• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 4 از 4 نخستنخست ... 234
    نمایش نتایج: از شماره 31 تا 33 , از مجموع 33
    1. #31
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 1,301 صلوات : 1,986
      مورد صلوات: 3,974 در 1,175
      حضور : 19 روز 22 ساعت 23 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      میقات آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط for ever alone نمایش پست ها
      واقعا شخص تو اون لحظه از خدا نا امید نیست !
      آدم چرا خود کشی میکنه ؟ چون احتمال میده که اون دنیا براش راحتتره و خدا هم کمکش میکنه!

      چنین انسانی، در دنیا از رحمت خدا ناامید است.

      نگاه شما به آخرت است و می گویید او امید دارد که خداوند او را ببخشد، ولی اولا همیشه چنین نیست بلکه معمولا برای خلاصی از فشار و سختی است و می خواهد از این خلاص شود، هر چه شد شد، یعنی راجع به آینده فکر نمی کند و چه بسا اگر به بعد از آن و به عذاب ابدی فکر می کرد چنین نمی کرد.

      ثانیا این که گفته می شود او از رحمت خدا ناامید شده است مربوط به این دنیا است یعنی در فشار مشکلات و سختی ها، ناامید نشو و امید داشته باش که مشکلاتت حل می شود لذا اقدام به خودکشی نکن.

      در حالی که آن که خودکشی می کند، در واقع از حل مشکلات و برطرف شدن ناملایمات این دنیا، نا امید است. امید ندارد که خداوند برای او گشایش و فرجی بنماید تا مشکل او آسان شود. و این همان ناامیدی است.

      عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


      «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

      (أمالي الصدوق، ص 235‏)

    2. صلوات ها 3 : ConfidenT,for ever alone,سوال
    3.  

    4. #32
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 1,301 صلوات : 1,986
      مورد صلوات: 3,974 در 1,175
      حضور : 19 روز 22 ساعت 23 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      میقات آنلاین نیست.



      با سلام و درود

      برای جمع بندی، بسته شد

      عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


      «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

      (أمالي الصدوق، ص 235‏)

    5. #33
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 1,301 صلوات : 1,986
      مورد صلوات: 3,974 در 1,175
      حضور : 19 روز 22 ساعت 23 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      میقات آنلاین نیست.

      جمع بندی




      خودکشی



      پرسش1:
      در آیات 29 و 30 سوره نساء که در مورد منع خودکشی آمده است گفته شده از روی تجاوز و ستم خودکشی نکنید. منظور از تجاوز و ستم چیست؟ آیا خودکشی بدون تجاوز و ستم هم داریم؟

      پاسخ:
      برخی آیات مرتبط:
      «وَ لَا تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ بِكُمْ رَحِيمًاوَ مَن يَفْعَلْ ذَالِكَ عُدْوَانًا وَ ظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَارًا وَ كَانَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ يَسِيرًا»؛ و خودكشى نكنيد! خداوند نسبت به شما مهربان است. و هر كس اين عمل را از روى تجاوز و ستم انجام دهد، بزودى او را در آتشى وارد خواهيم ساخت و اين كار براى خدا آسان است.(1)

      «وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً»؛ و هر كس، فرد باايمانى را از روى عمد به قتل برساند، مجازاتِ او دوزخ است در حالى كه جاودانه در آن مى‏ماند و خداوند بر او غضب مى‏كند و او را از رحمتش دور مى‏سازد و عذاب عظيمى براى او آماده ساخته است.‏(2)

      «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً»؛ هر كس، انسانى را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روى زمين بكشد، چنان است كه گويى همه انسانها را كشته‏ است.(3)

      «وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً»؛ و كسى را كه خداوند خونش را حرام شمرده، نكشيد، جز بحق! و آن كس كه مظلوم كشته شده، براى وليش سلطه (و حق قصاص) قرار داديم اما در قتل اسراف نكند، چرا كه او مورد حمايت است!(4)

      با سلام و درود
      چند نکته در این زمینه عرض می شود:
      1. با توجه به آیات فوق، قتل نفس، حرام است.
      2. قتل نفس و کشتن، هم خودکشی و هم دیگرکشی را شامل می شود.
      3. قتل نفس می تواند از روی ظلم و تجاوز باشد، که این توسط آیات نهی و حرام اعلام شده است.
      4. قتل نفس می تواند به جهت اجرای حق و حدود الهی باشد، مثل قصاص قاتل و اجرای حد قتل، در این صورت، از مورد حرام خارج است.
      5. اگر کسی از روی قتل خطا، سهو و نسیان و فراموشی مرتکب قتل شود، از شمول این آیات خارج است.
      6. موضوع ایثار و جهاد و فداکاری در راه خدا، مطلب دیگری است. در تزاحم، اهم و مهم، ترجیح با اهم است. و آن دیگر قتل نفس مذموم، محسوب نمی شود. کما این که در قرآن آیاتی داریم که راجع به فضیلت جهاد در راه خدا است.
      بنا بر این:
      کشتن از روی ظلم و ستم: کشتن انسان بی گناه
      کشتن غیر ظلم و ستم: کشتن قاتل و اجرای حد قصاص
      خودکشی: ظلم و ستم بر خویشتن است. لذا از موارد حرام است.
      خودکشی می تواند توسط خود شخص انجام شود و یا این که کسی خودش را در معرض کشته شدن قرار دهد.
      روایت تفسیری:
      در روایتی از امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه «وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» (5) آمده: یعنی يكى از مسلمانان به تنهائى به سوى منازل كفار و مشركين برود و خود را به كشتن دهد، خداوند اين عمل را نهى فرموده است.(6)
      و در رویات دیگری ایشان فرمودند: مردان وقتى كه براى جهاد با پيغمبر اكرم(ص) مي رفتند، تنها بر دشمن حمله مي کردند، بدون اجازه و اذن پيغمبر، لذا خداوند در اين آيه نهى فرموده آنها را از اين عمل كه خود را به كشتن ندهند.(7)


      پرسش2:
      این که می گویند هرکس که خودکشی کند تا مدت زمان مقرر زندگیش آن دنیا روی یک پا نگهش می دارند صحت دینی دارد یا نه؟

      پاسخ:
      چنین روایتی ندیدم. البته این مجازاتی که شما اشاره کرده اید اصلا قابل مقایسه با مجازاتی که خداوند مقرر فرموده نیست.
      «وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً»؛ و هر كس، فرد باايمانى را از روى عمد به قتل برساند، مجازاتِ او دوزخ است در حالى كه جاودانه در آن مى‏ماند و خداوند بر او غضب مى‏كند و او را از رحمتش دور مى‏سازد و عذاب عظيمى براى او آماده ساخته است.(8)
      خداوند برای قتل نفس (خودکشی و دیگرکشی)، بدون حق و دلیل، مجازات سنگینی قرار داده است:
      1. خلود و جاودانه بودن در آتش جهنم؛ «فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها»
      2- خشم و غضب الهى؛ «وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ»
      3- دورى از رحمت خدا؛«وَ لَعَنَهُ»
      4- عذابیبزرگ در انتظار او؛ «وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً»
      در روايات نیز همین ابدی ماندن در آتش، به عنوان مجازات قتل، معرفی شده است:
      قَالَ الصَّادِقُ (ع):"مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ مُتَعَمِّداً فَهُوَ فِي نَارِ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها"؛ امام صادق عليه السلام فرموند:‌هر كس از روي عمد خودكشي كند پس جايگاه ابدي او جهنم خواهد بود.(9)


      پرسش3:
      این که خداوند کسی را که خودکشی کرده هرگز نمی بخشد با توجه به آیه 48 سوره نساء که صریحا گفته غیر از شرک هر گناه دیگری را برای هر کس بخواهد می بخشد، در تناقض است.
      پس این که خداوند کسانی را که خودکشی کرده اند هرگز نمی بخشد صحت دینی ندارد.

      پاسخ:
      دو نکته عرض می شود:
      1. بین دو مطلب باید تفکیک کرد.
      این که مجازات خودکشی چیست، این یک مطلب است؛ و این که بالاخره سرانجام انسان چه می شود و بهشتی است یا جهنمی، یک مطلب دیگر.
      این که خلود در آتش مجازات قتل نفس است، صریح قرآن است و روایات متعدد نیز همین را بیان می کنند.
      اما این که سرانجام انسان چه می شود، کسی جز خداوند از آن اطلاع ندارد، زیرا تنها خداوند است که به همه چیز احاطه و آگاهی کامل دارد و بر همه لحظات انسان شاهد و ناظر است و با توجه به همه شرائط و ... قضاوت می کند.
      چه بسا کسی در شرائط خاصی که بر او تحمیل شده، در حال آگاهی و هوشیاری نبوده و دست به خودکشی زده است، لذا سرانجام او فرق می کند با کسی که از روی آگاهی و در کمال سلامت عقل و اختیار، چنین کرده است.
      2. هر گناهی حتی شرک هم اگر پس از آن توبه باشد، بخشیده می شود، لذا شرکی که بخشیده نمی شود شرکی است که صاحب آن در همان حال و بدون توبه بمیرد.
      قتل نفس هم با توبه واقعی، بخشیده می شود زیرا خداوند بسیار بخشنده و رحیم است: «أَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ»(10)
      لذا چه بسا کسی دست به خودکشی زده ولی قبل از این که بمیرد، پشیمان شده و از صمیم قلب توبه کرده و خداوند هم توبه او را پذیرفته است.
      بنا بر این:
      با این که مجازات قتل نفس در ایات و روایات بیان شده است ولی معنایش این نیست که ما به خودمان حق بدهیم که در مورد بهشت و جهنمی بودن دیگران قضاوت کنیم.
      ما فقط می توانیم بر اساس قرآن و روایات بگوییم که قتل نفس، مجازات سنگینی دارد؛ ولی به این که آن شخص بهشتی یا جهنمی است، فقط خداوند آگاه است.


      پرسش4:
      ببینید شما گفتید که خودکشی با دیگر کشی برابر است چرا که هر دو قتل نفس هستند. خب اگر اینطور باشد فردی که قصد خودکشی دارد می تواند یکی از این 2 راه را انتخاب کند:
      ـ خودکشی کند و بمیرد
      ـ فرد دیگری را بکشد و قصاص شود و بمیرد
      آیا برابر دانستن این دو مسخره نیست؟ به نظر یک انسان عاقل کار اولی شرف دارد به کار دومی. اما خداوند میگوید که هیچ فرقی بین این دو نیست!

      پاسخ:
      فرق این دو این است که در مورد اول، یک گناه قتل نفس برای او منظور می شود؛ ولی در مورد دوم، دو گناه منظور می شود: یک گناه برای قتل دیگری، و یک گناه هم برای در معرض کشتن قرار دادن خودش.
      لذا هر دو، قتل نفس است، ولی در یکی یک قتل نفس، و در دیگری دو قتل نفس. پس با هم فرق دارند.
      در اولی، فقط دیگرکشی است ولی در دومی، دیگرکشی و خودکشی است. لذا نه یکسان هستند و نه مسخره و لغو است.


      پرسش5:
      بالاخره خودکشی بدون تجاوز و ستم هم داریم یا نه؟
      مثلاً کسی که در دفاع از خانوادش (مثلاً در هنگام جنگ یا بلایای طبیعی یا ...) جانش را به خطر می اندازد با اینکه می داند احتمال مرگ برایش وجود دارد و در این راه کشته می شود هم خودکشی کرده و هم در عین حال تجاوز و ستمی انجام نداده است. در نتیجه با آیات 29 و 30 سوره نساء تعارضی ندارد. این طور نیست؟

      پاسخ:
      مواردی می توان برشمرد که از روی سهو و خطا و اشتباهی که شخص مرتکب می شود، به قتل دیگری و یا کشته شدن خودش منجر می شود. این از موارد غیر ظلم و غیر ستم است مثل کشته شدن انسان در اثر خطای حین رانندگی.
      فداکاری و ایثار، موضوع دیگری است. چه بسا انسان در دفاع از دین و یا برای امر خیلی مهمی، به راهی قدم بر می دارد که به کشته شدن او منجر می شود، این علاوه بر این که ظلم و ستم نیست، بلکه فضیلت و ارزش محسوب شده و ایثار و فداکاری است.


      پرسش6:
      چرا خدا مجازات خودکشی را این قدر سنگین در نظر گرفته است؟ مگر خودکشی حق الله نیست؟
      دلایلی که برای گناه بودن خودکشی می آورند، از جمله نا امیدی از رحمت خدا و پا جای پای خدا گذاشتن و .....همه مربوط به خدا می شود نه بنده ی خدا.
      چرا خدا در این یک مورد از حق خودش نمی گذرد؟ مگر خودش نگفته من از حق خودم به راحتی می گذرم ؟

      پاسخ:
      سخن بر روی بودن و نبودن، زندگی و مرگ است لذا اهمیت زیادش طبیعی است.
      چه دلیلی دارد که خداوند از حق خودش باید بگذرد؟ وقتی انسان از روی اختیار و عمدا نافرمانی کرده است، چرا جای گذشت باشد؟
      این که می گویند خداوند از حقش می گذرد یعنی در مواردی مانند نماز و روزه و ... که شخص به وظیفه اش عمل کرده و تلاش خودش را در انجام دستور الهی کرده است ولی یکسری نواقصی در عملش هست مثلا بعضی شرائطش فراهم نبوده و آن شخص هم نمی دانسته لذا در واقع این نماز با شرائط و کامل انجام نشده ولی چون نمازگزار نمی دانسته و ناآگاه بوده، خداوند نیز از آن می گذرد.
      به بیان دیگر، تقصیر و قصور فرق دارد. تقصیر به کوتاهی از روی عمد و اختیار گفته می شود ولی قصور به کوتاهی از روی عدم امکان و یا ناآگاهی گفته می شود؛ و بین این دو فرق است.
      پس چنین تصوری که هر جا حق الله بود هر طور بخواهیم ـ حتی تخلف عمدی و اختیاری از فرمان خدا ـ می توانیم عمل کنیم، تصوری اشتباه و ناصحیح است.


      پرسش7:
      خودکشی از آن گناه هایی هست که عذاب همیشگی دارد؟

      پاسخ:
      بله، با توجه به آیات روایات، عذاب ابدی دارد.
      «وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً»؛ و هر كس، فرد باايمانى را از روى عمد به قتل برساند، مجازاتِ او دوزخ است در حالى كه جاودانه در آن مى‏ماند و خداوند بر او غضب مى‏كند و او را از رحمتش دور مى‏سازد و عذاب عظيمى براى او آماده ساخته است.(11)
      در روايات نیز همین ابدی ماندن در آتش، به عنوان مجازات قتل، معرفی شده است:
      قَالَ الصَّادِقُ (ع):"مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ مُتَعَمِّداً فَهُوَ فِي نَارِ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها"؛ امام صادق عليه السلام فرموند:‌هر كس از روي عمد خودكشي كند پس جايگاه ابدي او جهنم خواهد بود.(12)


      پرسش8:
      خودزنی چه حکمی دارد؟
      بعضی افراد موقع عصبانیت کارهای عجیبی انجام می دهند مثلا سرشان را به دیوار می کوبند، پوستشان را خراش می دهند و ... تکلیف آنها چیست؟

      پاسخ:
      آسیب و ضرر رساندن به بدن جایز نیست و گناه محسوب می شود زیرا مالک اصلی خداوند است و انسان مالک خودش نیست.


      پرسش9:
      این که آدم صرفا به خاطر ناامیدی از رحمت خدا برای همیشه گرفتار عذاب جهنم بشود،به نظر من یک ذره از لطف و انصاف به دور است.
      هرگناهی باید مجازاتی در پی داشته باشد ولی این که صرفا به خاطر این گناه برای همیشه عذاب شود، کم لطفی است.

      پاسخ:
      جان انسان از هر چیزی مهم تر است. بزرگترین نعمتی که خداوند به انسان داده، همین جان و زنده بودن است که انسان می تواند در راستای آن به قله های کمال و سعادت صعود کند.
      به همین خاطر است که خداوند مرگ و یا رهایی از مرگ یک انسان را معادل با همه انسانها قرار داده است:
      «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعا»؛ هر كس، انسانى را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روى زمين بكشد، چنان است كه گويى همه انسانها را كشته و هر كس، انسانى را از مرگ رهايى بخشد، چنان است كه گويى همه مردم را زنده كرده است.(13)
      مطلب دیگر: خداوند نظام حسابرسی و پاداش و جزای اعمال را بر اساس آثار تکوینی اعمال قرار داده است لذا یک عمل ممکن است در ظاهر ساده و کوچک باشد، مثل پرت کردن خود از بلندی و یا خوردن یک استکان سم، ولی چون آثار تکوینی آن که مرگ و نابودی شخص است، بسیار بزرگ است، مجازات آن نیز بزرگ قرار داده شده است.
      لذا این مجازات های الهی و پاداش و جزا، بر اساس کوچک و بزرگ بودن آن فعل انجام شده نیست بلکه بر اساس آثار تکوینی عمل است.
      بنا بر این:
      وقتی جان انسان از همه چیز مهمتر و ارزشمندتر باشد، هم چنین نظام محاسبه ای اعمال اینگونه باشد، قرار دادن مجازاتی بزرگ برای یک کار کوچک (خوردن یک استکان سم)، مجازاتی ناعادلانه نیست.


      پرسش10:
      در قیامت مگر بحث ابدیت نیست؟ همین که یه نفر برای همیشه باید یک زندگی بد داشته باشد مگر بس نیست؟
      لذا آن همه عذاب سخت دیگر لازم نیست.

      پاسخ:
      خداوند نظام حسابرسی و پاداش و جزای اعمال را بر اساس آثار تکوینی اعمال قرار داده است لذا یک عمل ممکن است در ظاهر ساده و کوچک باشد، مثل پرت کردن خود از بلندی و یا خوردن یک استکان سم، ولی چون آثار تکوینی آن که مرگ و نابودی شخص است، بسیار بزرگ است، مجازات آن نیز بزرگ قرار داده شده است.
      لذا این مجازات های الهی و پاداش و جزا، بر اساس کوچک و بزرگ بودن آن فعل انجام شده نیست بلکه بر اساس آثار تکوینی عمل است.
      به همین خاطر قرار دادن مجازاتی بزرگ و ابدی برای یک کار کوچک، مجازاتی ناعادلانه نیست، زیرا معیار پاداش و جزا، تکوین و آثار تکوینی عمل است، نه کمیت و مقدار آن عمل.


      پرسش11:
      واقعا شخص در آن لحظه از خدا نا امید نیست.
      آدم چرا خودکشی میکند؟ چون احتمال میدهد که آن دنیا برایش راحتتر است و خدا هم کمکش میکند.

      پاسخ:
      چنین انسانی، در دنیا از رحمت خدا ناامید است.
      نگاه شما به آخرت است و می گویید او امید دارد که خداوند او را ببخشد، ولی اولا همیشه چنین نیست بلکه معمولا برای خلاصی از فشار و سختی است و می خواهد از این خلاص شود، هر چه شد شد، یعنی راجع به آینده فکر نمی کند و چه بسا اگر به بعد از آن و به عذاب ابدی فکر می کرد چنین نمی کرد.
      ثانیا این که گفته می شود او از رحمت خدا ناامید شده است مربوط به این دنیا است یعنی در فشار مشکلات و سختی ها، ناامید نشو و امید داشته باش که مشکلاتت حل می شود لذا اقدام به خودکشی نکن.
      در حالی که آن که خودکشی می کند، در واقع از حل مشکلات و برطرف شدن ناملایمات این دنیا، نا امید است. امید ندارد که خداوند برای او گشایش و فرجی بنماید تا مشکل او آسان شود. و این همان ناامیدی است.

      ___________
      (1) نساء، 29 و 30.
      (2) نساء، 93.
      (3) مائده، 32.
      (4) اسراء، 33.
      (5) نساء، 29.
      (6) البرهان في تفسير القرآن، ج ‏2، ص 65.
      (7) همان.
      (8) نساء، 93.
      (9) من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص 571، شماره 4953؛ وسائل الشیعه، ج 29، کتاب قصاص، باب 5، باب تحریم قتل الانسان نفسه، حدیث 1 و 2.
      (10) توبه، 104.
      (11)نساء، 93.
      (12)من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص 571، شماره 4953؛ وسائل الشیعه، ج 29، کتاب قصاص، باب 5، باب تحریم قتل الانسان نفسه، حدیث 1 و 2.
      (13)مائده، 32.

      عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


      «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

      (أمالي الصدوق، ص 235‏)

    6. صلوات ها 2 : نور,اميدوار
    صفحه 4 از 4 نخستنخست ... 234

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

    هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •