• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 5 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 48
    1. #1
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,900 صلوات : 2,557
      مورد صلوات: 12,733 در 1,823
      حضور : 1 ساعت 7 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 39 وبلاگ :
      محمد آنلاین نیست.

      نماز در اديان گوناگون




      نمازگزاري در آيين زرتشت
      نماز يکي از ارکان مهم آيين زرتشت است و زرتشتيان در راه دين داري و رسيدن به کمال به برپايي نماز امر شده اند. نماز زرتشتيان بسيار شبيه نماز مسلمانان بوده است که در پنج نوبت بايد همراه با دعاهاي مخصوص ادا مي شد. هم چنين مقدماتي براي انجام اين مراسم عبادي دارند که به مقدمات نماز در اسلام بي شباهت نيست. در کتاب ديانت زرتشتي آمده است: «زرتشتي ها هر 24ساعت را به 5 دوره يا گاه تقسيم مي کنند و آداب مذهبي تابع اين «پنج گاه» است. بر هر زرتشتي مومن فرض است که در هر يک از پنج دوره ادعيه و مناجات هاي خاص بخواند.(1) جان ناس در تاريخ جامع اديان خود مي گويد: افراد زرتشتي در هر وقت روز بخواهند مي توانند به تنهايي به درون آتشکده بروند و قبل از ورود به معبد دست و روي خود را با آب شسته...»(2)
      سرگرد لورنگ که خود يک زرتشتي است شرايطي را براي نماز زرتشتيان ذکر مي کند که بي شباهت به مقدمات نماز در اسلام نيست که عبارت اند از:
      1. پاک بودن تن از هرگونه کثافت و نجاست؛
      2. پاک بودن لباس از هرگونه پليدي؛
      3. شستن دست و صورت که همان وضو باشد؛
      4. پاک بودن جاي نماز از هرگونه پليدي و فساد؛
      5. غصبي نبودن محل نماز.(3)
      شباهت عجيب تر اين که در صورت نبودن آب به جاي وضو، بايد تيمم کنند.
      در بخش هاي مختلف اوستا پيروان زرتشت بر انجام نماز ترغيب و تشويق شده اند.(4) البته نه نمازي که فاقد روح و انس قلب باشد.(5)
      نمازگزاري در آيين يهود
      براي بررسي نماز در آيين يهود از سه منبع قرآن و روايات، تورات يا عهد عتيق و نويسندگان و مورخان صاحب نظر، مطالبي را نقل مي کنيم.
      حضرت موسي عليه السلام از همان آغاز رسالتش از سوي خداوند، به برپايي نماز مأمور مي شود. وقتي حضرت موسي عليه السلام با همسرش از مدين عازم مصر مي شود و در تاريکي و ظلمت شب نوري را در کنار طور مشاهده مي کند و چون به سوي آن مي رود تا شعله اي را از آن برگيرد و به سوي خانواده اش بازگردد، ندا مي آيد که: «انني أنا الله لا اله الا أنا فاعبدني و اقم الصلوه لذکري؛ همانا من الله هستم و معبودي جز من نيست. پس مرا عبادت کن و نماز را براي ياد من به پادار...» (طه:14) اين آيه علاوه بر نمازگزاري بر انس و حضور قلب و نماز در آيين يهود دلالت دارد. در آيه شريفه خداوند از آن رو خطاب به موسي مي فرمايد: «نماز را براي ياد من به پا دار» که برپاداشتن نماز براي خدا با نماز بدون روح که همراه انس و حضور قلب نيست منافات دارد. اين آيه بر نمازگزاري همراه با انس، در آيين يهود دلالت دارد. در منابع معتبر و اصيل ديني يهود نيز بر اين موضوع تأکيد شده است.(6)
      حضرت موسي عليه السلام در تداوم رسالت الهي خود با برادرش هارون عليه السلام به برپايي نماز امر مي شود. آيه شريفه مي فرمايد: «أوصينا الي موسي و أخيه... و اقيموا الصلاه؛ به موسي و برادرش وحي کرديم... و نماز بگذاريد.»(7) هم چنين در آيه 77سوره بقره ضمن اشاره به پيماني که از بني اسرائيل گرفته شده، نماز را به عنوان يکي از ارکان و مواد اين پيمان برشمرده است.
      يهوديان نمازشان داراي مقدمات خاصي است؛ از جمله اين که در حال جنابت نمي توان نماز خواند و بدن و لباس بايد از هرگونه کثافت و پليدي پاک باشد و دست ها و صورت را بايد شسته و به سمت بيت المقدس، با خضوع و خشوع نماز را برپاداشت.(8) يهوديان براي نماز بايد طاهر باشند؛ يعني وضو بگيرند يا غسل کنند.(9) در آيين يهود نيز، مانند اسلام، نماز به صورت جماعت هم برپا مي شود.(10)
      در روايات نيز به جايگاه ممتاز نماز در آيين يهود اشاره شده است. در برخي روايات از نماز به عنوان پيمان محکم(11) آيين يهود ياد مي شود. امام علي عليه السلام حضرت موسي عليه السلام را به خاطر نماز خواندن و گونه بر زمين نهادن به هنگام نماز به عنوان هم سخن با خود برمي گزيند(12) و در حديث ديگر، از مباهات خداوند نزد فرشتگان به واسطه نمازگزاري در آيين يهود سخن به ميان آمده است.(13) از مجموع اين روايات مي توان دريافت که نماز يکي از فرمان هايي بوده است که از سوي خداوند بر حضرت موسي عليه السلام و قومش ابلاغ شده است.
      در کتاب مقدس يهود در مورد اصل وجوب(14) اهميت نماز و دعا، (15) چگونگي برپايي نماز، (16) و مکان(17) و زمان نماز(18) مطالبي بيان شده است.
      نمازگزاري در آيين مسيحيت
      در شريعت عيسي عليه السلام برپايي نماز از واجبات مهمي است که خداوند، در همان آغاز تولد به ايشان توصيه کرد. اولين کلماتي که حضرت عيسي پس از تولد در جمع مردم حيرت زده بيان کرد، در مورد نماز بود. قرآن مي فرمايد: حضرت عيسي عليه السلام چنين گفت:
      اني عبدالله آتاني الکتاب و جعلني نبياً و جعلني مبارکاً اين ما کنت و اوصاني بالصلاه و الزکاه مادمت حياً (مريم: 30)
      من بنده خدا هستم. خداوند به من کتاب داده و مرا پيامبر قرار داده است مرا مايه برکت قرار داد هرکجا که باشم و تا زنده ام به نماز و زکات سفارش کرد.
      قرآن در توصيف مريم عليها السلام - مادر حضرت عيسي عليه السلام - نيز پس از اين که او را به خاطر ايمان، تقوا و پاکدامني برگزيده زنان جهان نام مي نهد، خطاب به او مي فرمايد:
      يا مريم اقنتي لربک و اسجدي و ارکعي مع الراکعين (آل عمران: 42)
      اي مريم براي پروردگارت خضوع کن و سجده به جا بياور و با رکوع کنندگان رکوع کن.»
      در روايات نيز بيان شده که حضرت عيسي عليه السلام در توصيه هاي شان به حواريون، از نماز به عنوان شرافتمندانه ترين عمل اخروي و بهترين ياري دهنده در فراز و نشيب هاي زندگي دنيوي ياد کرده است و در آن ياران خود را به پي گيري اين فريضه الهي فرمان داده اند.(19)
      در مجموع از آيات و روايات اين گونه بر مي آيد که در مسيحيت نماز از دستورات ضروري و واجبات با اهميتي است که حضرت عيسي عليه السلام مردم را به برپايي آن تشويق کرده است.
      نمازگزاري در قاموس کتاب مقدس
      قاموس کتاب مقدس، نماز را در مسيحيت چنين معنا مي کند: «مقصود از نماز، گفت و گو کردن و صحبت داشتن با خدا و خواستن احتياجات و اظهار تشکر و امتنان براي الطاف و مراحم حق تعالي مي باشد.»(20) با اين حال، بسياري از مسيحيان معتقدند که چگونگي نظم و ترتيب و انجام عباداتي چون روزه و نماز به صورت اختياري توسط شخص به جا آورنده تعيين مي شود.(21) نماز «متفق عليه» نمازي است که حضرت مسيح به حواريون ياد داد.(22) در اين نماز وضعيت نمازگزار مهم نيست و فرقي ندارد که نمازگزار ايستاده يا نشسته باشد؛ در حال سجده يا رکوع و چشمانش بسته يا باز باشد.(23) البته مسيحيان در روز يکشنبه نماز ويژه همان روز را دارند.(24) گفتني است که در مسيحيت نيز، نمازي ارزشمند تلقي مي شود که همراه حضور قلب و انس باشد.(25)
      از مجموع آنچه گفته شد مي توان نتيجه گرفت که نماز در آيين مسيحيت نيز يک فريضه است؛ هرچند اختلاف ها و حتي تناقض هايي در کتاب مقدس ديده مي شود. براي مثال در بخشي از کتاب مقدس اصرار و تکرار در استجابت مؤثر است، (26) ولي در قسمتي ديگر از آن نهي شده و نماز و دعاي مختصر بدون تکرار را تأييد مي کند.(27)
      نماز در ديگر اديان الهي نيز جايگاه خاصي داشته و ديگر پيامبران الهي نيز در مورد نماز احکام خاصي را تبيين کرده و آن را به پا داشته اند. از جمله اين پيامبران مي توان به اين بزرگان اشاره کرد: آدم،(28) نوح،(29) ادريس،(30) ابراهيم،(31) اسماعيل،(32) اسحاق(33) و يعقوب،(34)داوود،(35) سليمان،(36) يونس،(37) شعيب،(38) زکريا،(39) لقمان،(40) لوط،(41) ايوب،(42) خضر،(43) ذوالکفل،(44) صالح،(45) شيث،(46).
      نماز و اديان غير وحياني
      چون خداجويي در انسان فطري است، بشر در طول تاريخ در پي پرستش و عبادت معبود مورد نظر خود بوده است. با کمي دقت درمي يابيم که مسأله نيايش به ويژه نماز به اديان وحياني اختصاص نداشته است. چنان که تبتيان آن گاه در صومعه جشن مي گيرند، نماز مي خوانند(47) و نيايش مي کنند.(48) درباره کنفسيوس آمده که نماز مي خوانده است.(49) ايرانيان باستان نيز در دوره پارت ها و ساسانيان نمازي شبيه به نماز مسلمانان داشته اند و حتي قبل از نماز وضو مي گرفته اند. برخي از آن ها در شبانه روز چهار نوبت نماز و برخي سه نوبت نماز مي خوانده اند.(50) يونانيان باستان به وسيله نماز از خشم خدايان ايمني مي يافتند و ياري آن ها را جلب مي کردند.(51) حتي اعراب بت پرست شبه جزيره عربستان پيش از ظهور اسلام در حريم کعبه نماز مي خواندند. قرآن نماز آن ها را اين گونه توصيف مي کند: «و ما کان صلاتهم عند البيت الا مکأاً و تصديه؛ نماز آن ها در کنار خانه خدا چيزي جز سوت کشيدن و کف زدن نبود.»(انفال:35)
      پي نوشتها :
      1- آيينه. آيين مزديسني، ص41، ديانت زرتشتي مقاله از مري بويس، ص155.
      2- جان ناس، تاريخ جامع اديان، ص481.
      3- يکتاپرستي در ايران باستان، ص342.
      4- سرود يکم اوستا يسنه هات 28آيه اول (اوستا، 7،1)؛ هات 54 آيه اول (اوستا، 1، 215)؛ هات 68 آيه 22 و24 (اوستا، 256،1)؛ دفتر سوم. يشتها، مهريشت کرده هشتم آيه 31 (اوستا، 360،1) قسمت پنج نيايش (اوستا،559،2و590).
      5- آيينه، آيين مزديسني، ص45.
      6- گنجينه تلمود، بخش ايمان و علو نماز، ص100 به نقل از يواموت، 64 الف؛ گنجينه تلمود ص102، به نقل از تعنيت، 8 الف؛ کتاب مقدس (عهد عتيق) 1193، مراثي ارمياء باب سوم آيه 41؛ گنجينه تلمود، ص102 به نقل از براخوت باب 28 ب؛ گنجينه تلمود ص104 به نقل از مشينا آووت، 18:2.
      7- يونس: 87.
      8- اصل و نسب و دين هاي ايرانيان باستان، ص388.
      9- وسايل الشيعه، ج1، ص170.
      10- گنجينه تلمود، ص 103؛ کتاب اشعياء بني باب 5 آيه 2؛ کتاب مقدس (عهد عتيق) 107؛ کتاب ارمياء بني باب 12 آيه 4؛ کتاب مقدس، عهد عتيق 1114.
      11- تحف العقول، 492.
      12- بحارالانوار، ج13، ص8.
      13- لئالي الاخبار، ج4، ص5.
      14- کتاب مقدس، عهد عتيق شماره 383؛ سفر تکوين باب ششم آيه 13.
      15- گنجينه تلمود، ص11 به نقل از براخوت، 32ب.
      16- کتاب اشعياء، فصل 45، آيه 24؛ اقامه الشهود في رداليهود (منقول رضايي) ص158.
      17- کتاب مقدس، عهد عتيق 1114، کتاب ارمياء نبي، باب 12باب 4/ کتاب مقدس، عهد عتيق 107، کتاب اشعياء نبي باب 50، آيه 2.
      18- کتاب مقدس، عهد عتيق871، کتاب مزامير باب 55 آيه 18؛ اصل و نسب و دين هاي ايرانيان باستان ص388.
      19- تحف العقول/ 508.
      20- قاموس کتاب مقدس، 887.
      21- مقارنه الاديان/179/2.
      22- کتاب مقدس، عهد جديد/8.
      23- قاموس کتاب مقدس، ص384.
      24- انيس الاعلام، ج3، ص320.
      25- قاموس کتاب مقدس، صص 384و385.
      26- انجيل لوقا، باب 18، شماره يک تا هشت؛ کتاب مقدس، عهد جديد، ص126؛ انجيل لوقا، باب11، شماره 5تا11و39و42و44؛ کتاب مقدس، عهد جديد، 112،111و81.
      27- انجيل متي، باب 6، شماره 7 و 8؛ من وحي المسيح، ص118؛ قاموس کتاب مقدس، ص 384؛ کتاب مقدس، عهد جديد، 111.
      28- تفسير قمي، ج1، ص37و38. وسايل الشيعه، ج3، ص9و10؛ بحارالانوار، ج11، ص260.
      29- بحارالانوار، ج11، ص331.
      30- بحارالانوار، ج11، ص280.
      31- ابراهيم، 37و40.
      32- مريم، 54.
      33- انبياء، 71و72.
      34- همان.
      35- بحارالانوار، ج14، ص16.
      36- بحارالانوار، ج98، ص92؛ فلاح السائل، ص22؛ سفينه البحار، ج2، ص44.
      37- مجمع البيان، ج7و8، ص166؛ تفسير القرطبي، ج15، ص123.
      38- هود، 89؛ الجامع لاحکام القرآن (تفسير قرطبي)، ج9، ص87؛ مجمع البحرين طريحي، ج2، ص230.
      39- آل عمران، 37.
      40- لقمان، 17.
      41- انبياء، 73.
      42- بحارالانوار، ج12، ص358.
      43- همان، ج13، ص330.
      44- همان، ج12، ص407.
      45-همان، ج11، ص383.
      46-همان، ج11، ص263.
      47- تاريخ جامع اديان، ص 246، 247و270.
      48- همان، ص427.
      49- ذيل الملل و النحل شهرستاني، ص21؛ تاريخ جامع اديان، ص388.
      50- اصل و نسب و دين هاي ايرانيان باستان، ص451و263و453؛ آثار الباقيه عن القرون الخاليه، ص206؛ ملل و نحل شهرستاني، ج2، ص57.
      51- تاريخ تمدن ويل دورانت، ج1، ص228.
      منبع:از نمازگزاري تا انس با نماز
      از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
      زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

    2.  

    3. #2
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3 صلوات : 6
      مورد صلوات: 7 در 3
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فرزند کوروش بزرگ آنلاین نیست.



      درود.
      نماز در زرتشت کهن تر است یا نماز در اسلام؟
      کدام یک برداشت شده از دیگری است؟
      با تو ام هم میهن
      پارس گوی بلند اوازه
      تازی از سفره ی فرهنگ تو پرورده شده
      شعر حافظ که کلام بشریست از زبان تو فرآورده شده....
      با تو ام هم میهن
      تو نه ابن و نه ابوی دگری
      پدران تو همه زایده ی ایرانند
      مگذار که ایران را ز کفت بستانند

    4. #3
      کارشناس پاسخگوی کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 3,899 صلوات : 16,160
      مورد صلوات: 23,636 در 3,788
      حضور : 4 روز 18 ساعت 45 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      طاها هم اکنون آنلاین است.



      نقل قول نوشته اصلی توسط فرزند کوروش بزرگ نمایش پست ها
      نماز در زرتشت کهن تر است یا نماز در اسلام؟ کدام یک برداشت شده از دیگری است؟


      با سلام

      1-خدا شناسي و خدا پرستي از بنيادي ترين معارف بشري است و درنهاد هر انساني خداپرستي و خدا شناسي وجود دارد.

      2-نماز به معناي عبادت و كرنش بنده به درگاه خدا و معبود خويش است.

      3-به طور واضح همه اديان الهي داراي عبادات مخصوص به خود بودند و زيرا تمام ادياني كه از طرف خداوند نازل شده است عبادت خداوند را در برداشته است هرچند به روشهاي مختلف.

      4-دين زرتشت را كه در برفض اگر طبق ادعاي خودشان---هرچند در الهي و غير الهي بودن ان بحث است--- از اديان الهي مد نظر داشته باشيم بايد عباداتي را هم داشته باشد طبق مطالب بالا .

      5-ولي با وجود اين نمي توان قدمت را دليل بر برتريت يا صداقت دانست همان طوركه نمي توان قدمت را دليل بر كپي كردن يكي از ديگري دانست

      6- به طور كلي اين چنين مي توان نوشت كه اگر زرتشت را از اديان الهي بدانيم پس قطعا نوع عبادتي از طرف خداوند بر پيامبرش نازل شده و ايشان بر پيروانش ارايه كرده است

      و در دين اسلام هم از طرف خداوند نوع عبادت 17 ركعت نماز نازل شده است ولي نمي توان كفت كه يكي از روي ديگري است.

      7- پس اگر اديان را از طرف خداوند بدانيم مبدا همه انها يكي خواهد بود هرچند در نوع عبادت متفاوت باشند ونمي شود گفت كه كدام از كدام رونوشت شده .

      ولي اين كه زرتشت سابقه زماني بيشتري نسبت به اسلام دارد قطعا عبادات ايشان هم قديمي تر خواهد بود.

    5. #4
      کارشناس سابق تاریخی
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,145 صلوات : 11,269
      مورد صلوات: 5,338 در 1,100
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      کاوه آنلاین نیست.

      نماز در ادیان گوناگون




      به نظر می آید نوعی گرته برداری از اسلام را در این نمازهای زرتشتیان می توان دید .یادم هست زمانی یکی از اساتید که یزدی هم بود و با زرتشتیان آشنا بود ،سر کلاس نواری از یکی از دانشجویان آورده بود که تحقیقات او و مصاحبه اش با بزرگ زرتشتیان ایران یا نماینده آنها در مجلس بود .در آن مصاحبه فرد زرتشتی مدعی بود که ما هم عبادتهایی چون مسلمانان داریم و ... . اما استاد گفت : حقیقت این است که همه اینها را زرتشتیان بعدها وارد مراسم های خود نمودند تا با اسلام همخوانی پیدا کنند و پیروان خود را به نوعی اقناع برسانند و به او بقبولانند که شباهتهای زیادی بین اسلام و زرتشتی گری است . اکنون فکر می کنم ،شاید حرف استاد واقعیت داشته باشد . چراکه با تاملی در دین زرتشت می بینیم که این کیش ،بنابر ادعای پیروانش هزاران سال پیشتر از اسلام پا به عرصه وجود گذاشته است .و بسیار قدیمی تر از کیش یهودی ومسیحی است . ما که در آیین یهودیان ومسیحیان تشابهی بین نمازها و عبادتهای این دوگروه که به فاصله تقریبی حدود 1500سال یکی پس از دیگری برای هدایت بشر ،رسولانش فرستاده شده اند نمی بینیم . چگونه است که بین اسلام و زرتشتی گری با این فاصله بسیار زیاد، این همه تشابه وجود دارد . درحالی که هر دینی معمولا باید تمایزات و مشخصه های داشته باشد .حتی مسلمانان با وجود آنکه 1400 سال از زمان اسلام می گذرد تفاوت های در نحوه عبادتهای دینی در خود می بینند . در متون کهن و سنگ نبشته های باستانی ایران بزرگ ،هرگز اثری از عبادت و نماز به این صورت که الان زرتشتیان ادعا می کنند ،سندی یافت نشده است . در مقابل تصاویر بسیار زیادی از الهه های باستانی در سراسر این ،سپهر مهر گستر، یعنی ایران می بینیم . پس چه شده که هیچ اثری از وضو و تیمم یک زرتشتی و یا نمازی که امروز مدعی آنند وجود ندارد . آنچه به ذهن متبادر می شود این است که با ورود اسلام به ایران و بویژه با شعار برادری وبرابری آن ،جامعه 8 طبقه ساسانی که از هم پاشیده شده بود ،و موبدان هم جزئی از آن بودند احساس کردند که دیگر اقبالی به سوی آنها وجود ندارد و مردم شعار برابری را بهتر از شعار برتری یک عده بر دیگران می پسندند . از این جا می توان رد پا و آثاری از دستکاری متون اوستا و هم چنین عبادتهای فردی را مشاهده کرد . حقیقت آن است که زرتشتیان به ازدواج محارم اعتقاد داشتند . آنها براستی آتش را می پرستیدند .هر فرد زرتشتی در خانه اجاق مخصوصی باید برای حفظ آتش فراهم می کرد . اگر این آتش خاموش می شد می گفتند که دیگر بچه دار نخواهی شد . چرا که اجاق تو خاموش و کور شد . از اینجاست که کلمه اجاق کور به معنی بی فرزند هنوز هم در کلام ما ایرانیان وجود دارد . پس از اینکه موبدان دیدند اوضاع بدین گونه درآمده و قبح بسیاری از مسائل و از جمله ازدواج با محارم مشخص شده ،شروع به امحاء این مسائل از متون اصلی کردند و برای تشابه سازی بین خود واسلام ،نمازها و مسائل عبادی را وارد دین زرتشت نمودند
      اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
      اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

    6. #5
      کارشناس سابق تاریخی
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,145 صلوات : 11,269
      مورد صلوات: 5,338 در 1,100
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      کاوه آنلاین نیست.

      آشنایی با زردشتیان




      اگر شمه ای از مراسم معنوی زرتشتیان را با هم مرورکنیم متوجه می شویم که این کیش اصلا نماز و عبادتهای مانند آن را نداشته بلکه بعدها به آن آمیخته اند . اگر سری به کتاب « مزدیسنا و ادب پارسی » بزنید در اجراء مراسم مذهبی چنین مطالبی را می خوانید : آتشگاه را در محلی قرار می دهند که اطراف آن حتما باز باشد . در هر آتشکده کانون ویژه ای برای برافروختن آتش است که جز « آتربان » ( موبد نگهبان آتش) احدی حق ورود بدان ندارد .آتربانان که به سوی آتش می روند « پنام » دهن بند برروی می بندند تا از دم ایشان آتش مقدس آلوده نگردد .... در شریعت زردشت این قاعده مقرر بود که آفتاب بر آتش نتابد .[ عجیب است که زردشتیان و طرفداران آنها تقدیس آتش را می خواهند تحت عنوان اینکه آتش از جنس نور است و نور مقدس است زیرا خداوند نورالانوار است توجیه کنند ، و از طرف دیگر تابش آفتاب را بر آتش مقدس سبب آلودگی آن می دانند !!] آتش های مختلفی وجود داشت از قبیل آتش خانه ،آتش قبیله یا قریه (آذران ) و آتش بلوک یا ایالت . ...یکی از نسکهای اوستای ساسانی موسوم است به « سوزگر» و در آن تفصیلی در باب پرستش آتش مخلوط به چنین قصه ای مسطور است : آتشکده پر از بوی کندر و دیگر مواد معطر بود . یک تن موبد ،آتش را با قطعات چوبی که با مراسم مذهبی تطهیر شده بود مشتعل نگاه می داشت . اوآتش را برهم زده و دم به دم دعای مشخصی را ذکر می کرد .سپس روحانیون « هئومه » ( هوم ) نثار می کردند .در اثنای تلاوت ادعیه یا سرودن اوستا روحانیون شاخه نبات هئومه را پساز تطهیر در هاون می کوبیدند ... در یزشن گاه ( محل تشریفات عبادی ) آلات و ادوات ذیل موجود بود : 1- هاون و دسته هاون 2- برسم که اساسا از چوبهای مقدس مانند انار تهیه می شد و امروزه آنرا از نقره می سازند 3 – بر سمدان 4 – برسمچین که کارد کوچکی است 5- چند جام برای هوم و پراهوم و آب مقدس 6- ورس که ریسمان کوچکی است که از موی گاو بافته یم شود و شاخه های برسم را با آن بیه هم می پیوندند 7 – چند پیاله کوچک به نام طشت ( طشت نه سوراخه )8- سنگ بزرگی به نام ارویس گاه که چها رگوش بوده و آلات مزبور با روی آن می چینند [1].دار مستتر در زند اوستای خود می نویسد : فرق بین آتش بهرام و آدران اساسا در چگونگی آتش و سپس در اصل و طرز تهیه آن می باشد .تهیه آتش بهرام یک سال بطول می انجامد و آن از سیزده قسم آتش مختلف تشکیل می گردد . و تصفیه این آتش ها مستلزم تشریفات مختلف است که در « وندیداد » یکی از اجزای اوستای ساسانی توضیح داده شده است . طبق سنت زردشتیان هریک از حوزه های بهدینان نباید آتش بهرام داشته باشد . بعضی دستوران ( روحانیون زردشتی ) معتقدند که فقط یک آتش بهرام باید باشد . چه آن شاه است و چند پادشاه در اقلیمی نگنجند . اما درباره ازدواج زرتشتیان با محارم لازم دانستم به بعضی از اسناد اشاره شود : سعید نفیسی مورخ مرحوم می گوید : چیزی که از اسناد آن زمان حتما به دست می آید ... این است که نکاح نزدیکان و محارم و زناشویی در میان اقارب درجه اول حتما معمول بوده است [2]. سعید نفیسی آنگاه نصوصی را که در کتب مقدس زردشتیان از قبیل دینکرات آمده است و تصریحات نوسیندگان اسلامی از قبیل مسعودی ، ابوحیان توحیدی ، ابوعلی مسکویه کرده اند می آورد و جریان ازدواج قباد با دختر خواهر زاده و ازدواج بهرام چوبین با خواهر ،و ازدواج مهران گشنسب – که بعد مسیحی شد – با خواهر خود را یادآور می شود . مرحوم مشیرالدوله در کتاب نفیس خود « ایران باستان » از استرابون مورخ قدیمی یونانی درباره هخامنشیان نقل می کند : اینها ( مغها ) موافق عاداتشان حتی مادرانشان را ازدواج می کنند [3]. مشیرالدوله ادامه می دهد : « حاق مساله این است که ازدواج با اقربای خیلی نزدیک در ایران قدیم موسوم به « خویتک دس » پسندیده بوده و ظاهرا جهت آن را حفظ خانواده و پاکی نژاد قرار می دادند » [4] یعقوبی که خود ایرانی است می گوید :ایرانیان با مادران و خواهران و دختران خود ازدواج می کردند و این کار را نوعی صله رحم و عبادت می دانستند .[5] کریستن سن درباره عیسویان ایران می گوید : آنها نیز به تقلید از زرتشتیان برخلاف قوانین مذهبی خود به مزاوجت با اقارب عادت کرده بودند .[6] این مساله باعث شد تا مسلمین ، زردشتیان را به علت این کار مورد شماتت و دشنام قرار دهند و آنها را بدین سبب زنازاده می خواندند . اما ائمه اطهار تحت عنوان اینکه ،هر قومی نکاحی دارد و اگر مطابق شریعت خود ازدواج کنند فرزندانشان زنازاده محسوب نمی شوند .

      [1]- تالخیص از مزدیسنا و ادب پارسی از ص 297 تا ص 305

      [2]- تاریخ اجتماعی ایران ج 2 ص 35

      [3] - ج 6 ص 2693

      [4]- ج 9 ص 2693

      [5]- تاریخ یعقوبی ج 1 ص 152

      [6]- ایران در زمان ساسانیان ، ص 448
      اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
      اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

    7. #6
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 3 صلوات : 6
      مورد صلوات: 7 در 3
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فرزند کوروش بزرگ آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
      به طور كلي اين چنين مي توان نوشت كه اگر زرتشت را از اديان الهي بدانيم پس قطعا نوع عبادتي از طرف خداوند بر پيامبرش نازل شده و ايشان بر پيروانش ارايه كرده است
      اما زرتشت هیچگاه خود را پیامبر ندانست و ادعا نکرد که با خداوند سخن میگوید

      نقل قول نوشته اصلی توسط کاوه نمایش پست ها
      حقیقت آن است که زرتشتیان به ازدواج محارم اعتقاد داشتند
      اگر چه این سخن شما هیچ پیوندی با نوشتار اصلی ندارد اما بدان پاسخ میدهم

      زناشویی در ایران باستان


      در کیش قدیم ایران زناشویی به منظور ایجاد زندگی خوش، وحدت و اتفاق، تشکیل خانواده و ازدیاد نفوس انجام می پذیرفت…

      اشوزرتشت در وهیشتوایشت گات، یسنا 56، قطعه ی 5 به پسران و دخترانی که آهنگ بستن پیمان ازدواج دارند چنین اندرز می دهد: " ای دختران شوی کننده و ای دامادان، اینک بیاموزم و آگاهتان سازم. با غیرت از پی زندگانی، پاک منشی بجویید. هر یک از شما باید در کردار نیک بر دیگری سبقت جوید و از این راه زندگانی خود را خرمی بخشد."

      برخی از محققان به معنی واژه ی «خیتوه دت» یعنی خویشی دهنده و ایجاد یگانگی در میان مردم و نیز به معنی داد و دهش پی نبرده و بدون تعمق در معنی کلمه و دستورهای زرتشت، آن را ازدواج با نزدیکان تلقی کرده اند. این قشریگری در درک مفهوم واژه مورد بحث موجب پیدایش این استنباط و نظر شده است که در آیین مزدیسنی ازدواج بین خواهر و برادر، یا پدر و دختر و سایر محارم و نزدیکان جایز است، در حالی که چنین برداشتی فاقد واقعیت و اشتباه محض بوده و اصطلاح مزبور ناظر بر این موضوع است که مطابق کیش مزدیسنی، مرد و زن با نظم و ترتیب درست در اجتماعات شرکت و با یکدیگر معاشرت می کنند و بدین ترتیب دختران و پسران کم کم با روحیه و اخلاق یکدیگر آشنا شده، از روی بصیرتی که در نتیجه معاشرت های درازمدت اجتماعی به دست آورده اند، به انتخاب شریک زندگی خویش مبادرت می ورزند.

      کیش زرتشتی بر استحکام رابطه ی وحدت و یگانگی و جلوگیری از مفاسد اخلاقی از طریق زناشویی تاکید فراوان دارد. در وندیداد پرگرد چهارم بند چهل و هفت از قول اهورامزدا چنین آمده است : ای اسپیتمان زرتشت ! من هر آینه زن دار را بر بی زن و مرد خانواده دار را بر بی خانمان برتر می شمارم. و در فقره ی چهل و چهار : هر کس وظیفه دارد که برادران هم کیش خود را در کسب مال و به دست آوردن همسر یاری و همراهی کند. در این دین کمک به امر ازدواج کسانی که به سن بلوغ رسیده و به سبب تنگدستی بی همسر مانده اند، از کارهای نیکو و پر ثواب شمرده شده است.

      در آیین زرتشت عقد ازدواج بر پنج گونه است :

      1- پادشاه زنی : این اصطلاح برای موردی به کار گرفته می شود که پسر و دختری برای نخستین بار با رضایت اولیا خود با یکدیگر ازدواج می کنند.

      2- ایوک (یگانه) زنی : ایوک زنی عبارت از آن است که مردی با دختری ازدواج کند که تنها فرزند خانواده است و اصطلاحا او را ایوک نامند. از آنجا که دختر نمی توانسته اموال خانه ی پدر خویش را به خانواده ی دیگری دیگری منتقل سازد، موظف است نخستین فرزند پسر خود را به جای فرزند پدر خویش قرار دهد و دارایی پدر را به او بسپارد تا از انقراض خانواده ی او جلوگیری کند.

      3- چاکرزنی: این اصطلاح در مورد زن بیوه ای به کار می رود که پس از مرگ جفت نخستین در صدد گزینش همسری دیگر برآید. اگر هم زن اول بمیرد یا دیوانه شود و یا نازا بوده باشد، مرد می تواند زن دومی بگیرد که آن زن را چاکر زن می نامند.

      4- خودسرزنی: چنانچه دختر و پسر بالغ پیش از رسیدن به بیست و یک سالگی خواسته باشند بدون خشنودی پدر و مادر خویش با یکدیگر ازدواج کنند، موبد حق دارد صیغه عقد را جاری کند. اما تا وقتی که اولیا طرفین بر نارضایی خود باقی باشند، زن و شوهر از ارث محروم خواهند بود. این گونه عقد را که بدون رضای والدین صورت گرفته است، خودسرزنی نامند. توضیحا اضافه می شود که به موجب مقررات آیین زرتشت، دختر در شانزده سالگی و پسر در هیجده سالگی می توانند با رضایت اولیا خود پیوند زناشویی ببندند.
      5- سترزنی: چنانچه زن و شوهری فاقد فرزند بوده و دختری را به فرزند خواندگی خود قبول کنند، دختر مزبور به هنگام ازدواج سترزن یعنی دختر زن نازا خوانده می شود.

      این بدترین تهمتی است که میگویند زرتشت ازدواج با محارم را درست میداند.
      -----
      نقل قول نوشته اصلی توسط کاوه نمایش پست ها
      آنها براستی آتش را می پرستیدند
      میتوانید یک گواهمندی درست تر بیاورید که زرتشتیان آتش میپرستیدند!
      -----
      نقل قول نوشته اصلی توسط کاوه نمایش پست ها
      با ورود اسلام به ایران و بویژه با شعار برادری وبرابری آن ،جامعه 8 طبقه ساسانی که از هم پاشیده شده بود ،و موبدان هم جزئی از آن بودند احساس کردند که دیگر اقبالی به سوی آنها وجود ندارد و مردم شعار برابری را بهتر از شعار برتری یک عده بر دیگران می پسندند
      مردم ایران به راحتی اسلام را پذیرفته اند؟
      ورود تازیان به ایران با رضایت مردم بود؟
      تازیان ایرانیها رانکشتند؟.
      -------
      دیگر پاسخ ها را نیز بزودی خواهم داد
      سپاس از شما دوستان و هم میهنان گران-سنگ

      ویرایش توسط فرزند کوروش بزرگ : ۱۳۸۸/۱۲/۰۹ در ساعت 12:12 PM
      با تو ام هم میهن
      پارس گوی بلند اوازه
      تازی از سفره ی فرهنگ تو پرورده شده
      شعر حافظ که کلام بشریست از زبان تو فرآورده شده....
      با تو ام هم میهن
      تو نه ابن و نه ابوی دگری
      پدران تو همه زایده ی ایرانند
      مگذار که ایران را ز کفت بستانند

    8. صلوات ها 2 : کاوه,پرنده بهشتی
    9. #7
      کارشناس پاسخگوی فلسفه و کلام
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 2,748 صلوات : 9,898
      مورد صلوات: 10,769 در 2,438
      حضور : 14 روز 12 ساعت 38 دقیقه
      دریافت : 5 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدیق آنلاین نیست.

      راهنما بحثی در نماز و ادیان الهی




      نقل قول نوشته اصلی توسط فرزند کوروش بزرگ نمایش پست ها
      درود.
      نقل قول نوشته اصلی توسط فرزند کوروش بزرگ نمایش پست ها
      نماز در زرتشت کهن تر است یا نماز در اسلام؟
      کدام یک برداشت شده از دیگری است؟


      سلام


      همانگونه که دوستان اشاره کردند:

      اولاً نماز بعنوان وجه عبادت خدا در همۀ شریعت ها (اعم از نوح و موسی و عیسی و ابراهیم) وجود داشته و مقایسۀ تقدم و تأخر و کهن بودن آن در زرتشت و اسلام وجهی ندارد.

      ثانیاً چنانکه فلسفۀ ارسال پیامبران الهی و تعدد شریعت ها، از آدم تا خاتم، بمثابۀ کلاس و مراحلی برای تکمیل دین بوده که در دین اسلام بعنوان آخرین شریعت الهی، آخرین و کاملترین کلاس آن بر حضرت محمد (ص) نازل گردیده، احکام آن، نظیر روزه و نماز، نیز در دین اسلام بصورت کاملتر و در کلاسی نهائی تشریع شده است.

      با این بیان، وجه امتیاز و فضیلت حقیقی در بارۀ کدام نماز صادق تر است؟

      وجه تقدم و کهن بودن نماز در آیین زرتشت و یا هر شریعت دیگری نسبت به دین اسلام؟ یا وجه کاملتر و نهائی بودن نماز در دین اسلام نسبت به سایر شرایع و آیین ها؟

      موفق باشید ...



    10. #8
      کارشناس پاسخگوي تاريخي
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 444 صلوات : 2,978
      مورد صلوات: 2,050 در 423
      حضور : نامشخص
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدر آنلاین نیست.



      با سلام به فرزند کورش عزیز ابتدا چند نکته را خدمت شما عرض نمایم
      اینکه عنوان پیامبری و رسالت در نزد ما برای یک مفهوم وضع شده که معین است حال اینکه در هر دوره و هر کیشی چه لفظی برای ان به کار می رفته است مهم نیست لذا در گاتها زرتشت خود را برگزیده خداوند می داند
      در مورد ازدواج با محارم نیز بنده اعتقاد دارم قطعا چنین جوازی در ایین زرتشت که که پیامبری الهی بوده وجود نداشته زیرا انچه از زرتشت باقی مانده مخصوصا در گاتها سراسر معنوین و یکتا پرستی و احکام انسانی و اخلاقی است اما با توجه به سرنوشت دردناک اوستا و نابودی ان و بازنویسی ازادانه ان بسیاری از ارا و نظرات مغان در ان راه یافت که حتما شما از نابودی اوستا در زمان اسکندر و باز نویسی ان صدها سال بعد در دوره ساسانیان آگاهید و خواهشهای نفسانی بعضی از پادشاهان در انجام چنین ازدواجی ان هم به نام دین در این بدنامی برای ایین زرتشت تاثیر داشته است

    11. #9
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۹
      نوشته : 1,270 صلوات : 2
      مورد صلوات: 1,004 در 570
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      موبدیار مهران آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها

      با سلام


      2-نماز به معناي عبادت و كرنش بنده به درگاه خدا و معبود خويش است.

      4-دين زرتشت را كه در برفض اگر طبق ادعاي خودشان---هرچند در الهي و غير الهي بودن ان بحث است--- از اديان الهي مد نظر داشته باشيم بايد عباداتي را هم داشته باشد طبق مطالب بالا .

      5-ولي با وجود اين نمي توان قدمت را دليل بر برتريت يا صداقت دانست همان طوركه نمي توان قدمت را دليل بر كپي كردن يكي از ديگري دانست

      6- به طور كلي اين چنين مي توان نوشت كه اگر زرتشت را از اديان الهي بدانيم پس قطعا نوع عبادتي از طرف خداوند بر پيامبرش نازل شده و ايشان بر پيروانش ارايه كرده است
      طاهای گرامی درود
      یک- نماز یک واژه اوستای از ریشه نِمَه به معنای میل و گرایش است. نخستین سرود از گاتها کتاب آسمانی زرتشتیان با نماز آغاز میگردد. اهیا یاسا نمنگها = اینک خواستار نماز هستم، با دستهای برافراشته ای دانای هستی بخش که برترین مینو هستی. همچنین خواستار بهترین خرسندی هستم و خواستارم که همه کارهای هماهنگ با اشا و خردم با منش نیک هماهنگ باشد تا جهان را آباد و جهانیان را خشنود سازم.
      دوم- خواهشمند یک ترازو برای سنجیدن خدایی (الهی) و وحی بودن و یا نبودن ارایه فرمایید تا من بتوانم با آن وحی بودن گاتها و الهی بودن دین زرتشت را نشان دهم. به هر روی شما میتوانید به سوره حج آیه 17 نیز مراجعه کنید.

    12. صلوات : کاوه
    13. #10
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۹
      نوشته : 1,270 صلوات : 2
      مورد صلوات: 1,004 در 570
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      موبدیار مهران آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها

      سلام:gol:


      ثانیاً چنانکه فلسفۀ ارسال پیامبران الهی و تعدد شریعت ها، از آدم تا خاتم، بمثابۀ کلاس و مراحلی برای تکمیل دین بوده که در دین اسلام بعنوان آخرین شریعت الهی، آخرین و کاملترین کلاس آن بر حضرت محمد (ص) نازل گردیده، احکام آن، نظیر روزه و نماز، نیز در دین اسلام بصورت کاملتر و در کلاسی نهائی تشریع شده است.

      با این بیان، وجه امتیاز و فضیلت حقیقی در بارۀ کدام نماز صادق تر است؟

      وجه تقدم و کهن بودن نماز در آیین زرتشت و یا هر شریعت دیگری نسبت به دین اسلام؟ یا وجه کاملتر و نهائی بودن نماز در دین اسلام نسبت به سایر شرایع و آیین ها؟

      موفق باشید ...
      صدیق گرامی
      درود
      در قرآن میفرماید هرگاه اختلافی بود به خدا و رسول خدا مراجعه کنید.
      خب یکم- کدام سند قرآنی این تکاملی بودن دین را نشان میدهد؟
      دوم- از پیامبر اسلام(ص) نقل است که میان دو چیز حقانیت با آن است که قدیمیتر است.

      این درحالی است که در سوره ابراهیم آیه چهار میفرماید: نفرستادیم پیامبری مگر به زمان مردمش تا ایشان را به سوی ما هدایت کند.

    14. صلوات : کاوه
    صفحه 1 از 5 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •