آیا می توان به امام خمینی متوسل شد؟

تب‌های اولیه

76 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا می توان به امام خمینی متوسل شد؟

تعداد امامزاده ها فقط در ایران بیش از 10 هزار عدد است و با یک حساب سر انگشتی میشود فهمید که اگر این قبور متعلق به فرزندان ائمه باشد هر امام بیش از 1000 فرزند دارد که منطقی نیست پس افرادی که با چند واسطه جدشان مثلا امام صادق هست هم امامزاده میشوند. سوال من این است آیا هر سیدی بالقوه یک امامزاده هست و میتوان به او متوسل شد؟ یا فقط برخی سادات هستند که امامزاده حساب میشوند؟ اگر برخی سادات هستند که امامزاده میشوند بر چه مبنایی این سادات قدرت پیدا میکنند که بین ما و خدا واسطه شوند؟ با توجه به جایگاهی که امام خمینی در بین مردم دارد آیا ایشان امامزاده هستند و میشود به وی متوسل شد؟

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد صدرا

m@hdi;392554 نوشت:
تعداد امامزاده ها فقط در ایران بیش از 10 هزار عدد است و با یک حساب سر انگشتی میشود فهمید که اگر این قبور متعلق به فرزندان ائمه باشد هر امام بیش از 1000 فرزند دارد که منطقی نیست پس افرادی که با چند واسطه جدشان مثلا امام صادق هست هم امامزاده میشوند. سوال من این است آیا هر سیدی بالقوه یک امامزاده هست و میتوان به او متوسل شد؟ یا فقط برخی سادات هستند که امامزاده حساب میشوند؟ اگر برخی سادات هستند که امامزاده میشوند بر چه مبنایی این سادات قدرت پیدا میکنند که بین ما و خدا واسطه شوند؟ با توجه به جایگاهی که امام خمینی در بین مردم دارد آیا ایشان امامزاده هستند و میشود به وی متوسل شد؟

با سلام و عرض ادب

1) توسل واسطه قرار دادن شخصی است که ویژگی بارز او در زندگانی دنیا عبودیت و بندگی خدا بوده است. خداوند متعال انبیای خود را در قرآن به زیور بندگی آراسته است و هر جا که نامی از رسولان خویش می برد از آنان با عنوان بنده یاد فرموده است:

«وَ اذْكُرْ عِبادَنا إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَ الْأَبْصارِ»؛[1] «سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ فِي الْعالَمِينَ، إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِين، إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ»؛[2] «اصْبِرْ عَلى‏ ما يَقُولُونَ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ».[3]و...

رسولانی که به واسطه ی بندگی و عبودیت خداوند متعال وتوجه تام به مبدا و معاد،[4] صاحب وجاهت و آبرو در بارگاه ربوبی بودند:
«وَ كانَ عِنْدَ اللَّهِ وَجِيهاً »؛[5]و او(موسی) نزد خداوند آبرومند (و گرانقدر) بود. «إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ ؛ وَ يُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلاً وَ مِنَ الصَّالِحِينَ »[6].

شکی نیست که در میان انبیای الهی مقام رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله برتر از جمیع انبیاء خواهد بود و اوصیای آنحضرت تالی تلو مقام ولایت آنحضرت خواهند بود.

2) جواز توسل اختصاصی به انبیاء و امامان معصوم اهل البیت علیهم السلام نخواهد داشت؛ بلکه جواز آن مبتنی بر عبودیت و زندگانی صالحانه خواهد بود؛ لذا جمیع فرق اسلامی (بجز وهابیت) معتقد به جواز توسل به صالحین هستند.

3) امام زاده به افرادی گفته می شود که بدون واسطه فرزند امام معصوم علیه السلام بوده باشند؛ هر چند که تسامحا و در عرف به افرادی که با چند واسطه ی محدود هم به آن حضرات برسند امام زاده گفته می شود؛ اما باید توجه داشت که صرف امام زاده بودن دلیلی برای جواز توسل اقامه نخواهد ساخت؛[7] بلکه همچنان که گفته شد محور بر اساس بندگی و صالح بودن در دنیا استوار خواهد بود.

4) اگر جواز توسل به واسطه ی بندگی و عبودیت خداوند است؛ چنین امری اختصاص به انبیاء و ذریه ی آنان نخواهد داشت؛ لذا علمای بزرگ اسلام که در مسیر قرآن و عترت حرکت نمودند و ذره ای از غبار دنیا به دامن آنها ننشست نیز صلاحیت توسل را دارا می باشند و در راس این علما مرحوم امام عظیم الشان امت رضوان الله تعالی علیه قرار دارند که به اعتراف خاص و عام واجد چنین ویژگی هایی بوده، ودلیلی نیز بر برتری بعضی از امامزادگان نسبت به ایشان نداریم.

موفق باشید.


[/HR][1].ص/45: « و به خاطر بياور بندگان ما ابراهيم و اسحاق و يعقوب را، صاحبان دستها (ى نيرومند) و چشمها (ى بينا)!».

[2].الصافات/81: « سلام بر نوح در ميان جهانيان باد!، ما اين گونه نيكوكاران را پاداش مى‏ دهيم!، چرا كه او از بندگان باايمان ما بود».

[3].ص/17: «در برابر آنچه مى ‏گويند شكيبا باش، و به خاطر بياور بنده ما داوود صاحب قدرت را، كه او بسيار توبه‏ كننده بود».

[4].ص/45-46:«وَ اذْكُرْ عِبادَنا إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَ الْأَبْصارِ، إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّار»؛و به خاطر بياور بندگان ما ابراهيم و اسحاق و يعقوب را، صاحبان دستها (ى نيرومند) و چشمها (ى بينا)!؛ ما آنها را با خلوص ويژه‏اى خالص كرديم، و آن يادآورى سراى آخرت بود!

[5].الاحزاب/69-71.

[6].آل عمران/45-46. (به ياد آوريد) هنگامى را كه فرشتگان گفتند:" اى مريم! خداوند تو را به كلمه اى [وجود با عظمتى‏] از طرف خودش بشارت مى ‏دهد كه نامش «مسيح، عيسى پسر مريم» است، در حالى كه در اين جهان و جهان ديگر، صاحب شخصيت خواهد بود، و از مقربان (الهى) است. و با مردم، در گاهواره و در حالت كهولت (و ميان سال شدن) سخن خواهد گفت، و از شايستگان است.

[7].فرزند حضرت نوح با اینکه فرزند آنحضرت بود اما با این حال خداوند به نوح می فرماید که او از اهل تو نمی باشد:«قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِح. هود /46). در میان فرزندان اهل بیت علیهم السلام نیز برخی از مسیر حق خارج گردیدند.

یک سوال دارم. آیا حضور فیزیکی در آرامگاه امامزاده ها موقع توسل تاثیر دارد یا می توان از راه دور به امام زاده ای متوسل شد؟

[="Indigo"]

m@hdi;392554 نوشت:
با توجه به جایگاهی که امام خمینی در بین مردم دارد آیا ایشان امامزاده هستند و میشود به وی متوسل شد؟

وقتی که به انبیاء می شود توسل کرد چگونه می شود به علمای اسلام که طبق حدیثی «علماء أمّتي أفضل من أنبياء بني‏ إسرائيل‏» نشود به آن ها توسل کرد؟![/]

m@hdi;392554 نوشت:
تعداد امامزاده ها فقط در ایران بیش از 10 هزار عدد است و با یک حساب سر انگشتی میشود فهمید که اگر این قبور متعلق به فرزندان ائمه باشد هر امام بیش از 1000 فرزند دارد که منطقی نیست پس افرادی که با چند واسطه جدشان مثلا امام صادق هست هم امامزاده میشوند. سوال من این است آیا هر سیدی بالقوه یک امامزاده هست و میتوان به او متوسل شد؟ یا فقط برخی سادات هستند که امامزاده حساب میشوند؟ اگر برخی سادات هستند که امامزاده میشوند بر چه مبنایی این سادات قدرت پیدا میکنند که بین ما و خدا واسطه شوند؟ با توجه به جایگاهی که امام خمینی در بین مردم دارد آیا ایشان امامزاده هستند و میشود به وی متوسل شد؟

سلام
اولا توسل امر واجب و دائمی نیست
ثانیا توسل مخصوص به اولیاء الهی است و هرکس شان شفاعت ندارد
ثالثا امام ره مطمئنا ولی الهی است
والله الموفق

Kinzie Kensington;393676 نوشت:
آیا حضور فیزیکی در آرامگاه امامزاده ها موقع توسل تاثیر دارد یا می توان از راه دور به امام زاده ای متوسل شد؟
سلام بر خواهر معزز، آنچه از روایات بما رسیده حاکی از آنست که شما میتوانی از همینجا به کربلای معلی یا دیگر اماکن مقدسه متوسل شوی

ملاصدرا;393735 نوشت:
وقتی که به انبیاء می شود توسل کرد چگونه می شود به علمای اسلام که طبق حدیثی «علماء أمّتي أفضل من أنبياء بني‏ إسرائيل‏» نشود به آن ها توسل کرد؟!
حدیث ضعیف است.

حامد;393768 نوشت:
امام ره مطمئنا ولی الهی است

چقدر مطمئن! آیت الله خمینی ره، ان شا الله از اولیا الله باشند. ان شا الله

m@hdi;392554 نوشت:
تعداد امامزاده ها فقط در ایران بیش از 10 هزار عدد است و با یک حساب سر انگشتی میشود فهمید که اگر این قبور متعلق به فرزندان ائمه باشد هر امام بیش از 1000 فرزند دارد که منطقی نیست پس افرادی که با چند واسطه جدشان مثلا امام صادق هست هم امامزاده میشوند. سوال من این است آیا هر سیدی بالقوه یک امامزاده هست و میتوان به او متوسل شد؟ یا فقط برخی سادات هستند که امامزاده حساب میشوند؟ اگر برخی سادات هستند که امامزاده میشوند بر چه مبنایی این سادات قدرت پیدا میکنند که بین ما و خدا واسطه شوند؟ با توجه به جایگاهی که امام خمینی در بین مردم دارد آیا ایشان امامزاده هستند و میشود به وی متوسل شد؟

توسل به حضرت آیت الله العظمی امام خمینی قدس الله نفسه الزکیه از مسلمات است و اتفاقا بسیاری از افراد با توسل به ایشان به مقامات رسیده اند و بسیاری از ایشان حاجت ها گرفته اند. اما این که به هر سیدی بشود توسل کرد و او را امام زاده نامید درست نیست .اولا طبق حدیثی که در عیون اخبارالرضا جلد دوم هست سادات فقط تا زمانی محترم هستند که آلوده به گناهان کبیره و متجاهر به فسق نباشند.در ضمن حدیثی از پیغمبر اگرم رسیده است که ایشان فرمودند :کل تقی و نقی آلی :یعنی هر انسان پرهیزکار و با ورع از آل من است .

در مورد امام زاده ها هم باید بگویم که فرزندان ائمه علیهم السلام در زمان های قدیم یعنی تا هفتصد هشتصد سال پیش اکثرا عالم و فقیه بوده اند و مشهور بوده اند به تقوا و پرهیزکاری از این جهت برایشان حرم ساخته اند

شبکه امام حسین ع;393770 نوشت:
چقدر مطمئن! آیت الله خمینی ره، ان شا الله از اولیا الله باشند. ان شا الله

سلام
اطمینان به حسب افراد نسبی است و چه بسا بعضی منکر باشند
ولی به نظر حقیر اگر ایشان ولی الهی نباشد جز 14 معصوم کسی ولی خدا نیست
والله الموفق

سلام

به نظر من توسل فقط باید به خدا و 14 معصوم باشه و لاغیر ...

کاربر عزیز، تندیس، شما بسیار درست میفرمائید اما از اولیا الله افرادی معدود که مورد توجه ائمه علیهم السلام بوده اند، مثل مقدس اردبیلی، شیخ مفید و... نیز قابل توسل کردن در برخی موارد میباشند.

حامد;393785 نوشت:
اطمینان به حسب افراد نسبی است و چه بسا بعضی منکر باشند
مکان عمومی جای ابراز احساسات نیست. آنهم به طور مسلم.

ثانیا شما فرمودید

حامد;393768 نوشت:
ره مطمئنا ولی الهی است
که نابجاست.

شماباید بفرمایید لااقل "من مطمئنم که..." نه بگویید مطمئنا.

البته لفظ شریف ان شا الله هم بد نیست در همه امور بکار ببرید.

توسل به هر کسی که میدونید پیش خدا از شما ابرومندتره درسته...

شبکه امام حسین ع;393770 نوشت:
سلام بر خواهر معزز، آنچه از روایات بما رسیده حاکی از آنست که شما میتوانی از همینجا به کربلای معلی یا دیگر اماکن مقدسه متوسل شوی

پس چه فایده ای داره مردم میرن کربلا و امامزاده و مشهد؟

لا حول و لا قوة الا بالله

صدرا;393612 نوشت:

3) امام زاده به افرادی گفته می شود که بدون واسطه فرزند امام معصوم علیه السلام بوده باشند؛ هر چند که تسامحا و در عرف به افرادی که با چند واسطه ی محدود هم به آن حضرات برسند امام زاده گفته می شود؛ اما باید توجه داشت که صرف امام زاده بودن دلیلی برای جواز توسل اقامه نخواهد ساخت؛[7] بلکه همچنان که گفته شد محور بر اساس بندگی و صالح بودن در دنیا استوار خواهد بود.


در چند سال اخیر تعداد امامزاده ها از حدود 4000 به حدود 11000 آرامگاه افزایش پیدا کرده
در یکی از شهرهای جنوبی هم امامزاده ای هست به اسم امامزاده شاپور اردبیلی
نمیدونم شاپور فرزند امام بوده یا اردبیل محل سکونت امام ها
میگن در کیش هم امامزاده هست که احتمالاً از فرزندادن حضرت یونس در شکم ماهی بوده که تا اونجا رسیده
امامزاده قلقلی رو هم که چند وقت پیش در اخبار دیدید
با این کارها دیگه آبرویی برای اسلام نمیمونه

بله حتما چون ایشان از بزرگترین امامزاده ها هستند شخصا در زمان دانشجویی در درس سختی که

به ایشان متوسل شدم و بهترین نمره را گرفتم ...........

با سلام
من خودم را بچه محل علامه مجلسی (ره) میدانم و بارها به ایشان متوسل شده ام و جواب گرفته ام هنوز هم وقتی مشکلی دارم پنچ تا صلوات برای ایشون میفرستم و درخواست کمک میکنم و به این اطمینان رسیده ام که توسل به این عالم بزرگوار نتیجه بخش است .

شبکه امام حسین ع;393799 نوشت:
شماباید بفرمایید لااقل "من مطمئنم که..." نه بگویید مطمئنا.

سلام
آقاجان دست از این حرفها بردارید
اگه حرف حسابی هست در خدمتم وگرنه هی نقطه ملا بازی چه فایده ؟
شما حرفتان چیست ؟
نگو مطمئنم ، حالا بگو من مطمئنم ووووو اخرش چیه ؟ حرف آخرتون رو بزنید
والله اموفق

Kinzie Kensington;393985 نوشت:
پس چه فایده ای داره مردم میرن کربلا و امامزاده و مشهد؟
سلام خواهر گرامی.

شما که از احوال فامیلاتون با تلفن با خبر میشید، چه نیازی هست به رفتن به خونه هاشون و نشستن سر سفره هاشون؟

آقای " شبکه امام حسین (ع )" ، خیلی فرق هست بین حقیقت ، با چیزی که ما دوست داریم حقیقت باشه ، شما واقعا میخوای بگی نباید به امام خمینی "اما خطاب کرد ؟
خوب تحقیقی که شما در مورد این مسئله کردید از اونجایی باطله که جهت گیری داره ، و از اونجایی جهت گیری داره که شما فقط اون علمایی رو میشناسید که امام خمینی رو امام خطاب نکردند ، این یعنی اینکه شما اصرار دارید که حقیقت اون چیزی باشه که شما فکر می کنید ، و اینکار درست نیست ، توی تحقیق نباید امیال و خواسته های شخصی اعمال بشه ، وگرنه نتیجه گیری اعتبار نخواهد داشت ، من دوستدار شما هستم...سربلند باشید...

بسم الله.
اگر بشه به غیر معصومین توسل کرد که میشه پس به امام خمینی هم میشه متوسل شد.
ولی خب بهتره به امام زمان و ائمه معصومین متوسل شد و درخواست داشت تا قرب ماهم به ائمه بیشتر شود.و به نظرم در موارد خاص بهتره به این بزرگواران متوسل بشیم مثلا من وقتی حرم امام خمینی برم به ایشون متوسل میشم.
با تشکر.

حامد;393785 نوشت:
سلام
اطمینان به حسب افراد نسبی است و چه بسا بعضی منکر باشند
ولی به نظر حقیر اگر ایشان ولی الهی نباشد جز 14 معصوم کسی ولی خدا نیست
والله الموفق

سلام علیکم.
بزرگوار درسته که منظوری ندارید ولی امیدوارم به جایگاه رفیع حضرت ابولفضل عباس (ع) حضرت علی اکبر ع و حضرت زینب و فاطمه معصومه سلام الله علیها و حضرت عبدالعظیم (ع) و دیگر بزرگان قبل از امام خمینی ره هم آگاه باشید که قطعا هستید.چون شاید خود حضرت امام هم با شما موافق نباشند.
با تشکر و آرزوی موفقیت بیشتر شما.

سید حسین موسوی;394828 نوشت:
سلام علیکم.
بزرگوار درسته که منظوری ندارید ولی امیدوارم به جایگاه رفیع حضرت ابولفضل عباس (ع) حضرت علی اکبر ع و حضرت زینب و فاطمه معصومه سلام الله علیها و حضرت عبدالعظیم (ع) و دیگر بزرگان قبل از امام خمینی ره هم آگاه باشید که قطعا هستید.چون شاید خود حضرت امام هم با شما موافق نباشند.
با تشکر و آرزوی موفقیت بیشتر شما.

سلام
با همان معیاری که آن بزرگان ولی الهی بوده اند ایشان هم ولی الهی است
لذا نفی یکی انکار دیگری است چون مناط انکار شده است
والله الموفق

حامد;394880 نوشت:

با همان معیاری که آن بزرگان ولی الهی بوده اند ایشان هم ولی الهی است
لذا نفی یکی انکار دیگری است چون مناط انکار شده است

سلام

جناب حامد شوخی میکنید؟!!!!! :Moteajeb!:
یعنی شما امام خمینی رو هم مرتبه با حضرت ابوالفضل علیه السلام قرار میدید؟!!!!!!!!!!!!

سلام
توي دين ما و مخصوصا مذهب شيعه هميشه از اين غلوها زياد ميشه
در اين كه امام راحل بزرگ مرد زمانه خود هستند و از صاحبان حق كه هيچ شك و ترديدي نيست .
اما حساب 2 دو تا چهار تاست
و ...............

غلو چیه؟!
هر کس فلسفه ی توسل رو بدونه به راحتی مسئله براش قابل حل است

توسل به هر کسی که میدونید پیش خدا از شما ابرومندتره درسته...

نظرات رو خوندم و مایه تاسفه برای کسانی که زیادی در دین غلو میکنن .
اولا تا ما پیامبر اکرم(ص) و 14 معصوم رو داریم چه نیازی داریم به یک انسان عادی متوسل بشیم ؟. امام خمینی(ره) هرچقدر هم که مرد خوبی باشند باز هم جایز نیست مقام ایشون در حد توسل بالا بریم یا مثل اون آقایی که میاد مقام ایشون رو با امام زاده و حضرت عباس(ع) و ... یکی میکنه .
برخی روحانیون میگن بهتره برای توسل به افراد پایین تر متوسل بشید مثلا به امام زاده شاه عبدالعظیم متوسل بشیم تا ایشون واسطه ای بین ما و امام شوند و امام هم واسطه بین ما و خدا که اینطوری شاید بیشتر هم جواب بگیریم . نهایتا میتونیم به پیامبران اولوالعزم مثل حضرت عیسی(ع) متوسل بشیم یا حضرت الیاس یا خضر(ع) چون این افراد مقام والایی نزد خدا دارند .
علمای سده های گذشته که افراد زیادیشون آدمای واقعا خوبی بودند مثل شیخ صدوق ، شیخ کلینی و ... هم چون این افراد هم مقامی نزد خدا دارند میشه بهشون متوسل شد اما باز هم امام زاده ها(حالا نه هر امام زاده ای که ممکنه شک داشته باشیم امام زاده های معروف تر) حضرت عباس(ع) و امامان و پیامبران در اولویت اند اما متوسل شدن به افراد دیگری چون آیت الله خمینی(ره)و... مثل اینه که نقد رو ول کنیم بچسبیم به نسیه . پیامبران قبل از حضرت محمد(ص) ، پیامبر اکرم(ص) و امامان(ع) و همین طور افرادی پاک و مطهری چون حضرت فاطمه و رقیه و عباس و ... رو بزاریم کنار و متوسل بشیم به فردی که هرچند نزد خداوند آبرویی دارد اما بالاخره ایشان معصوم نیستند و خودشون هم اون دنیا شاید گرفتاری داشته باشند پس بهتره اول 14 معصوم رو در اولویت قرار بدیم بعدش پیامبران و امام زادگان و افراد مقرب .

والسلام علی من اتبع الهدی

بسم رب الشهداء

ُSajjad.M;395105 نوشت:
هرچقدر هم که مرد خوبی باشند باز هم جایز نیست مقام ایشون در حد توسل بالا بریم

و کاش می دانستیم که امام که رضوان خدا بر او باد،که بود؟؟
و کاش بفهمیم که چه کرد؟
و کاش ...ای کاش...
ُSajjad.M;395105 نوشت:
اما بالاخره ایشان معصوم نیستند و خودشون هم اون دنیا شاید گرفتاری داشته باشند

آن بزرگوار و آن مرد خدا اگر گره ای از گرفتاریهای روز محشرمان نگشاید،گرفتاری والله و بالله و تالله نخواهد داشت!

ُSajjad.M;395105 نوشت:
نظرات رو خوندم و مایه تاسفه برای کسانی که زیادی در دین غلو میکنن .
اولا تا ما پیامبر اکرم(ص) و 14 معصوم رو داریم چه نیازی داریم به یک انسان عادی متوسل بشیم ؟. امام خمینی(ره) هرچقدر هم که مرد خوبی باشند باز هم جایز نیست مقام ایشون در حد توسل بالا بریم یا مثل اون آقایی که میاد مقام ایشون رو با امام زاده و حضرت عباس(ع) و ... یکی میکنه .
برخی روحانیون میگن بهتره برای توسل به افراد پایین تر متوسل بشید مثلا به امام زاده شاه عبدالعظیم متوسل بشیم تا ایشون واسطه ای بین ما و امام شوند و امام هم واسطه بین ما و خدا که اینطوری شاید بیشتر هم جواب بگیریم . نهایتا میتونیم به پیامبران اولوالعزم مثل حضرت عیسی(ع) متوسل بشیم یا حضرت الیاس یا خضر(ع) چون این افراد مقام والایی نزد خدا دارند .
علمای سده های گذشته که افراد زیادیشون آدمای واقعا خوبی بودند مثل شیخ صدوق ، شیخ کلینی و ... هم چون این افراد هم مقامی نزد خدا دارند میشه بهشون متوسل شد اما باز هم امام زاده ها(حالا نه هر امام زاده ای که ممکنه شک داشته باشیم امام زاده های معروف تر) حضرت عباس(ع) و امامان و پیامبران در اولویت اند اما متوسل شدن به افراد دیگری چون آیت الله خمینی(ره)و... مثل اینه که نقد رو ول کنیم بچسبیم به نسیه . پیامبران قبل از حضرت محمد(ص) ، پیامبر اکرم(ص) و امامان(ع) و همین طور افرادی پاک و مطهری چون حضرت فاطمه و رقیه و عباس و ... رو بزاریم کنار و متوسل بشیم به فردی که هرچند نزد خداوند آبرویی دارد اما بالاخره ایشان معصوم نیستند و خودشون هم اون دنیا شاید گرفتاری داشته باشند پس بهتره اول 14 معصوم رو در اولویت قرار بدیم بعدش پیامبران و امام زادگان و افراد مقرب .

والسلام علی من اتبع الهدی

با سلام و عرض ادب


دوستان گرامی توجه داشته باشند عنوان تایپیک جایز بودن یا عدم جواز توسل به بندگان صالحی همچون مرحوم حضرت امام است؛ نه ترجیح توسل به اولیاء نسبت به صالحین.

شکی نیست که مقام اهل بیت علیهم السلام و برخی از امام زادگان عظیم الشان هرگز با دیگران قابل مقایسه نیست؛ اما بحث بر سر این است که اگر کسی برای زیارت حضرت امام(یا یکی از علمای اسلام)[1] به مرقد ایشان مشرف شد و حاجتی داشت آیا می تواند برای حل مشکلش او را واسطه ی درخواست خویش قرار دهد؟

فتوای علمای مذاهب بر جواز چنین امری تعلق یافته است.

موفق باشید.


[/HR] [1]. کرامات و تصرفات علمای اسلام بعد از حیاتشان امری مسلم است؛ در این میان کافی است به زندگانی برخی از بزرگان از شیخ صدوق گرفته تا میرزای قمی و...توجه شود.

Ghamari;395117 نوشت:
بسم رب الشهداء

و کاش می دانستیم که امام که رضوان خدا بر او باد،که بود؟؟
و کاش بفهمیم که چه کرد؟
و کاش ...ای کاش...

آن بزرگوار و آن مرد خدا اگر گره ای از گرفتاریهای روز محشرمان نگشاید،گرفتاری والله و بالله و تالله نخواهد داشت!

ایشان هرکه بودند و هرچقدر هم خوبی کردند معصوم نبودند . معصوم یعنی کسی که واجب و مستحبش ترک نشه و حرام و مکروه رو انجام نده و این از عهده کسی برنمیاد جز پیامبران و امامان .
شما با فرشته و ملائک در ارتباطید ؟ از وضع ایشون خبر دارید ؟ نعوذبالله شاید الله مستقیما به شما از حال و احوال ایشان و دیگران به شما خبر میدهد ؟

خواهشا با این حرفها چهره اسلام را خراب نکنید . هرکی خوب بود نمیشه بهش متوسل شد . خوب داریم تا خوب من فکر نکنم خوب بودن ایشان در حد توسل به ایشان باشد چه بسا که خود امام(ره) از این غلوها ناراضی باشند .

تندیس;394905 نوشت:
سلام

جناب حامد شوخی میکنید؟!!!!!
یعنی شما امام خمینی رو هم مرتبه با حضرت ابوالفضل علیه السلام قرار میدید؟!!!!!!!!!!!!


سلام
ما تعیین مرتبه نکردیم از عهده ما هم خارج است بلکه گفتیم با وجود مناط و معیار ولایت برای ایشان هم ثابت است و اگر کسی با این معیارها نفی ولایت کند از همه اولیاء نفی ولایت کرده است
والله الموفق

حامد;395202 نوشت:
سلام
ما تعیین مرتبه نکردیم از عهده ما هم خارج است بلکه گفتیم با وجود مناط و معیار ولایت برای ایشان هم ثابت است و اگر کسی با این معیارها نفی ولایت کند از همه اولیاء نفی ولایت کرده است
والله الموفق

سلام
با اجازه از محضر جناب صدرا:

جناب حامد دلیلتون برای این حرف چیه؟! آخه چطوری اینقدر راحت ایشون رو با حضرت ابوالفضل علیه السلام مقایسه میکنید و نفی ایشون رو نفی دیگری میدونید؟

با سلام

دوستان سعي كنند بيشتر مطالعه كنند و زود قضاوت نكنند !

اصل توسل در قرآن مجيد وسنت شريف ثابت است و كرامات اولياء الهي متواتر گزارش شده وميشود .

اما عمق يك سري مسائل را ما نميدانيم كه مثلا چرا امام هشتم (ع) فلان شخص را جهت قضاي حاجتش به شيخ حسنعلي اصفهاني رحمه الله حواله ميكنند ! مگر خودشان قادر نبودند ؟! همچنانكه الله قادر متعال خودش هم به تنهايي ميتواند اما فرشتگان و رسولانش را ميفرستد !

دوستي داشتم بنام محسن كمشكي كه اگر زنده است خدايش مستدام دارد واگر مرحوم شده خدايش بيامرزاد ، سالها قبل تعريف ميكرد كه خاله اي داشتم كه مريض بدحال بود وقرار بود فردا عمل شود ، شب در عالم خواب حضرت امام خميني رحمه الله را ميبيند كه ايشان آب دهنشان را در دهان اين مريض انداختند .....

فردا صبح قبل از ورود به اتاق عمل ميگويد من چنين خوابي ديده ام پزشك معالج دستور دوباره عكسبرداري را ميدهد وبا كمال تعجب ميبيند خبري از بيماري نيست !

والحمد لله رب العالمين .

خیر البریه;395259 نوشت:

دوستان سعي كنند بيشتر مطالعه كنند و زود قضاوت نكنند

سلام

یعنی اینکه بگیم نباید امام خمینی رو با حضرت ابوالفضل علیه السلام مقایسه کرد، زود قضاوت کردنه؟!!!!! عجب!!!

تندیس;395258 نوشت:
سلام
با اجازه از محضر جناب صدرا:

جناب حامد دلیلتون برای این حرف چیه؟! آخه چطوری اینقدر راحت ایشون رو با حضرت ابوالفضل علیه السلام مقایسه میکنید و نفی ایشون رو نفی دیگری میدونید؟


سلام
شماچطور حضرت ابالفضل را ولی الهی می دانید؟
معیارهایتان چیست ؟
والله الموفق

حامد;395268 نوشت:
سلام
شماچطور حضرت ابالفضل را ولی الهی می دانید؟
معیارهایتان چیست ؟
والله الموفق

سلام

همونطور که پیامبر رو قبول کردم و 14 معصوم رو قبول کردم، افرادی مثل حضرت ابوالفضل علیه السلام رو هم قبول دارم!
چون خدا انتخابشون کرد! خدا ولایت رو به اونها داد، نه فرد دیگری!!!

حامد;395268 نوشت:
سلام
شماچطور حضرت ابالفضل را ولی الهی می دانید؟
معیارهایتان چیست ؟
والله الموفق

واقعا در دین غلو میکنید شما . این چه حرفیه که میزنید ؟
مگه ولایت امام(ع) و همچنین مقام حضرت عباس(ع) قابل قیاس با آقای خمینی است ؟ چطور میفرمایید نفی ولایت ایشون نفی ولایت آنهاست ؟
ولایت مختص پیامبر(ص) و امامان(ع) است و افرادی مثل حضرت عباس ، رقیه و زینب افرادی هستند که نزدیک به معصومین اند . توسل به این افراد پاک و مطهر رو با آیت الله خمینی(ره) یکی میکنید ؟
شما که اینقدر غلو در دین میکنید یکباره بیایید بگید 14 معصوم نداریم بلکه پانزده معصوم داریم که امام خمینی پانزدهمینشه .:ok:

حامد;395202 نوشت:
سلام
ما تعیین مرتبه نکردیم از عهده ما هم خارج است بلکه گفتیم با وجود مناط و معیار ولایت برای ایشان هم ثابت است و اگر کسی با این معیارها نفی ولایت کند از همه اولیاء نفی ولایت کرده است
والله الموفق

برچه مبنایی کسی که ولایت آقای خمینی(ره) را قبول نداشته باشد یعنی نفی ولایت اولیا خدا که معصوم هستند رو کرده ؟ یکباره بفرمایید کسی که نفی ولایت آیت الله خمینی(ره) رو کنه نماز و روزش هم باطله چون ولایت ایشونو نفی کرده و مساویه با نفی ولایت امام(ع)!!!
ایشان از جانب خدا تعیین شده اند ؟ یا لابد حدیث از پیامبره که با فلان مرد که در فلان روز در ایران قیام میکند باید ولایتش رو قبول کرد همچنان که ولایت علی(ع) را باید قبول کرد . تازه ولایت فقیه که در کشور هست به معنای نایب امام زمانه نه اینکه ولایت امام رو مساوی بدونیم با ولایت ایشان .

بسم رب الشهداء
سلام خانم تندیس
می دونم شما خطاب به جناب استاد حامد،سوالتون رو مطرح کردید و ان شاءالله ایشون پاسخ جامع و متقن رو می فرمایند و بهره خواهیم برد!

نقل قول:
افرادی مثل حضرت ابوالفضل علیه السلام رو هم قبول دارم!
چون خدا انتخابشون کرد! خدا ولایت رو به اونها داد، نه فرد دیگری!!!

آیا حضرت عباس علیه السلام معصوم بودند؟
آیا خدا به این عموی سادات که سلام خدا بر او باد،ولایت داده اند؟
خواهر مگر مقام آن بزرگوار جزء اطاعات از ولی زمانش به دست آمد؟
امام خمینی که رضوان خدا بر او باد،نائب حضرت حجت "عجل الله تعالی فرجه" بودند و ولی ما محسوب میشدند و کسی این مرد خدا را معصوم نپنداشته!
ایشان نه تنها به حرام اصرار نداشتند حتی مراقب مکروهات بودند!
الهی به ما بصیرت بده تا دریابیم...

Ghamari;395399 نوشت:

الهی به ما بصیرت بده تا دریابیم...

الهی آمین ...

تندیس;395270 نوشت:
سلام

همونطور که پیامبر رو قبول کردم و 14 معصوم رو قبول کردم، افرادی مثل حضرت ابوالفضل علیه السلام رو هم قبول دارم!
چون خدا انتخابشون کرد! خدا ولایت رو به اونها داد، نه فرد دیگری!!!


سلام
عرض کردم معیارتان را بفرمایید نه کارتان را

ُSajjad.M;395312 نوشت:
ولایت مختص پیامبر(ص) و امامان(ع) است و افرادی مثل حضرت عباس ، رقیه و زینب افرادی هستند که نزدیک به معصومین اند . توسل به این افراد پاک و مطهر رو با آیت الله خمینی(ره) یکی میکنید ؟
شما که اینقدر غلو در دین میکنید یکباره بیایید بگید 14 معصوم نداریم بلکه پانزده معصوم داریم که امام خمینی پانزدهمینشه

سلام
بفرمایید ولایت یعنی چه ؟ منظور ما از ولایت در اینجا چیست ؟ چرا حضرت زینب سلام الله علیها ولایت دارد ولی امام خمینی ندارد ؟
موفق باشید

ُSajjad.M;395315 نوشت:
برچه مبنایی کسی که ولایت آقای خمینی(ره) را قبول نداشته باشد یعنی نفی ولایت اولیا خدا که معصوم هستند رو کرده ؟ یکباره بفرمایید کسی که نفی ولایت آیت الله خمینی(ره) رو کنه نماز و روزش هم باطله چون ولایت ایشونو نفی کرده و مساویه با نفی ولایت امام(ع)!!!
ایشان از جانب خدا تعیین شده اند ؟ یا لابد حدیث از پیامبره که با فلان مرد که در فلان روز در ایران قیام میکند باید ولایتش رو قبول کرد همچنان که ولایت علی(ع) را باید قبول کرد . تازه ولایت فقیه که در کشور هست به معنای نایب امام زمانه نه اینکه ولایت امام رو مساوی بدونیم با ولایت ایشان .

سوال ایشون سوالم منم هست ؟

معیار سخنتان چیست ؟

حامد;395433 نوشت:
عرض کردم معیارتان را بفرمایید نه کارتان را

سلام جناب حامد

لطفا شما سوال قبلی من رو پاسخ بدید، من هم معیار رو خدمتتون عرض خواهم کرد

با تشکر:Gol:

تندیس;395465 نوشت:
سلام جناب حامد

لطفا شما سوال قبلی من رو پاسخ بدید، من هم معیار رو خدمتتون عرض خواهم کرد

با تشکر


سلام
باید با معیار و مناط حرف زد
شاید کسی حضرت ابوالفضل ع را از امام هادی ع بیشتر قبول داشته باشه
این ها که معیار نیست
شما بگید اصلا چرا حضرت ابوالفضل ع در نظر شما ولی خداست ؟
والله الموفق

حامد;395480 نوشت:

شما بگید اصلا چرا حضرت ابوالفضل ع در نظر شما ولی خداست ؟

حضرت ابوالفضل علیه السلام مستقیما در محضر اهل بیت بودند و از علوم و رفتار این بزرگواران درس میگرفتند و عملشون هم عین رفتار معصومین بوده.
فکر میکنم تمام رشادتهایی که از حضرت ابوالفضل برای ما بازگو شده، نشانگر این هست که حضرت ابوالفضل علیه السلام ولی خداست. و نزد خدا و معصومین صاحب مقام بالایی بودند. به صورتی که حتی امام حسین علیه السلام به حضرت ابوالفضل علیه السلام میفرمودند فدایت شوم!
یک معصوم به حضرت ابوالفضل میفرماید فدایت شوم! خب این یعنی چی؟ آیا حضرت ابوالفضل ولی خدا نبوده؟! من همین یه جمله برام کافیه تا بدونم حضرت ابوالفضل ولی خداست. همینکه میدونم در حق اسلام چه فداکاریهایی انجام داد، در نظر معصومین و خدا چقدر عزیز بود برام کافیه تا بدونم ولی خداست

حضرت عباس در کلام حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم:

کتاب الکبریت الاحمر آمده است که در رویایی صادقه ، حضرت رسول صلی الله علیه و آله به حضرت عباس علیه السلام فرمودند :
«أقرّالله ُ عینک ، فأنتَ بابُ الحوائج وَ اشفَع لمَن شئتَ»
خداوند چشمت را روشن گرداند ، تو باب الحوائج هستی ، از هر که خواستی شفاعت کن .


حضرت عباس در کلام امیرالمومنین علی علیه السلام:

در معالی السّبطین آمده است که در آن هنگام که مولا علی علیه السلام در بستر شهادت بودند ، عباس را طلبید و او را به سینه اش چسبانید و فرمود :
" وَلَدی وَ سَتَقرّ ُ بک َ فی یوم القیامة "
به زودی چشمم در قیامت به وسیله ی وجود تو روشن می شود .
همچنین فرمودند :
" أذا کانَ یومَ عاشورا وَ دَخَلتَ المَشرعة إیاک أن تَشربَ الماء وَ أخوک الحُسین ُ عطشان ٌ "
هرگاه روز عاشورا فرا رسید و بر شریعه آب وارد شدی ؛ مبادا که از آب بنوشی در حالی که برادرت حسین ، تشنه است .
وهمه می دانیم که حضرت قمر بنی هاشم به این وصیت چه زیبا عمل کردند ، تا آنجا که فرمودند :
" وَالله لا أذوقُ الماءَ وَ سیدی الحَسینَ عطشانا ً"
سوگند به خدا از آب نمی چشم ، با اینکه آقایم حسین تشنه است

حضرت عباس در کلام حضرت زهرا علیها السلام:
روایت شده که وقتی روز قیامت بر پا می شود ، پیامبر صلوات الله علیه و علی آله به مولا علی علیه السلام می فرمایند که به زهرا بگو ، برای شفاعت و نجات امت چه داری ؟ مولا پیام حضرت رسول را به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها می رسانند و ایشان در پاسخ می فرمایند که :
" یا امیر المؤمنین ! کفانا لاجل ِ هذا المقام ِ الیدان ِ المَقطوعتان ِ مـِـن ابنی العباس "
ای امیر المؤمنین ! دو دست بریده پسرم عباس برای ما در مورد شفاعت کافی ست .

معالی السبطین ، جلد 1 ، صفحه 452


حضرت عباس در کلام امام حسین علیه السلام

شاید در بین همه ی سخنانی که معصومین علیهم السلام در باره حضرت عباس فرمودند ، جملات و عبارات حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ، به گونه ای دیگر بر آتش دل ها دامن می زند . در عصر روز تاسوعا ، حضرت اباعبدالله خطاب به برادر فرمودند :
إرکـَب بـِـنفسی أنت تَلقاهُم وَ اسئَلهُم عمّا جائهُم .....
جانم به قربانت ! سوار بر اسب شو و نزد دشمن برو و از آنها بپرس برای چه به اینجا آمده اند .
در این جمله ، عبارت " بنفسی أنت " خود گویای عمق علاقه و احترامی ست که مولا ابا عبدالله علیه السلام نسبت به برادر بزرگوارش دارند ، می باشد .
همچنین در روز عاشورا ، هنگامی که حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام بر بالین خونین برادر ، و در کنار نهر علقمه حاضر شدند و لحظه ی شهادت برادر خویش را مشاهده نمودند ، خطاب به ایشان فرمودند :
" جَزاکَ الله خیرا ً یا أخی ! لَقَد جاهَد تَ فی الله ِ حَق ّ جهاده ِ "
برادرم ! خداوند پاداش نیک ترا دهد ، تو در راه خدا به طور کامل جهاد کردی

حضرت عباس علیه السلام در کلام امام سجاد علیه السلام:

بزرگی و عظمت مقام عباس بن علی علیه السلام به گونه ای است که امامان معصوم علیهم السلام در موارد متعدد بر فداکاری ها، جانبازی ها و عظمت شخصیت آن بزرگوار تأکید فرموده اند. امام سجاد علیه السلام که خود در کربلا حضور داشت و شاهد فداکاری های عمویش بود، درباره ی حضرت عباس علیه السلام می فرماید: «خداوند، عمویم عباس را رحمت کند که با ایثار و جانبازی، در راه برادرش جانبازی کرد تا آن که دست هایش قطع شد و خداوند به جای آن، دو بال به او داد که با آن ها به همراه فرشتگان در بهشت پرواز کند؛ همان گونه که برای جعفربن ابوطالب قرار داده شد. عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه ی شهدا به آن غبطه می خورند».

حضرت عباس علیه السلام در کلام امام صادق علیه السلام

امام صادق علیه السلام ، حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام را به عنوان کسی معرفی می کند که از ایمان استوار و بینش نافذ برخوردار بوده و در راه امام بزرگوارش به جهاد برخاسته است. ایشان می فرماید: «عمویم؛ عباس، بصیرتی نافذ و ایمانی محکم داشت. او به همراه برادرش حسین علیه السلام جهاد کرد و به افتخار شهادت رسید». آن حضرت هم چنین درباره ی اخلاص و ارزش جهاد حضرت عباس علیه السلام می فرماید: «شهادت می دهم و خدا را شاهد می گیرم که تو در راه جنگجویان بدر و مجاهدان راه خدا گام نهادی و در جهاد با دشمنان خدا، اخلاص ورزیدی و در نصرت اولیای خدا، خلوص نشان دادی و از دوستانش دفاع کردی... شهادت می دهم که تو هر چه در توان داشتی، انجام دادی».

حضرت عباس در کلام امام هادی علیه السلام

در بخشی از زیارت ناحیه مقدسه امام هادی علیه السلام از زبان آن حضرت چنین می خوانیم: «سلام بر ابوالفضل العباس پسر امیرالمؤمنین؛ آن که با کمال مواسات و ایثار و برادری، جانش را نثار برادرش حسین علیه السلام کرد؛ آن که دنیا را وسیله آخرت قرار داد؛ آن که خود را فداکارانه فدای برادر نمود؛ آن که نگهبان دین و سپاه حسین علیه السلام بود؛ آن که تلاش بسیار برای آب رسانی به لب تشنگان نمود؛ آن که دو دستش در راه خدا قطع شد».


با تشکر:Gol:

[="Palatino Linotype"][="Black"]از ذریه حضرت ابراهیم (ع) هر محسنی امام است.[/]

سلام
بفرمایید ولایت یعنی چه ؟ منظور ما از ولایت در اینجا چیست ؟ چرا حضرت زینب سلام الله علیها ولایت دارد ولی امام خمینی ندارد ؟
موفق باشید

اصل ولایت که اگر کسی آنرا قبول نداشته باشد تمام اعمالش هم از بین میرود مختص پیامبر(ص) و حضرت فاطمه(س) و 12 امام(ع) است نه فرد دیگری .
حضرت زینب(س) حضرت عباس و ... نزدیک به معصوم بودند و روایت کم از ایشان نداریم که جناب تندیس به مواردی اشاره کردند . (درباره حضرت عباس کتاب هست درباره کراماتشون)
امام خمینی(ره) معصوم بودند ؟ نزدیک به معصوم بودند ؟ اگر آره با چه معیاری چنین حرفی میزنید ؟
روایت در شان حضرت عباس و برخی خاندان مطهر پیامبر زیاده اما امام خمینی فقط یک فرد مومن بودند که در ایران انقلابی راه انداختند . آیا این دلیلی معصوم بودن یا نزدیک به معصوم بودن ایشان دارد ؟ والله خود ایشان هم راضی نیست همچین حرفایی دربارشون زده بشه .
مقام افراد بزرگی چون شیخ صدوق ، شیخ کلینی ، شیخ مفید و ... که در سده های گذشته زندگی میکردند و افراد واقعا مومنی بودند که نظریشون امروز یا نیست یا خیلی کمرنگه باز هم مقامی در حد حضرت عباس(ع) و حضرت زینب(س) نخواهند داشت . امام خمینی هر چقدر آدم مومنی هم که بوده باشند اولا اگر کسی ولایت ایشون رو انکار کنه گناهی نکرده(چون ایشون حضرت علی(ع) نیست که خدا انتخابش کرده باشه ایشان رو مردم انتخاب کردن) ثانیا مقام ایشون هرچقدر هم که باشه در حد انبیا و اوصیا الهی که هیچ(که خودتونم قبول دارید) در حد افراد پایین تری(نسبت به اینکه مقام امامت و نبوت ندارن) همچون حضرت عباس هم نیست بلکه مطمئن باشید خود ایشون هم به این بزرگواران متوسل میشدند .
حالا چرا باید نقد رو ول کنیم بچسبیم به نسیه ؟ چرا باید توسل به انبیا و اوصیا و مقربان درگاه خدا رو که یقینا زودتر جواب ما رو میدن رو رها کنیم به ایشان متوسل بشیم ؟
چرا میفرمایید نفی ولایت امام(ره) نفی ولایت آنان است ؟ امام خمینی رو خدا انتخاب کرده ؟ یا شایدم دربارشون آیه نازل شده یا حدیثی هست که ما نمیدونیم ؟!
یک سوال از شما دارم و یک جواب از شما میخوام : اگر کسی ولایت امام خمینی رو قبول نداشته باشه مانند کسیه که ولایت امام(ع) رو قبول نداره ؟ یا مانند کسیه که حضرت عباس رو قبول نداره ؟

تندیس;393797 نوشت:
سلام

به نظر من توسل فقط باید به خدا و 14 معصوم باشه و لاغیر ...


[=arial]
سلام

خداوند در قرآن کریم دستور داده

[=arial] وابتغوا الیه الوسیله [=arial]. .. [=arial]این وسیله میتواند اعمال نیک باشد و میتواند انسانهای نیکوکار باشند.[=arial]

چرا که وقتی میخواهد نیکویی را معرفی نماید نمیفرماید نیکویی اینهاست ، بلکه افراد نیکوکار را مثال میزند ومیفرماید:

[=arial] ولکن البر من اتقی . یا: ولکن البر من امن بالله والیوم الاخر[=arial]

درخواست شفاعت از شافعان روز قیامت نوعی توسل هست و اگر غیر از انبیاء و ائمه صلوات الله علیهم اجمعین افراد دیگری هم اجازه شفاعت کردن را دارند پس توسل به این افراد هم جایز است.

[=arial]
[=arial]
در مساله شفاعت اولياى الهى‏ میتوانند شفیع واقع شوند،

[=arial] بر اساس رواياتى از شيعه و اهل سنت، ملائكه، انبيا، اوصياى پيامبران و امامان معصوم، عالمان و دانشمندان دينى، شهيدان و مؤمنان، در روز قيامت، شفيعان درگاه الهى‏اند.

رسول اكرم(ص) فرمودند:

[=arial]«سه گروه نزد خداوند شفاعت مى‏كنند و شفاعت آنها پذيرفته مى‏شود: پيامبران، عالمان و شهيدان» [=arial]ميزان الحكمه، ج 4، ص 1474؛ ج 6، ص 2794، ح 9502.

امام صادق(ع) فرمودند:

[=arial]«در روز قيامت ... به عابد گفته مى‏شود: به بهشت برو و به عالم گفته مى‏شود: بايست و به سبب آنكه مردم را تربيت و ادب نيكو آموختى، براى آنان شفاعت كن».[=arial]

http://porseman.org/q/show.aspx?id=24709

.امین.;395824 نوشت:
درخواست شفاعت از شافعان روز قیامت نوعی توسل هست و اگر غیر از انبیاء و ائمه صلوات الله علیهم اجمعین افراد دیگری هم اجازه شفاعت کردن را دارند پس توسل به این افراد هم جایز است.

سلام

توسل کردن به افراد زنده در بین همه ما بسیار رایج است مثلا ما از همه التماس دعا داریم
حتی از افراد عادی دوربر خودمون
پس به همه افراد زنده می توان توسل کرد
در قیامت هم کسانی که به بهشت می روند می توانند شفیع خانواده و اطرافیان خودشان باشند

تندیس;395558 نوشت:
تمام رشادتهایی

تندیس;395558 نوشت:
میدونم در حق اسلام چه فداکاریهایی انجام داد،

تندیس;395558 نوشت:
لَقَد جاهَد تَ فی الله ِ حَق ّ جهاده ِ

تندیس;395558 نوشت:
با ایثار و جانبازی

تندیس;395558 نوشت:
ایمان استوار و بینش نافذ برخوردار بوده

تندیس;395558 نوشت:
آن که دنیا را وسیله آخرت قرار داد

تندیس;395558 نوشت:
نگهبان دین

سلام
ما با همین معیارها امام ره را ولی خدا می دانیم چون این معیارها در مورد امام هم صدق می کند و ایشان به رهبری بزرگترین انقلاب دینی و اسلامی بعد نبی اکرم ص توفیق یافتند که اثارش در منطقه و جهان بر همگان آشکار است

ُSajjad.M;395767 نوشت:
یک سوال از شما دارم و یک جواب از شما میخوام : اگر کسی ولایت امام خمینی رو قبول نداشته باشه مانند کسیه که ولایت امام(ع) رو قبول نداره ؟ یا مانند کسیه که حضرت عباس رو قبول نداره ؟

سلام
لازم است شما درباره شخصیت امام ره و جایگاه علمای پرهیزکار در نزد ائمه ع تحقیقی بفرمایید
والله الموفق

حامد;395908 نوشت:
سلام
ما با همین معیارها امام ره را ولی خدا می دانیم چون این معیارها در مورد امام هم صدق می کند و ایشان به رهبری بزرگترین انقلاب دینی و اسلامی بعد نبی اکرم ص توفیق یافتند که اثارش در منطقه و جهان بر همگان آشکار است

سلام

من معیارها رو با دلیل محکمی آوردم... لطفا برای معیارهای ذکر شده،مدرک بیارید تا بدونیم در مورد امام خمینی هم این معیارها صدق میکنه

تشکر :Gol:

تندیس;395942 نوشت:
من معیارها رو با دلیل محکمی آوردم... لطفا برای معیارهای ذکر شده،مدرک بیارید تا بدونیم در مورد امام خمینی هم این معیارها صدق میکنه

سلام
امام هرچند شخصیت ناشناسی نیست اما ظاهرا لازم است شما در مورد ایشان مطالعاتی داشته باشین
والله الموفق
موضوع قفل شده است