• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10

    موضوع: چرا دیه جرایم غیر عمد در ماه های حرام بیشتر است؟

    جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
    1. #1
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت آذر/۱۳۹۱
      نوشته : 195 صلوات : 145
      مورد صلوات: 393 در 170
      حضور : 3 روز 19 ساعت 39 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      a1ireza آنلاین نیست.

      چرا دیه جرایم غیر عمد در ماه های حرام بیشتر است؟




      اگر افزایش دیه در ماه های حرام به علت کاهش جرایم در این ماه هاست پس چرا در جرایم غیر عمد نیز دیه در این ماه ها افزایش پیدا میکند؟

    2. صلوات ها 3 : TAHOOR,مهر...,یامین
    3.  

    4. #2
      مدیر ارجاع سؤالات
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۹۱
      نوشته : 10,603 صلوات : 4,596
      مورد صلوات: 23,125 در 8,588
      حضور : 61 روز 11 ساعت 3 دقیقه
      دریافت : 10 آپلود : 0
      گالری : 6 وبلاگ : 0
      MaghzMotafaker
      طاهر آنلاین نیست.





      با نام و یاد دوست











      کارشناس بحث: استاد کریم


      پرسش کلید دانایی است




    5. #3
      کارشناس پاسخگوی انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۹۱
      نوشته : 1,083 صلوات : 107
      مورد صلوات: 3,406 در 1,012
      حضور : 15 روز 16 ساعت 3 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 3
      کریم آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط a1ireza نمایش پست ها
      اگر افزایش دیه در ماه های حرام به علت کاهش جرایم در این ماه هاست پس چرا در جرایم غیر عمد نیز دیه در این ماه ها افزایش پیدا میکند؟
      با سلام
      چه کسی گفته است که علت افزایش جرایم به خاطر کم شدن آنهاستٰ؟ بلکه آنچه به نظر می رسد حفظ حرمت این ماهها است البته بنده از روایات در این زمینه چیزی پیدا نکردم ٰ که دوستان کارشناس مربوط به احادیث می توانند اگر حدیث در این مورد بود ذکر کنند ولی آنچه به نظر می رسد علت این افزایش دیه حفظ حرمت این ماهها است ودر بحث دیه نیز در موقع پرداخت بین عمد وغیر عمد فرقی نیست در صورتی که صاحب حق از مرتکب متعمد بگذرد وراضی به پرداخت دیه شود.
      بقیّةالله خیرٌلکم ان کنتم مومنین

    6. #4
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت اسفند/۱۳۹۰
      نوشته : 929 صلوات : 2,673
      مورد صلوات: 3,717 در 845
      حضور : 10 روز 21 دقیقه
      دریافت : 120 آپلود : 43
      گالری : 0 وبلاگ :
      victoryone آنلاین نیست.



      آیا قبل از آمدن اسلام این حرمت وجود داشت ؟ اگر وجود داشت به چه دلیل ؟

    7. صلوات ها 3 : B-neshan,مهر...,یامین
    8. #5
      مدیر اجرایی بخش آداب
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۲
      نوشته : 633 صلوات : 7,932
      مورد صلوات: 4,500 در 643
      حضور : 27 روز 14 ساعت 24 دقیقه
      دریافت : 16 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ : 0
      فریاد : یاامام زمان عج ادرکنی
      Gerye
      یامین آنلاین نیست.



      یکی ازمصادیق بارزجرایم غیرعمدتصادفات رانندگیه که متاسفانه خیلی هم زیادشده که درماه های حرام به یک سوم افزایش پیدامیکنه.همونطورکه جناب کارشناس گفتن فرقی درپرداخت دیه ازجهت عمدی یاغیرعمدی وجودنداره.این نکته هم بایدتوجه کردهم اسیبی که به فردصدمه دیده واردمیشه وهم مرگ بایددرماه حرام باشه یادرمحدوده ی حرم مکه.خواه جنایت عمدی خواه غیرعمدی باشدبرداشت ازماده555قانون مجازات اسلامی جدید.
      من ازلحاظ حقوقیش گفتم افزایش دیه هم بیشتربه نقل ازجناب کارشناس بخاطرحرمت این ماه هاست



    9. صلوات ها 2 : TAHOOR,مهر...
    10. #6
      کارشناس پاسخگوی انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۹۱
      نوشته : 1,083 صلوات : 107
      مورد صلوات: 3,406 در 1,012
      حضور : 15 روز 16 ساعت 3 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 3
      کریم آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
      آیا قبل از آمدن اسلام این حرمت وجود داشت ؟ اگر وجود داشت به چه دلیل ؟
      با سلام
      بله حرمت جنگ وقتال در جاهلیت نیز وجود داشت ومساله ای بود که از شریعت ودین حضرت ابراهیم علیه السلام بود ودر دوران جاهلین نیز عربها حرمت آن را نگه می داشتند. این مطلب را علامه طباطبایی در ج9وص269تفسیر المیزان اشاره کرده اند که خداوند در آن آیه شریفه می فرماید: إن عدة الشهور عندالله اثنا عشر شهراً فی کتاب الله یوم خلق السموات والارض منها اربعة حرم، تعداد ماهها نزد خداوند دوازده تا است که چهار تای از آنها نزد خداوند از ماههای حرام است.
      تنها ایرادی که پیش آمده بود د ردوران جاهلیت این ماهها را تغییر می دادند بنا به منافع خودشان که یک سال مثلا ماه صفر را ماه حرام قرار می دادند وسال بعد شوال را که در همین آیه شریفه خداوند می فرماید: إنما النسئ زیادة فی الکفر. ودر دین اسلام این ماههای حرام تثبیت شد که عبارت از ماه رجب، ذوالقعده وذوالحجة ومحرم است.
      بقیّةالله خیرٌلکم ان کنتم مومنین

    11. صلوات ها 4 : TAHOOR,مهر...,یامین,victoryone
    12. #7
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۹۲
      نوشته : 387 صلوات : 874
      مورد صلوات: 1,303 در 357
      حضور : 13 روز 17 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ :
      آبـرنـگـ آنلاین نیست.



      درود بر آقای کریم

      نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
      با سلام
      بله حرمت جنگ وقتال در جاهلیت نیز وجود داشت ومساله ای بود که از شریعت ودین حضرت ابراهیم علیه السلام بود ودر دوران جاهلین نیز عربها حرمت آن را نگه می داشتند. این مطلب را علامه طباطبایی در ج9وص269تفسیر المیزان اشاره کرده اند که خداوند در آن آیه شریفه می فرماید: إن عدة الشهور عندالله اثنا عشر شهراً فی کتاب الله یوم خلق السموات والارض منها اربعة حرم، تعداد ماهها نزد خداوند دوازده تا است که چهار تای از آنها نزد خداوند از ماههای حرام است.
      تنها ایرادی که پیش آمده بود د ردوران جاهلیت این ماهها را تغییر می دادند بنا به منافع خودشان که یک سال مثلا ماه صفر را ماه حرام قرار می دادند وسال بعد شوال را که در همین آیه شریفه خداوند می فرماید: إنما النسئ زیادة فی الکفر. ودر دین اسلام این ماههای حرام تثبیت شد که عبارت از ماه رجب، ذوالقعده وذوالحجة ومحرم است.
      همانگونه که دیده می‌شود، این گفتار در مورد کشتن ناخواسته است.
      کسی که در یک رخداد، اتفاقی کسی را می‌کشد، از کجا باید این را بداند که در ماهی حرام است؟ دست خودش نبوده و این‌گونه رخ داده است!
      اگر کسی با اراده‌ی خود کسی را بکشد، پذیرفتنی است ولی دلیل بودن این دستور برای کشتن ناخواسته چیست چرا باید پول بیشتری بپردازد؟
      آیا در قرآن چنین دستوری، برای کشتن ناخواسته، هم آمده است؟
      و امـــروز هـمـی گـویــم، بــا مـحـنـت بـسـیــار:
      دردا و دریــغــــــا، وطــــن مـــــن؛ وطــــن مـــن

    13. صلوات ها 2 : ••ostad••,FT_Mohammadi
    14. #8
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۹۲
      نوشته : 541 صلوات : 1,111
      مورد صلوات: 2,473 در 508
      حضور : 21 روز 11 ساعت 37 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 24 وبلاگ :
      FT_Mohammadi آنلاین نیست.



      با سلام ....

      آخه شخصی که به صورته غیر ارادی مرتکب اشتباهی میشه که حرمت شکنی نکرده .... یه تصادف بوده .... یه اتفاق بوده .... چرا بنده خدا باید بابته یه اتفاق بیشتر توبیخ بشه !!!

    15. صلوات ها 2 : ••ostad••,victoryone
    16. #9
      مدیر اجرایی بخش آداب
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۲
      نوشته : 633 صلوات : 7,932
      مورد صلوات: 4,500 در 643
      حضور : 27 روز 14 ساعت 24 دقیقه
      دریافت : 16 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ : 0
      فریاد : یاامام زمان عج ادرکنی
      Gerye
      یامین آنلاین نیست.



      بنظرمن بحث تنهاحرمت نوع جرم اتفاقی اینکه عمدیاغیرعمدباشه نیست بحث حرمت خونیه که درماه حرام ریخته شده
      من خودم یه سوال دیگه دارم درموردجرایم شبه عمدی وخطای محض شامل این تغلیظ دیه میشه؟چون بگیم قانون به غیرعمدی سرایت داده میشه بگیم به طریق اولی به این قتلهاهم سرایت پیدامیکنه یااینکه نمیشه ازطریق اولی استفاده کردوتفسیرموسع کرد؟



    17. صلوات : victoryone
    18. #10
      کارشناس پاسخگوی انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۹۱
      نوشته : 1,083 صلوات : 107
      مورد صلوات: 3,406 در 1,012
      حضور : 15 روز 16 ساعت 3 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 3
      کریم آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط آبـرنـگـ نمایش پست ها
      کسی که در یک رخداد، اتفاقی کسی را می‌کشد، از کجا باید این را بداند که در ماهی حرام است؟ دست خودش نبوده و این‌گونه رخ داده است!
      اگر کسی با اراده‌ی خود کسی را بکشد، پذیرفتنی است ولی دلیل بودن این دستور برای کشتن ناخواسته چیست چرا باید پول بیشتری بپردازد؟
      آیا در قرآن چنین دستوری، برای کشتن ناخواسته، هم آمده است؟
      با سلام
      اصل در قتل عمد و ضرر عمدی قصاص است واگر انسان به عمد عضوی از بدن کسی را ناقص کند باید قصاص شود چنانچه قرآن می فرماید: کتب علیکم القصاص فی القتلی الحر بالحر والعبد بالعبد والانثی بالانثی(بقره/178) وزمانی به دیه تقلیل پیدا می کند که اولیاء دم راضی باشند. فلذا دیه دز اصل در قتل شبه عمد وخطا می باشد وحکمت آن نیز این است که کسی که می میرد به هر حال خانواده او سرپرست خود را از دست داده اند واگر سرمایه ای برای امرار معاش نداشته باشند باید گدایی کنند لذا در شرع مقدس در چنین مواردی دیه را در نظر گرفته اند.
      اما زیاد شدن این دیه در ماههای حرام وحکمت آن بنده همانطور که قبلا نیز عنوان کردم در احادیثی چیزی در این مورد پیدا نکردم وخوشحال می شوم اگر دوستان در این مورد حدیثی دیده اند بیان کنند.
      بقیّةالله خیرٌلکم ان کنتم مومنین

    19. صلوات ها 2 : FT_Mohammadi,TAHOOR

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

    هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •