ج 7 ص 405، تفسیر المیزان ج 9 ص 266، تفسیر البرهان، مجمع البیان ج 5 ص 50

      ویرایش توسط کاوه : ۱۳۹۰/۱۰/۱۰ در ساعت 07:54 PM

    2.  

    3. #2
      عضو آشنا
      تاریخ عضویت : جنسیت آذر/۱۳۸۸
      نوشته : 17 صلوات : 25
      مورد صلوات: 52 در 17
      حضور : نامشخص
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      rashid آنلاین نیست.



      سلام عليكم

      ظاهراً در ذكر نام ماههاي حرام اشتباهي رخ داده است،ماههاي حرام عبارتند از ذي القعده،ذي الحجه،محرم و رجب.


      اينكه شما شوال را ذكر كرده ايد،اشتباه نيست؟؟
      ویرایش توسط rashid : ۱۳۹۰/۱۰/۰۹ در ساعت 10:40 PM

    4. #3
      کارشناس سابق تاریخی
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,145 صلوات : 11,269
      مورد صلوات: 5,338 در 1,100
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      کاوه آنلاین نیست.



      سلام جناب rashid
      به نظر می آید اشتباه تایپی صورت گرفته است. با تشکر از دقت نظر شما
      اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
      اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

    5. #4
      کارشناس پاسخگوی تاريخی
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,881 صلوات : 3,112
      مورد صلوات: 7,272 در 1,761
      حضور : 12 روز 2 ساعت 59 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عماد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط صدر نمایش پست ها
      از این دوازده ماه، چهار ماه رجب، ذیقعده و ذیحجه، محرم، ماه‌های حرام شناخته می‌شوند که هر گونه جنگ و نبرد در آنها حرام شمرده شده است. سه ماه پشت سر هم و یک ماه (رجب) جدا از بقیه است.
      نقل قول نوشته اصلی توسط rashid نمایش پست ها
      ظاهراً در ذكر نام ماههاي حرام اشتباهي رخ داده است،ماههاي حرام عبارتند از ذي القعده،ذي الحجه،محرم و رجب. اينكه شما شوال را ذكر كرده ايد،اشتباه نيست؟؟
      در فرمایش کارشناس محترم اسمی از شوال نیامده ایشان نیز همان چهار ماه مورد نظر شما را فرموده اند
      ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۰/۱۰/۱۹ در ساعت 12:18 PM

    6. #5
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 5,451 صلوات : 20,949
      مورد صلوات: 25,362 در 4,712
      حضور : 22 روز 4 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 91 آپلود : 0
      گالری : 33 وبلاگ : 2
      فریاد : برایفرج مولایمان صاحب الزمان(عج) صلوات
      Ashegh
      رستگاران آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
      در فرمایش کارشناس محترم اسمی از شوال نیامده ایشان نیز همان چهار ماه مورد نظر شما را فرموده اند
      سلام


      ایشان هفته پیش گفته بودند که جناب کاوه اصلاح کردند

      و اما یه سوال

      این 4 ماه به یقین حرام است

      یا بین محرم و ماه دیگر اختلاف هست؟
      اسلام درخشانترین راه است
      غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

      موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
      عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
      (همان ح-10811)



    7. صلوات ها 3 : کاوه,زیتون,صدر
    8. #6
      کارشناس سابق تاریخی
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,145 صلوات : 11,269
      مورد صلوات: 5,338 در 1,100
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      کاوه آنلاین نیست.



      با سپاس دوباره
      هیچ اختلافی در اینجا دیده نشده است و ماههای حرام بجز زمانی که - جاهلیت- به بهانه «نسی» کم و زیاد می شدند دیگر دچار چنین اختلافی نشده اند
      اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
      اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

    9. صلوات ها 4 : ashr,زیتون,صدر,عماد
    10. #7
      کارشناس پاسخگوي تاريخي
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 444 صلوات : 2,978
      مورد صلوات: 2,050 در 423
      حضور : نامشخص
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدر آنلاین نیست.




      با رونق شهرنشینی رویکرد انسان به شناخت زمان بیشتر شد. زیرا او خود را نیازمند می دید که پیرامون پیدایش پدیده ها و دیرینگی آنها سنجش دو رویداد با هم و پیوند گذشته با آینده به بررسی بپردازد. ساختن دستگاه های زمان سنجی اغازین و ابزارهای پیشرفته رصد و اصطرلاب و سپس پدید آوردن گاهنامه نشان همان نیازبینی است. گرچه همه ملت ها در گاهنامه خود 12 ماه را یک سال به شمار می آوردند. ولی سالشماری در نزد برخی از آنها خورشدی یو در نزد برخی دیگر ماهی بود. کمتر بودن شمار روزهای سال ماهی از سال خورشیدی ناهمگونی گردش آن دو را در پی داشت و محاسبه ها را نابسمان و دشوار نموده بود. برای پایان دادن به این نابسامانی بابلیان کبیسه را پدید آوردند تا به کمک آن شمار روزهای هر دو سال خورشیدی و ماهی را یک دست و گردش آن دو را هم عنان سازند. این شیوه از سوی دیگر ملت ها و از جمله تازیان پذیرفته شد. تازیان برای یک دست نمودن سال ماهی خود با سال خورشیدی کشورهای همسایه هر سه سال یک ماه بی نام به پایان سال افزوده آن را 13 ماهه می ساختند و چون باا ین کار آغاز سال نو به تاخیر می افتاد نام نسی (به تاخیر انداختن) را بر آن نهادند. نسی گیری ماه های قمری را به گونه ای جا به جای می کرد که هر کدام از ماههای قمری در طول 36 سال فقط 3 سال در جایگاه واقعی خود می بود. از آنجا که شماری از حکم های دینی مانند حج روزه پیکار و... با ماه های ویژه ای پیوند داشت . این جا به جائی مایه پایمال شدن آن حکم ها می شد. از همین رو ود که پیامبر خدا(ص) در سال دهم به کار بستن نسی را برای همیشه حرام کرد. ( سید محمدحسین میرصادقی، درباره نسی، مقالات و بررسی ها 1384 شماره 77)

    11. صلوات : زیتون
    12. #8
      کارشناس پاسخگوي تاريخي
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 444 صلوات : 2,978
      مورد صلوات: 2,050 در 423
      حضور : نامشخص
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدر آنلاین نیست.



      از این رو در آیات 37 و 38 سوره توبه خداوند در مورد این ماه ها اینگونه می فرماید:
      بدرستي كه عدد ماهها نزد خدا دوازده ماه است ، در همان روزي كه آسمانها و زمين را آفريد در كتاب او چنين بوده ، از اين دوازده ماه چهار ماه حرام است ، و اين است آن دين قويم ، پس در آن چهار ماه به يكديگر ظلم مكنيد ، و با همه مشركين كارزار كنيد همانطور كه ايشان با همه شما سر جنگ دارند و بدانيد كه خدا با پرهيزكاران است ( 36)
      نسي‏ء گناهي است علاوه بر كفر ، و كساني كه كافر شدند بوسيله آن گمراه مي‏شوند ، يكسال آن ماهها را حراممي‏كنند و يكسال را حلال ، تا با عده ماههائي كه خدا حرام كرده مطابق شود ، پس ( اين عمل باعث مي‏شود كه ) حلال كنند چيزي را كه خدا حرام كرده ، ( آري ) اعمال بدشان در نظرشان جلوه كرده و خداوند مردمان كافر را هدايت نمي‏كند ( 37) .
      در اين دو آيه حرمت ماههاي حرام يعني ذي القعده ، ذي الحجه ، محرم و رجب بيان شده و حرمتي كه در جاهليت داشت تثبيت گرديده و قانون تاخير حرمت يكي از اين ماهها كه از قوانين دوره جاهليت بود لغو اعلام شده ، و نيز مسلمين مامور شده‏ اند بر اينكه با همه مشركين كارزار كنند .(ترجمة الميزان ج : 9ص :356)
      پس تنها در جلو و عقب شدن ماه های حرام و یا کم و زیاد شدن انها و آن هم فقط در دوران جاهلیت تفاوت وجود داشته است و نه در تعداد و یا نوع ماه ها.
      ویرایش توسط صدر : ۱۳۹۰/۱۱/۱۴ در ساعت 09:02 PM

    13. صلوات : زیتون

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

    هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •