• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 22
    1. #1
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب فروق دعا با طلسم و جادو و سایر علوم غریبه در چیست ؟




      1-دعا عبادت ، آن هم عبادت خالص و ناب است :

      « وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ » (غافر60)

      پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم ! كسانى كه از عبادت من تكبّر مى‏ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى‏شوند!

      عن رسول الله صلی الله علیه و آله :
      الدّعاء مخّ العبادة ، و لا یهلک مع الدّعاء احد .( الدعوات راوندی ص 18 ح 8 ، بحارالانوار ج93ص300ح37)

      امّا طلسم و جادو عبادت نیست بلکه بسیاری از آنها ضد عبادت و سرمنشاء کفر و الحاد است .


      2 – دعا تکلیف و امر الهیست .

      « وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ.. »( غافر 60)
      پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم!

      « ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ » ( اعراف 50 )
      پروردگار خود را (آشكارا) از روى تضرّع، و در پنهانى، بخوانيد! (و از تجاوز، دست برداريد كه) او متجاوزان را دوست نمى‏دارد!


      قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
      افزعوا الی الله فی حوائجکم ، و الجؤوا الیه فی ملمّاتکم ، و تضرّعوا الیه و ادعوه ، فانّ الله الدّعاء مخّ العبادة .
      ( عدة الداعی ابن فهد الحلّی ص34 و بحار الانوار ج93ص302ح39 و اعلام الدین ص278 ) .

      رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : در نیازهایتان ، دست به دامن خدا شوید و در گرفتاری هایتان به اوپناه ببرید
      و در در گاهش زاری کنید و او را بخوانید ؛ زیرا دعا ، عبادت خالص ( مغز عبادت) است .

      ولی طلسم و سحر امرهوای نفس و شیاطین است .


      این مبحث همچنان ادامه دارد ...
      و من الله التوفیق
      ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۱/۲۸ در ساعت 06:32 PM
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    2.  

    3. #2
      پاسخ یار انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 2,606 صلوات : 41
      مورد صلوات: 10,574 در 2,342
      حضور : 9 ساعت 13 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      گمنام آنلاین نیست.

    4. #3
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب فروق دعا با طلسم و جادو 3




      3- دعا عامل تقرّب به خداوند و سبب اعتنا و توجه حضرت حقّ است :


      « قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُم‏» .(فرقان 77)

      بگو: «پروردگارم براى شما ارجى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد »

      قال علیّ علیه السلام :
      التّقرّب الی تعالی بمسألته ، و الی النّاس بترکها .
      (غرر الحکم ح1801 و عیون الحکم و المواعظ ص54ح1394)

      امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : نزدیک شدن به خداوند متعال ، با درخواست کردن از اوست و [نزدیک شدن] به مردم با ترک درخواست [از آنها] .

      امّا طلسم و جادو و این قبیل امور چون مستلزم رجوع به مخلوق است موجب دوری و بی ارزشی نزد خداوند و حتی بندگان میشود :

      قال علی علیه السلام :
      الخطوة عند الخالق بالرغبة فیما لدیه . الخطوة عند المخلوق بالرغبة عمّا فی یدیه .(غرر الحکم ح2055 و عیون الحکم و المواعظ ص63ح1619و1620 )

      منزلت یافتن در نزد خالق ، به درخواست کردن از اوست و منزلت یافتن نزد مخلوق ، در بی اعتنایی به آنچه او دارد .

      این مبحث همچنان ادامه دارد..
      و من الله التوفیق
      ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۱/۱۰ در ساعت 11:29 PM
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    5. #4
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب فروق دعا با طلسم و جادو 4




      4 - کاربرد و آثار دعا و برکات آن هم در دنیا و هم در آخرت است :

      قال علی علیه السلام:
      الدّعاء مفتاح الرحمة ، و مصباح الظلمة .( الدعوات ص 284ح5 ، تحف العقول ص86 و بحار الانوار ج93ص300)
      امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : دعا ، کلید رحمت و چراغ تاریکی است
      .


      عنه علیه السلام – من وصیة لابنه الحسن علیه السلام :
      اعْلَمْ أَنَّ الَّذِي بِيَدِهِ خَزَائِنُ السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَدْ أَذِنَ لَكَ فِي الدُّعَاءِ وَ تَكَفَّلَ لَكَ بِالْإِجَابَةِ، وَ أَمَرَكَ أَنْ تَسْأَلَهُ لِيُعْطِيَكَ وَ تَسْتَرْحِمَهُ لِيَرْحَمَكَ، وَ لَمْ يَجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ مَنْ يَحْجُبُهُ عَنْكَ،وَ لَمْ يُلْجِئْكَ إِلَى مَنْ يَشْفَعُ لَكَ إِلَيْهِ، وَ لَمْ يَمْنَعْكَ إِنْ أَسَأْتَ مِنَ التَّوْبَةِ، وَ لَمْ يُعَاجِلْكَ بِالنِّقْمَةِ، وَ لَمْ يُعَيِّرْكَ بِالْإِنَابَةِ «1» وَ لَمْ يَفْضَحْكَ حَيْثُ الْفَضِيحَةُ بِكَ أَوْلَى، وَ لَمْ يُشَدِّدْ عَلَيْكَ فِي قَبُولِ الْإِنَابَةِ، وَ لَمْ يُنَاقِشْكَ بِالْجَرِيمَةِ، وَ لَمْ يُؤْيِسْكَ مِنَ الرَّحْمَةِ. بَلْ جَعَلَ نُزُوعَكَ عَنِ الذَّنْبِ حَسَنَةً «2»، وَ حَسَبَ سَيِّئَتَكَ وَاحِدَةً، وَ حَسَبَ حَسَنَتَكَ عَشْراً، وَ فَتَحَ لَكَ بَابَ الْمَتَابِ. فَإِذَا نَادَيْتَهُ سَمِعَ نِدَاءَكَ، وَ إِذَا نَاجَيْتَهُ عَلِمَ نَجْوَاكَ «3» فَأَفْضَيْتَ إِلَيْهِ بِحَاجَتِكَ «4»، وَ أَبْثَثْتَهُ ذَاتَ نَفْسِكَ، وَ شَكَوْتَ إِلَيْهِ هُمُومَكَ، وَ اسْتَكْشَفْتَهُ كُرُوبَكَ «5»، وَ اسْتَعَنْتَهُ عَلَى أُمُورِكَ، وَ سَأَلْتَهُ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِهِ مَا لَا يَقْدِرُ عَلَى إِعْطَائِهِ غَيْرُهُ مِنْ زِيَادَةِ الْأَعْمَارِ وَ صِحَّةِ الْأَبْدَانِ وَ سَعَةِ الْأَرْزَاقِ. ثُمَّ جَعَلَ فِي يَدَيْكَ مَفَاتِيحَ خَزَائِنِهِ بِمَا أَذِنَ لَكَ مِنْ مَسْأَلَتِهِ، فَمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعْمَتِهِ، وَ اسْتَمْطَرْتَ شَآبِيبَ رَحْمَتِهِ.( كشف المحجة لثمرة المهجة)

      امیرالمؤمنین علی علیه السلام از سفارش ایشان به فرزندش امام حسن علیه السلام است که :
      و بدان كه، خداوندى كه خزائن ملكوت دنيا و آخرت در دست او است بتو اذن داده است كه حضرتش را بخوانى و در پيشگاهش دعا نمائى، در حالتى كه خود متكفل اجابت وقبولى آن شده،و ترا امر نموده است كه از حضرتش سؤال نمائى تا بتو عطا فرمايد، و اوست كريم و رحيمى كه ميان تو و خود حاجب و مانعى قرار نداده است، و بشفيع و واسطه ناچارت نكرده است، و اگر نسبت بحضرتش اسائه ادب نمائى و نافرمانى حضرتش كنى از توبه منعت نفرموده است، و از بازگشت و رجوع بحضرتش ملامت و سر زنشت ننموده است، و در نقمت و نازل نمودن عذاب بر تو عجله نفرموده است، و در هنگام فضيحت و رسوائى ترا رسوا نكرده است، و در جرم و گناه با تو مناقشه نكرده و سخت‏گيرى ننموده است، و از رحمت خود مأيوست نفرموده است، و در باب توبه بر تو سخت‏گيرى ننموده است، و از رحمت خود مأيوست نفرموده است، و در باب توبه بر تو سخت‏گيرى ننموده است، بلكه توبه ترا دورى و ورع از گناه قرار داده است، و گناه ترا يك، و حسنه ترا ده بحساب آورده است، و باب توبه و طلب خشنودى حضرتش را براى تو باز گذاشته است كه هر وقت بخواهى نداى ترا بشنود و مناجاتت بپذيرد، كه حاجتهاى خود را بر او عرضه بدارى، و آنچه در دل دارى بزبان آورى و براى حضرتش بيان كنى، و هم غم و گرفتاريهاى خود را بحضرتش شكايت نمائى، و در كارهايت از او مدد بخواهى.
      پس از آن، كليدهاى خزائن رحمت خود را بدست تو سپرده است باينكه اذن در سؤال از حضرتش را بتو عنايت فرموده است، كه هر گاه بخواهى، درهاى نعمتش را بدعا باز توانى كرد،و باران های ناگهانی رحمتش را فرو بارانی .

      انس دعا با میّت در عوالم بعد :
      عن جميل بن دراج قال دخل رجل على أبي عبد الله ع فقال له يا سيدي علت سني و مات أقاربي و إني خائف أن يدركني الموت و ليس لي من آنس به و أرجع إليه فقال لي من إخوانك المؤمنين من هو أقرب نسبا أو سببا و أنسك به خير من أنسك بقريب و هذا فعليك بالدعاء .( فلاح السائل و نجاح المسائل 167)

      در روايتى جميل بن درّاج مى‏گويد: مردى به خدمت امام‏صادق عليه السّلام رسيد و عرض كرد: اى آقاى من، سنّم زياد شده و بستگانم مرده‏اند و مى‏ترسم كه مرگ مرا دريابد، و كسى را ندارم كه با او انس بگيرم و همنشين شوم.
      حضرت فرمود: از برادران مؤمنت هستند كسانى كه از لحاظ نسبى و سببى به تو نزديكترند، و انس تو به آنان از آنست به بستگانت بهتر است، با وجود اين بر تو باد كه اين دعا را بخوانى‏.

      امّا کاربرد طلسمات با فرض صحت در برخی امور ناچیز دنیاییست .

      این مبحث همچنان ادامه دارد...
      و من الله التوفیق


      ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۱/۱۰ در ساعت 11:34 PM
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    6. #5
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب فروق دعا با طلسم و جادو 5




      5 – دعا از سنخ علوم آسمانی و الهی بوده معلم آن خدای متعال است :
      « وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍوَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًانَّصِيرًا » .
      ( الاسراءآیه 80)

      « بگو : ای پروردگار من ،مرا به راستی و نيکويی داخل کن و به راستی و نيکويی بيرون بر ، و مرا ازجانب خود پيروزی و ياری عطا کن ».


      و یا فرستادگان و اولیای الهی می باشد :
      « رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ » .
      (آل عمران آیه8)

      «پروردگارا! دلهايمان را، بعد از آنكه ما را هدايت كردى، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوى خود، رحمتى بر ما ببخش، زيرا تو بخشنده‏اى‏ ».

      امّا طلسم و جادو وبرخی علوم غریبه دیگر از سنخ علوم زمینی و دارای فرمولهای طبیعی بوده و آموزگار آن نیز نوعا شیاطین بوده و تعلیم و تعلم آن نیز شرعاَ حرام و جایز نیست مگر در برخی موارد نادر از باب باطل نمودن طلسم ، استفاده از طلسم جایز شمرده شده باشد ، که در این باب مواردی قلیل از برخی علمای کرام مانند شیخ بهائی رحمة الله علیه طلسمات و جداولی وارد شده که بر فرض صحت صدور آن از چنین بزرگانی ، این جداول برگرفته از علوم وحیانی و آیات قرآنی بوده و مباح است لکن دعا محسوب نمیشوند و از سوی دیگر علم و فعل اینان نیز در این موضوعات حجیت شرعی ندارد و جزو رفتارهای شخصی این قبیل بزرگان جلیل القدر به حساب می آید .


      این مبحث همچنان ادامه دارد ...
      و من الله التوفیق
      ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۱/۲۵ در ساعت 07:31 AM
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    7. #6
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب فروق دعا با طلسم و جادو 6




      6 - قدرت دعا به جهت اتصال به مبدأ آفرینش و مرکز دائره قدرت عالم یعنی خداوند متعال است :
      از این جهت دعا قدرتیست رحمانی و سلاحیست روحانی « الدعاء سلاح المؤمن » « الدعاء سلاح الانبیاء »
      از این رو بکار گیرندگان از چنین قدرتی ، معیّت و پیوستگی با قدرت مطلق و برتر عالم هستی پیدا می کنند و از هیچ قدرتی هراسی به دل راه نمی دهند و در مشکلات و ابتلائات مانند کوهی استوار و اقیانوسی ژرف و آرام بودند . اگر به تاریخ بشر نیم نگاهی داشته باشیم بالعیان می بینیم که نیرومندترین و قدرت مندترین افراد بشر از جهت روحی و شجاعت و استقامت و صبر ، انبیا و اوصیا و اولیای الهی بوده اند که یک تنه در مقابل قدرت های پوشالی و شیطانی قد علم کردند چنانکه در خاطرات رهروی واقعی انبیا و اهل بیت عصمت و طهارت بنیانگذار انقلاب اسلامی و بزرگ مجدد اسلام ناب محمدی در عصر غیبت امام خمینی آمده است :
      حضرت امام بعد از آزادیشان در سال 42 در مسجد اعظم قم سخنرانى كردند، فرمودند:
      والله من به عمرم نترسیدم. آن شبى هم كه مرا از قم به تهران مى‏بردند آنها مى‏ترسیدند، من آن‏ها را دلدارى مى‏دادم.
      و اینان دعا را وسیله ای توانمندی و قدرت یافته اند و گرایش به گفتمان انبیا و معنویت در اغلب مناطق دنیا با وجود این همه طاغوت با قدرتهای پوشالی مادّی محصول چنین ارتباط و دعاها و قدرت معنوییست .

      امّا قدرت طلسم و جادو به نیروهای ضعیف طبیعی و مادّی وابسته است و فاقد نیروی عظیم و تأثیر گذار بوده و غیر قابل اتکا هستند چون منشأ آن شیاطین و مخلوقات ضعیف می باشد .

      این مبحث همچنان ادامه دارد...
      و من الله التوفیق
      ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۱/۲۹ در ساعت 07:47 PM
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    8. #7
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب فروق دعا با طلسم و جادو 7




      7 – دعا در نزد خداوند :
      محبوب ترین عمل است :
      قال علی علیه السلام : احب الاعمال الی الله تعالی فی الارض الدعاء... .
      (کافی ج2ص467ح8)
      امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : محبوب ترین کارها نزد خداوند در زمین ، دعا کردن است ....

      قال رسول الله صلی الله علیه و آله : لیس شیئ احب الی الله من أن یسأل .

      (کافی ج4صح421)
      حضرت رسول اکرم فرمودند : هیچ چیز نزد خداوند محبوب تر از آن نیست که از او درخواست شود

      و افضل عبادات :
      الامام الباقر علیه السلام – لمّا سئل : ایّ العبادة أفضل ؟ - : ما من شیئ أفضل عند الله من أن یسأل و یطلب ممّا عنده ، و ما أحد أبغض الی الله ممّن یستکبر عن عبادته و لا یسأل ما عنده .

      (من لا یحضره الفقیه ج4ص383ح5833)
      امام باقر علیه السلام در پاسخ به این سئوال که : کدام عبادت برتر است ؟ [فرمودند] هیچ چیز در پیشگاه خداوند برتر از این نیست که از آن چه نزد اوست ، درخواست شود و هیچ کس نزد خداوند ، منفورتر از کسی نیست که از عبادت او کبر می ورزد و از آن چه در نزد اوست درخواست نمی کند .

      و گرامی ترین :
      قال رسول الله صلی الله علیه و آله : لیس شیئ اکرم علی الله من تعالی .(بحارالانوار ج93ص294ح23)
      رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : هیچ چیز در نزد خداوند متعال ، گرامی تر از دعا نیست .

      و نجات بخش ترین عمل است :
      عن امام علی علیه السلام : لمّا سئل : ایّ عمل أنجح ؟طلب ما عند الله .

      ( من لایحضره الفقیه ج4ص383ح5833)
      امیرالمؤمنین علی علیه السلام در پاسخ به این سئوال که : کدام عمل نجات بخش تر است ؟ [حضرت فرمودند ] طلب آن چه که در نزد خداوند است .

      امّا استفاده از طلسم و جادو و برخی دیگر از علوم غریبه نه عبادت محسوب میشوند و نه محبوب خدای متعالند و نه گرامی شمرده شده و نه نجات بخش هستند . هیچ مدحی از ناحیه خدای متعال و انبیا و اولیای حضرت حق در مورد آنها وارد نشده است . تنها سر و صداییست برای افراد غافل و جاهل و کسانی که امید به غیر خدا دارند و نتیجه ای را هم برایشان در بر ندارد . دست آخر نیز با این همه رجوع به این رمال ها و جادو گرها و دعانویس ها باز دستگاه حاجت دهی خداوند همچنان شلوغ ترین و امید بخش ترین و نجات بخش ترین و مطمئن ترین و کم هزینه ترین و راحت ترین راه است .

      اللهم ارزقنا توفیق الدعاء
      این مبحث همچنان ادامه دارد
      ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۱/۲۸ در ساعت 11:22 PM
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    9. #8
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب فروق دعا با طلسم و جادو 8




      استفاده کننده گان از دعا :
      انبیا و اوصیا و اولیای الهی همه اهل دعا و تذلّل و اظهار نیاز به خدای متعال بودند و از این جهت در صدر دعا کنندگان و استفاده کنندگان از دعا قرار داشته اند :
      چنانکه خدای متعال در فضیلت حضرت ابراهیم خلیل الرحمان علی نبینا و آله و علیه السلام می فرماید :
      « انّ ابراهیم لاوّاه حلیم ». ( توبه آیه 114)
      ابراهیم بسیار دعا کننده و حلیم و بردبار بودند .


      یا در فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شده است که :
      کان امیرالمؤمنین رجل دعّاء .
      امیرالمؤمنین علیه السلام مردی بسیار دعا کننده بودند .


      انبیایی که دعای آنان در قرآن کریم آمده است :
      حضرت ابراهیم علیه السلام با 25 دعا .
      حضرت موسی علیه السلام با 18 دعا .
      حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله با 11 دعا . و 1168 دعای مأثوره و منسوبه که در مجامع حدیثی به ودیعه به دست ما رسیده است .
      حضرت نوح علیه السلام با 9 دعا .
      حضرت زکریا علیه السلام با 6 دعا .
      حضرت سلیمان علیه السلام با 5 دعا .
      حضرت یوسف علیه السلام با 2 دعا .
      حضرت عیسی علیه السلام با 2 دعا .
      حضرت لوط علیه السلام با 2 دعا .
      حضرت شعیب علیه السلام با 1 دعا .
      حضرت صالح علیه السلامبا 1 دعا .
      بستگان انبیا و فرشتگان الهی و سایر مؤمنین نیز در قرآن کریم دعاهایی دارند .
      و اینان خود را عبد ذلیل خداوند می دانستند چنانکه امیرالمؤمنین علیه السلام خاضعانه خطاب به حضرت حق می فرماید :

      من العبد الذلیل الی الربّ الجلیل . از عبد ذلیل به سوی مالک و رب جلیل و با عظمت .

      امّا استفاده کننده گان از طلسمات بی محتوا و بی مفهوم و شیطانی و سحر و جادو ، طاغوت ها و پیروان آنان بوده اند .

      چنانکه قرآن کریم در رابطه با فرعون می فرماید :
      فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِثْلِهِ فَاجْعَلْ بَيْنَنا وَ بَيْنَكَ مَوْعِداً لا نُخْلِفُهُ نَحْنُ وَ لا أَنْتَ مَكاناً سُوى‏.( طه آیه 58 )
      قطعاً ما هم سحرى همانند آن براى تو خواهيم آورد! هم اكنون (تاريخش را تعيين كن، و) موعدى ميان ما و خودت قرار ده كه نه ما و نه تو، از آن تخلّف نكنيم آن هم در مكانى كه نسبت به همه يكسان باشد!.

      این مبحث همچنان ادامه دارد ..
      و من الله التوفیق

      .
      ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۱/۲۹ در ساعت 07:49 PM
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    10. #9
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب فروق دعا با طلسم و جادو (قسمت 9 )




      دعا نیاز حقیقی و مطابق فطرت انسان است :
      همان گونه که می دانیم محور هر دین پرستش خداوند است هر چند پرستش از مسیرهای انحرافی و برای خدایان قلابی باشد . اگر نگرشی به تاریخ ملل داشته باشیم می بینیم که بشر به گونه های مختلف مشغول عبادت و پرستش بوده اند و عبادت و پرستشی که در این میان مشترک تمام این ملل و ادیان بوده است عبادت دعا بوده است . واین ریشه در سرشت و نهاد آدمی دارد . چنان که خداوند در قرآن کریم فطری بودن نیاز بشر به دعا را تأیید می فرماید :

      « فاذا مسّ الانسان ضرّ دعانا » 1
      هرگاه به انسان درد و رنج و ضرری برسد ما را می خواند ( از ما درخواست نجات می کند ) .

      در این باره شهید بزرگوار آیت الله مطهری ره می گوید :

      یکی از اصیل ترین ابعاد وجود انسانها حس نیایش و پرستش است . مطالعه ی آثار زندگی بشر نشان می دهد هر زمان هر جا که بشر وجود داشته است نیایش و پرستش هم وجود داشته است چیزی که هست . شکل کار و شخص معبود متفاوت شده است . از نظر شکل از رقصها و حرکات دسته جمعی موزون همراه با یک سلسله اذکار و اوراد گرفته تا عالی ترین خضوع ها و خشوع ها و راقی ترین اذکار و ستایش و از نظر معبود ، از سنگ و چوب گرفته تا ذات قیوم ازلی ابدی منزّه از زمان و مکان .
      پیامبران پرستش را نیاوردند و ابتکار نکردند بلکه نوع پرستش را یعنی نوع آداب و اعمالی را که باید پرستش به آن شکل صورت گیرد به بشر آموختند و دیگر این که از پرستش غیر ذات یگانه ( شرک ) جلوگیری به عمل آوردند . .....حس پرستش که احیاناَ به حس دینی تعبیر می شود در عموم افراد بشر وجود دارد . 2


      اما نیاز به طلسم یک نیاز غیر واقعی و از نوع نیازهای تخیلی است که با وسوسه ی شیاطین و سوء استفاده سود جویان و غفلت و جهل مراجعین تقویت می شود . و این هیچ سنخیتی با نیاز واقعی و فطری انسان ندارد .

      پی نوشت ها :
      1 - سوره ی زمر آیه ی 49 .
      2 - احیای فکر دینی ص 105 .

      و من الله التوفیق

      ادامه دارد ....
      ..
      ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت 09:46 PM
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    11. صلوات ها 3 : po0neh,یابنده,سینا
    12. #10
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۹
      نوشته : 99 صلوات : 144
      مورد صلوات: 300 در 92
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      یابنده آنلاین نیست.



      با سلام خدمت جناب سلیم بزرگوار
      نمیدونم باید صبر میکردم تا کل این مبحث شما به پایان برسد سپس سوال کنم یا اینکه اشکالی در سوال تا اینجا وجود ندارد.

      شما فرمودید که:
      نقل قول نوشته اصلی توسط سلیم نمایش پست ها
      امّا طلسم و جادو عبادت نیست بلکه بسیاری از آنها ضد عبادت و سرمنشاء کفر و الحاد است .
      نقل قول نوشته اصلی توسط سلیم نمایش پست ها
      طلسم و سحر امرهوای نفس و شیاطین است
      .........

      حال میخواهم نظر شما را در رابطه با این آیه ها جویا شوم:

      وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَى كَثِيرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ (نمل/15) و ما به داوود و سليمان، دانشي عظيم داديم؛ و آنان گفتند: ستايش از آنِ خداوندي است که ما را بر بسياري از بندگان مؤمنش برتري بخشيد.

      اما این علم سلیمان چه بود؟

      قَالَ يَا أَيُّهَا المَلَأُ أَيُّكُمْ يَأْتِينِي بِعَرْشِهَا قَبْلَ أَن يَأْتُونِي مُسْلِمِينَ (نمل/38) (سليمان) گفت، اي بزرگان(وزیرانش)! كداميك از شما توانائي داريد تخت او را پيش از آنكه خودشان نزد من آيند براي من بياوريد؟!
      قَالَ عِفْريتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِكَ وَإِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمِينٌ (نمل/39) عفريتي از جن گفت: من آنرا نزد تو مي‏آورم پيش از آنكه از مجلست برخيزي و من نسبت به آن توانا و امينم!

      اما یکی از وزیرانش که علم بسیار داشت به سلیمان میگوید که من تخت او(ملکه ی سبا به نام بلقیس) را قبل از اینکه چشمت را بر هم بزنی میاورم؛

      قَالَ الَّذِي عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِندَهُ قَالَ هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَن شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ (نمل/40) (اما) كسي كه دانشي از كتاب (آسماني) داشت گفت، من آنرا پيش ‍ از آنكه چشم بر هم زني نزد تو خواهم آورد! و هنگامي كه (سليمان) آنرا نزد خود مستقر ديد گفت اين از فضل پروردگار من است تا مرا آزمايش ‍ كند كه آيا شكر او را بجا مي‏آورم يا كفران مي‏كنم ؟

      آیا غیر از علم جادوگری علمی دیگر میتواند مد نظر قرآن باشد؟

      ممنون
      ویرایش توسط یابنده : ۱۳۸۹/۰۸/۱۲ در ساعت 12:53 AM

    13. صلوات ها 3 : po0neh,رضا,سینا
    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •