• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 34
    1. #1
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 6 صلوات : 0
      مورد صلوات: 26 در 6
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      karbala110 آنلاین نیست.

      شاد نهم ربیع الاول، جشن تاج گذاری یا جشن عیدالزهراء؟




      بسم الله الرحمن الرحیم


      اللهم صل علی محمد و ال محمد


      اللهم العن الجبت و الطاغوت




      نهم ربیع الاول، جشن تاج گذاری یا جشن عیدالزهراء ؟


      چند سالی است که بعضی ها در روز نهم ربیع الاول به عنوان روز تاج گذاری (آغاز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف) جشن می گیرند. و متاسفانه با برپایی چنین جشنی، سخنی از به درک واصل شدن قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها در چنین روزی به میان نمی آورند و آن را نادیده می گیرند. در این مقاله بر آن شدیم تا با بررسی جشن تاج گذاری و عیدالزهراء حقیقت را روشن و واضح بگردانیم.

      زمان شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

      برای شهادت امام حسن عسکری علیه السلام اقوال مختلفی وجود دارد، بعضی شهادت ایشان را اول ربیع دانسته اند (1) و برخی چهارم ربیع الاول را ذکر کرده اند. (2) ولی از میان تمامی اقوال (که ظاهرا حدود ده قول وجود دارد) سخن حق و صحیح آن است که شهادت ایشان در هشتم ربیع الاول بوده است.

      و اما کیفیت و همچنین زمان دقیق شهادت ایشان طبق روایت معتبر محمد بن حسین و همچنین ابوسهل اسماعیل بن علی نوبختی به این شرح است:

      در هنگام نماز صبح روز هشتم ربیع الاول، امام حسن عسکری علیه السلام فرزند خودشان یعنی حجة بن الحسن عج را به حضور طلبیدند.

      همینکه امام حسن علیه السلام نگاهش به فرزندش افتاد گریه کرد و فرمود: ای سید اهل بیت خود، به من آبی بده. که همانا من به سوی پروردگارم می روم. سپس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با جوشانده ای که برای حضرت آماده کرده بودند ایشان را سیراب نمودند. در این هنگام امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند که مرا برای نماز مهیا کنید. و امام زمان عج نیز پدرشان را وضو دادند. و در همان وقت نماز صبح، یازدهمین خورشید امامت و ولایت به شهادت رسیدند.(3)
      هشتم ربیع الاول روز آغاز امامت امام زمان (عج)

      با توجه به مطلبی که گذشت زمان دقیق شهادت امام حسن عسکری علیه السلام هنگام نماز صبح روز هشتم ربیع الاول بوده است. معلوم و واضح است که زمان نماز صبح قبل از طلوع آفتاب و آغاز روز می باشد. و به همین جهت روشن می شود که با طلوع آفتاب و شروع روز هشتم ربیع الاول امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آغاز شده است. و نهم ربیع الاول روز دوم امامت ایشان بوده است.

      آیاروز آغاز امامت ائمه علیهم السلام روز شادی و فرح است ؟

      قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اطَّلَعَ إِلَى الْأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَةً يَنْصُرُونَنَا وَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ يَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِينَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ إِلَيْنَا. (4)

      مولا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: خداوند تبارک و تعالی مخلوقات زمین را مورد توجه و دقت قرار داد، سپس ما (اهل بیت) را اختیار فرمود و برای ما شیعیان را اختیار فرمود. شیعیانمان ما را یاری می کنند و در فرح و شادی ما اظهار خوشحالی می کنند و برای حزن ما اظهار حزن و اندوه می کنند. و آنها اموال و نفس های خودشان را برای ما بذل و بخشش می نمایند. آنها از ما و به سوی ما هستند.

      ما شیعیان موظفیم تا در فرح و شادی اهل بیت علیهم السلام اظهار سرور و خوشحالی کنیم، همانطوریکه خودشان به ما امر فرموده اند. و به همین جهت است که شیعیان در اعیاد و موالید اهل بیت علیهم السلام جشن برپا می کنند و شادی و فرحشان را اظهار می کنند.

      در رابطه با روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام نیز باید ببینیم که آیا روز شادی ایشان بوده است، که ما نیز به پیروی از آنها در آن ایام خوشحال باشیم، یا نه؟ با کمی تتبع در روایات در می یابیم که نه تنها ایشان ما را امر به شادی و فرح در چنین روزهایی نکرده اند، بلکه با دقت در سیره خودشان نیز متوجه می شویم که اصلا چنین ایامی را جشن نمی گرفتند. و حتی در سیره هیچکدام از اصحاب و علما و فقهای شیعه نیز اقامه جشن در روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام نمی یابیم. به عنوان مثال در کجا داریم که امام حسین علیه السلام بعد از شهادت امام حسن علیه السلام، به عنوان روز آغاز امامت خودشان جشن گرفته باشند؟ و یا در کجا می یابیم در روز یازدهم محرم که روز آغاز امامت امام سجاد علیه السلام می باشد ائمه علیهم السلام اظهار شادی کرده باشند؟ فلذا به یقین می توان گفت که ما هیچ دلیلی نداریم که روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام روز شادی ایشان می باشد.

      حتی اگر فرض کنیم که روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام روز جشن و شادی می باشد، باز هم نمی توانیم روز نهم ربیع الاول را به عنوان اولین روز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف جشن بگیریم، زیرا همانطورکه اثبات شد روز نهم ربیع الاول دومین روز امامت ایشان می باشد و همان روز هشتم ربیع الاول روز آغاز امامت حجة بن الحسن العسکری می باشد.


      و همچنین اگر قبول کنیم که اولین روز امامت ائمه علیهم السلام روز شادی می باشد، چگونه است که این امر را به امام زمان عج اختصاص داده اند و اولین روز امامت بقیه امامان را جشن نمی گیرند؟ به کدام دلیل فقط اولین روز امامت امام زمان عج روز شادی است و نه بقیه امامان علیهم السلام؟ اگر واقعا چنین ایامی ایام شادی و فرح است چرا اولین روز امامت امام رضا علیه السلام را به عنوان مثال جشن نمی گیرند؟ همچنین اگر گفته شود دلیل اختصاص جشن و سرور در آغاز امامت امام زمان عج زنده بودن و یا طولانی شدن و استمرار امامت ایشان می باشد. باز هم می گوییم به کدامین دلیل زنده بودن و یا طولانی شدن و استمرار امامت امامی، موجب می شود که روز آغاز امامت آن امام تبدیل به جشن و سرور گردد؟


      نهم ربیع الاول، جشن عیدالزهراء

      شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام روز نهم ربیع را جشن می گیرند، ولی نه به عنوان "جشن تاج گذاری" بلکه شادی ما در این روز به دلیل به درک واصل شدن قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها و غاصب فدک و خلافت امیرالمومنین علیه السلام و منشأ بدعتها و ضلالتها ، می باشد.

      در این رابطه احمد بن اسحاق، که از خواص اصحاب امام علی النقی و امام حسن عسکری علیهما السلام بوده و به خدمت امام مهدی عج نیز رسیده است، نقل می کند که در چنین روزی خدمت امام حسن عسکری علیه السلام رسیده و ایشان را مسرور و خوشحال دیده است. از ایشان علت شادی و فرح را جویا می شود و امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند:

      به درستی که خبر داد مرا پدرم، که حذیفة بن یمان در روز نهم ربیع الاول خدمت جدم حضرت رسول صلی الله علیه و اله رسید. حذیفة گفت: حضرت علی و حسنین علیهم السلام را دیدم که با حضرت رسول غذا میل می فرمودند و آن حضرت به روی ایشان تبسم می نمود و به حسنین علیهما السلام میفرمود:

      بخورید! گوارا باد از برای شما برکت و سعادت این روز، به درستی که این روز روزی است که حق تعالی دشمن خود و دشمن شما را هلاک میفرماید و در این روز دعای مادرِ شما (5) را مستجاب میگرداند..... در این روز فرعونِ اهل بیتِ من و ستم کننده بر ایشان و غصب کننده حق ایشان هلاک میشود.
      در ادامه حضرت رسول صلی الله علیه و اله فرمودند که خداوند به من وحی کرده که:

      ای محمد! علی به منزلت تو نمی رسد مگر به آنچه که از بلاها توسط فرعون آن عصر و غصب کننده حق او بر او وارد میشود. کسی که جرات پیدا میکند تا گفته های مرا تغییر دهد و به من شرک آورد و مردم را از راه رضای من منع می کند. و گوساله ای از برای امت تو برپا می کند که آن ابوبکر است و به من کفر می ورزد در عرش و عظمت و جلال من، به درستی امر کرده ام ملائکه هفت آسمان خود را که برای شیعیان و محبان دین شما عید بگرداند روزی که آن ملعون (...) کشته میشود.

      از این ماجرا می گذرد تا روزی که عمر مي ميرد. و حذیفة خدمت امیرالمومنین علیه السلام می رسد. مولا علی علیه السلام به وی میفرمایند: آیا به یاد داری آن روزی را که آمدی به نزد سید من رسول خدا، من و دو سبط او حسنین علیهم السلام نزد او بودیم و با او غذا میخوردیم ایشان تو را بر فضیلت این روز آگاه ساخت؟ پس از یادآوری حذیفة، مولا علی علیه السلام هفتاد و دو نام برای این روز ذکر می کنند. که در این جا برخی از آنها را ذکر می کنیم:

      اين روز روز استراحت مؤمنان است زيرا از شر آن منافق استراحت يافتند، روز زايل شدن كرب و غم، روز غدير دوم، روز تخفيف گناهان شيعيان، روز برهم شكستن بناي كفر و عدوان، روز عيد بزرگ خدا، روز مستجاب شدن دعا، روز كندن جامة سياه، روز ندامت ظالم، روز شكسته شدن شوكت مخالفان، روز نفي هموم، روز عفو از گناه شيعيان، روز عيد اهل بيت، روز مقبول شدن اعمال شيعيان، روز قتل منافق، روز قهر بر دشمن، روز خراب شدن بنيان ضلالت، روز خنك شدن دلهاي مؤمنان، روز رهايي مؤمنان از شر كافران، روز برطرف شدن بدعتها، روز ترك گناهان كبيره، روز ندا کردن به حق و روز عبادت است.(6)

      مرحوم سید بن طاووس بعد از نقل این روایت می فرمایند :من این حدیث را از خط محمد بن علی بن محمد بن طیّ نقل مینمایمو بر اساس تفحّصی که من در کتابها داشتهام ، دسته ای از روایات را موافق با این روایت یافتم و لذا بر آن اعتمادنمودمو به سزاست که این روز که در حدیث امده استرا بزرگ شمرد و در آن اظهار سرور و شادمانی نمود.(7)

      به همین جهت است که متقدمین و متأخرین از علما و فقهای شیعه این روز را روز به درک واصل شدن ... می دانستند و در این روز اظهار سرور و خوشحالی میکردند. و حتی بعضی از آنها کتاب های جداگانه ای در اثبات این حقیقت نوشته اند. از جمله آنها می توان به کتاب علامه مجلسی رحمة الله علیه، کتاب صاحب مستدرک (محدث میرزا شیخ حسین نوری) و همچنین کتاب "فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب" که در عصر ما نوشته شده است، اشاره کرد.

      علامه مجلسی رحمة الله علیه در این رابطه می فرمایند: و المشهور بین الشیعة فی الأمصار و الأقطار فی زماننا هذا هو أنه الیوم التاسع من ربیع الأول، و هو أحد الاعیاد. یعنی بین شیعیان در تمامی نقاط و نواحی در زمان ما مشهور است که به درک واصل شدن او در روز نهم ربیع الاول می باشد. و آن روز یکی از اعیاد است.

      در ادامه ایشان در رابطه با شبهه ای که توسط برخی گفته می شود که روز مرگ عمر 28 ذی الحجة بوده است میفرمایند: اعتبار تلك الروايات مع الشهرة بين أكثر الشيعة سلفا وخلفا لا يقصر عما ذكرهالمؤرخون من المخالفين، ويحتمل أن يكونوا غيروا هذا اليوم ليشتبه الامر على الشيعةفلا يتخذوه يوم عيد وسرور.

      یعنی اعتبار آن روایات (در اثبات مرگ عمر در روز نهم ربیع) بعلاوۀ شهرتی که بین اکثر شیعیان سلف و خلف دارند، کمتر از آنچه مورخین مخالف نقل کرده اند (که روز مرگ وی 28 ذی الحجة است) نیست. (به عبارت دیگر اعتبار روایت نهم ربیع با گفته های مخالفین رد نمی شود) و احتمال دارد که مخالفین این روز را تغییر داده اند تا امر برای شیعیان مشتبه شود، و آن روز را روز عید و سرور نگیرند. (8)

      مرحوم صاحب جواهر در موردفضیلت نهم ربیع الاول می نویسد :به خبری اسناد داده شده به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در فضیلت و شرافت و برکت این روز دست یافتم (در اینجا اشاره به روایت احمد بن اسحاق دارند)....و این روزعلی الخصوص برای ما و ائمه ما علیهم السلام عید است.(9)

      حرف آخر

      با توجه به دلایل و براهین واضح و روشنی که ارائه شد روز نهم ربیع الاول روز اظهار جشن و سرور و تبری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد.

      البته این نکته را نیز متذکر می شویم که یاد و ذکر نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در هر زمانی نیکوست، و شرعاً حرام نیست که افرادی بخواهند در این روز به بهانه ایام آغاز امامت حضرت مهدی عج از ایشان یاد کنند. ولی همواره باید به خاطر داشت که این روز، روز اظهار تبری و برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد، و این همان سیره و سنت ائمه اطهار علیهم السلام بوده است.

      فلذا تضعیف و بلکه دوری از سیره ایشان به نحوی که هیچ سخنی از تبری در این روز به میان آورده نشود، و بزرگ کردن و گرامیداشتن جشنی که هیچ توصیه ای به آن نشده است، یقینا مورد رضایت ائمه اطهار علیهم السلام نمی باشد.

      متاسفانه همین مساله را در سالهای اخیر شاهد بوده ایم که پرچمداران "جشن تاج گذاری" با بزرگ نمودن این جشن هیچ سخنی از تبری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام به میان نمی آورند.

      به همین جهت، شیعیان باید هوشیار باشند و نگذارند افرادی نام امام زمان عج را وسیله و ابزاری قرار دهند تا تبرّی را در میان ایشان کمرنگ و بلکه حذف نمایند. و مطمئن باشیم که اگر چشمانمان را ببندیم و از کنار اینگونه فتنه ها بگذریم، روزی چشم باز خواهیم کرد و می بینیم که هیچ اثری از برائت و تبری در میان شیعیان باقی نمانده است.




      شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد.........با رکن تبرّی است که محکم گردد


      یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست.........یا رب نکند که رزق ما کم گردد


      --------------------------------------
      اسناد:
      (1) مصباح کفعمی ج2 ص533 – بحارالانوار ج50ص335
      (2) مسارالشیعه ص28-29
      (3) روایت معتبر محمد بن حسین: کمال الدین شیخ صدوق ج2ص473 و بحارالانوار ج50ص331 و روایت ابو سهل: الغیبة شیخ طوسی ص273 و بحارالانوار ج52ص16
      (4) بحارالانوار ج44ص287
      (5) اشاره به آن جائی که حضرت زهرا سلام الله علیها موقعی که عمر نامه فدک را پاره کرد. فرمودند خدا شکمت را پاره کند.
      (6) زادالمعاد علامه مجلسی باب ۸ص۳۲۵ و زوائد الفوائد از علی بن علی بن طاووس. باب ربیع الاول و بحارالانوار جلد ۳۱ ص۱۲۰.
      (7) بحارالانوار ج31ص129
      (8) بحارالانوار ج31ص132
      (9) جواهر الکلام ج 5 ص 43- 44



      رسول خدا صلی الله علیه واله فرمودند: هرکس از لعن نمودن کسی که خداوند او را لعنت نموده خودداری نماید لعنت خداوند بر او باد. (بحارالانوار ج2 ص202)





      ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۸/۱۲/۰۳ در ساعت 07:45 PM دلیل: با اجازه كربلا110 عزيز

    2.  

    3. #2
      کارشناس سابق تاریخی
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,145 صلوات : 11,269
      مورد صلوات: 5,327 در 1,100
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      کاوه آنلاین نیست.



      با سلام
      درباره بحث عید ا لزهرا باید بگویم که منابع متقدم به شما کمکی نمی کنند و تقریبا تمامی کتب روز در گذشت خلیفه دوم را 26 ذی الحجه دانسته اند و احتمال اینکه همه گی دست به دست هم داده باشند تا باعث سردرگمی ما شوند مورد قبول نیست . چرا که متون تاریخی از سوی افرادی با سلیقه های متفاوتی نوشته شده است . پس در تاریخ و بین مورخین نهم ربیع اثبات نشده است . و از سوی دیگر به نظر می آید اطلاق آیه لا تسبوا آیه 108 انعام اینجا را هم شامل می شود . چرا که با سب و لعن ما ،دیگران هم به سب معتقدات حقه ما روی می آورند که اصلا پذیرفتنی نیست . درباره لعن هم باید گفت که گزارشی که این نحوه لعن را تاییدکند در تاریخ یافت نکرده ام .
      اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
      اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

    4. #3
      عضو آشنا
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 19 صلوات : 63
      مورد صلوات: 138 در 19
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عاشورايي آنلاین نیست.



      با سلام
      بنده هم اجازه مي خواهم مطالبي در اين موضوع خدمت دوستان عرض كنم :

      اولاً : روز آغاز امامت أئمه اطهار شايد روز فرح و شادي نباشد ، اما قطعا روز به امامت رسيدن امام زمان (عج) رو بايد جشن كَرفت. دليل آن هم با توجه به معناي انتظار شيعيان براي ظهور امام زمان (عج) و نه امام ديكَر روشن مي شود.

      توضيح اينكه تمام انبياء و اولياء از كَذشته و حال و آينده به ظهور حضرت حجت نويد داده شده اند و خود نيز مردم را به آن مزده داده اند. روايات فراواني داريم كه نشان از انتظار حتى بيامبر و ديكَر ائمه اطهار (ع) براي ظهور حضرت حجت دارد. نصي از امام صادق (ع) ذكر مي كنم ، ايشان در فراق امام زمان ناله سر مي دهند و مي فرمايند :

      سيدي غيبتك نفت رقادي ، وضيقت على مهادي ، وابتزت مني راحة فؤادي ، سيدي غيبتك أوصلت مصابي بفجايع الأبد وفقد الواحد بعد الواحد يفنى الجمع و العدد ، فما أحس بدمعة ترقى من عيني وأنين يفتر من صدري عن دوارج الرزايا وسوالف البلايا إلا مثل بعيني عن غوابر أعظمها وأفظعها ، وبواقى أشدها وأنكرها ونوائب مخلوطة بغضبك ، ونوازل معجونة بسخطك .(إكمال الدين و إتمام النعمة للشيخ الصدوق ، ج 2 ص 353 ).

      آري تمام صالحان و شيعيان حتى در زمان حضور أئمه ديكَر هم منتظر ظهور بودند !!!!

      دليل انتظار آنها هم با عنايت به مشخصات زمان ظهور حضرت حجت (عج) و حكومت جهاني دين ، و ظهور عدل و برجيدن فساد و ظلم آشكار مي شود .

      بس آغاز امامت حضرت حجت (ع) و نويد نزديكي ظهور ايشان براي همه صالحان و آزادكَان و شيعيان جهان مايه شادي و سرور است.

      ثانياً : آري! اين روايت عظمت و فضيلت اين روز را نشان مي دهد ، اما مناسبت اين روز جه بوده است ؟!

      كلام علامه مجلسي كما اينكه خود اقرار كرده اند مختص زمان خودشان است كه در دوران صفويه زندكَي مي كردند ، والا شيعيان در زمان كَذشته جنان تحت فشار بودند كه جرأت لعن هم نداشتند جه رسد به جشن و سرور براي به درك واصل شدن .... (تاريخ شيعه نشان مي دهد كه آنها به جز در مقاطعي از تاريخ نوعا مظلوم و مغصوب و تحت فشار بودند) و التقية ديني و دين آبائي .

      جسارتا كلام علامه را كه ناظر به تغيير اين روز (كه نقل شده) به نظر صحيح نمي آيد جون مؤرخيني كه روز كشته شدن عمر را در ذي الحجة نقل كرده اند متقدم بر مجلسي بودند و اصلا در آن روزكَاران جشني صورت نمي كَرفته كه داعيه تغيير داشته باشد !!!!!

      ثالثاً : جه بسا فضيلت اين روز براي مناسبت آغاز ولايت حضرت حجت (ع) باشد. اكَر بدانيم و معتقد باشيم كه منتقم اصلي اوست ، و اوست كه الطالب بدم المقتول بكربلاء و ذحول الأنبياء... شايد روايت هم به همين معنا اشاره داشته باشد. و الله العالم

      رابعاً : بركَزاري جنين جشني هركَز منافاتي با اعلام تبري از دشمنان اهل بيت نداشته و ندارد. و اتفاقا تولي را مي رساند . و تولي أئمه و تبري از دشمنان رابطه متقابل دارد . ( هل الدين إلا الحب و البغض )

      خامساً : بنده در خواست مي كنم كه فوايد جنين جشنهايي شمارش شود و سبس با مضرات آن برآورده شود ، جه نتيجه اي عايد شيعيان شده يا خواهد شد ؟؟!!

      و من الله التوفيق

    5. #4
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 239 صلوات : 1,030
      مورد صلوات: 1,105 در 237
      حضور : 16 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      hamedi آنلاین نیست.



      بسم الله الرحمن الرحیم
      سلام

      دوستان عزیز در مورد روز مرگ خلیفه ثانی و موارد مربوطه می توانید به این آدرس که در حقیقت نظر علامه سید مرتضی عاملی رحمه الله است توجه کنید :

      http://www.ansarweb.net/artman2/publ...ticle_2523.php

      باتشکر - یاعلی
      ویرایش توسط hamedi : ۱۳۸۸/۱۲/۰۵ در ساعت 09:08 PM
      الحمدلله الذي جعلنا من المتسكين بولايه اميرالمومنين و الائمه عليهم السلام

      الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين علي ابن ابيطالب عليه السلام


    6. #5
      کارشناس سابق تاریخی
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,145 صلوات : 11,269
      مورد صلوات: 5,327 در 1,100
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      کاوه آنلاین نیست.



      به نظر بنده ،جشن عید الزهرا ،علاوه بر آنکه با فضای فعلی حاکم بر امت اسلامی سازگار نیست . نوعی خروج از مباحث منطقی را نیز در طرفین مباحثات و مناظرات در پی خواهد داشت . به یقین امروزه آنانکه بیشتر از همه در این جشن ها ،جشن می گیرند ،آمریکا و انگلیس و اسرائیل اند. چرا که می بینند عملا ما به دست خودمان فضای منطقی گفتگو را یک طرفه به اسم عید الزهرا تبدیل به فضای خصومت آمیزی می کنیم . نکته دیگری که به نظرم توضیحش لازم است اینکه ما در فرهنگ اهل بیتی و سنت نبوی هرگز چنین جشن هایی نداشته ایم . حتی رسول الله در جریان کشته شدن بدترین دشمنانش هم دست به کارهایی مانند این نزد . و قران هم گفتار و کردار او را برای ما الگو دانسته است .خدا می داند که ما از برپایی این گونه جشن ها چه ضررها دیده ایم . در برابر کشته شدن یک شیعه بی گناه ،چه توجیهی می توان برای این نوع جشن ها پیدا کرد . بر هم زدن فضای برادری بین شیعه و سنی ،آیا سودمندی است ؟ بله ما به خلفا ارادتی نداریم اما به خاطر احترام اهل سنت ،کاری نمی کنیم که باعث ناراحتی اهل سنت به عنوان مسلمانان هم کیش ،شود . اگر سری به سفرنامه پیترو دلاواله بزنید مانند این جشن ها را در دوره صفوی هم می بینید . نتیجه آن کارها چه شد ؟ چهل هزار شیعه در قلمرو حکومت عثمانی قتل عام شدند و دراین سو تعداد زیادی از اهل سنت ایرانی کشته شدند. و در نهایت بهره آن را انگلیس برد که خلافت عثمانی را که بر اثر درگیری های متوالی با ایران ضعیف شده بود را نابود کرده و حکومت لائیک را جایگزین آن کرد و این طرف هم در ایران ،حکومت با سست شدن قدرت ملی اش ،به دست عده ای هوادار محمود افغان سقوط کرده و هفت سال سلطان محمود افغان، حاکم ایران شد ،که تمام شوکت ایران را بر باد داد . اینجاست که وقتی رهبر انقلاب می فرماید ،این گونه جشن ها را به بهانه کشته شدن خلیفه را نباید برپا کرد ،معلوم می شود که ایشان با آن دید تیزبینانه کجا را میبیند .
      به امید سرفرازی و بلند آوازه شدن نامت ای رسول الله
      اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
      اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

    7. صلوات ها 2 : narenj,رضا
    8. #6
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 6 صلوات : 0
      مورد صلوات: 26 در 6
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      karbala110 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط کاوه نمایش پست ها
      با سلام
      درباره بحث عید ا لزهرا باید بگویم که منابع متقدم به شما کمکی نمی کنند و تقریبا تمامی کتب روز در گذشت خلیفه دوم را 26 ذی الحجه دانسته اند و احتمال اینکه همه گی دست به دست هم داده باشند تا باعث سردرگمی ما شوند مورد قبول نیست . چرا که متون تاریخی از سوی افرادی با سلیقه های متفاوتی نوشته شده است . پس در تاریخ و بین مورخین نهم ربیع اثبات نشده است .
      بسم الله
      سلام علیکم

      آنچه که شما به آن اشاره فرمودید که روز قتل عمر 26 و یا بنابر اقوالی 28 ذی الحجه است. در کتب مورخین مخالفین آمده است. و مطالب علمای مخالفین در نزد شیعه حجیت ندارند. و اگر هم مشاهده می کنید که علمای شیعه بعضا از کتب مخالفین مطلبی را نقل می کنند به عنوان دلیل و حجت نیست بلکه یا به عنوان مؤید است و یا در مقام جدل هستند و برای ساکت کردن طرف مقابل از مطالبی که نزد او ثابت است دلیل می اورند.

      و این امری است که خود اهل بیت علیهم السلام به آن امر فرموده اند. امام کاظم علیه السلام فرمودند: لا تاخذن دینک عن غیر شیعتنا. فإنک ان تعدیتهم اخذت دینک عن الخائنین الذین خانوا الله و رسوله و خانوا امانتهم...(وسائل الشیعه ج27ص150)

      در همین مساله روز قتل عمر نیز باید توجه داشت که اگر چه مورخین مخالفین نقل کرده اند که روز 26 ذی الحجه است ولیکن چون آنان متهم به کذب و خیانة هستند و بنایشان مخالفت با مذهب تشیع بوده است. فلذا سخنان ایشان اصلا مورد قبول ما نیست. و اگر هم به ظاهر (طبق گفته شما) تواتری هم در این رابطه باشد. این تواتر باطل است و نمی توان به آن تکیه زیرا که یکی از دو شرط تواتر عدم احتمال توطئه بر کذب می باشد. و این شرط در اینجا محقق نمی باشد.

      آنچه نزد ما شیعیان مورد قبول است آن است که روز مرگ عمر روز نهم ربیع الاول می باشد. در این رابطه می توانید به کتاب فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب و همچنین زادالمعاد علامه مجلسی باب ۸ص۳۲۵ و زوائد الفوائد از علی بن علی بن طاووس. باب ربیع الاول و بحارالانوار جلد ۳۱ ص۱۲۰ مراجعه بفرمایید.

      باتشکر
      ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۸۸/۱۲/۰۶ در ساعت 01:45 PM

    9. صلوات ها 3 : hamedi,Morteza S,کاوه
    10. #7
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 6 صلوات : 0
      مورد صلوات: 26 در 6
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      karbala110 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط کاوه نمایش پست ها
      و از سوی دیگر به نظر می آید اطلاق آیه لا تسبوا آیه 108 انعام اینجا را هم شامل می شود . چرا که با سب و لعن ما ،دیگران هم به سب معتقدات حقه ما روی می آورند که اصلا پذیرفتنی نیست . درباره لعن هم باید گفت که گزارشی که این نحوه لعن را تاییدکند در تاریخ یافت نکرده ام .
      بسم الله
      سلام

      ظاهرا شما مدعی هستید که در امور تاریخی کارشناس می باشید! پس اگر ادعای شما صحیح می باشد بهتر است در همان حیطه تاریخ صحبت کنید
      اینکه چگونه باید لعن کنیم و کجا گفته است و وظیفه مان در رابطه با لعن چیست، چون مرتبط با اعمال مکلفین است مرتبط با فقه می باشد نه تاریخ! چگونه است که سوالات فقهی را می خواهید با تاریخ جواب دهید آن وقت نام خود را کارشناس گذاشته اید ؟!؟!؟

      لعن دشمنان اهل بیت علیهم السلام مورد تاکید قران و خود اهل بیت علیهم السلام می باشد و مطالب در این رابطه بسیار فراوان است و نیاز به تاپیک دیگری دارد. و حقیر فقط آدرس مطالبی که قبلا نوشته ام را در اینجا می گذارم. اگر به دنبال حقیقت هستید آنها را مطالعه بفرمایید و الّا فلا.

      سبّ و لعن در نگاه قرآن و معيار آن: http://shiatube.com/File_Article/fa-...ab-va-laan.doc

      روایات مهم در رابطه با تبری و لعن: http://shiatube.com/File_Article/fa-...ate_tabari.doc

      تبیین موضوع سب و لعن: http://shiatube.com/File_Article/fa-...abeen_laan.doc

      فلسفه لعن: http://shiatube.com/File_Article/fa-...lsafe_laan.doc


      با تشکر
      ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۸۸/۱۲/۰۶ در ساعت 01:47 PM

    11. صلوات ها 3 : hamedi,Morteza S,کاوه
    12. #8
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 6 صلوات : 0
      مورد صلوات: 26 در 6
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      karbala110 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط عاشورايي نمایش پست ها
      با سلام
      بنده هم اجازه مي خواهم مطالبي در اين موضوع خدمت دوستان عرض كنم :

      اولاً : روز آغاز امامت أئمه اطهار شايد روز فرح و شادي نباشد ، اما قطعا روز به امامت رسيدن امام زمان (عج) رو بايد جشن كَرفت. دليل آن هم با توجه به معناي انتظار شيعيان براي ظهور امام زمان (عج) و نه امام ديكَر روشن مي شود.

      توضيح اينكه تمام انبياء و اولياء از كَذشته و حال و آينده به ظهور حضرت حجت نويد داده شده اند و خود نيز مردم را به آن مزده داده اند. روايات فراواني داريم كه نشان از انتظار حتى بيامبر و ديكَر ائمه اطهار (ع) براي ظهور حضرت حجت دارد. نصي از امام صادق (ع) ذكر مي كنم ، ايشان در فراق امام زمان ناله سر مي دهند و مي فرمايند :

      سيدي غيبتك نفت رقادي ، وضيقت على مهادي ، وابتزت مني راحة فؤادي ، سيدي غيبتك أوصلت مصابي بفجايع الأبد وفقد الواحد بعد الواحد يفنى الجمع و العدد ، فما أحس بدمعة ترقى من عيني وأنين يفتر من صدري عن دوارج الرزايا وسوالف البلايا إلا مثل بعيني عن غوابر أعظمها وأفظعها ، وبواقى أشدها وأنكرها ونوائب مخلوطة بغضبك ، ونوازل معجونة بسخطك .(إكمال الدين و إتمام النعمة للشيخ الصدوق ، ج 2 ص 353 ).

      آري تمام صالحان و شيعيان حتى در زمان حضور أئمه ديكَر هم منتظر ظهور بودند !!!!

      دليل انتظار آنها هم با عنايت به مشخصات زمان ظهور حضرت حجت (عج) و حكومت جهاني دين ، و ظهور عدل و برجيدن فساد و ظلم آشكار مي شود .

      بس آغاز امامت حضرت حجت (ع) و نويد نزديكي ظهور ايشان براي همه صالحان و آزادكَان و شيعيان جهان مايه شادي و سرور است.
      بسم الله
      سلام

      شما برخی از فضائل و خصائص مولا و سرورمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را بیان نمودید. اگر قرار بر بیان فضائل و خصائص باشد بنده 10 برابر این خصائص را برای شما بیان می کنم. ولی سخن در اینجاست که هیچکدام از این خصائص نیز موجب نمی شود که روز آغاز امامت امام زمان عج تبدیل به شادی و فرح گردد. مضافا بر اینکه اصلا روز نه ربیع روز آغاز امامت ایشان نمی باشد و همانطوری که اثبات شد روز هشتم ربیع روز اغاز امامت می باشد. و همچنین اگر همانطور که بیان شد در کلام هیچکدام از معصومین اشاره ای به فرح و شادی در این روز به عنوان تاج گذاری نداریم. و در میان علمای شیعه نیز همچین چیزی یافت نمی شود.

      ولی باز هم بنده نمی گویم که همچین جشنی شرعا اشکال دارد و با عیدالزهرا منافاتی ندارد. اما سخن در این جاست که متاسفانه با بیان چنین جشنی، عیدالزهرا را تضعیف و کمرنگ می نمایند.

      بخشی از آخر مقاله برای یادآوری در این جا ذکر می کنم:

      "البته این نکته را نیز متذکر می شویم که یاد و ذکر نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در هر زمانی نیکوست، و شرعاً حرام نیست که افرادی بخواهند در این روز به بهانه ایام آغاز امامت حضرت مهدی عج از ایشان یاد کنند. ولی همواره باید به خاطر داشت که این روز، روز اظهار تبری و برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد، و این همان سیره و سنت ائمه اطهار علیهم السلام بوده است. فلذا تضعیف و بلکه دوری از سیره ایشان به نحوی که هیچ سخنی از تبری در این روز به میان آورده نشود، و بزرگ کردن و گرامیداشتن جشنی که هیچ توصیه ای به آن نشده است، یقینا مورد رضایت ائمه اطهار علیهم السلام نمی باشد."

    13. صلوات ها 2 : hamedi,Morteza S
    14. #9
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 6 صلوات : 0
      مورد صلوات: 26 در 6
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      karbala110 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط عاشورايي نمایش پست ها

      ثانياً : آري! اين روايت عظمت و فضيلت اين روز را نشان مي دهد ، اما مناسبت اين روز جه بوده است ؟!

      كلام علامه مجلسي كما اينكه خود اقرار كرده اند مختص زمان خودشان است كه در دوران صفويه زندكَي مي كردند ، والا شيعيان در زمان كَذشته جنان تحت فشار بودند كه جرأت لعن هم نداشتند جه رسد به جشن و سرور براي به درك واصل شدن .... (تاريخ شيعه نشان مي دهد كه آنها به جز در مقاطعي از تاريخ نوعا مظلوم و مغصوب و تحت فشار بودند) و التقية ديني و دين آبائي .

      جسارتا كلام علامه را كه ناظر به تغيير اين روز (كه نقل شده) به نظر صحيح نمي آيد جون مؤرخيني كه روز كشته شدن عمر را در ذي الحجة نقل كرده اند متقدم بر مجلسي بودند و اصلا در آن روزكَاران جشني صورت نمي كَرفته كه داعيه تغيير داشته باشد !!!!!
      بسم الله
      سلام

      سوال کردید: "اين روايت عظمت و فضيلت اين روز را نشان مي دهد ،اما مناسبت اين روز جه بوده است ؟" نمیدانم که آیا این حدیث را مطالع کرده اید یا نه. به هر حال در خود این حدیث آمده است که:

      "این روز روزی است که حق تعالی دشمن خود و دشمن شما را هلاک میفرماید و در این روز دعای مادرِ شما را مستجاب میگرداند..... در این روز فرعونِ اهل بیتِ من و ستم کننده بر ایشان و غصب کننده حق ایشان هلاک میشود. اين روز روز استراحت مؤمنان است زيرا از شر آن منافق استراحت يافتند."
      در این روایت واضح و روشن است که علت شادی در این روز به درک واصل شدن عمر می باشد. و کل روایت را می توانید در این لینک بخوانید:
      http://shiatube.com/File_Article/fa-art-eid-revayat.doc

      بر خلاف تصور شما عیدالزهرا متعلق به زمان صفویه نمی باشد. و بلکه آغاز کننده آن (همانطور که در روایت آمده) خود حضرت رسول صلی الله علیه و اله بوده اند. و تمامی اهل بیت علیهم السلام در این روز به شادی و سرور می پرداختند. البته مراعات تقیه نیز منافاتی با برگذاری این جشن نداشته است. زیرا اگر روایت را بخوانید متوجه می شوید که این جشن را به دور از چشم مخالفین برگزار می کردند.

      و همچنین علامه مجلسی می فرمایند:

      و المشهور بین الامصار و الاقطار فی زماننا هذا هو انه الیوم التاسع من ربیع الاول و هو احد الاعیاد. و مستندهم فی الاصل ما رواه خلف السید النبیل علی بن طاوس فی کتاب زوائد الفوائد، و الشیخ حسن بن سلیمان فی کتاب المحتضر....و یظهر منه-ای من کلام ابن طاوس- ورود روایة اخری عن الصادق علیه السلام بهذا المضمون رواها الصدوق. و یظهر من کلام خلفه الجلیل ورود عدة روایات دالة علی کون قتله فی ذلک الیوم.

      توجه کنید که این مطلب متعلق به زمان علامه مجلسی رحمة الله علیه نمی باشد. بلکه مساله به زمان سید ابن طاوس (متوفی 648ه) و از آن قبل تر شیخ صدوق (متوفی 381 ه ) می رسد.

      باتشکر...


    15. صلوات ها 2 : hamedi,Morteza S
    16. #10
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : اسفند/۱۳۸۸
      نوشته : 6 صلوات : 0
      مورد صلوات: 26 در 6
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      karbala110 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط عاشورايي نمایش پست ها
      ثالثاً : جه بسا فضيلت اين روز براي مناسبت آغاز ولايت حضرت حجت (ع) باشد. اكَر بدانيم و معتقد باشيم كه منتقم اصلي اوست ، و اوست كه الطالب بدم المقتول بكربلاء و ذحول الأنبياء... شايد روايت هم به همين معنا اشاره داشته باشد. و الله العالم

      رابعاً : بركَزاري جنين جشني هركَز منافاتي با اعلام تبري از دشمنان اهل بيت نداشته و ندارد. و اتفاقا تولي را مي رساند . و تولي أئمه و تبري از دشمنان رابطه متقابل دارد . ( هل الدين إلا الحب و البغض )
      بسم الله
      سلام

      بطلان ادعای شما در مطلب سوم نیز با توجه به مطالبی که قبلا عرض کردم نیز ظاهر و روشن می شود.

      در رابطه با نکته چهارم نیز به همان مطالب آخر مقاله که دوباره در جوابهایم تکرار کردم مراجعه بفرمایید.

      باتشکر.

    17. صلوات ها 2 : hamedi,Morteza S
    صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •