• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 27
    1. #1
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 103 صلوات : 106
      مورد صلوات: 294 در 88
      حضور : 17 ساعت 8 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      javaneh آنلاین نیست.

      رفع شبهه در مورد جبر و اختیار




      با سلام . در یکی از کتابها که در مورد گفتگوی امام سجاد و ابن زیاد هست ، روایت شده که ابن زیاد به امام عرض کرد که "دیدید خدا با شما چه کرد؟"
      و برای اثبات گفته ی خودش این آیه رو آورد:
      ما اصابکم مصیبة فبما کسبت أیدیکم
      و امام در جواب می فرمایند این آیه در مورد ما نازل نشده بلکه در مورد ما این آیه نازل شده:
      "هیچ گرفتاری به شما نمی رسد مگر اینکه از قبل نوشته شده است و این بر خدا بسیار آسان است تا شما از آنچه از دست داده اید ، غمگین نشوید و به آنچه دست پیدا میکنید ، خوشحال نگردید"

      حال ما از کجا بدونیم کدامیک از گشایشها و مشکلات خواست خداست و کدامیک در اثر هشیاری یا قصور خودمون؟


      کارشناس بحث : عبدالرحمان
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۶/۰۳ در ساعت 01:45 AM


    2.  

    3. #2
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 320 صلوات : 81
      مورد صلوات: 440 در 186
      حضور : 41 دقیقه
      دریافت : 18 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      armandaneshjoo آنلاین نیست.



      بحث جبر و اختیار واقعا سنگینه. از زمانی که شروع به فکر کردن کردم تا حالا همیشه در موردش فکر کرده ام. چون راه حل شخصی براش پیدا کردم راه حل های علمی رو رها کردم و بیشتر تحقیق نکردم. امّا اخیرا برام دوباره مهم شده. چون مثل یه دیوار چین بین بحث خدا و دین کشیده شده.

      شخصا معتقد سرسخت اختیار بودم، امّا هیچ وقت با هیج برهانی نتونستم خودمو راضی کنم. همه شون مغالطه دارن.

      جبر از اون بدتره. چون اثباتش بی اندازه سخته. امّا یه سری مباحث خیلی قوی داره که میگن اختیار اصلاً قابل تعریف نیست که بتونه اثبات بشه. میان در همه تعاریف با تناقض داخلی در میارن یا خارجی. بعضی تعریفا رو هم که ممکنه بر علیه وجودشون مدرک میارن. بعد میان از جبر یه سری تعریف میدن که لااقل ممکنه و در خیلی حوزه ها مثل رفتار اجسام حتمیه.
      ویرایش توسط armandaneshjoo : ۱۳۹۱/۰۵/۱۲ در ساعت 04:47 AM

    4. صلوات ها 4 : hichki,so'al,مؤمن,آینده
    5. #3
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 103 صلوات : 106
      مورد صلوات: 294 در 88
      حضور : 17 ساعت 8 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      javaneh آنلاین نیست.



      ضمن تشکر از شما
      من فکر میکنم یه نکته ی ریزی توی این آیات هست که امثال من نمیبینن وگرنه برای من جا افتاده که عالم نه جبر مطلق داره و نه اختیار . بلکه یه وضعیت میانه داره .


    6. صلوات ها 2 : so'al,آینده
    7. #4
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 320 صلوات : 81
      مورد صلوات: 440 در 186
      حضور : 41 دقیقه
      دریافت : 18 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      armandaneshjoo آنلاین نیست.



      من فکر میکنم یه نکته ی ریزی توی این آیات هست که امثال من نمیبینن وگرنه برای من جا افتاده که عالم نه جبر مطلق داره و نه اختیار . بلکه یه وضعیت میانه داره .
      شبهه اصلی و کلیدی اینه که آیا اختیار، حتّی یه ذره، در یه جایی از این عالم، خصوصاً خود من، خصوصاً ذهن من وجود داره یا نه؟ از دید علمی به نظر نمی یاد بتونه وجود داشته باشه.
      خصوصاً طوری که یه ذره مسئولیت اخلاقی ایجاد کنه. از دید فردی امکانش هست. ولی حتی یه ذره اش هم قابل اثبات نیست.

      تو این فروم یه تاپیک در مورد بحث علمی اختیار هست که رفته جزو تاپیک مهمّا. یادم نیست کجاست. 20 تا پست از کارشناسه.یه نوع خیلی جبر آمیزی از اختیارو مطرح کرده که باهاش میشه به جامعه نگاه کرد. ولی نمیشه توش زندگی کرد. از نظر من حتی یه قطره اخیتارم توش نیست. فقط اسم عملی رو که از آدم سر می زنه میزاره اختیار. طوری که میشه اسم افتادن سیب از درختم گذاشت اختیار.
      ویرایش توسط armandaneshjoo : ۱۳۹۱/۰۵/۱۲ در ساعت 05:54 AM

    8. صلوات ها 4 : hichki,so'al,مؤمن,آینده
    9. #5
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 103 صلوات : 106
      مورد صلوات: 294 در 88
      حضور : 17 ساعت 8 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      javaneh آنلاین نیست.



      کارشناس مربوطه لطفن جواب بدید چند روزه منتظر هستم :(


    10. صلوات ها 2 : so'al,آینده
    11. #6
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۹۰
      نوشته : 991 صلوات : 2,010
      مورد صلوات: 3,026 در 723
      حضور : 7 روز 15 ساعت 9 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : فریاد دیگه چه صیغه اییه؟ این قرتی بازیا چیه؟
      Azkhodrazi
      asad آنلاین نیست.



      این یارو عینک دودیه خیلی باحاله! ازش خوشم میاد فقط تو کار اثباته!!!

      به نظر من اختیار رو خود خدا در انسان قرار داده! اما محدوده!

      مثل انسانی که یک رباط میسازه و یک سری اختیارات بهش میده!!

      خب مشخصه که اون رباط تا یک حدی از خودش قدرت اختیار و اراده داره و هیچ وقت نمیتونه از اون حدی که انسان براش برنامه ریزی کرده تخطی کنه!
      (حالا این چیزایی که تو فیلما میذارن که رباطا وحشی میشن و به صاحب خودشون هم رحم نمیکنن هم دقیقا نقشه ی هالیوود و صهیونیست برای این مبحث است! و اونا میخوان به مردم القا کنند که میشه در مقابل خدا هم سرکش شد)

      رابطه خدا با انسان هم همینجوریه

      یعنی انسان قدرت اختیار دارد اما این اختیار را خدا برایش برنامه ریزی کرده است که در چه گستره ای باشد و هرگز نمیتواند از آن بازه تخطی کند!!!
      جبر همان بازه است ! و اختیار همان اختیار محدودی که هر انسانی دارد!
      (البته فقط نظر شخصی بود)
      ویرایش توسط asad : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت 01:32 PM
      واما مانده ام که تا کجا میتوان گریخت
      از این همیشه ها که ندارند باورم
      حال مرا مپرس که هنجارها مرا
      مجبورم میکنند که بگویم: که بهترم...
      به امید ظهور اللهم عجل لولیک الفرج

    12. صلوات ها 2 : so'al,آینده
    13. #7
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 143 صلوات : 165
      مورد صلوات: 236 در 114
      حضور : 2 ساعت 49 دقیقه
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      limbo آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
      این یارو عینک دودیه خیلی باحاله!
      یارو چیه برادر نمی تونی درست خطاب کنی . یا این از روی اختیار نبود .

      نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
      مثل انسانی که یک رباط میسازه و یک سری اختیارات بهش میده!!
      این که می فرمایین جزئی از بدنه . اون که شما منظورته ربات هست .
      کی میتوان رسید به دریا از این سراب

    14. صلوات ها 4 : hichki,so'al,مؤمن,آینده
    15. #8
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۹۱
      نوشته : 352 صلوات : 1,682
      مورد صلوات: 2,372 در 354
      حضور : 6 روز 21 ساعت 33 دقیقه
      دریافت : 10 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      فریاد : در حلقه ایم با تو و چون حلقه بر دریم
      مفتقر آنلاین نیست.



      با سلام
      فکر کنم مسئله خیلی عمیق تر از این حرفا باشه، اینکه میگیم نه اختیاره نه جبره گفتنش راحته اما یه مطلبی رو دیدم که فکر کنم منشائش تو علم کلام ایجاد شده بود به تفسیر قرآن و جهنم و بهشت کشیده میشه.
      مطلب این هست آیا ما خالق افعال خودمون هستیم؟
      اگه ما خالقیم پس عالم دو تا خالق داره هم خدا هم ماها که این میشه شرک.
      اگه ما خالق افعال خودمون نیستیم پس مجبور به فعلیم که میشه جبر.
      حالا حالت وسطش چجور باید درک بشه؟ اینکه نه اختیار هست نه جبر هست؟
      حافظ این حال عجب با که توان گفت که ما
      بلبلانیم که در موسم گل خاموشیم


    16. #9
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۹۰
      نوشته : 973 صلوات : 5,405
      مورد صلوات: 5,429 در 963
      حضور : 1 روز 7 ساعت 32 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ :
      سبزينه ظهور آنلاین نیست.



      آیا اختیار، حتّی یه ذره، در یه جایی از این عالم، خصوصاً خود من، خصوصاً ذهن من وجود داره یا نه؟ از دید علمی به نظر نمی یاد بتونه وجود داشته باشه
      ازديد علمي؟؟

      خب البته درديد علمي به طوركامل اختيار موردتوجه رفتارگرايان و زيست شناختان بوده...

      منابعي دراين خصوص هست درتاپيك(آيااختياردارم؟؟؟؟ ؟؟)گذاشته بودم..الان دقيقا مدخاطرم نيست...اگرميشه سري بزنيدوبه منابع رجوع كنيد كه درمورد اختياروجبر به طوركامل درعلم شرح داده شده...
      كه همگي دررويكردي تلفيقي ازنظريه ها بر اين باور هستن كه همه ماانسانها داراي نوعي اختيار نسبي هستيم..
      وقتي نسبتي ازمااختياره پس نسبتي ديگه جبره..
      واين جبرهمان قوانين قراردادي جهانه درديد تجربي كه مانميتونيم عوض كنيم...
      يعني مادرقوانيني كنترل شده وباهمان كنترل هاتصميم به كارميكنيم وقدرت اختيارداريم..
      اللهم عجل لولیک الفرج
      السلام علیک یا ابا صالح المهدی



    17. صلوات ها 3 : hichki,so'al,مؤمن
    18. #10
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۹۰
      نوشته : 973 صلوات : 5,405
      مورد صلوات: 5,429 در 963
      حضور : 1 روز 7 ساعت 32 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 2 وبلاگ :
      سبزينه ظهور آنلاین نیست.



      با سلام
      فکر کنم مسئله خیلی عمیق تر از این حرفا باشه، اینکه میگیم نه اختیاره نه جبره گفتنش راحته اما یه مطلبی رو دیدم که فکر کنم منشائش تو علم کلام ایجاد شده بود به تفسیر قرآن و جهنم و بهشت کشیده میشه.
      مطلب این هست آیا ما خالق افعال خودمون هستیم؟
      اگه ما خالقیم پس عالم دو تا خالق داره هم خدا هم ماها که این میشه شرک.
      اگه ما خالق افعال خودمون نیستیم پس مجبور به فعلیم که میشه جبر.
      حالا حالت وسطش چجور باید درک بشه؟ اینکه نه اختیار هست نه جبر هست؟
      اگربا ديد علمي به اختياروجبرنگاه كنيم جواب فرق داره وقتي باعرفان يافلسفه نگاه كنيم..

      درمورد صحبت شما علم كلامه پس بايد به همان شيوه پاسخ داد.پس:
      ما خالق خودمون و افعالمون نيستيم...بلكه جهت دهنده اين خودو حركت دهنده اين خود و منشا آن و ايجادكننده افعال هستي..

      دراين ايجادكننده ما كنار مسائل كنترلي جهان انتخاب وتصميم ميگيريم..
      براي مثال وراحتي كلام مثال شطرنج روميزنم:

      مهره هاي شطرنج قانون دارن..من نميتونم فيل رو صاف ببرم جلو....اين قانون بازيه ومن مجبورم تبعيت كنم..
      اما حركت بازي به من سپرده شده..

      اين حركت فعل بااختياروخلق فكرمن درست ميشه...اما اين خلق فعل به اين معنا نيست كه من خالقشم كه خالق دوتابشه.
      بلكه من درچارچوب خلقيات وتصميمات خداونده كه دارم مهره رو ميچرخونم..
      مثلا وقتي من ميخوام تصميم بگيرم..تمام كورتكس هاي مغز....مكاني كه درآن هستم،اطرافيانم،هورمون هاي بدن و دستگاه ليمبيك،جسم وعاطفه وروح،محيط (ازنظر كلامي تمام ابزارهاووسايل خلق تصميم)همگي روبه كارواميدارم..
      درواقع ازوساي هل بااجازه نسبي ازخداوند استفاده ميكنم..

      اين اجازه به معناي اين نيست كه درخلقت شركت كردم..بلكه به معناي اينه كه خداوند اجازه استفاده ازابزاررو در نهاد من قرارداده..

      اما قانون بازي كه همان قانون طبيعت جهان هست من نميتونم تغييربدهم..
      پس من درچارچوب اين قوانين تصميم گرفته وادامه ميدم..

      ين تصميم اختياره...وقانون مهره ها جبر..
      پس نسبتي اختياردارم ونسبتي جبر..

      جبرواختيارهمديگررومعني ميكنند..درجهان علم امروزه جبرمحض واختيار محض معنانداره...

      بلكه اختيارنسبي وجبرنسبي دركنارهم معني پيداميكنند.
      اللهم عجل لولیک الفرج
      السلام علیک یا ابا صالح المهدی



    19. صلوات ها 2 : hichki,so'al
    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •