• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
    1. #1
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۹۰
      نوشته : 91 صلوات : 87
      مورد صلوات: 625 در 92
      حضور : 5 ساعت 9 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 10 وبلاگ :
      osaky آنلاین نیست.

      دعوت چــــــرا؟(دلیل چادر پوشیدن در حین نماز)




      با سلام خدمت دوستان خوب اسک دینی که واقعا سنگ تموم گذاشتن

      کلااا اینجا حرف نداره

      یک سوال از خدمتتون داشتم

      البته سوال دوستم هم بود(این دوستمه!!)

      چرا ما خانوم ها هنگام نماز چادر میکنیم؟
      اگر بخاطر حضور در مقابل خدا هستش خب ما که دائما در حضور خداوند هستیم؟!!!

      احتمالا سوال خیلی ما باشه

      تشـــــــــــــــکـــــــ ـــر
      خدایا!
      کمکم کن؛ پیمانی را که در طوفان با تو بستم در آرامش فراموش نکنم

    2.  

    3. #2
      پاسخ یار انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 2,605 صلوات : 41
      مورد صلوات: 10,739 در 2,354
      حضور : 11 ساعت 6 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      گمنام آنلاین نیست.



      :پوشش يك معيار زميني ست و نماز يك امر الهي. اما چگونه امري زميني اينگونه خود را دخيل ساخته در امري الهي؟ باران را در نظر بگيريد. از آسمان كه فرود مي آيد پاك و پاكيزه است به زمين كه مي رسد گل آلود مي شود. اقتضاي آب باران همين است. نماز به معناي عبوديت و بندگي خدا امري آسماني ست ، از سوي خداوند است به زمين كه مي آيد خود را با شرايط زميني وفق مي دهد. اقتضاي آن همين است. فكر مي كنيد من مي توانم خود را با پوشاندن هزار چادر از خداوندي كه از اسرار درون قلب من آگاه است پنهان كنم تا من را نبيند؟! اصلا مگر معيارهاي خدا با معيارهاي ما انسان ها يكي ست كه مثلا ما را با لباس بيشتر بپسندد تا لخت و عريان؟؟ يا اينكه لباس شيك تر شما احترام بيشتر به او باشد؟حالا با اين مقدمه مي خواهم سوالي از شما بپرسم. اگر در قرآن آياتي نازل ميشد مبني بر اينكه اي كساني كه ايمان آورده ايد آنگاه كه به نماز بر مي خيزيد لخت و عريان باشيد چرا كه خدا در هر حال ناظر بر شما و امور شماست چه حالي به شما دست ميداد؟ آيا نمي گفتيد اين چگونه دستوري ست كه من بايد لباسهايم را هنگام عبادت از تنم در بياورم؟ چه بخواهيد چه نه جامعه و تاريخ پوشش را در وجود شما به عنوان يك امر مطلوب نهادينه كرده است. پوشش و لباس يكي از وجوهات مميز انسان از حيوان است. بررسي تاريخ نشان مي دهد كه در طول اعصار گذشته و حتي پيش از تاريخ پوشش امر حياتي براي بشر داشته است. قبل از تاريخ شايد براي حفظ شدن از سرما و بعد از تاريخ بيشتر جنبه ي زينتي و زيبائي به خود گرفته است. شايد برايتان جالب باشد بدانيد طراحان لباس فرانسوي به بررسي لباس زنان ايراني دوران ساساني پرداخته اند تا آن را احيا كنند. بگذريم تنوع بيشمار طرح ها و رنگهاي لباس ها حتي در عصر حاضر در سرتاسر جهان نشاندهنده ي اين مسئله است كه پوشش براي انسان مهم است حال از هر لحاظ كه بخواهيم بدان بپردازيم. حديثي از پيامبر نقل شده است كه زنان هنگام نماز از طلاها و زيور آللات خود استفاده كنند. به نظر شما طلاها و زيور آلات براي خدا ارزشي بيشتر از سنگ ها و حلبي جات دارند؟
      به نظر من تاكيد به پوشش سر نماز تاكيدي بر ارزش خود نماز است. پوشيدن بهترين لباس ها و استفاده از زيور آلات سر نماز تاكيد شده است و اگر درست تر ببينيم و بينديشيم در جامعه ي بدوي عصر پيامبر كه تمام ارزش ها در ظاهر خلاصه ميشده است راه ديگري جز اين بر تاكيد و ارزش نماز نبوده است. همين حالا كه انسان ها اين همه متمدن! شده اند باز نمي شود اهميت پوشش را انكار كرد. مثال فراوان است.حالا گذشته از تمام اينها پوشش سر نماز چه اشكالي دارد؟

      خداوندا. من بنده حقیری هستم که در مقابل عظمت و مهربانی تو سر به سجده می اورم چرا که تنها تو هستی که من را وجود بخشیدی و من تورا همیشه در همه حال می بویم و میستایم.

    4. #3
      پاسخ یار انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 2,605 صلوات : 41
      مورد صلوات: 10,739 در 2,354
      حضور : 11 ساعت 6 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      گمنام آنلاین نیست.



      مسئله محرم و نامحرم مربوط به انسان‌هاست و خداوند منزّه از آن است، ولى فلسفه پوشش انسان تنها مربوط به مسئله محرم و نامحرمى نیست، چون بر هر نمازگزارى (زن باشد یا مرد) واجب است خود را در نماز به مقدارى که در شرع مقدس واجب شده بپوشاند؛ اگرچه تنها باشد و در خلوت نماز بخواند و هیچ کس او را نبیند.
      می دانیم که فلسفه حجاب مصون بودن زن از نگاه نامحرم است با این حال اسلام دستور داده است که خانم ها در حال نماز هم پوشش داشته باشند کما اینکه ممکن است شخص در حالی نماز بگزارد که هیچ نامحرمی وجود ندارد با این حال چرا باید پوشیده باشد ؟ فلسفه این پوشش چیست ؟ چرا جایی که جز خداوند کسی شاهد و ناظر شخص نیست چرا باید محجبه باشد ؟ مگر خداوند نسبت به خانم ها نامحرم است؟
      ابتدا باید دقت شود که احکام الهی که از منشأ علم و حکمت پروردگار عالم صادر می‌گردد، یک علت و چرا ندارد که کسی بتواند مدعی شود علت فلان حکم این است و لا غیر. بلکه احکام الهی نیز (مانند آیات قرآن کریم) ظاهری دارند و باطنی و باطنش باطنی تا هفتاد باطن (که البته رقم هفتاد نماد زیادی است نه این که مثلاً 71 ندارد). لذا در این امکان و فرصت کوتاه، فقط به صورت اجمال به یکی از دلایل اشاره می‌گردد.
      اگر چه همه‌ی عبادات برای خداوند است، اما نماز ایستادن عبد در مقابل معبود و گفتگوی مستقیم او با پروردگار عالم است. و به همین جهت و جهات دیگر سرآمد عبادت‌ها و ستون دین نامیده شده است.
      حکمت نهایی همه‌ی احکام الهی و همه‌ی عبادت‌ها و از جمله نماز، به فعلیت رسیدن استعدادهای انسانی و رسیدن به کمال و در نهایت تقرب به «هستی و کمال مطلق»، الله جل جلاله می‌باشد، که فرمود:
      «یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکمْ مِنْ ذَکرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناکمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ» (الحجرات - 13) ؛ اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست، خداوند دانا و آگاه است.
      در میان همه‌ی عبادت‌ها، نماز کامل‌ترین و جامع‌ترین عبادت است. در نماز یک زندگی کامل سیر شده و تجلی پیدا می‌کند و عبد آن گونه که باید باشد (نه آن گونه که هست) در مقابل معبود ایستاده و تمامی اعتقادات، باورها و نیازهای خود را آن گونه که باید (نه آن گونه که هست) به «رب العالمین» عرضه می‌دارد.
      امام صادق علیه السلام می فرمایند: حجاب زن برای طراوت و زیبایی اش مفیدتر می باشد. (المستدرک، ج5)

      لباس نمازگزار


      حکم به پوشش زنان هنگام نماز در قرآن :


      قرآن به مسئله پوشش زن در نماز اشاره‌اى به صراحت ندارد، لکن روایاتى که به تفسیر آیاتى همچون آیات 26 و 31 سوره اعراف پرداخته‌اند به این مسئله اشاره کرده‌اند.1 اما فقها به استفاده از روایاتى که در این زمینه وارد شده به مسئله پرداخته‌اند.درباره پوشش در نماز باید گفت: مسئله محرم و نامحرم مربوط به انسان‌هاست و خداوند منزّه از آن است، ولى فلسفه پوشش انسان تنها مربوط به مسئله محرم و نامحرمى نیست، چون بر هر نمازگزارى (زن باشد یا مرد) واجب است خود را در نماز به مقدارى که در شرع مقدس واجب شده بپوشاند؛ اگرچه تنها باشد و در خلوت نماز بخواند و هیچ کس او را نبیند.
      پوشش براى انسان، اعم از زن و مرد، نوعى کرامت الهى است. تنها آدمیان لباس مى‌پوشند، امّا هیچ حیوانى لباس نمى‌پوشد؛ بنابراین پوشش نشانه‌اى براى شخصیت و احترام انسان محسوب مى‌شود؛2 افزون بر این، در نماز علاوه بر خشوع قلبى، خشوع ظاهرى و احترام در مقابل ذات حق تعالى هم لازم است و آنچه خداوند براى بانوان در خضوع و احترام بندگى مى‌خواهد، مسئله رعایت حجاب هنگام نماز است. قرآن کریم مى‌فرماید: (وَ نَحنُ أَقرَبُ إِلَیهِ مِن حَبلِ الورِید)؛3 و ما از شاه‌رگ [او](انسان) به او نزدیک‌تریم.
      و به زنان با ایمان بگو: دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگرادنند مگر آن چه که [طبعاً] از آن پیداست و باید روسرى خود را برگردن خویش [فرو]اندازند


      از این‌که خداوند، رعایت حجاب را هنگام نماز واجب کرده، مى‌فهمیم که حجاب، بهترین و تنها لباسِ حضور نزد پروردگار است. حجاب براى زنان مؤمن، مقدمه قرب و نزدیکى به حق تعالى است و بهترین تمرین براى حفظ و رعایت آن براى بانوان در برابر نامحرم به شمار مى‌رود، زیرا خانمى‌که پنج نوبت در شبانه روز در آن‌جا که نامحرمى نیست این گونه خود را بپوشاند، بى‌گمان خود را در برابر نامحرم بهتر مى‌پوشاند؛ البته مسئله لزوم رعایت حجاب براى بانوان در نماز، ممکن است حکمت‌هاى دیگرى هم داشته باشد که براى ما معلوم نیست، چون فلسفه و حکمت همه احکام براى ما بیان نشده و آنچه بیان شده نیز به طور کامل به دست ما نرسیده است.4 براى آگاهى بیشتر چند کتاب درباره حجاب معرفى مى‌کنیم.5

      مقدار پوشش زن در نماز و غیرنماز:


      آیا در نماز، پوشیدن چادر لازم است؟زن چه مقدار از بدن را باید در نماز بپوشاند؟ اگر سهواً بخشى از آن هویدا شود چه حکمى دارد؟آیادر غیرنماز دیدن پاى زن (پایین‌تر از قوزک پا) توسط نامحرم، گناه و حرام است؟ لطفاً آیات یا روایات آن را بیان کنید؟
      زن در غیر حال نماز، هنگامى که در معرض دید نامحرم قرار گیرد، لازم است تمام بدنش را به جز «دست تا مچ» و «چهره» بپوشاند. زن باید هنگام نماز نیز تمام بدن حتى سر و موى خود را بپوشاند، ولى پوشاندن صورت به مقدارى که در وضو شسته مى‌شود و دست‌ها و پاها تا مچ لازم نیست، اما براى این‌که یقین کند مقدار واجب را پوشانده باید مقدارى از اطراف صورت و قدرى پایین‌تر از مچ دست و پا را هم بپوشاند.6
      پوشش به مقدارى که گفته شد اگر بدون چادر هم محقق باشد، براى نماز کفایت مى‌کند،بنابراین اگر بلوزو شلوار پوشیده باشد و یا جلوى چادر چند لحظه‌اى سهواًباز باشد اشکالى نداشته و نمازباطل نیست.7
      در حال نماز، اگر نامحرم او را نبیند، اگر علاوه بر دو موضع بالا، کف و روى پاها تا قوزک پا را نپوشاند، نمازش صحیح است. 8در این که زن باید بدن خود را بپوشاند و نگاه کردن به بدن او حرام است شکى نیست و آیات و روایات بر این مطلب دلالت دارند.
      آن چه مهم است این است که از این دو اصل کلى (وجوب پوشش و حرمت نگاه) چه مواردى استثناء شده است؟
      بیشتر فقها، با توجه به آیات و روایات فتوا داده‌اند که ـ در غیر حالت نماز ـ تنها چهره و دو دست (از مچ به پایین‌تر) از آن قاعده کلى مستثنا شده‌اند، ولى بقیه بدن زن از جمله پایین‌تر از قوزک پا، داخل همان اصل کلى (وجوب پوشش و حرمت نگاه) باقى مانده‌اند.
      امام صادق علیه السلام می فرمایند: حجاب زن برای طراوت و زیبایی اش مفیدتر می باشد.

      برخى از آیاتى که فقها به آن استناد مى‌کنند عبارت است:



      الف) (قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّواْ مِنْ أَبْصَـرِهِمْ وَ...)9؛ به مردان با ایمان بگو: دیده فرو نهند... . این آیه دلالت بر حرمت نگاه به زنان دارد.
      ب) (وَ‌قُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ وَیحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ‌لاَ‌یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ‌لْیضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیوبِهِنَّ...)10؛ و به زنان با ایمان بگو: دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگرادنند مگر آن چه که [طبعاً] از آن پیداست و باید روسرى خود را برگردن خویش [فرو]اندازند. این آیه علاوه بر حد پوشش موارد مستثنا را هم بیان مى‌کند. در تفسیر این آیه مسعدة‌بن‌زراره از حضرت صادق(علیه السلام)نقل مى‌کند که وقتى از حضرت درباره زینتى که زن مى‌تواند آشکار کند سؤال شد فرمود: چهره و دو کف.11
      با توجه به آیه و روایت مى‌فهمیم که پوشش پاها واجب است و نگاه کردن نامحرم به آن حرام است وگرنه امام صادق(علیه السلام)پاها را هم استثنا مى‌فرمود. روایات و ادله دیگرى در این زمینه وجود دارد.12

      نتیجه :


      پوشش زنان در هنگام نماز نوعی ادب و احترام و همچنین تمرینی است برای خویشتن داری و رعایت دستورات خداوند متعال حتی در خلوت و تنهایی و همچنین دنیایی است از حکمت ها که هنوز اسرارش بر ما مکشوف نشده است ، چه بسا که دارای آثار ماورایی و متافیزیکی باشد و چون در حس نمی گنجد از دایره فهم بشر بیرون است پس بهتر است با تسلیم و رضا در مقابل مقام لایزال خداوند که خیر مطلق است در زمره سعادتمندان قرار گیریم و با اما و اگرهای از روی جهل شانه از زیر بار مسؤلیت خالی نکنیم .
      پی نوشت ها :
      [1]. ر.ک: بحارالانوار، ج 80، ص 164ـ168ـ173ـ185 / ترجمه المیزان، ج 8، ص 86.
      [2]. ر.ک: ترجمه المیزان، ج 8، ص 86.
      [3]. ق، آیه16.
      [4]. اقتباس از: محمد وحیدى، احکام بانوان، ص17; على محمدى، فلسفه حجاب، ص17.
      [5]. 1. شهریار تهرانى آیا حجاب ضرورت دارد؟، 2. محسن قرائتى و محمد محمدى‌اشتهاردى; پوشش زن در اسلام، 3. مهدى مهریزى; حجاب، 4. على محمدى آشنایى حجاب در ادیان الهى، 5. محمدرضا اکبرى حجاب در عصر ما، 6. مقالات کنگره اسلام و زن حجاب و آزادى، 7. محمد مهدى شمس‌الدین; حدود پوشش و نگاه در اسلام، 8. رسول جعفریان; رسائل حجابیه، 9. مرتضى مطهرى، مسئله حجاب.
      [6]. بنى‌هاشمى، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص463، مسئله 789.
      [7]. ر.ک: استفتائات امام خمینى، ج1، ص137; توضیح المسائل مراجع، همان، ص465.
      [8]. محمد وحیدى، احکام بانوان (فتاواى حضرت امام)، ص15.
      [9]. نور، آیه30.
      [10]. همان، آیه31.
      [11]. وسایل‌الشیعه، ج20، ص202.
      [12]. براى آگاهى بیشتر در این زمینه ر.ك: شهید مطهرى، فلسفه حجاب و فتحیه فتاحى‌زاده، حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، مراجعه كنید.

      خداوندا. من بنده حقیری هستم که در مقابل عظمت و مهربانی تو سر به سجده می اورم چرا که تنها تو هستی که من را وجود بخشیدی و من تورا همیشه در همه حال می بویم و میستایم.

    5. #4
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۹۰
      نوشته : 91 صلوات : 87
      مورد صلوات: 625 در 92
      حضور : 5 ساعت 9 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 10 وبلاگ :
      osaky آنلاین نیست.



      واقعــــــــــــــا تشکر از این سرعت عمل
      و مطالب فوق محشرتون
      کاملا متوجه شدم
      تشکر
      خدایا!
      کمکم کن؛ پیمانی را که در طوفان با تو بستم در آرامش فراموش نکنم

    6. صلوات ها 5 : 0123456,guest,مبصر,نور,حاج علی
    7. #5
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۹۰
      نوشته : 1,374 صلوات : 31,176
      مورد صلوات: 11,066 در 1,342
      حضور : 1 روز 3 ساعت 23 دقیقه
      دریافت : 245 آپلود : 28
      گالری : 423 وبلاگ : 0
      حاج علی آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط osaky نمایش پست ها
      چرا ما خانوم ها هنگام نماز چادر میکنیم؟ اگر بخاطر حضور در مقابل خدا هستش خب ما که دائما در حضور خداوند هستیم؟!!!
      سلام
      با تشکر از جناب گمنام که به خوبی همه جوانب رو بررسی کردند
      اما من هم به فرمایش ایشون یکی دو نکته اضافه کنم:
      اول اینکه همونطور که گفتند در اونجا مسأله محرم و نامحرم نیست؛ بلکه بحث احترام هست.چطور وقتی ما می خواهیم به محضر یک بزرگی برویم لباسهای تمیز و مرتب می پوشیم؟ در اینجا هم همینطور است که ما برای احترام به خدا لباسهای تمیز می پوشیم و حجابمان را رعایت می کنیم.
      دوم اینکه: در هر جامعه ای پوشش افراد آن جامعه یک حد متعارفی دارد. مثلا در جامعه ما در میان مردها آیا اگر مردی فقط با شلوارک و زیرپوش بیاید بیرون آیا همه مردم به آن شخص به دیده تمسخر و حقارت نگاه نمی کنند؟
      یا یک مرد میتواند با همان وضعیت نماز بخواند اما حقیقتا کدام مردی است که در این حال نماز بخواند؟؟؟
      در حالی که آن فرد هیچ کار حرامی نکرده است. چرا که میزان واجب پوشش مرد را رعایت کرده است.
      اما میزان واجب کجا و میزان متعارف در آن جامعه کجا؟
      بنابراین رعایت حدود عرف علاوه بر رعایت حدود شرعی هم لازم است و در نماز هم همینگونه خواهد بود.
      یا علی
      اللهم عجل لولیک الفرج
      قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:


      یا علی من اتبعک نجی

      یا علی پیرو تو یافت نجات




    8. صلوات ها 3 : 0123456,مبصر,vahid_barvarz

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •