• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 6 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 56

    موضوع: معرفی منابع سبک زندگی ( کتاب، پایان نامه، نرم افزار و...)

    جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
    1. #1
      مدیر علمی انجمن مشاوره و تربیت
      عضویت : جنسیت شهریور 1388
      نوشته : 11,962 صلوات : 16,886
      مورد صلوات: 96,493 در 11,704
      حضور : 59 روز 13 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 161 آپلود : 4
      گالری : 433 وبلاگ : 1
      حامی آنلاین نیست.

      معرفی منابع سبک زندگی ( کتاب، پایان نامه، نرم افزار و...)




      بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان خراسان شمالی


      سبک زندگی


      یکى از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامى عبارت است از سبک زندگى کردن، رفتار اجتماعى، شیوه‌ى زیستن ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم باید به سبک زندگى اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگارى معنوى اعتقادى هم نداشته باشیم، براى زندگى راحت، زندگى برخوردار از امنیت روانى و اخلاقى، باز پرداختن به سبک زندگى مهم است. بنابراین مسئله، مسئله‌ى اساسى و مهمى است.

      هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامى، ایجاد یک تمدن نوین اسلامى است؛ این محاسبه‌ى درستى است - این تمدن نوین دو بخش دارد:
      یک بخش، بخش ابزارى است؛ یک بخش دیگر، بخش متنى و اصلى و اساسى است.آن بخش ابزارى چیست؟ بخش ابزارى عبارت است از همین ارزشهائى که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح میکنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسى و نظامى، اعتبار بین‌المللى، تبلیغ و ابزارهاى تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزارى تمدن است؛ وسیله است.اما بخش حقیقى، آن چیزهائى است که متن زندگى ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگى است که عرض کردیم. این، بخش حقیقى و اصلى تمدن است؛ مثل مسئله‌ى خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوى مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزى، تفریحات، مسئله‌ى خط، مسئله‌ى زبان، مسئله‌ى کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسى، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌اى که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهاى ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخشهاى اصلى تمدن است، که متن زندگى انسان است .

      براى ساختن این بخش از تمدن نوین اسلامى، بشدت باید از تقلید پرهیز کنیم؛ تقلید از آن کسانى که سعى دارند روشهاى زندگى و سبک و سلوک زندگى را به ملتها تحمیل کنند. امروز مظهر کامل و تنها مظهر این زورگوئى و تحمیل، تمدن غربى است.

      بنده طرفدار این نیستم که حالا در مورد لباس، در مورد مسکن، در مورد سایر چیزها، یکباره یک حرکت جمعى و عمومى انجام بگیرد؛ نه، این کارها باید بتدریج انجام بگیرد؛ دستورى هم نیست؛ اینها فرهنگ‌سازى لازم دارد. همان طور که گفتم، کار نخبگان است، کار فرهنگ‌سازان است. و شما جوانها باید خودتان را براى این آماده کنید؛ این، رسالت اصلى است .


      دریافت فایل صوتی




      /////////


      معرفی منابع

      1. زندگی به سبک روح الله: برش­هایی از سیره ی خانوادگی امام روح ا... (ره)، پدیدآورنده: علی اکبر سبزیان، ناشر: الشمس، 1390
      2. سبک و روش زندگی استاندارد: و نقش آن در تامین سلامت بدنی، روانی، اجتماعی و معنوی انسان، پدیدآورنده: سیدابوالقاسم حسینی، ناشر: قطره ،1388
      3. مصرف و سبک زندگی، پدیدآورنده: محمد فاضلی، ناشر: صبح صادق - 1382
      4. سبک زندگی و بیماری های غیرواگیر، پدیدآورنده: رمضانعلی عطایی، علی مهرابی توانا، ناشر: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ، 1384
      5. زندگی به سبک باهنر، پدیدآورنده: قدسیه حاجی زاده، ناشر: مدرسه،1390
      6. ارزیابی و درمان سبک زندگی: رویکرد روان شناسی فردی آدلر، پدیدآورنده: دنیل اسکتین، روی کرن، حمید علیزاده (مترجم)، محسن یوسفی (مترجم)، فروزان کرمی (مترجم)، ناشر: رسش،1389
      7. کیمیای شخصیت: تغییر در نگرش و سبک زندگی، پدیدآورنده: محمداحسان تقی زاده، اکرم حسین زاده، ناشر: پارسایان،1386
      8. سبک زندگی و مصرف فرهنگی: مطالعه ای در حوزه جامعه شناسی فرهنگی و دیباچه ای بر سبک زندگی فرهنگی ایرانیان، پدیدآورنده: طلیعه خادمیان، ناشر: جهان کتاب ،1388
      9. اوقات فراغت و سبک های زندگی جوانان، پدیدآورنده: لیو هندری، جان لاو، آنتونی گلندینینگ، فرامرز ککولی دزفولی (مترجم)، مرتضی ملانظر (مترجم)، جنت شاکسمیت (مترجم)، ناشر: نسل سوم - 1383
      10. سبک زندگی پایدار (مجموعه مقالات همایش فرهنگ تولید و مصرف پایدار در زندگی شهری)، پدیدآورنده: محمدجواد مهدوی نژاد (ویراستار)، ناشر: نشر شهر تهران (وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) ، 1388
      11. دین و سبک زندگی: مطالعه موردی شرکت کنندگان در جلسات مذهبی، پدیدآورنده: محمدسعید مهدوی کنی، ناشر: دانشگاه امام صادق (ع)، 1387
      12. تهران و ارتقای سبک زندگی شهری (مجموعه مقالات همایش محلات تهران، چالش ها و راهبردها)، پدیدآورنده: محمدجواد مهدوی نژاد (تدوین)، ناشر: نشر شهر تهران (وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) ، 1388
      13. کارگاه آموزشی تکنولوژی جذب ثروت و موفقیت یا زندگی به سبک ثروتمندان خودساخته، پدیدآورنده: حمید تقدسی، ناشر: البرز فر دانش، 1387
      14. موفقیت به سبک ایرانی: بررسی تحلیلی زندگی دانشمند معاصر دکتر اردشیر حسین‌پور، پدیدآورنده: الله کریم عباس نیا (تدوین)،ناشر: مکاتیب،1390.
      15. حلیه المتقین، پدیدآورنده: محمدباقربن محمدتقی مجلسی، ناشر: مسجد مقدس جمکران، 1389 .
      16. مفاتیح الحیات، پدیدآورنده: عبدالله جوادی آملی، ناشر: اسراء.
      17. پایان نامه ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،قم
      18. پایان نامه تهیه و ساخت آزمون هدف در زندگی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ،قم
      19. رساله حقوق امام سجاد، علی محمد حیدری نراقی، نشرجمال
      20. هدف زندگی، مرتضی مطهری، نشر صدرا.
      21. فلسفه و هدف در زندگی، محمدتقی جعفری، نشر علامه محمدتقی جعفری.
      22- انسان در جستجوی معنا، ویکتور فرانکل، نشر دانشگاه تهران
      23.سنن النبی: آداب و سنن پیامبر (ص)، پدیدآورنده: سیدمحمدحسین طباطبائی، عباس عزیزی (مترجم)
      ناشر: ام ابیها (س).
      ویرایش توسط حامی : 13-09-1391 در ساعت 23:08


      داستان آغوش خدا

      .....

      آموزش مطربي
      در دو جلسه:با مجوز از گروه فقه
      1 و 2



      روحانيت مثل gps است

    2.  

    3. #2
      مدیر علمی انجمن مشاوره و تربیت
      عضویت : جنسیت شهریور 1388
      نوشته : 11,962 صلوات : 16,886
      مورد صلوات: 96,493 در 11,704
      حضور : 59 روز 13 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 161 آپلود : 4
      گالری : 433 وبلاگ : 1
      حامی آنلاین نیست.



      حجت الاسلام دکتر کاویانی:

      مؤلفه های سبک زندگی باید درزندگی روزمره قابل لمس باشد


      دين‌پژوهي: عضو هيئت علمي گروه روانشناسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: مولفه‌هايي كه براي سبك زندگي افراد تعيين مي‌شود بايد مولفه‌هايي باشد كه در زندگي روز مره انسان ملموس‌تر باشد.
      به گزارش خبرنگار پايگاه دين‌پژوهي ايران، حجت‌الاسلام دكتر محمد كاوياني در نشست ارائه سبك زندگي اسلامي_ ايراني كه در سالن كنفرانس مركز همايش‌هاي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار شد، در سخناني اظهار داشت: در جامعه اسلامي ما سبك زندگي خيلي مورد مطالعه قرار نگرفته است ولي در كشورهاي غربي مطالعات زياديدر ارتباط با اين موضوع انجام شده است.
      وي با بيان اينكه دو نگاه به سبك زندگي مي‌توانيم داشته باشيم، خاطرنشان كرد: نگاه نخست نگاه هنجاري است و در اين نگاه بايد مقايسه‌اي صورت بگيرد بين سبك زندگي‌هايي كه وجود دارد ولي مطالعه‌ديگري كه مي‌توانيم در اين رابطه داشته باشيم اين است كه ما چه بايد انجام دهيم.
      عضو هيئت علمي گروه روانشناسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ادامه داد: در ارتباط با آنچه كه هست انجام دادنش سخت نيست ولي در نگاه تجويزي و اينكه چه بايد انجام بدهيم درباره سبك زندگي اسلامي مطلبي است كه جاي خالي آن محسوس است.
      وي گفت: در مديريت، جامعه‌شناسي،پزشكي و روانشناسي مطالعاتي در ارتباط با هنجارها صورت گرفته است ولي يك روانشناس به نام آلفرد ادلر و طرفدارانشان نگاهشان توصيفي صرف نبوده است بلكه نگاه تجويزي نيز داشته است.
      دكتر كاوياني با بيان اينكه ما بايد بررسي كنيم كه سبك زندگي تجويزي اسلام چگونه است، يادآور شد: ما يك سبك زندگي مي‌خواهيم كه از جهات مختلف مورد تاييد دين مبين اسلام باشد و با يافته‌هاي علمي اختلافي نداشته باشد، دنيا و آخرت را در كنار يكديگر ببيند و از ابعاد آخرت انسان غافل نباشد.
      وي ادامه داد: وقتي صحبت از سبك زندگي مي‌شود بايد زندگي گذشته، حال و آينده افراد را مد نظر قرار دهيم و بايد با فطرت انساني هم سازگار باشد.
      عضو هيئت علمي گروه روانشناسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي بيان داشت: سبك زندگي شيوه نسبتا ساده‌اي است كه افراد با آن شيوه اهداف خود را بيان مي‌كنند و مشكلات زندگي خود را برطرف مي‌كنند.
      وي با بيان اينكه سبك زندگي بايد به فضاي عيني‌تر و قابل‌مشاهده‌تري زندگي افراد توجه داشته باشد، يادآور شد: مولفه‌هايي كه براي سبك زندگي افراد تعيين مي‌شود بايد مولفه‌هايي باشد كه در زندگي روز مره انسان ملموس‌تر .......
      ویرایش توسط حامی : 13-09-1391 در ساعت 23:31


      داستان آغوش خدا

      .....

      آموزش مطربي
      در دو جلسه:با مجوز از گروه فقه
      1 و 2



      روحانيت مثل gps است

    4. #3
      مدیر علمی انجمن مشاوره و تربیت
      عضویت : جنسیت شهریور 1388
      نوشته : 11,962 صلوات : 16,886
      مورد صلوات: 96,493 در 11,704
      حضور : 59 روز 13 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 161 آپلود : 4
      گالری : 433 وبلاگ : 1
      حامی آنلاین نیست.



      تبيين سبك زندگی اسلامی - ايرانی در فضای مجازی/9
      حجت‌الاسلام كاويانی تأكيد كرد:

      ضرورت تبيين سبك زندگی قرآنی در فضای مجازی متناسب با ذائقه كاربران
      گروه فضای مجازی: عضو هيئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار كرد: ما سبك زندگی قرآنی را با يك انسجام و متناسب با ذائقه كاربران و زندگی در قرن بيست و يكم معرفی نكرده‌ايم، آنگاه ناراحت می‌شويم كه چرا در كل دنيا و به تبع آن در فضای مجازی، سبك زندگی‌ها اسلامی نيست.

      حجت‌الاسلام والمسلمين محمد كاويانی، عضو هيئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با برشمردن مولفه‌های سبك زندگی گفت: در پژوهش‌های مختلف، مؤلفه‌های زيادی را برای سبك زندگی شمارش می‌كنند كه از آن جمله می‌توان روابط اجتماعی، رفتارهای عبادی، باورها و اعتقادات، رفتارهای اخلاقی، مالی، خانوادگی، سلامت و بهداشت، تفكر و علم، مولفه‌های دفاعی امنيتی، زمان‌شناسی، فعاليت‌های فيزيكی، تغذيه و دارو، خواب و بيداری،‌ و نوع پوشش را برشمرد.
      كاويانی با بيان اين كه سبك زندگی در يك معنای عام، همه زندگی را پوشش می‌دهد، افزود: بعضی پژوهش‌ها به تناسب گستره‌ای كه دارند، ممكن است به همه مؤلفه‌ها بپردازند و بعضی ممكن است بر يك جزء بسيار كوچك از سبك زندگی مثل سبك نشستن فرد پشت ميز كامپيوتر، تمركز كنند.
      سردبير مجله «مطالعات اسلام و روانشناسی» با اشاره به دو نوع تأثير فضای مجازی در سبك زندگی انسان‌ها عنوان كرد: فضای مجازی پديده‌ای نوظهور است كه در دهه‌های قبل در سبك زندگی‌ها، حضور نداشته و اكنون حضوری پررنگ دارد و برای خود جايگاه و سهمی از وقت، توجه، نيرو و هزينه‌های زندگی را می‌طلبد و خود را به همه افراد،‌ خانواده‌ها و نهادهای اجتماعی، تحميل كرده و می‌كند و اين گونه به نظر می‌رسد كه هيچ گريز و مفری از آن نيست.
      وی اختصاص يافتن چنين سهمی به فضای مجازی و فناوری‌های نوين را موجب كاسته شدن از سهم بخش‌های ديگر زندگی دانست و در مورد نوع دوم تأثير آن اظهار كرد: تأثير ديگر فضای مجازی بر سبك زندگی‌ها ناشی از ماهيت خاص آن است. فضای مجازی اگرچه به لحاظ مفهومی، كاملاً مستقل از انسان است و از ويژگی‌های درونزاد يا فطریِ انسان تلقی نمی‌شود اما از زمانی كه در زندگی انسان حضور پيدا كرده است، با سرعت زياد و در گستره‌ای وسيع خودنمائی كرده و جوامع، نهادهای اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، مالی، سياسی، ارتباطات اداری و حتی مناسبات بين‌المللی و ... را به گونه‌ای مقهور خود ساخته و رويگردانی افراد و نهادها از اين فضا موجب انزوا و تحميل هزينه‌های زياد بر آن‌ها خواهد شد.
      كاويانی با بيان اين كه فضای مجازی، ماهيتاً يك ابزار است بر عدم تأثيرگذاری اين ابزار بر هويت انسان در دراز مدت تأكيد كرد و گفت: اگرچه قدرت و برد فضای مجازی زياد و ظهور و بروز آن پرقدرت بوده است و شايد توده مردمی كه ارزش زندگی را فقط در حد گذراندن می‌دانند به آسانی تسليمِ لوازم و آثارِ فضای مجازی شوند و در سبك زندگی خود اثرپذيری بی‌چون و چرائی از آن داشته باشند؛ اما كسانی كه به انسان و هويت مادی ـ معنوی، دنيائی ـ اخروی، و حيات دائمی او توجه دارند می‌دانند كه اين اثرگذاری پرهجمه فضای مجازی موجی هرچند بزرگ اما گذراست.

      حجت‌الاسلام كاويانی علاوه بر داشتن نگاه شامل به پديده‌ها و رويدادها، آن‌چه ضروری است داشتن نگاه طبيبانه به وضعيت موجود است؛ بايستی‌ نگاه ما نگاه پيامبرانه نسبت به انسان جاهلِ بی‌فرهنگ باشد
      اين دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه راهكار مواجهه با اين فضا در كوتاه مدت را در كنار آمدن با واقعيت‌های فعلی آن دانست و خاطرنشان كرد: هرچند در اين مرحله برای پرهيز از انزوا و عقب‌ماندگی با اين واقعيت‌ها كنار می‌آييم اما در بلند مدت، بايد با تدبير امور برای هر چه انسانی‌تر ساختن فضای مجازی و نزديك كردن آن به هويت انسانی كوشيد.

      كاويانی مثبت يا منفی بودن فضای مجازی را امری مرتبط با تربيت انسان‌ها دانست و گفت: با وجود اين كه اين ابزار امكان رفتارهای غيراخلاقی و غيرانسانی فراوانی را فراهم كرده كه قبلاً ممكن نبود، لكن از سوی ديگر، امكان رفتارهای اخلاقی و انسانی فراوانی را نيز پديد آورده است و اين كه فردی به كدام سمت گرايش پيدا كند امری است كه به تربيت اخلاقی وی بازمی‌گردد.
      عضو هيئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بيان اين كه ما در بسياری از مسائل خرد و كلان دنيا ممكن است نياز به وسعت بخشيدن مقياس‌هامان داشته باشيم، افزود: علاوه بر داشتن نگاه شامل به پديده‌ها و رويدادها، آن‌چه ضروری است داشتن نگاه طبيبانه به وضعيت موجود است؛ بايستی‌ نگاه ما نگاه پيامبرانه نسبت به انسان جاهلِ بی‌فرهنگ باشد.
      كاويانی ادامه داد: اگر اينگونه بود،‌ اول از خودمان می‌پرسيم كه «آيا ما به اندازه كافی «طب» مورد نياز اين وادی را بلديم؟»‌ و اگر بلد نيستيم موظف هستيم كه آن را ياد بگيريم. از خود می‌پرسيم «آيا به اندازه كافی دلسوزی برای بيماران اين وادی داريم؟»‌ اگر نداريم، بايد با تأسی از پيامبر اكرم(ص)، اين دلسوزی را بيش از پيش داشته باشيم و براساس آن عمل كنيم.

      وی با تأكيد بر اين كه ما همچنين بايد بپرسيم «آيا ما نسخه‌ای برای دردهای شناخته شده اين بيماران تهيه كرده‌ايم؟» گفت: ما سبك زندگی قرآنی را با يك انسجام و مناسب با زندگی قرن بيست و يكم معرفی نكرده‌ايم، آنگاه ناراحت می‌شويم كه چرا در كل دنيا و به تبع آن در فضای مجازی، سبك زندگی‌ها، اسلامی نيست.
      http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1011009
      ویرایش توسط حامی : 13-09-1391 در ساعت 17:52


      داستان آغوش خدا

      .....

      آموزش مطربي
      در دو جلسه:با مجوز از گروه فقه
      1 و 2



      روحانيت مثل gps است

    5. #4
      مدیر علمی انجمن مشاوره و تربیت
      عضویت : جنسیت شهریور 1388
      نوشته : 11,962 صلوات : 16,886
      مورد صلوات: 96,493 در 11,704
      حضور : 59 روز 13 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 161 آپلود : 4
      گالری : 433 وبلاگ : 1
      حامی آنلاین نیست.



      ‌حجت‌الاسلام محمد نقدی:
      ارائه سبك زندگی اسلامی در فضای مجازی تنها بر عهده وزارت ارشاد نيست ‌مدير مؤسسه نخل تأكيد كرد:

      ضرورت كاربردی كردن مفاهيم دينی و قرآنی در زندگی مجازی كاربران ‌اسحاق صلاحی تأكيد كرد:

      ضرورت شناسايی مؤلفه‌های اثرگذار دين در سبك زندگی ايرانی - اسلامی ‌محمدسعيد مهدوی‌كنی:

      منطق، مهم‌ترين ويژگی سبك زندگی اسلامی در فضای مجازی است ‌واعظی تأكيد كرد:


      لزوم تقويت ارزش‌های دينی و اسلامی در فضای مجازی از سوی دستگاه‌ها ‌فخرزاده تأكيد كرد:


      لزوم عرضه الگويی كاربردی برای سبك زندگی اسلامی در فضای مجازی ‌سعيد فخرزاده:

      ارائه سبك زندگی اسلامی - ايرانی در فضای مجازی به‌دور از شعارزدگی باشد ‌در گفت‌وگوی ايكنا با مهدی منتظرقائم مطرح شد؛

      رشد عقل تاريخی در پرتو فضای مجازی / ضرورت بازتعريف سبك زندگی اسلامی ايرانی ‌مهدی ميلانی‌زاده تأكيد كرد:

      خانه‌های ديجيتال مساجد؛ زمينه‌ساز ورود سبك زندگی قرآنی و اسلامی به فضای مجازی ‌محمدرضا رسولی:

      ارتقای «سواد رسانه‌ای»؛ پيش‌نياز تبيين زندگی اسلامی ـ ايرانی در فضای مجازی ‌رهبرپور تأكيد كرد:

      لزوم ايجاد شبكه‌های اجتماعی مبتنی بر مؤلفه‌های سبك زندگی اسلامی و ايرانی ‌حجت‌الاسلام كاويانی تأكيد كرد:

      ضرورت تبيين سبك زندگی قرآنی در فضای مجازی متناسب با ذائقه كاربران ‌نقيب‌السادات:

      قابليت‌های فناورانه زمينه‌ای برای بازتوليد فرهنگ اسلامی در فضای مجازی باشد ‌مهدی منتظرقائم:

      راهكار گذر از چالش فضای مجازی حركتی تمدن‌ساز است ‌حجت‌ا‌لاسلام ميرخندان تأكيد كرد:

      تدوين فرهنگ كاربری؛ گامی در تبيين سبك زندگی ايرانی ـ اسلامی در فضای مجازی ‌قرائی‌مقدم مطرح كرد:

      اثرزدايی از فرهنگ غربی، با حاكم شدن روح جمعی بومی بر فضای مجازی ‌مهدی منتظرقائم:

      حوزه‌های تمدنی بايد به دنبال نقطه بهينه خود در مواجهه با فضای مجازی باشند ‌حجت‌الاسلام بهمنی:

      مسلمانان در مواجهه با موضوعات نوپديد مانند فضای مجازی مثبت‌گرا هستند ‌ابراهيم فياض تأكيد كرد:

      نداشتن بلاغت اينترنتی از مهم‌ترين مشكلات ما در فضای مجازی است ‌حجت‌الاسلام شمس:

      بهره‌مندی از فضای مجازی در گرو رفتار پيامبرگونه همراه با مديريت كارآمد است
      ویرایش توسط حامی : 13-09-1391 در ساعت 17:59


      داستان آغوش خدا

      .....

      آموزش مطربي
      در دو جلسه:با مجوز از گروه فقه
      1 و 2



      روحانيت مثل gps است

    6. #5
      مدیر علمی انجمن مشاوره و تربیت
      عضویت : جنسیت شهریور 1388
      نوشته : 11,962 صلوات : 16,886
      مورد صلوات: 96,493 در 11,704
      حضور : 59 روز 13 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 161 آپلود : 4
      گالری : 433 وبلاگ : 1
      حامی آنلاین نیست.



      سخنرانی رائفی پور/ سبک زندگی / دانشگاه فردوسی مشهد مقدس/ ۱۴ آبان ۹۱







      |مکان:دانشگاه فردوسی مشهد مقدس|زمان:۱۴ آبان ۹۱|
      |موضوع:سبک زندگی|
      |مشاهده کیفیت|
      فایل تصویری:
      |لینک مستقیم|لینک کمکی|
      فایل صوتی:
      |لینک مستقیم|لینک کمکی|
      ویرایش توسط حامی : 13-09-1391 در ساعت 18:00


      داستان آغوش خدا

      .....

      آموزش مطربي
      در دو جلسه:با مجوز از گروه فقه
      1 و 2



      روحانيت مثل gps است

    7. #6
      مدیر علمی انجمن مشاوره و تربیت
      عضویت : جنسیت شهریور 1388
      نوشته : 11,962 صلوات : 16,886
      مورد صلوات: 96,493 در 11,704
      حضور : 59 روز 13 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 161 آپلود : 4
      گالری : 433 وبلاگ : 1
      حامی آنلاین نیست.





      سبک زندگی - قسمت 11

      سبک زندگی - قسمت 9

      سبک زندگی - قسمت 8

      سبک زندگی - قسمت 7

      سبک زندگی - قسمت 10

      امام خامنه ای : اجتناب از...

      سبک زندگی - قسمت 6


      سبک زندگی - قسمت 5

      سبک زندگی - قسمت 4

      سبک زندگی - قسمت 3

      سبک زندگی - قسمت 2

      سبک زندگی - قسمت 1

      سبک زندگی-شکرگزاری



      امام خامنه ای-سبک زندگی ب...


      به شدت باید از تقلید سبک ... ا




      تیزر سبک زندگی اسلامی



      » خلاصه سخنرانی | لبیک یا خامنه‌ای [سبک زندگی] «قسمت دهم»1391/09/11
      » خلاصه سخنرانی | لبیک یا خامنه‌ای [سبک زندگی] «قسمت نهم»1391/09/10
      » خلاصه سخنرانی | لبیک یا خامنه‌ای [سبک زندگی] «قسمت هشتم»1391/09/07
      » خلاصه سخنرانی | لبیک یا خامنه‌ای [سبک زندگی] «قسمت هفتم»1391/09/03
      » خلاصه سخنرانی | لبیک یا خامنه‌ای [سبک زندگی] «قسمت ششم»1391/09/01
      » خلاصه سخنرانی | لبیک یا خامنه‌ای [سبک زندگی] «قسمت پنجم»1391/09/01
      » خلاصه سخنرانی | لبیک یا خامنه‌ای [سبک زندگی] «قسمت چهارم» 1391/08/30
      » خلاصه سخنرانی | لبیک یا خامنه‌ای [سبک زندگی] «قسمت سوم»1391/08/29
      » خلاصه سخنرانی | لبیک یا خامنه‌ای [سبک زندگی] «قسمت دوم» 1391/08/28
      » خلاصه سخنرانی | لبیک یا خامنه‌ای [سبک زندگی] «قسمت اول»1391/08/27



      ویرایش توسط حامی : 13-09-1391 در ساعت 18:32


      داستان آغوش خدا

      .....

      آموزش مطربي
      در دو جلسه:با مجوز از گروه فقه
      1 و 2



      روحانيت مثل gps است

    8. #7
      مدیر علمی انجمن مشاوره و تربیت
      عضویت : جنسیت شهریور 1388
      نوشته : 11,962 صلوات : 16,886
      مورد صلوات: 96,493 در 11,704
      حضور : 59 روز 13 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 161 آپلود : 4
      گالری : 433 وبلاگ : 1
      حامی آنلاین نیست.



      روان شناسی و دین16 - زمستان 1390


      رابطه سبك زندگي اسلامي با شادكامي در رضايت از زندگي دانشجويان شهر اصفهان

      سال چهارم، شماره چهارم، زمستان 1390، ص 61 ـ 74
      Ravanshenasi-va ـ Din, Vol.4. No.4, Winter 2012
      محمدباقر كجباف،* پريناز سجاديان،**محمد كاوياني،***حسن انوري****
      چكيده
      اين پژوهش با هدف بررسي رابطه سبك زندگي اسلامي با شادي در رضايت از زندگي دانشجويان شهر اصفهان انجام شد. جامعه آماري از ميان دانشجويان سال تحصيلي 89ـ90 شهر اصفهان 300 دانشجو به صورت نمونه‌گيري تصادفي از 3 دانشگاه (اصفهان، صنعتي مالك اشتر، صنعتي اصفهان) انتخاب و پرسش‌نامه‌هاي 29 سؤالي شادي (آكسفورد)، 5 سؤالي رضايت از زندگي ((SWLS و سبك زندگي اسلامي كاوياني بر روي آنان اجرا شد. اين پژوهش با روش آمار توصيفي و رگرسيون چندگانه مورد تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان مي‌دهد كه سبك زندگي اسلامي و شادكامي، با رضايت از زندگي دانشجويان در سطح (001/0p<) و شادكامي با 6 خرده مقياس سبك زندگي اسلامي ((ILST در سطح (001/0p<) و خرده مقياس سلامت با رضايت از زندگي در سطح (001/0p<) همبستگي مثبت و معناداري دارند.

      http://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/173


      داستان آغوش خدا

      .....

      آموزش مطربي
      در دو جلسه:با مجوز از گروه فقه
      1 و 2



      روحانيت مثل gps است

    9. #8
      مدیر علمی انجمن مشاوره و تربیت
      عضویت : جنسیت شهریور 1388
      نوشته : 11,962 صلوات : 16,886
      مورد صلوات: 96,493 در 11,704
      حضور : 59 روز 13 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 161 آپلود : 4
      گالری : 433 وبلاگ : 1
      حامی آنلاین نیست.



      حجت‌الاسلام کاویانی به فارس خبر داد
      سبک زندگی تجویزی اسلام
      تدوین شد/ ضرورت تولید بازی رایانه‌ای سبک زندگی اسلامی
      خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از تدوین «سبک زندگی تجویزی اسلام» خبر داد و بر تولید بازی رایانه‌ای سبک زندگی اسلامی به منظور مقابله با تهاج فرهنگی تأکید کرد.





      به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، «سبک زندگی» از جمله موضوعاتی است که امروزه مورد توجه بسیار است، از این رو با حجت‌الاسلام محمد کاویانی ارانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که به تازگی نگارش کتاب «سبک زندگی تجویزی اسلام و ساخت ابزار سنجش آن» را به پایان برده است، گفت‌وگویی انجام دادیم که مشروح آن از نظر می‌گذرد.




      * انگیزه شما از پرداختن به این موضوع چیست؟
      - این موضوع، مورد علاقه‌ بنده بود؛ حدودا 12 سال پیش در اینترنت با سبک زندگی و نوع نگاه جهانی به آن آشنا شدم و به دلیل علاقه‌مندی به صورت جدی در مقطع دکتری این موضوع را دنبال کردم و به عنوان پایان‌نامه خود برگزیدم.

      * درباره فصل‌های کتاب «سبک زندگی تجویزی اسلام و ساخت ابزار سنجش آن» توضیحاتی بفرمایید.
      - این اثر دارای 9 فصل است:
      فصلی جامعه‌شناختی و پیشینه‌ای،
      فصلی‌ روان‌شناختی،
      دو فصل مربوط به ریشه‌های سبک زندگی اعم از دوران کودکی و قبل از ولادت،
      دو فصل دیگر نگرش‌های کلی سبک زندگی از جمله؛ نگرش هستی، نوع نگرش انسان به مشکلات خود و دیگران است
      در واقع، کتاب «سبک زندگی تجویزی اسلام و ساخت ابزار سنجش آن» اموری را که به اصطلاح غربی‌ها سبک زندگی در آن حضور دارد را بیان می‌کند که در این اثر با تفصیل بیشتری به آن پرداخته شده است و این مباحث همگی در کنار هم، روی مخاطب و خواننده اثر گذار خواهد بود.

      * در تدوین این اثر از کدام زاویه به موضوع سبک زندگی اسلامی پرداخته‌اید؟
      - آنچه که برای بنده اهمیت داشت این است که سبک زندگی را با نگاهی اسلامی بپرورانیم، ضمن اینکه کلیات سبک زندگی اسلامی با کلیات سبک زندگی مطرح در دنیا مشترک است اما در عین حال ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که هر کدام به تنهایی قابل بحث است.
      در کتاب «سبک زندگی تجویزی اسلام و ساخت ابزار سنجش آن» سبک زندگی براساس مباحث قرآنی مطرح شده است به گونه‌ای که بر زندگی امروزی نیز منطبق باشد، این سبک زندگی از کلیات شروع و سپس به مسائل جزئی‌تر می‌پردازد و در نهایت یک آزمونی نیز برای خواننده کتاب طراحی شده است که جایگاه افراد را به لحاظ داشتن سبک زندگی اسلامی می‌سنجد و مؤلفه‌های هر آزمونی نیز جداگانه از منظر اخلاقی، اجتماعی، فعالیت‌های بدنی مورد توجه قرار می‌گیرد.

      * تلقی شما از سبک زندگی اسلامی در این اثر چیست؟
      - موضوع سبک زندگی اسلامی، موضوعی جزیره‌ای نیست که بخواهیم تنها بخشی از آن را در وجود انسان و بخش دیگری را در جامعه در نظر گرفت و از بخش‌های دیگر سبک زندگی غفلت کرد؛ لذا نمی‌شود یک خانواده‌ای سبک زندگی اسلامی داشته باشد در حالی که جامعه، محیط زندگی و فضای آموزشی آنها منطبق بر سبک زندگی اسلامی نباشد و نمی‌توان گفت یک شهری سبک زندگی اسلامی داشته باشد در حالی که کل نهادهای آموزشی، نظامی و اقتصادی آن غیراسلامی باشد، همین طور با یک مقیاس متفاوتی نمی‌شود کشوری یک سبک زندگی کاملا اسلامی داشته باشد اما همه مناسبات آن با محیط خارج خود، غیر اسلامی باشد.
      این اثر در قالب درختی به نام سبک زندگی اسلامی نوشته شده است که طبیعتا اگر ریشه‌ها، آوند، تنه، شاخه‌ها و سرشاخه‌های این درخت نباشد دیگر درختی شکل نخواهد گرفت از این رو جنبه‌های مختلف سبک زندگی، در کنار هم معنا پیدا می‌کند.
      این تحقیق در یک تقسیم‌بندی کلی شامل مباحث نظری، تجربی و میدانی است که آزمون آن تجربی و میدانی است و شاید این آزمون برای مخاطب عام مناسب نباشد اما برای مخاطبان دانشگاهی و کسانی که در حوزه علوم رفتاری مانند؛ روان‌شناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و مدیریت، فعالیت می‌کنند مفید خواهد بود.

      * آیا این آزمون توسط شما طراحی شده است؟
      -بله، آزمون را خودم طراحی کردم و از نظر مراتب کامل روان‌سنجی، با تخصص کاملی که اساتید راهنما و مشاور مدنظر دارند آزمونی کاملا فنی و دقیق به شمار می‌رود.

      * با توجه به تحقیق‌ها و مطالعاتی که در زمینه سبک زندگی داشته‌اید منابع اسلامی موجود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
      -در کشور ما کار زیادی انجام نشده است، در واقع یک کار با نگاه جامعه‌شناسانه توسط حجت‌الاسلام سعید مهدوی‌کنی انجام شده است و یک کار هم با نگاه روان‌شناختی است که آن هم اثر بنده است که به زودی به چاپ خواهد رسید. اما اجزای پراکنده این کار که حتی صاحبان آثار، عنوان سبک زندگی را بر آن هم نگذاشته‌اند؛ مثلا یک بخشی از سبک زندگی مربوط به خواب و بیداری و آداب آن است که شاید بتوان گفت فلان مؤلف که در خصوص خواب و بیداری از دیدگاه اسلام مطالبی را نوشته است بدون اینکه نام سبک زندگی اسلامی را بر آن گذارد اما به طور غیرمستقیم به یکی از سرشاخه‌های ریز سبک زندگی اسلامی پرداخته است.
      بنابراین اگر سبک زندگی را به معنای عام در نظر بگیریم در جامعه ما خیلی به آن پرداخته نشده است و در واقع، اثر من نخستین اثر در این زمینه به شمار می‌رود و خوشبختانه کارهای مختلفی توسط افراد گوناگون در دست اقدام است که اینجانب راهنمایی و یا نظارت آنها را بر عهده ‌دارم.

      * از نگاه شما منابع غربی سبک زندگی چگونه هستند؟
      - منابع لایف استایل فراوان است اما تنها یک طیفی از آنها محتوا دارد که باید با دقت و توجه به آن دست یافت به طوری که برخی از آنها بخش محدودی از زندگی افراد را در بر می‌گیرد.

      * اگر بخواهید نقاط قوت و ضعف اثر خود عنوان کنید، کدامند؟
      - نقطه قوت کتاب «سبک زندگی تجویزی اسلام و ساخت ابزار سنجش آن» کاری مورد نیاز و ضروری است که جای خالی آن احساس می‌شود.
      از نظر محتوایی نیز سعی بر آن بود که چیزی به لحاظ فنی کم نداشته باشد و اشکالی بر آن وارد نیست اما این گام نخست کار است؛ در همین مدتی که مراحل تدوین و چاپ این کتاب سپری می‌شود انگیزه بسیاری از افراد دیگر را برای انجام کارهایی درباره سبک زندگی اسلامی، برانگیخته است و اما بنده اگر بخواهم به عنوان مؤلف، این کار را در آینده ادامه دهم نیازمند نیروی کار گروهی منسجمی است تا بتوان درخت سبک زندگی را در شاخه‌ها و سرشاخه‌های بسیاری پیش ببرد.
      من در یک کار یک نفره توانستم شاخه‌ها را در تقسیم اولیه و سپس در یک تقسیم‌بندی رده دوم و گاهی رده سوم پیش برده و مباحث اسلامی را طرح کنم، اما قطعا نیاز است که رده‌های مدنظر به قدری ریز شود تا بتواند تمام زندگی انسان را در بر بگیرد و پوشش دهد.
      همچنین می‌شود سبک زندگی اسلامی را در قالب یک نمایش و به صورت یک بازی رایانه‌ای زیبا‌ نیز ارائه داد به این صورت که ابتدا یک درخت کلی نمایش داده شود که روی شاخه‌ها، ساقه، ریشه و آوندهای آن کلماتی نوشته شده است و کسی که علاقه‌مند است مثلا شاخه زندگی فردی را انتخاب کند که پس از آن شاخه‌های دیگری از این زندگی فردی برای او ظاهر خواهد شد که بدین ترتیب جنبه‌های گوناگونی از سبک زندگی فردی، برای اشخاص معرفی می‌‌شود.
      ویرایش توسط حامی : 13-09-1391 در ساعت 23:01


      داستان آغوش خدا

      .....

      آموزش مطربي
      در دو جلسه:با مجوز از گروه فقه
      1 و 2



      روحانيت مثل gps است

    10. #9
      مدیر علمی انجمن مشاوره و تربیت
      عضویت : جنسیت شهریور 1388
      نوشته : 11,962 صلوات : 16,886
      مورد صلوات: 96,493 در 11,704
      حضور : 59 روز 13 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 161 آپلود : 4
      گالری : 433 وبلاگ : 1
      حامی آنلاین نیست.






      کتاب سبک زندگي اسلامي و ابزار سنجش آن رونمايي شد

      خبرگزاري موج - کتاب سبک زندگي اسلامي و ابزار سنجش آن در سالن اجتماعات ستاد تشکلهاي مردم نهاد شهرداري رونمايي شد.

      به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي شهرداري منطقه هفت، اين مراسم به مناسبت هفته کتاب و کتاب خواني و ترويج فزهنگ کتاب با حضور آل عوض معاون اجتماعي سازمان بازرسي شهرداري تهران، منيعي معاون اجتماعي و فرهنگي منطقه هفت و خامنه دبير دبيران شوراياري منطقه هفت برگزار شد.
      محمود منيعي معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه هفت دراين باره گفت: مقوله کتاب يکي از تاکيدات مقام معظم رهبري است و ما بر اين اساس مصادف با هفته کتابخواني ، کتاب سبک زندگي اسلامي را که توسط استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام و المسلمين کاوياني نوشته شده است با هدف ترويج فرهنگ کتابخواني رونمايي کرديم.
      حجت الاسلام و المسلمين دکتر محمد کاوياني نويسنده کتاب سبک زندگي اسلامي و ابزارسنجش آن دراين مراسم گفت: براي تهيه و تنظيم اين کتاب به طور کلي 12 سال در حال تحقيق بودم که در حدود 2 سال آن پايان نامه مقطع دکتري بود و 2 سال پاياني ديگر هم به تحقيق و جمع بندي پرداخته شدهمچنين 8سال هم به مشورت و نظر خواهي از25 اساتيد اسلام شناسي که تخصص دارند و هر کدام در يکي از رشته هاي علوم انساني خبره و فعال هستند سپري شد. در واقع اين کتاب سبک زندگي تجويدي اسلام است که دو بخش دارد:
      نخستين مرحله آن ارائه الگوي سبک زندگي در قالب يک درخت.
      و دومين مرحله آن ساختن يک آزمون با تمام دقت هاي آزمون سازي است
      و اين روش از زندگي افراد يک نمره کل به ما مي دهد که چه ميزان زندگي افراد اسلامي است و به تفکيک مولفه ها نمره مجزا مي دهد به اصطلاح روان شناسي بک نيم رخ رواني از زندگي اسلامي ارايه مي دهد.
      نويسنده کتاب " سبک زندگي اسلامي و ابزارسنجش آن " افزود: اين کتاب نقش يک چهار چوب را دارد و به مسايل ريز نشده است و در قالب درخت سبک زندگي در شاخه و سر شاخه ها در دو رديف ريز شده است و اين امکان وجود دارد که در 7 تا8 نوبت به مسايل ريز تر شود و حتي غير از فضاي مکتوب و کتاب به صورت نرم افزاري باشد که مي تواندتاثير بسزايي داشته باشد.
      http://www.mojnews.com/fa/Miscellane...News&r=1073308
      ویرایش توسط حامی : 13-09-1391 در ساعت 22:57


      داستان آغوش خدا

      .....

      آموزش مطربي
      در دو جلسه:با مجوز از گروه فقه
      1 و 2



      روحانيت مثل gps است

    11. #10
      مدیر علمی انجمن مشاوره و تربیت
      عضویت : جنسیت شهریور 1388
      نوشته : 11,962 صلوات : 16,886
      مورد صلوات: 96,493 در 11,704
      حضور : 59 روز 13 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 161 آپلود : 4
      گالری : 433 وبلاگ : 1
      حامی آنلاین نیست.



      سبك زندگي جديد در سايه اسلام
      نقش روان شناسي اسلامي در سبك زندگي در گفت وگو با دكتر مسعود آذربايجاني

      نويسنده: سيدحسين امامي

      سبك زندگي براي توصيف شرايط زندگي انسان استفاده مي شود، اين كه روان شناسي اسلامي چه نقشي مي تواند در توصيف سبك زندگي ايده آل و راهنمايي جامعه براي رسيدن به آن ايفا كند موضوعي است كه در گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمين دكترمسعود آذربايجاني، عضو هيات علمي گروه روان شناسي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به آن پرداخته شده كه اكنون از نظر شما مي گذرد. روان شناسي سلامت با نگرش به منابع اسلامي، روان شناسي اجتماعي با نگرش به منابع اسلامي، مباني نظري مقياس هاي ديني، معرفي مقياس هاي ديني، مقياس سنجش دينداري: تهيه و ساخت آزمون جهت گيري مذهبي با تكيه بر اسلام، درآمدي بر روان شناسي دين و روان شناسي دين از ديدگاه ويليام جيمز ازجمله مهم ترين آثار اوست.

      براي ورود به بحث لازم است قدري در مورد مفهوم سبك زندگي و معناي آن توضيح دهيد؟
      سبك زندگي (Lifestyle) مفهومي است كه توسط روان شناسي به نام آدلر مطرح شد، اما امروزه تحقيقات و مطالعات زيادي روي آن صورت گرفته و همچنين در حال انجام است. مقصود از سبك زندگي اين است كه زندگي را به درختي كه داراي 3 بخش ريشه، تنه و شاخ و برگ است تشبيه مي كنند و سبك زندگي در حقيقت محتوايي است كه اين ريشه، تنه و شاخ و برگ و ميوه آن دارد. مجموعه جهت گيري هاي كلي زندگي و نگرش هايي كه وجود دارد مجموعه سبك زندگي هر فردي را تشكيل مي دهد.
      نكته مهمي كه در سبك زندگي وجود دارد، اين است كه نمي توانيم اين مساله را مورد غفلت قرار دهيم كه جهان بيني و نگرش هاي فرد در سبك زندگي او موثر است. باورها و ارزش هاي فرد نوع سبك زندگي را تشكيل مي دهد و درحقيقت در اين بحث علم روان شناسي مدعي است كه مي خواهد سبك زندگي را نشان دهد، ولي بدون كمك مكاتبي كه جهتگيري هاي ارزشي را از آنها اتخاذ مي كنيم نمي توانيم سبك زندگي را اتخاذ كنيم. روان شناسي در اين جهت به ما خيلي كمك مي كند تا بتوانيم تحليل دقيقي از ابعاد فردي، خانوادگي و اجتماعي زندگي داشته باشيم و ببينيم كه اجزاي اين سبك زندگي و عناصر و مولفه هايش چيست و دامنه آن تا كجا ها ادامه دارد؟ ولي جهتگيري هاي سبك زندگي و سمت و سوي آن را خود روان شناسي به تنهايي نمي تواند تامين كند يا بايد آن را از مكاتب فلسفي بشري اخذ كند يا از مكاتب الهي كه در هر صورت نياز به دليل مستدلي دارد و به نظر ما پسنديده است كه جهتگيري هاي كلي را در سبك زندگي از مكاتب الهي مانند اسلام اخذ كنيم.

      انسان معاصر خصوصا انسان غربي داراي مشكلات مختلفي است، روان شناسي اسلامي در حل اين معضلات چه نقشي مي تواند داشته باشد؟
      يكي از دلايلي كه سبك زندگي را توجيه مي كند، همين بحث است كه انسان معاصر از مكاتب مختلفي كه وجود دارد و بخصوص از ارمغان دوره مدرن كه جنگ و ناملايمات بسياري را براي بشر به ارمغان آورده است دلزدگي پيدا كرده و به اين سمت گرايش پيدا كرده كه بتواند اين سبك زندگي خودش را تغيير دهد و سبك زندگي اي را كه بتواند معناي زندگي را برايش تامين و طراوت و نشاط بيشتري را برايش ايجاد و فضاهاي جديدي را به روي آنها باز كند، فراهم سازد. در حقيقت به اين نكته بر مي گرديم كه روان شناسي به تنهايي و بدون كمك چشم اندازهاي الهي نمي تواند اين پاسخ را به صورت كافي براي بشر فراهم كند.
      مشكلات دوره مدرن و بخصوص رنج هاي رواني انسان كه از درون او را اذيت مي كند، معضلاتي كه استحكام خانواده را تهديد مي كند و مشكلاتي كه در راه رفاه و سعادت جامعه احساس مي كنيم، اين پيام را مي دهد كه ما بايد به دنبال يك سبك زندگي جديد باشيم و اميد داريم اين نوع سبك زندگي را در روان شناسي اسلامي يعني روان شناسي اي كه مبتني بر ديدگاه هاي اسلامي و الهي است، اخذ كنيم.

      در اين راه از سنت و تجربه هاي تاريخي و فرهنگ اسلامي چه استفاده هايي مي توانيم داشته باشيم؟
      از زندگي پيامبر اكرم(ص) مي توان به عنوان نمونه اي كامل نام برد. وقتي كه قرآن كريم به ما دستور مي دهد و ما را فرا مي خواند كه پيامبر(ص) براي شما الگوي خوبي است، يعني قرآن دارد ما را دعوت مي كند كه سبك زندگي خودمان را از زندگي فردي، زندگي خانوادگي و روابط اجتماعي ايشان بگيريم و اين كه قرآن بخصوص ايشان را الگوي حسنه مي داند يعني اين كه اگر از ايشان پيروي كنيم سبك زندگي خوبي براي ما فراهم مي شود و در زندگي موفق مي شويم. همچنين در زندگي اميرالمومنين(ع) هم مي توانيم ابعاد خانوادگي و روابط ايشان با همسرشان، فرزندان و تربيت فرزندان و... را مورد توجه قرار دهيم. اينها شاخص هايي است كه ما از دل آنها مي توانيم سبك زندگي را استخراج كنيم. غير از اينها از زندگي ديگر ائمه(ع)، بزرگان، اوليا و دانشمندان مي توانيم نقاط ابهام سبك زندگي را استخراج كنيم و در نهايت با توجه به موقعيت هاي كنوني كه در جامعه و در شرايط قرن بيست و يكم وجود دارد بايد اينها را تطبيق دهيم و راه حل هاي مناسب را براي جوان هاي امروزي استخراج كنيم.

      چقدر از اين مسائل عملياتي شده و چه تعداد از كار شناسان به اين مباحث و روان شناسي اسلامي آگاهي دارند؟
      آذربايجاني: جهتگيري هاي سبك زندگي و سمت و سوي آن را خود روان شناسي به تنهايي نمي تواند تامين كند يا بايد آن را از مكاتب فلسفي بشري اخذ كند يا از مكاتب الهي كه در هر صورت نياز به دليل مستدلي دارد و به نظر ما پسنديده است كه جهتگيري هاي كلي را در سبك زندگي از مكاتب الهي مانند اسلام اخذ كنيم
      به نظرم كارهاي خوبي در اين خصوص انجام شده است، تعداد زيادي از پايان نامه هاي فوق ليسانس و دكتري در دانشگاه ها و بخصوص در حوزه هاي علميه در اين باره تدوين شده است. در زمينه روان شناسي اسلامي به جرات مي توان گفت بيش از 50 پژوهش تجربي در موضوعات و مسائل مختلف روان شناسي انجام گرفته است. در همين موضوع سبك زندگي اسلامي بتازگي پايان نامه اي از حجت الاسلام محمد كاوياني داشتيم كه در سطح دكتري براساس مباني اسلامي كار كردند. با توجه به كارهاي تجربي خوبي كه در اين زمينه صورت گرفته مي توان گفت در موضوع روان شناسي اسلامي ما قدم هاي خوبي برداشتيم و امروزه بحث هاي خام صورت نمي گيرد، بلكه بخشي از راه هموار شده است و در اين مسير قدم هاي جدي تري را هم بايد برداشت.

      اگر بخواهيم به صورت مصداقي و علمي وارد زندگي مردم شويم و به جامعه خودمان نگاه كنيم؛ شما به طور كلي چه مشكلاتي را در سبك زندگي خانواده هاي ايراني مي بينيد؟
      اگر بخواهم به صورت علمي به اين سوال جواب دهم، نياز به يك كار ميداني جدي وجود دارد و در حقيقت بدون مطالعه نمي توان به صورت دقيق و جدي اين موضوع را پاسخ داد، اما در عين حال براساس حدس و مشاهدات اجمالي در اين موضوع بايد بگويم مشكلات در زندگي امروزي زياد است و علت عمده آن هم فاصله با اسلام است كه به عنوان يك مكتب رهايي بخش و مكتب سعادت بخش انسان ها احساس مي شود، يعني زندگي فردي و خانوادگي و روابط اجتماعي و بخصوص سبك زندگي در بخش هاي اخلاقي و معاشرت هاي اجتماعي ما با شاخص هايي كه اسلام دارد فاصله دارد، البته بنده معتقد به يك نوع سياه نمايي يا همه يا هيچ نيستم، نقاط مثبت زيادي هم در سبك زندگي مردم ما وجود دارد، مثلادر بحث حمايت هاي اجتماعي و رفتار حمايتي كه يكي از شاخص هاي جامعه اسلامي است جامعه ما نكات مثبت خوبي دارد بخصوص در مواقعي كه آحادي از جامعه نياز به كمك دارند.
      در ابعاد عاطفي و معنوي در بخش هايي از جامعه نقاط مثبتي را مي بينيم، ولي اگر ما بخواهيم در مجموع برآيند بگيريم فاصله ما با سبك زندگي كه به عنوان سبك زندگي اسلامي مي توان نام برد زياد است. به صورت اجمالي در مورد علت آن هم بايد گفت كه شاخص هاي سبك زندگي اسلامي را در زندگي خودمان اجرا نكرديم. در اين موضوع همه مسووليت دارند، اما كساني كه مسوولان رسمي نهادهاي جامعه هستند مسووليت بيشتري دارند و بايد بيشتر توجه كنند چون مردم دين و سبك زندگي خودشان را بيشتر از آنها اتخاذ مي كنند.

      تحقيقاتي كه در حوزه روان شناسي اسلامي در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه يا مراكز ديگر برگزار مي شود قدمي در جهت توليد علوم انساني اسلامي هم است. باتوجه به كارهايي كه انجام شده در جهت توليد علوم انساني اسلامي موفق بوديم؟
      در بخش مباني حدود بيش از 20 سالي كه از اين فعاليت ها مي گذرد و اكنون هم به طور جدي وارد مباحث شديم موفقيت هايمان بالاتر از۶۰ تا ۷۰ درصد است و در خيلي از مباحث، مباني اي در انسان شناسي، هستي شناسي، معرفت شناسي و... مشخص شده است. در بخش هاي فلسفه علوم انساني ممكن است در همه جا اينها مدون نشده باشد، اما در بعضي قسمت ها مدون شده است. در مجموع مي توان گفت موفقيت هايمان بيشتر بوده، ولي در بخش هاي مساله شناسي و موضوع شناسي راجع به جزئيات گزاره هاي علوم انساني موفقيت ها كمتر است و اگر بخواهيم برآوردي داشته باشيم شايد در حد۳۰ درصد باشد البته در بعضي از قسمت ها پيشرفت بيشتري داشتيم. مثلادر بحث هاي تعليم و تربيت اسلامي كارهاي پژوهشي بيشتري انجام شده است در علومي مانند روان شناسي و اقتصاد مقداري موفقيت داشتيم، ولي در علومي مانند مديريت و بخصوص علوم اجتماعي موفقيت هايمان خيلي كمتر بوده است.

      در زمينه اجرايي شدن سبك زندگي اسلامي در جامعه ما و جامعه جهاني چه كارهايي بايد انجام داد؟
      انديشمندان (روان شناسان و علماي حوزه) بايد به اين موضوع به صورت جدي بپردازند، يعني اكنون عرصه مشتركي ميان روان شناسي و دين باز شده و جايگاهي هست كه ارزش ها و باور ها مي تواند خود را نشان دهد و جنبه كاربردي و عملي بسيار جدي وجود دارد كه بسيار مبتلابه است. سوال جدي جوانان است كه ما چطور زندگي كنيم؟ و زندگي كردن برايشان مهم است. اين بحث ضرورت مهمي دارد و بايد به آن به صورت جدي بپردازيم.



      روزنامه جام جم، شماره 3409 به تاريخ 24/2/91، صفحه 11 (انديشه)


      داستان آغوش خدا

      .....

      آموزش مطربي
      در دو جلسه:با مجوز از گروه فقه
      1 و 2



      روحانيت مثل gps است

    صفحه 1 از 6 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از 15-11-1392, 03:54 : 3

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •