• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 27

    موضوع: آیا مردگان صدای ما را می شنوند؟

    جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
    1. #1
      عضو وفادار
      عضویت : جنسیت دی 1388
      نوشته : 340 صلوات : 129
      مورد صلوات: 530 در 207
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عقیل آنلاین نیست.

      آیا مردگان صدای ما را می شنوند؟




      آیا مردگان صدای ما را می شنوند و می توانند جواب دهند؟
      لطفا فقط دلایل قرآنی بیاورید
      حضرت علی رضی الله عنه می فرمایند:(خداوند) تو را فرمان داده که از او بخواهي تا عطا کند، درخواست رحمت کني تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش کسي را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد کند، و تو را مجبور نساخته که به شفيع و واسطه‏اي پناه ببري
      نهج البلاغه
      نامه ی 31

    2.  

    3. #2
      پاسخ یار انجمن کلام و عقاید
      عضویت : جنسیت شهریور 1388
      نوشته : 2,643 صلوات : 41
      مورد صلوات: 10,989 در 2,395
      حضور : 1 روز 2 ساعت 4 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      گمنام آنلاین نیست.



      در قرآن، خواب و مرگ با هم مقايسه شده‌اند:

      خدا جانها را هنگام مرگ -و آنكه نمرده است، در خواب- مي‌گيرد. آن را كه مرگ بر او مقرر شده نگه مي‌دارد و ديگري را تا مهلت معيني برمي‌گرداند. در آن نشانه‌هايي است براي قومي كه مي‌انديشند. (زمر 42)

      در خواب ارتباط حسي انسان با عالم بيداري قطع مي‌شود و انسان به نوعي مرگ را تجربه مي‌كند. شباهت خواب و مرگ در آيات ديگري از قرآن نيز به چشم مي‌خورد. در آيه‌ي 259 سوره‌ي بقره داستان مردي نقل شده‌ است كه با خرش از يك شهر ويران مي‌گذشت و به چگونگي زنده شدن مردگان آن شهر مي‌انديشيد. در تفاسير قرآن گفته مي‌شود كه اين شخص از پيامبران بود. خدا او را ‌ميراند و پس از صد سال زنده كرد. پس از برانگيخته شدن، خدا از او ‌پرسيد:

      - چه مدت اينجا بوده‌اي؟
      - يك روز يا بخشي از يك روز.
      - صد سال است كه اينجا هستي!

      آنگاه اين فرد برانگيختن مردگان و به هم پيوستن گوشت و استخوان خرش را به چشم ديد. اين فرد ادراك و احساسي از آنچه در آن صد سال بر او گذشت نداشت و تصور او از مرگ صدساله تصوري از يك خواب كوتاه بود. نكته‌اي كه در اين داستان به چشم مي‌خورد اين است كه مردگان ادراكي از وقايع محيط اطراف خود ندارند.
      در داستان اصحاب كهف در سوره‌ي كهف نيز ماجرا به همين صورت است. گروهي از جوانان مؤمن از مشركان فاصله گرفتند و به غاري پناه ‌بردند. خدا بيش از سيصد سال آنها را به خواب ‌برد. پس از بيداري آنها تصور خوابي چند ساعته داشتند:

      - چه مدت اينجا بوده‌ايد؟
      - يك روز يا بخشي از يك روز.
      - خدا بهتر مي‌داند چه مدت اينجا بوده‌ايد!

      از ادامه‌ي داستان اصحاب كهف در قرآن برمي‌آيد كه اينان اطلاعي از وقايعي كه در اين سيصد سال در جامعه گذشته بود، نداشتند. عباراتي كه در داستان مرگ صد ساله و خواب سيصدساله به كار رفته است در دوسوره‌ي بقره و كهف يكسان است:

      -قال: كم لبثت؟ قال لبثت يوماً أو بعض يوم. (بقره 259)
      -قال قائل منهم: كم لبثتم؟ قالوا لبثنا يوماً أو بعض يوم. (كهف 19)

      وجه اشتراك مرگ صدساله و خواب سيصدساله در قرآن، عدم آگاهي از وقايع دنيا و گذشت زمان است. قرآن در توصيف خواب اصحاب كهف، بر ناشنوايي آنها در حين خواب انگشت مي‌گذارد:

      در آن غار سالياني چند بر گوشهاشان پرده زديم. (كهف 11)

      مردگان در روز قيامت نيز پس از محشور شدن چنين احساسي دارند و اين حالت در آيات مكرري از قرآن ذكر شده است:

      روزي كه آنان را محشور كند گويي بر آنها جز ساعتي از روز نگذشته است. يكديگر را خواهند شناخت. زيان كردند كساني كه ديدار خدا را تكذيب كردند و هدايت نشدند. (يونس 45)
      روزي كه شما را فراخواند و با سپاس به او اجابت كنيد و گمان كنيد كه جز اندكي بر شما نگذشته است. (اسرا 52)
      روزي كه قيامت بيايد مانند اين است كه جز شبي ياروزي بر آنها نگذشته است. (نازعات 46)

      در تصور مسيحيان، قديساني كه از دنيا رفته‌اند زندگان را مي‌بينند و صداي آنان را مي‌شنوند. اما از آيات فوق برمي‌آيد كه مردگان مانند خفتگان ادراكي از وقايع دنيا و گذشت زمان ندارند. پيامبران و صالحاني همچون اصحاب كهف نيز از اين قاعده مستثنا نيستند.
      از آیات متعددی در قرآن پیداست که دست کم بخشی از خدایان مشرکان حجاز مردگان بودند، همچنانکه امروزه اهل کتاب مردگان مقدس را به خدایی میگیرند. این مردگان در روز قیامت مبعوث میشوند و شرک مشرکان را انکار میکنند. مشرکان به درگاه مردگان دعا میکنند، اما مردگان صدای آنان را نمیشنوند:

      كساني را كه غير از خدا مي‌خوانند چيزي نيافريده‌اند.
      مردگاني غير زنده‌اند و نمي‌دانند كي برانگيخته مي‌شوند. (نحل 20، 21 )
      اگر آنها را بخوانيد صداي شما را نمي‌شنوند و اگر بشنوند شما را اجابت نمي‌كنند و روز قيامت شرك شما را انكار مي‌كنند، و كسي چون (خداي) خبير آگاهت نمي‌كند. (فاطر 14)
      كيست گمراهتر از آنكه غير از خدا كساني را مي‌خواند كه تا روز قيامت به او پاسخ نمي‌دهند و از دعايش غافل‌اند؟ (احقاف 5)

      آيات زير مكالمه‌ي خدا و عيسي را در روز قيامت بازگو مي‌كند. از اين آيات برمي‌آيد كه عيسي نيز مانند ديگران تنها تا قبل از مرگ مي‌تواند ناظر رفتار مردم اطراف خود باشد.

      خدا گفت اي عيساي مريم، آيا تو به مردم گفتي كه غير از خدا من و مادرم را به خدايي بگيريد؟ گفت تو منزهي. من نمي‌توانم چيزي بگويم كه سزاوار من نيست. اگر من گفته بودم مي‌دانستي. تو آنچه در نفس من است مي‌داني و من آنچه در نفس توست نمي‌دانم. تو داناي غيبي.
      چيزي به آنان نگفتم جز آنچه به من فرمان دادي: اينكه خدا را بندگي كنيد كه خداوند من و شماست. مادامي كه در ميان آنان بودم شاهد آنان بودم و چون روح مرا گرفتي تو مراقب آنان بودي. تو بر هر چيز شاهدي. (مائده: 116 و 117)

      در بعضي از آيات قرآن به صراحت به ناشنوايي مردگان اشاره شده است:

      زندگان و مردگان يكسان نيستند. خدا هر كه را بخواهد مي‌شنواند. تو شنواننده كساني كه در قبرهايند نيستي. (فاطر 22)
      تو نمي‌تواني مردگان را بشنواني و نمي‌تواني به كراني كه پشت مي‌كنند صدايي بشنواني. (نمل 80)

      در روم 52 نيز آيه‌ي اخير عينا تكرار شده است. قرآن در اين آيات مشركان را به مرده و كر تشبيه مي‌كند. اين تشبيه بر اساس واقعيتهاي طبيعي است: اگر كر واقعاً نمي‌شنود، مرده هم واقعاً نمي‌شنود. اگر مرده‌اي بشنود، هنوز نمرده است.
      يكي از نامهاي خدا در قرآن «سميع الدعاء» يعني شنوندهی دعاست:

      آنجا زكريا خداوندش را خواند. گفت خداوندا به من از نزد خود نسلي پاكيزه ببخش. تو شنونده‌ي دعايي. (آل عمران 38)
      سپاس خدايي را كه در پيري به من اسماعيل و اسحاق را بخشيد. پروردگار من شنونده‌ي دعاست. (ابراهيم 39)

      در قرآن كسي جز خدا سميع الدعا خوانده نشده است.

    4. #3
      عضو وفادار
      عضویت : جنسیت دی 1388
      نوشته : 340 صلوات : 129
      مورد صلوات: 530 در 207
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عقیل آنلاین نیست.



      سلام خدمت آقای گمنام واقعا خوشم آمد از جوابی که دادید.
      اما مواظب باشید به شما تهمت وهابیت نزنند وبگویند تو کسانی را که پیامبر و امامان را می خوانند مشرک می دانی.
      متاسفانه این عقیده ی نادرست در بین گروهی از اهل سنت و اکثر شیعیان وجود دارد و می گویند مردگان از زندگان بینا تر و شنوا تر می شود.
      حضرت علی رضی الله عنه می فرمایند:(خداوند) تو را فرمان داده که از او بخواهي تا عطا کند، درخواست رحمت کني تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش کسي را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد کند، و تو را مجبور نساخته که به شفيع و واسطه‏اي پناه ببري
      نهج البلاغه
      نامه ی 31

    5. #4
      عضو كوشا
      عضویت : جنسیت دی 1388
      نوشته : 186 صلوات : 54
      مورد صلوات: 664 در 172
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      Netuser آنلاین نیست.



      با تشکر از جناب گمنام ، متاسفانه بنده با نظر ایشان موافق نیستم .اساس پاسخ آقای گمنام حول دو محور استوار شده است :


      الف - تغییر بُعد زمانی و درک مردگان از گذشت زمان ، پس از مرگ : در پاسخ عرض می کنیم که موضوع تغییر فاز زمانی و حسی که مردگان از گذشت زمان دارند ، ربطی به شنونده بودن یا نبودن ایشان ندارد . به بیان ساده تر ، بسیار محتمل است که ایشان در عین این که در یک درک متفاوت از زمان به سر می برند ، به اذن الهی و در بعضی از زمان ها ، یا حالات قادر به شنیدن صدای دنیا باشند .

      ب - رجوع به آیه ی شریفه ی شماره 22 از سوره ی مبارکه ی فاطر : باز هم عرض می کنیم که برادر گرامی ، این آیه اشاره اش به کفار است که از دید قرآن " مُرده " تلقی می شوند . ( در سوره ی مبارکه ی یس می خوانیم : " لینذر من کان حیا و یحق القول علی الکافرین " یعنی به پیامبر اعلام می کند که بیم بده هر کس را که زنده است ، و حق را بر کفار ثابت کن که در این خطاب ، یک طرف زنده قرار گرفته و طرف دیگر کافر ( پس ) کافر مرده است ! )

      بگذارید یک بار دیگر آیه ی شریفه را با هم مرور کنیم :

      وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاء وَلَا الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَن يَشَاءُ وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِي الْقُبُورِ ﴿۲۲﴾ و زندگان و مردگان يكسان نيستند خداست كه هر كه را بخواهد شنوا مى‏گرداند و تو كسانى را كه در گورهايند نمى‏توانى شنوا سازی



      عدم تساوی زندگان و مردگان ، طعنه و تذکری است از این باب که کفار " نمی خواهند " سخن حق را بشنوند ( به مثابه ی ضرب المثل مشهور " کسی را که خوابیده می توان بیدار کرد ، ولی کسی که خود را به خواب زده هرگز ! " ) پس از این آیه ی شریفه مفهوم مورد نظر شما برداشت نمی شود .



      علاوه بر این ها ، دو مورد را نیز خودم متذکر می شوم و می خواهم بدانم کاربر محترم جناب کرد سنی چه پاسخی برای این موارد دارند ؟



      ج - اشارات قرآنی در باره ی درک بعد از مرگ : در سوره ی مبارکه ی یس می فرماید :

      قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ
      ﴿۲۶﴾ گفته شد به بهشت درآى گفت اى كاش قوم من مى‏دانستند


      بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ
      ﴿۲۷﴾ كه پروردگارم چگونه مرا آمرزيد و در زمره عزيزانم قرار داد





      آشکار است که این خطاب ها پس از مرگ صورت گرفته ( می توانید خودتان آیات ماقبل و بعد را بخوانید ) و شخص مرده کاملا می داند که قوم اش در چه حال و وضعیتی هستند و نیز به شرایط خود آگاه است . پس حداقل برداشت ما از این آیات چنین خواهد بود که " بعضی از مردگان " قادر به درک شرایط دنیا و خود پس از مرگ هستند . البته من کاملا متوجه هستم که این آیات مربوط به یکی از شهداست و شهدا مشمول آیه ی مشهور " بل احیآء عند ربهم " هستند . اما به هر حال چون پاسخ آقای گمنام کلیت داشت ، این را آوردم ، ضمن این که شهدا نیز به هر حال از دنیا رفته و مدفون شده اند و در برزخ به سر می برند .




      د - موضوع تلقین به میت : که در میان تمام مسلمانان رایج است و در صدر اسلام بارها توسط رسول مکرم اسلام انجام شده است . اگر به متن تلقین عنایت کنید ، با این عبارت شروع می شود : " یا فلان ابن فلان ، هل انت علی العهد الذی فارقتنا من شهادة ان لا اله الا انت ؟ " یعنی آقا یا خانم فلان فرزند فلان ، آیا بر آن عهدی که دادیم برای ذکر توحید ، هستی ؟ و بعد ادامه می دهد که اذا آتان الملکان المقربان ..... یعنی به میت ِ در گور خوابانده شده یاد می دهیم که وقتی ملکان مقرب به سراغت آمدند ، چنین و چنان بگو ! خوب حالا بفرمایید اگر میت کر است و چیزی نمی شنود ، پس رسول خدا کار لغو می کرده اند ؟ یا این که مسلمانان به اشتباه این کار را انجام می دهند ؟

    6. #5
      عضو وفادار
      عضویت : جنسیت دی 1388
      نوشته : 340 صلوات : 129
      مورد صلوات: 530 در 207
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عقیل آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط netuser نمایش پست ها
      عدم تساوی زندگان ومردگان ، طعنه و تذکری است از این باب که کفار " نمی خواهند " سخن حق رابشنوند ( به مثابه ی ضرب المثل مشهور " کسی را که خوابیده می توان بیدارکرد ، ولی کسی که خود را به خواب زده هرگز ! " ) پس از این آیه ی شریفهمفهوم مورد نظر شما برداشت نمی شود .

      چرا قرآن کافران را به مردگان تشبیه کرده آیا هیچ وجه اشتراکی بین آنها نیست؟
      آیا قرآن کافران را که سخن حق را نمی شنوند به مردگانی تشبیه کرده که می شنوند؟ دلیل این تشبیه چیست؟
      این آیه هیچ ربطی به آگاهی از دنیا ندارد .
      اما در مورد تلقین به میت لطفا این آیه را بخوانید
      {
      إِن تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَااسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْوَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ }فاطر14

      اگر آنها را بخوانيد صداى شما را نمى‏شنوند، و اگر بشنوند به شما پاسخ نمى‏گويند و روز قيامت، شرك (و پرستش) شما را منكر مى‏شوند، و هيچ كسمانند (خداوند آگاه و) خبير تو را (از حقايق) با خبر نمى‏سازد! (14)
      ترجمه قرآن (مكارم)، ص: 437
      در ضمن این سخن امام علی را نیز بخوانید
      مردگان، رفته گان همسايگاني هستند كه هر گاه آنان را بخوانند پاسخينمي‌دهند و ظلم و ستمي را دفع نمي كنند و متوجه نوحه سرايي و مداحينمي‌شوند اگر در حق ايشان نيكي شود شاد نگردند و اگر قحطي شود نا اميدنمي‌‌شوند با هم هستند در حالي كه تنها هستند و همسايه اند در حالي كه ازهم دورند به زيارت يكديگر نمي روند. (نهج البلاغه خطبه111)
      رفته گان، گورشان خانه هايشان شد و اموالشان به ميراث رفت كسي را كه بر سرگورشان مي آيد نمي شناسند و به كسي كه برايشان گريه مي كند توجهي ندارند وهر كس كه ايشان را بخواند جواب نمي دهند. (نهج‌البلاغه خطبه 235)
      ویرایش توسط عقیل : 13-10-1388 در ساعت 20:50
      حضرت علی رضی الله عنه می فرمایند:(خداوند) تو را فرمان داده که از او بخواهي تا عطا کند، درخواست رحمت کني تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش کسي را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد کند، و تو را مجبور نساخته که به شفيع و واسطه‏اي پناه ببري
      نهج البلاغه
      نامه ی 31

    7. #6
      کارشناس سابق تاریخی
      عضویت : جنسیت شهریور 1388
      نوشته : 1,145 صلوات : 11,264
      مورد صلوات: 5,352 در 1,100
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      کاوه آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط sunnikurd نمایش پست ها
      سلام خدمت آقای گمنام واقعا خوشم آمد از جوابی که دادید.
      اما مواظب باشید به شما تهمت وهابیت نزنند وبگویند تو کسانی را که پیامبر و امامان را می خوانند مشرک می دانی.
      متاسفانه این عقیده ی نادرست در بین گروهی از اهل سنت و اکثر شیعیان وجود دارد و می گویند مردگان از زندگان بینا تر و شنوا تر می شود.
      سلام .به نظر می آید در این جا بین مردگان و شهدا خلط شده است . آنانی که اغلب شیعیان و بعضی از اهل سنت بدیشان ارادت دارند ،شهدا هستند نه اموات . به اعتقاد ما اینان که می خوانیمشان شهیدند . نه مرده به آن اصطلاحی که شما معتقدید . و شهدا در قرآن تکلیفشان مشخص شده است و نیاز به توضیح نیست .

    8. #7
      عضو كوشا
      عضویت : جنسیت دی 1388
      نوشته : 186 صلوات : 54
      مورد صلوات: 664 در 172
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      Netuser آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط sunnikurd نمایش پست ها

      چرا قرآن کافران را به مردگان تشبیه کرده آیا هیچ وجه اشتراکی بین آنها نیست؟
      آیا قرآن کافران را که سخن حق را نمی شنوند به مردگانی تشبیه کرده که می شنوند؟ دلیل این تشبیه چیست؟
      این آیه هیچ ربطی به آگاهی از دنیا ندارد .
      اما در مورد تلقین به میت لطفا این آیه را بخوانید
      {
      إِن تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَااسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْوَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ }فاطر14

      اگر آنها را بخوانيد صداى شما را نمى‏شنوند، و اگر بشنوند به شما پاسخ نمى‏گويند و روز قيامت، شرك (و پرستش) شما را منكر مى‏شوند، و هيچ كسمانند (خداوند آگاه و) خبير تو را (از حقايق) با خبر نمى‏سازد! (14)
      ترجمه قرآن (مكارم)، ص: 437
      در ضمن این سخن امام علی را نیز بخوانید
      مردگان، رفته گان همسايگاني هستند كه هر گاه آنان را بخوانند پاسخينمي‌دهند و ظلم و ستمي را دفع نمي كنند و متوجه نوحه سرايي و مداحينمي‌شوند اگر در حق ايشان نيكي شود شاد نگردند و اگر قحطي شود نا اميدنمي‌‌شوند با هم هستند در حالي كه تنها هستند و همسايه اند در حالي كه ازهم دورند به زيارت يكديگر نمي روند. (نهج البلاغه خطبه111)
      رفته گان، گورشان خانه هايشان شد و اموالشان به ميراث رفت كسي را كه بر سرگورشان مي آيد نمي شناسند و به كسي كه برايشان گريه مي كند توجهي ندارند وهر كس كه ايشان را بخواند جواب نمي دهند. (نهج‌البلاغه خطبه 235)
      سلام بر دوست گرامی ، جناب کرد سنی

      1. قطعا بین کفار و مردگان تشابه هست . و آن این که مردگان به سبب خروج از دنیا ، دیگر از برهان و دلیل و هدایت جدیدی بهره مند نمی شوند . کفار هم همینگونه اند . دل شان مرده است و از هدایت بهره مند نمی شوند . اما این تشابه اصلا ما را به سمت آن استفاده ای که جناب گمنام ار مطلب کرده اند ، دلالت نمی کند .

      2. خواهشمندم در مورد نقل آیات ، به موضوعی که آیه از آن سخن می گوید عنایت کنید . آیه ی نقل شده توسط شما ( آیه ی 14 از سوره ی مبارکه ی فاطر ) با عنایت به آیه ی ماقبل آن فهمیده می شود . بگذارید با هم بخوانیم :

      يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَيُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُّسَمًّى ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ ﴿۱۳﴾إِن تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ ﴿۱۴﴾

      ترجمه : شب را به روز درمى‏آورد و روز را به شب درمى‏آورد و آفتاب و ماه را تسخير كرده است [كه] هر يك تا هنگامى معين روانند اين است‏خدا پروردگار شما فرمانروايى از آن اوست و كسانى را كه بجز او مى‏خوانيد مالك پوست هسته خرمايى [هم] نيستند(۱۳)اگر آنها را بخوانيد دعاى شما را نمى‏شنوند و اگر بشنوند اجابتتان نمى‏كنند و روز قيامت ‏شرك شما را انكار مى‏كنند و [هيچ كس] مانند[خداى] آگاه تو را خبردار نمى‏كند (۱۴)


      همانطور که به وضوح مشاهده می شود ، آیه ی مورد بحث اشاره به اصنام دارد ( کسانی که به

      جز او می خوانید ) و کنایه از ناتوان بودن بت های مورد پرستش از الوهیت و انکار ایشان در روز

      جزا است و مفهومی را که از آن استنباط کرده اید ، بر این بخش بار نمی شود .


      3. من هم چنین اعتقادی ندارم که شما هر چیزی به مرده بگویید می شنود . اما ما بر این باوریم که مرده از دعاهای بازماندگان آگاه می شود ، اگر برای او خیراتی بدهند ، به او می رسد ( و طبیعتا آگاه می شود ) همچنین در بعضی شرایط خاص ، تجربه شده که افرادی که بین ایشان و متوفی ارتباط عاطفی بسیار قوی ای وجود داشته ، در عالم رویا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند . به کرات رخ داده که متوفی نزد یکی از بستگان نزدیک یا دورش از شرایط بد خود اظهار ناراحتی کرده و ایشان با مراجعه و تحقیق دلیل را دریافته اند . همچنین ما بر این باوریم که پدر و مادر ممکن است بعد از مرگ فرزند خود را نفرین کنند ، یا در حق او دعا و طلب خیر کنند . پس اشاره ی امیر مومنان ، یک اشاره ی عام و کلی است و آن را می شود فهمید و پذیرفت .

    9. #8
      عضو وفادار
      عضویت : جنسیت دی 1388
      نوشته : 340 صلوات : 129
      مورد صلوات: 530 در 207
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عقیل آنلاین نیست.

      داستان حضرت عزير




      أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّىَ يُحْيِي هََذِهِ اللّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللّهُ مِئَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِئَةَ عَامٍ فَانظُرْ إِلَى طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَانظُرْ إِلَى حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِّلنَّاسِ وَانظُرْ إِلَى العِظَامِ كَيْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًا فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(بقره259)

      «همچون كسي كه از كنار دهكده‌اي گذر كرد، در حالي كه سقف خانه‌ها فرو تپيده بود و ديوارهاي آنها بر روي سقفها فرو ريخته بود؛ گفت: چگونه خدا اين (اجساد فرسوده و از هم پاشيده مردمان اينجا) را پس از مرگ آنان زنده مي‌كند؟ پس خدا او را صد سال ميراند و سپس زنده‌اش گرداند و (به او) گف: چه مدّت درنگ كرده‌اي‌؟ گفت: (نمي‌دانم، شايد) روزي يا قسمتي از يك روز. فرمود: (نه) بلكه صد سال درنگ كرده‌اي. به خوردني و نوشيدني خود (كه همراه داشتي) نگاه كن (و ببين كه با گذشت اين زمان طولاني به اراده خدا) تغيير نيافته است. و بنگر به الاغ خود (كه چگونه از هم متلاشي شده است. ما چنين كرديم) تا تو را نشانه (گويائي از رستاخيز) براي مردمان قرار دهيم.
      ( اكنون ) به استخوانها بنگر كه چگونه آنها را برمي‌داريم و بهم پيوند مي‌دهيم و سپس بر آنها گوشت مي‌پوشانيم. هنگامي كه (اين حقائق) براي او آشكار شد، گفت: مي‌دانم كه خدا بر هر چيزي توانا است».


      سوال: آيا حضرت عزير تا زماني كه برانگيخته شد از چيزهايي كه در زمان مرگش روي داده بود اطلاع داشت؟ در حالي كه وقتي خداوند از وي سوال مي‌كند چقدر در خواب بوده اي، جواب داد: روزي يا چندی روز!!
      اين بزگوار مدت صد سال ندانست چه شده، حال برخي بنا به استدلال چند حديث كه احتمال موضوع بودن آنها هست مي گويند: مرده از اوضاع زائر با خبر است.

      ویرایش توسط عقیل : 10-11-1388 در ساعت 04:14

    10. صلوات ها 2 : maes,منتظر المهدی
    11. #9
      عضو وفادار
      عضویت : جنسیت دی 1388
      نوشته : 340 صلوات : 129
      مورد صلوات: 530 در 207
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عقیل آنلاین نیست.

      دعوت مرده از زنده خبر ندارد تا روز قیامت




      وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَومِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ(احقاف 5)
      «چه كسي گمراه‌تر از كسي است كه افرادي را به فرياد بخواند و پرستش كند كه (اگر) تا روز قيامت (هم ايشان را به فرياد بخواند و پرستش كند) پاسخش نمي‌گويند؟ (نه تنها پاسخش را نمي‌دهند، بلكه سخنانش را هم نمي‌شنوند) و اصلاً آنان از پرستشگران و به فريادخواهندگان غافل و بي‌خبرند». ‏
      نكته:
      حروف (ما) و (من) چه فرقي دارند؟
      كلمه استفهام (ما) براي اشياء و غير انسان بكار مي رود؛ مانند، «ما لون؟» (كدام رنگ)
      اما كلمه (من) براي تعريف انسان بكار ميرود؛ مانند، «من ذهب؟» (چه كسي رفت؟)
      در اين آيه هم وقتي از نداكنندگان و عابدين من دون الله بحث ميكند از (من) استفاده ميكند تا افراد متقي بداند، دون الله فقط بت و اشياء نيستند بلكه هر چيزي غير خدا باشد هم از اشيا (ما) و هم از انسان (من) شامل دون الله است.
      خداوند به ما مي‌فهماند كه كساني كه صدا زده مي شوند ﴿من لا یستجیب﴾ تا روز قيامت جواب نمي دهند. و از زندگان خبري ندارند و غافل از زندگان هستند.


    12. صلوات ها 2 : maes,منتظر المهدی
    13. #10
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      عضویت : جنسیت آبان 1388
      نوشته : 183 صلوات : 784
      مورد صلوات: 1,102 در 179
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سید مهدی آنلاین نیست.

      با این استدلال خنده دار شما زنده ها هم صدای مارا نمی شنوند.




      سلام به دوست عزیزی که درباره شنیدن صدا توسط مردگان پرسیده بود باید عرض کنم که:
      ا
      یا به نظر شما در قضیه اصحا ب کهف انها هم مرده بودند؟ چرا نمی دانستند چقدر خوابیده اند؟ما که نباید نظرات خودمان را بر قران تحمیل کنیم!

      ایا چون عزیر نمیدانست چقدر مرگش طول کشیده حتما صدای زندگان را هم نمیشنیده؟

      وقتی خداوند میفرماید لا تحسبن الذین قتلو ا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون دیگر جای انکار نیست.

      امااین که گفته اید تعداد کمی از اهل سنت به این مطلب اعتقاد دارند ادعایی بی دلیل است.پس چرا در حرم نبوی روی ضریح پیامبر نوشته است السلام علیک یا رسول الله وشیعه وسنی همه این جمله را خطاب به پیامبر(ص) می گویند؟
      ایا پیامبر العیاذباالله نمی شنود.؟پس همه مبتلا به لغو شده اند.در حالیکه خدا میفرماید عن اللغو معرضون.
      ویرایش توسط سید مهدی : 10-11-1388 در ساعت 06:22

    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از 12-09-1393, 02:22 : 0

    هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •