• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 25
    1. #1
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب محبت چیست ؟ اقسام آن کدام است ؟ فرق محبت و عشق چیست ؟ ( مباحث محبت )




      محبت چیست ؟
      محبت در لغت : به وداد و میل شدید گفته می شود و مقابل آن بغض و تنفر است .
      محبت در اصطلاح : در خواست آن چه می بینی و یا گمان به منفعت و سود و یا فضل و برتری آن داری و به عبارت دیگر میل داشتن به چیزی لذیذ است که موافق با طبع و فطرت باشد .
      و در نظر اهل معرفت میل قلبی سالک برای وصول به حق و آن چه که از ناحیه حق تعالی می باشد .
      محبت در چه چیز هایست ؟
      1 – گاهی محبت در لذّات جسمانی است مانند : غذای خوشمزه و نوشیدنی گوارا و هر چه که برای جسم لذّت آور باشد .
      2 – گاهی محبت برای جلب منفعت است مانند : محبت به چیزی یا کسی یا قدرتی که از آن نفع می برد .
      3 – گاهی محبت برای دفع ضرر محتمل است مانند : محبت به چیزی یا کسی که قاهر و قدرت برتر است و موجب دفع ضرر از انسان میشود ، چه ضرر مادی و چه معنوی .
      4 – گاهی هم متعلق محبت ، فضل علمی و دانایی است مانند : محبت به علما و دانشمندان به خاطر علم و دانش ایشان .
      5 – گاهی هم متعلق محبت ، فضل اخلاقی و رفتارانسانی است مانند : محبت به صلحا و نیکان به خاطر سلوک الهی و انسانی آنان .
      و موارد دیگر ......

      محبت الهی :
      در کتاب سلوک صلواتیه به نقل از کتاب شریف بحرالمعارف در باب محبت الهی روایتی از امیرالمؤمنین سلام الله علیه وارد شده است ، که حضرت فرمودند :
      الحب الله نار الله لا تمر علی شیئ الا احترق فحینئذ یدور هذا العبد حول منتهی عزة و یوق فی روضات قدسه و یطیر بجناح العز فی سرادقات لطفه .
      محبت الهی آتش الهی است مرور نمی کند بر چیزی ، مگر آن را شعله ور سازد پس در این هنگام ، عبد دور می زند حول منتهی الهی و حقیقت منتهی الهی را در نهایت اعلای آن در خود تجلی می کند و قرار می گیرد در باغ های بهشت قدس الهی و پرواز می کند با بالهای عزت الهی در سراپرده های لطف ربانی .

      محبت به خدای متعال فطریست یا خیر ؟
      دلیل فطری بودن آن چیست ؟
      اگر این محبت فطریست پس چرا عده ای از انسانها و دیگر صاحبان تکلیف ( اجنه ) دشمن خدا میشوند ؟
      محبت به خدای متعال فطریست ، چنانکه امام زین العابدین سلام الله علیه به زبان دعا فرموده اند :
      الحمد لله الذی ...ثم سلک بهم طریق ارادته و بعثهم فی سبیل محبته .
      ( دعای اول صحیفه امام سجاد سلام الله علیه )
      حمد و سپاس آن خدایی را که ...بندگانش را در طریق ارادت خویش روان ساخت و آنان در راه محبت خویش برانگیخت ( یعنی محبت خویش را در نهاد و سرشت بندگان قرار داد ) .
      هر شخصی به حسب غریزه و طبیعت فطری که خداوند متعال در وجود او قرار داده محبت به خیر و نیکی دارد و طالب آن است . و همه خیرات و و خوبیها پرتوی از خیر خداست همانگونه که خود این بندگان پرتوی از وجود خود خدای متعال هستند . در حقیقت محبت به خیر و نیکی محبت به خداوند است .
      و این که برخی در شناخت خدای حقیقی به خطا رفته اند و در نتیجه در محبت به خدای حقیقی هم اشتباه کرده اند . مثلا بت پرست فکر کرده که بت خدای واقعی اوست لذا آن را می پرستد و به آن محبت دارد .
      از این جهت فارق از حق و باطل بودن اعتقادات افراد در مسئله خدا ، اگر کسی به خدا و معبود باطل دیگری توهین کند ، او ناراحت خواهد شد و این استثنا هم ندارد ، این مثبت فطری بودن محبت بندگان به خداوند است .
      برخی افراد هم مانند فرعون که می گفت :
      انا ربکم الاعلی . (نازعات )
      من خدای برتر شما هستم .
      فطرتا و باطنا به خدای واقعی اعتقاد دارد لکن تابع هوای نفس گردیده و از اختیار خود سوء استفاده می کند و به ظاهر با خدای حقیقی سر جنگ و ستیز داشته و عملا دشمن خدا محسوب میشود . یا حماقت نمرود که به خیال خود به جنگ خدای آسمانها میرود .
      این قبیل افراد هم فطرتا و باطنا محبت خدا را دارند لکن ظاهرا و عملا از اختیار خدا دادی خود در مسیر خواهشهای نفسانی خود سوء استفاده نموده و به ندای فطرت خود جواب منفی می دهند و در نتیجه دشمن خدا می شوند .
      و من الله التوفیق
      این مبحث همچنان ادامه دارد ...
      ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۸/۱۱/۲۴ در ساعت 09:09 PM
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    2.  

    3. #2
      پاسخ یار انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 2,606 صلوات : 41
      مورد صلوات: 10,577 در 2,342
      حضور : 9 ساعت 13 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      گمنام آنلاین نیست.



      سلام

      سرچشمه محبت در وجود انسان ها چیست؟

    4. #3
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 4,759 صلوات : 6,680
      مورد صلوات: 25,170 در 4,616
      حضور : 26 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 41 وبلاگ :
      نیایش آنلاین نیست.



      امام جواد (عليه السلام):



      ثلاث خصال تجتلب بهن المحبة :
      الانصاف فى المعاشرة والمواساة فى الشدة والانطواع والرجوع الى قلب سليم

      با سه خصلت ، محبت (ديگران ) به دست مى آيد:
      انصاف در معاشرت ، همدردى (با ديگران ) در سختى ها،
      و بازگشت به قلبى پاك



      بحارالانوار 78/82/77.


    5. #4
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب منشأ محبتها چيست ؟




      نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
      سلام

      سرچشمه محبت در وجود انسان ها چیست؟
      در متن بالا عرض شد كه :
      محبت به خدای متعال فطریست ، چنانکه امام زین العابدین سلام الله علیه به زبان دعا فرموده اند :
      الحمد لله الذی ...ثم سلک بهم طریق ارادته و بعثهم فی سبیل محبته .
      ( دعای اول صحیفه امام سجاد سلام الله علیه )
      حمد و سپاس آن خدایی را که ...بندگانش را در طریق ارادت خویش روان ساخت و آنان در راه محبت خویش برانگیخت ( یعنی محبت خویش را در نهاد و سرشت بندگان قرار داد ) .


      ونيز بايد بدانيم كه خداوند متعال جهان را بر اساس محبت خلق نموده است و به عبارت ديگر نظام آفرينش بر اساس حبّ خداوند و حبّ دوستان خداوند ايجاد گرديده است ، آنجا كه در حديث شريف كساء خداوند از زبان نفس كلي عالم حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله عليها مي فرمايد :

      يا ملائكتي و سكان سماواتي ، و عزّتي و جلالي انّي ما خلقت سماءَ مبنيةَ و لا ارضاَ مدحيةَ و لا قمراَ منيراَ و لا شمساَ مضيئةَ و لا فلكاَ يدور و لا بحراَ يجري و فلكاَ يسري الّا في محبة هؤلاء الخمسة الّذين هم تحت الكساء ؛
      اي ملائكه من و اي ساكنان آسمان هاي من ، به عزت و جلال خودم سوگند كه من خلق ننمودم آسمان هاي هفت گانه را و آن چه در آن هاست و زمين گسترده شده و خورشيد نور دهنده و ماه تابنده و فلك دور زننده ( در حال گردش‌) و درياي جاري شونده و كشتي سير كننده را مگر به جهت محبت اين پنج نور مقدس كه در زير عبا قرار دارند .


      لذا بايد گفت : كه خلقت عالم و ايجاد و ساختار ممكنات بر اساس محبت است و در نتيجه منشأ محبت در انسان بلكه در همه عالم نيز ، محبت الهي و در طول محبت الهي محبت به حضرات معصومين صلوات الله عليهم اجمعين است . تمام محبت ها حتي محبت هاي به خطا رفته جلوه اي و نشاني از محبت محبوب حقيقي و اهل بيت عصمت و طهارت مي باشد .


      و من الله التوفيق
      ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۷/۰۳ در ساعت 03:44 PM
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    6. #5
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 4,759 صلوات : 6,680
      مورد صلوات: 25,170 در 4,616
      حضور : 26 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 41 وبلاگ :
      نیایش آنلاین نیست.



      رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم):


      خير المومنين من كان ماءلفة للمومنين ولاخير فيمن لايالف ولايولف

      بهترين مومنان كسى است كه با مومنان انس بگيرد و
      كسى كه انس نگيرد و انس نپذيرد، خير در او نيست



      بحارالانوار 67/298/23.


    7. #6
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 4,759 صلوات : 6,680
      مورد صلوات: 25,170 در 4,616
      حضور : 26 دقیقه
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 41 وبلاگ :
      نیایش آنلاین نیست.



      امام على (عليه السلام):


      النصح يثمر المحبة

      خير خواهى محبت آور است




    8. #7
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب محبت به که ؟ و برای چه ؟




      برای رسیدن به جواب سئوالی کلامی زیبا از مرحوم علّامه محمد تقی جعفری رحمة الله علیه می آوریم :
      ای افراد انسانی ! ای آنانکه می خواهید در این زندگانی آگاهانه رفتار نموده و از موضوع محبت برخوردار شوید !
      این کسی که همیشه با ما بوده و خواهد بود ، خدا است ، آری خدا است ، و محبت او فوق تمام محبت ها و اساسی ترین و شیرین ترین آنها می باشد .
      آری اصیل ترین آنها می باشد . به خدا محبت بورزیم ، و با انجام تکالیف و طیّ راه هایی که به توسط عقل سلیم و وجدان با قیافه های گوناگونش معین فرموده است محبت او را به خود جلب کنیم .

      « قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله »
      اگر واقعا شما خدا را دوست می دارید ، و می خواهید او هم شما را دوست بدارد ، بیائید از من که حقایق فطرت شما بیان می کنم تبعیت نمائید تا خداوند شما را دوست داشته باشد .

      فرض کنیم که تمام موجودات دنیا اعمّ از انسان و سایر کائنات ، شما را دوست بدارند ، مگر محبت آنان فنا پذیر نیست ؟
      مگر محبت آنان می تواند طبیعت حیوانی شما را عوض نموده و از هر جهت شما را به کمال برساند ؟
      آن دوستی خداوند است که تفسیر کننده ی تمام محبت ها و آزادی بخش روح می باشد .
      آری ، آن دوستی خداوند است که تفسیر کننده ی تمام محبت ها و آزادی بخش روح و آخرین وسیله ی تعالی جان آدمی می باشد .

      اقتباس از کتاب نیایش حسین علیه السلام ص 88 و 89 علامه محمد تقی جعفری رحمة الله علیه
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    9. #8
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب رابطه بين حبّ ذات و حبّ خدا و ائمه‌(عليهم‌السلام) و حبّ خوبي‌ها ‏چگونه




      انسان كمال محض را دوست دارد و اگر به خود علاقمند است براي اين است كه ‏به كمال برسد. قهراً آنچه به خود انسان بر مي‌گردد بايد در مسير آن هدف باشد. انسان ‏بايد خود را به عنوان وسيله دوست داشته باشد نه به عنوان هدف. يعني اگر امر دائر ‏شود به اين‌كه دست از خود بردارد يا از آن كمال برتر، بايد دست از خود بكشد و خود را ‏براي رسيدن به كمال برتر قرباني كند.

      قرباني هم معنايش اين است كه متقرّب بشود ‏نه فاني، عملي را قرباني‎ ‎گويند كه انسان را به هدف نزديك كند. قرباني يك عمل ‏وجودي است نه عدمي و فاني، يعني هرگز انسان با قرباني كردن چيزي را از دست ‏نمي‌دهد.‎ نماز قرباني انسان است، يعني وسيله تقرب انسان است، زكات و ساير عبادات ‏همچنين است، درس و بحث هم قرباني است. انسان وقتي چيزي را در راه خدا قرباني ‏كند بهتر از آن را به دست مي‌آورد. اگر در قرآن آمده است؛
      مَنْ جاء بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ ‏اَمْثالِها“(١) ناظر به بخش كمّي مسئله نيست، يعني فقط مسئله ده برابر مطرح نيست ‏بلكه بخش كيفي را هم شامل مي‌شود. زيرا در آيه
      ‎ ‎ديگر فرمود:
      مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ ‏خَيْرٌ مِنْها“(٢) اگر كسي دست و پا و چشم خود را در راه خدا داد، خدا دست و پا و ‏چشم ديگري بهتر از اين‌ها به او عطا مي‌كند.



      اينكه وجود مبارك اميرالمؤمنين(عليه ‏السّلام) فرمود خدا به برادرم جعفر دو بال داد كه با آنها در بهشت همراه با فرشتگان ‏پرواز مي‌كند (جعفر طيار) معنايش اين است كه جعفر بن ابي‌طالب چيزي را قرباني كرده ‏و بهتر از آن را گرفته است. بنابراين علاقه به خود و شؤونات خود اشكال ندارد به ‏شرطي كه قصد قرباني كردن آنها را داشته باشيم.
      اگر به پيامبر و دين و ائمه ‏علاقمنديم به اين جهت است كه از همه آنها در مسير تقرب به حضرت حق استفاده ‏كنيم.‏ در سوره مباركه‎ ‎توبه فرمود:
      ما كانَ لاِهْلِ المَدينَةِ ومَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الاَعْرابِ اَنْ ‏يَتَخَلّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ ولا يَرْغَبُوا بِاَنفُسِهِمْ عن نَفْسِه“(٣).‏
      ‎ ‎ كسي حق ندارد خود را در جنگ حفظ كند و پيغمبر را در خطر اندازد، بلكه همه ‏بايد سنگر باشند و پيغمبر را در سنگر خويش حفظ كنند.


      پس ما جسم خود را بايد ‏قرباني جسم پيغمبر كنيم زيرا با اين كار از بين نمي‌رويم، ”ولا تحسبنّ الّذينَ قُتِلوُا في ‏سَبيلِ اللّه اَمْواتاً“(٤) بلكه از اين عالم آلوده مي‌رهيم و با جسمي بهتر در عالمي ديگر ‏به حياط طيّبه مي‌رسيم. محبت و علاقه به اهل بيت نيز همين‌طور است. دوستي آنها ‏عقلي است نه عاطفي مثل دوستي پدر و مادر و فرزند. انسان آنها را براي معارفي كه ‏در اختيار جامعه بشري قرار داده‌اند و افراد بشر را هدايت كرده‌اند دوست مي‌دارد.‏ ‏

      پی نوشت ها :
      ‏(١) سوره‎ ‎انعام، آيه ١٦٠.‎
      ‏(٢) سوره
      ‎ ‎نمل، آيه ٨٩.‎
      (٣) سوره
      ‎ ‎توبه، آيه ١٢٠.‎
      ‏(٤) سوره آل‌عمران، آيه
      ١٦٩‏.‏


      پاسخگو : حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله
      ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۴/۱۵ در ساعت 06:08 PM
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    10. #9
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب محبت به چه هدفي ؟




      همان طور كه مي دانيم معناي محبت و حب وجداني است و همگان اين معنا را لمس و درك كرده ايم و دريافته ايم كه در وجود ما معنايي است و از آن تعبير به حب مي كنيم .

      واقعيت محبت چيست ؟

      كشش نفس ما به چيزي كه آن را مايه ي كمال مي دانيم . مانند :
      انسان گرسنه كشش به خوردن غذا دارد .
      انسان تشنه كشش به نوشيدن آب دارد .
      هر موجود نري به جفت خود كششي دارد .
      حب جاه و مقام - حب همسر - حب خوردن و آشاميدن و... همه ي اين ها فطري است .

      به عبارت ديگر :

      حب يا محبت ، مجذوب شدن نفس انساني به سوي آن چه كه انسان كمال تشخيص مي دهد . چه آن كمال حقيقي باشد و چه كمال وهمي و خيالي .
      پس مجذوب شدن نفس انسان به سوي همه ي كمالاتي است كه طالب آن است. مجبت هاي زميني زود گذر و محدود است مانند محبت به ماديات و يا حتي محبت هاي غريزي . چون همه ي اين ها به نوعي ناقص و مخلوق خداوند هستند .
      اما خداوند متعال كه كلّ الكمال هستند و نفس انسان فطرتاَ و طبعاَ بايد محب كلّ الكمال باشد كه اين گونه نيز هست :
      امام سجاد سلام الله عليه در فرازي از دعاي خود در صجيفه ي نورانيش اشاره به اين مطلب دارد :
      الحمدلله الذي .. « و بعثهم في سبيل محبته »
      حمد آن ساحت قدسي اي كه ...بندگانش را بر طريق محبت خويش برانگيخت .
      پس بذر و دانه ي مجبت خداوند تبارك و تعالي كه كلّ الكمال مي باشد در وجود همه ي انسان ها دفن است كه مي بايد انسان ها اين بذر و دانه را در نهاد خود شكوفا و بارور نمايد . تا به ميزان سعه ي وجودي خود به مقام حبيب اللهي خداوند برسد .1 1

      پي نوشت :
      1 - حبيب به در لغت به معناي مجبوب ( دوست داشته شده ) و محب ( دوست دارنده ) .

      2 - يادداشت هايي از شرح زيارت جامعه ي كبيره استاد علي نظامي با تلخيص و اضافات .
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    11. #10
      پاسخ یار انجمن اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 2,061 صلوات : 11,952
      مورد صلوات: 17,228 در 2,080
      حضور : 13 ساعت 21 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سادات آنلاین نیست.



      آيا انسان بيمار محبت خدا هم مي شود؟

      يعني وقتي احساس ميكند هيچ محبتي برايش معنا ندارد و با آن آرام نميشود؟

      آيا خدا وقتي محبت خودش را در دل انسان قرار داد ساير محبت ها را رفته رفته از دل او خارج ميكند به طوري انسان آشفته و غمگين عشق او شود و به هيچ محبت ديگري دل نبندد؟
      از خلق جهان کناره کردیم *

      سر رشته عقل پاره کردیم *

      کس چاره ما نکرد و ما خود *

      بی منت خلق چاره کردیم *

      ننمود رهی بجز ره عشق *

      هر چند که استخاره کردیم*

    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۰۶/۲۳, 04:15 PM : 3

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •