• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
    1. #1
      پاسخ یار انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 2,643 صلوات : 41
      مورد صلوات: 10,955 در 2,395
      حضور : 1 روز 1 ساعت 7 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      گمنام آنلاین نیست.

      عدل چيست؟






      بشر در اسلام بر مبني عدالت الهي است که با وجود تفاوتهاي خدادادي حق هر ذينفعي را از هر مليت يا مذهبي براي او تعيين وتخصيص داده وانسانها را به رعايت حدوحدود وحق وحقوق همديگر تشويق مينمايد. عدل را در جوامع وروابط افراد وملل بايد جستجو کرد نه در موزه هاي فرهنگي.

      عدل چيست؟
      · عدل :عبارت است از قرار دادن هر چيز و هر كس در جايگاه خودش
      · عدل :عبارت است از تشخيص و تخصيص حدود وحقوق متقابل .
      · عدل : از صفات خداوند وانسانهاي خداگونه است.
      · عدل : جامعه را به آرامش و صلح مي رساند
      · عدل:رفتاري است که حق هر ذيحقي را مي دهد
      · عدل: رضايت و خوشحالي را نسبت به استحقاق به هر كس مي دهد.
      · عدل : رفتاري است كه موجب صلح و ارتقاء روابط بين فردي مي شود.
      · عدل: امنيت و رفاه مردم را تضمين مي كند.
      · عدل: صفتي است كه هر كس بخواهد مي تواند صاحب آن شود گرچه عدل مطلق مخصوص خداست.
      · عدل: باعث نظم ، همكاري ، مشاركت و مداومت روابط مي شود.
      · عدل: دلها را با هم نزديك و صميمي مي كند.
      · عدل: پيشرفت و رشد همه انسانها را تنظيم و تضمين مي كند
      · عدل: مانع اشتباهات و گرفتاريهاي بيهوده در زندگي مي شود
      · عدل: باعث نجابت و صداقت پنهان و آشكار در روابط مي شود
      · عدل: باعث رشد مالي و مانع هزينه هاي بيهوده مي شود
      · عدل: به رسميت شناختن انسانيت انسانهاست
      · عدل: مانع تبعيض ، تمايز و تفاوتهاي طبقاتي خدادادي مي شود
      · عدل: همدلي و مودت انسانها را بيشتر مي كند
      · عدل: عشق و محبت را بين انسانها آسان مي كند
      · عدل: انرژي و قواي جسمي و رواني را زياد مي كند.
      · عدل : قدرت و شهامت فردي و اجتماعي را افزايش مي دهد.
      · عدل : دورانديشي و عاقبت انديشي ، پيش بيني و مسئوليت پذيري را محقق و آسان مي كند
      · عدل: اعتماد و اعتبار را بين افراد وملتها گسترش و توسعه مي دهد.
      · عدل: مانع دروغ ، خيانت، ظلم و استكبار مي شود.
      · قرار دادن هر چيز و هر كس در جايگاه خودش را عدل گويند.
      · عدل : از صفات خداوند است.
      · عدل : جامعه را به آرامش و صلح مي رساند
      · عدل: حق هر ذيحقي را مي دهد
      · عدل: رضايت و خوشحالي را نسبت به استحقاق هر كس به وي مي دهد.
      · عدل : رفتاري است كه موجب صلح و ارتقاء روابط بين قردي مي شود.
      · عدل: امنيت و رفاه مردم را تضمين مي كند
      · عدل: صفتي است كه هر كس بخواهد مي تواند صاحب آن شود گرچه عدل مطلق مخصوص خداست.
      · عدل: باعث نظم ، همكاري ، مشاركت و مداومت روابط مي شود.
      · عدل: دلها را با هم نزديك و صميمي مي كند.
      · عدل: پيشرفت و رشد همه انسانها را تنظيم و تضمين مي كند
      · عدل: مانع اشتباهات و گرفتاريهاي بيهوده در زندگي مي شود
      · عدل: باعث نجابت و صداقت پنهان و آشكار در روابط مي شود
      · عدل: باعث رشد مالي و مانع هزينه هاي بيهوده مي شود
      · عدل: به رسميت شناختن انسانيت انسانهاست
      · عدل: مانع تبعيض ، تمايز و تفاوتهاي طبقاتي خدادادي مي شود
      · عدل: همدلي و مودت انسانها را بيشتر مي كند
      · عدل: عشق و محبت را بين انسانها آسان مي كند
      · عدل: انرژي و قواي جسمي و رواني را زياد مي كند.
      · عدل : قدرت و شهامت فردي و اجتماعي را افزايش مي دهد.
      · عدل : دورانديشي و عاقبت انديشي ، پيش بيني و مسئوليت پذيري را محقق و آسان مي كند
      · عدل: اعتماد و اعتبار را گسترش و توسعه مي دهد
      · عدل: مانع دروغ ، خيانت، ظلم و استكبار مي شود.

    2.  

    3. #2
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 591 صلوات : 1,168
      مورد صلوات: 2,870 در 577
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      زمزم آنلاین نیست.



      بسم الله الرحمن الرحیم
      بهترین تعریف از عدل که جامع و مانع نیز باشد درکلام امام علی علیه السلام است که می فرماید :العدل یضع الامور مواضعها1
      عدل یعنی قرار گرفتن هرچیزی در جایکاه خودش.
      این معنا آنچه را که در نظام تکوین ونظام تشریع است ،در بر می گیرد.سایر تعاریف در ضمن این تعریف و یا تعریف به غایت است
      1-نهج البلاغه ،ج4،ص 102.
      ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۸/۱۰/۲۷ در ساعت 06:38 PM
      این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

    4. #3
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 261 صلوات : 1,038
      مورد صلوات: 1,429 در 261
      حضور : 1 روز 22 ساعت 47 دقیقه
      دریافت : 14 آپلود : 0
      گالری : 53 وبلاگ :
      فریاد : دو تا خبر خوب: 1. ما از پیش خدا اومدیم 2. ما پیش خدا بر می گردیم
      BacheMosbat
      narenj آنلاین نیست.

      عدل




      سلام
      شما عدالت را به چی معنا می کنید چرا؟
      مجموعا چهار معنی و يا چهار مورد استعمال برای اين‏
      كلمه هست :

      الف . موزون بودن :
      ب . معنی دوم عدل ، تساوی و نفی هرگونه تبعيض است

      ج . رعايت حقوق افراد و عطا كردن به هر ذی حق ، حق او را
      د . رعايت استحقاقها در افاضه وجود و امتناع نكردن از افاضه و رحمت

      به آنچه امكان وجود يا كمال وجود دارد


    5. صلوات : حرم امن الهی
    6. #4
      پاسخ یار انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 2,643 صلوات : 41
      مورد صلوات: 10,955 در 2,395
      حضور : 1 روز 1 ساعت 7 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      گمنام آنلاین نیست.

    7. #5
      پاسخ یار انجمن تاریخ
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 10,246 صلوات : 24,498
      مورد صلوات: 38,701 در 9,293
      حضور : 23 روز 3 ساعت 33 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ :
      فریاد : عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبـِى الْحـَ
      رضا آنلاین نیست.



      عدل چبود ؟ وضع اندر موضعش
      ظلم چبود ؟ وضع در ناموضعش
      عدل چبود ؟ آب ده اشجار را
      ظلم چبود ؟ آب دادن خار را
      موضع رخ ، شه نهی ، ويرانی است
      موضع شه ؟ پيل هم نادانی است


      حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
      بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
      حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
      فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
      ( صفات الشيعه ص 8 )



    8. صلوات ها 3 : nasim,seyedziya,صدیق
    9. #6
      کارشناس پاسخگوی فلسفه و کلام
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 2,752 صلوات : 9,898
      مورد صلوات: 10,775 در 2,440
      حضور : 14 روز 18 ساعت نامشخص
      دریافت : 5 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدیق آنلاین نیست.

      راهنما عدل در اصطلاح متکلمان




      با سلام

      موضوع عدل در علم كلام، فعل خداوند است و حقیقت آن همان حسن و نیكویی است. یعنی افعال خداوند همگی حسن و پسندیده است، و خداوند هرگز فعل نازیبا و ناپسند انجام نمیدهد و آنچه را كه واجب و نیكوست ترك نمیكند.

      قاضی عبدالجبار معتزلی (متوفای 415 هـ) گفته است: «ما هر گاه خداوند را به عدل و حكمت وصف میكنیم مقصودمان این است كه خداوند فعل ناروایی انجام نمیدهد، و آنچه را كه واجب است ترك نمیكند، و همه كارهای او نیكوست».[1]

      شیخ سدید الدین حمصی (قرن ششم هجری) در این باره گفته است: «سخن درباره عدل، سخن در افعال الهی است و این كه همه افعال خداوند پسندیده و نیكوست و از قبایح پیراسته است و چیزی را كه به مقتضای حكمت لازم است، ترك نمیكند.»[2]

      حكیم لاهیجی نیز گفته است: «مراد از عدل اتصاف ذات واجب الوجود است به فعل حسن و جمیل و تنزّه اوست از فعل ظلم و قبیح. بالجمله همچنان كه توحید، كمال واجب است در ذات و صفات، عدل كمال واجب است در افعال»[3].

      دیگر متكلمان عدلیه نیز نظیر این تعابیر را در تعریف عدل به كار بردهاند.

      متكلمان عدلیه (اعم از شیعه و معتزله) اذعان دارند كه در توحید و عدل وامدار امام علی ـ علیه السلام ـ میباشند. تعریفی را كه آنان برای عدل الهی ذكر كردهاند در حقیقت برگرفته از سخنی است كه امام علی ـ علیه السلام ـ در این باره دارند. از آن حضرت از توحید و عدل سؤال شد. در پاسخ فرمود: «التوحید الا تتوهمه، و العدل الا تتهمه؛[4] توحید آن است كه درباره خداوند با وهم و پندار داوری نكنی، و عدل آن است كه خداوند را به كارهای ناروا متهم نسازی».[5]

      نظیر این سخن از امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز روایت شده است، چنان كه فرموده است: «اما التوحید فان لا تجوز علی خالقك ما جاز علیك، و اما العدل فان لا تنسب الی خالقك ما لامك علیه؛[6] توحید آن است كه صفات نقص و حاجت را كه بر تو رواست به خدا نسبت ندهی، و عدل آن است كه آنچه خداوند انجام آن را برای تو ناپسند دانسته است، به خداوند نسبت ندهی.»

      موفق باشید ...

      پاورقی________________________________

      [1] . نحن اذا وصفنا القدیم تعالی بانه عدل حكیم، فالمراد به أنه لایفعل القبیح، او لا یختاره، و لا یخل بما هو واجب علیه، و أن افعاله كلها حسنه. شرح الأصول الخمسه، ص 203.
      [2] . الكلام فی العدل فی افعاله تعالی، و انها كلها حسنه، و تنزیهه عن القبائح و عن الإخلال بالواجب فی حكمته؛ المنقذ من التقلید،‌ج 1، ص 150.
      [3] . سرمایه ایمان، باب دوم.
      [4] . نهج البلاغه، حكمت 470.
      [5] . شایسته است در شرح این سخن امام به شرح ابن ابی الحدید، و شرح ابن میثم بحرانی بر نهج البلاغه رجوع شود.
      [6] . شیخ صدوق، توحید، ص 96، بنقل از اندیشه قم.

    10. صلوات ها 3 : nasim,seyedziya,رضا
    11. #7
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 229 صلوات : 5,386
      مورد صلوات: 732 در 230
      حضور : 19 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      nasim آنلاین نیست.



      شیخ صدوق روایت كرده است:[1]
      روزی فردی یهودی نزد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمد و درباره مسائل بسیاری از آن حضرت سخن گفت، كه از آن جمله عدل الهی بود. یهودی از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ پرسید: آیا پروردگارت ستم می‎كند؟
      ـ پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ خیر.
      ـ یهودی: به چه دلیل؟
      ـ پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ : لعلمه بقبحه و استغنائه عنه: چون زشتی ظلم را می‎داند، و نیازی هم ندارد.
      ـ یهودی: آیا در این باره،‌از جانب خداوند مطلبی نازل شده است؟
      ـ پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ : آری. آن گاه آیات ذیل را برای او تلاوت نمود.

      «وَ ما رَبُّكَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبِیدِ».[2]

      «إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئاً وَ لكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ».[3]

      «وَ مَا اللَّهُ یُرِیدُ ظُلْماً لِلْعالَمِینَ».[4]

      «وَ مَا اللَّهُ یُرِیدُ ظُلْماً لِلْعِبادِ».[5]



      [1] . توحید، ص 397ـ398.
      [2] . فصلت/ 46.
      [3] . یونس/ 44.
      [4] . آل عمران/ 108.
      [5] . غافر/ 31.
      ویرایش توسط nasim : ۱۳۸۹/۰۱/۱۴ در ساعت 01:34 PM

    12. صلوات ها 3 : seyedziya,رضا,صدیق
    13. #8
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 1 صلوات : 4
      مورد صلوات: 2 بار در 1 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      پرسشگر 89 آنلاین نیست.



      معنای واژه عدل که در ایه 48 بقره امده<بدل و غرامت>است.میشه یکی بمن بگه چرا؟

    14. صلوات ها 2 : seyedziya,صدیق
    15. #9
      پاسخ یار انجمن تاریخ
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 10,246 صلوات : 24,498
      مورد صلوات: 38,701 در 9,293
      حضور : 23 روز 3 ساعت 33 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ :
      فریاد : عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبـِى الْحـَ
      رضا آنلاین نیست.



      قرآن سوره بقره آيه 48

      به نام خدا

      و بترسید از روزی که هیچ جزا داده نشود شخصی بجای شخص دیگر و هیچ پذیرفته نشود شفاعت کسی و فدایی عوض شخص نخواهند گرفت و هیچ یاری کننده و فریاد رسی در آن روز نخواهد بود


      حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
      بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
      حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
      فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
      ( صفات الشيعه ص 8 )



    16. صلوات ها 2 : seyedziya,صدیق

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •