• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
    1. #1
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : خرداد/۱۳۹۰
      نوشته : 226 صلوات : 1,642
      مورد صلوات: 1,258 در 222
      حضور : 7 ساعت 17 دقیقه
      دریافت : 12 آپلود : 14
      گالری : 9 وبلاگ :
      بنده ی خدا آنلاین نیست.

      تفاوت شیعه و سنی در تعریف امامت





      از منظر اهل سنت، امام کسی است که برای ولایت او بر امت و تصرف در امورشان است، به گونه ای که برتر از او نباشد، امامت ریاست عام در دین و دنیا به عنوان خلیفه پیامبر(ص) است و امامت، خلافت از صاحب شرع در حراست از دین و سیاست دنیاست
      .

      اهل سنت در مسئله امامت، گرفتار تناقص شده اند، زیرا در مقام تعریف، امام را اسلام شناسی عادل و مجاز از سوی رسول می دانند و در مقام تعیین مصداق، نه این شرایط را اخذ می کنند و نه چنین شرایطی در امامان آنها وجود دارد
      .

      مسئله امامت نزد شیعه، مسئله ای کلامی و نزد اهل سنت، مسئله ای فقهی و فرعی است
      .

      از نظر هر دو گروه شیعه و سنی، پیامبر سه مقام دارد: الف) تلقی و ابلاغ وحی؛ ب) تبیبن وحی؛ ج) ریاست بر اموردنیای مردم. همچنین از نظر هر دو گروه، پس از وفات پیامبر(ص
      )، وحی نبوتی منقطع شده است، اما شیعه معتقد است که پس از پیامبر(ص)، عهده دار آن د مقام دیگر، شخصی است که از طرفخدا تعیین می شود، ولی اهل سنت، امامت را تداوم نبوت ندانسته، بلکه آن را به منزله تئوری حکومت در جامعه دینی می دانند که به تفکیک دین از سیاست می انجامد.

      امام در فرهنگ شیعه شخصی است که برای او وحی به معنای الهام و تحدیث منقطع نمی شود و کلام او در تبیین وحی، حجت است و او در همه امور اجتماعی، نظامی، سیاسی، اقتصادی و خارجی واجب الاطاعه است
      .

      مراتب امامت
      ریاست عام مردم، که این مرتبه از امامت مورد وفاق اهل سنت نیز هست
      .

      امامت به معنای مرجعیت دینی، اما نه برای یک مجتهد و اسلام شناس که با فکر خود اسلاتم را شناخته باشد و جایز الخطا باشد، بلکه فردی که از راه های غیبی، علوم اسلام را از پیامبر گرفته است و عاری از خطاست، اهل سنت برای هیچ کس چنین مقامی قائل نیستند
      .

      امامت به معنای ولایت و آن آخرین مرحله سیر تکملی انسان است و امام در این مرتبه، انسان کامل و حجت زمان است
      .

      آن زمان که دشمن به جانمان حمله کرد شهدا ما را شرمنده کردند ، نکند این روزها که دشمن به نان مان حمله کرده شرمنده شهدا شویم.

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی تاريخی
      تاریخ عضویت : خرداد/۱۳۹۱
      نوشته : 1,134 صلوات : 803
      مورد صلوات: 3,112 در 972
      حضور : 9 روز 20 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      مقداد آنلاین نیست.




      فرق خلافت و امامت از نظر شيعه و اهل سنت


      خلافت به معنى جانشينى پيامبر و امامت به معنى پيشوايى بر مسلمانها است. شيعه و اهل سنت در مسأله خلافت با يكديگر اختلاف دارند، به طورى كه اختلاف اساسى شيعه و اهل سنت در همين مسأله است. شيعه بر اساس آيات و تصريحات رسول خدا((صلى الله عليه وآله)) معتقد است كه امامت و جانشينى رسول الله((صلى الله عليه وآله)) مسأله اى است كه بايد از ناحيه ى خداوند مشخص شود; بر همين اساس شيعه عقيده دارد كه پس از پيامبرگرامى اسلام((صلى الله عليه وآله)) خداوند حضرت على((عليه السلام)) را به جانشينى آن حضرت و رهبرى مردم معين كرده است. در مقابل، اهل سنت عقيده دارند كه خود مردم. مى توانند امام را معين كنند.

      ديگر اينكه به نظر شيعه امام بايد معصوم از گناه واشتباه باشد; امّا اهل سنّت عصمت را شرط نمى دانند.
      خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»


    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •