• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 7 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 61
    1. #1
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۹
      نوشته : 6,660 صلوات : 2,817
      مورد صلوات: 23,222 در 5,907
      حضور : 29 روز 9 ساعت 22 دقیقه
      دریافت : 12 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      فریاد : و همه اوست
      Sepasgozar
      حامد آنلاین نیست.

      آیا بعد از مرگ خدا را می بینیم ؟




      سلام
      در بسیاری از تعابیر دینی گفته شده است که پس از مرگ خدا مشاهده می شود ؟ چه ارتباطی بین مرگ و دیدن خداست ؟
      والله الموفق
      هردو عالم یک فروغ روی اوست




    2.  

    3. #2
      مدیر ارجاع سؤالات
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۹۱
      نوشته : 5,231 صلوات : 1,153
      مورد صلوات: 10,351 در 4,442
      حضور : 21 روز 34 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : خدمت به اسلام عزیز توفیقی است که نصیب همه کس نمی شود
      Mehrabon
      حکمت آنلاین نیست.





      با نام الله







      ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۲/۰۲/۰۴ در ساعت 06:45 PM


      دلی که نشد خانه یاس نرگس

      خراب است و و یران صفایی ندارد








    4. #3
      کارشناس پاسخگوی کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 786 صلوات : 117
      مورد صلوات: 2,231 در 682
      حضور : 5 روز 19 ساعت 26 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      شعیب آنلاین نیست.



      با سلام خدمت شما دوست گرامی
      از نظر شیعه خداوند نه در دنیا و نه در آخرت با چشم سر قابل رویت و دیدن نیست البته برخی از فرقه های اهل سنت قایل به رویت خدا در قیامت می باشند.
      برای اینکه پاسخ این سؤال به خوبی روشن شود بحث را در سه قسمت دنبال میکنیم:
      1 - چیزهایی به چشم دیده میشوند که جسم باشند و چون خداوند جسم نیست با چشم دیده نمیشود و اینکه میگوئیم خدا جسم نیست دلیلش واضح است زیرا اگر خدا جسم باشد احتیاج به مکان دارد.
      و نیازمند بودن با خدا بودن - سازش ندارد.
      2 - وقتی که با برهان عقلی ثابت شد که خدا جسم نیست و با چشم دیده نمیشود اگر در بعضی از آیات قرآن مجید با روایات به عبارتی برخوردیم که معنای ظاهری و ابتدایی آن این بود که خدا دیده میشود لازم است به کمک سایر آیا و روایات آن آیه را طوری معنا کنیم که خلاف عقل و برهان عقلی نباشد مثلاً در تفسیر آیه 23 سوره قیامت: وجوه "یومئذ ناضره الی ربها ناظره(7) روز، قیامت برخی از چهره‏ها برافروخته و نگاهشان به پروردگار چنانکه در احادیث آمده است منظور این است که نظرشان به رحمت و ثواب الهی است(8).
      و در روایت دیگر وقتی از علی«علیه السلام»پرسیدند که آیا شما خدا را دیده‏اید فرمود: خدایی را که ندیده باشم پرستش نمیکنم (اما زود آن حضرت توضیح دادند: اینکه میگویم خدا را دیده‏ام) با چشم دل از راه مشاهده آثار عظمت و رحمت او را دیده‏ام نه اینکه با چشم سر دیده باشم(1) زیرا خدا جسم نیست تا با چشم سر دیده شود.
      بنابراین آن دسته از اهل تسنن که گفته‏اند خدا در قیامت دیده میشود سخت در اشتباه افتاده‏اند زیرا آیات مربوط به این بحث را بدون توجه با سایر آیات و برهان عقلی از پیش خود تفسیر کرده‏اند و بدین ترتیب از حقیقت دور مانده‏اند.
      حقیقت این است که هیچکس در هیچ جا و هیچ زمانی خدا را با چشم سر ندیده و نمیتواند ببیند زیرا محال است خدایی که جسم نیست با چشم دیده شود.
      3 - مسأله لقاء الله و اینکه انسان با مرگ به ملاقات خدا میرود و در عالم آخرت خدا را ملاقات میکند که در قرآن مجید و روایات و کلمات و بزرگان دین آمده است مثل: فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملاً صالحاً(2). هر کس آرزوی ملاقات خدا را دارد پس باید اعمال صالح و نیکو بجا آورد.
      معنای این جملات این همان قرب به خدا و لقاء رحمت و رسیدن به پاداش اعمال نیک و دیدن عنایات مخصوص الهی است نه اینکه خدا را با چشم ملاقات کنند زیرا همانطور که گفته شد به حکم قرآن مجید و برهانی عقلانی: لاتدرکه الابصار و هو یدرک الابصار و هوو اللطیف الخیبر(3) چشمها خدا را نمیبینند و نمیتوانند درک کنند اما خدا چشمها را میبیند.


      1) سوره قیامه، آیه 23 .
      2) تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 464 .
      3) اصول کافى، جلد 1، صفحه 98 .

    5. #4
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۹
      نوشته : 6,660 صلوات : 2,817
      مورد صلوات: 23,222 در 5,907
      حضور : 29 روز 9 ساعت 22 دقیقه
      دریافت : 12 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      فریاد : و همه اوست
      Sepasgozar
      حامد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
      مسأله لقاء الله و اینکه انسان با مرگ به ملاقات خدا میرود و در عالم آخرت خدا را ملاقات میکند که در قرآن مجید و روایات و کلمات و بزرگان دین آمده است مثل: فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملاً صالحاً(2). هر کس آرزوی ملاقات خدا را دارد پس باید اعمال صالح و نیکو بجا آورد. معنای این جملات این همان قرب به خدا و لقاء رحمت و رسیدن به پاداش اعمال نیک و دیدن عنایات مخصوص الهی است نه اینکه خدا را با چشم ملاقات کنند زیرا همانطور که گفته شد به حکم قرآن مجید و برهانی عقلانی: لاتدرکه الابصار و هو یدرک الابصار و هوو اللطیف الخیبر(3) چشمها خدا را نمیبینند و نمیتوانند درک کنند اما خدا چشمها را میبیند.
      سلام
      یعنی می فرمایید این همه تعبیرات احادیث که مرگ را ملاقات با پروردگار می داند همه مجازند ؟
      یعنی اگر مولا علی فرمود لم اعبد ربا لم اره منظورشان رویت رحمت و قرب خداست ؟
      والله الموفق
      هردو عالم یک فروغ روی اوست




    6. صلوات ها 2 : مختار.,عبدالرحیم
    7. #5
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۹۲
      نوشته : 90 صلوات : 84
      مورد صلوات: 113 در 53
      حضور : 13 ساعت 45 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      Seyyed* آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
      سلام
      یعنی می فرمایید این همه تعبیرات احادیث که مرگ را ملاقات با پروردگار می داند همه مجازند ؟
      یعنی اگر مولا علی فرمود لم اعبد ربا لم اره منظورشان رویت رحمت و قرب خداست ؟
      والله الموفق
      سلام

      مفهوم لقاء خدا این است که هر چه ظهورات حق به مبداء نزدیکتر باشند البته نه نزدیکی مکانی بلکه وجودی درنتیجه شدت ظهور هم بیشتر می​شود لذا مرگ باعث تجرد نفس می​شود تا خدایی که الان در پس حجابهای غلیظ ظلمانی -که خود حجابی از میان برخیز - است تغییر لباس بدهد در ظهور اسم. لذا لقاء الله یعنی ظهور اسمایی از خدا برای نفس که آن اسماء شدیدتر و بهتر ذات را نشان می​دهند. گفته شده نهایت سر معصومین و حضرت امیر هم مقام احدیت است به این شرط که مقام احدیت را جدای از هو هویت فرض کنیم. با این اوصاف معنی لقاء الله مشخص می​شود.
      قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

      فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی


    8. صلوات : حامد
    9. #6
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : آذر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,338 صلوات : 2,165
      مورد صلوات: 2,605 در 1,008
      حضور : 14 روز 15 ساعت 18 دقیقه
      دریافت : 17 آپلود : 0
      گالری : 36 وبلاگ :
      فتا 1 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
      سلام
      در بسیاری از تعابیر دینی گفته شده است که پس از مرگ خدا مشاهده می شود ؟ چه ارتباطی بین مرگ و دیدن خداست ؟
      والله الموفق
      سلام

      ایا دیدن فقط با چشم است ایا میتوان گفت خفاش که چشم ندارد نمیبیند اگر نمیبیند چگونه میتواند به این سرعت در محلهای پیچ در پیچ حرکت کند خفاش برای دیدن موجی به جلو میفرستد و از برگشت موج جسم را تشخیص میدهد انسان مومن نیز با صدقات موجی به سوی خدا میفرستد و خداوند نیز پاسخش را با نعمات و برکات میدهد ، با قرآن استخاره میکند و پاسخش را میگیرد و این میشود دیدن حق حتی قوی تر از دیدن با چشم چرا که چشم ممکن است خطا کند ولی دیدن قلبی خطا نمیکند پس از مرگ جسم فنا میشود ولی روح پایدار است یعنی جسم که حجاب است کنار میرود و روح که قلب است بر قرار میشود و رویت قلبی ممکن میگردد گرچه مومن واقعی در زمان حیات نیز خدا را به عینه میبیند و هیچ شکی ندارد .
      خدایا مرا آن ده که آن به

    10. صلوات ها 2 : ََAmir,حامد
    11. #7
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۹۲
      نوشته : 90 صلوات : 84
      مورد صلوات: 113 در 53
      حضور : 13 ساعت 45 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      Seyyed* آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
      سلام
      ...
      گرچه مومن واقعی در زمان حیات نیز خدا را به عینه میبیند و هیچ شکی ندارد .
      جمله رؤیت خدا با چشم دل جمله ناقصی است باید گفته می​شد: دیدن آیات خاص خدا با چشم دل. چون آیات خدا در نشان دادن ذوالایه با یکدیگر تفاوت دارند مثل آینه​ها که هر کدام بنابر اندازه و کیفیت به یک نحو صاحب صورت را نشان می​دهند.
      قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و مصباح الانس؛ شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.

      فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی


    12. صلوات : حامد
    13. #8
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : آذر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,338 صلوات : 2,165
      مورد صلوات: 2,605 در 1,008
      حضور : 14 روز 15 ساعت 18 دقیقه
      دریافت : 17 آپلود : 0
      گالری : 36 وبلاگ :
      فتا 1 آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط seyyed* نمایش پست ها
      جمله رؤیت خدا با چشم دل جمله ناقصی است باید گفته می​شد: دیدن آیات خاص خدا با چشم دل. چون آیات خدا در نشان دادن ذوالایه با یکدیگر تفاوت دارند مثل آینه​ها که هر کدام بنابر اندازه و کیفیت به یک نحو صاحب صورت را نشان می​دهند.
      اندازه اهمیت ندارد چون در هر حال آینه محدود است و خدا وند نا محدود ولی کیفیت مهم است چون اگر آینه کجی یا تاری داشته باشد واقعیت را دگر گون نشان میدهد باید صاف و زلال شد تا لااقل بخشی از واقعیت را منعکس نمود .
      خدایا مرا آن ده که آن به

    14. صلوات : حامد
    15. #9
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : خرداد/۱۳۹۰
      نوشته : 245 صلوات : 90
      مورد صلوات: 642 در 185
      حضور : 1 روز 1 ساعت 57 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : حق فقط در خانه آل علی است .
      MaghzMotafaker
      عبد آل محمد آنلاین نیست.



      سلام علیکم و رحمت الله و برکاته

      خداوند قابل مشاهده نیست بلکه مظاهر خداوند که همان ائمه انند دیده میشوندو در اخبار صحیحه آل محمد - سلام الله علیهم - بسیار است که مرده بلافاصله محمد و علی را می بیند و تمام ائمه را

      روایات دال بر این قضیه

      1- تفسیر امام حسن عسکری
      وَجَدَ عِنْدَ رَأْسِهِ مُحَمَّداً ص رَسُولَ اللَّهِ [سَيِّدَ النَّبِيِّينَ‏] مِنْ جَانِبٍ، وَ مِنْ جَانِبٍ آخَرَ عَلِيّاً ع سَيِّدَ الْوَصِيِّينَ، وَ عِنْدَ رِجْلَيْهِ مِنْ جَانِبٍ الْحَسَنَ ع سِبْطَ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ، وَ مِنْ جَانِبٍ آخَرَ الْحُسَيْنَ ع سَيِّدَ الشُّهَدَاءِ أَجْمَعِينَ، وَ حَوَالَيْهِ بَعْدَهُمْ خِيَارَ خَوَاصِّهِمْ وَ مُحِبِّيهِمْ الَّذِينَ هُمْ سَادَةُ هَذِهِ الْأُمَّةِ- بَعْدَ سَادَاتِهِمْ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ فَيَنْظُرُ إِلَيْهِمُ‏الْعَلِيلُ الْمُؤْمِنُ، فَيُخَاطِبُهُمْ بِحَيْثُ يَحْجُبُ اللَّهُ صَوْتَهُ عَنْ آذَانِ حَاضِرِيهِ- كَمَا يَحْجُبُ رُؤْيَتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ رُؤْيَةَ خَوَاصِّنَا عَنْ عُيُونِهِمْ، لِيَكُونَ إِيمَانُهُمْ بِذَلِكَ أَعْظَمَ ثَوَاباً لِشِدَّةِ الْمِحْنَةِ عَلَيْهِمْ فِيهِ.
      2- بحارالانوار
      تفسير العياشي عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع مَا يُصْنَعُ بِأَحَدِنَا عِنْدَ الْمَوْتِ قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ يَا أَبَا حَمْزَةَ مَا بَيْنَ أَحَدِكُمْ وَ بَيْنَ أَنْ يَرَى مَكَانَهُ مِنَ اللَّهِ وَ مَكَانَهُ مِنَّا إِلَّا أَنْ يَبْلُغَ نَفْسُهُ هَاهُنَا ثُمَّ أَهْوَى بِيَدِهِ إِلَى نَحْرِهِ أَ لَا أُبَشِّرُكَ يَا أَبَا حَمْزَةَ فَقُلْتُ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ إِذَا كَانَ ذَلِكَ أَتَاهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَلِيٌّ ع مَعَهُ يَقْعُدُ عِنْدَ رَأْسِهِ فَقَالَ لَهُ إِذَا كَانَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَ مَا تَعْرِفُنِي أَنَا رَسُولُ اللَّهِ هَلُمَّ إِلَيْنَا فَمَا أَمَامَكَ خَيْرٌ لَكَ مِمَّا خَلَّفْتَ أَمَّا مَا كُنْتَ تَخَافُ فَقَدْ أَمِنْتَهُ وَ أَمَّا مَا كُنْتَ تَرْجُو فَقَدْ هَجَمْتَ عَلَيْهِ‏ «1» أَيَّتُهَا الرُّوحُ اخْرُجِي إِلَى رَوْحِ اللَّهِ وَ رِضْوَانِهِ وَ يَقُولُ لَهُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلَامُ مِثْلَ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص ثُمَّ قَالَ يَا أَبَا حَمْزَةَ أَ لَا أُخْبِرُكَ بِذَلِكَ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ قَوْلِ اللَّهِ‏ الَّذِينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ‏ الْآيَةَ.

      3- همان
      تفسير القمي أَبِي عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا يَمُوتُ مُوَالٍ لَنَا مُبْغِضٌ لِأَعْدَائِنَا إِلَّا وَ يَحْضُرُهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنُ‏وَ الْحُسَيْنُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ فَيَرَوْنَهُ وَ يُبَشِّرُونَهُ وَ إِنْ كَانَ غَيْرَ مُوَالٍ لَنَا يَرَاهُمْ بِحَيْثُ يَسُوؤُه‏

      و بسیاری از روایات دیگر که در رابطه به این موضوع است و ما از آوردن آن صرف نظر کردیم .و برای اطلاع بیشتر به باب
      باب 7 ما يعاين المؤمن و الكافر عند الموت و حضور الأئمة عليهم السلام عند ذلك و عند الدفن و عرض الأعمال عليهم صلوات الله عليهم‏

      جلد 6 بحارالانوار ص 173 مراجعه کنید

      و چون طبق روایات اهل بیت مظاهر تام خداوندند پس این حدیث تفسیر میشود

      و السلام



      رفعت پايه ما خدمت اهل البيت است

      نيست حاجت كه به افلاك بريم ايوان را
      قال الصادق - روحي فداه -:
      نحن صنائع الله و الخلق بعد صنائعنا
      (احتجاج )

    16. صلوات : حامد
    17. #10
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۸۹
      نوشته : 356 صلوات : 250
      مورد صلوات: 843 در 277
      حضور : 1 روز 15 ساعت 25 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      aminj آنلاین نیست.



      به نام خدا

      خود مردن در اثر تابش نور الله به انسان انجام می گیرد("قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَن تَرَانِي وَلَـكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا"). همین که فرد در مرز نابودی قرار گرفته در واقع نشانه دیدن خدا است.
      انسان پس از مرگ و بعد از گذشت فاصله ای زمانی (1 ثانیه یا کمتر تا 10000000 سال یا حتی بیشتر) خود را در محضر الله می بیند (البته لازم نیست مثلا سوار آپولو شود تا به محضر خدا برود، در همان مکانی که وجود دارد در محضر خدا بودن را حس می کند). در این حالت چندان توانایی صحبت ندارد و در خیلی از موارد اگر حرفی هم بتواند بزند جوابش را نمی دهند و در برخی موارد خودش صحبتهایی می کند که به اختیارش نیست. در این دوره خدا یا نمایندگانش اعمالش را به طور کلی به او گوشزد می کنند و درباره او قضاوت می کنند و ممکن است او را هدایت کنند یا اینکه سرگردانش نمایند. ملک در اختیار خدا است و دیگر اراده زیادی نمی ماند.
      مفهوم لقاءالله تا حدودی به مطالب بالا نزدیک است.
      ویرایش توسط aminj : ۱۳۹۲/۰۲/۰۸ در ساعت 02:00 PM
      انا نحن نحی الموتی

    18. صلوات ها 2 : ََAmir,حامد
    صفحه 1 از 7 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •