• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
    نمایش نتایج: از شماره 11 تا 13 , از مجموع 13
    1. #11
      پاسخ یار انجمن تاریخ
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 10,050 صلوات : 24,149
      مورد صلوات: 37,542 در 9,088
      حضور : 8 روز 18 ساعت 1 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ :
      فریاد : عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبـِى الْحـَ
      رضا آنلاین نیست.



      چرا شیعه به هنگام نماز، به طور دست بسته نماز نمیخواند ؟




      الف: چون شیعه آن حرام و هیچیک از مذاهب اهل سنت آن را واجب ندانسته‏اند بلکه آن را عملی مستحب و نزد بعضی دیگر نمازهای واجب، مکروه شمرده‏اند مثلاً رییس مذهب مالکی نماز خواندن دسته بسته را مکروه میداند و ظاهراً همه صحابه دست باز نماز میخواندند تا عمر این بدعت را گذاشت. و عبدالله بنزبیر - از صحابه - و حسن بصری و ابن سیرین - از تابعین - و لیث بن سعد و ابراهیم نخعی از اتباع تابعین قائل به ارسال بودند/ ب: پیامبر(ص) در نماز این کار را نمیکردند قرطبی میگوید: «اختلف العلمأ فی وضع الیدین أحدهما علی الأخری فی الصلاْ فکره ذلک مالک فی ا

      لفرض و أجازه فی النفل و رأی قوم أن هذا من سنن الصلاْ و هم الجمهور، و السبب فی اختلافهم انه قد جأت آثار ثابتْ نقلت فیها صفْ صلاته علیه الصلاْ والسلام، و لم ینقل فیها انه کان یشع یده الیمنی علی الیسری و ثبت ایضا أن الناس کانوا یؤمرون بذلک».{1} «یعنی درباره دست روی دست گذاشتن در نماز میان علما اختلاف شده است، مالک آن را در نمازهای واجب مکروه و بعضی دیگر جزو آداب و سنن نماز دانسته‏اند. و این نظر جمهور اهل سنت است. و علت این اختلاف نظر این است که روایاتی صحیح به ما رسیده است و نماز خواندن پیامبر(ص) را توصیف میکند و در آن نقل نشده است که پیامبر(ص) دست راست روی دست چپ میگذاشت و از طرفی به مردم امر میشد که در نماز دست روی دست بگذارند.» ج - عمده دلیل جمهور، روایت بخاری و مسلم است/ روایت بخاری: «عن ابی حازم عن سهل بن سعد قال: کان الناس یؤمرون أن یضع الرجل الید علی ذارعه الیسری فی الصلاْ قال ابوحازم لاأعمله الا أن ذلک الی النّبی».{2} «ابوحازم از سهل بن سعد نقل میکند: مردم مأمور میشدند که - مرد - در نماز دست راست خود را بر ذراع چپ قرار دهند/ ابوحازم میگوید: این مطلب را صحیح نمیدانم مگر اینکه امر کننده آن پیامبر(ص) باشد»/ نکته: روشن نیست که چه کسی مردم را به این عمل امر کرده است؟ آیا عمر بوده و یا کس دیگر و چنانکه از عینی، شارح بخاری به دست میآید، این روایت مرسل است.{3} و همچنین از سیوطی.{4} «عن علقمْ بن وائل و مولی لهم انهما حدثاه عن ابیه وائل بن حجر أنّه رای النبی(ص) رفع یدیه حین دخل الصلاْ... ثم وضع یده الیمنی علی الیسری».{5} این روایت هم مرسل است؛ زیرا که اهل‏سنّت روایت علقمْ بن وائل از پدرش را مرسل میدانند/ ابن حجر از ابن معین نقل میکند: «علقمْ بن وائل عن أبیه مرسل».{6} د اهل بیت پیامبر(ص) از آن نهی کرده و گاهی بعنوان «لاتفعل ذلک التکفیر» و گاهی به عنوان «یفعل ذلک المجوس...» از فعل آن جلوگیری کرده‏اند و طبق بعضی از نقل‏ها ریشه آن به اسرای عجم منتهی میشود و خلیفه ثانی این عمل را پسندید و دستور داد در نماز آورده شود.{7} [1].دایْ المجتهد، ج 1، ص 136/ [2].صحیح بخاری، ج 1، ص 135/ [3].عمدْ القاری، ج 5، ص 278/ [4].التوشیح علی الجامع الصحیح، ج 1، ص 463 و نیل الاوطار، ج 2، ص 187/ [5].صحیح مسلم، ج 1، ص 150/ [6].تهذیب التهذیب، ج 7، ص 247؛ تهذیب الکمال، ج 13، ص 193/ [7].جواهر الکلام، ج 11، ص 19؛ مصباح الفقیه، ص 402/ درباره بطلان نماز با دست بسته که به اصطلاح تکتیف و تکفیر گفته میشود در منابع ذیل آمده است: 1- الاعتصام بالکتاب والسنة، ص 70 - 61 جعفر سبحانی 2- جواهر الکلام، ج 11، ص 25 - 15 شیخ محمد حسن نجفی 3- وسائل‏الشیعه، ج 4، باب 15 از باب قواطع الصلوة، ح 1 و 2 و 3 و 4 و 7 علامه حلی 4- بحارالانوار، ج 10، ص 277 علامه مجلسی 5- مستدرک الوسائل، ج 2، باب 14 از ابواب قواطع الصلوة، ح 2 نوری درباره نماز با دست باز یا بسته میتوان به طور خلاصه به نکات ذیل اشاره نمود: الف) نماز با حالت دست بسته امری است که بعد از زمان پیامبر(ص) پدید آمده، مردم در زمان خلیفه دوم به این حالت از طرف آنها مأمور شدند ، (الاعتصام بالکتاب والسنة، ص 70، جعفر سبحانی). ب ) معروف است که عمر هنگامی که اسیران فارس (مجوسان) را به خدمت او آوردند وی آنها را با دست بسته مشاهده کرد، از علت امر جویا شد، اسیران گفتند این حالت رسم ماست در هنگام تعظیم بر ملوک. گویند عمر از حالت اینها خوشش آمد و دستور داد که مسلمانان هم در موقع نماز چنین حالتی را اتخاذ کنند ، (مستند العروة‏الوثقی، محاضرات آیت‏اللّه‏خوئی، ج 4، ص 445). ج ) تمام فرقه‏های مسلمانان اتفاق دارند که بستن دست در هنگام نماز واجب نیست اما آیا مستحب است یا مکروه یا مبطل اختلاف کرده‏اند. حنفی، شافعی و حنبلی به استحباب قائل هستند ، (فقه علی المذاهب الخمسه، ص 110، محمد جوادمغنیه). اما مالکی میگوید بستن دست اشکالی ندارد ولکن آزاد گذاشتن دست‏ها استحباب دارد ، (صحیح مسلم، ج 1، ص 382). اما شیعه مشهور بین آنها این است که بستن دست حرام و باطل کننده است ، (جواهرالکلام، ج 11، ص 15، نجفی). خلاصه دست بستن در کتب هیچ یک از سنیها حکم به وجوب آن داده نشده است گرچه در زمان حاضر در میان آنها حالت وجوب پیدا کرده است و نشانه شناخت سنی از غیر سنی شده است.
      ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۱/۲۸ در ساعت 12:10 PM


      حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
      بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
      حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
      فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
      ( صفات الشيعه ص 8 )



    2. صلوات ها 2 : TAHOOR,اسراء
    3. #12
      پاسخ یار انجمن تاریخ
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 10,050 صلوات : 24,149
      مورد صلوات: 37,542 در 9,088
      حضور : 8 روز 18 ساعت 1 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ :
      فریاد : عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبـِى الْحـَ
      رضا آنلاین نیست.



      طرز نماز خواندن پیامبر اسلام چگونه بود، آیا مانند ما نماز می خواندند یا به طریقة دیگری آیا خدا نماز را به پیامبر تعلیم داده یا خودشان نماز را ابداع کرده اند؟ هنگام تشهد و صلوات آن حضرت چگونه آن ها را می خواند؟



      پیامبر(ص) همان گونه نماز می خواند که اکنون می خوانیم. اصولاً ما کیفیت نماز و اصل آن را از پیامبر آموخته ایم و به گونه ای عمل می کنیم که او عمل کرده است. این مسئله نه تنها در نماز، بلکه در بسیاری از احکام دین است. امام صادق(ع) فرمود: "خداوند متعال پیامبرش حضرت محمد(ص) را به معراج برد. جبرئیل اذان گفت (به همین شکلی که اذان می گوییم) و نماز را به پیامبر آموخت، به همین کیفیت و شکلی می خوانیم. در تشهد به او فرمود: بر خودت و بر اهل بیتت درود بفرست. پیامبر گفت: صلی الله علیّ و علی اهل بیتی".از این جمله معلوم می شود که پیامبر در تشهد بر خود درود می فرستاد. در روایت دیگر اسحاق بن عمار از امام موسی بن جعفر(ع) دربارة کیفیت نماز سؤال کرد. آن حضرت فرمود: "اولین باری که پیامبر(ص) نماز خواند، در معراج در برابر عرش الهی بود و به او چگونه وضو و تکبیر و حمد و رکوع و سجود و ذکرهای نماز آموخته شد ".بنابراین باید گفت: پیامبر(ص) نماز و کیفیت آن را از پیش خود ابداع نکرده و تمامی آنها به دستور و راهنمایی خدا بوده است. حتی نحوة صلوات با آموزش الهی است. نماز در همه شرایع و ادیان مقرّر بوده، هر چند در کیفیت آن باهم اختلاف داشته اند. در مکه در ابتدای بعثت، اصل نماز بر پیامبر(ص) نازل و واجب گردید، ولی کیفیت و شمار آنها و شمار رکعات در شب معراج نازل گردید .
      ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۱/۲۸ در ساعت 12:11 PM


      حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
      بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
      حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
      فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
      ( صفات الشيعه ص 8 )



    4. صلوات ها 2 : TAHOOR,اسراء
    5. #13
      پاسخ یار انجمن تاریخ
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 10,050 صلوات : 24,149
      مورد صلوات: 37,542 در 9,088
      حضور : 8 روز 18 ساعت 1 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ :
      فریاد : عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبـِى الْحـَ
      رضا آنلاین نیست.



      پرسش: چرا بر خلاف سنّت پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله)، شیعیان نمازهای ظهر و عصر را با هم و نمازهای مغرب و عشا را هم زمان می خوانند؟
      پاسخ: نخست آن که نماز جزء فروع دین است و در مسائل فرعی بین علمای همه مذاهب اختلافات زیادی است، همانطور که پیشوایان و علمای اربعه اهل سنت با هم اختلاف زیادی در این مسائل دارند.
      ثانیاً جمع خواندن نمازهای ظهر و عصر یا مغرب و عشا، بر خلاف سنّت رسول الله(صلی الله علیه وآله) نمی باشد؛ چون ایشان گاهی این نمازها را جمع و گاهی جداگانه می خوانده اند. مثلا در صحیح مسلم در باب «الجمع بین الصلاتین فی الحضر» از ابن عباس نقل شده که گفت: «بدون خوف و ترس و در غیر سفر، رسول خدا(صلی الله علیه وآله)نمازهای ظهر و عصر را جمع و نمازهای مغرب و عشا را جمع ادا می کردند. مجدّداً در همان صحیح مسلم و نیز امام حنبل در جزء اوّل مسند از ابن عباس نقل کرده اند: «با پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) هشت رکعت نماز ظهر و عصر و هفت رکعت نماز مغرب و عشا را به طور جمع ادا نمودیم.».
      بالاخره چندین حدیث از ابن عباس درباره جمع خواندن نماز ظهر و عصر و نیز مغرب و عشا نقل شده است. برای مثال: «پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) در حال اقامت در مدینه، نه در حال مسافرت، هفت رکعت (نماز مغرب و عشا با هم) و هشت رکعت (نماز ظهر و عصر با هم) نماز گزارد.» احمد حنبل در مسند از سعید بن جبیر از ابن عباس روایت می کند که گفت: «پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) بدون آن که در حالت خوف و ترس، یا در حال سفر باشد نماز ظهر و عصر را جمع خواند.» در جایی دیگر گفته است: «پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله)بدون آن که در حالت خوف و ترس باشد، یا باران ببارد، نماز ظهر و عصر را جمع خواند.»[5] ابو زبیر دلیل جمع خواندن نماز توسط پیامبر را از سعید بن جبیر سؤال نمود، او گفت: من همین سؤال را از ابن عباس پرسیدم و او پاسخ داد: «به این جهت جمع می خواند تا احدی از امتش در سختی و مشقت نباشند.» همچنین در صحیح مسلم از قول عبدالله ابن شفیق می گوید: روزی بعد العصر، ابن عباس برای ما خطبه می خواند و سخنرانی می کرد. سخنش به درازا کشید و همچنان برای ما صحبت می نمود تا این که آفتاب غروب کرد و ستاره ها ظاهر شدند. صدای مردم بلند شد: «الصلاة، الصلاة» ابن عباس اعتنایی نکرد. در همین حال مرد دیگری ندای «الصلاة، الصلاة» سرداد. ابن عباس رو به او نمود و گفت: «مادر مرده، مرا سنت یاد می دهی؟ من خودم دیدم که پیامبر خدا نمازهای ظهر و عصر و نمازهای مغرب و عشا را جمع می خواند.» سپس عبدالله بن شفیق می گوید: چون این حرف برایم غیر قابل قبول بود و گران آمد، نزد ابو هریره رفتم و او نیز گفته های ابن عباس را تأیید کرد.
      هر چند اخبار و روایات بسیاری در این باب نقل شده، لیکن همین که بابی به نام «جمع بین الصلاتین» اختصاص یافته و احادیث مربوطه در این باب نقل گردیده، محکم ترین دلیل و برهان بر جواز جمع خواندن نماز است. زیرا اگر غیر از این می بود باید باب مخصوصی به نام «جمع بین الصلاتین فی السفر» یا «جمع بین الصلاتین فی الحضر» اختصاص می دادند تا احادیث مربوطه را تفکیک نمایند.
      از طرفی دیگر، بخاری همین احادیث را در صحیح خود آورده، لیکن به دلایل نامعلومی و با زبردستی آن ها را از محل «جمع بین الصلاتین» به محل دیگری مثل «باب تأخیر الظهر إلی العصر من کتاب مواقیت الصلاة» و «باب ذکر العشاء والعتمة» و «باب وقت المغرب» انتقال داده است.
      در پایان یاد آوری این نکته مهم می باشد که نمازها را جداگانه و هر یک را در وقت فضیلتش به جا آوردن به نظر بعضی از علمای شیعه بهتر و افضل است. از طرف دیگر، بعضی از علمای اهل تسنن از جمله شیخ الاسلام انصاری در شرح صحیح بخاری قسطلانی در شرح صحیح بخاری و جم غفیری جداگانه نماز خواندن را افضل ندانسته اند و آن را ترجیح بلا مرجح و خلاف ظواهر احادیث خوانده اند
      منبع:کتاب شبهایی پیشاور

      ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۱/۲۸ در ساعت 12:11 PM


      حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
      بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
      حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
      فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
      ( صفات الشيعه ص 8 )



    6. صلوات ها 4 : TAHOOR,کاوه,آرامش,اسراء
    صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •