• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
    1. #1
      همكار اجرایی انجمن قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,891 صلوات : 10,129
      مورد صلوات: 10,164 در 1,811
      حضور : 16 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 20 آپلود : 0
      گالری : 73 وبلاگ :
      حرم امن الهی آنلاین نیست.

      کلمه در قرآن به چه معناست؟




      در قرآن کریم مواردی وجود دارد که در آن کلمه یا کلمات به کار برده شده است :
      كَذَلِكَ حَقَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ عَلَى الَّذِينَ فَسَقُواْ أَنَّهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ
      لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَياةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ لاَ تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
      قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
      و ...........

      مراد از کلمه چیست؟ چرا در برخی اوقات مفرد و در برخی اوقات جمع است؟ آیا مفهوم کلمه درتمامی آیات یکسان است یا بسته به آیه معنی کلمه متفاوت است؟
      قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

      قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


      صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
      ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

      بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوي قرآني
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 687 صلوات : 189
      مورد صلوات: 2,465 در 652
      حضور : 1 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سعید آنلاین نیست.

      مطلب




      باسمه تعالی
      با سلام و تشکر از جناب عالی
      ُ
      كلمه عبارت از لفظى است كه دلالت بر معنى كند.
      کلمه در معانی زیر استعمال شده است:
      1- کتاب
      2- قصیده
      3- آیه و نشانه
      4- حکم
      5- إبراز چيزی كه در باطن باشد، و شامل الفاظ و موضوعات خارجى مى‏شود.
      بنابر این معنا، كلمات خداوند بصورت كلمات لفظى و كلمات تكوينى ظاهر مى‏شوند.
      مثلا در آیه شریفه « فَنادَتْهُ الْمَلائِكَةُ وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى‏ مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّه‏» كلمه تكوينى مراد است که وجود حضرت عيسى روح اللّه است، و آن از مصاديق كلمات تامّه و از مظاهر و مجالى مقامات لاهوت و از جلوه‏هاى صفات و أسماء إلهى باشد.و در آیه شریفه«
      لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَياةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ لاَ تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» مراد کلمات لفظی و سخنان خدای متعال است.
      ممكنات هم چون دلالت بر وجود واجب و بر علم و قدرت و حكمت او دارند کلمات الله هستند، لكن دلالت انسان اتمّ از ساير مخلوقات است و در افراد بشر انبياء دلالة آنها بر شئون الهى بيشتر است و در ميان انبياء عليه السّلام وجود مقدّس نبوى صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و اوصياء او عليهم السلام دلالتشان اتمّ است. مرحوم مجلسى عليه الرحمة در جلد هفتم بحار يك باب عنوان دارد (باب انّهم عليهم السلام كلمات اللَّه) و در جلد نهم (انّ عليّا عليه السّلام كلمة اللَّه) و عيسى عليه السّلام كلمة اللَّه است چون وجود عيسى بر خلاف عادت بود و معجزات باهرات او از تكلّم در مهد و احياء موتى و ابراء اكمه و ابرص و غير آنها و رفتن بآسمان تمام دلالت تامّه دارد بر شئونات ربوبى.(اطیب البیان و تفسیر روشن)
      ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۸/۱۱/۲۴ در ساعت 09:14 PM

    4. #3
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,834 در 941
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب




      در تکمیل نوشتار دوستان چند جمله در معنای کلمه از زبان عارف فقیه و علامه دوران آیت الله حسن زاده آملی حفظه الله با کمی تلخیص می آوریم :
      کلمه الهی ؛ بر همه موجودات الهی اطلاق میشود ، یعنی شامل همه تکوینیات می شود . البته کلمه به الفاظی هم که از دهان خارج میشود ، گفته می شود . هر موجودی چهار وجود دارد :
      1 - وجود لفظی .
      2 - وجود کتبی .
      3 - وجود ذهنی .
      4 - وجود خارجی .
      همانطور که وجود لفظی کلمه است وجود خارجی نیز کلمه است . همه موجودات کلمات الله اند .
      به نزد آن که جانش در تجلّی است
      همه عالم کتاب حق تعالی است
      ائمه ( علیهم السلام ) می فرمایند : نحن الکلمات التامّات .
      و نیز آیه قرآن که می فرماید : کلمات الهی قابل احصاء نیستند ( ما نفدت کلمات الله ) دال بر اینست که کلمه شامل تکوینیات هم می شود .


      منبع : کتاب در محضر استادحسن زاده آملی حفظه الله صفحه 59
      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    5. صلوات ها 2 : حرم امن الهی,صدیق

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

    هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •