• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 2 از 7 نخستنخست 1234 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 61
    1. #11
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۹۱
      نوشته : 264 صلوات : 2,910
      مورد صلوات: 1,748 در 255
      حضور : 22 روز 14 ساعت 23 دقیقه
      دریافت : 5 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ : 0
      فریاد : .............!
      Vaaaaay
      .Nasrin آنلاین نیست.



      بـــــسم الله

      سلام
      ایا علاوه بر موضوع قمار و..صفحه ی شطرنجی هم یکی از دلایل حرمت این بازی بوده؟

    2. صلوات ها 3 : TAHOOR,مؤمن,همره
    3. #12
      کارشناس پاسخگوي فقه و احکام
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,531 صلوات : 3,326
      مورد صلوات: 8,474 در 1,501
      حضور : 3 روز 10 ساعت 50 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      اسراء آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط آبـرنـگـ نمایش پست ها
      هیچ دلیل پذیرفتنی‌ای برای ناروا بودن این بازی بسیار پرورشی، نیست.

      ضمن عرض ادب و احترام فراوان خدمت کاربر محترم جناب ابرنگ
      بحث احکام بر خلاف مباحث اعتقادی ،کاملا درون دینی و پس از گذشتن از در ورودی دین یعنی اعتقادات است و بر پایه ی اصول دین یعنی بر روی پایه ی اعتقادات استوار است . بحث ما برای کسانی است که معتقد باشد به حقانیت و معجزه و راهنما بودن قران و باطل بودن هرانکس که بر خلاف قران سخن بگوید .(چنانچه خودتان فرمودید حق نمیتواند دوتا باشد) پس برای چنین کسی پذیرفتنی ترین دلیل کلام حق متعال در قران کریم است که در فوق اورده شد :
      المائدة ،الجزء 7،الصفحة: 123،الآية: 90
      يَاأَيُّهَاالَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَاالْخَمْرُوَالْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصَابُ وَ الْأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ


      نقل قول نوشته اصلی توسط آبـرنـگـ نمایش پست ها
      و اینکه گروهی آنرا ناروا و گروهی آنرا بی‌مورد دانسته‌اند، نشان‌ دهنده‌ ی بیراهه‌ رفتن آنان است.
      این سخن شما با فقه و مبانی ان ناسازگار است در اجتهاد و فقه ،فقیه بدنبال حجت است نه واقع،و بنا نیست انچه در لوح محفوظ و حکم واقعی است را کشف کند بلکه در فقه ،فقیه بدنبال حکمی است که برای ان دلیل و مدرک داشته باشد و نزد خداوند و درپیشگاه خدا بتواند پاسخگوی مدرک ان باشد.
      نقل قول نوشته اصلی توسط آبـرنـگـ نمایش پست ها
      کسی که در بازی شطرنج، برنده می‌شود و پولی را دریافت می‌کند، پول دست‌رنج خود را می‌گیرد زیرا او سال‌ها فسفر مغز سوزانده است و شطرنج‌باز چیره‌ای گشته است که بتواند در بازی‌ها همه را شکست بدهد.

      همه میدانیم که کارهای ذهنی، خیلی بیشتر از کارهای بدنی، نیرو از بدن می‌گیرد.
      این فرمایش شما معارض با اصل حکم حرمت قمار است که قران و روایت ائمه ی اطهار صلوات الله علیهم اجمعین بشدت ان را مذمت فرموده اند و مرتکبین ان را در حد مشرک و کافر دانسته اند. یعنی در واقع شما می فرمایید اصلا چه معنا دارد که قمار بازی با شطرنج حرام باشد،بالاخره مهارت داشته و مزد مهارت خود را میگیرد، سخنی که در باره ی برنده ی فوتبالی که بر سر ان قمار شده و هر قمار دیگری می اید. و قران بسیار مختصر پاسخ شما را فرموده ،پاسخی که برای زانو زنندگان مکتب وحی بسیار قابل اعتنا است :قمار و... پلیدی است و از عمل شیطان است.
      البقرة ،الجزء 2،الصفحة: 34،الآية: 219
      سْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا


      در باره شراب و قمار از تو سؤال میكنند، بگو: «در آنها گناه و زيان بزرگى است و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بردارد (ولى) گناه آنها از نفعشان بيشتر است‏
      إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ فىِ الخَْمْرِ وَ الْمَيْسرِِ وَ يَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلَوةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتهَُون‏
      شيطان مى‏خواهد به وسيله شراب و قمار، در ميان شما عداوت و كينه ايجاد كند، و شما را از ياد خدا و از نماز بازدارد. آيا (با اين همه زيان و فساد، و با اين نهى اكيد،) خوددارى خواهيد كرد؟
      ویرایش توسط اسراء : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ در ساعت 10:17 PM

    4. #13
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۹۱
      نوشته : 331 صلوات : 220
      مورد صلوات: 1,383 در 295
      حضور : 1 روز 22 ساعت 36 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 30
      yanoor آنلاین نیست.



      الان که می بینید تیم شطرنج در ایران فعال است و هیچ مجتهدی هم آن را حرام اعلام نکرده

      بله در صورتیکه از آلات قمار باشد حرام است یعنی مورد شرط بندی باشد
      ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ در ساعت 10:31 PM
      اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

    5. صلوات ها 2 : مؤمن,استوار
    6. #14
      کارشناس پاسخگوي فقه و احکام
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,531 صلوات : 3,326
      مورد صلوات: 8,474 در 1,501
      حضور : 3 روز 10 ساعت 50 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      اسراء آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط dinshenasii نمایش پست ها
      استاد کسی در بین مراجع امروز قائل هست که شطرنج به خودی خود (نه مصداق قمار بودن) حرام هست؟
      در بین بزرگان فقهای گذشته به طور اجماع یا مشهور آن را مصداق قمار میدانسته اند یا این که به خودی خود حرام؟
      بله در زمان ما ایت الله بهجت فتوا بحرمت نفسی شطرنج میدادند .و نظر علمای سابق بخاطر اینکه در ان زمان مطلقا شطرنج از نظر عرف ابزار قمار بود فتوای بحرمت بود ووجه ان تمایز داده نشده و بصراحت اشاره به حرمت نفسی یا بجهت قمار بودن نشده ولی غالبا بحث قمار را مطرح نموده اند.

    7. صلوات ها 4 : .Nasrin,Ghamari,TAHOOR,مؤمن
    8. #15
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۲
      نوشته : 313 صلوات : 1,160
      مورد صلوات: 731 در 258
      حضور : 12 روز 3 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      dinshenasii آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط اسراء نمایش پست ها
      بله در زمان ما ایت الله بهجت فتوا بحرمت نفسی شطرنج میدادند .و نظر علمای سابق بخاطر اینکه در ان زمان مطلقا شطرنج از نظر عرف ابزار قمار بود فتوای بحرمت بود ووجه ان تمایز داده نشده و بصراحت اشاره به حرمت نفسی یا بجهت قمار بودن نشده ولی غالبا بحث قمار را مطرح نموده اند.
      پس آقای بهجت چه فتوای خاصی داشته اند. چون آقای سیستانی هم موضوعیت نمیگن میگن اگه از حالت قمار خارج بشه جائزه.
      نظر آقای خوئی چه بود؟

    9. صلوات ها 2 : TAHOOR,مؤمن
    10. #16
      کارشناس پاسخگوي فقه و احکام
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,531 صلوات : 3,326
      مورد صلوات: 8,474 در 1,501
      حضور : 3 روز 10 ساعت 50 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      اسراء آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط dinshenasii نمایش پست ها
      البته من نظر آقای سیستانی رو که در این زمینه دیدم حتی ایشون هم مصداق قمار میدونند نه این که برای شطرنج موضوعیت قائل باشند:

      سؤال :

      اگر بازى با شطرنج به عنوان يك علم ، هنر و يك ورزش فكرى انجام شود و مسلما هيچگونه قمار يا شرط بندى هم در كار نباشد آيا اشكالى وجود دارد ؟
      جواب :


      بازى با شطرنج جايز نيست بلى اگر احراز شود در هيچ كجا بازى با برد و باخت مالى با آن معمولا انجام نمى شود بازى با آن جايز خواهد بود ولى ظاهرا اين فرض محقق نيست .

      http://www.sistani.org/index.php?p=8...e=2&perpage=10

      سؤال :

      آيا بازى كردن با شطرنج بدون برد و باخت با توجه به اينكه در عرف به عنوان آلت قمار استفاده نمى شود؛ جايز است؟ در رابطه با تخته نرد چطور؟
      جواب :


      شطرنج هنوز هم در دنيا به عنوان قمار مطرح است و بازى با آن حرام است و همچنين تخته نرد و و اما پاسور اگر در شهر شما معمولاً وسيله قمار باشد به احتياط واجب جايز نيست.
      http://www.sistani.org/index.php?p=614984&id=819
      عرض سلام و ادب
      بنده با پاسخگویان دفتر معظم له در این باره مشورت کردم ایشان فرمودند نتیجه ی هر دو بحث یکی است زیرا در هر صورت فعلا معظم له شطرنج را حرام میدانند ،(البته برخی فرمودند ملاک و مبنای ایشان برای ما معلوم نیست ولی )بهرحال شطرنج حرام است
      ایشان فرموده اند اگر در هیچ جای دنیا با ان قمار بازی نکردند ،شرطیکه تحقق ان فعلا میسر نیست ،بنابر این:
      هرچند نمیتوان ادعا نمود نظر ایت الله سیستانی حرمت نفسی شطرنج است ولی بهرحال نتیجه ی فتوای ایشان با قائلین بحرمت نفسی شطرنج یکی است

    11. صلوات ها 5 : .Nasrin,dinshenasii,Ghamari,TAHOOR,مؤمن
    12. #17
      کارشناس پاسخگوي فقه و احکام
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,531 صلوات : 3,326
      مورد صلوات: 8,474 در 1,501
      حضور : 3 روز 10 ساعت 50 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      اسراء آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط dinshenasii نمایش پست ها
      پس آقای بهجت چه فتوای خاصی داشته اند. چون آقای سیستانی هم موضوعیت نمیگن میگن اگه از حالت قمار خارج بشه جائزه.
      نظر آقای خوئی چه بود؟
      مرحوم ایت الله بهجت :مطلقا شطرنج حرام است چون معصومین نهی فرموده اند ،چه عرفا ابزار قمار باشد چه نباشد.
      مرحوم ایت الله خویی:شطرنج حرام است.

    13. صلوات ها 4 : Ghamari,Hadi99g,TAHOOR,مؤمن
    14. #18
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۲
      نوشته : 313 صلوات : 1,160
      مورد صلوات: 731 در 258
      حضور : 12 روز 3 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      dinshenasii آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط اسراء نمایش پست ها
      مرحوم ایت الله خویی:شطرنج حرام است.
      منظورم این بود که مثل آقای بهجت خارج از بحث قمار حرام میدونستند یا مثل آقای سیستانی که در استفتائات سایتشون نوشتن اگه معمولا از حالت قمار خارج بشه حرام نیست و این فرض محقق نشده است

    15. صلوات ها 2 : Hadi99g,مؤمن
    16. #19
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۹۲
      نوشته : 381 صلوات : 827
      مورد صلوات: 1,270 در 349
      حضور : 13 روز 5 ساعت 33 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ :
      آبـرنـگـ آنلاین نیست.



      درود بر کارشناس بزرگوار



      نقل قول نوشته اصلی توسط اسراء نمایش پست ها

      ضمن عرض ادب و احترام فراوان خدمت کاربر محترم جناب ابرنگ
      بحث احکام بر خلاف مباحث اعتقادی ،کاملا درون دینی و پس از گذشتن از در ورودی دین یعنی اعتقادات است و بر پایه ی اصول دین یعنی بر روی پایه ی اعتقادات استوار است . بحث ما برای کسانی است که معتقد باشد به حقانیت و معجزه و راهنما بودن قران و باطل بودن هرانکس که بر خلاف قران سخن بگوید .(چنانچه خودتان فرمودید حق نمیتواند دوتا باشد) پس برای چنین کسی پذیرفتنی ترین دلیل کلام حق متعال در قران کریم است که در فوق اورده شد :
      المائدة ،الجزء 7،الصفحة: 123،الآية: 90
      يَاأَيُّهَاالَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَاالْخَمْرُوَالْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصَابُ وَ الْأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

      آری ولی پیوستگی‌ای میان شطرنج و این آیه نیست!

      شطرنج نمی‌تواند قمار باشد زیرا:


      • در خانواده‌هایی که دوستانه بازی می‌کنند، پولی هزینه نمی‌شود (مگر استثنا که استثنا مورد گفت و گو و بحث، قرار نمی‌گیرد)
      • در بازی‌ها و مسابقه‌ها، همانند دیگر مسابقه‌ها، برنده‌ای که بیشتر تلاش کرده است، جایزه دریافت می‌کند؛ این در مورد مسابقه‌های قرآنی هم هست که هرکسی بیشتر تلاش کرده و روخوانی یا درون‌خوانی بهتری از از قرآن داشته باشد، جایزه می‌گیرد.
      • این بازی، برای باز شدن اندیشه‌ی آدمی، بسیار سودمند است و آدمی می‌تواند درس‌های بسیاری را از این بازی دریافت کند.
      • کسانی که شطرنج بازی می‌کنند، در پیری کمتر دچار فراموشی می‌شوند.
      • دیدگاه بزرگان، متفاوت است و سخن استواری در ناروا بودن این بازی نیست




      «قمار برای این نارواست و خدا از آن بدش می‌آید، چون باعث سست شدن اقتصاد کشورهای اسلامی می‌شود و کسانی که این بازی‌ها را انجام می‌دهند، پول خود را به‌جای آن‌که در چرخه‌ی اقتصادی هزینه کنند، در کارهای بیهوده هزینه می‌کنند (در صحبت قرآن / حسین قمشه‌ای)


      اکنون کسی که شطرنج بازی می‌کند یا مسابقه‌ی شطرنج می‌دهد، چنین کاری را می‌کند؟



      اگر آن سخن قرآن که گفته است، «میسر» را بخواهیم به شطرنج پیوست کنیم، پس باید همه‌ی مبادله‌های پولی و بازرگانی را هم قمار بدانیم، باید بورس اوراق‌بهادار را (که اگر نباشد، کشور نابود می‌شود) هم، قمار بدانیم زیرا در این‌جاها نیز فرد سرمایه‌گذاری می‌کند و از سرانجام کار خود، آگاهی‌ای ندارد و نمی‌داند که سود می‌کند یا زیان و چه بسیار آدم‌های ناآگاهی که در بورس، بدبخت شده‌اند و چه بسیار آدم‌های دانایی که خوشبخت.

      اگر آن سخن قرآن را بخواهیم به گرفتن پول در مسابقه‌ها پیوست کنیم، همه‌ی مسابقه‌ها باید ناروا باشند و کشور ما باید همه‌ی ورزش‌ها را از میان بردارد!



      این سخن شما با فقه و مبانی ان ناسازگار است در اجتهاد و فقه ،فقیه بدنبال حجت است نه واقع،و بنا نیست انچه در لوح محفوظ و حکم واقعی است را کشف کند بلکه در فقه ،فقیه بدنبال حکمی است که برای ان دلیل و مدرک داشته باشد و نزد خداوند و درپیشگاه خدا بتواند پاسخگوی مدرک ان باشد.

      بفرمایید مدرک ناروا بودن شطرنج چیست؟

      خواهشمندیم که دوباره سوره‌ی «انعام» را نیاورید زیرا آن یک سخن همه‌جانبه است و اگر بخواهیم همانند بزرگان برداشت کنیم، می‌تواند خیلی چیزها را در بر بگیرد؛ همانگونه که در بالا آمد.

      اکنون کسانی که شطرنج را «کفر» می‌دانند، بفرمایند روی چه سخنی و روی چه زیانی نهادینه‌ شده‌‌ای، شطرنج را کفر می‌دانند. خداوند برای هر کاری، دلیل استوار دارد و هیچ‌چیزی را بدون دلیل، نمی‌گوید.




      این فرمایش شما معارض با اصل حکم حرمت قمار است


      حکمی که به گفته‌ی خودتان از روی واقعیت نباشد و از روی باورهای آن‌کس باشد، حکم استواری نیست گواه سخنمان در مورد سلیقه‌ای بودن حکم‌ها نیز، متفاوت‌ بودن دیدگاه‌ها در این مورد و خیلی از مورد‌های دیگر است که هرکسی از روی دیدگاه خودش، سخن می‌گوید وگرنه اگر بزرگان و سخنوران از روی کیش اسلام، از روی اسلام «راستین»، سخن می‌گفتند، این همه دوگانگی و تفاوت نبود!

      زیرا خدا یکی‌ست و سخن خدا نیز، یکی‌ست که قرآن است و این سخنی کامل است که هیچگاه دگرگون نمی‌شود؛ نه همانند دیگر نوشتارهای مسیحیان یهودیان که قرآن آنرا کامل کرده است.



      که قران و روایت ائمه ی اطهار صلوات الله علیهم اجمعین بشدت ان را مذمت فرموده اند

      در قرآن، سخنی از شطنج نیامده است و اگر بخواهیم تفسیر به زأی بکنیم، می‌توان خیلی چیزها را ناروا دانست.

      در مورد سخنان امامان یا احادیث نیز، بارها گفته‌ایم که برکه‌ی این احادیث، آنقدر گل‌آلود است که نمی‌توان در مورد استواری آنان سخنی و دیدگاهی داشت.

      گواه سخنانمان هم، فتواهای بزرگان و فقیهان است که در مورد چیزهایی همچون: موسیقی، رقص، خوانندگی و ...، دیدگاه‌های متفاوتی دارند؛ چون این چیزها در قرآن ناروا نیستند و آنان از روی حدیث‌ها، دیدگاه خود را بیان می‌کنند و دیده می‌شود که دیدگاه‌ها چقدر متفاوت‌اند:



      • موسیقی، «مطلقاً» حرام است و حتی نگهداری ساز موسیقی نیز، گناه بزرگی‌ست.
      • بنا بر احتیاط واجب، جایز نیست
      • اگر گمراه کننده نباشد، موردی ندارد


      آیا حرام خدا، حرام نیست؟
      آیا حلال خدا، حلال نیست؟

      آیا عمرخطاب را به خاطر این‌که حلال و حرام خدا را دگرگون کرده است را ملامت نمی‌کنید؟

      چرا گروهی از بزرگان آنرا حرام قطعی می‌دانند و گروهی، آنرا حرام نمی‌دانند؟
      آیا در اینجا، دست‌کم یک گروه از بزرگان، حلال را حرام و یا حرام را حلال نکرده‌اند؟


      گروهی می‌گویند موسیقی بر روی روان آدمی هنای بسیار بدی می‌گذارد, اگر چنین هنای ژرفی بر روی روان آدمی می‌گذارد، چرا خدا در قرآن، حتی اشاره‌ای هم به آن نکرده است؟

      برخی می‌گویند همه چیز در قرآن نیامده است، همانند چهار رکعت بودن نماز ظهر.

      ابتدا، باید گفت که به نماز خواندن بارها و بارها در قرآن اشاره شده است و آنرا یک کار بسیار خوب و سودمند دانسته‌ است.

      پس از آن باید گفت: در میزان رکعت‌های نماز، در دیدگاه بزرگان، هیچ تفاوتی نیست و همگی آن‌ها یک دیدگاه دارند.

      پس موسیقی، شطرنج و دیگر چیزهایی که دیدگاه‌های سستی دارند و هرکسی در مورد آن سخنی می‌گوید را نباید با چنین چیزهایی مقایسه کرد.





      البقرة ،الجزء 2،الصفحة: 34،الآية: 219
      سْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا
      در باره شراب و قمار از تو سؤال میكنند، بگو: «در آنها گناه و زيان بزرگى است و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بردارد (ولى) گناه آنها از نفعشان بيشتر است‏
      إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ فىِ الخَْمْرِ وَ الْمَيْسرِِ وَ يَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلَوةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتهَُون‏
      شيطان مى‏خواهد به وسيله شراب و قمار، در ميان شما عداوت و كينه ايجاد كند، و شما را از ياد خدا و از نماز بازدارد. آيا (با اين همه زيان و فساد، و با اين نهى اكيد،) خوددارى خواهيد كرد؟

      در همین آیه‌ی پایانی آمده است که قمار باعث دشمنی میان مردم می‌شود: چند نفر از شطرنج‌بازان پس از بازی شطرنج، دشمنی و کینه در دل گرفته‌اند؟

      گفتیم، اگر شما با دلیل بفرمایید که شطرنج حرام است و با دلیل بگویید که شطرنج قمار است، سخنتان پذیرفتنی است و این سخن ما نیست؛ سخن هزاران هزار ایرانی است که چون دلیل پذیرفتنی‌ای از بزرگان نشنیده‌اند، به سخن آنان گوش نمی‌کنند و این را هرکسی، تأیید می‌کند.

      این برای خود بزرگان بد است؛ زیرا ارزش هرکس به این است که استوار و محکم سخن بگوید و رفتار کند.
      ویرایش توسط آبـرنـگـ : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ در ساعت 11:48 PM

    17. #20
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : مرداد/۱۳۹۲
      نوشته : 490 صلوات : 4,346
      مورد صلوات: 1,320 در 436
      حضور : 10 روز 17 ساعت 54 دقیقه
      دریافت : 5 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : اللهمّ عجّل فی فرج مولانا صاحب الزّمان(ع)
      Sepasgozar
      Hadi99g آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط آبـرنـگـ نمایش پست ها
      سخن هزاران هزار ایرانی است که چون دلیل پذیرفتنی‌ای از بزرگان نشنیده‌اند، به سخن آنان گوش نمی‌کنند و این را هرکسی، تأیید می‌کند.
      مقدّمتاً باید دانست که فلسفه‌ی بسیاری از عبادات، نامعلوم است.
      این رویّه‌ای که شما و امثال شما پیش گرفته‌اید یعنی اینکه هرچه که دلیلش را درک کنید قبول کنید و هرچه که دلیلش را درک نکنید ردّش کنید این همان رویّه‌ی ابلیس است؛
      ابلیس نتوانست دلیل سجده به آدم را درک کند بلکه دلیلی بر خلاف امر الهی یافت و از سجده کردن ابا کرد.
      به فرموده‌ی امیرالمؤمنین(ع) در خطبه‌ی قاصعه، خداوند حکمت و فلسفه عبادات را مخفی کرده تا مطیع از غیر مطیع مشخّص شود.
      وگرنه در صورتی که فلسفه و حکمت عبادات روشن بود خیلی از افراد بی‌ایمان مثل ابلیس هم مؤمن می‌شدند و دیگر بین مؤمن حقیقی و دیگران فرقی ظاهر نمی‌شد.
      بندگی یعنی اینکه اگر مولا به چیزی دستور بدهد بدون چون و چرا اطاعت شود (لا یُسأل عمّا یفعل و هم یُسألون)
      بنابراین اگر توسّط روایات ثابت شود که شطرنج -حتّی بدون برد و باخت- حرام است (همچنان که لسان بسیاری از روایات هم همین است) دیگر جایی برای جون و چرا نیست.
      و تشخیص صحّت و سقم روایات هم به عهده متخصّصین فن است نه شما. شما تکلیفتان رجوع به متخصّص است.
      متخصّصان هم حدّ اکثر این را گفته‌اند که شطرنج به شرطی که در جامعه قمار شناخته نشود جایز است، نه مطلقاً.
      هزاران هزار ایرانی و غیر ایرانی هم هر چه بگویند دلیل بر صحّت چیزی نمی‌شود. چه بسا تمام اهل جهان بر یک امری باطل اجماع کنند دلیل بر صحّت آن امر نمی‌شود؛
      هوی و هوس انسان‌ها حکم الهی را تغییر نمی‌دهد (و لو اتّیع الحقّ أهواءهم لفسدت السّموات و الأرض و من فیهنّ (مؤمنون: 71))
      و کثرت اهل باطل معیاری برای تشخیص حقیقت نیست (قل لا یستوی الخبیث و الطّیّب و لو أعجبک کثرة الخبیث (مائده: 100))
      الهی،عَمِيَتْ عَيْنٌ لَا تَرَاكَ عَلَيْهَا رَقِيباً،

      وَ خَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّكَ نَصِيباً

      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      پاسخ قاطعانه حاج ملاّ باسم کربلائي به شايعات و اتّهامات

    18. صلوات : مؤمن
    صفحه 2 از 7 نخستنخست 1234 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •