• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 40
    1. #1
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : جنسیت دی/۱۳۹۰
      نوشته : 1 صلوات : 0
      مورد صلوات: 10 بار در 1 پست
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      abasi آنلاین نیست.

      مطلب نامه حضرت علی به امام حسن در مورد همسر(کارشناس:مجید)




      با سلام
      متن نامه امام علی به امام حسن درمورد همسرش وسند این نامه را نیازمندم . با تشکر

    2.  

    3. #2
      کارشناس پاسخگوی کلام
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۹۰
      نوشته : 1,278 صلوات : 1,789
      مورد صلوات: 3,842 در 1,114
      حضور : 1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
      دریافت : 13 آپلود : 0
      گالری : 5 وبلاگ : 0
      اندیشمند آنلاین نیست.



      با سلام

      فكر كنم منظور شما قسمتي از نامه 31 نهج البلاغه است كه امام بعد از پند هاي فراوان به امام حسن (ع) مي فرمايند :


      وَ اِيّاكَ وَ مُشاوَرَةَ النِّساءِ فَاِنَّ رَأْيَهُنَّ اِلى اَفْن، وَ عَزْمَهُنَّ اِلى وَهْن.
      از مشورت با زنان اجتناب كن، زيرا رأيشان ضعيف، و عزمشان سست است.

      وَاكْفُفْ عَلَيْهِنَّ مِنْ اَبْصارِهِنَّ بِحِجابِكَ اِيّاهُنَّ، فَاِنَّ شِدَّةَ الْحِجابِ
      با پوششى كه بر آنان قرار مى دهى ديده آنان را از ديدن مردمان بازدار، زيرا سختى حجابْ آنان را

      اَبْقى عَلَيْهِنَّ، وَ لَيْسَ خُرُوجُهُنَّ بِاَشَدَّ مِنْ اِدْخالِكَ مَنْ لايُوثَقُ بِهِ
      پاك تر نگاه مى دارد، و بيرون رفتن زنان از خانه بدتر از اين نيست كه افراد غيرمطمئن را بر آنان

      عَلَيْهِنَّ، وَ اِنِ اسْتَطَعْتَ اَنْ لايَعْرِفْنَ غَيْرَكَ فَافْعَلْ. وَ لاتُمَلِّكِ الْمَرْاَةَ
      درآورى، و اگر بتوانى چنان كن كه غير تو را نشناسند. امورى كه درخور

      مِنْ اَمْرِها ما جاوَزَ نَفْسَها، فَاِنَّ الْمَرْاَةَ رَيْحانَةٌ وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمانَة.
      توان زنان نيست به دستشان مسپار، زيرا زن گلى است ظريف نه خادم و كارپرداز.

      وَ لاتَعْدُ بِكَرامَتِها نَفْسَها، وَ لاتُطْمِعْها فى اَنْ تَشْفَعَ لِغَيْرِها. وَ اِيّاكَ
      احترامش را در حدّ خودش مراعات كن، و او را به طمع ميانجى گرى در حق غير مينداز. آنجا كه

      وَ التَّغايُرَ فى غَيْرِ مَوْضِعِ غَيْرَة، فَاِنَّ ذلِكَ يَدْعُو الصَّحيحَةَ اِلَى
      جاى غيرت نيست از غيرت بپرهيز، چرا كه اين روش افراطى سالم را به

      السَّقَمِ، وَ الْبَريئَةَ اِلَى الرَّيْبِ. وَاجْعَلْ لِكُلِّ اِنْسان مِنْ خَدَمِكَ
      بيمارى، و پاكدامن را به آلودگى دچار مى كند. براى هريك از خدمتگزارانت كارى مربوط به او قرار ده

      عَمَلاً تَأْخُذُهُ بِهِ، فَاِنَّهُ اَحْرى اَنْ لايَتَواكَلُوا فى خِدْمَتِكَ.
      و او را نسبت به همان كاربازخواست نما،كه اين كارآنها رابهتر وامى دارد تا در خدمتت كار را به يكديگروانگذارند.

      وَ اَكْرِمْ عَشيرَتَكَ، فَاِنَّهُمْ جَناحُكَ الَّذى بِهِ تَطيرُ، وَ اَصْلُكَ الَّذى اِلَيْهِ
      اقوامت را احترام كن، زيرا آنان بال تواَند كه با آن پرواز مى كنى، و ريشه تواَند كه به آن

      تَصيرُ، وَ يَدُكَ الَّتى بِها تَصُولُ. اَسْتَوْدِعُ اللّهَ دينَكَ وَ دُنياكَ،
      بازمى گردى، و نيروى تواَند كه بهوسيله آنان به دشمن حمله مى برى. دين و دنيايت را به خدا مى سپارم،

      وَ اَسْاَلُهُ خَيْرَ الْقَضاءِ لَكَ فِى الْعاجِلَةِ وَ الاْجِلَةِ، وَ الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ.
      و از او بهترين سرنوشت را براى تو در امروز و فردا و دنيا و آخرت درخواست مى كنم.

      وَالسَّلامُ.
      والسّـــلام .

      (ترجمه نامه 31 نهج البلاغه -استاد حسين انصاريان، نامه به فرزندش امام حسن عليه السّلام وقتى از جنگ صفين باز مى‏ گشت)


      اللهم صل علي محمد و آل محمد

    4. #3
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 2,157 صلوات : 1,224
      مورد صلوات: 6,476 در 1,908
      حضور : 10 روز 5 ساعت 31 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 1
      خیر البریه آنلاین نیست.



      با سلام

      متن نامه را مفصلتر ومستند تر جناب سید بن طاووس رحمه الله در كشف المحجة لثمرة المهجة آورده :


      فذكر محمد بن يعقوب الكليني في كتاب الرسائل بإسناده إلى أبي جعفر بن عنبسة عن عباد بن زياد الاسدي عن عمر بن أبي المقدام عن أبي جعفر (ع) قال لما أقبل أمير المؤمنين (ع) من صفين كتب إلى ابنه الحسن عليه السلام: بسم الله الرحمن الرحيم، من الوالد الفان المقر للزمان، المدبر للعمر، المستسلم للدهر، الذام للدنيا، الساكن مساكن الموتى، الظاعن عنها غدا، إلى الولد المؤمل ما لا يدرك السالك سبيل من قد هلك بغرض الاسقام، ورهينة الايام، ورمية المصائب، وعبد الدنيا....
      وإياك ومشاورة النساء فإن رأيهن إلى الافن وعزمهن إلى الوهن واكفف عليهن من أبصارهن بحجابك إياهن فإن شدة الحجاب خير لك ولهن من الارتياب وليس خروجهن بأشد من دخول من لا يوثق به عليهن وإن استطعت أن لا يعرفن غيرك من الرجال فافعل ولا تملك المرأة من الامر ما جاوز نفسها فإن ذلك أنعم لحالها وأرخى لبالها وأدوم لجمالها فإن المرأة ريحانة وليست بقهرمانة ولا تعد بكرامتها نفسها ولا تعاطيها أن يشفع لغيرها فيميل من شفعت له عليك معها ولا تطل الخلوة مع النساء فيمللنك وتمللهن واستبق من نفسك بقية فإن إمساكك عنهن وهن يرين أنك ذو اقتدار خير من أن يعثرن منك على انكسار وإياك والتغاير في غير موضع الغيرة فإن ذلك يدعو الصحيحة منهن إلى السقم ولكن احكم أمرهن فإن رأيت عيبا فعجل النكير على الكبير والصغير وإياك أن تعاتب فيعظم الذنب ويهون العتب ولا تكن عبد غيرك وقد جعلك الله حرا وما خير تجبر لا ينال إلا بشر ويسر لا ينال إلا بعسر وإياك أن توجف بك مطايا الطمع وإن استطعت أن لا يكون بينك وبين الله ذو نعمة فافعل فإنك مدرك قسمك وآخذ سهمك وإن اليسير من
      الله أكرم وأعظم من الكثير من خلقه وإن كان كل منه فإن نظرت فلله المثل الاعلى
      ...
      ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۷ در ساعت 09:33 AM
      اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاهْدِنِي لِما اخْتُلِفَ فِيْهِ مِنَ الحَقِّ بِإذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ

      ثمره سالها بحث و مناظره

    5. #4
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت بهمن/۱۳۸۹
      نوشته : 234 صلوات : 2,132
      مورد صلوات: 2,077 در 238
      حضور : 38 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 2
      گالری : 1 وبلاگ :
      مطهره آنلاین نیست.



      سلام
      سركار خير البريه ممنون از زحمات شما
      اما باور كنيد خيلي از كاربرا عربي رو دست و پا شكسته بلدن
      شما كه بزرگواري ميكنيد معنيش رو هم بنويسيد
      ممنون
      بسته راه نفسم
      بغض دلم شعله ور است
      چون
      یتیمی که به او
      فحش
      پدر داده کسی...


    6. #5
      عضو حرفه‌ ای
      تاریخ عضویت : جنسیت اردیبهشت/۱۳۸۹
      نوشته : 2,157 صلوات : 1,224
      مورد صلوات: 6,476 در 1,908
      حضور : 10 روز 5 ساعت 31 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 1
      خیر البریه آنلاین نیست.



      سلام
      سركار خير البريه ممنون از زحمات شما
      اما باور كنيد خيلي از كاربرا عربي رو دست و پا شكسته بلدن
      شما كه بزرگواري ميكنيد معنيش رو هم بنويسيد



      با سلام وتشکر

      قبلا هم گفتم که اینجانب وقت ترجمه کردن همه این احادیث ندارم ضمن اینکه اگر دوستان کمی زحمت بکشند ممکن است برداشت درست تری از من داشته باشند که موجب غنای بیشتر موضوع وتحریک و تشویق علاقه مندان میشود .

      مثلا همین نامه چندین صفحه است که میتوانند با سرچ در اینترنت به ترجمه اش دست پیدا کنید :

      http://1zekr.com/forums/showthread.php?p=1094


      نکته آخر اگر کسی واقعا ترجمه اینترنتی را پیدا نکرد یا به مشکلی بر خورد در بخش ترجمه حدیث عنوان کند تا اساتید و دوستان بررسی و اقدام کنند .

      و علی الله توکلوا ...
      اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاهْدِنِي لِما اخْتُلِفَ فِيْهِ مِنَ الحَقِّ بِإذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ

      ثمره سالها بحث و مناظره

    7. #6
      کارشناس پاسخگوی قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 1,652 صلوات : 1,864
      مورد صلوات: 7,403 در 1,528
      حضور : 11 روز 20 ساعت 5 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      مجید آنلاین نیست.

      زن در نهج البلاغه




      با سلام وعرض احترام
      از زحماتی که دوستان کشیدند واطلاعاتی که در این پست قرار دادند ، امّادر این زمینه مطالبی را خدمت شما عرض کنم که ان شا الله همه استفاده کنیم .
      زن در نهج البلاغه
      در هفت یا هشت جای نهج البلاغه از قول امیر المومنین (ع)سخنانی در با ره زن آمده است . در خطبه 80 یا 89 امیر المومنین درباره ایمان ،عقل و ارث زن سخن گفته و همچنین در وصیت به امام حسن (ع)ودر برخی کلمات قصار نیز به موضوعات درباره ی زنان پرداخته است .
      آن دسته از گفته های امام در نهج البلاغه پیرامون زنان که به نظر میرسد بدون سند ومنبع معتبر باشد در بخش کلمات قصار نهج البلاغه آمده است :
      سخنانی غیر موجود در سایر منابع
      الف)در حکمت 238 آمده است:«المراةشر کلها وشر ما فیها انّه لا بد منها ؛زن به طور کلی شر است از این بدتر آن است که انسان چاره ای جز گرفتن زن و داشتن همسر ندارد .»
      -کلمه «کل»که در اینجا بدون استثنا یی هم آمده است همه ی زنان تاریخ دوران بشریت را در بر می گیرد .

      درستی این عبارت
      با توجه به تحقیقاتی که تا کنون درباره ی منابع و اسناد نهج البلاغه انجام گرفته ،این کلمه ی قصار در هیچ منبعی دیده نشده است .
      در مطالعات حدیث شناسی یکی از معیار های درستی یا نادرستی احادیث همسانی مضمون احادیث با آموزه های قرآنی است . این ملاک به روشنی در بیان پیامبر اکرم (ص) امده است،آن حضرت می فر مایند :َ«برای شناخت در ستی ونادرستی روایاتی که از من نقل می شود آن را با قرآن بسنجید .اگر باقرآن ومضمون ومفهوم آن مطابقت دارد ،آن را بگیر ید که از من است واگر مطابقت نکرد آن را به سینه دیوار بکوبید که از من نیست .»
      اگر همین معیار را درباره ی این سخن امام علی (ع)به کار ببریم ،میبینیم که این عبارت با ريالرآن و سخن پیغمبر اکرم مطابقت ندارد . از این رو می توان این سخن را از جمله مطالبی دانست که در زمان سید رضی (ره)یا پیش از آن به نام امام علی معروف شده است وبا آینکه سید رضی حدیث شناس و سخن شناس است وتاریخ زندگانی امیر المومنین را خوب درک کرده است اما چون یک کلمه قصار است ونمی توان از نظر سبک شناسی آن را بررسی کرد ،دیگر پی جویی نکرده که آیا واقعا این حدیث از امام نقل شده است یا نه ؟
      نکته دیگر این که در نهج البلاغه دشتی نیز در ذیل همین حکمت این جمله یک ضرب المثل است که در زبان فارسی نظیر دارد که:«زن درد سر است وبی درد سر هم نمی شود زندگی کرد »
      زن در گذشته
      شبهه ای که در مورد زنان مطرح شده از شبهات نو ظهور است و مربوط به دوران معاصر می باشد ،زیرا در دوران گذشته ،از صدر اسلام تا 100یا 150 سال پیش ،چنین شبهه ای مطرح نبوده است .یعنی در تاریخ همیشه زن عقب نگه داشته شده وحقوقش پایمال شده است ،بنابر این کسی تحقیق نمی کرد که آیا این گفته از پیغمبر ،امام یا از شخص دیگری است . گذشتگان ،این مطلب را همسو با فر هنگ زمان خود می دانستند . سید رضی هم از این قاعده مستثنا نبوده وبر این باور بوده که این سخن درست است ؛از این رو بدون هیچ تحقیقی آئن را از سخنان امام دانسته است .اما اکنون که پژوهشگر امروزی این مطلب را واکاوی می کند در هیچ منبعی بدان بر خورد نمی کند و افزون بر آن ،با همان معیار قرآن ،که پیش تر بیان شد فبه نظر نمی رسد این سخن از امام باشد .
      مطلب ادامه دارد ......
      ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۰/۱۰/۲۶ در ساعت 06:15 PM

    8. #7
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۹۰
      نوشته : 268 صلوات : 602
      مورد صلوات: 831 در 219
      حضور : نامشخص
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      fargol آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
      آن دسته از گفته های امام در نهج البلاغه پیرامون زنان که به نظر میرسد بدون سند ومنبع معتبر باشد در بخش کلمات قصار نهج البلاغه آمده است : سخنانی غیر موجود در سایر منابع الف)در حکمت 238 آمده است:«المراةشر کلها وشر ما فیها انّه لا بد منها ؛زن به طور کلی شر است از این بدتر آن است که انسان چاره ای جز گرفتن زن و داشتن همسر ندارد .» -کلمه «کل»که در اینجا بدون استثنا یی هم آمده است همه ی زنان تاریخ دوران بشریت را در بر می گیرد .
      با عرض سلام و تشكر يعني احاديثي كه در اين رابطه هست موثق نيست؟پس چرا علما تا حالا قطعي به اين موضوع اشاره نكردند؟بهر حال خوشحال شديم

    9. #8
      عضو كوشا
      تاریخ عضویت : جنسیت تیر/۱۳۹۰
      نوشته : 268 صلوات : 602
      مورد صلوات: 831 در 219
      حضور : نامشخص
      دریافت : 7 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      fargol آنلاین نیست.



      چه خوب كه اينها درست نيست هميشه حس ميكردم امام علي حس بدي به زنها داره كه اين جملات در نهج البلاغه هست چه جوري دلشون امد به امام اين حرفا را نسبت بدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟به شيعه بودنم بيشتر از قبل افتخار ميكنم.البته جناب طارق قبلا اين مطلب را مطرح كرده بودند ولي فكر كردم از روي حسن ظنشون گفتند بهر حال از هر دو متشكرم

    10. #9
      کارشناس پاسخگوی قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 1,652 صلوات : 1,864
      مورد صلوات: 7,403 در 1,528
      حضور : 11 روز 20 ساعت 5 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      مجید آنلاین نیست.

      ادامه بحث زن در نهج البلاغه




      با سلام وعرض ادب
      ادامه ی بحث
      نیش دار بودن زن
      در حکمت 61 آمده است که :« المرأةعقرب حلو[حلوة]اللسعة[اللسبة]؛زن کژدمی است با نیشی شیرین »
      یعنی زن نیش می زند ولی نیشش شیرین است .این سخن هم به نقل از امام در هیچ منبعی ،پیش وپس از سید رضی (ره)پیدا نشده است . این عبارت هم می تواند از همان سخنانی با شد که در فرهنگ زمان رایج بوده و سید رضی (ره)پذیرفته که ازامام است ودر نهج البلاغه آورده است.
      افزون بر آنکه این سخن در هیچ منبعی یافت نشده ،می توان گفت که با مضامین قرآن مجید و رهنمود های پیامبر اکرم (ص)نیز مطابقت ندارد ولذا نمی توان از امام (ع)هم باشد .
      شاید این سخن به صورت ضرب المثلی در میان اعراب قبل از اسلام ،یابعد از اسلام ،معمول بوده وامام (ع)آن را با شرح وبسط واحیانا برای رد کردن ومخالفت با آن نقل کرده ،لیکن به مرور زمان ،سخنان دیگر فراموش شده واصل ضرب المثل مانده وندانسته به نام آن بزرگوار ثبت شده است .
      بحث ادامه دارد.....

    11. #10
      کارشناس پاسخگوی قرآن و حدیث
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 1,652 صلوات : 1,864
      مورد صلوات: 7,403 در 1,528
      حضور : 11 روز 20 ساعت 5 دقیقه
      دریافت : 11 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      مجید آنلاین نیست.



      با سلام وعرض ادب
      ادامه ی بحث
      از جمله سخنانی که به امام نسبت داده می شود و در منابع دیگر هم موجود است خطبه 80 نهج البلاغه می باشد که در وصف زنان آمده و بدین قرا است :
      و من خطبة له ( عليه‏السلام ) بعد فراغه من حرب الجمل في ذم النساء ببيان نقصهن‏
      مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُولِ َأَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ فِي أَيَّامِ حَيْضِهِنَّ وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ كَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِيثُهُنَّ عَلَى الْأَنْصَافِ مِنْ مَوَارِيثِ الرِّجَالِ فَاتَّقُوا شِرَارَ النِّسَاءِ وَ كُونُوا مِنْ خِيَارِهِنَّ عَلَى حَذَرٍ وَ لَا تُطِيعُوهُنَّ فِي الْمَعْرُوفِ حَتَّى لَا يَطْمَعْنَ فِي الْمُنْكَرِ
      و از خطبه‏هاى آن حضرت است پس از پايان نبرد جمل، در نكوهش زنان‏
      مردم، ايمان زنان ناتمام است، بهره آنان ناتمام، خرد ايشان ناتمام. نشانه ناتمامى ايمان، معذور بودنشان از نماز و روزه است- به هنگام عادتشان- ، و نقصان بهره ايشان، نصف بودن سهم آنان از ميراث است نسبت‏به سهم مردان، و نشانه ناتمامى خرد آنان اين بود كه گواهى دو زن چون گواهى يك مرد به حساب رود. پس از زنان بد بپرهيزيد و خود را از نياكانشان واپاييد، و تا در زشت طمع نكنند، در كار نيك از آنان اطاعت ننماييد.
      زمینه صدور کلام (1)
      سید رضی (ره)در صدر این کلام نوشته است:« و من خطبة له ( عليه‏السلام ) بعد فراغه من حرب الجمل في ذم النساء ببيان نقصهن‏؛ و از خطبه‏هاى آن حضرت است پس از پايان نبرد جمل، در نكوهش زنان‏»
      گویی سید رضی (ره )با این عنوان که در بالای این خطبه گذاشته است ،می خواهد بگوید که امام علی (ع)این سخن را پس از پایان جنگ جمل تحت تأثیر اقدام عایشه که جنگ جمل را به راه انداخته یا فرمانده ی آن جنگ بوده و در آن جنگ نقش بسیار مؤثری داشته ،در نکوهش زنان گفته است .بنابر این صدور این کلام را باید بیشتر کاوید .
      به گزارش تاریخ ،پیش از اینکه امام به جنگ صفین برود ،معاویه،عمرو عاص را دعوت کرد واز او علیه امام در خواست همکاری کرد .
      عمرو عاص گفت:به جه مناسبت با تو همکاری کنم؟
      گفت: هر چه بخواهی به تو می دهم. معاویه می دانست عمرو عاص در زمان خلیفه دوم مصر را فتح کرده وپس از فتح مصر والی آن جا بوده است تا این که عثمان ابن عفان اورا از ولایت مصر بر کنار کرد وبه همین دلیل عمرو عاص کینه خلیفه سوم را در دل داشت وهمیشه چشمش به دنبال مصر بود. او همیشه سودای حکومت مصر را که سرزمینی حاصل خیز و پهناور بود، در سر می پروراند. معاویه با آگاهی از این اشتیاق درونی به عمرو عاص گفت: اگر در راه رسیدن من به خلافت، با من همکاری کنی مصر را به تو می دهم.
      عمرو عاص پس از مدتی تفکر و مشاوره با افرادگوناگون از جمله دو فرزندش، این پیشنهاد را پذیرفت. اما به راستی تردید عمرو عاص در چه بود؟
      عمرو عاص خود می دانست که علی بر حق وخلافت حق او است ومخالفت با او مخالفت با اسلام و قرآن است ونمی خواست با علی مخالفت کند. اما به حکومت مصر چشم دوخته بود ومی خواست آن را به دست بیاورد. عمرو عاص دو فرزند داشت که یکی از آن ها عابد و زاهد بود واهل مال و قدرت دنیا نبود. او پدر را از این کار بر حذر داشت وگفت معاویه باطل است با معاویه همکاری نکن؛ زیرا اگر دنیا را هم به دست آوری، آخرتت را از دست می دهی. اما اگر از علی ابن ابی طالب پیروی کنی ممکن است دنیا را نداشته باشی ولی آخرت را خواهی داشت. فرزند دیگر عمرو عاص که مانند خودش به قدرت، شهرت وثروت می اندیشید، گفت: در مخالفت با برادر خود سخن می گفت و این گونه اظهار نظر می کرد که از کجا معلوم که معاویه بر حق نباشد. او با این گونه سخنان آن چنان عمرو عاص را وسوسه کرد که او هم این مسئله را پذیرفت.
      با این همه، عمرو عاص در جنگ صفین با معا ویه همکاری کرد ودر اواخر جنگ که شکست معاویه قطعیت می یافت و یک پا در رکاب برای فرار داشت و یک پا در زمین برای ماندن، دست کمک به سوی عمرو عاص دراز کرد. عمرو عاص نیز با طرح نقشۀ بر سر نیزه کردن قرآن ها، جنگ را به سود معاویه پایان داد. پس از این رخداد معاویه خود را خلیفه دانست وعمرو عاص از او ولایت مصر را خواستار شد.
      محمد ابن ابی بکر پیوسته به امام پیام می فرستاد که دشمن با عده ی زیادی با من در حال جنگ است وبه نیروی کمکی نیاز دارم. امام مردم کوفه را برای یاری محمد ابن ابی بکر فرا می خواندند ولی آن ها هر بار بهانه ای ساز می کردند؛ گاهی خوارج را بهانه می کردند که از دست آن ها امنیت نداریم وگاهی بهانه های دیگر پیش می آوردند. به هر حال به یاری محمد ابن ابی بکر نرفتند تا این که امام چاره را در این دید که مالک اشتر را به مصر بفرستد.
      امام مالک اشتر را که پس از جنگ صفین والی جزیره(در شمال عراق) بود، به همکاری با محمد ابن ابی بکر فرا خواند. مالک اشتر به سوی مصر رهسپار شد اما در میان راه به دست عوامل معاویه مسموم وشهید شد. محمد ابن ابی بکر از این کار تا اندازه ای دلخور شد.امام نامه ای برای او نوشت که اگر مالک اشتر را به جای تو فرستادم به دلیل نارضایتی از تو نبود تو وظیفه خودت را به خوبی انجام داده ای اما از عهده ی این کار، جنگ با این دشمن، بر نیامده ای ومالک اشتر کسی است که از عهده ی این کار بر می آید اما او که اکنون در میان راه به شهادت رسید، تو بر سر کار خودت باش و چنین و چنان کن.
      بحث ادامه دارد.............






      ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۰/۱۱/۰۴ در ساعت 10:44 PM دلیل: تغيير فونت

    صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •