• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 14
    1. #1
      کارشناس پاسخگوی فلسفه و کلام
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 2,724 صلوات : 9,896
      مورد صلوات: 10,693 در 2,411
      حضور : 14 روز 27 دقیقه
      دریافت : 5 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدیق آنلاین نیست.

      راهنما ریشه یابی دروغگوئی و اینکه چرا آدمها دروغ می گویند؟




      با سلام

      البته این مطلب پیشتر توسط دوستان طرح شده بود و نظرات و مطالبی هم به آن پیوند خورده بود، از جمله مطلب بنده که بدلیل مشکلات سایت ناپدید شد. که اینک برای استفادۀ دوستان در ادامه تقدیم می گردد.

      مشارکت شما عزیزان در بحث ها غنا، پرباری و سهولت نتیجه گیری را موجب می شود.

      ریشه ها و دلایل دروغگوئی

      دروغگوئی معمولاً از روحیۀ ضعف و انفعال نشأت میگیرد و به نوعی دروغگو در صدد فرار از چیزی است، ولی آنها که روحیه ای فعال و پویا داشته و در ورود و خروج به مسائل حالت تهاجمی و رو به جلو دارند، به شدت از دروغ پرهیز می کنند.

      حقیقت آن است که انسان هائی که هنوز به درک درستی از حقیقت عالم و چیستی و چرائی آن نرسیده و به عبارتی اندیشه و عملشان را راستی نبخشیده اند در گذرگاه ها و سربزنگاه های زندگی بعضی خواسته و برخی ناخواسته دروغ می گویند.

      اما کسانی که خانۀ دلشان و ساحت عملشان را با نور حقیقت و راستی منور کرده و نسبتشان را با همه چیز عالم به درستی تعریف نموده، از حد و مرز تعارفات و تکلف ها عبور کرده و تکلیف خود را با خویشتن و جهان پیرامونی شان روشن نموده اند، نیازی به دروغ و تزویر ندارند.

      پس به عبارتی می توان نتیجه گرفت که مشکل اساسی دروغگویان جهل و نادانی و عدم معرفت و شناخت به حقیقت خود و عالم هستی است. زیرا پر واضح است؛ اتکاء به دروغ و دغل، تکیه نمودن به پشتوانه ای بی اساس و پناه گرفتن در خانه ای عنکبوتی است، و این عین جهل و بی خردی است. و انسان عاقل و عارف به نفس خویش و حقیقت هستی به چنین بنیان های بی اساس و سستی تکیه نمی ورزد.

      موفق باشید ...
      ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۱۱/۲۰ در ساعت 12:19 PM دلیل: فونت

    2.  

    3. #2
      پاسخ یار انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 2,605 صلوات : 41
      مورد صلوات: 10,785 در 2,357
      حضور : 11 ساعت 6 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      گمنام آنلاین نیست.



      سلام یه سوال دارم

      دروغ مصلحتی چیست؟و این حدیث چگونه توجیح میشود

      الکذب الحرام حتی بالمزاح

    4. #3
      کارشناس پاسخگوی فلسفه و کلام
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 2,724 صلوات : 9,896
      مورد صلوات: 10,693 در 2,411
      حضور : 14 روز 27 دقیقه
      دریافت : 5 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدیق آنلاین نیست.

      راهنما موارد جواز دروغ، در شرع مقدس




      نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
      سلام یه سوال دارم. دروغ مصلحتی چیست؟و این حدیث چگونه توجیح میشود.
      الکذب الحرام حتی بالمزاح
      باسلام



      ممکن است در ذهن کسی این سؤال مطرح شود که: "چرا در اسلام چيزي به اسم دروغ مصلحتي وجود دارد در حاليكه با دروغ معمولي فرقي ندارد. به هر حال دروغ گناه است و گناه، مصلحتي و غير مصلحتي ندارد."

      در پاسخ باید گفت:

      دروغ يكي از گناهان بزرگ و سرچشمه تمام بديها است، امام حسن عسگري ـ عليه السّلام ـ فرمود: «جُعِلتِ الخبائِثُ كلُّها في بيتٍ و جُعِلَ مفتاحُها الكذبُ»[1] تمام پليديها در خانهاي نهاده شده و كليد آن دروغ است.
      دروغ انسان را در ميان مردم بياعتبار نموده و اعتماد ديگران را از وي سلب ميكند و آثار بسيار نامطلوبي در پي دارد لذا دروغ از نظر اسلام حرام است.اما با اين وجود دروغ هميشه و در همه جا حرام نيست، در مواردي كه دروغ گفتن داراي مصلحت باشد از نظر شرع جايز و حتي در برخي موارد واجب ميباشد.
      بنابراين در پاسخ سؤال شما بايد عرض نمود كه فلسفه دروغ مصلحتي و تفاوت آن با دروغ معمولي آن است كه دروغ معمولي پيامدهاي منفي بهدنبال دارد، باعث اختلاف، تفرقه، نفاق و ريختن آبروي خود فرد و ديگران ميشود لذا بهخاطر همين آثار و پيامدهاي منفي آن، خداوند اين نوع دروغها را حرام نموده است، ذات دروغ حرام نيست، بلكه حرمت دروغ بهخاطر آثار و پيامدهاي منفي آن است، اما در مواردي كه پيامد منفي نداشته باشد بلكه آثار مثبت داشته باشد، بهخاطر همان آثارش، دروغ گفتن جايز است. لذا يكي از شرايط اصلي اينكه دروغ گفتن جايز است، اين است كه آثار مثبت بهدنبال داشته باشد و اگر انسان دروغ نگويد، ضرر قطعي بسيار زياد و قابل توجه مالي يا جاني و...متوجه او يا ديگران شود.

      مواردي كه از نظر فقه اسلامي براي مصالح و فوائد مهم شرعي فردي يا اجتماعي دروغ تجويز گرديده به شرح ذيل است:

      1. در مورد ضرورت و ناچاري؛
      هرگاه كسي براي حفظ جان يا مال يا ناموس خود يا يك فرد مسلمان سخن يا سوگند دروغ بخورد، جايز است. لذا امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرموده است: «اگر انسان از روي تقيه و ضرورت و ناچاري سوگند دروغ ياد كند، ضرري ندارد.» و در ادامه افزود: بهطور قاعده كلي، هر حرامي در مقام اضطرار حلال ميشود.[2]

      2. اصلاح ميان مردم؛
      هرگاه بين دو نفر مسلمان خصومت و نزاعي باشدو ابتدا تمام راههاي معمولي چاره را رفتهاند ولي نتيجهاي نبخشيد، در اين صورت انسان ميتواند با گفتن دروغ، كينه و عداوت را برطرف نموده و صلح و صفا و صميميت ميان آنها برقرار كند، در اينجا دروغ گفتن حرام نيست.
      در وصيت پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ ، به اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ آمده است: «يا علي! انَّ اللّه احَبَّ الكذبَ في الاصلاح و ابغض الصدق في الفساد.»[3]اي علي! خداوند دروغ را كه باعث اصلاح بين مردم شود دوست دارد و از راست گفتتن كه باعث فتنه و نفاق شود، بيزار است. از اين روايت به خوبي دانسته ميشود كه دروغ گفتن هميشه ناپسند و راست گفتن هميشه مطلوب و پسنديده نيست. بلكه در برخي موارد راست گفتن حرام و دروغ گفتن جايز حتي واجب ميشود.

      3. خدعه و نيرنگ در جنگ:
      يكي ديگر از مواردي كه گفتن دروغ حرام نيست، جنگ و جهاد است. اگر جنگ با انگيزه دفاع و يا رفع فتنه و فساد باشد استفاده از دروغ اشكالي ندارد. زيرا اگر بتوانيم با خدعه و فريب دشمن را غافلگير كنيم و با يك حمله ضربتي به او يورش بريم، ميتوانيم با كمترين تلفات دشمن را نابود سازيم، لذا در فراز ديگر از وصيت رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ به علي ـ عليه السّلام ـ آمده است: كه در سه مورد دروغ گفتن جايز است، كه يكي از آنها جنگ است.[4]

      4. وعده به خانواده و همسر؛
      در دين مقدس اسلام هزينه زندگي زن و فرزند به عهده مرد است[5](در مورد همسر مطلقا و در مورد فرزندان در صورت نياز آنها و تمكّن پدر). البته نفقه واجب به تناسب امكانات و مقدار توان است و بيش از آن لازم نيست، ولي چون بسياري از اوقات در اثر زيادهطلبي و چشم و همچشمي تقاضاي خانواده فراتر از امكانات مرد و بيش از حد توان او است. در چنين وضعي مرد بر سر دوراهي قرار ميگيرد: يا بايد با برخورد منفي و ردّ صريح در برابر خواستههاي آنان موضعگيري كند و يا با برخورد اميدوار كننده و وعدههاي مصلحتي و غير جدي تا حدودي آنها را راضي و قانع سازد. حال، با توجه به اينكه پاسخ منفي و تند جز جريحهدار شدن عواطف و تزلزل اركان خانواده و حتي طلاق همسر سرانجامي ندارد. ناگزير اجازه داده شده است كه از روش دوم استفاده شود و او به ظاهر دروغ گفتن است. در همان روايتي كه پيشتر از رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل شد، به اين مورد نيز اشاره شده و تمام روايت اين است: «يا علي! ثلاثٌ يحسنُ فيهنّ الكذبُ، المكيده في الحربِ وَعِدَتُكَ زوجتك والاصلاح بين النّاس»[6]يا علي! سه مورد است كه دروغ گفتن در آن نيكو است. خدعه و نيرنگ در جنگ. وعده به همسر. و اصلاح ميان مردم. اين روايت ملاك و معيار خوبي در اختيار ما قرار داده است كه ميتوانيم بر اساس آن تشخيص بدهيم كه دروغ گفتن در اين موارد اشكالي ندارد و اگر دروغ بگوييم در اين موارد، داراي مصلحت و فايده ميباشد.

      اما در خصوص روایت " الکذب الحرام حتی بالمزاح" باید گفت: مقصود، حرمت دروغ به شوخی در مواردی است که هیچگونه جوازی نداشته و از جمله مصادیق مصلحت های یاد شده نیست.

      موفق باشید ...

      منبع: پایگاه اندیشه قم، با کمی تغییر.

      پاورقی__________________________________

      [1] . محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، چاپ بيروت، ج 69، ص236 و ملا مهدي نراقي، جامعالسعادات، ج2، ص 323.
      [2] . شيخ حر عاملي، وسايل الشيعه، ج 16، ص 137، چاپ بيروت.
      [3] . شيخ حر عاملي، وسايل الشيعه، چاپ بيروت، ج 8، ص 578.
      [4] . محمدباقر مجلسي، بحارالانوار. چاپ بيروت، ج 74، ص 51.
      [5] . تقريباً تمام فقها چنين فتوايي دارند(ميتوانيد به رساله عمليه مراجع عظام تقليد، بخش ازدواج مراجعه كنيد).
      [6] . همان.



    5. #4
      کارشناس پاسخگوی کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 3,880 صلوات : 16,157
      مورد صلوات: 23,545 در 3,770
      حضور : 4 روز 8 ساعت 23 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      طاها آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
      دروغ مصلحتی چیست؟و این حدیث چگونه توجیح میشود


      با سلام

      با تشكر از مطالب جناب صديق عزيز

      به نظر بنده دروغ مصلحتي دروغ نيست يعني موضوع و ماهيت دروغ مصلحتي با موضوع و ماهيت دروغ فرق ميكند

      اصلا به نظر بنده چيزي به نام دروغ مصلحتي نداريم و مصامحتا بدان دروغ مي كوييم

      شما در جايي ايستاده ايد و فردي از انجا عبور مي كند ويقين داريد كه مظلوم و بی گناه است و افراد ظالمي در پي قتل او هستند

      بعد ايشان ، افراد ظالم به شما مي رسند و شما ادرس اشتباهي داديد براي حفظ جان فرد مظلوم

      در اين صورت شما دروغ نگفته ايد چون موضوع مساله و ماهيت مساله عوض شده بود در اينجا موضوع مساله حفظ جان مظلوم از دست ظالم است

      پس در چنين مسايلي موضوع و ماهيت مساله فرق مي كند نه اين كه مساله همان است و شما مصلحتا دروغ كفته ايد مساله اي بالاتر از ان يعني حفظ جان مظلوم به جاي ان نشست و اين اولويت دارد.

      ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۱۱/۲۵ در ساعت 06:37 PM دلیل: اصلاح یک کلمه

    6. #5
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 520 صلوات : 6,534
      مورد صلوات: 1,946 در 475
      حضور : 7 روز 1 ساعت 52 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 13 وبلاگ : 0
      اضراییل آنلاین نیست.

      آیا دروغگویی موجب از بین رفتن زیبائی ظاهر می شود ؟




      سلام



      1-در روایتی از برنامه سیما شنیدم که:

      شخصی که فرزندش به تاسی زود هنگام مبتلا شده بود نزد امام باقر (ع) آمد و برای آن چاره ای خواست.
      امام باقر (ع) با دیدن جوان به پدرش گفت آیا پسرت دروغ هم میگوید؟

      مرد گفت بله ...زیاد هم می گوید!

      امام باقر (ع) گفتن :کسی که در جوانی زیاد دروغ میگوید زیبایی چهره خود را از دست میدهد!



      2- از امام علی (ع) نقل هست:دروغ را چه جدی چه شوخی ترک کنید که آن زیبایی چهره را از بین میبرد!

      (مثل خراب شدن زود هنگام دندون ها_یا دندون درد شدید _ضعیف شدن چشم ها و ...)

      -------------------------

      حالا سوال من :

      1-چرا علم هیچ درکی از این قضایا نداره؟

      2-چطوری میشه که با دروغ گفتن سیستم مولکولی بدن دچار مشکل میشه؟آیا قضایای نهانی وجود دارد؟(مثل قطع ارتباط یک اندام برزخی با اندام متناظر مادی آن در بدن، مثل مو مثلا)

      3-آیا این کار شیطان هست که نمی خواهد جوان زود تر ازدواج کنه!(تا نتونه با ازدواج از چنگش فرار کنه!)

      3-آیا خالیبندی (شوخی ) هم باعث ریزش و کچلی میشه!؟

      تشکر


      کارشناس بحث : عرفان
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۴/۰۲ در ساعت 12:45 AM

      درون‌ها تیره شد باشد که از غیب...چراغی برکند خلوت‌نشینی!

    7. #6
      کارشناس پاسخگوی اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 1,253 صلوات : 5,525
      مورد صلوات: 14,717 در 1,259
      حضور : 21 روز 13 ساعت 45 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 29 وبلاگ :
      اویس آنلاین نیست.



      البته بنده در روایات هر چه گشتم نتوانستم سند روایتی را که فرمودید پیدا کنم که از دوستانم میخواهم اگر سندش را یافتند ارائه دهند تا همه استفاده کنیم.
      اما اینکه انجام گناهان تاثیر سوئی هم در جسم و هم در روان انسان میگذارد مطلب مسلمی است که در روایات متعددی بدان اشاره شده است مثلا پیامبر اکرم (ص) فرمودند از دروغ بپرهیز زیرا روی دروغگو را سیاه می‌کند. و یا امام علی (ع) فرمودند: صحة الجسد من قلة الحسد. تندرستی‌ جسمی از کمی حسد است. (1) و آنجا که حضرت علی (علیه السلام) در دعای کمیل می‌فرمایند: «اللهم اغفر لی الذنوب الّتی تغیر النعم؛ خدایا! بیامرز گناهانی را که باعث تغییر نعمت‌ها می‌شوند» نیز به تاثیر سوء گناهان بر مطلق جسم و روان اشاره دارد.
      اما اینکه چرا علم درک صحیحی از این حقیقت ندارد باید بگوئیم که علم نیز تا اندازه ای به ارتباط منطقی بین آثار گناهان بر جسم رسیده است اگر چه تا رسیدن به مراحل اوج آن فاصله زیادی دارد مثلا درهمه کتب طب سنتی فصلی به بیان تاثیرات اعراض نفسانی بر بدن یعنی تاثیرحالتهای روحی و روانی مثل غضب و خشم و سایر ویژگی های رفتاری برجسم اختصاص یافته است و یا در علم پزشکی مدرن گفته اند چون سیستم عصبی بدن به سیستم ایمنی ما متصل است، واکنش عصبی سیستم مغز و احساسات ما بر سلامت و حالات جسمی ما تاثیر میگذارند مثلا وقتی افکاری مثبت داشته باشیم بدن‌مان اندورفین ترشح می‌کند؛ یعنی هورمون‌هایی که باعث می‌شوند حس خوبی پیدا کنیم. این مواد شیمیایی باعث تقویت و سالم بودن سیستم ایمنی بدن ما نیز می‌شوند. برعکس وقتی نگران و مضطرب هستیم و استرس داریم، بدنمان هورمون‌هایی مثل کورتیزول و نورپینفرین ترشح می‌کند. کورتیزول قند خون را بالا می‌برد و سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند. نورپینفرین نیز باعث بالا بردن فشارخون و تند شدن ضربان قلب می‌شود.
      پس علم و پیشرفتهای تکنولوژی نیز تا اندازه ای توانسته پرده از اسرار شریعت الهی بردارد اگر چه تا رسیدن به قله های آن هنوز فاصله زیادی دارد.


      پینوشت:
      1- بحار الانوار، ج 73، ص 256

      ویرایش توسط عرفان : ۱۳۹۱/۰۴/۰۲ در ساعت 07:17 PM

    8. #7
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : خرداد/۱۳۹۱
      نوشته : 85 صلوات : 5
      مورد صلوات: 194 در 82
      حضور : نامشخص
      دریافت : 3 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      مردخدا آنلاین نیست.



      من در کارتون دیدم وقتی پینو کیو دروغ میگفت بینیش دراز میشد.
      ولی در روایات چیزی ندیدم
      در ضمن عمل باید خالصا لوجه لله باشه نه از ترس زشت شدن
      ویرایش توسط مردخدا : ۱۳۹۱/۰۴/۰۳ در ساعت 01:18 AM

    9. #8
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 429 صلوات : 8,072
      مورد صلوات: 2,380 در 436
      حضور : 3 روز 8 ساعت 7 دقیقه
      دریافت : 6 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : شب عاشقان بي دل چه شب دراز باشد...
      Sepasgozar
      سوگل آنلاین نیست.



      بدترین گناه این است که به کسی که تو را راستگو می پندارد دروغ بگویی
      مهربانم! عالم از توست...
      غریبانه چرا میگردی؟
      اللهم عجل لولیک الفرج


    10. #9
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 2,135 صلوات : 1,214
      مورد صلوات: 6,435 در 1,889
      حضور : 9 روز 21 ساعت 45 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 1
      خیر البریه آنلاین نیست.



      با سلام

      البته در مورد آثار وضعی دروغ وشوخی اخباری داریم :

      محمد بن مسرور، عن الحسين بن محمد بن عامر، عن عمه عبدالله بن عامر، عن محمد بن سنان، عن طلحة بن
      زيد، عن الصادق جعفر بن محمد، عن أبيه، عن آبائه (عليهم السلام) قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم): كثرة المزاح تذهب بماء الوجه، وكثرة الضحك تمحو الإيمان، وكثرة الكذب تذهب بالبهاء.

      وعنهم، عن أحمد، عن الحسن بن طريف، عن أبيه، عمن ذكره ، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: قال عيسى بن مريم (عليه السلام): من كثر كذبه ذهب بهاؤه . وسائل الشیعه



      دروغ، نور و صورت انسانی را ازدروغگو میگیرد.
      ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۱/۰۴/۰۳ در ساعت 07:43 AM
      اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاهْدِنِي لِما اخْتُلِفَ فِيْهِ مِنَ الحَقِّ بِإذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ

      ثمره سالها بحث و مناظره

    11. #10
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : خرداد/۱۳۹۱
      نوشته : 44 صلوات : 2
      مورد صلوات: 205 در 42
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      نور256 آنلاین نیست.



      ریشه یابی دروغگوئی و اینکه چرا آدمها دروغ می گویند؟
      باسمه تعالی
      باسلام
      دروغ به شکل معمول در یکی از صفات زشت وناپسند نفسانی ریشه دارد که عبارتند از
      1- دشمنی :گاه انسان از روی دشمنی و نفرت در صدد ضربه زدن به کسی بر می آید لذا دروغ می گوید
      2- حسد :گاه حسادت به برتری های دیگری انسان را به دروغ گویی وا می دارد
      3- خشم وعصبانیت :خشم از چیزی یا کسی می تواند سبب بروز این رفتار ناشایست باشد
      4- علاقه به مال دنیا
      5- علاقه به مقام و جایگاه دنیایی
      6- علاقه دنیایی به افراد :به این صورت که انسان برای جلب نظر محبوب خود به دروغ دچار شود
      ویرایش توسط نور256 : ۱۳۹۱/۰۴/۰۹ در ساعت 01:31 AM

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •