• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 9 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 86
    1. #1
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 161 صلوات : 160
      مورد صلوات: 443 در 113
      حضور : 2 ساعت 22 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 4 وبلاگ :
      sosme آنلاین نیست.

      تعجب حرمت ريش تراشی در اسلام




      بسياري مراجع ، فتوا به حرمت ريش تراشي داده اند و گويا فرقي در حرام بودن، بين تراشيدن تمام صورت و يا قسمتي از صورت نگذاشته اند!! ريش به قدري در اسلام اهميت دارد كه اگر كسي ريش ديگري را بكند طوريكه ريش او به طور كلي از بين برود ، بايد ديه كامل بپردازد و اگر قسمتي از ريش روييد و قسمت ديگر نروييد ، بايد يك سوم ديه را بدهد. از امام صادق نقل شده است كه اميرالمؤمنين در مورد كسي كه ريش ديگري را از بين ببرد به طوريكه اصلا نرويد ، حكم كردند كه بايد ديه كامل بپردازد و اگر قسمتي از آن روييد بايد يك سوم ديه را بپردازد. امام خميني هم در تحرير الوسيله ، ج 2 ، بحث ديه موي سر و ريش ، همين فتوي را می دهد.

      اما چرا ؟ علت حرام بودن ريش تراشي چيست؟؟ دلايل فرا علمي آن را در احاديث زير بيابيد.

      رسول خدا فرمود: پروردگار من دستور به گذاشتن ريش و كوتاه كردن سبيل داده است. و نيز فرمود : سبيل هايتان را كوتاه نماييد و محاسن (ريش) خود را بلند نگاه داريد و خود را شبيه يهوديان مگردانيد.

      و باز هم به نقل از او : مجوسان ريش هاي خود را مي تراشند و سبيل ها را بلند نگه مي دارند .ولي ما مسلمين سبيل هاي خود را كوتاه و محاسن را بلند نگه مي داريم و داشتن ريش و كوتاه كردن سبيل مطابق با فطرت انساني ست.(؟؟؟؟!!!؟؟؟؟) و فرمود كسي كه خود را شبيه غير مسلمان در آورد از ما نيست.

      رسول خدا:

      محاسن را از ته زدن يك نوع مثله است و كسي كه خود را شكنجه و اذيت كند لعنت خداوند بر او باد .

      ده عمل زشت و گناه باعث نابودي قوم لوط شد ، كه دو عمل از آنها تراشيدن ريش و بلند كردن سبيل ها بود .

      شانه زدن ريش ها ، رزق و روزي را زياد مي كند .

      مو و (ريش) زيبا لباسي است كه خداوند داده ، بنابراين آن را گرامي بداريد.



      حبابه والبيه مي گويد :حضرت علي را جلوي لشكري ديدم در حالي كه با تازيانه دو سري فروشندگان ماهي بي فلس را كه فروش آنها حرام بود ، مي زد و مي فرمود : اي فروشندگان ماهي هايي كه مسخ شده بني اسرائيل اند و اي لشكر بني مروان.

      فرات بن احنف سؤال كرد: لشكر بني مروان جه كساني هستند؟؟حضرت فرمود: آنها گروهي بودند كه ريش هاي خود را مي تراشيدند و سبيل هاي خود را تاب مي دادند و در اثر اين دو گناه مسخ شدند و به شكل حيوانات در آمدند.



      از امام صادق منقول است:

      شانه كردن موي سر و ريش غم و غصه و وبا را از بين مي برد.

      شانه كردن ريش دندانها را محكم مي كند.

      شانه كردن موي سر( و ريش ) بلغم را دفع مي كند و باعث از بين رفتن فقر و درد مي شود. و نيز ايشان در تفسير آيه 31 سوره اعراف كه مي فرمايد : زينت خود را در هنگام مسجد رفتن همراه داشته باشيد ، فرمود : شانه كردن ، مو (و ريش) را زيبا مي نمايد و باعث بر آورده شدن حاجت مي گردد.

      و اينبار در مورد اندازه ريش از امام صادق منقول است كه : كسي كه ريش او بلند تر از يك قبضه دست باشد ، جايگاهش در جهنم خواهد بود.



      و اما سبيل و عواقب بلند نگه داشتن آن(؟؟؟!!!؟؟؟)



      رسول خدا فرمود:

      سبيل خود را بلند نگه نداريد زيرا شيطان آنجا را جايگاه خود قرار مي دهد و در آنجا مخفي مي شود.

      يا علی ، كسي كه سبيل خود را كوتاه نكند ، مسلمان واقعي نيست ، شفاعت ما شامل حال او نمي شود ، هميشه مورد لعن خدا و فرشتگان است ، دعاي او اجابت نمي شود و در هنگام قبض روح با سختي روحش از بدن جدا مي شود ، عذاب او در قبر بسيار سخت است ، براي هر موي سبيل مارها و عقرب ها بر او مسلط مي شوند ، تا قيامت در قبر عذاب مي شود و هنگامي كه از قبرش خارج مي شود در پيشانيش نوشته شده كه اين شخص اهل جهنم است.



      تمام مطالب گفته شده از كتاب پاسخ به پرسش هاي جوانان ج اول نوشته اسدالله محمدي نيا گرفته شده است كه تمامي منابع مورد استفاده در پا ورقي اين كتاب ذكر شده جهت اطلاع بيشتر مي توانيد رجوع كنيد.
      ویرایش توسط sosme : ۱۳۸۸/۰۹/۱۸ در ساعت 10:53 PM
      به چه رویی سخن از شادی ما میگویید؟ دستتان خونی و از عدل خدا میگویید ؟....



    2.  

    3. #2
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 161 صلوات : 160
      مورد صلوات: 443 در 113
      حضور : 2 ساعت 22 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 4 وبلاگ :
      sosme آنلاین نیست.



      منابع ورژن شیعه:

      در روایتی از امام صادق آمده است: خداوند وقتی مقام امامت را به حضرت ابراهیم عطا کرد، ده چیز را به عنوان حنیفیه بر ابراهیم نازل فرمود:
      پنج تای آنها در قسمت سر انسان است: کوتاه کردن سبیل، واگذاشتن ریش، شانه زدن موها، مسواک زدن و خلال کردن.
      پنج تا مربوط به سایر بدن بود: تراشیدن موهای اضافی بدن، ختنه کردن، کوتاه کردن ناخن‏ها، غسل جنابت و شستشوی بدن با آب هنگام تخلی.
      اینها همان حنیفیه‏ای است که خدا بر ابراهیم (ع) نازل کرد و نسخ نشده و تا روز قیامت نخواهد شد و این همان است که فرمود: "واتبع ملة ابراهیم حنیفاً
      (وسائل الشیعه، جلد 2، ص 117، روایت 5 از باب 67، ابواب آداب الحمام)

      پیامبر اسلام فرمودند:
      « ان المجوس جَزُّوا لحَََاهُم و وَفَّرُوا شَواِربَهُم و انا نحن نَجُزُّ الشوارب و نعفی اللُّحَی و هی الفطرﺓ »
      مجوسیان ریش های خود را می تراشند و سبیل ها را بلند نگه می دارند. ولی ما مسلمین سبیل های خود را کوتاه کرده و محاسن را بلند نگه می داریم و این مطابق فطرت است. (وسائل الشیعه، جلد 2، ص 116، حدیث 1659 - مسائل جدید ص 76 بنقل از سفینه البحار 2\508)

      پیامبر اسلام فرمودند: سبیل هایتان را کوتاه نمایید و ریش های خود را بلند نگه دارید و خود را شبیه یهودیان مگردانید.
      (وسائل الشیعه، جلد 2، ص 116، حدیث 1658)

      امام رضا فرمودند: خداوند مردان را به وسیله محاسن (ریش) زینت داده و فضیلتی برای مردان است و به وسیله ریش مردان از زنان شناخته می شوند.
      (مسائل جدید، ص 73 ، بنقل از بهشت جوانان ص 403 سفینه البحار 2 ص508)
      __________________

    4. #3
      کارشناس پاسخگوي قرآني
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 687 صلوات : 189
      مورد صلوات: 2,476 در 652
      حضور : 1 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سعید آنلاین نیست.

      مطلب




      باسمه تعالی
      با سلام
      دلیل ما در عمل به احکام اسلام، تعبد و بندگی است که با پذیرفتن اسلام به بندگی خداوند متعال گردن نهادیم. اما علت تشریع احکام را فقط خداوند حکیم و اهل بیت علیهم السلام می دانند. آنچه که در بعضی از کتب آمده اشاره به حکمت و فلسفه تشریع دارد مثل تمایز بین زن و مرد و عدم تشابه به کفار و ...
      بنابراین آنچه که در حکم تراشیدن ریش آمده ( اکثر علمای معاصر بنابر احتیاط واجب تراشیدن ریش را حرام می دانند )چون حکم خداوند حکیم است و حکم او بنابر مصلحت بشر است، انجام آن بر ما واجب است هر چند دلیل آن را ندانیم و این خود وسیله ای برای امتحان ایمان ماست. همچنانکه خداوند منان در امتهای گذشته مانند بنی اسرائیل ماهیگیری را در روز شنبه ممنوع کرد که در ظاهر عملی مباح بود نه حرام اما عده ای با مکر وحیله از دستور خداوند سرپیچی کردند و گرفتار عذاب الهی گردیدند.
      ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۸/۰۹/۲۲ در ساعت 01:33 AM

    5. #4
      پاسخ یار انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 2,605 صلوات : 41
      مورد صلوات: 10,782 در 2,356
      حضور : 11 ساعت 6 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      گمنام آنلاین نیست.



      در اسلام کوتاه کردن سبیل و گذاشتن ریش در حد متعارف و آن گونه که شرع مقدس تعیین
      نموده ، مورد تشویق قرار گرفته است . و در مقابل آن تراشیدن ریش و بلند نمودن سبیل و
      خود را شبیه بیگانگان نمودن بسیار مذمت شده است .

      فلسفه حرام بودن تراشیدن ریش :
      همه مراجع عالیقدر فتوی به حرمت ریش تراشی داده اند و فرقی در حرام بودن بین تراشیدن
      تمام صورت و یا قسمتی از صورت نگذاشته اند. در عین حال عده ای سوال می کنند که علت
      حرام بودن ریش تراشی چیست ؟
      در این بحث به صورت فهرست وار ضررهای جسمی و روحی آن گفته خواهد شد و قبل از
      آن تاریخچه ای از ریش گذاشتن و تراشیدن آن بیان خواهد شد.

      تاریخچه ای از ریش گذاشتن:

      وقتی تاریخ ریش گذاشن بررسی می شود ، یک نوع افراط و تفریط در آن بوده به طوری که
      عده ای ریش خود را آنقدر بلند می کردند که به زمین کشیده می شده و افرادی را اسیر
      جمع آوری آن از زیر دست و پا می کردند . در مقابل برخی ریش خود را از ته می زدند ،

      ریش در شریعت حضرت موسی (ع) :

      عبرانیان از زمان های بسیار قدیم ریش می گذاشتند و بر طبق شریعت حضرت موسی (ع)
      مجاز به تراشیدن ریش نبودند و کندن ریش نزد آنان علامت تحقیر و بی احترامی بود.
      حضرت موسی (ع) با مردانی از بنی اسرائیل به کوه طور رفت ودستور فرمود که بعد
      از دعای من آمین بگویید . از جمله دعاهای حضرت نفرین بر کسانی که ریش خود را
      می تراشیدند.
      (برگرفته از اولین دانشگاه و آخرین پیامبر (ص) ، ج 15 ، ص 243 ، 263 )

      سلاطین و علماء :
      سلاطینی از بابل ، آشور، ایران و یونان قدیم ریش خود را فرمی دادند و در مجسمه های
      داریوش بزرگ و حکمائی مانند افلاطون ، ارسطو و سقراط این موضوع مشهود است .
      برخی فراعنه مصر سنگ های قیمتی و مروارید به ریش خود می آویختند و آن سنگ ها
      ریش ها را اصلاح می کردند.
      معروف است که ریش سلطان سنجر آنقدر طول وعرض داشت که زمان شکار و تیراندازی
      غلامان می دویدند و ریش شاه را که به زمین می رسید با پارچه ای بسته و به پشتش گره
      میزدند.
      ریش فتحعلی شاه قاجار و دربانیانش آنقدر بزرگ بود که در زمان تیراندازی آن را می بستند.
      زمانی ریش ها را شکل خاصی مانند توپی ، دم کبوتری ، مربع و مستطیل می دادند .
      ((عباد)) برادر عبیدالله بن زیاد )) ریش طویلی داشته و ((ضیاءالدین قزوینی )) استاد
      ((سعد الدین تفتازانی )) ریشش آنقدر طولانی بود که به کفش هایش می رسید و در خواب آن
      را کیسه می کرد و چون بر مرکب سوار می شد ، انرا متفرق می نمود و مردم را متوجه
      خود می ساخت .
      مردم یونان و روم قدیم هم ریش داشتند، اما کم کم در ایام شادی ریش تراشی معمول گردید .
      اما در نزد ایرانیان ریش مرسوم بوده است.
      اولین کسی که فرمان ریش تراشی را دسته جمعی صادر کرد ((اسکندر مقدونی )) بود
      و دومین نفر که این دستور را داد ((فیلیپ هفتم )) در اسپانیا و سومین نفر ((پطر کبیر))
      در روسیه بود و او چنان سخت گرفت که کسانی را که دارای ریش بودند ، جریمه می کرد
      و چهارمین نفر ((شاه عباس صفوی )) در ایران بود.

      احترام ریش نزد درویشان :
      قلندران و درویشان در عراق موی سر و ابرو را می تراشیدند و در ایران تاری از موی ریش
      و سبیل را به عنوان ارادت و دوستی و مردی و یا برای شرط نذر برای یکدیگر ارسال
      می کردند و یا گرو می گذاشتند.
      در یک دوره طولانی اگر ریش کسی را می کندند ، آنقدر توهین آمیز بود که مرگ را بر آن
      ترجیح می داد و ریش داشتن را مورد احترام قرار می دادند ، و چه بسا بعضی دولت ها ریش
      انسان های مجرم را می تراشیدند و تبعیدش می کردند و با پیاده و سواره در شهر در معرض
      تماشای عموم قرار می دادند .

      داشتن ریش سیره انبیاء (ع) و دانشمندان اروپایی :
      سیره انبیاء و ائمه اطهار (ع) و اولیاء الهی و علماء گذاشتن ریش بود و از تراشیدن آن نفرت
      داشتند و در بین دانشمندان جهان از جمله اروپا و سلاطین بسیاری از آنها به پیامبران در ریش
      گذاشتن اقتدا می کردند. از جمله دانشمندان اروپایی که ریش داشته اند و عکسهایشان در کتابها
      و موزه ها موجود است ، عبارتند از : پاستور فرانسوی ، ماریونی (مخترع ماشین چاپ )
      کوری پیر (فیزیک و شیمیدان فرانسوی کاشف رادیوم ) ، تارنیه (بزرگترین استاد معالجه
      امراض) لوکاس شامپیو نبر (نخستین کسی که عمل فتق را انجام داد ) دکتر پرفسور امیل
      و.....

      علت گذاشتن ریش و حرمت تراشیدن آن :
      1- دستور خداوند حکیم :
      رسول خدا (ص) نامه هایی برای پادشاهان کشورها از جمله ((خسرو پرویز )) شاه ایران
      برای پذیرش اسلام فرستاد. شاه مغرور و فاسد نامه پیامبر (ص) را پاره کرد و دستور
      دستگیری آن حضرت را صادر کرد . ماموارن شاه ایران در حالی به محضر مبارک آن
      حضرت مشرف شدند که ریش خود را تراشیده و از سبیل های بلند برخوردار بودند .
      رسول گرامی اسلام (ص) تا نگاه به آنها نمود ناراحت شدند و فرمودند : وای بر شما !
      چه کسی به شما گفته ریش خود را بتراشید و سبیل خود را بلند نگه دارید . آنها گفتند :
      پادشاه ایران دستور داده است .
      رسول خدا (ص) فرمود :
      (( وَ لکن رَبّی اَ مَرَنی باعفاء لـِحیَتی وَ قَصِّ شارِبی ))
      اما پروردگار من دستور به گذاشتن ریش و کوتاه کردن سبیل ها داده است .
      ((بحار الانوار ، ج20 ،ص 389 )

      2- تشبیه به مجوسیان و یهودیان :
      از روایات استفاده می شود که یهودیان و مجوسیان بر خلاف دستور خداوند و پیامبران (ع)
      ریش خود را می تراشیدند . اسلام برای حفظ هویت فرهنگی ، به مسلمانان دستور داد ضمن
      عمل به احکام اسلام ، ظاهر خود را شبیه بیگانگان نکنند. زیرا اگر ملتی مانند مسلمانان که
      دارای فرهنگ غنی و کاملی هستند ، در فرهنگ از دیگران تقلید کردند ، به تدریج اصالت و
      هویت و فرهنگ دینی و ملی خود را از دست خواهند داد. همانطوری که در طول این چند
      قرن بالاخص در این عصر از دست دادن هویت فرهنگی در عده ای مشهود است.
      بر همین اساس رسول گرامی اسلام (ص) فرمود:
      ((حَفو الشََّوارِبَ وَ اعفُوا الُحی و لا تَشَبَّهوا بِاِلیَهُودِ ))
      سبیل هایتان را کوتاه نمایید و محاسن (ریش ها ) خودتان را بلند نگه دارید و خود را شبیه
      یهودیان مگردانید : (البته محاسن ، نباید از یک قبضه دست بلندتر باشد )
      (وسائل الشیعه: ج 1 ص 423 ، مکارم الاخلاق ص 67 )

      و همچنین آن حضرت فرمودند :
      اِنَّ المَجَوسَ جَزَّوُا لُحاهُم وَ وَفَّرُوا شَوارِبَهُم وَ اِنَّا نَحنُ نَجِزُّ الشَّوارِبَ وُ نَعفی اللُحی وَ هِیَ
      الفطرةُ))
      مجوسیان ریش های خود را میتراشیدند و سبییل های را بلند نگه می دارند . ولی ما مسلمین
      (عکس آنها ) سبیل های خود را کوتاه و محاسن را بلند نگه می داریم ، و ریش داشتن و کوتاه
      کردن سبیل مطابقت فطرت انسانی است
      (وسائل الشیعه ، ج 1، ص 423 – مکارم الخلاق ص 67 )
      و نیز رسول خدا (ص) فرمودند :
      ((لَیسَ مِنا مَن تَشَیبَّهَ بِغَیرِنا ))
      کسی که خود را شبیه غیر مسلمانان در آورد از ما نیست
      و همچنین فرموده ملمان واقعی نیست کسی که به دستور و رسوم و آداب بیگانه عمل کند .
      (کنز العمال : ج 1 ، ص 219)

      امام صادق (ع) فرمودند :
      خداوند به یکی از پیامبران وحی کرد که به مومنان بگو که در لباس ، خوراک و آداب و رسوم
      دشمنان خدا را سرمشق قرار ندهید که اگر چنین کنید شما هم مثل آنان دشمنان خدا محسوب
      می گردید .
      ( بهشت جوانان ، ص 477 .وسائل : ج 3 ص 279 و ج 11 ، ص 111 )

      3- عظمت و نشانگی مردانگی :
      ریش از نشانه های مرد بودن است و عظمت و ابهت او را نشان می دهد و ریش در آوردن
      در مرد علامت آن است که دیگر او جزء بچه ها و زنان نیست ، کسی که ریش خود را
      می تراشد ، این نشانه و ابهت مردی را از بین می برد و خود را شبیه زنان می گرداند
      مفضل یکی از یاران امام صادق (ع) درباره علت ریش سوال کرد .
      آن حضرت (ع) در جواب فرمود:
      هنگامی که انسان مو و ریش در صورتش می روید، این کار علامت و نشان مرد بودن و
      عظمت و ابهت او را می رساند و او را از حد و مرز بچه ها و شبیه زنان بودن خارج میسازد
      بعد آن حضرت (ع) فرمود : اگر فرزندی که متولد می شود ، مونث و دختر باشد، صورت او
      به خاطر نروئیدن یش صاف و پاکیزه می ماند تا این پاکیزگی و شادابی و طراوت در صورت
      زن سبب تحریک و جلب مردان و زمینه را برای ازدواج با یکدیگر فراهم سازد که ازدواج
      هم برای باقی ماندن نسل بشر می باشد (بحار . ج 3 ، ص 62 و 75 )
      4- زینت مردان :
      از امام رضا (ع) سوال شد : چه امتیاز و ارزشی در ریش است که مردان دارند ولای زنان
      ندارند ؟
      امام (ع) فرمودند : خداوند مردان را به وسیله محاسن زینت داده است و فضیلتی برای مردان
      است و به وسیله ریش مردان از زنان شناخته می شوند .
      (سفینة البحار ، ج 2 ، ص 508 )

      5- باعث رساندن آسیب به صورت :
      رسول خدا (ص) فرمودند:
      محاسن (ریش) را از ته زدن یک نوع مثله ( شکنجه و آزار جسم و روح ) است و کسی که
      خود را از شکنجه و اذیت کند لعنت خداوند بر او باد .
      مستدرک الوسائل : ج 1 ص 406 – سفینة البحار : ج 2 ص 508 )

      6- عمل قوم لوط :
      قوم لوط مردمی آلوده و ناپاک بودند که خداوند سبحان در اثر عمل شنیع لواط ، انها را نابود
      ساخت و یکی از اعمالی که سبب نازل شدن عذاب بر آنها شد ، تراشیدن ریش بود .
      رسول گرامی (ص) فرمود :
      ده عمل زشت و گناه ، باعث نابودی قوم لوط شد. یکی عمل لواط و آن حضرت بقیه اعمال
      آنها را شمرد و تا اینکه فرمود :و تراشیدن ریش و بلند کردن سبیل دو عمل و گناهی بود
      که سبب از بین رفتن قوم لوط شد
      ( مستدرک الوسائل ، ج 1 ، ص 407 )

      ریش تراشی در کلام امیر المومنین (ع) :
      ((حبابه والبیه )) می گوید : حضرت علی (ع) را در جلوی لشگر دیدم در حالی که با تازیانه
      دو سری فروشندگان ماهی بی فلس (غیر پولک دار ) را که فروش آن حرام بود می زد ،
      و میفرمود : ((ای فروشندگان ماهی هایی که مسخ شده بنی اسرائیل اند و ای لشگر
      بنی مروان ))
      ((فرات بن احنیف )) سوال کرد : لشکر بنی مروان چه کسانی هستند ؟
      حضرت علی (ع) فرمود:
      آنها گروهی بودند که ریش های خود را می تراشیدند و سبیلهایشان را تاب می دادند ، و در
      اثر این دو گناه مسخ شدند و به شکل حیوانات در آمدند
      (اصول کافی،باب ترجمه فارسی ج2، ص 252 ، )




      فایده موی سر و ریش
      1- نعمت و لباس خداوند :
      پیامبر (ص) فرمود : مو و (ریش) زیبا لباسی است که خداوند داده بنابراین آن را گرامی
      بدارید . (مکارم الخلاق ص 70 )

      2- سبب بر آورده شدن حاجت :
      امام صادق (ع) در تفسیر آیه 31 سوره اعراف که می فرماید : زینت خودتان را در هنگام
      مسجد رفتن همراه داشته باشید فرمود :
      شانه کردن ، مو (و ریش) را زیبا می نماید و باعث بر آورده شدن حاجت می گردد
      (مکارم الخلاق ص 70 )

      3- مانع وبا :
      و همچنین آن حضرت (ع) فرمود :
      شانه کردن موی سر وریش غم و غصه و وبا را از بین می برد (و موجب شادابی میگردد)

      4- جلوگیری از درد دندان :

      و نیز آن حضرت (ع) فرمود :
      شانه کردن ریش ، دندان ها را محکم می سازد .

      5- باعث قطع بلغم :
      امام صادق (ع) فرمود : شانه کردن موی سر ( و ریش ) بلغم را قطع می کند

      6- دور کننده فقر و درد :
      امام صادق (ع) فرمود : شانه کردن موی سر (و ریش) سبب از بین رفتن فقر و درد می گردد
      (مکارم الخلاق ص 71 )

      7- منشاء برکت :
      رسول گرامی اسلام (ص) فرمود :
      شانه زدن ریش ها رزق و روزی را زیاد می گرداند .
      (تفسر صافی ج 3 ،ص189 ذیل آیه سوره اعراف )

    6. #5
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 161 صلوات : 160
      مورد صلوات: 443 در 113
      حضور : 2 ساعت 22 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 4 وبلاگ :
      sosme آنلاین نیست.



      پیامبر اسلام فرمودند:
      « ان المجوس جَزُّوا لحَََاهُم و وَفَّرُوا شَواِربَهُم و انا نحن نَجُزُّ الشوارب و نعفی اللُّحَی و هی الفطرﺓ »
      مجوسیان ریش های خود را می تراشند و سبیل ها را بلند نگه می دارند. ولی ما مسلمین سبیل های خود را کوتاه کرده و محاسن را بلند نگه می داریم و این مطابق فطرت است. (وسائل الشیعه، جلد 2، ص 116، حدیث 1659 - مسائل جدید ص 76 بنقل از سفینه البحار 2\508)


      كوتاه كردن سبيل و بلند كدن ريش مطابق فطرت است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
      به چه رویی سخن از شادی ما میگویید؟ دستتان خونی و از عدل خدا میگویید ؟....



    7. صلوات ها 2 : simorgh777,آشنای قریب
    8. #6
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 66 صلوات : 296
      مورد صلوات: 274 در 65
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      hakim آنلاین نیست.



      احكامى كه فلسفه آنها در قرآن و روايات بيان نشده يا پيشوايان معصوم(عليهم السلام) آنها را بيان كرده اند ; ولى به دست ما نرسيده است . در اين مورد ممكن است با دليلهاى عقلى يا تجربى به بخشى از حكمتهاى آن پى ببريم ; مانند فوايدى كه از نظر بهداشتى براى ختنه كردن ثابت شده ; ولى به هر حال ، چون علم و عقل ما محدود است ، نمى توانيم فلسفه كامل آن را به دست آوريم .
      در اين مورد ، چون مى دانيم كه خداوند ; دانا ، حكيم و مهربان است ، و احكام و دستورهايش داراى مصالح و فوايدى است ـ كه عمل به آنها سعادت و خوشبختى دنيا و آخرت ما را تأمين مى كند ـ به همين جهت به آنها عمل مى كنيم و فلسفه آن را ندانيم ; همان گونه كه داروى پزشكِ معالج خود را مصرف مى كنيم و فلسفه آن را نمى دانيم ; زيرا به دانش و تخصص وى در رشته پزشكى معتقديم و مى دانيم كه او ، منظورى جز معالجه و بهبود ما ندارد و نسخه اى به ما مى دهد كه به نفع ما باشد نه به ضرر ما ; علاوه بر آن ، اصل در احكام و فروع دين ، تعبد و تسليم در برابر فرمان خداست نه تسليم در برابر فلسفه حكم ; به همين جهت ، ما از دستورهاى الهى پيروى مى كنيم ; چه فلسفه آن را بدانيم و چه ندانيم .
      آرام باش ،توكل كن،تفكر كن،آستين ها را بالا بزن آنگاه دستان خداوند را ميبيني كه زودتر از تو دست به كار شده اند.

    9. #7
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 492 صلوات : 4,288
      مورد صلوات: 3,565 در 492
      حضور : نامشخص
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عترت آنلاین نیست.



      کوتاه کردن سبیل ،کاررابرای خوردن واشامیدن اسان می کندوبه رعایت بهداشت نزدیک تراست وبلندنمودن محاسن به مردجلوه ای مردانه بخشیده وسبب تمایزاو از زن می شود.این که درکلام معصومین علیهمالسلام ان را مطابق فطرت دانسته اند دارای حکمت های فروانی است که بخشی از ان در پاسخ های پیشین امدامید باتدبر وتامل کافی انهاراپذیراباشید.

    10. #8
      کارشناس پاسخگوي تاريخي
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 444 صلوات : 2,978
      مورد صلوات: 2,048 در 423
      حضور : نامشخص
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدر آنلاین نیست.



      خانم sosme سلام
      درباره سند این حدیث و محتوای ان در اسک قران بحث فراوانی شده بدانجا بنگرید

    11. #9
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 6 صلوات : 19
      مورد صلوات: 32 در 6
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سبحان آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط sosme نمایش پست ها
      پیامبر اسلام فرمودند:
      « ان المجوس جَزُّوا لحَََاهُم و وَفَّرُوا شَواِربَهُم و انا نحن نَجُزُّ الشوارب و نعفی اللُّحَی و هی الفطرﺓ »
      مجوسیان ریش های خود را می تراشند و سبیل ها را بلند نگه می دارند. ولی ما مسلمین سبیل های خود را کوتاه کرده و محاسن را بلند نگه می داریم و این مطابق فطرت است. (وسائل الشیعه، جلد 2، ص 116، حدیث 1659 - مسائل جدید ص 76 بنقل از سفینه البحار 2\508)


      كوتاه كردن سبيل و بلند كدن ريش مطابق فطرت است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
      در مورد روایت مورد بحث که اشکال کننده به کلمه فطرت به دیده تعجب نگریسته اند؛
      ابتدا باید توجه داشت که فطرت معانی مختلفی دارد و نمی شود با یک معنا تمام واژه ها را موردبررسی قرار داد.
      در لغتنامه لسان العرب ذکر شده است که فطرت دوگونه است :

      1-فطرت اولیه : بمعنای ویژگیهای خاص انسان که از خلقت ابتدایی او در رحم مادر در او شکل می گیرد.

      2-فطرت ثانویه : (و هی الکلمة التی یصیر بهاالعبد مسلما ... فتلک الفطرة للدین) فطرت ثانویه ، فطرت دین شمرده شده است که از نشانه های شخص مسلم است نه فطرت اولیه شخص که با آن زاده شده است.


      در مورد روایت فوق الذکر نیز فطرت دقیقا به معنای دوم آن به کار رفته است.کمااینکه

      در لغتنامه ی مجمع البحرین هم معنای فطرت ثانویه یعنی دین و سنت برای این روایت

      آورده شده است:

      " في حديث أهل البيت ع: نحن نجزالشوارب و نعفي اللحى و هي الفطرة
      أي الدين و السنة.
      و مثله قص الأظفار من الفطرة
      و مثله إن الله أعطى محمدا ص الفطرة الحنيفية السهلة لا رهبانية و لا سياحة "

      "در حدیث اهل بیت (ع) :ما شوارب خود را کوتاه کرده و محاسن را بلند میکنیم و این فطرت است.
      یعنی دین و سنت است.
      و مثال فطرت ثانویه (که از دین و سنت است) کوتاه کردن ناخن است.
      و مثال(دیگر از) فطرت :همانا خداوند عطاکرد به محمد (ص) دین حنیف سهله نه رهبانیت و نه عزلت نشینی."
      ویرایش توسط سبحان : ۱۳۸۸/۱۱/۱۶ در ساعت 06:58 PM

    12. #10
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 161 صلوات : 160
      مورد صلوات: 443 در 113
      حضور : 2 ساعت 22 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 4 وبلاگ :
      sosme آنلاین نیست.

      چشمک یکی از دلایل کم پشت بودن ریش مردان!!




      یکی از دلایل کم پشت بودن ریش برخي مردان!!


      عمرو بن عاص به امام حسین ع گفت: براى چيست كه ريش شما خاندان بنى هاشم از ريش ما بنى اميه پرپشت‏تر است!؟ امام حسين عليه السّلام (آيه 58 سوره اعراف را خواند كه ميفرمايد:) وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِداً يعنى گياه شهر و زمين پاك و پاكيزه به اجازه خدا ميرويد. ولى آن مكانى كه خبيث باشد جز خار و خسك چيزى خارج نميكند! معاويه متوجه عمرو عاص شد و گفت: تو را به آن حقى كه من بگردن تو دارم ساكت شو؟ زيرا اين حسين پسر على بن ابى طالب است!!
      برگرفته ازکتاب : بحارالانوار جلد ۴۴ صفحه ۲۰۵
      به چه رویی سخن از شادی ما میگویید؟ دستتان خونی و از عدل خدا میگویید ؟....



    صفحه 1 از 9 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    موضوعات مشابه

    1. آیا این مورد هم حق تالیف و چاپ محسوب میشه؟؟
      توسط binammm در انجمن حقوق چاپ، تأليف و...
      پاسخ: 7
      آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۳, 01:49 PM
    2. چرا شیعیان به حدیث ثقلین عمل نمی کنند؟؟!!
      توسط عمر فاروق در انجمن شیعه شناسی
      پاسخ: 79
      آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۴, 08:09 PM
    3. روزه مستحبی و روزه قضا باهم ؟؟
      توسط H a n a در انجمن متفرقه
      پاسخ: 2
      آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۱, 02:32 PM
    4. پاسخ: 1
      آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۳۰, 07:18 PM
    5. ساخت فلزیاب چه حکمی داره؟؟
      توسط maedeh-r در انجمن ساير موارد
      پاسخ: 4
      آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۱۱, 05:00 PM

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 81

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •