• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 22

    موضوع: خدا در عقیده اهل سنت!!!!

    جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   
    1. #11
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۹۰
      نوشته : 468 صلوات : 272
      مورد صلوات: 1,564 در 401
      حضور : 3 روز 11 ساعت 44 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : http://s4.picofile.com/file/7793940535/miryazdi_1392_2_30.wav.html
      عين الحيات آنلاین نیست.



      یکی از بزرگان اهل سنت گفته است که : الله فی السماء و علمه بکل شی . یعنی آسمان محیط است به خداوند و خداوند کوچک تر از آسمان است و خدا در آسمان قرار گرفته است و آسمان ظرف است و خدا مظروف. در حالی می توان در دعای جوشن کبیر بهترین جملات و عبارات خدا شناسی را پیدا کرد
      یا سند من لا سند له،یا کنز من لا کنز له ،یا زخر من لا زخر له ،یا اله من لا اله له
      شرح کامل سخنرانی در همین مورد:
      http://s1.picofile.com/file/73296723...D8%AF.wav.html

    2. صلوات : پسندیده
    3.  

    4. #12
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 38 صلوات : 0
      مورد صلوات: 49 در 27
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عمربن علی آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها

      اهل سنت و خواب دیدن خدا:moteajeb!:

      علمای اهل سنت نیز خدا را در خواب می بینند.(طبقات شعرانی، ج1، ص44، چاپ 1316مصر)

      ضعیف


    5. صلوات : پسندیده
    6. #13
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 38 صلوات : 0
      مورد صلوات: 49 در 27
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عمربن علی آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
      خدا جـوانی بی ریش و کوسه است:moteajeb!:
      ابن تیمیة می گوید : در حدیث صحیح مرفوع از قتاده از عکرمه از ابن عباس آمده است که او از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و سلم نقل کرده که : پروردگارم را در هیئت جوان بی ریشی که موهایش پرپشت و مجعد بود دیدم !!





      ضعیف و باطل است

    7. صلوات : پسندیده
    8. #14
      پاسخ یار انجمن تاریخ اسلام
      تاریخ عضویت : جنسیت فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 10,245 صلوات : 24,502
      مورد صلوات: 38,740 در 9,296
      حضور : 23 روز 15 ساعت 37 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ : 0
      فریاد : عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبـِى الْحـَ
      رضا آنلاین نیست.



      با سلام
      جناب عمر!! اولا که رو هوا سخن گفتن زیبنده شما نیست!!که با یک کلمه باطل و ضعیف گفتن کار تمام شود گیریم درست گفتید این دو روایت ضعیف و باطل است !! با توضیحاتی که در مورد روایات آمده در کتاب بخاری داده ایم از آنها سخنی نگفتید و از مانعی به این بزرگی چگونه پرش کرده اید؟

      حالا ببینیم جرات دارد کسی زیر این روایات بنویسد ضعیف و باطل منتظریم !!

      نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها



      در این مطلب قصد داریم نگاه مختصری به عقیده اهل سنت در مورد خدا بیاندازیم. در این بحث از معتبرترین کتب اهل سنت یعنی صحیح بخاری و صحیح مسلم وابن تیمیة (عالم بزرگ اهل سنت و وهابییت) و کتاب­های دیگر استفاده می کنیم.

      اهل سنت خدا را می بینند!
      ابوهریره می گوید : عده ای از رسول خدا سوال نمودند: آیا خدا را در روز قیامت خواهیم دید؟ ایشان فرمود : آیا در دیدن ماه شب چهارده و نیز آفتاب که ابری در جلویش نیست تردید دارید؟ عرض کردند نه ایشان فرمودند : آری خدا را مانند آفتاب و ماه بدون تردید خواهید دید.
      (صحیح بخاری، ج1، کتاب الصلاة، باب فضل السجود، ح 547)

      در روایت دیگری جریر بن عبدالله می گوید : رسول خدا فرمود: شما خدای خود را آشکارا و با چشم خواهید دید. «أنکم سترون ربکم عیاناً»
      (صحیح بخاری، ج9، کتاب التوحید، ح6998)




      اثبات مکان برای خدا
      خدا در مقابل نمازگزار
      عبدالله بن عمر می­گوید: رسول خدا فرمود وقتی یکی از شما نماز می­خواند به روبروی خود آب دهان نیاندازید زیرا در موقع نماز خواندن خداوند در مقابل او قرار می­گیرد.
      (صحیح بخاری، ج1، کتاب الصلاة ابواب المساجد، باب33 حک البزاق بالید من المسجد)
      خدا در آسمان(صحیح مسلم، ج2، کتاب الصلاة، ح537 )
      خدا در عرش(سنن ابی داوود، ج4، کتاب السنة، باب فی الجهمیه)
      خدا در میان ابرها(سنن ابن ماجه، ج1، باب13)

      اثبات خنده برای خدا
      ابوهریره ضمن حدیث مفصلی در مهمان نوازی یکی از اصحاب نقل می کند : آن مرد مهمان نواز به محضر پیامبر آمد. ایشان فرمود : «امشب خدا از رفتار و روش مهمان نوازی شما به خنده افتاد و یا از کار شما تعجب کرد»
      ( بخاری، ج5، کتاب فضائل صحابه، ح3578 و ج4 کتاب التفسیر ح 4707
      )




      نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها

      خدا به آسمان پایین فرود می آید؟
      ابوهریره از رسول خدا نقل می کند: در ثلث آخر شب خدا به آسمان پایین فرود می آید و می­گوید کیست مرا بخواند تا دعای او را قبول کنم.
      (صحیح مسلم، ج2، ح758)
      و...صورت خدا، دست خدا، ساق خدا، دوش خدا، انگشت خدا، کمر خدا و... نمونه­هایی از عقاید اهل سنت در مورد خداست.

      از خودتان بپرس آیا خدا این چنین خدایی است؟
      خدایی که نیاز به خنده دارد؟
      خدایی که نیاز به دست و پا و بقیه اعضا و جوارح دارد
      صورت بی مو دارد؟ خدایی که جسمیت دارد و دیده می شود؟





      نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها



      عجب گریز ناشیانه ای زده اید
      علامه مجلسی کوشیده است روایاتی را که احتمال می‌داده ضایع شوند و از دسترس شیعیان خارج گردند، جمع‌آوری کند.

      با استاد شما جناب بخاری که تمامی احادیث را صحیح میداند خیلی فرق میکند !!

      به همین جهت در مقدمۀ بحار الانوار می‌نویسد:«از کتب متواتر همچون کتب اربعه نقل نمی‌کنم؛ زیرا در آنها چنین احتمالی وجود ندارد».
      علامه مجلسی معتقد به صحت کلیۀ روایات کتاب بحار نبوده و در مواردی به نقد و حتی ردّ برخی از روایات کتاب پرداخته است.
      برای نمونه در موضوع آفرینش عالم روایتی را از کتاب الاخبار المسلسلات نقل می‌کند و در ادامه می‌نویسد:
      این حدیث ـ از نظر مضمون ـ ضعیف و مخالف با قول مشهور و سایر احادیث است؛ بنابراین، نباید بر آن اعتماد کرد.
      و در جای دیگر دربارۀ روایتی می‌نویسد:
      این حدیث ضعیف و مخالف مشهور و اخبار دیگر است، لذا بدان اعتماد نمی‌شود. در جای دیگری پس از نقل روایت، عدم اعتماد خود را بدان با تعبیر زیر بیان کرده است:
      اقول: الخبرُ فی غایةِ الغرابةِ و لا اعتمدُ علیه، لعدمِ کونه مأخوذاً مِن اصلٍ مُعتبرٍ، و إن نُسبَ إلی الصدوقِ رحمة الله علیه.
      این خبر بس غریب است و از آنجا که از اصل معتبری نقل نشده است مرا بدان اعتمادی نیست، هر چند که به مرحوم صدوق منسوب است.
      وضعیت مرحوم علامه مجلسی در گرد آوری بحار الانوار بسیار متفاوت از شرایط عادی است.

      اما بخاری شما اینگونه در کتاب خود ننوشته اینجا را نخوانده بوده اید !!

      ما شیعیان اگر روایتی ضعیف باشد میگویم ضعیف است و یا..!.... !!

      حالا شما این روایات آمده در کتاب صحیح بخاری را چگونه توجیه میکنید؟؟؟

      الجامع الصحیح یا صحیح بخاری در مدت شانزده سال از میان ششصد هزار حدیث گزینش شده است.

      بخاری مقیاسی برای صحیح بودن حدیث قرار داده بود که روایات را با آن می سنجید ولی به گفته ابن حجر عسقلانی همیشه این معیار را رعایت نکرده است.

      اما مقصود اصلی از تدوین این کتاب گردآوری احادیث صحیح و مستند بوده و احادیث مطلق و موقوف به منظور استشهاد و تفسیر نقاط مبهم و مجمل در احادیث مزبور آمده است.

      گفته اند: بخاری کتاب خود را به بزرگان و ائمه حدیث چون احمد بن حنبل عرضه داشته که همگان بر تمام احادیث بخاری جز چهار حدیث به صحت و درستی شهادت دادند.

      امام الحرمین ادعا کرده که همه امت اسلامی در صحت احادیث بخاری اتفاق دارند.

      با این وجود بعضی از بزرگان حدیث از اهل سنت از جمله حافظ دار قطنی به نقد آن مبادرت کرده و این که احادیث آن صحیح ترین احادیث است مورد مناقشه قرار داده اند.
      خلاصه اینکه خود بخاری و بسیاری از علمای اهل سنت روایات الجامع الصحیح را صحیح می دانسته اند بلکه برخی از آنان آن را پس از قرآن صحیح ترین کتاب دانسته اند.




      ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۰۲/۲۰ در ساعت 06:27 PM


      حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
      بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
      حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
      فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
      ( صفات الشيعه ص 8 )



    9. #15
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 121 صلوات : 115
      مورد صلوات: 481 در 111
      حضور : 1 دقیقه
      دریافت : 9 آپلود : 1
      گالری : 9 وبلاگ :
      ديوانه ي عشق حسين آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
      خدا جـوانی بی ریش و کوسه است:moteajeb!:
      ابن تیمیة می گوید : در حدیث صحیح مرفوع از قتاده از عکرمه از ابن عباس آمده است که او از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و سلم نقل کرده که : پروردگارم را در هیئت جوان بی ریشی که موهایش پرپشت و مجعد بود دیدم !!

      يه دفعه بگن ... استغفرالله.
      اينا عالم اند يا ...
      .اقعا اگه عقيده شون اين باشه از يهودي هم بدترن.
      اولا حديث جعلي تا دلتون بخواد ميسازن كه هيچ خدارو شبيه به .... ديگه نميگم كه قباحت داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!
      ویرایش توسط ديوانه ي عشق حسين : ۱۳۹۱/۰۲/۲۰ در ساعت 08:37 PM
      يا اهل العالم قتل الحسين بكرببلا عطشانا ...

    10. صلوات : just.for.you
    11. #16
      کارشناس پاسخگوی کلام
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۰
      نوشته : 1,278 صلوات : 1,789
      مورد صلوات: 3,854 در 1,114
      حضور : 1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
      دریافت : 13 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ : 0
      اندیشمند آنلاین نیست.



       


      با سلام

      عجيب است كه مستشكل يك حديث قابل تاويل در منابع شيعه پيدا كرده است و اين را با احاديث بسياري كه در كتب آن هاست و صريحا اشاره به تجسيم خداوند دارد مقايسه مي كند!اکثریت متکلمان اهل سنت و نیز همه علمای شیعه منکر جسم بودن خداوند هستند و بر این نفی، به ادله عقلی و نقلی استناد می کنند؛ فخر رازي مي‏گوید: «در اين باب اهل علم بر دو دسته‏اند: اکثر آنان معتقد به تنزيه خداوند از جسميّتند، ولي مجسّمه قائل به جسمانيت خداوند مي‏باشند.»[علی اصغر رضوانی، سلفی گری و پاسخ به شبهات، قم، انتشارات مسجد مقدس جمکران، 1384ش،چاپ اول، ص240، به نقل از فخر رازی، المطالب العالیه، ج2ريا، ص25]


      از همین رو شيخ کليني در کتاب کافي فصلی با عنوان:«باب النهي عن الجسم و الصورة»آورده است[شیخ کلینی، الکافی، تهران، اسلامیه، 1362ش، چاپ دوم، ج1، ص104] و یا شيخ صدوق در کتاب التوحيد باب «انّه عزّوجلّ ليس بجسم و لا صورة» دارد[شیخ صدوق، التوحید للصدوق، قم، جامعه مدرسین، 1398ق، چاپ اول، ص97] و نیز ابوالفتح کراجکي در کنزالفوائد «فصل من الاستدلال علي انّ اللَّه تعالي ليس بجسم» آورده است.[ابوالفتح کراجکی، کنز الفوائد، قم، دارالذخائر، 1410ق، چاپ اول، ج2، ص37] قطب راوندي هم مذهب مجسمه را از مذاهب فاسد شمرده است[ر.ک: قطب الدین راوندی، فقه القرآن، قم، مکتبه آیه الله العظمی النجفی المرعشی، 1405ق، چاپ دوم، ج1، ص 143]


      اما در این میان تنها عده ای از اهل حدیث، حشویه و در رأس آنها وهابیان معتقد به جسم بودن خداوند متعال بلاکیف هستند.حسن بن علي سقّاف شافعي مي‏گويد:« تجسيم و تشبيه را وهابيان منتشر کردند و کتاب‏هاي زيادي را در موضوع صفات ترويج کردند؛ همانند کتاب "السنة" از عبداللَّه بن احمد بن حنبل، و کتاب "الردّ علي بشر المريسي" از عثمان دارمي و نیز علماي وهابيان در اين باره کتاب‏هاي زیادی نوشتند و در آن‏ها اين مباحث را از کتاب‏هاي ابن­تيميه و ابن قيم و ديگران نقل کردند...» [سقاف، الصحیح فی شرح العقیدة الطحاویة، الاردن، دار الامام النووی، 1416ق، چاپ اول، ص 43]


      قاضي سبکي نیز بر اجماع علمای اسلامی بر عدم جسمانی بودن خداوند اذعان دارد و مي‏گويد: «اهل توحيد و ائمه اهل سنت بر اين‏که خداوند در جهت خاصي نيست، اتفاق دارند مگر برخي از افرادي که قول شاذ دارند. »[ر.ک: عبدالکافی السبکی، طبقات الشافعیه الکبری، دار النشر، 1413ق، چاپ دوم، ج9،ص43.]


      ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۲/۲۱ در ساعت 09:13 PM
      اللهم صل علي محمد و آل محمد

    12. صلوات ها 4 : hoorshid,just.for.you,رضا,عماد
    13. #17
      کارشناس پاسخگوی کلام
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۰
      نوشته : 1,278 صلوات : 1,789
      مورد صلوات: 3,854 در 1,114
      حضور : 1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
      دریافت : 13 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ : 0
      اندیشمند آنلاین نیست.



      اما متن حديث موجود در كتاب كامل الزيارات چنين است:

      عن صفوان الجمال قال: قال لي أبوعبدالله (عليه السلام): هل لك في قبر الحسين (عليه السلام)؟ قلت: وتزوره جعلت فداك؟ قال: وكيف لا أزوره والله يزوره كل ليلة جمعة يهبط مع الملائكة إليه والانبياء والاوصياء، ومحمد أفضل الانبياء ، قلت: جعلت فداك فنزوره في كل جمعة ندرك زيارة الرب، قال: نعم يا صفوان، الزم ذلك يكتب لك زيارة قبر الحسين (عليه السلام) وذلك تفضيل وذلك تفضيل.( كامل الزيارات: 183).


      جمله اي كه در اين حديث مورد استناد قرار گرفته اينست كه در حديث آمده:خداوند هبوط میکند همراه با ملائکه و انبیاء و اوصیاء و حضرت محمد ص ....
      جالب اينجاست مستشكل همانند سلف خود به جاي بحث منطقي ، از همان شيوه هميشگي كه فحاشي باشد استفاده كرده است و علاوه بر آن ايراني بودن علامه مجلسي را برابر با مجوسي بودن ايشان قرار داده است و عقيده نژادپرستانه خود را ابراز كرده است!


      اينكه نويسنده مي گويد آيا امام صادق(عليه السلام) نمي توانست فلان طور اين جمله را بگويد از درك پايين نويسنده در مباحث زيبايي كلام حكايت دارد.در قرآن هم آمده :وجاء رَبُّكَ والمَلَكُ صَفًّا صَفًّا در حالي كه منظور آمدن جسماني خداوند نيست بلكه آيات را بايد با آيات ديگر تبيين كرد.


      اللهم صل علي محمد و آل محمد

    14. صلوات ها 4 : just.for.you,رضا,صدرا,عماد
    15. #18
      کارشناس پاسخگوی کلام
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۰
      نوشته : 1,278 صلوات : 1,789
      مورد صلوات: 3,854 در 1,114
      حضور : 1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
      دریافت : 13 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ : 0
      اندیشمند آنلاین نیست.



      نمونه اي از تاويلات آيات :

      أ.ابن عباس در اين آيه از قران (يوم يكشف عن ساق)[القلم : 42] معناي ساق را به شده وامر عظيم تاويل كرده است[تفسير الطبري : 29/24].
      طبري مي گويد: " قال جماعة من الصحابة والتابعين من أهل التأويل يبدو عن أمر شديد "[تفسير الطبري : 29/24]

      ب.ابن عباس در اين آيه از قران (فاليوم ننساهم كما نسوا لقاء يومهم هذا)[الاعراف : 51]، نسيان را به ترك تاويل كرده است طبري هم از او تبعيت كرده و مي گويد: " يعني:در اين روز، و آن روز قيامت است آن ها را فراموش مي كند، مي گويد: آنها را در عذاب مبين رها مي كند ".واين تاويل از مجاهد هم نقل شده است.[تفسير الطبري : 8/144]

      ج.احمد بن حنبل كلمه جاء در آيه شريفه(وجاء ربك والملك صفا صفا)[الفجر : 22] را به معناي جاء امر ربك تاويل كرده است.[الاسماء والصفات ، البيهقي : ص‏292]
      ابن كثير مي گويد:احمد بن حنبل در جواب جهميه وقتي به اين آيه از قران استدلال كردند(ما يأتيهم من ذكر من ربهم محدث إلا استمعوه وهم يلعبون)[الانبياء : 2]مي گويد: " احتمال دارد نزول او به سوي ما همان محدث باشد نه اينكه خود ذكر محدث باشد ، وهمچنين از قول او چنين نقل شده: احتمال دارد ذكري غير قرآن باشد "[البداية والنهاية : 10/327]

      د. بيهقي در مورد قول خداوند در آيه :(ولله المشرق والمغرب فأينما تولوا فثم وجه الله)[ البقرة : 115] چنين مي گويد:" مزني از شافعي حكايت مي كند كه در مورد اين آيه گفت:: يعني - والله أعلم - فثم الوجه الذي وجهكم الله إليه.
      و أبو عبد الله الحافظ وأبو بكر القاضي مي گويند... از مجاهد در قول خداوند (3): (فأينما تولوا فثم وجه الله) قال: قبلة الله(منظور از وجه الله)، پس هر كجا در غرب يا شرق بودي به آن ها توجه نكن مگر به سوي آن"[الاسماء والصفات : ص‏309]


      هم قرآن و هم احاديث بسياري و هم عقل ،جسمانيت خداوند را رد مي كنند و بديهي است اگر حديثي هم باشد كه صراحتا جسمانيت خداوند را بيان كند از نظر شيعه مردود است .
      حديث با بيان اينكه هبوط را به خداوند نسبت داده است قصد دارد تا جايگاه با ارزش زيارت امام حسين(عليه السلام) را بيان كند كه تمام فيوضات الهي بر بندگانش نازل مي شود و اشاره به الطاف خاصه خداوند در مورد زيارت امام حسين(ع) دارد گويي كه تمام مظاهر الهي در آنجا تجلي مي كند.


      اللهم صل علي محمد و آل محمد

    16. صلوات ها 3 : رضا,صدرا,عماد
    17. #19
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۹۰
      نوشته : 251 صلوات : 325
      مورد صلوات: 1,346 در 243
      حضور : 1 روز 22 ساعت 5 دقیقه
      دریافت : 23 آپلود : 1
      گالری : 0 وبلاگ :
      فریاد : الهی العفو العفو العفو
      BohtZade
      مرصاد آنلاین نیست.



      شما که به امام ما ایراد می گیرید اخه رهبران خود شما هم از شاگردان امام ما بودند .شافعی و...
      یا فاطمه (س)
      اگر از سرهایمان کوه بسازند نمیگذاریم در تاریخ بنویسند سید علی تنها ماند
      www.montaged.persianblog.ir

    18. صلوات ها 2 : صدرا,عماد
    19. #20
      کارشناس پاسخگوی کلام
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۰
      نوشته : 1,278 صلوات : 1,789
      مورد صلوات: 3,854 در 1,114
      حضور : 1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
      دریافت : 13 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ : 0
      اندیشمند آنلاین نیست.



       


      شیخ صدوق در " التوحید " ص 103 چنین می گوید :

      " ٍ عَنْ يَعْقُوبَ السَّرَّاجِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ بَعْضَ أَصْحَابِنَا يَزْعُمُ أَنَّ لِلَّهِ صُورَةً مِثْلَ صُورَةِ الْإِنْسَانِ وَ قَالَ آخَرُ إِنَّهُ فِي صُورَةِ أَمْرَدَ جَعْدٍ قَطَطٍ فَخَرَّ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ سَاجِداً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَقَالَ- سُبْحَانَ اللَّهِ الَّذِي لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ وَ لا تُدْرِكُه‏ الْأَبْصارُ وَ لَا يُحِيطُ بِهِ عِلْمٌ- لَمْ يَلِدْ لِأَنَّ الْوَلَدَ يُشْبِهُ أَبَاهُ- وَ لَمْ يُولَدْ فَيُشْبِهَ مَنْ كَانَ قَبْلَهُ- وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ مِنْ خَلْقِهِ كُفُواً أَحَدٌ تَعَالَى عَنْ صِفَةِ مَنْ سِوَاهُ عُلُوّاً كَبِيرا "
      (از يعقوب سراج كه گفت به حضرت صادق (ع) عرض كردم كه بعضى از اصحاب ما گمان دارد و چنان ميداند كه خدا را صورتى است مثل انسان و ديگرى گفته كه آن جناب در صورت پسر ساده روى پيچيده موئى است كه مويش به غايت پيچيده و چين و شكن دارد.حضرت صادق (ع) بر رو در افتاد و بسجده رفت بعد از آن سرش را برداشت و فرمود پاك و منزه است خدائى كه چيزى مثل او نيست و ديده ها او را در نيابد و دانشى به او احاطه نكند نزاده زيرا كه فرزند به پدرش ميماند و زاده نشده كه شباهت داشته باشد به كسى كه پيش از او بوده و هيچ كس او را همتا نبوده از خلقش و نخواهد بود و برتر است از صفت كسى كه غير از او است برترى بزرگ.‏ )

      در مورد اين اشكال سطحي بايد چند نكته را ذكر كنيم:

      الف)اينكه شبهه افكن مي گويد شيعيان مي گويند عقيده تجسيم مال وهابيت است و قبل از آن ها نبوده است سخني كاملا كذب است!كدام عالم شيعه چنين سخني داشته است در حاليكه صحيح مسلم و بخاري احاديثي دارند كه صراحتا در مورد تجسيم است!

      ب) معلوم نيست منظور از اصحاب ، شيعيان اهل بيت باشد زيرا در آن زمان شاگردان امام صادق(عليه السلام) با ديگر مردم نيز رفت و آمد داشتند و حديث هيچ اشاره اي ندارد كه همنشين و مصاحب يعقوب سراج از شيعيان بوده باشند.(در واقع كلمه اصحاب را بر شيعيان امام صادق(عليه السلام ) حمل كرده در حاليكه ممكن است برخي از دوستان يعقوب سراج منظور بوده باشد).

      ج)مضافا بر آن ممكن است برخي از عوام ، آن هم در زماني كه براي برخي از شيعيان دسترسي علمي به اهل بيت(عليه السلام) نبود چنين اشتباهاتي در عقايد آن ها رخ دهد.
      اينكه چند نفر در آن زمان چنين نظري هم داشته باشند دلالت نمي كند شيعيان داراي چنين نظري بوده اند بلكه شيعيان پيرو فرمايشات معصومين هستند و نسبت عقيده چند نفر به شيعيان صحيح نيست.


      اللهم صل علي محمد و آل محمد

    20. صلوات ها 4 : اشک قلم,رضا,صدرا,عماد
    صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •