جمع بندی آيا سر مبارك حضرت علي اصغر (ع) هم بر روي نيزه رفت؟

تب‌های اولیه

24 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آيا سر مبارك حضرت علي اصغر (ع) هم بر روي نيزه رفت؟

سلام عليكم

از كارشناسان تارخ سايت درخواست دارم بفرمايد كه ايا سر مبارك حضرت علي اصغر هم بر روي نيزه رفت است يا خير؟

اگر مي شوند مستند به تاريخ باشد و ارائه دهند ممنون مي شوم
فقط متون فارسي را در كنار عربي ارائه دهيد ممنون

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد مقداد

kheymegahabalfazl;436600 نوشت:
سلام عليكم

از كارشناسان تارخ سايت درخواست دارم بفرمايد كه ايا سر مبارك حضرت علي اصغر هم بر روي نيزه رفت است يا خير؟

اگر مي شوند مستند به تاريخ باشد و ارائه دهند ممنون مي شوم
فقط متون فارسي را در كنار عربي ارائه دهيد ممنون

با عرض سلام و ادب

در اين ارتباط ما به دليل خاصى در کتب تاريخ و مقتل بر نخورديم.

از برخی نقل های مقاتل اینگونه استفاده می شود که امام حسین(ع) بعد از شهادت علی اصغر بر پیکرش نماز خوانده و سپس جنازه مطهرش را دفن کرده بود.(مقتل الحسين خوارزمي، ج2، ص 32)

[="Navy"]کلاً خیلی از مطالب مقاتل که مشهور شده اگه تحقیق بشه پی می‌بریم که متأسّفانه هیچ اصلی ندارند.

ان شاء الله حجّت خدا تشریف بیاورد و خودش یک مقتل حقیقی را بخواند.[/]

Hadi99g;436999 نوشت:
کلاً خیلی از مطالب مقاتل که مشهور شده اگه تحقیق بشه پی می‌بریم که متأسّفانه هیچ اصلی ندارند.

ان شاء الله حجّت خدا تشریف بیاورد و خودش یک مقتل حقیقی را بخواند.

دوست عزيز اگر شما چنين مطلبي را داريد ارسال كنيد

از همه دوستان در خواتس دارم اگر ذر اين زمينه مطلبي دارند ارسال كنند ممنون مي شوم

با سلام و عرض ادب
در منابع متقدم سخنی از به نیزه زدن سر مبارک حضرت علی اصغر(ع) وجود ندارد اما این مطلب در منابع متاخر آمده است از جمله میتوان به کتاب ریاض القدس مرحوم صدر الدین قزوینی اشاره کرد البته در این کتاب مطالب غیر مستند زیاد است.

سید محسن;437113 نوشت:
القدس مرحوم صدر الدین قزوینی

اگر مطالب عربي اينبزگوار را بياوريد ممنون مي شوم

[="Arial Narrow"][="Teal"]

سید محسن;437113 نوشت:
با سلام و عرض ادب
در منابع متقدم سخنی از به نیزه زدن سر مبارک حضرت علی اصغر(ع) وجود ندارد اما این مطلب در منابع متاخر آمده است از جمله میتوان به کتاب ریاض القدس مرحوم صدر الدین قزوینی اشاره کرد البته در این کتاب مطالب غیر مستند زیاد است.

با سلام و احترام
از علما و بزرگان کسی هست با سند و اثبات بگنند که در تاریخ هیچ جا ثبت نشده یا اگر ثبت نشده درست نیست سر بر نی کردن حضرت علی اصغر (ع)را؟

و اینکه خیلی روضه خوان ها شب هفتم محرم میخوانند درست هست که یک ملعونی گفت دیدم امام حسین (ع) چیزی رو پشت خیمه خاک کردند و رفتند و از خاک در آوردند و سر از تن حضرت علی اصغر(ع) جدا کردند و بر روی نی کردند؟اگر هست سند تاریخی معتبر بذارید...
و اینکه میخوانند که دو سر خیلی بین سرهای بر روی نیزه خودنمایی میکرد یکیش سر حضرت علی اصغر به دلیل کوچکیش درست؟![/]

ashr;442699 نوشت:
[=Arial Narrow]

با سلام و احترام
از علما و بزرگان کسی هست با سند و اثبات بگنند که در تاریخ هیچ جا ثبت نشده یا اگر ثبت نشده درست نیست سر بر نی کردن حضرت علی اصغر (ع)را؟

و اینکه خیلی روضه خوان ها شب هفتم محرم میخوانند درست هست که یک ملعونی گفت دیدم امام حسین (ع) چیزی رو پشت خیمه خاک کردند و رفتند و از خاک در آوردند و سر از تن حضرت علی اصغر(ع) جدا کردند و بر روی نی کردند؟اگر هست سند تاریخی معتبر بذارید...
و اینکه میخوانند که دو سر خیلی بین سرهای بر روی نیزه خودنمایی میکرد یکیش سر حضرت علی اصغر به دلیل کوچکیش درست؟!

ا عرض سلام و ادب.

همانگونه که عرض شد در منابع معتبر مطلبی دال بر روی نیزه رفتن سر مطهر آقا علی اصغر نشده است.لذا این مطالبی که توسط مداح ها خوانده می شود،مستند نمی باشد و مناسب است سخنرانان و مداحان مطالبی را طرح کنند که دارای سند معتبر و قابل اعتنا باشد.

[="Arial Narrow"][="Teal"]

مقداد;444767 نوشت:

ا عرض سلام و ادب.

همانگونه که عرض شد در منابع معتبر مطلبی دال بر روی نیزه رفتن سر مطهر آقا علی اصغر نشده است.لذا این مطالبی که توسط مداح ها خوانده می شود،مستند نمی باشد و مناسب است سخنرانان و مداحان مطالبی را طرح کنند که دارای سند معتبر و قابل اعتنا باشد.

امروز یک مداحی در مجلسی مصمم میگفت که در کتابهای شیخ عباس قمی این موضوع و داستان ملعون که از پشت خیمه میاره چون یک سر کم داشتن و سر حضرت علی اصغر خود نمایی میکرده روی نی رو نوشته میشه اگر هست نشون بدین این رو و گفت در کتابها خونده...درسته؟[/]

ashr;444994 نوشت:
داستان ملعون که از پشت خیمه میاره چون یک سر کم داشتن (و از پشت خیمه ها...)
میشه سند این روایت رو بیارید؟ تشکر.

ashr;444994 نوشت:
[=Arial Narrow]

امروز یک مداحی در مجلسی مصمم میگفت که در کتابهای شیخ عباس قمی این موضوع و داستان ملعون که از پشت خیمه میاره چون یک سر کم داشتن و سر حضرت علی اصغر خود نمایی میکرده روی نی رو نوشته میشه اگر هست نشون بدین این رو و گفت در کتابها خونده...درسته؟

با عرض سلام و ادب.

بنده دو کتاب از کتابهای شیخ عباس قمی بنامهای نفس المهموم و منتهی الامال را بررسی کردم چنین مطلبی پیدا نکردم.مناسب بود از مداح محترم آدرس این مطلب را می پرسیدید.

[="Arial Narrow"][="Teal"]

مقداد;445017 نوشت:

با عرض سلام و ادب.

بنده دو کتاب از کتابهای شیخ عباس قمی بنامهای نفس المهموم و منتهی الامال را بررسی کردم چنین مطلبی پیدا نکردم.مناسب بود از مداح محترم آدرس این مطلب را می پرسیدید.

بنده پرسیدیم فقط گفته شد که شیخ عباس قمی گفتند و در کتابها هست ..
و این داستان پشت خیمه رو کی گفته؟!!!!!!

ashr;445020 نوشت:
[=Arial Narrow]

[=arial narrow]بنده پرسیدیم فقط گفته شد که شیخ عباس قمی گفتند و در کتابها هست ..
و این داستان پشت خیمه رو کی گفته؟!!!!!!

اینکه نشد سند.نام کتاب،صفحه چند؟!

د رمورد دفن بدن علی اصغر(ع) پشت خیمه ها برخی منابع اشاره کردند.از جمله:مقتل الحسين خوارزمي، ج2، ص 32.

[="Arial Narrow"][="Teal"]

مقداد;445024 نوشت:

اینکه نشد سند.نام کتاب،صفحه چند؟!

د رمورد دفن بدن علی اصغر(ع) پشت خیمه ها برخی منابع اشاره کردند.از جمله:مقتل الحسين خوارزمي، ج2، ص 32.

درسته بنده هم چنین سندی رو معتبر ندونستم...

اینکه ملعونی میگه دیدم امام چیزی پشت خیمه دفن کرد و رفت چون سر کم آورده بودن یکی از سران قبیله و سر حضرت علی اصغر را جدا و بر روی نی گذاشت رو گفتم سندش رو میخوام....

ashr;445025 نوشت:
[=Arial Narrow]

[=arial narrow]درسته بنده هم چنین سندی رو معتبر ندونستم...

[=arial narrow]اینکه ملعونی میگه دیدم امام چیزی پشت خیمه دفن کرد و رفت چون سر کم آورده بودن یکی از سران قبیله و سر حضرت علی اصغر را جدا و بر روی نی گذاشت رو گفتم سندش رو میخوام...[=arial narrow].

سندش را از کی می خواهید؟

اگر ا زبنده سند این مطلب را می خواهید که خدمت شما عرض کردم چنین مطلبی در منابع نیامده است.

[="Arial Narrow"][="Teal"]

مقداد;445029 نوشت:

سندش را از کی می خواهید؟

اگر ا زبنده سند این مطلب را می خواهید که خدمت شما عرض کردم چنین مطلبی در منابع نیامده است.

یک دنیا تشکر...
جواب شما برای حقیر حجت هست..بله خیالم راحت شد که درست معترض شدم...[/]

مقداد;445024 نوشت:
مقتل الحسين خوارزمي
اینکه سنی هست نمیشود بهش اطمینان کرد. کارشناس عزیز از منابع امامیه ذکر میفرمائید؟

dfffd;445060 نوشت:
اینکه سنی هست نمیشود بهش اطمینان کرد. کارشناس عزیز از منابع امامیه ذکر میفرمائید؟

با عرض سلام و ادب

دوست بزرگوار در نقل حوادث تاریخی،صرف سنی بودن مشکلی ایجاد نمی کند.آنچه مذهب و گرایشات دینی د رآن دخیل است نقل قولهایی است که مربوط به مسائل فقهی و اعتقادی می باشد.البته برای نقد و بررسی مطالب تاریخی هم ملاکهایی داریم که این نقل در مورد دفن بدن حضرت علی اصغر با توجه به آن ملاک ها اشکالی ندارد.

تشکر. میشه این معیار هارو بصورت تیتروار بیان بفرمایید که به علم من حقیر هم افزوده شود؟

مقداد;445228 نوشت:
برای نقد و بررسی مطالب تاریخی هم ملاکهایی داریم که این نقل در مورد دفن بدن حضرت علی اصغر با توجه به آن ملاک ها اشکالی ندارد.

dfffd;445942 نوشت:
تشکر. میشه این معیار هارو بصورت تیتروار بیان بفرمایید که به علم من حقیر هم افزوده شود؟

با عرض سلام و ادب

ملاک های نقد و بررسی گزارشات تاریخی:

برای تحقیق در مورد یک واقعه تاریخی علاوه بر در اختیار داشتن منابع دست اول در رابطه با موضوع مورد نظر،یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار داد آشنایی با ملاکهای نقد متن گزارشات تاریخی است. این ملاکها عبارتند از:

1. قرآن؛ گزارشاتی که با متن و صریح قرآن منافات دارند باید رد شوند.

2. عقل؛ اگر گزارش تاریخی مستلزم اجتماع نقیضین باشد، قابل قبول نیست.

3. تاریخ؛ در متون تاریخی یکسری گزارشات داریم که مورد اتفاق همه مورخین است، و با کمک این گزارشات قطعی تاریخی میتوانیم گزارشات دیگر را نقد و بررسی کنیم.

4. جامعه شناسی؛ یعنی شرایط جامعه ای را که حادثه در آن واقع شده است بشناسیم.

5. زبان شناسی؛ در برخی گزارشات اصطلاحاتی وجود دارد که براساس زبان شناسی معلوم میشود که درآن زمان این اصطلاحات وجود داشته یا نداشته است.

6. علم؛ اگه چیزی توسط علم ثابت شد و قطعیت یافت، ما گزارشات تاریخی مخالف با این علم را نقد میکنیم.

7. مبانی کلامی؛ اگر گزارشی تاریخی با مبانی کلام ای که در جای خود و با دلیل ثابت شده است، منافات داشته باشد، ما آن گزارش را نقد و بررسی خواهیم کرد. مثلاً اگر یک گزارش تاریخی در مورد یکی از انبیاء یا ائمه(ع) با عصمت آنان منافات داشته باشد، آن گزارش را مورد نقد قرار خواهیم داد.

حال با کمک این ملاکها و با مراجعه به منابع دست اول میتوانیم یک واقعه تاریخی را مورد تحقیق و بررسی عالمانه قرار دهیم، و برای استناد به مطالب تاریخی باید این ملاکها را مد نظر داشته باشیم، و نمی توانیم بطور قطع حکم به اعتبار تمام مطالب هیچ کتابی کنیم، جز قرآن کریم.

[=Arial Narrow]

[=arial narrow]با سلام و احترام
با استناد به این روضه
http://sound.tebyan.net/newindex.asp...&MusicID=80260 آیا سر حضرت علی اصغر (ع) در مجلس عبیدالله در طشت بود در کنار سر امام (ع)؟اگر میشه با سند تاریخی معتبر...


ashr;447091 نوشت:
[=Arial Narrow]
[=arial narrow]با سلام و احترام
با استناد به این روضه
http://sound.tebyan.net/newindex.asp...&MusicID=80260 آیا سر حضرت علی اصغر (ع) در مجلس عبیدالله در طشت بود در کنار سر امام (ع)؟اگر میشه با سند تاریخی معتبر...


با عرض سلام و ادب

دوست عزیز! همانگونه که عرض شد ما در منابع نقل معتبری که به بر بریده شدن و بالای نیزه شدن سر مطهر آقا علی اصغر اشاره شده باشد نیافتیم.اگر مداح یا سخنرانی سند معتبر و قابل اعتمادی در اختیار دارد یا این مطلب را در آن دیده،باید سندش را ارئه فرماید.

پرسش:
آيا سر مبارك حضرت علي اصغر (ع) هم بر روي نيزه رفت؟

پاسخ:
با عرض سلام و ادب
در اين ارتباط ما به دليل خاصى در کتب تاريخ و مقتل بر نخورديم.
از برخی نقل های مقاتل اینگونه استفاده می شود که امام حسین(ع) بعد از شهادت علی اصغر بر پیکرش نماز خوانده و سپس جنازه مطهرش را دفن کرده بود.(1)

در نقل حوادث تاریخی،صرف سنی بودن مشکلی ایجاد نمی کند.آنچه مذهب و گرایشات دینی در آن دخیل است نقل قولهایی است که مربوط به مسائل فقهی و اعتقادی می باشد.البته برای نقد و بررسی مطالب تاریخی هم ملاکهایی داریم که این نقل در مورد دفن بدن حضرت علی اصغر با توجه به آن ملاک ها اشکالی ندارد.
ملاک های نقد و بررسی گزارشات تاریخی:

برای تحقیق در مورد یک واقعه تاریخی علاوه بر در اختیار داشتن منابع دست اول در رابطه با موضوع مورد نظر،یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار داد آشنایی با ملاکهای نقد متن گزارشات تاریخی است. این ملاکها عبارتند از:

1. قرآن؛ گزارشاتی که با متن و صریح قرآن منافات دارند باید رد شوند.
2. عقل؛ اگر گزارش تاریخی مستلزم اجتماع نقیضین باشد، قابل قبول نیست.
3. تاریخ؛ در متون تاریخی یکسری گزارشات داریم که مورد اتفاق همه مورخین است، و با کمک این گزارشات قطعی تاریخی میتوانیم گزارشات دیگر را نقد و بررسی کنیم.
4. جامعه شناسی؛ یعنی شرایط جامعه ای را که حادثه در آن واقع شده است بشناسیم.
5. زبان شناسی؛ در برخی گزارشات اصطلاحاتی وجود دارد که براساس زبان شناسی معلوم میشود که درآن زمان این اصطلاحات وجود داشته یا نداشته است.
6. علم؛ اگه چیزی توسط علم ثابت شد و قطعیت یافت، ما گزارشات تاریخی مخالف با این علم را نقد میکنیم.
7. مبانی کلامی؛ اگر گزارشی تاریخی با مبانی کلام ای که در جای خود و با دلیل ثابت شده است، منافات داشته باشد، ما آن گزارش را نقد و بررسی خواهیم کرد. مثلاً اگر یک گزارش تاریخی در مورد یکی از انبیاء یا ائمه(ع) با عصمت آنان منافات داشته باشد، آن گزارش را مورد نقد قرار خواهیم داد.
حال با کمک این ملاکها و با مراجعه به منابع دست اول میتوانیم یک واقعه تاریخی را مورد تحقیق و بررسی عالمانه قرار دهیم، و برای استناد به مطالب تاریخی باید این ملاکها را مد نظر داشته باشیم.

پی نوشتها:
(1). مقتل الحسين خوارزمي، ج2، ص 32.

موضوع قفل شده است