• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 17
    1. #1
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : آذر/۱۳۹۰
      نوشته : 250 صلوات : 207
      مورد صلوات: 1,138 در 253
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 1 وبلاگ :
      سرود کیهانی آنلاین نیست.

      مطهر بودن یا نجس بودن ماء الشعیر




      با سلام ...
      سوالی که داشتم اینه که ماالشعیر هایی که الان تو بازار هستن خوردنش حلال هست یا حرام ...

      و اگر حلال هست امکانش هست بگید چطور میشه از یک مایع نجس ( ماالشعیری که بر اثر تخمیر بدست میاد ) یک مایع طاهر خارج کرد . مثلا ما داریم که اگر رطوبت به یه ماده نجس برسه اونم نجس میشه . پس چجوری میتونه ماالشعیر طاهر باشه ...

      با تشکر ...
      ویرایش توسط سرود کیهانی : ۱۳۹۱/۰۱/۱۵ در ساعت 03:10 AM
      این همه شهد و شکر کز سخنم میریزد
      اجر صبریست کز آن شاخه نباتم دادند

    2.  

    3. #2
      پاسخ یار انجمن تاریخ
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 10,176 صلوات : 24,396
      مورد صلوات: 38,331 در 9,224
      حضور : 17 روز 22 ساعت 3 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ :
      فریاد : عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبـِى الْحـَ
      رضا آنلاین نیست.



      با سلام
      سيستاني: مسأله- فقّاع كه غالباً از جو گرفته مي شود و موجب درجهٔ خفيفي از مستي است حرام است و بنابراحتياط واجب نجس است؛ و امّا آب جوي كه موجب هيچ گونه مستي نيست، پاك و حلال مي باشد.
      مكارم: مسأله- مشروب الكلي كه از جو گرفته مي شود و به آن «آبجو» مي گويند حرام و از جهت نجاست مانند شراب است؛ ولي آبي كه براي خواصّ طبّي از جو مي گيرند و به آن «ماءالشّعير» مي گويند و ابداً مسكر نيست، پاك و حلال است.
      مسأله اختصاصي
      مكارم: مسأله 129- مخمّر آبجو كه به آن «لوردوبير» نيز مي گويند و به صورتي گردي است كه مصرف طبّي دارد، نه مسكر است و نه مايع، پاك و حلال است.

      http://portal.anhar.ir/node/135


      حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
      بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
      حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
      فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
      ( صفات الشيعه ص 8 )



    4. #3
      پاسخ یار انجمن تاریخ
      تاریخ عضویت : فروردین/۱۳۸۹
      نوشته : 10,176 صلوات : 24,396
      مورد صلوات: 38,331 در 9,224
      حضور : 17 روز 22 ساعت 3 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 18 وبلاگ :
      فریاد : عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبـِى الْحـَ
      رضا آنلاین نیست.



      ١٠- فقاع

      ١١٥ فقاع كه از جو گرفته مى‏شود و به آن آبجو مى‏گويند، نجس است. ولى آبى كه به دستور طبيب از جو مى‏گيرند و به آن ماءالشعير مى‏گويند، پاك مى‏باشد.


      توضيح المسائل حضرت امام خمينى (قدس سره الشريف)

      http://www.aviny.com/Ahkam/ResalehImam/resale01.aspx
      ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۰۱/۱۵ در ساعت 03:37 AM


      حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
      بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
      حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
      فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
      ( صفات الشيعه ص 8 )



    5. #4
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : مرداد/۱۳۹۰
      نوشته : 1,734 صلوات : 1,751
      مورد صلوات: 10,973 در 1,666
      حضور : 19 ساعت 2 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 1
      nakisa آنلاین نیست.



      روی تمام بطریهای ماشعیرهای ایرانی نوشته شده حلال و مسکر نیستند .

      در کارخانه های داخلی، فرآیند زدودن الکل با شیوه تخمیر الکلی انجام می شود که معمولا باز هم زیر نیم درصد الکل در ماءالشعیرباقی می ماند. اما اگر بالاتر از این میزان باشد به لحاظ شرعی مشکل پیدا می کند. این میزان در کارخانجات داخلی، توسط مراجع نظارتی کنترل می شود.


      مثل لیدوکایین در پزشکی که باعث بیحسی میشه در اصل کوکایینه که اون قسمت مضر و اعتیاد اورش شکسته میشه و تبدیل به یه ماده مفید در بیحسی میشه .
      بگذار آدمها تا میتوانند سنگ باشند. من و تو از تبار چشمه ایم

    6. #5
      کارشناس پاسخگوی فقه و احکام
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۹
      نوشته : 4,190 صلوات : 12,090
      مورد صلوات: 24,176 در 4,148
      حضور : 49 روز 13 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 15 وبلاگ : 0
      فریاد : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
      Mehrabon
      سجاد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط محسن ایلخانی نمایش پست ها
      با سلام ... سوالی که داشتم اینه که ماالشعیر هایی که الان تو بازار هستن خوردنش حلال هست یا حرام ... و اگر حلال هست امکانش هست بگید چطور میشه از یک مایع نجس ( ماالشعیری که بر اثر تخمیر بدست میاد ) یک مایع طاهر خارج کرد . مثلا ما داریم که اگر رطوبت به یه ماده نجس برسه اونم نجس میشه . پس چجوری میتونه ماالشعیر طاهر باشه ... با تشکر ...
      با عرض سلام و احترام خدمت جناب محسن ایلخانی گرامی و تشکر از سئوال شما

      خوردن ماء الشعیر حلال است و این نوشیدنی نجس نیست .

      اگر ماء الشعیر یا هر ماده غذایی دیگری حاوی الكل مست كننده‌اى باشد كه در اصل مايع است، نجس و حرام است (1) و در غیر این صورت نه حرام است و نه نجس .

      بنابراین چون ماء الشعیر بخاطر عدم وجود الکل مورد اشاره در آن ، نجس نیست فرض شما یعنی باقی ماندن نجاست هم صحیح نمی باشد.

      همیشه سالم و موفق باشید

      پی نوشت:
      1. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتائات س310

    7. #6
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 634 صلوات : 3,363
      مورد صلوات: 2,947 در 602
      حضور : 1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ :
      رضاهو آنلاین نیست.



      بحثی جامع که شما را به مطالعه آن،هرچند که طولانی است،دعوت مینمایم:

      به گزارش تبیان؛ پاسخ مشهور و رایج این است که آن آبجویی نجس و حرام است که دارای الکل باشد و چون این آبجوها بدون الکل هستند پس نوشیدن آنها حلال است.
      این جواب در ابتدای امر، جواب خوب و قابل قبولی است؛ اما وقتی به برخی فتاوا و نظرات فقهی مانند فتوای آیت الله صافی گلپایگانی می رسیم؛ این پاسخ کارایی خودش را از دست داده و دوباره آن سوال تکرار می شود که بالاخره این آبجوها پاک هستند یا نه؟ جایز است آن را بنوشیم یا نه؟ ایشان می فرمایند: «اگر جو را به طریقی كه در سابق اطباء دستور می‌دادند و به آن ماء‌الشعیر می‌گفتند بجوشانند اشكالی ندارد و اما آنچه از جو گرفته می‌شود و به آن آب جو می‌گویند حرام است.»
      می بینید که آن جواب مشهور نمی تواند پاسخ روشنی برای ما باشد و باید از راه دیگری به حل مساله پرداخته و به جواب برسیم.
      همانگونه که در فتوای ایشان مشاهده می شود روش تهیه ماءالشعیر نقش تعیین کننده ای در حلیت و یا حرمت آن دارد؛ بنابراین برای رسیدن به یک پاسخ قطعی باید ابتدا با طرز تهیه آن آشنا شویم و بعد با نتیجه ای که از این بررسی کسب کرده ایم به سراغ فتاوای موجود برویم تا ببینیم نوشیدن این نوشیدن پر مشتری جایز است یا نه؟

      در این روش (الکل زدایی)که مرسوم ترین شیوه تهیه ماءالشعیر در دنیاست ابتدا آن مایع الکلی از مالت به دست می آید و بعد به روش تقطیر الکل آن را جدا کرده و به محصولی بدون الکل دست پیدا می کنند. به نظر می رسد کارخانه های خارجی که به دنبال هر دو محصول هستند بنای خود را به این روش می گذارند و به مقداری که می خواهند الکل زدایی کرده و آبجو بدون الکل روانه بازار می کنند

      روش های تهیه ماءالشعیر
      ماءالشعیر به سه روش ممکن است به دست آید که در زیر خلاصه این روشها را بیان می کنیم:
      روش سنتی (طب قدیم):
      در این روش جو در آب جوشانده شده و بعد صاف کردن این مخلوط آنچه باقی می ماند آبجو خواهد بود. دکترروازاده در سایت خود می نویسد: یک و نیم کیلو جوی پوست کنده را در یک و نیم لیتر آب ریخته و بگذارید با شعله ملایم بجوشد تا دو لیوان آب باقی بماند. سپس آنر ا از روی حرارت برداشته و بگذارید مواد آن ته نشین شود. آب سرخ رقیق بالای آن ماء الشعیر رقیق نامیده می شود.

      روش صنعتی:
      در این روش ابتدا جو را تبدیل به مالت می کنند. مالت همان جو جوانه زده است که پس از گرفتن جوانه و خشک کردن مورد استفاده قرار می گیرد. سپس طی فرایندی از این مالت، مایه ای تهیه می کنند که به آن آبجو گفته می شود. مایع به دست آمده در این فرآیند الکلی است زیرا آبجو دارای مخمر بسیار فعالی است که در محیط مساعد الکل تولید می کند بنابراین نجس و خوردن آن هم حرام خواهد بود.
      شرکتهای داخلی و خارجی برای برای آنکه بتوانند به محصولی بدون الکل دست پیدا کنند از روشهایی استفاده می کنند که دانستن آنها در این بحث کمک شایانی به ما می کند.

      ماء الشعیر
      طرز تهیه ماءالشعیر بدون الکل در خارج از کشور (الکل زدایی)
      در این روش (الکل زدایی)که مرسوم ترین شیوه تهیه ماءالشعیر در دنیاست ابتدا آن مایع الکلی از مالت به دست می آید و بعد به روش تقطیر الکل آن را جدا کرده و به محصولی بدون الکل دست پیدا می کنند. به نظر می رسد کارخانه های خارجی که به دنبال هر دو محصول هستند بنای خود را به این روش می گذارند و به مقداری که می خواهند الکل زدایی کرده و آبجو بدون الکل روانه بازار می کنند.

      طرز تهیه ماءالشعیر بدون الکل در داخل کشور (حذف تخمیر یا تخمیرمحدود)
      در این روش (تخمیرمحدود ) که در ایران اعمال می شود در فرایند تهیه قبل از اینکه مایع به دست آمده الکلی شود به آن شک حرارتی می دهند تا از الکلی شدن آن جلوگیری کنند.
      در این فرآیند، مایع بدست آمده از پخت مالت بعد از آنکه عصاره رازک و شکر به آن افزوده شد به چیلر منتقل شده و در آنجا شوک حرارتی داده می شود. این شوک اولین قدم برای جلوگیری از الکی شدن مایع است. آب جو دارای مخمر وحشی است که در محیط مساعد الکل تولید می کند. شوک حرارتی ایجاد شده باعث می شود که مخمر وحشی این اختلاف دما را تحمل نکرده و از بین برود.

      ماءالشعیر رایجی که در کشورمان مصرف می شود، اصلا آبجو نیست و در واقع یک نوشیدنی بر پایه مالت است؛ اما چون ما در ایران نتوانسته‌ایم اسم دیگری برای این محصول بگذاریم به آن ماءالشعیر می‌گوییم
      شربت بدست آمده در این مرحله به سردخانه رفته و حجم آن با آب دو برابر شده، سپس وارد دستگاه فیلتراسیون می شود. در این بخش مایع شفافی به نام ماء الشعیر به دست می آید.
      دکتر سهراب وندی متخصص صنایع غذایی، عضوهیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور در گفتگو با حکیم مهر گفته است: حذف تخمیر از فرایند تولید ماءالشعیر، روش رایج کنونی در کشور ماست. کشورهای صادرکننده ماءالشعیر به ایران چون از قوانین بدون الکل بودن خوراکی‌های ما مطلع هستند، عملیات تخمیر در محصولاتشان را به گونه‌ای انجام می‌دهند که تحت هیچ شرایطی، الکل بیشتر از نیم درصد در ماءالشعیرشان تولید نشود.
      اکنون این اطلاعات در کنار فتاوای موجود قرار می دهیم و با جمع بندی آنها سعی خواهیم کرد تا به پاسخ روشنی درباره ماءالشعیر دست پیدا کنیم:
      از نویسندگان غرب تقلید کرده ایم
      سوال از حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
      آیا ماء الشعیری كه در بازار مسلمین فروخته می‌شود، حلال است؟
      پاسخ: اگر جو را به طریقی كه در سابق اطباء دستور می‌دادند و به آن ماء‌ الشعیر می‌گفتند بجوشانند اشكالی ندارد و اما آنچه از جو گرفته می‌شود و به آن آب جو می‌گویند حرام است.

      سوال از حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
      در مورد خمر و مستی (آن چیز که عقل را ضایع کند) حکم مستقل و روشن تحریم در قرآن آمده و قابل قبول است اما در مورد این که الکل وارد بدن شود، تحریمی نداریم. برای مثلا ماءالشعیر هایی که در یک لیتر 5 تا 8 درصد الکل دارند به هیچ وجه مستی نمی آورد و عقل را ضایع نمی کند و بی تعادلی و تغییر حالت در انسان ایجاد نمی کند. آیا مصرف این نوع نوشیدنی هم که حکم خمر به آن تلقی نمی شود نیز حرام است؟
      پاسخ: الکل به طور کم در بسیاری از مواد غذایی ممکن است موجود باشد ولی مادامی که به طور طبیعی مست کننده نباشد و یا زیان آن اثبات نگردد حکم تحریم بر آن جاری نمی شود و اثبات این موضوع بر عهده ی کارشناسان غذایی است.

      سوالاتی از حضرت آیت الله سیستانی:
      1. آیا ماء الشعیر كه در بازار موجود است حلال است ؟
      پاسخ:حلال است.
      2. نوشیدن نوشابه هاى خارجى و آب جو چگونه است ؟
      پاسخ: استفاده از نوشابه مانعى ندارد مگر اینكه معلوم شود یك چیز نجس با آن مخلوط شده است و خوردن آب جو حرام است.
      3. در بعضی از مواد غذایی مثل شیرینی مقدار کمی الکل به کار رفته که نقش فراوری دارد و سکر آور نیست آیا می توان استفاده کرد ؟
      پاسخ: جایز است .

      نتیجه بحث
      1. ماءالشعیر رایجی که در کشورمان مصرف می شود، اصلا آبجو نیست و در واقع یک نوشیدنی بر پایه مالت است؛ اما چون ما در ایران نتوانسته‌ایم اسم دیگری برای این محصول بگذاریم به آن ماءالشعیر می‌گوییم.
      الکل نیم درصدی که در اثر تخمیر محدود در فرآیند تولید آن ایجاد می شود؛ چون سکر آور نیست ضرری به حلیت این نوع ماءالشعیر ها نمی زند؛ بنابراین نوشیدن آنها جایز است
      2. ماء الشعیری که در داخل تولید می شود چون در فرآیند آن تولید الکل و الکل زدایی رخ نمی دهد با آبجوی الکل دار یا الکل زدایی شده خارجی متفاوت است و نوشیدن آن جایز است.
      3. الکل نیم درصدی که در اثر تخمیر محدود در فرآیند تولید آن ایجاد می شود؛ چون سکر آور نیست ضرری به حلیت این نوع ماءالشعیر ها نمی زند؛ بنابراین نوشیدن آنها جایز است.
      4. باید توجه داشت که ماء الشعیرهای خارجی بدون الکل دو نوع هستند:
      الف. نوعی که در فرآیند تولید، کاملا تخمیر و الکی شده و بعد الکل زدایی شده است و چون با تقطیر، یک مایع نجس، پاک نمی شود بنابراین نوشیدن این نوع جایز نخواهد بود.
      ب. نوعی که در فرآیند تولید کاملا تخمیر نشده و الکلی نشده و در نهایت تنها به کمی تخمیر و با الکلی حدود پنج درصد فرآوری و تولید شده است که براساس فتاوایی که نقل کردیم نوشیدن این نوع جایز خواهد بود.
      5. باید توجه داشت این 5 درصد الکل تخمیری که در حین فرآوری در درون خود مایع تولید می شود غیر از آن الکل خالص و نجسی است که نوشیدن آن باعث مستی می شود.
      قانون اسلام این است: اگر مایعی مست کننده بود، نجس و خوردن آن حرام است و اگر قطره ای از آن را به یک نوشیدنی حلال؛ مثل نوشابه و یا ماءالشعیر اضافه کنند تمام آن را نجس کرده و خوردنش را حرام می کند؛ اما اگر نوشیدن کم یا زیاد آن، مستی آور نبود پاک است حتی اگر در درون خود در صد کمی هم الکل تولید کرده باشد؛ بنابراین باید بین «مایعی که از خود کمی الکل تولید می کند و مست کننده نیست» و «مایعی که به آن الکل مست کننده اضافه شده یا مایعی که از خود به قدری الکل تولید می کند که باعث مستی می شود»؛ فرق اساسی قائل شد؛ دسته اول پاک است و خوردنش حلال؛ دسته دوم نجس است و خوردنش حرام.


      منبع:ghasednews.ir
      مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
      و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
      گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

    8. #7
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۹۱
      نوشته : 135 صلوات : 0
      مورد صلوات: 273 در 129
      حضور : 23 ساعت 43 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      ترنم بارانی آنلاین نیست.



      با سلام
      از چندین سایت در اینترنت مطلع شدم که گویا در بررسی به عمل آمده توسط یک لابراتوار فرانسوی، در ترکیب نوشابه کوکاکولا مقادیری الکل وجود دارد. من در کشوری غیر اسلامی زندگی میکنم .روی نوشابه از وجود الکل چیزی نوشته نشده ولی در توضیح کوکاکولا در اینترنت خواندم که گویا استفاده جزیی از الکل در دستور کارشان است و در صد کمتر از مقداری را در ترکیبات بیان نمیکنند.لذا با این توصیفات آیا خوردن این نوشابه برای ما مسلمانان حرام و نجس است؟نظر آیات مکارم و خامنه ای را میخواهم.سپاس

      لطفا اگر ممکن است واضح و مستقیم بیان کنید نه بطور کلی.ممنون از زحماتتان

    9. #8
      کارشناس پاسخگوی فقه و احکام
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۸۹
      نوشته : 4,190 صلوات : 12,090
      مورد صلوات: 24,176 در 4,148
      حضور : 49 روز 13 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 15 وبلاگ : 0
      فریاد : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
      Mehrabon
      سجاد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط ترنم بارانی نمایش پست ها
      با سلام از چندین سایت در اینترنت مطلع شدم که گویا در بررسی به عمل آمده توسط یک لابراتوار فرانسوی، در ترکیب نوشابه کوکاکولا مقادیری الکل وجود دارد. من در کشوری غیر اسلامی زندگی میکنم .روی نوشابه از وجود الکل چیزی نوشته نشده ولی در توضیح کوکاکولا در اینترنت خواندم که گویا استفاده جزیی از الکل در دستور کارشان است و در صد کمتر از مقداری را در ترکیبات بیان نمیکنند.لذا با این توصیفات آیا خوردن این نوشابه برای ما مسلمانان حرام و نجس است؟نظر آیات مکارم و خامنه ای را میخواهم.سپاس لطفا اگر ممکن است واضح و مستقیم بیان کنید نه بطور کلی.ممنون از زحماتتان
      با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سئوال شما

      پاسخ شما در پست های گذشته آمده بود که در اینجا نقل می کنم:

      نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
      اگر ماء الشعیر یا هر ماده غذایی دیگری حاوی الكل مست كننده‌اى باشد كه در اصل مايع است، نجس و حرام است (1) و در غیر این صورت نه حرام است و نه نجس .
      پی نوشت: 1. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتائات س 310 ؛ آیت الله مکارم شیرازی ، توضیح المسائل احکام نجاسات
      از این رو نوشابه های یاد شده تا زمانی که یقین به وجود چنین الکلی در آن نباشد حلال و پاک است و مصرف آن از این حیث مانعی ندارد.

      موفق و سر بلند باشید

    10. #9
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 495 صلوات : 2,463
      مورد صلوات: 2,190 در 453
      حضور : 10 روز 11 ساعت 57 دقیقه
      دریافت : 13 آپلود : 1
      گالری : 47 وبلاگ : 1
      فریاد : اسلام پیروز است
      Sepasgozar
      عبدالرحیم هم اکنون آنلاین است.



      نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
      از این رو نوشابه های یاد شده تا زمانی که یقین به وجود چنین الکلی در آن نباشد حلال و پاک است و مصرف آن از این حیث مانعی ندارد.
      البته بهتر است سعی بکنیم عند الشبهه، توقف کنیم و استفاده نکنیم تا زمانی که شبهه وجود الکل برطرف شود
      البته این مساله فقهی نیست و صرفا یک مساله اخلاقی است

    11. صلوات : pymn_nzr
    12. #10
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 244 صلوات : 523
      مورد صلوات: 878 در 227
      حضور : 1 روز 10 ساعت 3 دقیقه
      دریافت : 124 آپلود : 0
      گالری : 6 وبلاگ :
      فریاد : لبیک یا حسین (علیه السلام)
      MaghzMotafaker
      pymn_nzr آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرحیم نمایش پست ها
      البته بهتر است سعی بکنیم عند الشبهه، توقف کنیم و استفاده نکنیم تا زمانی که شبهه وجود الکل برطرف شود
      البته این مساله فقهی نیست و صرفا یک مساله اخلاقی است
      احتیاط ، طریق النجاة
      .. یا ربّ فرج امام ما را برسان ..

    13. صلوات ها 2 : مشتی خاک,عبدالرحیم
    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 12

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •