جمع بندی انسان قدرتمند است یا ضعیف؟
تبهای اولیه
سلام.
ببخشید انسان قدرتمند است؟
من آخرش نفهمیدم انسان ضعیفه یا قدرتمند؟ بزرگه یا حقیر؟ تواناست یا بدبخت و ناتوان؟
تا کجا می تونه جلو بره؟
تا کجا می تونه پیشرفت کنه؟
قدرت انجام چه کارهایی رو داره؟
با سلام و عرض ادب
خداوند آنگاه که انسان را آفرید برای آفرینش چنین موجودی به خود تبریک گفت:
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ
- آنگاه از آن نطفه ، لخته خونی آفريديم و از آن لخته خون ، پاره گوشتی ، واز آن پاره گوشت ، استخوانها آفريديم و استخوانها را به گوشت پوشانيديم ، بار ديگر او را آفرينشی ديگر داديم در خور تعظيم است خداوند ، از آن بهترين آفرينندگان(مومنون 14)
وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ أَبى وَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرينَ
و خدا او را خلیفه خود در زمین قرار داد:
وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِکُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ
و خدا او را معلم ملایکه قرار داد:
وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِکَةِ فَقالَ أَنْبِئُوني بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقينَ
سپس علم اسماء [ علم اسرار آفرینش و نامگذاری موجودات ] را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: «اگر راست می گویید ، اسامی اینها را به من خبر دهید!»(بقره 31)
این دور نمایی از مراتب عالیه انسانی است که خدا او را جانشین خود روی زمین و مربی ملایکه می داند و در درجات کمال می تواند تا آنجا بالا رود که کارهای خدایی انجام دهد :
خداوند متعال در حدیث قدسی فرمود: « عبدي أطعني أجعلك مثلي، أنا حيّ لا اموت اجعلك حيّا لا تموت، أنا غنيّ لا أفتقر أجعلك غنيّا لا تفتقر، أنا مهما أشاء يكون أجعلك مهما تشاء يكون. ــــ بنده ی من! مرا اطاعت كن تا تو را مثل خود سازم. من زنده ای هستم که نمىميرم تو را هم زنده ای قرار دهم که نمیری. من دارایی هستم که فقير نمىشوم تو هم چنان سازم که فقیر نگردی. من هر چه را اراده كنم مىشود تو را هم چنان قرار دهم که هر چه بشود» (الجواهر السنية (كليات حديث قدسى) ،ص709)
او می تواند با عبادت خدا به درجه ای برسد که همه اعضا و جوارحش خدایی گردد:
رسول خدا «صلى الله عليه وآله» مىفرمايد: «قال الله تعالى: ما تحبب الى عبدى بشىء احب الى مما افترضته عليه و انه ليتحبب الى بالنافلة حتى احبه، فاذا احببته كنت سمعه الذى يسمع به و بصره الذى يبصر به و لسانه الذى ينطق به، و يده التى يبطش بها و رجله التى يمشى بها اذا دعانى اجبته و اذا سألنى اعطيته»(اصول كافى، ج 2، ص 253) «خداوند فرمود: اظهار دوستى نكرد بنده من به چيزى دوست داشتنى تر از آنچه واجب كردم بر او، و او با نوافل به سوى محبت من مى آيد تا اينكه من نيز او را دوست بدارم. پس هنگامى كه او را دوست بدارم، شنوايى او مىباشم، آن گاه كه مىشنود و بينايى او مىباشم، آن گاه كه مىبيند و زبان او مىباشم آن گاه كه سخن مىگويد و دست او مىباشم آن گاه كه ضربه مىزند و پاى او مىباشم آن گاه كه راه مىرود، هنگامى كه به درگاه من دعا كند اجابت مىكنم و اگر از من درخواست كند، به او مىدهم».
این ها همه در بعد معنوی انسانی است.
اما در بعد مادی و دنیایی هم انسان دارای قابلیت های بالایی است. او تنها موجودی است که برای بهتر زیستن برای زندگی اش برنامه ریزی می کند وسیله تهیه می کند فکر می کند پیشرفت می کند خانه اش هر روز با رفاه بیشتری ساخته می شود وسیله اش روز به روز پیشرفته تر می گردد هواپیمای غولپیکر با بیش از 300 مسافر را بدون کم و کاستی در آسمان سیر می دهد وسایل ارتباطی می سازد آپلو به ماه و کرات دیگر می فرستد و...
خدا به او قدرت تفکر در امر معاش و زندگی داده و برای او آسمان و زمین را مسخر ساخته و از او خواسته تا به نحو عالی از این امکانات استفاده جوید.
وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لَّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
- و آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمين است به سود شما رام كرد همه از اوست. قطعاً در اين [امر] براى مردمى كه مىانديشند نشانههايى است. (جاثیه 13)
خداى يكتا همان كسى است كه دريا را براى شما رام گردانيد تا به خواست و فرمان او كشتىها در آن روان گردند و با شكافتن سينه دريا و حركت بر امواج آبها به سوى هدف حركت كنند؛
وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ
و تا بدين وسيله شما از فزونبخشى او، در سفرهاى دريايى و تجارت، رزق و روزى خويش و سودهاى سرشار آن را بجوييد.
وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
و باشد تا در برابر اين نعمت گران سپاس او را بگزاريد.
آری انسان قدرت و توانایی تصرف در طبیعت را دارد و می تواند یا تلاش و استفاده از تجربه دیگران به آن دست یابد و از نظر بعد معنوی می تواند از همه موجودات پیشی گرفته حتی از ملایک هم گوی سبقت را برباید.
البته همین انسان می شود با در نظر نگرفتن عقل و فطرت خود خوی حیوانی پیدا کرده و حیوان بلکه پست تر از حیوان شود.
قرآن به زیبایی می فرماید:وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ
و در حقيقت، بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخ آفريدهايم. [چرا كه] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمىكنند، و چشمانى دارند كه با آنها نمىبينند، و گوشهايى دارند كه با آنها نمىشنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراهترند. [آرى،] آنها همان غافل ماندگانند(اعراف 179)
آری انسان وسعتی بین خاک تا افلاک دارد گاه می تواند مانند سنگ بی فایده و بی ارزش باشد و گاه می تواند از ملایک سبقت بگیرد
از جمادی مُردم و نامی شدم
وز نما مُردم بحيوان سرزدم
مُردم از حيوانی و آدم شدم
پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم
حملهء ديگر بميرم از بشر
تا برآرم از ملايک بال و پر
بار ديگر از ملک پران شوم
آنچه اندر وهم نايد آن شوم
پس انسان با اختیار خود می تواند توانا ترین باشد یا ناتوان ترین. خوشبخت ترین باشد یا بدبخت ترین. ...