• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 19
    1. #1
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 141 صلوات : 645
      مورد صلوات: 1,745 در 143
      حضور : 7 ساعت 1 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      yaali آنلاین نیست.

      مطلب سخاوت چیست ؟ آثار سخاوت کدامست ؟




      سخاوت
      سخاوت چیست؟و چه اثراتی دارد؟
      از بهترین و والاترین فضائل اخلاقی که در منابع دین عزیز ما،بسیار سفارش به آن شده است،{سخاوت=بخشندگی}می باشد.
      تأکید بر آن،بقدری زیاد است و از طرف خداوند بزرگ اجر و آینده ی روشن برایش ذکر شده که به نظر میرسد،اگر بنده ای همین یک صفت
      نیکو را داشته باشد بعید نیست که نجات پیدا کند.
      و اصلا از صفاتی است که مومن کامل حتما داراست.
      در حدیث قدسی مبارکی(در کتاب شریف کلمة الله/208) آمده:
      خداوند متعال:این دین(اسلام)که (آن را برای خودم در نظر گرفتم)وبرای خود انتخاب کرده ام،(هیچ فضیلت اخلاقی)برای او صلاح نیست مگر سخاوت و حسن خلق ....
      و در حدیث دیگری (همان)آمده:اسیری یهودی آوردند پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله) به امیر المومنین علی (علیه السلام) فرمودند: گردنش را بزن.
      جبرئیل نازل شد و عرض کرد:ای محمد پروردگارت به تو سلام می رساند و می گوید: او را نکش(و مجازات دیگری برای او در نظر بگیر)
      چرا که او در اهلش خُلق نیکوی سخاوت را دارد.
      (یهودی که متوجه این دستور خداوند شد)او هم مسلمان شد.
      و در حدیث عجیب دیگری آمده(همان)است:
      خداوند وحی کرد به موسی که:سامری را نکش(و تخفیف بده) چون او سخاوتمند است.
      ببرینش به بهشت
      روز قیامت بنده ای را می آورند تا به پرونده او رسیدگی کنند، خطاب به خداوند عرضه می دارد: ای پروردگار بزرگ!مرا خلق کردی و هدایت نمودی و رزق بسیار به من دادی، من هم نسبت به خلقت آسان گرفتم و بخشندگی کردم بخاطر اینکه در این روز(قیامت) بر من آسان بگیری و به من رحم کنی.
      سپس خداوند می فرماید: بنده من راست می گوید، ببرینش به بهشت.
      نتیجه گیری:
      1- سخاوت و بخشندگی علاوه بر اینکه از نشانه های کمال اخلاقی فرد است، موجب عزیز شدن در درگاه الهی می شود و باعث رضای خالق هستی می گردد.
      2- مسلم است که این فضیلت اخلاقی هم مانند هر عمل نیک دیگر باید همراه اخلاص(بخاطر خدا انجام دادن)باشد و ماهی زیبای اخلاص این آب جاری را جلوه دهد.
      3- چون سخاوت عملی اجتماعی است و مسلماً آثار اجتماعی بسیار خوبی خواهد داشت،این عمل ثمرات دنیوی هم دارد که مجموعه فوائد و ثمرات را کامل می کند
      و ....
      بقیه بحث رو در پست بعدی دنبال کنید....
      ویرایش توسط عرفان : ۱۳۹۰/۰۲/۱۵ در ساعت 09:01 AM دلیل: مهم شمرده شدن موضوع و تغییر نام موضوع

    2.  

    3. #2
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 141 صلوات : 645
      مورد صلوات: 1,745 در 143
      حضور : 7 ساعت 1 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      yaali آنلاین نیست.

      مطلب




      جود و سخاوت
      واژه سخاوت از ريشه سَخا گرفته شده است. وقتي گفته مي‌شود سَخا النارَ به اين معني است كه خاكستر آتش را از آتش پاك كنند تا بهتر بسوزد و روشن شود؛ همان‌ طور كه آتش اطراف خود را روشن كرده خانه را گرم نگه مي‌دارد سخاوت نيز موجب روشنائي و گرم كردن جامعه و كانون خانواده‌ها و زمينه‌سازي براي بهره‌مندي بينوايان است.
      جود و سخاوت از هنجارهاي اخلاقي است كه دين اسلام بسيار بر آن تأكيد نموده است.
      امام صادق (ع) مي‌فرمايد:
      «السخّي الكريم الذي ينفق ماله في حقٍّ»
      «سخاوتمند كريم كسي است كه مال خود را در امور حق و شايسته به مصرف برساند»[1]
      البته باید مرز بين سخاوت و اسراف را شناخت و موارد آنها را تشخيص داد.
      چه امام حسن عسكري (ع) می­فرماید:
      «ان للسّخاء مقداراً فان زاد عليه فهو سرفٌ»
      «همانا سخاوت داراي اندازه است اگر از آن اندازه گذشت اسراف خواهد بود.»[2]
      سخاوت از ديدگاه معصومين
      پيامبر اكرم (ص) فرمود:
      «السخي قريب من الله، قريب من الناس، قريب من الجنه»[3]
      «انسان سخاوتمند، به خدا و به مردم و به بهشت نزديك است»
      از اين رو آن حضرت پس از مرگ حاتم طايي به پسر وي ‌فرمود:
      «از او به خاطر سخاوتمند بودنش عذاب سخت برداشته شد.»
      علي (ع) نیز فرمود:
      «السخاء يكسب المَحَبّة وَ يُزيِّن الاخلاق» [4]
      «سخاوت موجب جلب محبت افراد شده و اخلاق انسان‌ها را مي‌آرايد و زينت مي‌دهد»

      ...............................روش امامان در سخاوت................................
      آورده­اند فقيري به محضر امام صادق (ع) مشرف شد، آن حضرت چهارصد درهم به او عطا نمود، لحظاتي بعد امام كسي را به دنبالش فرستاد تا او را برگرداند. چون مرد برگشت، امام انگشتري به او داد و فرمود: اين نگين ده هزار درهم ارزش دارد، هنگامي كه نيازمند شدي آن را به همين قيمت بفروش، او عرض كرد چرا اين را با مبلغ اول يك جا به من ندادي و دوباره مرا احضار نمودي؟
      امام صادق فرمود: پيغمبر اكرم (ص) فرموده است:
      «خيرالصدقة ما ابقت غنيً»
      «بهترين صدقه آن است كه موجب بي‌نيازي انسان نيازمند گردد»[5]
      نقل كرده‌‌اند منصور دوانيقي، از خلفاي عباسي، حضرت موسي بن جعفر (ع) را ناگزير كرد كه در روز عيد نوروز در مجلسي بنشيند و هداياي مردم را كه براي خليفه مي‌آورند بپذيرد، امام هم در آن مجلس نشست مردم هديه بسياري آوردند، در ساعت آخر روز پيرمرد مخلصي به محضر امام آمد و تبريك گفت و عرض كردم: دستم از زمان دنيا تهي است، و نتوانستم هديه‌اي براي شما بياورم، در عوض سه بيت شعي كه جدّم در مرثيه جدّ شما امام حسين (ع) سروده، مي‌خوانم و به شما هديه مي‌كنم و سپس اشعارش را خواند.
      امام كاظم (ع) به او فرمود: هديه‌ات را پذيرفتم، در اينجا بنشين خداوند به تو بركت دهد. آن گاه امام به خدمتگزار فرمود: نزد خليفه برو، بپرس با هدايا چه كنم چون خدمتگزار بازگشت گفت: منصور مي‌گويد: اختيار آنها با خودت باشد. امام نيز همه آنها را به آن پيرمرد بخشيد. [6]
      از سوي ديگر رعايت حد سخاوت نيز در سيرۀ آن بزرگواران مورد غفلت نبوده است چنان كه روزي فقيري از امام صادق (ع) تقاضاي كمك كرد، امام نيز به او مال فراواني كرد، دادند پس از وي دو فقير ديگر آمده، امام به هر كدام آنها به همان ميزان كمك نمودند امام چون فرد چهارمي مي‌آمد امام چيزي به او نداد و فرمود: خداوند به شما وسعت دهد، سپس اضافه نمودند: اگر كسي سي يا چهل هزار درهم داشته باشد و همه را در راه خير مصرف نمايد و چيزي براي خود باقي نگذارد جزء كساني است كه دعايشان به اجابت نمي‌رسد.[7]
      [1] . علامه مجلسی، بحارالانوار، بیروت، دار صادر، ج 71، ص 353.

      [2]
      . همان ، ج 69، ص 407.

      [3]
      . همان، ج 73، ص 308.

      [4]
      .محمدی ری شهری، محمد، ميزان الحكمه، تهران، دارالحدیث، ج 4، ص 220.

      [5]
      . مجلسی، پیشین، ج 47، ص 61.

      [6]
      . ابن شهر آشوب، مناقب آل ابي طالب، ج 4، ص 319.

      [7]
      . شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 6، ص 293.
      ویرایش توسط عرفان : ۱۳۸۹/۰۳/۰۳ در ساعت 09:34 AM

    4. #3
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 141 صلوات : 645
      مورد صلوات: 1,745 در 143
      حضور : 7 ساعت 1 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      yaali آنلاین نیست.

      مطلب




      سخاوت و ايثار على عليه السلام

      اذا جادت الدنيا عليك فجد بها على الناس طرا انها تتقلب فلا الجود يفنيها اذا هى اقبلت و لا البخل يبقيها اذا هى تذهب (على عليه السلام)
      سخاوت از طبع كريم خيزد و محبت و جاذبه را ميان افراد اجتماع برقرار ميسازد،شخص سخى هر عيبى داشته باشد در انظار عموم مورد محبت است.
      على عليه السلام در سخاوت مشهور و كعبه آمال مستمندان و بيچارگان بود هر كسى را فقر و نيازى ميرسيد دست حاجت پيش على عليه السلام مى‏برد و آن حضرت با نجابت و اصالتى كه در فطرت او بود حاضر نمي شد آبروى سائل ريخته شود.
      حارث حمدانى دست نياز پيش على عليه السلام برد،حضرت فرمود آيا مرا شايسته پرسش دانسته‏اى؟
      عرض كرد بلى يا امير المؤمنين،على عليه السلام فورا چراغ را خاموش كرد و گفت اين عمل براى آن كردم كه تو را در اظهار مطلب خفت و شكستى نباشد.
      روزى مستمندى به على عليه السلام وارد شد و وجهى تقاضا كرد،على عليه السلام به عامل خود فرمود او را هزار دينار بدهد عامل پرسيد از طلا باشد يا نقره؟فرمود براى من فرقى ندارد هر كدام كه به درد حاجتمند بيشتر ميخورد از آن بده.
      معاويه كه دشمن سرسخت آن حضرت بود روزى از يكى پرسيد:از كجا ميآئى؟
      آن شخص از راه تملق گفت از پيش على كه بخيل‏ترين مردم است!معاويه گفت واى بر تو از على سخى‏تر كسى بدنيا نيامده است اگر او را انبارى از كاه و انبارى از طلا باشد طلا را زودتر از كاه مي بخشد.
      يكى از مباشران على عليه السلام عوائد ملك او را پيش وى آورده بود آن حضرت فورا در آمد خود را به فقراء تقسيم نمود عصر آن روز همان شخص على عليه السلام را ديد كه شمشيرش را ميفروشد تا براى خانواده خود نانى تهيه كند.
      ادامه دارد...
      ویرایش توسط عرفان : ۱۳۸۹/۱۰/۰۸ در ساعت 09:27 AM

    5. #4
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 141 صلوات : 645
      مورد صلوات: 1,745 در 143
      حضور : 7 ساعت 1 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      yaali آنلاین نیست.

      مطلب




      على عليه السلام هيچگاه سائل را ردّ نميكرد و ميفرمود:اگر من احساس كنم كه كسى از من چيزى خواهد خواست پيش از اظهار او در اجابت دعوتش پيشدستى ميكنم زيرا حقيقت جود نا خواسته بخشيدن است.
      على عليه السلام مي فرمود حاجتمندان حاجت خود را روى كاغذ بنويسند تا خوارى و انكسار سؤال در چهره آنها نمايان نشود.على عليه السلام چهار درهم پول داشت يكى را در موقع شب انفاق نمود و يكى را در روز و يكدرهم آشكارا و يكدرهم در نهان آنگاه اين آيه نازل شد كه مفسرين شأن نزول آنرا در مورد انفاق آنحضرت نوشته‏اند:
      الذين ينفقون اموالهم بالليل و النهار سرا و علانية فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون (1) .
      كسانيكه اموال خود را در شب و روز،نهانى و آشكارا انفاق ميكنند براى آنها نزد پروردگارشان پاداشى است و ترس و اندوهى بر آنها نباشد (2) .
      پس از قتل عثمان كه على عليه السلام بمسند خلافت نشست عربى نزد آنحضرت آمد و عرض كرد من بسه نوع بيمارى گرفتارم،بيمارى نفس،بيمارى جهل،بيمارى فقر!على عليه السلام فرمود مرض را بايد بطبيب رجوع كرد و جهل را بعالم و فقر را بغنى.
      آن مرد گفت شما هم طبيب هستيد و هم عالم و هم غنى!
      حضرت دستور داد از بيت المال سه هزار درهم باو عطاء كردند و فرمود هزار درهم براى معالجه بيمارى و هزار درهم براى رفع پريشانى و هزار درهم‏براى معالجه نادانى (3) .
      علماء و مفسرين عامه و خاصه نقل كرده‏اند على عليه السلام در مسجد نماز ميخواند و در ركوع بود كه سائلى در حاليكه سؤال ميكرد از كنار او گذشت و آنحضرت انگشتر خود را كه در دست داشت با اشاره باو بخشيد،سائل وقتى از او دور شد با رسول اكرم صلى الله عليه و آله برخورد نمود حضرت پرسيد چه كسى اين انگشتر را بتو داد؟سائل اشاره بعلى عليه السلام نمود و گفت اين شخص كه در ركوع است آنگاه آيه:انما وليكم الله و رسوله...كه آيه ولايت بوده و ضمنا اشاره بخاتم بخشى آنحضرت است نازل شد (4) . (در بخش پنجم در ترجمه و تفسير آيه مزبور بحث خواهد شد)
      على عليه السلام تنها به بخشش مال اكتفاء نميكرد بلكه جان خود را نيز در راه حق ايثار نمود،در شب هجرت بخاطر پيغمبر صلى الله عليه و آله از جان خود دست شست و باستقبال مرگ رفت،معنى پر مغز ايثار همين است كه جز على عليه السلام كسى بدان پايه نرسيده است.....
      ویرایش توسط عرفان : ۱۳۸۹/۱۰/۰۸ در ساعت 09:32 AM

    6. #5
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 141 صلوات : 645
      مورد صلوات: 1,745 در 143
      حضور : 7 ساعت 1 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      yaali آنلاین نیست.

      پاسخ




      معنای سخاوت بزرگواری و بلندی روح است که قدمی بسوی کمال است

    7. #6
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 4,759 صلوات : 6,680
      مورد صلوات: 25,166 در 4,616
      حضور : 26 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 41 وبلاگ :
      نیایش آنلاین نیست.



      امام صادق (عليه السلام):


      السخاء من اءخلاق الانبياء، و هو عماد الايمان ؛ و لا يكون مومن الا سخيا، و لا يكون سخيا الا ذو يقين وهمة عالية ؛ لان السخاء شعاع نور اليقين ، ومن عرف ما قصد هان عليه ما بذل

      سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مومنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها آن كس بخشنده است كه از يقين و همت والا برخوردار باشد؛ زيرا كه بخشندگى پرتو نور يقين است . هر كس هدف را بشناسد بخشش بر او آسان شود.




      بحارالانوار 71/355/17.
      ویرایش توسط نیایش : ۱۳۸۹/۱۰/۰۷ در ساعت 03:50 PM


    8. #7
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,161
      مورد صلوات: 14,813 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      ايثار مقدم داشتن ديگران است بر نفس خود و كسى تا تسلط كامل بر نفس نداشته باشد نميتواند مال و جان خود را بديگرى بدهد،اين صفت از سجاياى اخلاقى و صفات ملكوتى است كه در هر كسى پيدا نميشود،على عليه السلام با زحمت و مشقت زياد نانى تهيه كرده و براى فرزندان خود مى‏برد در راه سائلى رسيد و اظهار نيازمندى كرد حضرت نان را باو داد و با دست خالى بخانه رفت،روزى با غلام خود قنبر ببازار رفت و دو پيراهن نو و كهنه خريد كهنه را خود پوشيد و نو را بقنبر داد.
      محدثين و مورخين،همچنين مفسرين ذيل تفسير آيات سوره دهر (هل اتى) هر يك با مختصر تفاوتى در الفاظ و عبارات در مورد ايثار على عليه السلام بطورخلاصه چنين نوشته‏اند كه حسنين عليهما السلام مريض شدند پدر و مادر آنها و حتى خود حسنين نذر كردند كه پس از بهبودى سه روز بشكرانه آن روزه بگيرند فضه خادمه منزل نيز از آنها پيروى نمود.
      چون خداوند لباس عافيت بآنها پوشانيد بنذر خود وفا كرده و مشغول روزه گرفتن شدند،على عليه السلام سه صاع جو از شمعون يهودى كه همسايه‏شان بود قرض كرد و بمنزل آورد حضرت زهرا عليها السلام روز اول يكصاع از آنرا آرد نموده و (بتعداد افراد خانواده) پنج گرده نان پخت،شب اول موقع افطار سائلى پشت در صدا زد اى خانواده پيغمبر من مسكين و گرسنه‏ام از آنچه ميخوريد مرا اطعام كنيد كه خدا شما را از طعامهاى بهشتى بخوراند،خاندان پيغمبر هر پنج قرص را بمسكين داده و خود با آب افطار كردند.
      روز دوم فاطمه عليها السلام ثلث ديگر جو را آرد كرد و پنج گرده نان پخت شامگاه موقع افطار يتيمى پشت در خانه حرفهاى مسكين شب پيشين را تكرار كرد باز هر پنج نفر قرصهاى نان را باو داده و خود با آب افطار كردند.روز سيم فاطمه عليها السلام بقيه جو را بصورت نان در آورد و موقع افطارى اسيرى پشت در آمد و سخنان سائلين دو شب گذشته را بزبان آورد باز خاندان پيغمبر نانها را باو دادند و خودشان فقط آب چشيدند روز چهارم حسنين عليهما السلام چون جوجه ميلرزيدند وقتى پيغمبر صلى الله عليه و آله آنها را ديد فرمود پناه مى‏برم بخدا كه شما سه روز است در چنين حاليد جبرئيل فورا نازل شد و 18 آيه از سوره هل اتى را (از آيه 5 تا آيه 22) در شأن آنها و توضيح مقامات عاليه‏شان در بهشت برين برسول اكرم صلى الله عليه و آله قرائت كرد كه يكى از آيات مزبور اشاره بانفاق و اطعام سه روزه آنها است آنجا كه خداوند تعالى فرمايد:....
      ویرایش توسط عرفان : ۱۳۸۹/۱۰/۰۸ در ساعت 09:33 AM

    9. #8
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,161
      مورد صلوات: 14,813 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.




      : و يطعمون الطعام على حبه مسكينا و يتيما و اسيرا (5) .
      و در آخر آيات نازله هم از عمل بي ريا و خالصانه آنها قدردانی‏كرده و فرمايد:ان هذا كان لكم جزاء و كان سعيكم مشكورا.يعنى البته اين (مقامات و نعمتهاى بهشتى كه در آيه‏هاى پيش آنها را توضيح داده) پاداش عمل شما است و سعى شما مورد رضايت و قدردانى است (6) .
      پى‏نوشتها:
      (1) سورة بقره آيه 274
      (2) كشف الغمه ص 93ـينابيع المودة ص 92ـمناقب ابن مغازلى ص 280
      (3) جامع الاخبار ص 162
      (4) مناقب ابن مغازلى ص 313ـكفاية الطالب ص 250 و كتب ديگر.
      (5) سوره دهر آيه .8
      (6) شواهد التنزيل جلد 2 ص 300ـامالى صدوق مجلس 44 حديث 11ـكشف الغمه ص 88 و كتب ديگر
      ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۱۰/۱۱ در ساعت 10:56 PM

    10. #9
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,161
      مورد صلوات: 14,813 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      خل و سخاوت
      گفته اند: كه مردى درخت خرمائى داشت ، كه شاخه اش در خانه شخص فقير و عيالمندى بود، و صاحب نخل مى آمد و از درخت خود بالا مى رفت تا خرما بچيند و چه بسا خرمائى از درخت مى افتاد، و بچه هاى آن فقير بر مى داشتند و مى خوردند، و صاحب نخل از درخت مى آمد پايين تا خرما را از دست بچه ها بگيرد، و اگر خرما را در دهان يكى از بچه ها مى ديد، انگشتش را داخل دهان آن بچه مى كرد، تا خرما را از دهان او بگيرد، آن مرد فقير هم به پيامبر صلى الله عليه و آله شكايت كرد، و حضرت را از آنچه كه صاحب نخل مى كرده خبر داد.
      پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: ((خيلى خوب حرفت را شنيدم )) برو،
      پيامبر خدا صاحب نخل را ملاقات كرد و به او فرمود: آن نخلى كه شاخه اش در خانه فلانى است را به من مى دهى ؟ تا من يك درخت خرما در بهشت به تو بدهم . آن شخص گفت : من نخلهاى زيادى دارم ، اما هيچكدام از نخلهايم بخوبى خرماى اين نخل نيست : بالاخره آن شخص رفت و شخص ديگرى كه كلام پيامبر را شنيده بود، آمد و گفت : يا رسول الله ، آيا اگر من آن نخل را از او گرفتم و به شما دادم ، عوض آن نخلى به من در بهشت مى دهى ؟ پيامبر فرمود: بلى ، پس آن شخص رفت و صاحب نخل را ملاقات كرد، و با او مذاكره كرد در قيمت ، كه اگر اين نخل را به او دادم ، در بهشت نخلى به من عطا خواهد كرد؟
      صاحب نخل گفت : من از خرماى اين نخل خوشم مى آيد، ولى نخلهاى زيادى دارم و هيچكدام از نخلهاى من خرمايش به اين خوبى نيست ، كه اين درخت دارد آن شخص به او گفت : اين نخل را به من مى فروشى ؟ گفت : نه ، مگر اينكه پولى به من دهى كه باور ندارم ، آن شخص گفت :
      به چقدر راضى هستى كه من به تو بدهم ؟ صاحب نخل گفت : چهل آن شخص گفت : خيلى زياد است چهل در برابر يك نخل زياد است .
      سپس خريدار كمى ساكت شد، و بعد گفت : من به تو چهل نخل را مى دهم ، و خريدار به فروشنده گفت : من شهادت مى دهم كه تو راست مى گوئى و رفت پيش مردم و آنها را شاهد گرفت ، كه اين نخل در قبال چهل نخل مال من شد.
      و رفت پيش پيامبر صلى الله عليه و آله و عرض كرد: يا رسول الله اين نخل مال من شد و هم اكنون آن را ملك تو كردم پيامبر صلى الله عليه و آله رفت پيش صاحب خانه (مرد فقير) و فرمود: اين نخل مال تو و زن و فرزندانت شد. و در اين هنگام خداوند سوره ليل را نازل كرد.
      عطا گويد: اسم مردى كه نخل را خريد و داد به پيامبر صلى الله عليه و آله ابودحداح بود و كسى كه بخل كرد (( (بخل و استغنى ))) و نخل را نداد همان صاحب نخل بود و شان نزول (( (و سيجنبها الاتقى )))
      و همچنين شاءن نزول (( (ولسوف يرضى ))) هم درباره ابودحداح است ، يعنى (( (ولسوف يرضى اذا دخل الجنة ) ))
      بزودى وقتى وارد بهشت راضى مى شود، و پيامبر صلى الله عليه و آله وقتى به آن نخل مى گذشت مى فرمود: نخلهائى در عوض اين نخل براى ابودحداح در بهشت است .

      منبع
      : مجمع البيان]
      ویرایش توسط عرفان : ۱۳۸۹/۱۰/۰۸ در ساعت 09:36 AM

    11. #10
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 4,759 صلوات : 6,680
      مورد صلوات: 25,166 در 4,616
      حضور : 26 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 41 وبلاگ :
      نیایش آنلاین نیست.



      امام صادق (عليه السلام):

      السخاء ما كان ابتداء، فاءما ما كان من مساءلة فحياء و تذمم


      سخاوت آن است كه بى درخواست انجام گيرد، اما سخاوتى كه در مقابل درخواست باشد ناشى از شرمندگى و براى افرار از سرزنش ‍ است .

      ویرایش توسط نیایش : ۱۳۸۹/۱۰/۱۱ در ساعت 09:49 PM


    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •