ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی “ ورود به حساب” کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.





کاربران گرامی با توجه به طراحی و راه اندازی قالب واکنش گرا و نهایی شدن این پرسه گسترده ، ممکن است اختلالاتی در دسترسی به انجمن ایجاد شود ، لطفا تا رونمایی از قالب جدید ما را همراهی نمایید...
از صبر و شکیبایی شما متشکریم ...
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
  1. #1
    niloufar abi آواتار ها
    دوست جديد
    عضویت
    تیر 1390
    نوشته
    8
    12
    36
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    چرا گاهی توی قرآن به جای "من"،"ما" اومده؟

    سلام.
    من چندساله که این سوال توی ذهنمه.که چرا گاهی توی معانی قرآن می خونیم که مثلا نوشته
    نیافریدیم آنچه در آسمان ها و زمین است...جز به حق
    چرا خدا به جای اینکه بگه من گفته ما؟
    یا مثلا چرا بعضی جاها مثلا نوشته تسبیح می کنند برای خدا.
    چرا ننوشته تسبیح می کنند برای من؟
  2. # ADS
    Circuit advertisement
    عضویت
    Always
    نوشته
    Many
    تبلیغات ...تبلیغات ... تبلیغات ...
     

  3. #2
    سعید آواتار ها
    کارشناس پاسخگوی انجمن کلام و عقاید
    عضویت
    مهر 1388
    نوشته
    885
    458
    3,086
    حضور
    13 روز 2 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    مطلب

    بسم الله الرحمان الرحیم
    با سلام و تشکر از سوال خوبتان

    بکاربردن ضمیر متکلم مع الغیر از جانب خدای متعال ممکن است به جهت یکی از مفاهیم زیر باشد:

    1- نسبت دادن فعل به علت مستقیم و غیر مستقیم: مانند خلقت انسان که خدای متعال بدون واسطه، انسان را خلق نکرد بلکه به واسطه فرشته او را خلق نموده است. لذا خلقت انسان با ضمیر(نا) بیان شده است. (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ: " ما انسان را آفريديم و وسوسه ‏هاى نفس او را مى ‏دانيم" )
    قابل ذکر است آنچه مختص به خداست و بدون اسباب و وسائل و وسائط می باشد بصورت متكلم وحده می آید: مثل (أَنِ اعْبُدُونِي) (وَ أَنَا رَبُّكُمْ) (إِنِّي أَنَا اللَّهُ) و آنچه با اسباب و وسائط صورت می گیرد متكلم مع الغير می آید مانند:( انا انزلناه)
    2- از جهت بیان عظمت و قدرت خدای متعال: مانند ( انا اعطیناک الکوثر)
    اما آوردن اسم ظاهر به جای ضمیر که مربوط به علم معانی بیان است به چندین دلیل می تواند باشد:
    - اشعار علیت: یعنی بیان علت حکم مانند(وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ ) و براى ستمكاران ياورى نخواهد بود، آوردن اسم ظاهر (ظالمين) به جاى ضمير مشعر به ظلم او و بیان کننده علّت حكم است.
    - تاکید: ( وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِنْ رُسُلِهِ مَنْ يَشاء فآمنوا بالله و ... ) خدای متعال در تمامى اين سه مورد كلمه" اللَّه" را تكرار كرد و اين براى آن بوده كه در امورى كه در آن امور جز خداى تعالى متصف به الوهيت نمى ‏شود، از قبيل مساله:" امتحان"،" اطلاع بر غيب"،" اجتبا و برگزيدن رسل" و" شايستگى اينكه خلق به او ايمان بياورند، نام خدا را برده باشد، و مردم را در اين گونه امور به ياد خدا بيندازد
    - تنبیه جهت توضیح بیشتر: (اولئک علی هدی من ربهم و ...)
    تعظیم: (الله نور السموات و الارض)
    تحقیر و اهانت:(ان المنافقین هم الفاسقون)
    و موارد دیگری که در کتاب مختصر المعانی آمده عبارت است از:تبرک جستن به ذکر نام، لذت بردن از ذکر نام،به هول انداختن مخاطب، شاهد آوردن در جریانی، برای اثبات مطلب برای شنونده و ....
    موفق باشید
    ویرایش توسط سعید : 1390/11/03 در ساعت 20:58
  4. #3
    رسا آواتار ها
    کارشناس پاسخگوی قرآنی
    عضویت
    مهر 1388
    علاقه ها
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    849
    841
    3,628
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    نقل قول نوشته اصلی توسط niloufar abi نمایش پست ها
    سلام.
    من چندساله که این سوال توی ذهنمه.که چرا گاهی توی معانی قرآن می خونیم که مثلا نوشته
    نیافریدیم آنچه در آسمان ها و زمین است...جز به حق
    چرا خدا به جای اینکه بگه من گفته ما؟
    یا مثلا چرا بعضی جاها مثلا نوشته تسبیح می کنند برای خدا.
    چرا ننوشته تسبیح می کنند برای من؟
    با سلام

    سوال شما دو قسمت است
    قسمت اول:
    ظاهرا منظور شما آیاتی نظیر"وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ ...(حجر/85) می باشد.
    تعابیر جمع در این موارد بخاطر توجه دادن به اسباب و وسائل است(ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها)

    قسمت دوم:
    استعمال اسامی مختلف خداوند در هر جا،متناسب با همان مقام و سخنی است که درباره آن صحبت می شود.مثلا وقتی که سخن از تربیت و پرورش است از اسم رب استفاده می شود.
    در موردی که ذکر کردید نیز چون سخن از تسبیح و عبادت است از واژه الله استفاده شده تا ما را به معبود بودن خداوند و اینکه او شایسته عبادت است توجه دهد.چون واژه الله از "اله" به معنای معبود گرفته شده است.
  5. #4
    ashr آواتار ها
    عضو خودماني
    عضویت
    آذر 1390
    علاقه ها
    خدا ، اهل بیت سلام الله علیهم ،نفسم
    نوشته
    1,604
    12,120
    10,635
    حضور
    15 روز 13 ساعت 27 دقیقه
    وبلاگ
    5
    دریافت
    20
    آپلود
    7
    احسنت والله به دوست عزیزم که این سوال را مطرح کرده اند .
    با عذر خواهی از کارشناسان محترم و با اجازه ی ایشان میخوام مطلبی رو بگم که از حوصله ی این بحث خارج است چون پیش زمینه ی فوق العاده زیادی میخواد و میترسم دوستان برداشت بد بکنند برای همین فقط میگم بحث فوق العاده عرفانی و مربوط به بحث مفصل نور ولایت است.
  6. #5
    گلبهار آواتار ها
    عضو كوشا
    عضویت
    اسفند 1388
    نوشته
    195
    554
    1,202
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    48
    آپلود
    0
    سلام .به نظر من همونطور كه جناب رسا فرمودند در برخي از آيات به اسباب و لوازم مورد نياز براي انجام كاري اشاره دارد مثلا وقتي مي گويد انا انزلناه في ليله القدر ، نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون و .... اما وقتي پاي علم ، آفرينش و كارهايي كه مختص مقام ربوبي در ميان باشد از ضمير متكلم وحده استفاده مي كند بعنوان مثال : اني اعلم ما لا تعلمون . اني نفخت من روحي . و اذا سالك عبادي عني ، فاني قريب ، اجيب دعوه الداع اذا دعان و.......
    آقا می شه ما را هم دعا کنی .........
  7. #6
    niloufar abi آواتار ها
    دوست جديد
    عضویت
    تیر 1390
    نوشته
    8
    12
    36
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    ببخشید من اصلا متوجه اسباب و وسیله و از این چیزا نمیشم.فرض کنید دارید برای بچه ی دبستانی توضیح میدید.اونطوری بگید که منم بفهمم.من حتی توی حرف های شما هم باید کلی فسفر بسوزونم تا بتونم بفهمم چی گفتید.
  8. صلوات ها 5 : ashr, TAHOOR, مختار., آینده, زهــره
  9. #7
    aminj آواتار ها
    عضو وفادار
    عضویت
    تیر 1389
    نوشته
    368
    261
    868
    حضور
    1 روز 19 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    ببخشید من اصلا متوجه اسباب و وسیله و از این چیزا نمیشم.فرض کنید دارید برای بچه ی دبستانی توضیح میدید.اونطوری بگید که منم بفهمم.من حتی توی حرف های شما هم باید کلی فسفر بسوزونم تا بتونم بفهمم چی گفتید

    منظور فرشته ها است. قرآن کلام روح القدس یا روح الامین یا روح است ("انه لقول رسول کریم {19} ذی قوه عند ذی العرش مکین {20} مطاع ثم امین ") که در برخی موارد نقل قول از جانب خدا دارد یا کلام مستقیم الله را آورده است.
    انا نحن نحی الموتی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: 1392/09/29, 00:36
  2. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: 1391/07/22, 10:54
  3. یک بحث داغ: "اسلام" و "ملی گرایی"
    توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: 1390/02/18, 11:55
  4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 1390/01/09, 18:09
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1389/11/06, 18:06

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از 1392/07/23, 18:49 : 1

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •