• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

    موضوع: نقدی بر شیوه ی رایج طهارت در اسلام

    جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
    1. #1
      عضو صميمي
      عضویت : جنسیت شهریور 1392
      نوشته : 59 صلوات : 35
      مورد صلوات: 108 در 52
      حضور : 1 روز 11 ساعت 35 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      شمال آنلاین نیست.

      پرسش نقدی بر شیوه ی رایج طهارت در اسلام




      سلام
      امروزه بر ما روشن شده است که انواع کرم های انگل روده ای روزانه هزاران تخم ریز در روده ی ما تولید و بهمراه مدفوع انسان از بدن خارج می شود



      اجمالاً این تخمهای ریز و ذره بینی با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیستند اما بدلیل داشتن لایه ای چسبنده، براحتی به دست و معالاً به هر چیزی که بعد از آن دست زده شود می چسبند و از همین راه به دستان سایر افراد چسبیده و از راه خوراک، سیر خود را در بدن میزبانی جدید از سر می گیرند و گاه آنقدر در روده ی باریک افراد تکثیر می شوند که با دارو قابل علاج نبوده و باید جراحی و توده های عظیم آنها خارج شوند



      در طهارت رایج باید فرد خود را با آب بشوید و همین باعث چسبیدن تعداد زیادی تخم انگل بدست فرد می شود
      مشاهدات روزانه ی همه ی ما و نیز آمار شیوع بسیار بالای آلودگی به انگل در افراد جامعه ثابت می کند اکثر افراد پس از تطهیر هرگز دستان خود را با دقت با آب و صابون نمی شویند چون آب خالی چه گرم و چه سرد هرگز قادر به جدا کردن این تخمهای چسبناک از دستان ما نیست
      آماری مربوط به 3 دهه قبل از اصفهان وجود دارد که آلودگی 99 درصد مردم را نشان میداد که البته آب آلوده به فاضلاب زاینده رو دلیل تشدید کننده ی آن بود

      اما از آنجا که یک فرد آلوده که دستان خود را با بخوبی با آب و صابون نشوید (پشت و روی دست، لای انگشتان و زیر ناخنها) با دست زدن به هر جا و هر شیئی (از شیر آب و کلید برق و دستگیره ی درب گرفته تا قلم و صفحه کلید و...) تعدادی تخم انگل نیز بجا می گذارد تا بدستان نفر بعدی بچسبد از این راه می تواند براحتی دهها و صدها نفر را آلوده کند، آیا این شیوه طهارت مردم که قرن هاست تفاوت چندانی هم نکرده جای نقد ندارد؟

      به ویژه که رسانه ها و مطبوعات ما نیز در زمینه ی آموزش عمومی اصول اولیه ی بهداشتی به بی سواد و باسواد، کاملاً شیوه ی اهمال کاری را برگزیده اند و تجربه نشان می دهد اکثر افراد بظاهر تحصیل کرده نیز در این زمینه بی اطلاعند ...

    2.  

    3. #2
      مدیر ارجاع سؤالات
      عضویت : جنسیت دی 1391
      نوشته : 13,972 صلوات : 6,873
      مورد صلوات: 35,508 در 12,806
      حضور : 89 روز 15 ساعت 48 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 24 وبلاگ : 0
      MaghzMotafaker
      طاهر آنلاین نیست.



      با نام و یاد دوست












      کارشناس بحث: استاد صادق


      پرسش کلید دانایی است




    4. #3
      کارشناس پاسخگوی انجمن کلام و عقاید
      عضویت : جنسیت تیر 1392
      نوشته : 3,082 صلوات : 270
      مورد صلوات: 12,095 در 2,729
      حضور : 77 روز 2 ساعت 13 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      صادق آنلاین نیست.

      جمع بندی




      سؤال:
      آیا طهارت در اسلام با بهداشت منافات ندارد؟ زیرا در طهارت رایج باید فرد خود را با آب بشوید و همین باعث چسبیدن تعداد زیادی تخم انگل بدست فرد می‌شود و این موجب گسترش انگل می‌گردد؟

      پاسخ:
      باسلام . آن چه گفته شده مربوط به عمل خود افراد است. وگرنه اسلام در باب طهارت ونظافت توصیه‌های اعجازگونه دارد به عنوان نمونه فرمود: «النظافة من الایمان» (1) نظافت جزی از ایمان است.
      و بعضی از فقیهان نیز به آن استشهاد کرده‌اند چنان که مرحوم آیت الله امام خمینی (قدس سره) در جایی گفته است: پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده است مردم را امر به نظافت فرموده و آن را از ایمان شمرده است. (2)
      در مجموع اسلام بالاترین توصیه‌ها را در باب مراعات امر بهداشت دارد. از این رو، باید گفت:

      اسلام بذات خود ندارد عیبی *** هر چه عیب است در مسلمانی ماست.

      منابع:

      1. نوری، حسین، مستدرک‏ الوسائل، ج 16، ص 319، ح 92.
      2. خوئی، سید ابوالقاسم، التنقیح فی شرح العروة الوثقى، ج ‏2، ص 46.

      ویرایش توسط همکار تدوین : 10/02/1394 در ساعت 14:17 دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •