• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 20

    موضوع: >>>> تقلید از مراجع جامعه مدرسین <<<<

    جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
    1. #1
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 633 صلوات : 3,363
      مورد صلوات: 2,969 در 602
      حضور : 1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ :
      رضاهو آنلاین نیست.

      >>>> تقلید از مراجع جامعه مدرسین <<<<




      بسم الله الرحمن الرحیم

      باسلام خدمت کارشناسان

      "آیا مراجع تقلید معرفی شده از سوی جامعه مدرسین در حکم مساوی هستند و آیا
      نیاز به تحقیق بیشتری در باره ی اعلمیت یکی از آنها میباشد؟"

      اما پاسخ های مختلفی در این میان هست و البته یک مساله ی عقلی هم در میان هست:

      1.
      پاسخ حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:
      مراجع مزبور همگی در حکم مساوی هستند و تقلید از هر یک از ایشان، صحیح می باشد.


      منبع:http://www.islamquest.net


      2.پاسخ جامعه مدرسین:
      سوال : آیا مراجع تقلید معرفی شده از سوی جامعه مدرسین از نظر تقلید مساوی هستند وتحقیق درباره آنان لازم نیست؟

      پاسخ :مراجع تقلید معرفی شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همه جایز التقلید هستند و تشخیص اعلمیت به عهده خود مکلف می باشد از نظر این جامعه تقلید از همه آقایان مذکور جایز است

      منبع:http://www.jameehmodarresin.org بخش سوالات متداول


      3.بعضی کارشناسان،در پاسخ به این سوال فرمودند:بله نیاز به تحقیق هست و از دو خبره سوال کنید

      4.بعضی کارشناسان مرکز پاسخگویی 09640 نیز فرمودند "خیر" نیاز به تحقیق نیست و همه مساوی هستند

      5.در بعضی جاها قید شده اگر احتمال اعلمیت یک کدام را میدهید،باید از ایشان تقلید کنید(این پاسخ در صورت مساوی دانستن 6 مرجع معرفی شده و رجوع ما به نظر جامعه مدرسین،یعنی راه سوم انتخاب مرجع تقلید،منتفی خواهد بود)

      7.که دلیل عقلی این مساله است:اگر نیاز به شناخت اعلم از بین مراجع بزرگ معرفی شده از طرف جامعه مدرسین هست،اصلا چه دلیلی داشت تا ایشان این بزرگواران را معرفی کنند و بفرمایند این ها "جایز التقلید" هستند.مگر برای تقلید و تشخیص اعلم،این شناخت در گرو تائید این جامعه میباشد؟ پس قاعدتاً این مراجع باید از نظر ایشان همگی در حکم مساوی باشند،وگرنه دلیلی بر معرفی این بزرگواران نبود



      حال سوالاتی که مطرح است و بسیار مهم میباشند:
      اول:آیا تقلید از هرکدام از مراجع مذکور،برای ما که نه اهل علم هستیم و نه از دو خبره توانستیم شهادت با شرایطش کسب کنیم،صحیح است؟


      دوم:اگر یک خبره شهادت بر اعلمیت یکی از این بزرگان داد و یا نام یکی از این بزرگان بیشتر بر سر زبان ها بود(مثل آیت الله سیستانی و خراسانی و رهبر که نامشان بیشتر مطرح میشود به عنوان اعلم) تقلید از آن شخص واجب است یا ترجیح دارد؟


      سوم:اگر مرجعمان را بین این افراد به دلخواه(نه آن دلخواه بدون شرایط.بلکه به دلخواه از فهرست جامعه مدرسین) انتخاب کردیم و حال میبینیم نام بعضی از این بزرگان بیشتر مطرح است،آیا تغیر مرجع جایز است و یا اصلا واجب است؟


      چهارم:اگر از گفته ی بعضی افراد احتمال اعلمیت یکی را بدهیم،اما طبق فهرست جامعه مدرسین،در صورتی که نظرشان به تساوی باشد،باز هم مخیّر در انتخاب هستیم؟


      **در آخر باید این نکته ذکر شود که پاسخ های کارشناسان عزیز اسک دینی اکثراً و یا تماماً مطالعه شده و درباره شرایط و احکام تقلید مطالعه شده است.مساله ی اصلی بحث در این پست،بررسی "تساوی مجتهدین" از طرف جامعه مدرسین است.


      با تشکر


      کارشناس بحث : سجاد
      ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۴/۲۶ در ساعت 02:46 PM
      مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
      و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
      گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

    2.  

    3. #2
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت آذر/۱۳۸۹
      نوشته : 471 صلوات : 11,306
      مورد صلوات: 3,904 در 473
      حضور : 1 روز 13 ساعت 51 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 57 وبلاگ :
      فریاد : کاش خدا ساده بگذرد از خطاهایم...
      Mehrabon
      عرشیان آنلاین نیست.



      سلام و عرض ادب

      به فهم اندک خودم، دلیل عقلیتون شاید یه مشکلی داشته باشه!
      یکی از شرایط مرجع تقلید، این است که فرد مجتهد باشد، یعنی قدرت استنباط احکام فقهی را داشته باشد.
      تشخیص اینکه فرد به درجه اجتهاد رسیده یا نرسیده، نیز از عهده ما خارج است.در واقع جامعه مدرسین طبق برخی ملاکها، افراد بزرگواری را مشخص می فرمایند.(حالا اینکه چرا برخی بزرگواران در این لیست نیستند، رو نمی دونم!)
      پس اگر با این پیش فرض بریم جلو، دیگه دلیلی بر مساوی بودن مراجع نام برده وجود نخواهد داشت.
      البته استدلال خودم بود، نیاز به بررسی کارشناس محترم دارد.
      ویرایش توسط عرشیان : ۱۳۹۱/۰۴/۲۶ در ساعت 06:46 PM

    4. #3
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 633 صلوات : 3,363
      مورد صلوات: 2,969 در 602
      حضور : 1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ :
      رضاهو آنلاین نیست.



      بسیار از نظرتون ممنون.
      همین مساله است که بسیاری از بزرگواران مجتهد اند و خود از اعضای جامعه مدرسین میباشند
      مثل آیت الله جوادی آملی و بسیاری دیگر از مجتهدین.پس این لیست قطعاً نمیتواند محتهدین را فقط
      از غیر مجتهدین تمیز دهد.زیرا با این وصف،خود اعضای جامعه مدرسین که بعضاً رساله هم شاید داشته
      باشند،زیر سوال خواهند بود.

      مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
      و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
      گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

    5. #4
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 633 صلوات : 3,363
      مورد صلوات: 2,969 در 602
      حضور : 1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ :
      رضاهو آنلاین نیست.

      مشکل به نام "جامعه مدرسین"




      بسم الله الرحمن الرحیم

      جناب اسراء کارشناس فقه اسک دین،لطف فرمودند پاسخ سوالات رو که در تاپیک دیگری مطرح کرده بودم،پاسخ فرمودند.اینجا نقل میکنم تا دوستان استفاده بفرمایند و ما هم در پی حل این مشکل برآییم.





      باسلام خدمت شما کاربر محترم وتشکر ازپی گیری شما
      درپست های قبل عرض کردیم اگربه جامعه مدرسین اعتمادداشته باشید(به عنوان اقلا دومتخصص ...که بیشتر دران هستند) نیاز به تحقیق نیست می توانید یکی راانتخاب کنیدچون داخل انها اقلا بیش از دومجتهد است ولی اگربه انها اعتماد نباشداعلم به عهده مکلف است


      از هرکدام تقلید کردی صحیح است بدلیل این که از طریق اعتمادبه جامعه مدرسین انتخاب شود کفایت می کند
      رجوع در احتیاطها بخاطر این است که چون از طریق جامعه مدرسین همه انها راجایز التقلید ودریک سطح میداند

      تحقیقی که ما از جامعه مدرسین داشتیم (تلفنی)ازمتن انها تفسیر به مساوی کردند گرچه دیگران ازمتن چیزی دیگری(غیر مساوی) راهم تفسیر کردندوما هم بخاطر کلام تلفنی که خودمان تماس گرفتیم پاسخ دوستان رابیان کردیم

      به هرحال اگرشما ازکلام جامعه مدرسین برداشت تساوی ندارید تحقیق اعلم به عهده خودتان می افتد که از شیوه دیگر (پرسیدن از دوعالم که قدرت تشخیص اعلم رادارند) پی گیر شوید

      ویرایش توسط رضاهو : ۱۳۹۱/۰۴/۲۸ در ساعت 09:25 PM
      مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
      و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
      گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

    6. صلوات ها 3 : parisa1,حاج علی,رستگاران
    7. #5
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 633 صلوات : 3,363
      مورد صلوات: 2,969 در 602
      حضور : 1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ :
      رضاهو آنلاین نیست.



      به هرحال اگرشما ازکلام جامعه مدرسین برداشت تساوی ندارید تحقیق اعلم به عهده خودتان می افتد که از شیوه دیگر (پرسیدن از دوعالم که قدرت تشخیص اعلم رادارند) پی گیر شوید


      اما این به این قسمت که رسیدم،متاسفانه دوباره شبهه ها شروع شد.
      ببینید من با یک نفر خبره صحبت کردم،ایشان فرمودند بین این ها نمیتوان اعلم را تشخیص داد و ما خودمان به آنها که "ابتدای تقلید هستند" و مرجع تقلید ندارند،رهبر را پیشنهاد میکنیم.
      البته منظور ایشان این بود که این بزرگواران در حکم مساوی هستند.

      از کارشناسان www.09640.ir که سوال کردم،جواب ها متفاوت بود.یکی میفرمود "مساوی اند".یکی میفرمود "مساوی نیستند" و همین طور یکی در میان جواب ها متفاوت بود.

      با دفتر آیت الله مکارم تماس گرفتم،فرمودند اگر طلبه بودید نیاز به تحقیق بود،اما الان انتخاب یکی از این بزرگان بدون تحقیق کفایت میکند

      واقعا چطور میتوانم بر روی تفسیر خودم تکیه کنم،حال اینکه شاید تفسیر بنده از این فرمایش جامعه مدرسین که سخنی بسیار دوپهلو است اشتباه باشه.
      یک بار دیگه پاسخ مبهم جامعه مدرسین رو به سوال کاملاً روشنی را نقل میکنم:
      ------------------------------------
      سوال : آیا مراجع تقلید معرفی شده از سوی جامعه مدرسین از نظر تقلید مساوی هستند وتحقیق درباره آنان لازم نیست؟

      پاسخ:

      بسم الله الرحمن الرحیم

      مراجع تقلید معرفی شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همه جایز التقلید هستند و تشخیص اعلمیت به عهده خود مکلف می باشد از نظر این جامعه تقلید از همه آقایان مذکور جایز است
      جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

      -----------------------------------------


      همون طور که ملاحظه میفرمایید،تکلیف دقیق ما روشن نشده است و پاسخ بسیار مبهم است
      جایزالتقلید:؟؟
      آیا تقلید از آیت الله زنجانی،جوادی آملی،نوری همدانی و.... در صورت احراز اعلمیت آنها به وسیله ی مکلّف صحیح نمیباشد،که ایشان فرموده اند:تشخیص اعلم با مکلف است و به نظر ما این ها جایزالتقلید هستند؟
      اگر مساوی باشند،این فرمایش که تشخیص اعلم با مکلف هست،کاملا بی معنی خواهد بود
      و اگر مساوی نباشند،این که فرمودند "جایزالتقلیدند" بی معناست.


      اگر لطف بفرمایید باز هم راهنمایی کنید.
      آیا از راهی نمیتوان احراز کرد که نظر جامعه مدرسین تساوی بوده یا خیر؟



      با تشکر



      مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
      و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
      گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

    8. #6
      مدیر علمی انجمن فقه و احکام شرعی
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۹
      نوشته : 4,406 صلوات : 12,707
      مورد صلوات: 25,551 در 4,364
      حضور : 60 روز 17 ساعت 30 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 27 وبلاگ : 0
      فریاد : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
      Mehrabon
      سجاد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط a_rezahu نمایش پست ها
      اگر لطف بفرمایید باز هم راهنمایی کنید. آیا از راهی نمیتوان احراز کرد که نظر جامعه مدرسین تساوی بوده یا خیر؟


      با تشکر از سئوالات خوب جنابعالی

      وقتی عده ای از مجتهدان از طرف جامعه مدرسین که گروهی افراد خبره و مرجع شناس هستند ، معرفی می شوند و همه را جایز التقلید اعلام می کنند ، بدین معناست که اعلم بودن هیچ کدام از این افراد بیان نشده است و هر کدام از این افراد به عنوان مرجع انتخاب شوند از نظر جامعه کفایت می کند.

      بنابراین اگر کسی به استناد نظر این گروه بخواهد مرجعش را انتخاب کند صرف نظر از اینکه اعتقاد واقعی جامعه مدرسین در مورد تساوی یا عدم آن چیست ، هر کدام را که انتخاب نماید مرجع خود را از طریق شرعی انتخاب کرده و صحیح است .

      همیشه سالم و موفق باشید

    9. #7
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 633 صلوات : 3,363
      مورد صلوات: 2,969 در 602
      حضور : 1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ :
      رضاهو آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها



      بنابراین اگر کسی به استناد نظر این گروه بخواهد مرجعش را انتخاب کند صرف نظر از اینکه اعتقاد واقعی جامعه مدرسین در مورد تساوی یا عدم آن چیست ، هر کدام را که انتخاب نماید مرجع خود را از طریق شرعی انتخاب کرده و صحیح است .

      سلام علیکم خدمت جناب سجاد
      اگر ممکن است در مورد این قسمت(خصوصاً قرمز شده) توضیح بفرمایید و اینکه چطور صرف نظر از مساوی بودنشان میتوان از این بزرگواران تقلید کرد

      سوال دوم اینکه آیا بعد از انتخاب به این شیوه،در احتایط واجب هریک از این بزرگواران،میتوان به هرکدام دیگر رجوع کرد؟ برای مثال بنده که مقلد آیت الله مکارم هستم،در احتیاط واجب خمس از آیت الله خامنه ای،احتیاط واجب وضو آیت الله سیستانی و... رجوع کنم؟
      با تشکر

    10. #8
      مدیر علمی انجمن فقه و احکام شرعی
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۹
      نوشته : 4,406 صلوات : 12,707
      مورد صلوات: 25,551 در 4,364
      حضور : 60 روز 17 ساعت 30 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 27 وبلاگ : 0
      فریاد : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
      Mehrabon
      سجاد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط رضاهو نمایش پست ها
      سلام علیکم خدمت جناب سجاد اگر ممکن است در مورد این قسمت(خصوصاً قرمز شده) توضیح بفرمایید و اینکه چطور صرف نظر از مساوی بودنشان میتوان از این بزرگواران تقلید کرد
      با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سئوالتان

      منظور این است که ما کاری به اعتقاد واقعی تک تک اعضاء جامعه نداریم که ممکن است هر کدام یکی را اعلم از دیگری بداند.

      مهم و معیار این است که این جامعه عده ای را معرفی نموده است که هر مکلفی می تواند از ایشان تقلید نماید .

      2. در فرض سئوال که اعلم بعدی فتوا داده است می توان به او رجوع کرد و مانعی ندارد.

      در پناه حضرت حق باشید

    11. #9
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 633 صلوات : 3,363
      مورد صلوات: 2,969 در 602
      حضور : 1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ :
      رضاهو آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها



      2. در فرض سئوال که اعلم بعدی فتوا داده است می توان به او رجوع کرد و مانعی ندارد.

      با سلام و تشکر از پاسخ شما
      اما ما که اعلم را نمیتوانیم در بین این افراد معرفی شده تشخیص دهیم و حتی در بین این 6 بزرگوار هم بدون تشخیص اعلمیت،یکی را انتخاب کرده ایم.حال برای احتیاط های واجب،باید تشخیص اعلمیت بدهیم و به اعلم بعدی رجوع کنیم یا خیر،میتوان به هرکدام از 5 نفر دیگر که صاحب فتوا در آن مساله هستند رجوع کرد؟
      با تشکر

    12. #10
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 5,449 صلوات : 20,955
      مورد صلوات: 25,385 در 4,714
      حضور : 22 روز 8 ساعت 23 دقیقه
      دریافت : 91 آپلود : 0
      گالری : 33 وبلاگ : 2
      فریاد : برایفرج مولایمان صاحب الزمان(عج) صلوات
      Ashegh
      رستگاران آنلاین نیست.



      اللهم عجل لولیک الفرج

      سلام

      استاد این جامعه مدرسین کیند؟

      چطور می تونم بهشون اعتماد کنم؟

      دریات آیا جزء شروط اعلمت هست؟

      یا عاملیت به احکام؟

      با ارزوی توفیق روز افزون
      اسلام درخشانترین راه است
      غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

      موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
      عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
      (همان ح-10811)



    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •