• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
    نمایش نتایج: از شماره 11 تا 15 , از مجموع 15

    موضوع: هدف خدا از خلقت حضرت آدم چه بوده است؟

    جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
    1. #11
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۲
      نوشته : 49 صلوات : 72
      مورد صلوات: 132 در 42
      حضور : 1 روز 18 ساعت 54 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : امام سجاد )ع(:انسان مؤمن پنج نشانه دارد،پرسیدند:آن ها کدامند؟فرمودند:پرهیز از گناه در خلوت،صدقه دادن در هنگام تنگدستی،شکیبایی در وقت مصیبت،ب
      Ashegh
      Farhadvn آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط hamid40 نمایش پست ها
      با سلام و تشکر از پاسخ شما ولی قبول بفرمائید که پاسخ شما اصلا قانع کننده (برای یک ذهن بیطرف و غیر متعصب) نمی باشد , لذا نظرات خود را در مورد فرمایشات شما عرض می کنم :







      دوستمون می پرسند که چرا خدا انسان را (یعنی این انسان ناقص و غیر کامل را) آفریده ؟
      بعد شما می فرمائید که چون انسان استعداد و توان رسیدن به کمال را دارد!!!
      پاسخ شما در واقع یک صفت و ویژگی انسانی را بیان می کند که اصلا قبل از خلقت (در زمان اراده خداوند برای خلقت او) وجود نداشته (آن انسان وجود نداشته) و پاسخ شما بیشتر به این می ماند که مثلا انسان نوع 1 وجود داشته و به دلیل غیر کامل بودنش خداوند انسان نوع 2 را آفریده و .........
      ولی من فک کنم که سوال روشنتر این باشه که چرا خدا این انسان "غیر کامل" را آفریده و بعد به او استعداد کامل شدن را داده و بعد برای کامل شدن او اینهمه حوادث رخ داده مثل : انبیا و جنگ و آزمایش انسانها و بهشت و جهنم و مومن و کافرو شیطان و .....!!
      واقعا اگه ممکنه یه پاسخ مناسبتری بدهید ممنون میشم.
      با تشکر


      بسم الله الرحمن الرحیم

      سلام علیکم


      دوست عزیز آنچه که هدایت انسان را ارزشمند می سازد انتخاب پذیر بودن آن است.همچنانکه این پرسش را فرشتگان از خداوند پرسیده بودن.اگر انسان کاملا هدایت یافته بود پس چه فرقی با فرشتگان داشت؟!پس اینکه می گوییم انسان هدایت پذیر است به این دلیل است که انسان توانایی انتخاب دارد.و اینکه به این صورت خلق شده،برای این است که خود راه حق را دریابد.

      والسلام:)
      امام صادق(ع):شیطان قدرت ندارد در ضمیر آدمی وسوسه کند مگر وقتی که انسان از یاد خدا روی گرداند.

    2.  

    3. #12
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۹۰
      نوشته : 956 صلوات : 4,540
      مورد صلوات: 3,816 در 849
      حضور : 116 روز 16 ساعت 47 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 4 وبلاگ : 4
      Mehrabon
      عارف هم اکنون آنلاین است.



      نقل قول نوشته اصلی توسط Farhadvn نمایش پست ها
      بسم الله الرحمن الرحیم

      سلام علیکم


      دوست عزیز آنچه که هدایت انسان را ارزشمند می سازد انتخاب پذیر بودن آن است.همچنانکه این پرسش را فرشتگان از خداوند پرسیده بودن.اگر انسان کاملا هدایت یافته بود پس چه فرقی با فرشتگان داشت؟!پس اینکه می گوییم انسان هدایت پذیر است به این دلیل است که انسان توانایی انتخاب دارد.و اینکه به این صورت خلق شده،برای این است که خود راه حق را دریابد.

      والسلام:)
      با عرض سلام و تشکر از پاسخ شما
      فرشتگان گفتند که چرا انسانی را که ظلم می کند می آفرینی ؟
      ولی سوال من این نیست .
      سوال همان است که عرض شد.
      قال رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) :« إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةٌ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً »(مستدرك الوسائل، ج 10ص 318)
      شهادت امام حسين عليه السلام در دل‏هاي افراد با ايمان آتش و حرارتي ايجاد مي‏كند كه هرگز خاموش نخواهد شد.

    4. #13
      عضو آشنا
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۹۲
      نوشته : 19 صلوات : 0
      مورد صلوات: 59 در 17
      حضور : 10 ساعت 49 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      باغچاري آنلاین نیست.




      در ابتدا باید اشاره شود که بر اساس نقل قران کریم فرشتگان نیز چنین سئوالی را در باره خلقت انسان مطر ح نمودند، ولی خداوند جواب زیبا و شنيدنی به آنان داد . قرآن کریم پرسش و پاسخ فرشتگان و خداوند را چنین بیان فرموده :
      «وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلاَئِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ؛ (1) چون پروردگار تو به فرشتگان گفت : در زمین جانشینى خواهم گماشت [فرشتگان] گفتند :آیا در آن کسى را مى‏گمارى که در آن فساد انگیزد و خون ها بریزد و حال آن که با ستایشت، تو را تنزیه مى‏کنیم و به تقدیست مى‏پردازیم ،فرمود : چیزى مى‏دانم که نمى‏دانید».
      بنا بر این حکمت و فلسفه آفرینش انسان را به طور کامل تنها خالق و آفریده گار او می داند و حتی ملایکه نیز از حقیقت مسئله به طور کامل آگاه نیستند؛ ولی بر اساس مبانی گوناگون انسان شناختی در این باب رویکرد هايی مطرح است که ذیلا اشاره می شود :
      1ـ عرفا معتقدند: چون خداوند اراده نمود از خفا بیرون آید و جمال اسما و صفات خود را در اشیا و افراد مشاهده نماید، پس در جهان و انسان ظهور و تجلى نمود و دست به خلقت آنان زد، پس هدف خداوند از آفرینش انسان و سایر پدیده‏ها ظهور و تجلى است. در این باره گفته شده: آن گاه که ذات ازلی و صفات متعالی اقتضا کرد حکم سلطنت و بسط مملکت الوهی و نشر ولایت ربوبی او از طریق اظهار خلایق و تسخیر آن ها، امضای امور و تدبیر آن ها، حفظ مراتب وجود و رفع مناصب شهود تجلی نماید، با حکمت متعالی و حکم حکیمانه خواست خلیفه‌ای در امور یاد شده ولایت او را اعمال نماید، که وجهی به سوی حق داشته باشد تا خلق را یاری رساند، لذا خلیفه‌ای که را - با خلعت اسما و صفات او آراسته بود - آفرید و کلید گنجینة هستی را به او داد؛ حکم و فرمان همگان را بدو سپرد و تصرفات او را ملکوت و تسخیر خلایق نافذ و مؤثر گردانید و اسم او را انسان گذارد، چون از طریق او اُنس بین او و خلایق امکان پذیر است. (2)
      بنا بر این یکی از اهداف خلقت انسان مسئله خلافت الهی اوست.
      خداوند فرمود: «کنتُ کنزاً مخفیاً فاحببتُ أن أُعرف وخلفتُ الخلق کی أُعرف؛ (3) گنجی پنهان بودم، دوست داشتم شناخته شوم، خلایق را آفریدم تا شناخته شوم». در معنای این حدیث قدسی گفته شده: شناخت خداوند برای خلق وسیلة تکامل آن ها است، یعنی من (خدا) دوست داشتم که فیض رحمتم همه جا را بگیرد، به همین جهت خلایق را آفریدم و برای سیر کمالی آن ها راه و رسم معرفتم را به آنان آموختم، چرا که معرفت و شناخت من رمز تکامل آن هاست. (4 )
      2- در تحلیل فلسفی مسئله گفته‏ اند: چون خداوند دارای همه کمالات است و هیچ نقصى در او نبوده و بى نیاز مطلق است، هیچ گونه کمبودى ندارد تا بخواهد با آفرینش جهان یا انسان، آن را جبران نماید و یا سودى از آفرینش عالم و آدم نصیب او شود. خداوند چون کامل است، لازمه کمالش فیّاضیت و بخشندگی است، پس باید فیض بخشى و بخشندگى کند، در نتیجه باید جهانى زیبا و کامل بیافریند. بنا بر این صدور وجود و هستى از خداوند ضرورت انکار ناپذیر دارد. (5) بنابراین
      3- دیدگاه قرآن: در یکى از آیات قرآنى به صراحت هدف از خلقت انسان، عبودیت و بندگى خدا ذکر شده است: "و ما خلقتُ الجنّ و الإنس إلا لیعبدون". (6)
      البته منظور از عبودیت تنها به جا آوردن نماز و روزه نیست، زیرا این‏ها جزئى از عبادت‏اند، بلکه مراد، تسلیم و اطاعت بى چون و چرا از خدا به منظور تقرّب به او و رسیدن به وجود لایتناهی است. لذا گفته شده: "خداوند بندگان را نیافرید مگر براى این که او را بشناسند و چون شناختند، عبادتش نمایند و چون عبادت کنند، از بندگى غیر او بى نیاز مى‏شوند". (7)
      چه این که بر اساس آموزه های دیگر که در زمینه حکمت و فلسفه آفرینش انسان مطرح است این که آدمى براى آزمایش خلق شده است. او به این جهان آمده که در صحنه‏هاى مختلف زندگى دنیوى و بر سر دو راهى‏ها با اختیار خود خوبى و زیبایى را انتخاب کند و از زشتى و پلیدى دورى نماید تا نتیجه آزمایش را در سراى دیگر مشاهده کند. در سراى دیگر نیکوکاران که از عرصه‏هاى آزمون سرافراز بیرون آمده‏اند در نعمت‏هاى بهشتى اند و بدکاران در جهنم و عذاب الهى به سر مى برند. پس در حقیقت انسان به دنیا آمده است که آزمایش شود و نتیجه آزمون را ببیند.
      قرآن کریم در جای دیگر به فلسفه آفرینش انسان چنین اشاره نموده : «الّذى خلق الموت و الحیاة لیبلوکم ایکم احسن عملاً؛ (8) او است که مرگ و زندگى را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک نیکوکارتر هستید». در این آیه هدف از خلقت انسان آزمودن او دانسته شده است.
      باتوجه به سه رویکرد فلسفی و وحیانی وعرفانی که درباره حکمت آفرینش انسان اشاره گردید، چند نکته باید اشاره گردد:
      اولا:
      دو رویکرد فلسفی و عرفانی در واقع تبیین و باز تاب آموزه های وحیانی در این خصوص است و منافاتی با آن ندارد؛ زیرا عبادت و آزمون الهی در حقیقت برای تامین همان اهدافی است که در رویکر عرفانی مطرح شده است. چون انسان از رهگذر عبادت و از بستر امتحاناتی الهی به آن مقاماتی می رسد که در عرفان به عنوان حکمت آفرینش مطرح شده است.
      ثانیا:
      اگر مراد پرسشگر محترم از طغیان آدمی همان نکته ایی است که در سئوال ملایکه آمده، پاسخ همان است که در آیه پیش گفته اشاره شده که در این خلقت اسرار نهفته فراوانی است و یکی از آن ها این است که عالم و آدم طفیل و مقدمه وجود انسان کامل است و انسان كامل از دل همان امتحانات و ابتلائات با مجاهدت و عبوديتش بيرون مي آيد.
      « وَ هُوَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‏ سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً ؛ (9) او كسى است كه آسمان ها و زمين را در شش روز [شش دوران‏] آفريد و عرش (حكومت) او، بر آب قرار داشت (بخاطر اين آفريد) تا شما را بيازمايد كه كدام يك عملتان بهتر است!».
      لذا در روایتی آمده است که:
      رسول خدا (ص) به امیر مؤمنان فرمود:
      «یا علیّ لولا نحن ما خلق الله آدم و لا حوّاء و لا الجنّة و النار و لا السماء و الأرض؛ (10) اگر ما (پیامبر و اهلبیت) نبودیم ،خداوند آدم و حوا، بهشت و جهنم، آسمان و زمین را نمی‌آفرید».
      طبق این گونه روایات معلوم می‌شود که عالم و آدم طفیل وجود مبارک انسان کامل (پیامبر و اهل بیت)، و برای آن ها و در پرتو نور وجود او خلق شده است.
      بنا بر این همان طور که یک باغبان درخت را برای میوه می کارد و اگر هدف او که رسیدن به میوه نبود، درخت را نمی‌کاشت.
      خداوند جهان را برای میوه خلقت کرد؛ یعنی انسان آفریده و عالم و آدم را برای انسان کامل خلق کرده و او را برای خود آفریده تا مظهر اسما و صفات و تجلیگاه او در جهان و خلیفه او در عالم باشد. بنا بر این گرچه بی تردید خداوند از همه امور و عمل کرد آدمیان آگاه بوده است؛ ولی حکمت و اسرار نهفته و آشکار ی در خلقت وجود داشته و دارد که خداوند برای آن ها انسان ها را خلق نمود .

      پی‌نوشت‌‌ها:
      1. بقره (2) آیه 30.
      2. پیامبر اعظم در نگاه عرفانی امام خمینی، ص 175، نشر مؤسسه آثار امام خمینی، 1386.
      3. محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 84، ص 198. نشر دار الاحیا ، بیروت 1403 ق.
      4. ناصر مکارم تفسیر نمونه، ج 22، ص 395.نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران، بی تا.
      5. همان، ص 294.
      6. ذاریات (51) آیه 56.
      7. تفسیر نمونه، همان
      8 . ملک (67) آیه 2.
      9. هود(11) آيه 7 .
      10. صدوق عیون أخبار الرضا(ع)، ج 1، ص 237. نشر دار العلم ، قم، 1377 ش.

    5. صلوات : Farhadvn
    6. #14
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۲
      نوشته : 49 صلوات : 72
      مورد صلوات: 132 در 42
      حضور : 1 روز 18 ساعت 54 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : امام سجاد )ع(:انسان مؤمن پنج نشانه دارد،پرسیدند:آن ها کدامند؟فرمودند:پرهیز از گناه در خلوت،صدقه دادن در هنگام تنگدستی،شکیبایی در وقت مصیبت،ب
      Ashegh
      Farhadvn آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط hamid40 نمایش پست ها
      با عرض سلام و تشکر از پاسخ شما
      فرشتگان گفتند که چرا انسانی را که ظلم می کند می آفرینی ؟
      ولی سوال من این نیست .
      سوال همان است که عرض شد.


      فرشتگان گفتند:ماکه مطیع تو هستیم و تو را عبادت میکنیم و . . . پس چرا انسان را آفریدی که . . . بسیار ناسپاس است و. . .
      امام صادق(ع):شیطان قدرت ندارد در ضمیر آدمی وسوسه کند مگر وقتی که انسان از یاد خدا روی گرداند.

    7. #15
      کارشناس پاسخگوی انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 956 صلوات : 62
      مورد صلوات: 2,934 در 822
      حضور : 13 روز 13 ساعت 35 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      رئوف آنلاین نیست.

      جمع بندی




      سوال:
      خدا چرا حضرت آدم رو آفرید؟
      خب میدونست که نافرمانی میکند و از بهشت خارج میشه!!
      و اینکه چرا بعد از اخراج آن از بهشت،این امکان را بهش داد که زاد و ولد و تولید مثل کند؟هدف چیست؟
      پاسخ:
      آفریدن حضرت آدم (ع) که در واقع سرآغاز زندگی انسان هاست از این رو بوده است که انسان ها این استعداد و توانایی را دارند که به کمال و سعادت برسند و خداوند نیز طبق صفت فیاضیت خود ، امکان حیات و نیز امکان پرورش و کمال را برای انسان ها فراهم کرده است .
      به عبارت دیگر ، خداوند با توجه به صفت فیاضیت خود ، هر موجودی که شرایط رسیدن به کمالی را داشته باشد ، یاری می کند تا به کمال مطلوب خود برسد ، منظور از یاری کردن این است که شرایط رسیدن به کمال را برایش فراهم می کند . انسان ها موجوداتی هستند که استعداد و توانایی رسیدن به مقامات والای هستی را دارند و از همین رو ، خداوند آنها را خلق کرد ، برای آنها پیامبران الهی فرستاد تا راه صحیح را به آنها نشان بدهند و نیز برای حیات و زندگی آنها نعمت های دنیوی را خلق کرد . از سوی دیگر به انسان ها اختیار داد تا با انتخاب خود ، بین خیر و شر انتخاب کنند تا به خواست خود به کمال برسند .

      با توجه به مطالب فوق خلقت حضرت آدم و نیز امکان ادامه دادن نسل ایشان روشن میشود . و نیز هدف که کمال یافتن انسان هاست معلوم می شود. این کمال از طریق معرفت الله و نیز پیروی از آموزه های دینی است .
      -خداوند ابتدا حضرت آدم (ع) را خلق کرد و سپس از بقیه گل آن حضرت ، حوا را آفرید . این مسئله با توجه به برخی از احادیث اسلامی قابل بیان است . (1)

      - همچنین می توان گفت که حوا (ع) قبل از قضیه شجره منهیه خلق شده بودند زیرا خداوند در قرآن می فرماید : وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَـذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ (2) و گفتيم: «اى آدم، خود و همسرت در اين باغ سكونت گير [يد] و از هر كجاى آن خواهيد فراوان بخوريد و [لى‏] به اين درخت نزديك نشويد، كه از ستمكاران خواهيد بود.»
      براساس این آیه ، خلقت حوا قبل از داستان شجره منهیه بوده است زیرا خداوند هردوی آنها مورد خطاب قرار می دهد و از نزدیک شدن به آن درخت نهی می کند.

      - مطلب پایانی اینکه ، بهشت آدم و حوا (ع) با بهشتی که به انسان ها وعده داده شده است متفاوت است . بهشت آدم و حوا باغی بوده است و با بهشتی که به انسان در قیامت وعده داده شده است ، متفاوت است . در آن بهشت هرکسی که وارد شود ، خارج نخواهد شد .
      در حدیثی از امام صادق (ع) نقل است که بهشت آدم و حوا باغی در زمین بوده است (3) و با بهشت موعود متفاوت است . با توجه به این مطلب ، منعی از زاد ولد وجود ندارد .

      1. تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 430.
      2.بقره 35
      3. نور الثقلین، ج 1، ص 62

    8. صلوات : TAHOOR
    صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •