• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 34

    موضوع: اخلاص چیست؟

    جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
    1. #1
      عضو ثابت
      عضویت : جنسیت مهر 1388
      نوشته : 984 صلوات : 1,838
      مورد صلوات: 7,797 در 967
      حضور : 2 روز 8 ساعت 57 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 1
      گالری : 7 وبلاگ :
      valayat آنلاین نیست.

      اخلاص چیست؟




      در بني اسرائل عا بدي بود ،به او گفتند :در فلان مکان درختي است که مردم آن را مي پرستند عابد خشمناک شد و تبر بردوش گذاشت تا برود آن درخت را قطع کند .شيطان به صورت پيرمردي دراه او آمد و گفت:کجا ميروي ؟
      عابد گفت :ميروم تا درخت مورد علاقه مردم را قطع کنم ،تا مردم خدا را بپرستند نه درخت را، شيطان گفت :از اين کار دست بردار ،خداوند رسولاني دارد ، اگر قطع اين درخت لازم بود خداوند آنان را مي فرستاد تا آن درخت را قطع کنند،من نمي گذارم درخت را قطع کني و باعابد گلاويز شد، عابد شيطان را بر زمين زد .شيطان گفت مرا رها کن تا پيشنهادي به تو بدهم و آن پيشنهاد اين است که من روزي دودينا زير بالش تومي گذارم

      عابد گفت اين بهتر است از قطع درخت، روزي يک دينار آن را صدقه ميدهم و يک دينار آن را هم خرج خودم ميکنم .عابد دو روز در زير بالش خود دو دينار ديد وخرج کرد ولي روز سوم از دينار خبري نبود و ناراحت شد و تبر را برداشت تا برود و درخت را قطع کند . شيطان در راهش آمد وگفت ديگر نمي تواني درخت را قطع کني و با عابد گلاويز شد و عابد را برزمين زد .عابد گفت چرا آن دفعه من پيروز شدم و اين دفعه تو پيروز شدي؟

      شيطان گفت دفعه اول تو براي خدا و با اخلاص قصد قطع درخت را داشتي لذا خداوند تو را بر من مسلط کرد .و اين باربراي خود و دينار خشمگين شدي و من بر تو مسلط شدم

      آدرس يکصد موضوع 500 داستان ص43



      برگرفته از وب: http://www.tavasool.parsiblog.com/
      ویرایش توسط valayat : 29-08-1388 در ساعت 12:41

    2.  

    3. #2
      عضو ثابت
      عضویت : جنسیت مهر 1388
      نوشته : 984 صلوات : 1,838
      مورد صلوات: 7,797 در 967
      حضور : 2 روز 8 ساعت 57 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 1
      گالری : 7 وبلاگ :
      valayat آنلاین نیست.



      تصور کنيد اگر در جامعه اي همه مردم يا اکثر آنها فعاليت هاي روز مره اشان را فقط به خاطر رضايت خداوند انجام دهند و در مقابل خدماتي که انجام ميدهند انتظار تشکر از ديگران نداشته باشند و سعي کنند به طور پنهاني به حوائج يکديگر رسيدگي کنند چه اتفاقي ميافتد، ديگر پست و مقام انسان را مغرور نميکند ديگر بي عدالتي جايگاه خود را از دست ميدهد و خداوند هم همين را از بشر ميخواهد همان طور که در سوره مبارک انبياءدرآيه25 به اين نکته مهم اشاره فرموده:

      و ما هيچ پيامبري پيش از تو نفرستاديم مگر آنکه به او وحي کرديم که:خدايي جز من نيست ،بنابر اين مرا پرستش کنيد

      وقتي که انسان کاري را به خاطر ديگران انجام ميدهد در واقع او را پرستش نموده است پس به اين نتيجه ميرسيم که اجراء اعمال مخلصانه چه فوائد خوبي را خواهد داشت و اين امر در سياست نيز جريان دارد به اين صورت که سياست مداران جامعه اگر خداوند را در نظر داشته باشند وا عمال خود را براي او خالص کردانند مطمئنا دچار مکر و فريب ديگران نخواهند شد و هميشه به رضايت خداوند که خدمت به خلق خداوند است فکر خواهند کرد.

      البته اين نکته را هم فراموش نکنيم که اين جامعه و سياست داخل آن را من و شما و دوستان ما و.....تشکيل ميدهد پس بايد از خودمان شروع کنيم!!!

      به اميد چنين روزي!!!!

    4. #3
      عضو خودماني
      عضویت : جنسیت مهر 1388
      نوشته : 1,891 صلوات : 10,128
      مورد صلوات: 10,228 در 1,811
      حضور : 17 ساعت 14 دقیقه
      دریافت : 20 آپلود : 0
      گالری : 73 وبلاگ : 0
      حرم امن الهی آنلاین نیست.

      اخلاص چیست؟




      لطفا در مورد اخلاص توضیح دهید.

      انسان باید چه مراحلی را طی کند تا به اخلاص دست یابد؟؟؟

      «من أخلص لله أربعين صباحا فجر الله ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه»

      بحار، ج 67، ص .249



      قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

      قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


      صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
      ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

      بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

    5. #4
      کارشناس پاسخگوی انجمن کلام و عقاید
      عضویت : جنسیت مهر 1388
      نوشته : 3,980 صلوات : 16,161
      مورد صلوات: 23,875 در 3,850
      حضور : 6 روز 1 ساعت 36 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      طاها آنلاین نیست.





      برای عبادت ها شرایطی تعیین شده است که مهم ترین آن، اخلاص در نیت است. اهمیت اخلاص در اعمال، تا آنجاست که عمل بی اخلاص، نه تنها مقرب نیست، یعنی شخص را به خدا نزدیک نمی کند، بلکه موجب دور شدن از بساط قرب ربوبی جَلّ وعَلی می شود.
      آیه های قرآنی بسیاری در این موضوع وارد شده است از جمله:

      «قُلْ إِنّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّینَ؛ بگو همانا من مأمورم که خدا را پرستش کنم و دینم را برای او خالص گردانم». (زمر: 11)

      «وَ ادْعُوهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ؛ بخوانید خدا را از سر اخلاص و در هر عبادت رو به سوی او آرید». (اعراف: 29)

      «قُلِ اللّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَهُ دینی؛ بگو من خدای را می پرستم و دینم را خاص و خالص برای او می گردانم». (زمر: 14)

      حذیفة بن یمان می گوید:

      از پیامبر اکرم (ص) معنای اخلاص را پرسیدم.
      حضرت فرمود: من از جبرئیل و او از خدا سؤال کرد. خدای سبحان نیز فرمود
      : اخلاص سری است از اسرار من که در دل محبوب خود قرار می دهم.

      پس، اخلاص که محور اساسی در نیت است، حکمتی ملکوتی دارد که کسی جز محبوب خدا به آن نمی رسد.

      یکی از راه های شناخت هرچیز، شناخت طرف مقابل آن است. در مقابل اخلاص که صفتی پسندیده و نیکوست، ریا قرار دارد.

      ریا، یعنی اینکه به مردم نشان دهد برای خدا کار می کند، در حالی که برای خدا نباشد. ریا در متن کارهای عبادی، به بطلان عمل می انجامد.

      ازاین رو، در عبادت ها نیت را شرط می کنند و ریا را باطل کننده عمل می دانند.



      بالاترین مرتبه اخلاص

      بالاترین مرتبه اخلاص، آن است که هرگاه شخص عملی را انجام می دهد، به کمترین اجر در دو عالم چشم نداشته باشد و نظر او فقط رضای حق تعالی باشد و به جز او، مقصود و مطلوبی نداشته باشد.
      این مرتبه از اخلاص، اخلاص صدیقین است و به این مرحله نمی رسد، مگر کسانی که در دریای عظمت الهی غرق گشته اند و واله و جیران محبت اویند
      .


      رسیدن به این مرتبه از اخلاص فراهم نیست، مگر اینکه از همه خواهش های نفسانی دست برداری و پشت پا بر هوا و هوس زنی و دل خود را مشغول فکر و صفات و افعال پروردگار خود کنی.
      وقت خود را به مناجات او صرف کنی تا انوار جلال و عظمت او بر ساحت دل تو پرتو افکند و محبت و انس با او در دل تو جای گیرد
      .


      پست ترین مرتبه اخلاص؛ توهم اخلاص

      پست ترین مرتبه اخلاص، آن است که در عمل خود قصد ثواب و خلاصی از عقاب داشته باشی و چه بسا عبادت هایی که در انجام آنها خود را به سختی می افکنی و آن را خالص از برای خدا می پنداری، حال آنکه به خطا رفته ای.

      از شخصی حکایت می کنند که گفت: سی سال نماز خود را که در مسجد در صف اول خوانده بودم، قضا کردم.
      به جهت اینکه یک روز به خاطر عذری به مسجد دیر آمدم و در صف اول جا نبود، در صف دوم ایستادم.
      در نفس خود خجالتی یافتم از اینکه مردم مرا در صف دوم ملاحظه کردند. دانستم که در این سی سال، دیدن مردم مرا در صف اول باعث اطمینان خاطر من بود و من به آن شاد بودم و به آن آگاه نبودم
      .

      چه بسا در روز قیامت، اگر پرده ها کنار برود و اعمال آدمی با دقت خداوندی محاسبه شود، بر آدمی معلوم گردد که بسیاری از کارهای او از روی ریا بوده است، حال آنکه او می پنداشت برای خدا کار می کرده است.

      چنان که خداوند در قرآن می فرماید: «وَبَدالَهُمْ سَیَّئاتُ ما عَمَلُوا؛ ظاهر شود از برای ایشان بدی های آنچه کرده اند». (جاثیه: 33
      )

      پس، چون روز قیامت فرا رسد و غش اعمال ظاهر شود، به جز روسیاهی و ندامت چیزی نماند.
      امام علی (ع):

      النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا

      مردم دشمن چیزی هستند که به آن جاهلند.

    6. #5
      عضو خودماني
      عضویت : جنسیت مهر 1388
      نوشته : 1,900 صلوات : 2,557
      مورد صلوات: 12,768 در 1,821
      حضور : 1 ساعت 9 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 39 وبلاگ :
      محمد آنلاین نیست.

      تداوم اخلاص در عمل




      یکی از مشکل ترین کارها، تداوم اخلاص در اعمالی است که انسان برای خداوند انجام می دهد. احیاناً، اخلاص در عمل و استمرار برآن، مشکل تر از انجام اصل عمل است. امام صادق (ع) می فرماید:" باقی ماندن بر عمل خالصانه، سخت تر از اصل انجام عمل است".[i]

      بنابراین، در فرهنگ اسلام، نه تنها حُسن فعلی (خوب بودن عمل) لازم است، بلکه حسن فاعلی (با نیت خالصانه انجام دادن) نیز در قبولی اعمال شرط شده است. مضافاً بر این که تنها انجام خالصانۀ اعمال، کافی نسیت.

      استمرار نیت خالصانه، شرط دیگر قبولی اعمال است. خداوند در قرآن به زیبایی، این مسئله را بیان کرده است. در باب صدقات (نیکی ها) می فرماید: "ای مؤمنان! صدقات خود را با منّت و آزار باطل نکنید، مانند کسی که برای ریا و نمایاندن به مردم مالش را انفاق می‏کند و به خدا و رستاخیز ایمان ندارد

      . پس حکایت آن چون تخته سنگی است که بر آن خاکی باشد و رگباری بر آن ببارد و خاک آن را بشوید. آنان به چیزی از آنچه حاصل نموده‏اند دست نیابند، و خداوند گروه کافران را هدایت نمی‏کند".[ii]

      این آیه در بیان حال کسانی است که اعمال نیک و با نیت خالصانه انجام می دهند، سپس به سبب منت گذاشتن و اذیت کردن (که نشان از نیت غیر خالص دارد)، عملش را باطل می کنند. خداوند این افراد را به ریا کارانی تشبیه کرده است که همۀ اعمالشان، از ابتدا و به سبب ریا، باطل است.

      پس همان طور که انجام عمل نیک، سفارش شده است، نگه داری از آن نیز، مهم شمرده شده است. انجام اعمال پسندیده، مثل به دست آوردن گوهری گرانبها است.

      وقتی شخص، چنین گوهری را به دست می آورد باید به خوبی از آن مواظبت کند تا بتواند در بازار قیامت آن را ارائه کند. خداوند می فرماید: "هر کس کار نیکی بیاورد، ده چندان آن پاداش دارد، و هر کس کار بدی بیاورد، جز مانند آن مجازات نشود، و بر آنها ستم نرود".[iii]

      همان طور که در آیۀ مورد نظر می بینید، خداوند نمی فرماید: "هر کس کار خوب انجام دهد"، بلکه می فرماید: "هرکس کار خوب را با خود بیاورد". بنابر این، معنای آیه این است که انسان باید بعد از انجام کار های نیک و حسنات، شرایطی را مهیا کند، تا بتواند این اعمال صالح را با خود به سرای باقی بیاورد.[iv] لذا باید از هرگونه ریا، منت گذاشتن و .. که باعث از بین رفتن حسنات می شود، خود داری کند.

      از برخی روایات، چنین استفاده می شود که اگر شخص، در اعمالش مقداری هم برای غیر خدا انجام دهد، مورد قبول واقع نمی شود.
      امام صادق (ع) می فرماید: خداوند فرموده است. من بهترین شریک هستم. هر گاه کسی عملی را هم برای من و برای غیر من انجام دهد، تا خالصانه انجام ندهد، مورد قبول من واقع نمی شود. (و همه آن عمل را به شریکم می دهم)v

      [i] کلینی، کافی، ج 2، ص 16.

      [ii]بقره، 264.

      [iii]انعام، 160، "مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلا یُجْزی‏ إِلَّا مِثْلَها وَ هُمْ لا یُظْلَمُون‏".

      [iv]با استفاده از درس های تفسیر حضرت آیت الله جوادی آملی.

      [v]کافی، ج 2، ص 295، باب الریاء.
      ویرایش توسط طاها : 03-01-1389 در ساعت 23:04 دلیل: با اجازه
      از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
      زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

    7. #6
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      عضویت : جنسیت مهر 1388
      نوشته : 964 صلوات : 7,345
      مورد صلوات: 5,874 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب موانع اخلاص و راه‌كار رفع آنها




      حضرت استاد، نيتم خود ستايي نيست، لكن وقتي رفتارخود را با گذشته (2 يا 3 سال پيش) مقايسه مي‌كنم مي‌بينم كه خلوص نيت و حالاتم درسال‌هاي گذشته خيلي بهتر بوده است. گه‌گاه كه عبادت برادران مومن را در مسجد واماكني از اين قبيل مي‌بينم، بشدت غبطه مي‌خورم، و شوق عبادت در وجودم افزايشمي‌يابد. بنظرم حتی نمازهاي جماعتي را كه مي‌خوانم از كيفيت خوبي برخوردارنيستند.
      حضرت استاد، يك سال بعد از آمدنم به مسجد محلمان و آشنايي با دوستان،بعضي دوستان، گه‌گاه به من مي‌گفتند كه نماز جالب و... مي‌خواني! يعني ذهنم رامتوجه به چيزي كردند كه تا آن زمان به آن توجه نمي‌كردم، يعني از آن وقت به بعدهرگاه در جماعتي عبادتي را انجام مي‌دهم، ديگر ذهنم كامل متوجه عبادت نيست. و ديگرحس و حال خوبي در حين نماز ندارم. و گه‌گاه مجبورم كه در خانه نماز بخوانم.
      باراهنماييتان من را در حل اين مشكل ياري رسانيد

      .



      همان‌گونه که در مراتب تحصيل، تدريجاً درس‌هامشکل‌تر و پيچيده‌تر مي‌شود، در مراتب تکامل معنوي هم چنين است و انسان همواره بايدمواظب باشد که در دام‌هاي جديد شيطان نيافتد . اما در خصوص اخلاص در عبادت از يک سوبايد سعي کرد که زمينه وسوسه شيطان کم‌تر شود و از سوي ديگر اين احتياط موجب ترکعبادات بزرگ مانند نماز جماعت نگردد. شايد در بعضي از مراحل بهتر اين باشد کهنمازها و ساير عبادات شخصي را در تنهايي انجام دهيم، اما نمازهاي واجب را به جماعتبخوانيم؛ مخصوصاً که در حال نماز جماعت چندان فرصتي براي خودنمايي وجود ندارد وحالات خوش را مي‌توان در نماز جماعت به گونه‌اي پنهان کرد که ديگران متوجه نشوند. به هر حال هشدار مي‌دهيم که ترک نماز جماعت به بهانه دوري از ريا موجب روشني چشمشيطان است و يکي از دامهاي بزرگ او به شمار مي‌آيد



      پاسخگو : حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    8. #7
      عضو ماندگار
      عضویت : جنسیت خرداد 1389
      نوشته : 591 صلوات : 3,284
      مورد صلوات: 3,931 در 586
      حضور : 8 ساعت 9 دقیقه
      دریافت : 69 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      روشنا آنلاین نیست.



      با سلام
      يه جايي خوندم اخلاص يعني اين كه ستايش و نكوهش مردم پيش تو يكسان باشد

      در مورد اخلاص اقاي پناهيان سخنراني دارن سرچ كنيد ميتونيد پيداش كنيد

    9. #8
      عضو كوشا
      عضویت : جنسیت تیر 1389
      نوشته : 168 صلوات : 269
      مورد صلوات: 730 در 158
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      اعتماد آنلاین نیست.



      اخلاص از صفات برجسته مومنان است درروايت آمده :بااخلاص كسي است كه ازمردم چيزي نخواهد تاخودبدان دست یابد و هرگاه به دست آورد بدان راضی می شود و اگر چیزی در دستش باقی ماند در راه خدا می بخشد. و چون از مردم در خواستی نکرد به بندگی خود در برابر خداوند اقرار نمود و اگر به چیزی دست یافت و بدان راضی می شودواگدچیزی دردستش باقی مانددرراه خدا می بخشدو خدای بزرگ نیز او راضی است(سنن النبی ص 27)
      خلوص در لغت :خلوص بمعنى صاف شدن و بى‏خلط شدن است. راغب ميگويد: خالص مثل صاف است با اين فرق كه خالص آنست كه آميختگى آن از بين رفته باشد ولى صاف گاهى بآن گويند كه اصلا آميختگى ندارد. (اخلاص) دين براى خدا، آنست كه دين را از شرك بت پرستان و تثليث نصارى و تشبيه يهود و مطلق غير خدا، خالص و پاك و صاف كنيم. امّا (مخلص) و مخلصين بمعنى آنست كه خدا او را براى خود خالص كرده است و غير خدا را در آن نصيبى نيست چنانكه شيطان در باره آنها ميگويد:
      كه باغواء آنها راهى ندارم مثل وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ حجر: 39- 40

    10. #9
      عضو خودماني
      عضویت : جنسیت خرداد 1389
      نوشته : 1,221 صلوات : 16,515
      مورد صلوات: 12,208 در 1,240
      حضور : 11 روز 14 ساعت 17 دقیقه
      دریافت : 12 آپلود : 0
      گالری : 440 وبلاگ : 0
      فریاد : روا بود که گریبان ز هجر پاره کنم ◆ دلم هوای تو کرده بگو چه چاره کنم؟!
      بی حالت
      مشکاة آنلاین نیست.



      با سلام
      بنده مطالب دوستان رو خواندم و استفاده کردم اما پاسخ این سوال انگار در بین پست ها نبود:


      نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
      انسان باید چه مراحلی را طی کند تا به اخلاص دست یابد؟؟؟
      ممکنه لطفا در این مورد هم کارشناسان توضیح بدهند؟

      اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛

      به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لق لقه زبان آنهاست
      تا جایى گرد دین می گردند که معاش آنها تامین باشد
      و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى‏ شوند


      حسین ابن علی علیه السلام
      تحف العقول، ص 245





    11. #10
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      عضویت : جنسیت اردیبهشت 1389
      نوشته : 1,539 صلوات : 11,158
      مورد صلوات: 15,080 در 1,559
      حضور : نامشخص
      دریافت : 44 آپلود : 0
      گالری : 8 وبلاگ :
      عرفان آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط مـــریم نمایش پست ها
      با سلام
      بنده مطالب دوستان رو خواندم و استفاده کردم اما پاسخ این سوال انگار در بین پست ها نبود:




      ممکنه لطفا در این مورد هم کارشناسان توضیح بدهند؟

      سلام به مریم بزرگوار
      اگر اجازه بدهید درباره تعریف اخلاص و ویژگیهای آن بطور کامل بحث شود بعد به راه های کسب اخلاص می رسیم که عرض خواهد شد.

      خدا را هرگز فراموش مکن

    صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از 19-02-1393, 00:49 : 4

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •