مومن یا مسلمون

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
مومن یا مسلمون

سلام خدمت دوستان عزیز که در این سایت با نیت خالصانه سعی دارند تا هم راه حقیقت را پیدا کنند و هم به دوستانشان
متاسفانه حالتی که در جامعه دچارش شدیم تبدیل شدن دینمون از حالت فهمی به حالت ظاهری هستش البته منظور من ریا نیست بلکه منظور اینجانب اینه که از دین ظرفشو میگیریم نه داخلش رو
الان ببینید چقدر گفته میشه قرآن بخونید پیامبر(ص) یا از امامان فرمودن هر کس فلان سوررو فلان بار بخونه فلان میشه و دیگه خوندن آیات قرآن و ادعیه به حالت اوراد خوانی دارن در میان به جای اینکه فکر بشه در موردشون و در جامعه برای چیزی که تقدس واقعی داره تقدس کاذب ایجاد میشه
و راه عقل بسته میشه،یه جوون مومن اونی میشه که یک مجتهد انتخاب کرده و به حرفش گوش میکنه احادیث حالت خشک پیدا میکنند نه تفکری کسی نمیگه فلان حدیث چرا گفته شده و . . . خیالتونو راحت کنم این راه ، چندان هم راه درستی نیست
چون این طور پیروی میشه پیروی کورکورانه ممکنه فردا یک فردی بیاد و حقیقت رو بگه اما با اون باوری که شما داشتی یا بهتر بگم بهت القا شده جور در نیاد در این صورت حق رو میزاریو رد میشه ما باید بیشتر تعقل کنیم (شاید اون فرد امام زمان باشه)
در ضمن با استفاده از بیان امامان پیامبر(ص) و قرآن متوجه میشیم که کسی که چیزی رو نفهمید یا با عقلش جور در نیومده(نه اینکه نسبت به اون مسله جاهل بوده) در قیامت هم مشکلی نداره
این راهیه که خیلیهامون انجام دادیم (۱۵ سالگی)
خوب ۱۵ سالم شد - حالا چیکار کنم
اول اصول دین خب خدا که یدونست - معادم که آره دیگه میدونم-محمد(ص) هم پیغمبر خدا بود اگه اون نبود کی بود عدل الهیم که همه میگنو امامت هم که همه میدونن (زمان صرف شده ۲-۳ دقیقه) آیا این فرد واقعا به این مواردی که گفته رسیده ؟ من فکر نمیکنم
باید نشست و فکر کرد مخصوصا الان تو ماه رمضونیم معده ی خالی باعث میشه آدم فکرش بیشتر باز بشه بعضیا ممکنه اولش بترسن از فکر کردن بنیادین مثلا به خودش بگه به تو نیومده در مورد خدا فکر کنی یا . . . یکم فکر کنید اصول دین داریم و فروع دین بدون اصول انجام فروع هم معنای چندانی نخواهد داشت
عده ای ممکنه بگن عقل بشری ناقصه و نمیتونه مطالب رو استنباط کنه و باید از منابع دیگه ای مثل قرآن و حدیث استفاده کنه برسه و باید از دانا بپرسه (بنده هم میگم فرمایشتون کاملا متین اما فرد باید اول به حقانیت اون چیزی که میخواد استفاده کنه برسه بعد شما باید واقعا درک کنید که علی یا بقیه امامان عزیز معصوم بودنند بعد) در ضمن نباید وقتی آدم فطرتشو مخالف با حتی حدیثی میبینه اون حدیث رو قبول کنه
پیامبر اکرم (ص)

نقل قول:
«اگر حدیثی از من شنیدید که دلهایتان آن را انکار کند و موهایتان و پوست بدن­هایتان از آن متنفر است و آن را از خود به دور می­بینید، پس من از شما بدان دورترم.
من چندتا حدیث در مورد تعقل و مدح عقل میزارم
نقل قول:
شخصى از امام ششم عليه السالم پرسيد عقل چيست؟ فرمود چيزى است كه بوسيله ٓان خدا پرستش شود و بھشت بدست ٓايد ٓان شخص گويد: گفتم پس ٓانچه معاويه داشت چه بود؟ فرمود: ٓان نيرنگست،ٓان شيطنت است،ٓان نمايش عقل را دارد و لى عقل نيست .
نقل قول:
سلیمان دیلمی می گوید: به امام صادق (ع)عرض کردم فلانی در عبادت و دیانت و فضیلت چنین و چنان است.فرمود: عقلش چگونه است؟
گفتم نمی دانم.فرمود:
پاداش به اندازه عقل است.همانا مردی از بنی اسرائیل در یکی از جزایر که سبز و خرم و پر آب و درخت بود عبادت خدا را می کرد.یکی از فرشتگان از آنجا گذشت و عرض کرد به خدا که مقدار پاداش این بنده ات را به من نشان بده.ولی آن چیزی که خدا به او نشان داد نسبت به عمل او کم مفدار بود.خدا به فرشته وحی کرد که با او باش.
پس فرشته به صورت انسانی نزد آن مرد عابد آمد و نزد آن مرد رفت و خود را مرد عابدی معرفی کرد که برای عبادت به نزد او و آن جزیره آمده است.فرشته به مرد عابد گفت جای خوب و و پاکیزه ای برای عبادت داری.
مرد گفت .بله ولی اینجا فقط یک عیب دارد.
فرشته گفت چه عیبی ؟
مرد عابد گفت:
خدای ما دراین جزیره چهار پائی ندارد .اگر خدا خری در این جزیره می آفرید می گذاشتیم در این جزیره بچرد و این چمنزار ها حیف نشود.
خدا به فرشته وحی کرد ما به او به اندازه همین قدر عقل (فهم) او پاداش می دهیم..
نقل قول:
هنگامیکه خداوند عقل را آفرید به او گفت رو کن پس او پیش آمد ، سپس بدو گفت پشت کن پس او پشت نمود ، آنگاه فرمود به عزّت و جلالم سوگند خلقی را نیافریده ام که در نزد من محبوب تر از تو باشد به وسیلۀ تو می گیرم و به وسیلۀ تو عطاء فرمایم و بر تو پاداش می دهم .
نقل قول:
شخص خردمند عاقل شمرده نشود تا سه خصلت را کامل کند : در حال خشنودی و خشم از جانب خود به دیگران حق دهد ، و اینکه برای مردم بپسندد آنچه را که بر خود می پسندد ، و هنگام لغزش (دیگران ) حلم را به کار برد .
نقل قول:
چون خوبی حال مردی ( مانند انجام اعمال صالحه ) به شما رسید در خوبی عقلش بنگرید زیرا به مقدار عقلش پاداش می یابد .
نقل قول:

  • پیامبر مكرم اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
خدا به بندگانش چیزی بهتر از عقل نبخشیده است. زیرا خوابیدن عاقل از شب بیداری جاهل بهتر است و در منزل بودن عاقل از مسافرت جاهل (بسوی حج و جهاد) بهتر است و خدا پیغمبر و رسول را جز برای تكمیل عقل مبعوث نسازد.
چند حدیث هم در مور د عاقل و خدا شناسی و عبادت از روی علم میگذارم چون همشون مربوط میشن به عقل

نقل قول:
ديندارى كه عقل ندارد اعتنائى به او نباشد. گفتم : قربانت گردم. بعضى از مردمى كه به امامت قائلند ما نقصى بر آنها نمى ‏بينيم در صورتى كه به اندازه عقلشان عمل شايسته ندارند فرمود : ايشان مورد خطاب خدا نيستند (زيرا خدا عاقل را امر و نهى مى ‏كند و به اندازه عقلشان پاداش و كيفر مى ‏دهد) خدا عقل را آفريد به او فرمود : پيش آى پيش آمد، برگرد ، برگشت فرمود به عزت و جلالم بهتر و محبوبتر از تو چيزى نيافريدم باز خواست و بخششم متوجه تو است. (اصول كافى جلد 1 ، روایت 32)
نقل قول:
بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى بخشد اما با وجود نادانى (نسبت به خدا) عمل، نه اندكش تو را سود مى بخشد نه بسيارش.
نقل قول:
عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است.

نقل قول:
برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
نقل قول:
6. على بن أبى حمزه گويد شنيدم كه حضرت صادق عليه السلام مى ‏فرمود : دين را خوب بفهميد زيرا هر كه دين را خوب نفهمد مانند صحراگرد است. خداوند در كتابش مى ‏فرمايد (124 سوره ‏9) «تا در امر دين دانش اندوزند و چون بازگشتند قوم خود را بيم دهند شايد آنها بترسند.»
در ضمن حدیثی هم (فکر کنم از حضرت علی ) دیده بودم که نماز رو بدون دانستن مفهموش بی ارزش شمرده بودند البته اجازه بدید پیداش کنم تا اینجا بزارمش ممکنه دقیقا اینه نباشه که من گفتمولی به جاش حدیث معروف جریان پیغمبر و اون فردی که نمازشو سریع میخوند هست که فرمودند اگر بمیرد به دین من نمرده

(حالا شاید بگین چی شده این تاپیکو زدی -علتش ترس از روندیه که من فکر میکنم جامعه داره اون طرفی میره یعنی تقدم ظاهر بر باطن
و سخن آخر امروز هم اینکه

اعمال با نیاتشان سنجیده میشون
خداوند از آنچه درون سینه هایمان است خبر دارد
خدا دانای نامحدود است پس به اندازه ی ما میفهمد
ادامه دارد