• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 17
    1. #1
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت آذر/۱۳۸۸
      نوشته : 64 صلوات : 94
      مورد صلوات: 239 در 58
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      TARIG آنلاین نیست.

      کتک زدن زن توسط مرد




      در پاسخ به اين كه چگونه اسلام به مردان اجازه داده كه در مورد زنان متوسل به تنبيه بدنى شوند توجه به چند نکته لازم است.
      1- نخست اين كه بحث در آيه فوق درباره زوجه ستم ديده و مظلوم نيست زيرا معلوم است زنى كه شوهرش حق او را مراعات نمى‏كند حق تمرد از اوامر شوهر را دارد. بلكه بحث درباره زنى است كه شوهرش تمام حقوق او را مراعات مى‏كند ولى او از اطاعت شوهر سر پيچى مى‏كند.
      2- ديگر اين كه اگر به مفهوم آيه درست دقت كنيم مى‏بينيم كه تنبيه بدنى در رتبه سوم از مراتب سه گانه ذكر شده در آيه واقع است بنابراين در درجه اول اندرز و نصيحت است و در درجه دوم به اصطلاح قهر كردن است و در درجه سوم همين تنبيه بدنى است حال اگر اين مراتب به خوبى مراعات شود ممكن است نوبت به مرحله آخرى نرسد و اگر هم بدان رسيد مواردش خيلى كم خواهد بود.[1] 3- همان طور كه در كتب فقهى نيز آمده مطلق تنبيه منظور نيست. بلكه طبق مفاد روايات تنبيه بايد ملايم و خفيف باشد به طورى كه موجب شكستگى و جراحت نگردد و باعث كبودى بدن نشودو لذا فقها گفته‏اند اگر در اثر ضرب ضررى و زيانى حاصل شود مرد غرامت بايد بپردازد. افزون بر آن تنبيه بايد براى اصلاح باشد و اگر براى خاطر تشفى و انتقام صورت بگيرد طبق بيان فقها حرمت و گناه دارد[2] پيامبر (ص) در حديثى مى‏فرمايد: من تعجب مى‏كنم از كسى كه زنش را مى‏زند وحال آن كه مرد به زدن اولى از زن است زنانتان را با چوب نزنيد كه در آن قصاص است و همين طور در حديث ديگرى هم مى‏فرمايد: هر مردى آسيبى به زنش برساند خداوند به نگهبان آتش جهنم خود دستور مى‏دهد كه هفتادبار گونه او را با گرماى جهنم لطمه وارد آورند.[3]
      4- برخى گفته‏اند كه معناى «اضربوه» وجوب زدن نيست بلكه آن به معناى اباحه زدن است يعنى اين كه زدن حرمتى ندارد و اما اين كه زدن وجوب داشته باشد و به عنوان يك امر واجب محسوب شود نه اين‏گونه نيست. اين مطلب را مى‏توان از دو حديث ذيل استفاده كرد: پيامبر (ص) فرمود: من از مردى كه كنيز خود را در موقع غضب مى‏زند خوش ندارم و همچنين فرمود: زنانتان را بزنيد ولى بهترين شما هرگز زنش را نمى‏زند[4]
      5- تنبيه خلاف عقل يا فطرت محسوب نمى‏شود بلكه هرگاه زن از امور زناشويى سرباز زد مرد بايستى در درجه اول صبر كند و بعد نصيحت كند و سپس قهر بكند و آنگاه اگر مراتب قبلى جواب نداد به تنبيه با ملاحظه شرايط آن روى بياورد. اما اگر تنبيه رتبه نخست را داشت براى نقد عقل جا داشت ولى عقل هم در جايى كه مراتب سه‏گانه پيشين پاسخگو نباشد حكم به تنبيه مى‏كند[5]


      [1] - الميزان، ج 4، ص 367.

      [2] - جواهرالكلام، ج 31، ص 207.

      [3] - مستدرك‏الوسائل، ج 14، ص 250 ح 3 و4.

      [4] - احكام القرآن، ج 1، ص 400.

      [5] - تفسير المنار، ج 5، ص 74.

    2.  

    3. #2
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۹۰
      نوشته : 37 صلوات : 17
      مورد صلوات: 54 در 34
      حضور : 6 ساعت 15 دقیقه
      دریافت : 9 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      taleb آنلاین نیست.



      در پاسخ به اين كه چگونه اسلام به مردان اجازه داده كه در مورد زنان متوسل به تنبيه بدنى شوند توجه به چند نکته لازم است.
      1- نخست اين كه بحث در آيه فوق درباره زوجه ستم ديده و مظلوم نيست زيرا معلوم است زنى كه شوهرش حق او را مراعات نمى‏كند حق تمرد از اوامر شوهر را دارد. بلكه بحث درباره زنى است كه شوهرش تمام حقوق او را مراعات مى‏كند ولى او از اطاعت شوهر سر پيچى مى‏كند.
      2- ديگر اين كه اگر به مفهوم آيه درست دقت كنيم مى‏بينيم كه تنبيه بدنى در رتبه سوم از مراتب سه گانه ذكر شده در آيه واقع است بنابراين در درجه اول اندرز و نصيحت است و در درجه دوم به اصطلاح قهر كردن است و در درجه سوم همين تنبيه بدنى است حال اگر اين مراتب به خوبى مراعات شود ممكن است نوبت به مرحله آخرى نرسد و اگر هم بدان رسيد مواردش خيلى كم خواهد بود.[1] 3- همان طور كه در كتب فقهى نيز آمده مطلق تنبيه منظور نيست. بلكه طبق مفاد روايات تنبيه بايد ملايم و خفيف باشد به طورى كه موجب شكستگى و جراحت نگردد و باعث كبودى بدن نشودو لذا فقها گفته‏اند اگر در اثر ضرب ضررى و زيانى حاصل شود مرد غرامت بايد بپردازد. افزون بر آن تنبيه بايد براى اصلاح باشد و اگر براى خاطر تشفى و انتقام صورت بگيرد طبق بيان فقها حرمت و گناه دارد[2] پيامبر (ص) در حديثى مى‏فرمايد: من تعجب مى‏كنم از كسى كه زنش را مى‏زند وحال آن كه مرد به زدن اولى از زن است زنانتان را با چوب نزنيد كه در آن قصاص است و همين طور در حديث ديگرى هم مى‏فرمايد: هر مردى آسيبى به زنش برساند خداوند به نگهبان آتش جهنم خود دستور مى‏دهد كه هفتادبار گونه او را با گرماى جهنم لطمه وارد آورند.[3]
      4- برخى گفته‏اند كه معناى «اضربوه» وجوب زدن نيست بلكه آن به معناى اباحه زدن است يعنى اين كه زدن حرمتى ندارد و اما اين كه زدن وجوب داشته باشد و به عنوان يك امر واجب محسوب شود نه اين‏گونه نيست. اين مطلب را مى‏توان از دو حديث ذيل استفاده كرد: پيامبر (ص) فرمود: من از مردى كه كنيز خود را در موقع غضب مى‏زند خوش ندارم و همچنين فرمود: زنانتان را بزنيد ولى بهترين شما هرگز زنش را نمى‏زند[4]
      5- تنبيه خلاف عقل يا فطرت محسوب نمى‏شود بلكه هرگاه زن از امور زناشويى سرباز زد مرد بايستى در درجه اول صبر كند و بعد نصيحت كند و سپس قهر بكند و آنگاه اگر مراتب قبلى جواب نداد به تنبيه با ملاحظه شرايط آن روى بياورد. اما اگر تنبيه رتبه نخست را داشت براى نقد عقل جا داشت ولى عقل هم در جايى كه مراتب سه‏گانه پيشين پاسخگو نباشد حكم به تنبيه مى‏كند[5]
      درود. در عجبم چرا خانمها در بحثها خیلی کم شرکت میکنند بویژه در بحثهایی که موضوع خانمها هستند!!؟ نمیدانم شاید خانمها خودشون هم این توجیهات پر سفسطه را قبول دارند!!

    4. #3
      همکار افتخاری سابق انجمن مشاوره
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 3,388 صلوات : 29,144
      مورد صلوات: 30,813 در 3,441
      حضور : 16 ساعت 4 دقیقه
      دریافت : 44 آپلود : 22
      گالری : 495 وبلاگ :
      فریاد : یا صاحب الزمان ادرکنی...
      آذر بانو آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط taleb نمایش پست ها

      درود. در عجبم چرا خانمها در بحثها خیلی کم شرکت میکنند بویژه در بحثهایی که موضوع خانمها هستند!!؟ نمیدانم شاید خانمها خودشون هم این توجیهات پر سفسطه را قبول دارند!!


      با سلام و احترام

      در این مورد بحث های زیادی در سایت شده و کارشناسان بزرگوار پاسخ های کاملی رو دادند.

      یکی از تاپیک هایی که مفصلا روی این موضوع بحث شده تاپیک زیر هست:

      تفاوت زن و مرد در نشوز(مراد از نشوز سرکشی و طغیان و سرپیچی کردن هر یک)


      موفق باشید



      امام حسین علیه السلام میفرمایند: هرکس هدف و خواسته ای را با معصیت و نافرمانی خدا بجوید, بیشتر از آنچه را که بدان امید دارد از دست میدهد و سریعتر در آنچه که از آن میترسید واقع میشود.

    5. صلوات ها 2 : بي نام,رضا
    6. #4
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۹۰
      نوشته : 1,014 صلوات : 7,514
      مورد صلوات: 8,960 در 1,029
      حضور : 4 روز 3 ساعت 46 دقیقه
      دریافت : 8 آپلود : 0
      گالری : 1 وبلاگ : 0
      فریاد : العجل یا مولا یا صاحب الزمان (عج)
      حی علی المهدی آنلاین نیست.



      البته من شنیدم در اسلام اگر زنی از مرد خود سرکشی کرد مرد میتواند با شیء مانند مسواک آرام و طوری بزنند که نه سرخ شود و نه کبود

      البته به نظر من در دنیایی هستیم که گفتگو جای دعوا و کتک کاری رو تا حدی گرفته
      البته چون من خودم آقا هستم و به آقایون جسارت نشه، ولی به نظر من
      (مردی که دست روی همسرش بلند میکنه خیلی باید آدم نفهم و احمق و ضعیف و کوچکی باشه)
      و من از این نوع آدمها خیلی بیزارم چون زن امانتی است در دست مرد ،مردها باید در این زمینه خوب امانت داری کنن
      امام زمان (عج) فرمودند: برای فرج زیاد دعا کنید ، چرا که این زیاد دعا کردن خود فرج و گشایش کار شماست
      حی علی المهدی (عج)
      خدایا به مادرانمان و خواهرانمان بصیرت ، عفت و حجاب فاطمی عنایت کن
      اشهد ان فاطمة الزهرا عصمة الله کبری و حجة الله الحجج

    7. #5
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 850 صلوات : 841
      مورد صلوات: 3,547 در 818
      حضور : نامشخص
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      رسا آنلاین نیست.



      رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: كتك شما نبايد به نحوى باشد كه اثر آن در جسم زن نمودى داشته باشد، يا كتك نشانه خودنمايى و اظهار قدرت مرد باشد كه زهره چشمى بگيرد. «ضربا غير مبرج» «تفسير طبرى، ج 5، ص 68 و درّ المنثور، ج 2، ص 522»
      امام صادق عليه السلام فرمودند: نشوز زن آن است كه در فراش (همبستر شدن) از شوهر تبعيت نكند و مقصود از «اضْرِبُوهُنَّ»، زدن با چوب مسواك و شبيه آن است، زدنى كه از روى رفق و دوستى باشد(من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 521)

      تفسیر نمونه:اگر گفته شود كه نظير اين طغيان و سركشى و تجاوز در مردان نيز ممكن است آيا مردان نيز مشمول چنين مجازاتهايى خواهند شد؟
      در پاسخ مى‏گوئيم آرى مردان هم درست همانند زنان در صورت تخلف از وظائف مجازات مى‏گردند حتى مجازات بدنى، منتها چون اين كار غالبا از عهده زنان خارج است حاكم شرع موظف است كه مردان متخلف را از طرق مختلف و حتى از طريق تعزير (مجازات بدنى) به وظائف خود آشنا سازد.
      داستان مردى كه به همسر خود اجحاف كرده بود و به هيچ قيمت حاضر به تسليم در برابر حق نبود و على ع او را با شدت عمل و حتى با تهديد به شمشير وادار به- تسليم كرد معروف است
      ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۰/۰۸/۲۶ در ساعت 12:02 AM

    8. #6
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۸۹
      نوشته : 150 صلوات : 645
      مورد صلوات: 1,129 در 151
      حضور : نامشخص
      دریافت : 5 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صادقانه آنلاین نیست.



      کتک خوردن زن از همسرش متاسفانه خیلی رایج شده
      اگه از طریق پزشکی قانونی یا دادگاهای خانواده یه کلاسهایی ترتیب بدهند برای این قبیل شاکیانی که مراجعه میکنند و در این کلاسها مهارتهای خاص کنترل خشم رابه دو طرف اموزش دهند تاثیر خوبش را نشان میدهد
      برای سلامتی اقا و تعجیل درظهورش و هدیه به روح پدر مرحومم یک صلوات

      اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

    9. #7
      همکار تدوین در بخش کلام و تاریخ
      تاریخ عضویت : جنسیت خرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 3,896 صلوات : 16,917
      مورد صلوات: 20,502 در 3,605
      حضور : 48 روز 24 دقیقه
      دریافت : 239 آپلود : 46
      گالری : 34 وبلاگ : 0
      فریاد : وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ
      bina88 آنلاین نیست.

      بسم الله الرحمن الرحیم




      نقل قول نوشته اصلی توسط صادقانه نمایش پست ها
      کتک خوردن زن از همسرش :ghamgin:متاسفانه خیلی رایج شده
      اگه از طریق پزشکی قانونی یا دادگاهای خانواده یه کلاسهایی ترتیب بدهند برای این قبیل شاکیانی که مراجعه میکنند و در این کلاسها مهارتهای خاص کنترل خشم رابه دو طرف اموزش دهند تاثیر خوبش را نشان میدهد

      سلام علیکم

      واقعا اینطور است ؟ همینطوری میگوئید یا نه آماری دارید.
      علی علیه السلام :

      خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است .

      ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

      کاملترین معجم قرآن کریم

    10. #8
      کارشناس پاسخگوي قرآن
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 601 صلوات : 4,340
      مورد صلوات: 2,693 در 571
      حضور : 10 روز 11 ساعت 41 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      یاسین آنلاین نیست.



      البته به نظر من در دنیایی هستیم که گفتگو جای دعوا و کتک کاری رو تا حدی گرفته البته چون من خودم آقا هستم و به آقایون جسارت نشه، ولی به نظر من (مردی که دست روی همسرش بلند میکنه خیلی باید آدم نفهم و احمق و ضعیف و کوچکی باشه)[/quote]

      به نام یگانه هستی بخش

      با سلام و تشکر

      این که در دنیای امروزی گفتگو جای دعوا و کتک کاری رو گرفته به چه معنی است؟
      یعنی در گذشته دعوا و کتک کاری عمل خوبی بود و یا جواب می داد، اما امروزه کار بدی شده و دیگر جواب نمی دهد؟!
      اگر این چنین است، چرا در قوانین همه کشورها دنیا، حتی کشورهایی که خیلی ادعای دموکراسی و مردم سالاری و حقوق انسانی و مسائلی از این قبیل دارند، قوانین بازدارنده و مجازات حتی اعدام وجود دارد؟

      بنابراین نمی توان گفت، مجازات و تنبیه امروزه دیگر اثر و فایده ای ندارد، و همیشه باید با صحبت و گفتگو مسائل را حل کرد.

      به طور کلی اصل اولی بر این است که انسان کارهای خود را بر اساس عقل و منطق انجام دهد، آیات بسیاری در قرآن بر مساله تعقل سفارش و تاکید می کند از جمله:« كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» (اين چنين، خداوند آيات خود را براى شما شرح مى‏دهد شايد انديشه كنيد) سوره بقره،ایه 242. «لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ » ( انسانى را كه خداوند محترم شمرده، به قتل نرسانيد! مگر بحق (و از روى استحقاق) اين چيزى است كه خداوند شما را به آن سفارش كرده، شايد درك كنيد) سوره انعام،آیه151. و سایر آیاتی که در این رابطه وجود دارد.

      در این آیه اگرچه خداوند برای نفس و جان انسان احترام قائل شده، در عین حال می فرماید اگر این شخص برای جان خودش احترام قائل نشد، یعنی با ایجاد فساد یا قتل افراد بی گناه حرمت خود را از بین برد، دیگر باید با خشونت با او برخورد کرد.
      ادامه دارد

    11. صلوات ها 3 : helen,بي نام,سبوی تشنه
    12. #9
      کارشناس پاسخگوي قرآن
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 601 صلوات : 4,340
      مورد صلوات: 2,693 در 571
      حضور : 10 روز 11 ساعت 41 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      یاسین آنلاین نیست.



      به نام یگانه هستی بخش

      درباره آیه مورد اشاره( موضوع زدن زن توسط شوهرش) نیز بحث شبیه به همین مساله هست، زیرا خداوند می فرماید: «وَ مِنْ ءَايَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكمُ مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُواْ إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فىِ ذَالِكَ لاََيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» ( و از نشانه‏هاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد در اين نشانه‏ هايى است براى گروهى كه تفكّر مى ‏كنند) سوره روم، آیه21.

      یکی از دستاوردهای مهم ازواج رسیدن به آرامش است. حال اگر یکی از زن و شوهر به دلائل غیر منطقی بخواهد آرامش خانوادگی را بر هم بزند و با صحبت و گفتگو و منطق حاضر نباشد به وظیفه زناشویی خود عمل کند، چه باید کرد؟!


      قرآن در ابتدا دستور می دهد مرد با همسرش صحبت و گفتگو کند« وَ اللاَّتي‏ تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُن» اگر گفتگو و نصیحت موثر نبود، در بستر از او دوری کند« وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِع» و اگر این کار هم موثر نبود، برای اینکه زن متوجه اشتباه خود شود او را تنبیه کند« وَ اضْرِبُوهُن» و اگر در هر مرحله زن متوجه اشتباه خود شد و به حالت عادی برگشت مرد حق ندارد عمل بعدی را انجام دهد: « و (امّا) آن دسته از زنان را كه از سركشى و مخالفتشان بيم داريد، پند و اندرز دهيد! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نماييد! و (اگر هيچ راهى جز شدت عمل، براى وادار كردن آنها به انجام وظايفشان نبود،) آنها را تنبيه كنيد! و اگر از شما پيروى كردند، راهى براى تعدّى بر آنها نجوييد». سوره نساء،آیه 34.


    13. صلوات : بي نام
    14. #10
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۹۰
      نوشته : 37 صلوات : 17
      مورد صلوات: 54 در 34
      حضور : 6 ساعت 15 دقیقه
      دریافت : 9 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      taleb آنلاین نیست.



      با درود. خیلی دوست داشتم خانم های بیشتری نظر میدادند ولی متاسفانه باید این حقیقت تلخ را بپذیرم که خانمها انگار با این جور ایات مشکلی ندارند از جمله ایه 18 زخرف !! اگر قران میگه زن توانایی استدلال مثل مردان نداره و مرد میتونه خودش قاضی بشه و در سه مرحله زن را تنبیه کنه حتما درست گفته و من به یقین رسیدم قران در باره زن هر چه گفته بی عدالتی نیست وعین حقیقت است !! پس ای زنان گرامی بپذیرید که توانایی استدلالتان بر اساس ایه 18 زخرف کمتر از مردان است !!
      ویرایش توسط گل ليلا : ۱۳۹۰/۰۸/۲۷ در ساعت 10:47 PM دلیل: لطفا ادب در مباحثات رعایت گردد- با تشکر

    15. صلوات : helen
    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

    هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •