• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
    1. #1
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 320 صلوات : 1,991
      مورد صلوات: 2,514 در 314
      حضور : 1 روز 19 ساعت 21 دقیقه
      دریافت : 21 آپلود : 0
      گالری : 44 وبلاگ : 0
      friend آنلاین نیست.

      پرسش انواع عذاب مطرح شده در قرآن




      سلام
      می خواستم بدونم انواع عذاب که در قرآن اشاره شده مثل عذاب الیم، عذاب شدید، عذاب عظیم و ... چه تفاوتی با هم دارند؟
      ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۱۱/۲۱ در ساعت 05:45 PM
      روزگاری شد و کس مرد ره عشق ندید
      حالیا چشم جهانی نگران من وتوست


    2. صلوات ها 2 : مهر آوا,رحیق مختوم
    3.  

    4. #2
      کارشناس پاسخگوی قرآنی
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 850 صلوات : 841
      مورد صلوات: 3,530 در 815
      حضور : نامشخص
      دریافت : 4 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      رسا آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط friend نمایش پست ها
      سلام
      نقل قول نوشته اصلی توسط friend نمایش پست ها
      می خواستم بدونم انواع عذاب که در قرآن اشاره شده مثل عذاب الیم، عذاب شدید، عذاب عظیم و ... چه تفاوتی با هم دارند؟
      با سلام

      يكي از اركان اصول دين مسئلة معاد است، يعني اعتقاد به اين كه بعد از اين عالم، جهان ديگري است، حساب و كتابي هست و بهشت و جهنمي وجود دارد. در عالم آخرت هر كسي از نتيجة‌ عمل خود كه در دنيا انجام داده بهره مند مي شود، چنانچه در حديث آمده «الدنيا مزرعة الآخرة»(1) دنيا مزرعه و كشتزار آخرت است. اگر عمل خوب داشته باشد، پاداش خوب مي گيرد. و اما اگر در دنيا عمل بد انجام داده باشد، سزاي او جهنم و عذاب آن است.

      صفاتي كه در قرآن براي عذاب بيان شده اند، مختلف و گوناگون است، از قبيل: اليم، عظيم، مهين، شديد و امثال اين ها، كه هر كدام اشاره به شدت و سختي عذاب است و هم چنين وابسته به حالات گنه كاران است كه بعضي از كارها مستحق عذاب اليم، و بعضي ديگر مستحق عذاب شديد و... است.

      اصل عذاب: اسم مصدر بر وزن نكال به معني كيفر است، و اليم: صفت مشبهه توصيف ذاتي كيفر و كنايه از دوام آن است، زيرا اجراء كيفر بر اهل جهنم نشانة قهر آفريدگار است و كمال قهر به دوام و سختي آن مي باشد. يا اين كه صيغة مبالغه به معني مبالغه در عذاب است.(2) به عبارت ديگر: (اليم) به معناي مولِم است، مانند نذير به معناي منذر، و بديع به معناي مبدع و الم به معناي درد است كه در اثر مرض و بيماري به انسان عارض مي شود، و مقابل لذت است. و لذت حالتي است كه موافق ميل و خواستة انسان باشد، چنان چه الم حالتي است كه مخالف آن باشد.(3) و مجموعاً 80 بار لفظ اليم در قرآن آمده(برخی می گویند كلمه اليم 72 بار در قرآن آمده است‏)

      به طور كلي مي توان گفت: مجازات گاهي دردناك است (عذاب اليم)، مانند: شلاق زدن و آزار بدني. و گاهي توهين آميز است (عذاب مهين)، مانند: پاشيدن لجن بر لباس كسي و مانند آن. و گاهي پر سر و صدا است (عذاب عظيم)، مانند: مجازات در حضور جمعيت. و نيز گاهي اثر آن در وجود انسان عميق است و تا مدتي باقي مي ماند (عذاب شديد)، مانند: زندانهاي بلندمدّت با اعمال شاقه و امثال آن.

      توجه به اين نكته لازم است كه توصيف عذاب به يكي از صفات، تناسبي با نوع گناه دارد. و لذا در بسياري از آيات قرآن، مجازات ظالمان به عنوان عذاب اليم آمده است، زيرا متناسب با دردناك بودن ظلم نسبت به بندگان خدا است، و آنها كه گناهشان توهين آميز است و همچنين آنها كه دست به گناهان شديد و يا پر سر و صدا مي زنند، كيفري همانند آن دارند ولي منظور از ذكر مثالهاي فوق نزديك ساختن مطلب بذهن است و گرنه مجازات هاي آن جهان قابل مقايسه با مجازات هاي اين عالم نيست.


      پاورقی:
      1. ابن ابي جمهور احساني، عوالي اللنالي، قم، چاپ: مطبعة سيد الشهدا، ‌چاپ اول، سال 1403هـ.، ‌ج1، ص 267، حديث 66.
      2. حسيني همداني، سيد محمد، تفسير انوار درخشان، تهران، ناشر: كتاب فروشي لطفي، سال 1380هـ ، ج1، ص 45.
      3. سيد عبد الحسين طيب، اطيب البيان، تهران، ناشر: انتشارات اسلام، چاپ سوم، سال 1366ش، ج1، ص 369.
      ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۱/۰۲/۲۹ در ساعت 07:35 PM
      پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •