جمع بندی اسماء خداوند

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اسماء خداوند

با سلام و عرض ادب

ببخشید بنده در یک کتاب چند اسم خداوند رو دیدم که حرکه نذاشتن اگه ممکن هست زحمت حرکه اونهارو بکشید . و اگه میشه لطف کنید معنی کنید این اسامی رو. خدا خیرتان دهد

هو الله العلی الاعلی و له الاسما العلی الا الا العطا السادح المادح الممدوح الروح الراح المصرح الملحح الاحد الصمد الحامد الممدود الصاد المرصاد السداد العماد المعاد العامر المصور الامر السرور المسرور المحرس

الماس المطمس المحصص الصارع اللامع المطلع السامع الموسع المسرع المدکدک الماول المحلل المعدلدالمطول المحصل المسهل الساکل المطعم المدعوا لعلوا الحلوا السمواله.

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد کریم

*شیوا*;570410 نوشت:
ببخشید بنده در یک کتاب چند اسم خداوند رو دیدم که حرکه نذاشتن اگه ممکن هست زحمت حرکه اونهارو بکشید . و اگه میشه لطف کنید معنی کنید این اسامی رو. خدا خیرتان دهد

هو الله العلی الاعلی و له الاسما العلی الا الا العطا السادح المادح الممدوح الروح الراح المصرح الملحح الاحد الصمد الحامد الممدود الصاد المرصاد السداد العماد المعاد العامر المصور الامر السرور المسرور المحرس

الماس المطمس المحصص الصارع اللامع المطلع السامع الموسع المسرع المدکدک الماول المحلل المعدلدالمطول المحصل المسهل الساکل المطعم المدعوا لعلوا الحلوا السمواله.


با عرض سلام وادب
اگر ممکن است منبعی که این دنیا را مطالعه کرده اید یان بفرمایید چون با جسنجویی که بنده انجام دادم این دعا در هیچکدام از کتابهای معتبر ما نیست. سوا ی اینکه برخی از این اسماء اصلا در لغات عربی یافت نمی شود، مثل: الصاد، صاد در عربی برای حرف ص استفاده می شود واسم اوست. المدکدک، سادح ودر عین حال برخی از این اسماء وکلمات معنایش با اسامی خداوند سازگار ی ندارد. مثلا ممدود یعنی کشیده شده، کثیر، باقی، دائم اما صفتی نیست که برای خدا بکار رود بلکه در امور دنیوی مثل مال که زیاد باشد کاربرد دارد.
یا کلماتی مانند المسهل، معاد چون معاد مصدر میمی است به معنای مرجع ، ومعنی محل یا زمان بازگشت ورجوع چون یا اسم زمان است یا مکان وبه قیامت گفته می شود چون محلی ومعنی ندارد به عنوان اسم خداوند بکار رود.
در عین حال برخی موارد اصلا از نظر ادبیات عربی درست نیست چون تنوین وال در عربی در یک کلمه استعمال نمی شوند. که در اینجا کلماتی مانند المدعوا، العلوا، الحلوا اینچنین هستند.
تصور وبرداشت بنده این است که این یک دعای من در آوردی وخلط بین کلمات مختلف است. چون بنده در هیچ منبعی آنرا پیدا نکردم. باز هم اگر منبع وکتابی را که مطالعه کرده اید بیان فرمایید بهتر می توان قضاوت کرد.

کریم;570504 نوشت:
با عرض سلام وادب
اگر ممکن است منبعی که این دنیا را مطالعه کرده اید یان بفرمایید چون با جسنجویی که بنده انجام دادم این دعا در هیچکدام از کتابهای معتبر ما نیست. سوا ی اینکه برخی از این اسماء اصلا در لغات عربی یافت نمی شود، مثل: الصاد، صاد در عربی برای حرف ص استفاده می شود واسم اوست. المدکدک، سادح ودر عین حال برخی از این اسماء وکلمات معنایش با اسامی خداوند سازگار ی ندارد. مثلا ممدود یعنی کشیده شده، کثیر، باقی، دائم اما صفتی نیست که برای خدا بکار رود بلکه در امور دنیوی مثل مال که زیاد باشد کاربرد دارد.
یا کلماتی مانند المسهل، معاد چون معاد مصدر میمی است به معنای مرجع ، ومعنی محل یا زمان بازگشت ورجوع چون یا اسم زمان است یا مکان وبه قیامت گفته می شود چون محلی ومعنی ندارد به عنوان اسم خداوند بکار رود.
در عین حال برخی موارد اصلا از نظر ادبیات عربی درست نیست چون تنوین وال در عربی در یک کلمه استعمال نمی شوند. که در اینجا کلماتی مانند المدعوا، العلوا، الحلوا اینچنین هستند.
تصور وبرداشت بنده این است که این یک دعای من در آوردی وخلط بین کلمات مختلف است. چون بنده در هیچ منبعی آنرا پیدا نکردم. باز هم اگر منبع وکتابی را که مطالعه کرده اید بیان فرمایید بهتر می توان قضاوت کرد.

اسم کتاب هست : ختوم و اذکار جلد 2

*شیوا*;570596 نوشت:
اسم کتاب هست : ختوم و اذکار جلد 2

این کتاب معتبر نیست چون کتب دعایی که معتبر هستند وعلماء ما به آنها عمل می کنند کتابهای مثل فلاح السائل، مهج الدعوات، صحیفه سجادیه، اقبال الاعمال سید بن طاووس، مصباح المتهجد شیخ طوسی، المصباح کفعمی ودر سالیان اخیر نیز کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی ودر اخیرا نیز کتاب مفاتیح نوین که زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی چاپ شده است از کتابهای دعای معتبر ماست وکتابی مثل اذکار وختوم معتبر نیست ودعایی که ذکر شده همانطور که قبلا ذکر کردم از نظر معنایی، لغوی، ادبیاتن دارای اشکالات می باشد.

[="Microsoft Sans Serif"][="Black"]

*شیوا*;570410 نوشت:
هو الله العلی الاعلی و له الاسما العلی الا الا العطا السادح المادح الممدوح الروح الراح المصرح الملحح الاحد الصمد الحامد الممدود الصاد المرصاد السداد العماد المعاد العامر المصور الامر السرور المسرور المحرس

الماس المطمس المحصص الصارع اللامع المطلع السامع الموسع المسرع المدکدک الماول المحلل المعدلدالمطول المحصل المسهل الساکل المطعم المدعوا لعلوا الحلوا السمواله.


دقت کردین همش بدون نقطه است ؟ ! :Moteajeb!::Moteajeb!::Moteajeb!::Moteajeb!::Moteajeb!:[/]

شمیم بهشت;570884 نوشت:
[=Microsoft Sans Serif]
دقت کردین همش بدون نقطه است ؟ ! :Moteajeb!::Moteajeb!::Moteajeb!::Moteajeb!::Moteajeb!:

بله تو اون کتاب نوشته به تعداد حروف ابجد علی اسما خداوند وجود داره که بدون نقطه هست و تاثیرات زیادی در یادگیری علوم غریبه و رفع بلیات و ... داره . الله اعلم

شمیم بهشت;570884 نوشت:
دقت کردین همش بدون نقطه است ؟ !

*شیوا*;570893 نوشت:
بله تو اون کتاب نوشته به تعداد حروف ابجد علی اسما خداوند وجود داره که بدون نقطه هست و تاثیرات زیادی در یادگیری علوم غریبه و رفع بلیات و ... داره . الله اعلم

بدون نکته بودن به هر صورتی که حسن حساب نمی شود. وقتی کلامی از نظر ادبی ومعنی ایراد داردواصلا خداوند چنین اسمائی ندارد گفتن آن ارزشی ندارد. بهترین منبع برای اسماء اله یدعای جوشن کبیر است. شما مراجعه کنید وببینید چند تا از این اسماء در آنجا وجود دارد.

[=Garamond]در جدول زیر ۹۹ نام خدا بنا بر سنت اسلام، که به نام‌های نیکوی خداوند معروف‌اند، با ترجمه فارسی و معادل ابجد آن‌ها آمده‌است.
بر سر بیشتر این نام‌ها اتفاق نظر است؛ هر چند که در مورد تعدادی از آن‌ها همچنان اختلاف است.

class: wikitable sortable jquery-tablesorter width: 50%

[TH="class: headerSort"]شماره[/TH]
[TH="class: headerSort"]عربی[/TH]
[TH="class: headerSort"]فارسی[/TH]
[TH="class: headerSort"]ابجد[/TH]
۱
الرحمن
بخشاینده
۲۹۸
۲
الرحیم
مهربان
۲۵۸
۳
الملک
پادشاه
۹۰
۴
القدوس
مقدس
۷۰
۵
السلام
پاک و سلامتی بخش عالم
۱۳۱
۶
المؤمن
اطمینان دهنده
۱۳۶
۷
المهیمن
نگهدارنده
۱۴۵
۸
العزیز
باشکوه
۹۴
۹
الجبار
توانگر
۲۰۶
۱۰
المتکبر
بسیار بزرگ
۶۶۲
۱۱
الخالق
آفریننده
۷۳۱
۱۲
البارئ
درست
۲۱۳
۱۳
المصور
نگارگر، صورتگر
۳۳۶
۱۴
الغفار
همیشه بخشاینده
۱۲۸۱
۱۵
القهار
فروکاهنده
۳۰۶
۱۶
الوهاب
نیک بخشاینده
۱۴
۱۷
الرزاق
همیشه روزی دهنده
۳۰۸
۱۸
الفتاح
گشاینده (پیروزکننده)
۴۸۹
۱۹
العلیم
داناترین
۱۵۰
۲۰
القابض
می‌راننده، بیرون کشنده جان‌ها
۹۰۳
۲۱
الباسط
گستراننده، فراخ کننده روزی
۷۲
۲۲
الخافض
پست کننده، خوار کننده
۱۴۸۱
۲۳
الرافع
(به سوی خود) بالا برنده
۳۵۱
۲۴
المعز
عزیزکننده
۱۱۷
۲۵
المذل
خوارکننده
۷۷۰
۲۶
السمیع
شنواترین
۱۸۰
۲۷
البصیر
بیناترین
۳۰۲
۲۸
الحکم
دادگر
۶۸
۲۹
العدل
بینهایت عادل
۱۱۴
۳۰
اللطیف
آن‌که بر بندگانش لطف دارد
۱۲۹
۳۱
الخبیر
آگاه‌ترین
۸۱۲
۳۲
الحلیم
بسیار بردبار
۸۸
۳۳
العظیم
بی‌انتها
۱۰۲۰
۳۴
الغفور
بسیار بخشاینده
۱۲۸۶
۳۵
الشکور
بسیار سپاس‌گزار (پاداش دهنده بزرگ است مر عمل کوچک را)
۵۲۶
۳۶
العالی
بلند مرتبه
۱۱۰
۳۷
الکبیر
بزرگ‌ترین
۲۳۲
۳۸
الحفیظ
نگهدارنده
۹۹۸
۳۹
المقیت
خوراک دهنده
۵۵۰
۴۰
الحسیب
شمارنده
۸۰
۴۱
الجلیل
بسیار گرانقدر
۷۳
۴۲
الکریم
بسیار بخشنده
۲۷۰
۴۳
الرقیب
نگهبان، بیننده و آماده
۳۱۲
۴۴
المجیب
پاسخگو
۵۵
۴۵
الواسع
گسترده، پهناور
۱۳۷
۴۶
الحکیم
فرزانه، بسیار خردمند
۷۸
۴۷
الودود
دوست
۲۰
۴۸
المجید
بسیار لایق ستایش (در ذات و صفات خود عظیم و نسبت به بندگان بسیار با خیر و احسان است)
۵۷
۴۹
الباعث
برانگیزنده مردگان
۵۷۳
۵۰
الشهید
بیننده
۳۱۹
۵۱
الحق
راست، درست
۱۰۸
۵۲
الوکیل
عهده دار همه امور بندگان و موجودات
۶۶
۵۳
القوی
پرزور
۱۱۶
۵۴
المتین
سخت (و نیز پاینده)
۵۰۰
۵۵
الولی
دوست، یار و نگهبان
۴۶
۵۶
الحمید
ستوده
۶۲
۵۷
المحصی
شمارنده
۱۴۸
۵۸
المبدئ
نخستین آفریننده
۵۶
۵۹
المعید
بازگرداننده، دوباره زنده کننده
۱۲۴
۶۰
المحیی
زندگی بخش، هستی بخش
۶۸
۶۱
الممیت
می‌راننده، نابود کننده
۴۹۰
۶۲
الحی
زنده
۱۸
۶۳
القیوم
قائم به ذات (همه-آفریننده‌ای که کسی او را نیافرید)، پاینده
۱۴۶
۶۴
الواجد
یابنده
۱۴
۶۵
الماجد
بزرگوار
۴۸
۶۶
الواحد
یکتای بی‌همتا
۱۹
۶۷
الاحد
یگانه (خدایی جز او نیست)
۱۳
۶۸
الصمد
بی‌نیاز
۱۳۴
۶۹
القادر
توانا
۳۰۵
۷۰
المقتدر
تعیین کننده (قضا و قدر)، فراتر
۷۴۴
۷۱
المقدم
فراپیش کشنده
۱۸۴
۷۲
المؤخر
فراپس دارنده، پس گذارنده چیزها و نهنده آن‌ها بجای آن‌ها
۸۴۶
۷۳
الأول
نخستین، اول پدیدارکننده وجود
۳۷
۷۴
الأخر
واپسین، آخر فناکننده موجود
۸۰۱
۷۵
الظاهر
آشکار (پدیدار، هویدا)، همیشه پیروز
۱۱۰۶
۷۶
الباطن
پنهان، همه دربرگیرنده
۶۲
۷۷
الوالی
یگانه سرپرستی که همه ولایتها از اوست
۴۷
۷۸
المتعالی
خود ستوده
۵۵۱
۷۹
البر
نیکوترین
۲۰۲
۸۰
التواب
همیشه توبه پذیر
۴۰۹
۸۱
المنتقم
انتقام گیر
۶۳۰
۸۲
العفو
درگذرنده (آمرزنده)، ناپدیدکننده گناهان
۱۵۶
۸۳
الرؤوف
بسیار دلسوز و مهربان
۲۸۶
۸۴
مالک الملک
فرمانروای جهان
۲۱۲
۸۵
ذوالجلال و الاکرام
دارای شکوه و بخشش
[/TD]
[TD]۸۶
المقسط
عادل
۲۰۹
۸۷
الجامع
گردآورنده
۱۱۴
۸۸
الغنی
توانگر
۱۰۶۰
۸۹
المغنی
بی‌نیاز کننده، بسنده
۱۱۰۰
۹۰
المانع
بازدارنده
۱۶۱
۱۰۰۱
۹۲
النافع
سودمند
۲۰۱
۹۳
النور
روشنی
۲۵۶
۹۴
الهادی
رهنما
۲۰
۹۵
البدیع
سنجش ناپذیر، آفریننده
۸۶
۹۶
الباقی
ماندگار و واگردان نشدنی (تغییر ناپذیر)
۱۱۳
۹۷
الوارث
مالک نهایی تمام مخلوقات
۷۰۷
۹۸
الرشید
راهنما، آموزگار و دانای بی‌خطا
۵۱۴
۹۹
الصبور
شکیبا

کوثر92;572192 نوشت:
لضار آزار دهنده (این صفت تنها در احادیث یافت می‌شود)

سلام وتقدیر وتشکر از ذکر این اسماء شریف،
این اسم ضار با عرض پوزش در کدام حدیث آمده است؟

کریم;572225 نوشت:
این اسم ضار با عرض پوزش در کدام حدیث آمده است؟

توی دعای مجیر در یکی از بخش هاش اومده: سبحانک یا ضار تعالیت یا نافع اجرنا من النار یا مجیر

در بند 32 جوشن کبیر دو اسم آخر ضار و نافع است..........
اما من حدیث پیدا نکردم.

آرزوی وصال313;573042 نوشت:
توی دعای مجیر در یکی از بخش هاش اومده: سبحانک یا ضار تعالیت یا نافع اجرنا من النار یا مجیر

در بند 32 جوشن کبیر دو اسم آخر ضار و نافع است..........
اما من حدیث پیدا نکردم.


ممنون از لطفتان وتشکر از زحمتی که کشیدید. اجرکم عندالله.

[=&quot] حاضر
[=&quot]سلام علیکم، این دعایی که ذکر کردید و کتابی که این دعا را از آن گرفته اید، از ائمه معصومین نیست و به اصطلاح من درآوردی است و به درد نمی خورد. سعی کنید ک حتماً از ادعیه و اذکاری که از معصومین وارد شده است، استفاده کنید. [=&quot]در یک روزی، یکی از اصحاب امام صادق نزد امام صادق آمد و گفت: من یک دعایی اختراع کرده ام برای شما بخوانم. امام صادق فرمود: دعنی من اختراعک. ([=&quot]کلینی، محمد، الکافی، ج3، ص476، ح1؛ صدوق، من لایحضر، ج1، ص559 ـ 560، ح1548؛ طوسی، محمد، تهذیب، ج1، ص116، ح37) یعنی مرا رها ساز با آن اختراع خودت. یعنی این که من با اختراع تو کاری ندارم و از خودت چیزی در نیاور و به آن چیزی که ما می گوییم، مقید و متعبد باش. :ok:

جمع بندی: اسماء خداوند
نقش دعا واهمیت دعا:

سوال:آیا هر دعایی صحیح وقابل استناد است؟ دعای معتبر وموثق چه دعایی است؟
جواب:دعا از امور مهمی است ونقش بسزایی در تربیت ورشد انسان دارد. دعا بر دو نوع است:
1- دعای ماثور: دعایی که از منابع معتبر به دست ما رسیده وتوسط ائمه اطهار علیهم السلام بیان شده است. مثل دعای کمیل، ابو حمزه ثمالی، توسل و... ودعاهای صحیفه سجادیه.
فرق دعا با حدیث:
بیانات ائمه اطهار علیهم السلام به دو طریق به دست ما رسیده است: احادیث وروایات ودعاها، در باب احادیث اهل بیت به اندازه فهم وعقل مردم سخن می گفتند لذا در حد علم ومعرفتی بالایی که دارا بودند سخن نمی گفتند. ورسول خدا(ص) فرمود: إنا معاشرالأنبیاء أمرنا أن نکلم الناس علی قدرعقولهم(اصول کافی، ج1، ص23) ما انبیاء امر شده ایم که با مردم به اندازه ففهم شان سخن بگوییم. اهل بیت نیز از این قاعده مستثنی نبودند.
اما در حال دعا ومناجات آن حضرات با زبان خودشان ومعرفت عمیقی در دل داشتند با خداوند مناجات می کردند لذا فهم دعا سخت تر از حدیث بوده ودر عین حال دعا جنبه اخلاقی وتربیتی بیشتر ی دارد. لذا این دعاها مهم می باشند.

2- دعای غیر ماثور: دعایی که سند نداشته ومعتبر نباشد غیر ماثور است در عین حال دعاها ومناجاتی که ماها خودمان با خداوند داریم که اینهم مهم است وخداوند در آیه 186سوره بقره به این مساله پرداخته است که اذا سألک عبادی عنی فإنی قریب أجیب دعوة الداع إذا دعان، من نزدیک هستم ودعای کسی که مرا بخواهد اجابت می کنم.
اما چیزی که حجت است ومی توان به آن استناد جست دعای ماثو راست نه غیر ماثور. کتابهایی دعایی چاپ شده که منبع آنها مشخص نیست ودعای من در آوردی هستند. واین نوع کتابها آسیب جدی به دین می زند در عین حال برخی با اسم دعا نویس مردم را سر کیسه کرده ودکان باز کرده اند. واین امور غلط وخرافات بوده وموجب ترویج خرافات در بین مردم می شود ومومنین باید مراقب باشند که در این دامها نیفتند تا مبادا موجب رواج خرافات شوند.

خرافات:
سوال: برخی دعاها که بدون سند در برخی کتب مثل گنجها ی معنوی ویا ختوم واذکا رنقل شده واسمائی را به خداوند نسبت داده اند قابل اعتماد هستند؟
خیر قابل اعتماد واستناد نیستند چون از اموری که در زمان ما خیلی رواج پیدا کرده خرافات وبدعتها است. وخرافات امور باطلی وغیر دینی هستند که به دین نسبت داده می شوند ونقشی که خرافات در نابودی دین مردم دارند مانند این است که یک میوه از داخل خراب شود که ظاهر سالمی دارد وزمانی مشخص می شود که خراب است که کل میوه خراب شده باشد وقابل استفاده نباشد وخرافات همیطور دین انسان را به باد می دهد.
سبب رواج خرافات چند چیز است: عدم معرفت صحیح به دین بزرگترین عامل اعتقاد به خرافات ورواج آنهاست. در عین حال شرکت در مجالس روضه خوانها وافرادی که علم دینی ندارند ولی بخاطر صدای خوش ویا کارهای دیگر مردم را دور خود جمع کرده وخرافات را در بین آنها با دعاها ومناجات ووردهای خاص که هیچ منشا دینی ندارد رواج می دهند.
پس مواظب دین خود واطرافیان خود باشیم تا بخاطر اعتقاد به خرافات به باد فنا نرود. در عین حال دقت وپرداختن به دعاهای ماثوری که از ائمه اطهار علیهم السلام رسیده وقبلا منابع آن ذکر شد تاثیر بسزایی در رشد معنوی انسان دارد مثل شرکت در دعای کمیل، توسل وزیارت عاشورا که در مساجد وحسینیه ها برگزار می گردد.
سوال: اطلاق چه اسمائی بر خداوند صحیح است؟
جواب: از نظر شیعه هر اسمی که در در احادیث ومنابع معتبر ذکر شده ودر عین حال اسمائی که اطلاق آن بر خداوند در تضاد با کمال مطلق بودنش نداشته باشد وموجب اطلاق عیبی ونقصی بر خداوند نباشد.
برای مطالعه بیشتر در این زمینه می شود به منابع زیر مراجعه کرد:
1- رساله کلمه علیا در توقیفیت اسماء از علامه حسن زاده آملی.
2- المیزان علامه طباطبایی، جلد8، ص195 به بعد.
3- محاضرات فی الالهیات از آیت الله سبحانی، ج5، ص2.
4- رسالة الاسماء از علامه طباطبایی.

موضوع قفل شده است