تحریم کافر شمردن عائشه و حفصه به سبب سوره تحریم

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تحریم کافر شمردن عائشه و حفصه به سبب سوره تحریم

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

همسران رسول الله صلی الله علیه و سلم مادران مؤمنان هستند. اما این مادران از عصمت به دور بوده اند و در برخی از آیات قرآن توبیخ شده اند همانگونه که در برخی دیگر از
آیات تشویق شده و در برخی از آیات نیز مورد عنایت پروردگار قرار گرفته اند. حال زیبا نمی نماید با استناد به برخی از این آیات همسران رسول الله صلی الله علیه و سلم را از دایره
دین مبین خارج کنیم و بر چسب ارتداد را بر پیشانی مبارک مادران خود بچسبانیم.
برخی از فرقی که خود را اسلامی می دانند با استناد به آیات سوره تحریم و برخی برداشت های نادرست حضرت عائشه و حفصه رضی الله عنهما را کافر می خوانند و با این بهانه
دست به سب و نفرین آن دو بزرگوار می زنند.
برخی از جاهلین که تعصب و عناد چشم و دلشان را کور نموده سعی دارند با تفسیر مغرضانه سوره تحریم و انگشت اشاره گذاشتن بر اینکه امهات المؤمنین عائشه و حفصه رضی الله عنهما
اسرار خانه رسول الله صلی الله علیه و سلم را فاش می کردند، این دو بزرگوار را کافر جلوه داده و آنها را در زمره مجرمین قرار دهند. زهی خیال باطل
وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِي إِلَى بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنْبَأَكَ هَذَا قَالَ نَبَّأَنِي الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ(التحريم/3)
(به خاطر بياوريد) هنگامي را که پيامبر يکي از رازهاي خود را به بعضي از همسرانش گفت، ولي هنگامي که وي آن را افشا کرد و خداوند پيامبرش را از آن آگاه ساخت، قسمتي از
آن را براي او بازگو کرد و از قسمت ديگر خودداري نمود؛ هنگامي که پيامبر همسرش را از آن خبر داد، گفت: «چه کسي تو را از اين راز آگاه ساخت؟» فرمود: «خداوند عالم و
آگاه مرا باخبر ساخت!»
در مورد این آیه باید به چند نکته توجه داشت.
1. اهل سنت به هیچ وجه قصد ندارد خود را در دریای پر تلاطم جهالت بیافکنند و واقعیت های تاریخی را به دست این امواج بسپارد آن هم زمانی که این روایت در یکی از
معتبر ترین کتب اهل سنت یعنی صحیح بخاری آمده است و در حالیکه راوی این روایت خود حضرت عائشه رضی الله عنها است و به زیبایی شأن نزول این آیه را بیان می کند که
در مورد این است که رسول الله خویشتن را از خوردن عسل و یا در برخی روایات از نزدیکی به ماریه قبطیه منع کرد.
2. زیباست که روایت وارد شده در صحیح بخاری را بخوانیم و شأن نزول آیه را از درون این روایت دریابیم:
عن عائشة رضي الله عنها قالت: كان رسول الله - صلى الله عليه وسلم - يشرب عسلا عند زينب بنت جحش، و يمكث عندها، فواطيت أنا و حفصة على أيتنا دخل عليها فلتقل له:
أكلت مغافير؟ إني أجد منك ريح مغافير، قال: «لا، ولكني كنت أشرب عسلا عند زينب بنت جحش، فلن أعود له، وقد حلفت، لا تخبري بذلك أحدا
ترجمه: عايشه رضي الله عنها مي گويد: رسول الله - صلى الله عليه وسلم - براي خوردن عسل نزد زينب دختر جحش مي رفت و نزد او می ماند. من و حفصه با يكديگر، توافق
كرديم كه هرگاه، رسول خدا - صلى الله عليه وسلم - نزد هر يك از ما آمد، به او بگويد: آيا مغافير (صمغي شيرين و بد بو) خورده اي؟ زيرا از تو بوي مغافير به مشام مي رسد.
پيامبر اكرم - صلى الله عليه وسلم - فرمود: «خير، بلكه نزد زينب دختر جحش، عسل مي خوردم ولي سوگند مي خورم كه ديگر اين كار را نخواهم كرد. و شما هم احدي را از اين
كار، باخبر نسازيد.
و در روايتي دیگر در صحيح بخاري آمده است كه رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فرمود: بلکه نزد زینب دختر جحش عسل نوشیدم و دیگر این کار را نخواهم کرد و سپس آیه :
«يا أَيهَا النَّبِي لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ» تا «إِنْ تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا » در مورد عائشه و حفصه رضی الله عنهما و اینکه راز رسول الله صلی الله علیه و سلم را فاش
کردند نازل شد.
3. برخی از علمای شیعه بر این گفتار معتقد هستند که قول " صَغَتْ قُلُوبُكُمَا " دلالت بر کفر ورزیدن آن دو بزگوار دارد. علامه مجلسی در بحار الاانوار جلد 89 صفحه 65 و
نوری طبرسی در کتاب خویش فصل الخطاب صفحه 313 و همچنین البیاضی در کتاب الصراط المستقیم جلد 3 صفحه 168 چنین نقل می کنند که امام جعفر صادق این آیه را
فقد زاغت قلوبكما می خواند برخی از علمای شیعی با استناد به این گفتار و اینکه زاغت به معنای تمایل به سوی کفر می باشد سعی در کافر خواندن امهات المؤمنین عائشه و حفصه دارند.
علي بن يونس العاملي از علمای به نام شیعه و کسی که الحر العاملی در مدح وی می گوید:
عالما فاضلا محققا مدققا ثقة متكلما شاعرا أديبا متبحرا
در کتاب خود الصراط المستقيم جلد 3 صفحه 168 می نویسد: إن تتوبا إلى الله فقد صغت قلوبكما اي زاغت و الزيغ الكفر
و در کتب دیگر هم بر تاکیید این گفتار سخنانی نوشته شده است.
این ادعا که " زیغ " به معنای کفر است، ادعایی گزاف و پوچ است زیرا زمانی که در کتب فرهنگ لغت عربی مانند تاج العروس و یا لسان العرب جست و جو می کنیم " زیغ "
به معنای " میل " آمده است. الزَيْغُ: الميلُ
هر انسان عاقل و فهیمی که بر آنچه از روایت صحیح بخاری در خطوط بالا آوردیم نظری بدور از تعصب بیافکند این امر بر وی هویدا خواهد شد که این عمل امهات المؤمنین
تنها از روی غیرت زنانه بوده و هیچ ربطی به کفر ورزیدن ندارد.
و این یک امر طبیعی است که هر زنی " میل " دارد محبت شوهر خویش را به سوی خود جلب کند.
ثقة الاسلام کلینی در کتاب خود " کافی" بابی به موضوع غیرت زنان اختصاص داده است و آن را « باب الغیرة النساء » نام نهاده است.
و روایتی بسیار زیبا از امام جعفر صادق علیه سلام نقل می کند که بدین صورت است:
عن إسحاق بن عمار قال: قلت لأبي عبد الله ( عليه السلام ) : المرأة تغار على الرجل تؤذيه ، قال : ذلك من الحب
اسحاق بن عمار می گوید به ابی عبدالله گفتم که زن بر مرد غيرتي ميشود و به او آسیب می رساند، ابی عبدالله در جواب گفت: اين کار به خاطر محبتی است که به مرد دارد.
از طرفی همه ما داستان حضرت ابراهیم علیه سلام و غیرتی شدن حضرت ساره نسبت به حضرت هاجر علیهما السلام را شنیده ایم و از آنجا که نمی خواهیم نوشتارمان به درازا
بکشد از نقل کردن آن صرف نظر می کنیم. محمد باقر الكجوري از علمای صاحب نام قرن سیزده شیعه در کتابش الخصائص الفاطمية صفحه 609 در مورد غیرت حضرت ساره می گوید:
غيرة سارة وحسدها فهو من مقتضيات الطبيعة البشرية، و هي ليست معصومة، غیرت و حسد حضرت ساره از مقتضیات طبیعت بشری است و او معصوم نیست.
بله! کسی بر این امر که غیرت زن از جمله ویژگی های اخلاقی انسان ها است هیچ شکی ندارد چرا که هر زنی سعی دارد محبت همسر خویش را به سوی خویش جلب کند زیرا
زن می داند که شوهر نمی تواند محبت خویش را به طور مساوی بین همسرانش تقسیم کند و برای همین است که هریک سعی می کند محبت شوهر خویش را به سوی خود جلب
کند. الله جل جلاله در قرآن می فرماید: وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَينَ النِّسَاءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ (النساء/129) شما هرگز نمي*توانيد (از نظر محبت قلبي) در ميان زنان، عدالت برقرار
کنيد، هر چند کوشش نماييد!

پس طبیعی هست که هریک از زنان سعی در جلب محبت همسر خویش نماید.
اجازه بدهید برای تأیید سخنان خود در مورد غیرت زنان به روایتی در صحیح بخاری اشاره کنیم حدیث 5211:
عن عائشة رضي الله عنها: أن النبي - صلى الله عليه وسلم - كان إذا خرج أقرع بين نسائه، فطارت القرعة لعائشة وحفصة، وكان النبي - صلى الله عليه وسلم - إذا كان بالليل سار مع
عائشة يتحدث، فقالت حفصة: ألا تركبين الليلة بعيري وأركب بعيرك، تنظرين وأنظر، فقالت: بلى، فركبت. فجاء النبي - صلى الله عليه وسلم - إلى جمل عائشة وعليه حفصة، فسلم عليها، ثم سار حتى نزلوا، و افتقدته عائشة، فلما نزلوا جعلت رجليها بين الإذخر، وتقول: يا رب سلط علي عقربا أو حية تلدغني، و لا أستطيع أن أقول له شيئا.
ترجمه: از عايشه رضي الله عنها روايت است كه هرگاه، نبي اكرم - صلى الله عليه و سلم - مي خواست به مسافرت برود، ميان همسرانش، قرعه كشي مي كرد. يك بار، قرعه به نام
عايشه و حفصه افتاد. عادت آن حضرت - صلى الله عليه و سلم - بر اين بود كه شب ها در مسير راه، كنار عايشه رضي الله عنها حركت مي كرد
و با او صحبت مي نمود. حفصه به
عايشه گفت: آيا امشب، تو بر شتر من سوار نمي شوي تا من شتر تو را سوار شوم و شتران يكديگر را تجربه كنيم؟
عايشه گفت : بلي، و بر شتر حفصه، سوار شد. نبي اكرم - صلى الله عليه و سلم - بسوي شتر عايشه آمد و به او سلام كرد در حالي كه حفصه بر آن سوار بود. سپس به مسيرش
ادامه داد تا اينكه توقف كردند. و از آنجائي كه عائشه رضي الله عنها همراهي پيامبر را از دست داد، هنگام توقف، پاهايش را ميان گياهان اذخر گذاشت و گفت: پروردگارا! عقرب يا ماري بر من مسلط گردان تا مرا نيش زند.
عايشه مي گويد: (چون خودم مقصر بودم) نمي توانستم به رسول الله - صلى الله عليه و سلم - چيزي بگويم.
دوستان بزرگوار غیرت یک امر فطری هست. زمانی که یک مرد معمولی دو همسر اختیار می کند هریک از آن دو سعی می کنند شوهر خویش را به سوی خود جذب کنند. حال
بنگرید تلاش امهات المؤمنین را که همسرشان رحمة للعالمین و رسول امین بودند.
4. امهات المؤمنین نیز پس از اینکه مورد سرزنش رسول الله صلی الله علیه و سلم قرار گرفتند توسط الله به سوی توبه دعوت داده شدند" إن تتوبا إلى الله " پس آنها نیز به سوی الله
توبه کردند و از کرده خویش پشیمان گشتند
شیعه می گوید آن دو بزرگوار از ترس مطلقه شدن توبه کردند و این ادعایی بس بی ارزش است چرا که این الله است که از قلوب بندگان خویش آگاه است.
این ادعای شیعه بدان سبب است که اگر آن دو بزرگوار توبه نمی کردند شرط خداوند اجرا می شد یعنی رسول الله آنها را طلاق می داد و زنانی با ویژگی هایی که الله در قرآن بیان
نموده نصیبش می گشت:
ِانْ طَلَّقَكُنَّ أَنْ يبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيرًا مِنْكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَيبَاتٍ وَأَبْكَارًا(التحريم/5)
حال تاریخ را بنگرید، آیا رسول الله صلی الله علیه و سلم همسران خویش را طلاق داد یا آن ها را نزد خویش نگاه داشت؟؟
قرآن همچو نور است و در دل های تاریک روشنایی ایجاد می کند.
حال ما می خواهیم از کسانی که تعصب را در پیش گرفته اند سوالی بپرسیم: آیا رسول الله خواست همسران خویش را بر رضایت خدای خویش ترجیح داده است؟؟
چرا که پروردگار در می فرماید: يا أَيهَا النَّبِي لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ (التحريم/1) اي پيامبر! چرا چيزي را که خدا بر تو حلال کرده بخاطر جلب رضايت
همسرانت بر خود حرام مي*کني؟!
اگر بخواهیم همچو برخی افراد با تفسیر به میل عائشه و حفصه را کافر بدانیم پس باید به این نکته هم اعتراف کنیم که رسول الله صلی الله علیه و سلم نیز خواسته آن دو را بر
خواسته الله افضلیت داد و این بر خلاف نص صحیح قرآن است که:
يا أَيهَا النَّبِي اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ (الأحزاب/1) اي پيامبر! تقواي الهي پيشه کن و از کافران و
منافقان اطاعت مکن.
آیا زیبا می نماید که بگوییم رسول الله تقوی نداشته و از کفار و منافقین تبعیت می نموده؟؟
از طرفی الله خطاب به نوح می فرماید: إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ(هود/46) من به تو اندرز مي*دهم تا از جاهلان نباشي.
حال زیباست که ما حضرت نوح را جز جاهلان بدانیم؟؟
5. برای یک شخص مسلمان جایز نیست زن کافر را نزد خود نگه بدارد کجا برسد به رسول الله صلی الله علیه واله وسلم الله می فرماید : وَلَا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الْكَوَافِرِ (الممتحنة/10) هرگز زنان کافر را در همسري خود نگه نداريد.
ملا فتح الله كاشاني از مفسرین به نام قرن دهم شیعه در تفسیرش منهج الصادقين في إلزام المخالفين، ج‏9، ص: 253 در تفسیر این آیه می گوید : وَ لا تُمْسِكُوا و چنگ مزنيد بِعِصَمِ
الْكَوافِرِ به عقدهاى زنان كافره يعنى بايد كه ميان شما و ايشان هیچ علاقه ای و هیچ زوجیتی وجود نداشته باشد.
و کلمه عصمت برای منع کردن آمده است و تسمیه نکاح به آن از
این جهت هست که منکوحه در عصمت زوجه و حباله او است
و روایت شده که بعد از نازل شدن این آیه آن دسته از صحابی که همسرانی کافر داشتند آنها را طلاق دادند. حال آیا
رسول الله بر خلاف دستور الله عمل نموده و همسران کافر خویش را نزد خود نگاه داشته؟؟
اگر کسی بگوید که پایم لغزید و زمین خوردم شیعه چنین نتیجه گیری می کند:
لغزیدن = گناه کردن
زمین خوردن = دیوانگی! چرا که به جای میوه خوردن زمین خورده است.
بله بزرگواران، شیعه از جمله " صغت قلوبکما " کفر عائشه و حفصه را برداشت می کند. حال بماند آن تفسیری که به امام جعفر صادق نسبت می دهند و از این آیه چنان برداشت
می کنند که امهات المؤمنین قصد داشتند با ریختن سم در غذای پیامبر وی را بکشند و باید به خاطر این تصمیم توبه کنند.
6. امهات المومنین الله و رسول را بر دنیا و ما فی ها ترجیح دادند.
الله می فرماید : يا أَيهَا النَّبِي قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَينَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا(الأحزاب/28)
اي پيامبر! به همسرانت بگو: «اگر شما زندگي دنيا و زرق و برق آن را مي*خواهيد بياييد با هديه*اي شما را بهره*مند سازم و شما را به طرز نيکويي رها سازم!
وَإِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا(الأحزاب/29)
و اگر شما خدا و پيامبرش و سراي آخرت را مي*خواهيد، خداوند براي نيکوکاران شما پاداش عظيمي آماده ساخته است.»
در صحیح بخاری جلد 6 صفحه 23 روایتی بسیار زیبا آمده است که اوج کمال در ایمان ام المؤمنین را نشان می دهد:
ام المؤمنین عائشه چنین می گوید:
رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم نزد من آمد و فرمود : من مسأله*ای را با تو در میان می*گذارم، و تا با پدر و مادرت مشورت نکرده*ای در تصمیم*گیری عجله نکن. حضرت عائشه گفت: این مسأله چیست؟ پیامبر خداص این آیه را تلاوت
نمود:
يا أَيهَا النَّبِي قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَينَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا(الأحزاب/28)
اي پيامبر! به همسرانت بگو: «اگر شما زندگي دنيا و زرق و برق آن را مي*خواهيد بياييد با هديه*اي شما را بهره*مند سازم و شما را بطرز نيکويي رها سازم!
وَإِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا(الأحزاب/29)
و اگر شما خدا و پيامبرش و سراي آخرت را مي*خواهيد، خداوند براي نيکوکاران شما پاداش عظيمي آماده ساخته است.»
حضرت عایشه به سرعت پاسخ داد: ای رسول خدا! آیا در مورد تو با پدر و مادرم مشورت کنم؟ من می*دانم پدر و مادرم به من دستور نمی*دهند از تو جدا شوم ... من، خدا، پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم و سرای آخرت را می*خواهم.»
رسول الله این چنین همسران خویش را در انتخاب آزاد می گذتشت و همسران مبارکش نیز چنین به زیبایی پاسخ آن حضرت صلی الله علیه و سلم را می دادند و الله و رسول را بر دار فانی ترجیح دادند و از تک تک لحظات با رسول الله بودن لذت
می بردند.
همسران رسول الله صلی الله علیه و سلم معصوم نبودند که از گناه کردن مبرا باشند و فراموش نکنید که إن الحسنات یذهبن السیئات (هود/144) حسنات، سيئات (و آثار آنها را) از بين مي*برند؛
از طرفی هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که رسول الله امت خویش را به ازدواج با همسرانی مسلمان و با ایمان دعوت کند و خود برای خویش زنان بی دین ویا بی ایمان انتخاب کند وعمر خود را در کنار این زنان بی ایمان به پایان برساند.
باتشكر از سید ابوبکر بابت ترجمه
باتشکر از ابوعبیده بابت ویرایش

دوست عزیز

سلام

کدام فرقه این گناه فاحش را کرده و نسبت کفر به ام المونین داده است؟:Gol:

تازه بهتر است یک مبحث را تمام کرده و بعد مطلب جدید ارائه کنید!!!

اگر تعصب نداشته و جواب واضحی دارید!!!

ZiRz@MiN;171831 نوشت:
برخی از فرقی که خود را اسلامی می دانند با استناد به آیات سوره تحریم و برخی برداشت های نادرست حضرت عائشه و حفصه رضی الله عنهما را کافر می خوانند و با این بهانه دست به سب و نفرین آن دو بزرگوار می زنند.

برای این بیانات باید سند بیاورید

البته بعد از انکه گفتید چه کسی گفته انان از دین خارج شده اند

سند بیاورید لطفا
:Gol:

و البته بهتر است از منابع مشترک باشد!
(احادیث مورد اتفاق)

یه نمونه کوچیک از جناب آقای مجلسی براتون میارم:

نقل قول:
تازه بهتر است یک مبحث را تمام کرده و بعد مطلب جدید ارائه کنید!!!

اگر تعصب نداشته و جواب واضحی دارید!!!

من مبحثی را شروع نکرده ام که بخواهم تمام کنم.

سوالی ساده پرسیدم که دوستان از پاسخ دادن عاجز ماندند.
در اینجا هم تنها یک مقاله درج نموده ام و قصد شروع بحث با کسی ندارم.

zirz@min;171831 نوشت:
همسران رسول الله صلی الله علیه و سلم مادران مؤمنان هستند. اما این مادران از عصمت به دور بوده اند و در برخی از آیات قرآن توبیخ شده اند همانگونه که در برخی دیگر از ...

با سلام و عرض ادب
در خصوص جناب ام المؤمنین عایشه سوالاتی وجود دارد که قابل تامل است.
1- اهل سنت در صدد آن بوده و هستند که ایشان را افضل زنان پیامبر صلی الله علیه و آله و دارای مناقب بدانند، اما سوال این است در آیات قرآن کریم آیه ای یافت می شود که دلالت بر فضیلت ایشان داشته باشد؟ آیا در روایات منقوله از طرق اهل سنت مقامی بالاتر از هریسه نسبت به سایر غذاها(فضل عائشه علی النساء کفضل الثرید علی سائر الطعام؛بخاری مناقب عایشه) یافت می شود؟ اگر شما سراغ دارید نکاتی از مکارم اخلاق و مجاهده و ایثار ایشان در زمان حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را بیان بفرمائید.

2- آنچه در قرآن در مورد این دو زوجۀ گرامی رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده ،چیزی جز مذمت نیست با نگاهی گذرا به سورۀ تحریم (آیا 3الی6) که به اجماع مفسرین در حق عایشه و حفصه است به نکاتی دست می یابیم:

1- این دو همسر راز نگه دار نبوده اند آنهم راز خانۀ رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و این امر کاشف از عدم وفاداری آنها به پیامبر صلی الله علیه و آله است.

2- عدم وقوف به مقام رسالت، چه اینکه وقتی رسول اکرم او را از خبرچینی اش مطلع می سازد با حالت تعجب می پرسد چه کسی تو را با خبر ساخت؟

3- این افراد مرتکب گناه شدند، گناهی که قلبهای آنها را از حق منحرف ساخت، لذا برای جبران آن می فرماید توبه کنید!
«اگر شما از كار خود توبه كنيد، و دست از آزار پيامبر صلی الله علیه و آله برداريد به سود شما است، زيرا دلهاى شما با اين عمل از حق منحرف گشته، و به گناه آلوده شده: (إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما).
«صغت» از ماده«صغو» (بر وزن عفو) به معنى متمايل شدن به چيزى است لذا مى‏گويند: صغت النجوم يعنى ستارگان، متمايل به سوى مغرب شدند"، به همين جهت واژه«اصغاء»، به معنى گوش فرا دادن به سخن ديگرى آمده است، و منظور از" صَغَتْ قُلُوبُكُما" در آيه مورد بحث، انحراف دلهاى آنها از حق به سوى گناه بوده است.


4- قرآن کریم به شدت عمل آنها را مورد نکوهش قرار می دهد و آنها را تحدید می نماید:«اگر شما دو نفر بر ضد او دست به دست هم دهيد كارى از پيش نخواهيد برد، چرا كه خداوند مولى و ياور او است، و همچنين جبرئيل و مؤمنان صالح، و فرشتگان نيز بعد از آنها پشتيبان او هستند«وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِيلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهِيرٌ».
اين تعبير، نشان مى‏دهد كه تا چه حد اين ماجرا در قلب پاك پيامبر صلی الله علیه وآله و روح عظيم او تاثير منفى گذاشت، تا آنجا كه خداوند به دفاع از او پرداخته و با اينكه قدرت خودش از هر نظر كافى است، حمايت جبرئيل و مؤمنان صالح و فرشتگان ديگر را نيز اعلام مى‏دارد.
در آیات بعدی آیۀ دیگری است که توجه به آن لازم است:

«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ يُغْنِيا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ قِيلَ ادْخُلا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِين؛[1]خداوند براى كسانى كه كافر شده‏اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خيانت كردند و ارتباط با اين دو (پيامبر) سودى به حالشان (در برابر عذاب الهى) نداشت، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شويد همراه كسانى كه وارد مى‏شوند.

شوکانی سلفی در ذیل آیۀ شریفه می گوید آیه در مقام تحذیر عایشه و حفصه است:
«و قال يحيى بن سلام: ضرب اللّه مثلا للذين كفروا يحذّر به عائشة و حفصة من المخالفة لرسول اللّه صلّى اللّه عليه و سلّم حين تظاهرتا عليه».[2]

[1].التحریم/10.

[2].فتح القدیر، شوکانی،ج5،ص305.

5- عمل آنها به گونه ای زشت بوده که مستحق طلاق بوده اند (عَسى‏ رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَكُنَّ أَنْ يُبْدِلَهُ أَزْواجاً خَيْراً مِنْكُنَّ مُسْلِماتٍ مُؤْمِناتٍ قانِتاتٍ تائِباتٍ عابِداتٍ سائِحاتٍ ثَيِّباتٍ وَ أَبْكاراً).اميد است كه اگر او شما را طلاق دهد، پروردگارش به جاى شما همسرانى بهتر براى او قرار دهد، همسرانى مسلمان، مؤمن، متواضع، توبه كار، عابد، هجرت‏كننده، زنانى غير باكره و باكره.
که این بیان قرآن کریم ناظر به آن است که این اوصاف در این دو همسر وجود نداشته و در همان زمان زنانی با کمالات بسیار بالا در بین زنان مومنین وجود داشته اند.

6- در آیۀ(إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما).اصل انحراف آنها از حق، که مصداق اتم آن وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود مسلم است.
اما سوال این است که این دو همسر موفق به توبۀ واقعی شدند یا خیر؟ما در مورد حفصه قضاوت نمی کنیم اما در مورد ام المؤمنین عایشه امر بسی آشکار است.قرآن کریم به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله دستور داده بود که « وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتِينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَا»؛و در خانه‏هاى خود بمانيد، و همچون دوران جاهليّت نخستين (در ميان مردم) ظاهر نشويد، و نماز را برپا داريد، و زكات را بپردازيد، و خدا و رسولش را اطاعت كنيد.

اما عایشه با این دستور مخالفت کرد، آنهم چگونه مخالفتی رهبری گروه مخالف با حکومت امیر المؤمنین علی علیه السلام را به عهده گرفت و پیمان شکنان را به دور خود جمع نمود و آغاز گر جنگی شد که نتیجه آن به کشته شدن بیش از 18 هزار نفر انجامید؟!
در حالی که در روایات و سنت قطعی فریقین می خوانیم:

1- «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة؛ من مات و لیس فی عنقه بیعية مات میتة جاهلیة.صحیح مسلم».
2- «علی مع الحق و الحق معه یدور حیث دار ولن یفترقا حتی یردا علی الحوض؛علی مع القرآن والقران معه لا یفترقان حتی یردا علی الحوض.مستدرک حاکم و...».
3- «قَالَ عَلِىٌّ وَالَّذِى فَلَقَ الْحَبَّةَ وَبَرَأَ النَّسَمَةَ إِنَّهُ لَعَهْدُ النَّبِىِّ الأُمِّىِّ -صلى الله عليه وسلم- إِلَىَّ أَنْ لاَ يُحِبَّنِى إِلاَّ مُؤْمِنٌ وَلاَ يُبْغِضَنِى إِلاَّ مُنَافِقٌ؛امام علی «علیه السلام» فرمودند سوگند به آن کس که دانه را (در نخستین جنبش حیات) در زیر زمین شکافته و آدمیان را آفریده همانا عهدي از پيغمبر است به من: دوستت نميدارد مگر مومن و دشمنت نميدارد مگر منافق.[1]

و متاسفانه عایشه نه تنها امام زمان خود را نشناخت بلکه با او که نفس پیامبر صلی الله علیه و آله بود و محبت و اطاعتش بر همه واجب بود به جنگ پرداخت که این عمل بالاترین درجه بغض و دشمنی به طرف خواهد بود.
و باز در آینده ای نزدیک وقتی خبر شهادت آنحضرت را برای وی به ارمغان آوردند شاد و خرسند شد و سروده ای خواند:« او (علی) اگر چه در موقع مرگ از ما دور بود ولی زنده باد جوانی که مژدۀ مرگ او را به ما داد و مسرورمان ساخت».

و باز در آینده ای نه چندان دور از دفن ریحانۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله در کنار جد خود ممانعت به عمل آورد و در حضور او جنازۀ مطهرش را تیر باران نمودند.

آیا این موارد که شمۀ ای از کارهای ام المؤمنین است موجبات ایذاء و ناراحتی و غضب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را به همراه نیاورده است؟«إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِينا.الاحزاب/57».

و شاید به خاطر همین امور بود که به هنگام مرگ خویش گفت«قالت عایشة و کان تحدث نفسها ان تدفن فی بیتها مع رسول الله صلی الله علیه و آله و ابی بکر فقالت: انی احدثت بعد رسول الله صلی الله علیه و آله حدثا، فدفنونی مع ازواجه، فدفنت بالبقیع»؛[2]عايشه در وقت مرگ مي‏گفت: همانا من بعد از رسول خدا- صلي الله عليه و آله و سلم- حرکاتي انجام دادم که نبايد انجام مي‏شد، مرا با همسران پيامبر- صلي الله عليه و آله و سلم- دفن ‏کنيد و ذهبي در مستدرک گفته است: منظور عايشه از حوادث، رفتن او به جنگ جمل مي‏باشد.

[1].صحیح مسلم، باب الدلیل علی ان حب الانصار و علی رضی الله عنهم من الایمان ،ح144،ص62،تک جلدی چاپ دارالفکر.

[2].مستدرک حاکم، ج4ص6.

اما در مورد کافر بودن عایشه
ما در مورد ام المؤمنین عایشه قضاوت نمی کنیم اما توجه شما را به سه نکته جلب می کنم.

الف) کفر در اصطلاح به دو معنا آمده است :
1- کفر فقهی: که موجبات آن در فقه ذکر شده است.
2- کفر اعتقادی :که ممکن است افرادی به حسب ظاهر مسلمان باشند و احکام اسلامی در حق آنها هم جاری باشد (همچون منافقین) اما در اخرت بهره ای از اسلام نخواهند داشت.که مراد از بسیاری از احادیث چنین کفری است.

ب) در داستان اصحاب رده جرم اصلی ارتداد و خروج از اسلام نپرداختن زکات به حکومت بود که با تحقق چنین امری(که شاید خلیفه را خلیفه مشروع نمی دانستند) ابوبکر دستور جنگ با آنها را داد و همانند کفار(کفر فقهی) با آنها برخورد شد.

ج) قندوزی حنفی و دیگران با سندي به نقل از عايشه روایت نموده اند: پيامبر- صلي الله عليه و آله و سلم- فرمود: «ان الله قد عهد الي من خرج علي علي فهو کافر في النار»[1] خداوند به من فرمود: هر کس بر ضد علي- عليه‏السلام- قيام کند، او کافر و در آتش است.
از عایشه پرسیدند: با این حال چگونه علیه او خروج نمودی؟وی در جواب گفت این حدیث را به یاد نداشتم تا اینکه در بصره به یاد آن افتادم ومن از خدا طلب مغفرت می طلبم؟! «أنا نسيت هذا الحديث يوم الجمل حتى ذكرته بالبصرة ، وأنا أستغفر الله».
موفق باشید

[1].ینابیع المودة، ج2ص275.

ما نمی گوییم عایشه کافر بوده اگر کسی هم می گوید شاید این احادیث اهل سنت را دیده
«ابوبکر صدیق به علی بن ابی طالب رسید، پس ابوبکر در روی علی تبسّم کرد. علی پرسید: سبب تبسّم تو چیست؟ گفت: شنیدم پیامبر را که می گفت:هیچ کس بر صراط نمی گذرد جز کسی که علی برایش گذرنامه صادر کرده باشد».(1)
«ابوبكر گفت: رسول خدا در خيمه بر فرشي عربي نشسته و تكيه داده بود، علي و فاطمه و حسن و حسين نيز در خيمه بودند، فرمود: اي مسلمانان، هر كس با اهل خيمه دوست باشد من با او دوست هستم و هر كس با آنان دشمن باشد من با آنان دشمنم. آنان را دوست ندارد مگر آن كه ولادتي پاك دارد و دشمن نيست با آنان مگر آن كه ولادتي ناپاك دارد»(2)
علامه شمس الدين جزري شافعي مي‌نويسد: «از عباده بن صامت نقل است که گفت: ما فرزندان خود را با دوستى على بن ابى طالب(ع) مى‌آزموديم، و اگر يكى از آنان على(ع) را دوست نمى‌داشت، پى مى‌برديم كه نامشروع است»- الجزري الشافعي، أبي الخير شمس الدين محمد بن محمد، أسني المطالب في مناقب سيدنا علي بن أبي طالب كرم الله وجهه؛ ص57 ـ 58. ابن عساکر از رسول خدا(ص) روايت مي كند: «انّ ابن الزّنا یعرف ببغضه علیاً... همانا زنا زاده با بغض خود نسبت به علی شناخته می شود»-(3) ارواح شقی و بدسابقه در «عالم ذَر»، به نطفه های ناپاک حیض یا زنا ملحق می شوند و از صفات بارز ایشان دشمنی با چهارده معصوم است. اگر کینه ورزان چهارده معصوم(س) دربارۀ خود در این زمینه اندکی تحقیق نمایند، از دریافتن حقیقت شگفت زده خواهند گشت. دربارۀ عالم ذر، در بخش «گمشدۀ مؤمن؛ سنتهای حاکم بر هستی و وجود انسان» توضیحاتی ارائه شده است.
«علیُ مع القرآن و القرآن مع العلی لایفترقا حتی یردا علی الحوض...علی با قرآن است، و قرآن با علی است و این دو جدا نمی شوند تا نزد حوض(کوثر) به من رسند».(4)
واحادیث از این قبیل اهل تسنن زیاد نقل کرده اند
عایشه نیز علیه حضرت علی علیه السلام جنگ جمل را راه انداخته و دشمنی ورزیده
این احادیث اهل سنت را بگذار ید کنار جنگ جمل ببیند چه نتیجه ای می گیرید
1. ابن السمان در ص137 الموافقه، و ابن حجر در ص195 الصواعق المحرقه، و ابن المغازلی شافعی در ص119 مناقب علی بن ابی طالب، نقل کرده اند از قیس بن حازم.
2.-العاصمي المكي، عبد الملك بن حسين بن عبد الملك الشافعي، سمط النجوم العوالي في أنباء الأوائل والتوالي؛ج 3،ص 44.
3. تاریخ دمشق؛ ج ۱۷، ص۳۷۱.
4.حاكم از امّ سلمه روایت كرده و سپس نوشته است: « این حدیثی صحیح الإسناد است و ابوسعید تیمی عقیصاء هم ثقه و مورد اطمینان است، اما این روایت را مسلم و بخاری در صحیح خود نیاورده‌اند» -المستدرك؛ ج3 ،ص124 ،ح 628- المعجم الصغیر؛ ج1 ،ص255- الصواعق المحرقه؛ 74، ط. المیمنه بمصر-تاریخ الخلفاء للسیوطی؛ ص116 و ص162-فیض القدیر؛ ج4 ص356 -مناقب الخوارزمی؛ ص176 ص214- فرائد السمطین؛ ج1 ،ص177،ح140 و...

ما نمی گوییم عایشه کافر بوده اگر کسی هم می گوید شاید این احادیث اهل سنت را دیده
«ابوبکر صدیق به علی بن ابی طالب رسید، پس ابوبکر در روی علی تبسّم کرد. علی پرسید: سبب تبسّم تو چیست؟ گفت: شنیدم پیامبر را که می گفت:هیچ کس بر صراط نمی گذرد جز کسی که علی برایش گذرنامه صادر کرده باشد».(1)
«ابوبكر گفت: رسول خدا در خيمه بر فرشي عربي نشسته و تكيه داده بود، علي و فاطمه و حسن و حسين نيز در خيمه بودند، فرمود: اي مسلمانان، هر كس با اهل خيمه دوست باشد من با او دوست هستم و هر كس با آنان دشمن باشد من با آنان دشمنم. آنان را دوست ندارد مگر آن كه ولادتي پاك دارد و دشمن نيست با آنان مگر آن كه ولادتي ناپاك دارد»(2)
علامه شمس الدين جزري شافعي مي‌نويسد: «از عباده بن صامت نقل است که گفت: ما فرزندان خود را با دوستى على بن ابى طالب(ع) مى‌آزموديم، و اگر يكى از آنان على(ع) را دوست نمى‌داشت، پى مى‌برديم كه نامشروع است»- الجزري الشافعي، أبي الخير شمس الدين محمد بن محمد، أسني المطالب في مناقب سيدنا علي بن أبي طالب كرم الله وجهه؛ ص57 ـ 58. ابن عساکر از رسول خدا(ص) روايت مي كند: «انّ ابن الزّنا یعرف ببغضه علیاً... همانا زنا زاده با بغض خود نسبت به علی شناخته می شود»-(3) ارواح شقی و بدسابقه در «عالم ذَر»، به نطفه های ناپاک حیض یا زنا ملحق می شوند و از صفات بارز ایشان دشمنی با چهارده معصوم است. اگر کینه ورزان چهارده معصوم(س) دربارۀ خود در این زمینه اندکی تحقیق نمایند، از دریافتن حقیقت شگفت زده خواهند گشت. دربارۀ عالم ذر، در بخش «گمشدۀ مؤمن؛ سنتهای حاکم بر هستی و وجود انسان» توضیحاتی ارائه شده است.
«علیُ مع القرآن و القرآن مع العلی لایفترقا حتی یردا علی الحوض...علی با قرآن است، و قرآن با علی است و این دو جدا نمی شوند تا نزد حوض(کوثر) به من رسند».(4)
واحادیث از این قبیل اهل تسنن زیاد نقل کرده اند
عایشه نیز علیه حضرت علی علیه السلام جنگ جمل را راه انداخته و دشمنی ورزیده
این احادیث اهل سنت را بگذار ید کنار جنگ جمل ببیند چه نتیجه ای می گیرید
1. ابن السمان در ص137 الموافقه، و ابن حجر در ص195 الصواعق المحرقه، و ابن المغازلی شافعی در ص119 مناقب علی بن ابی طالب، نقل کرده اند از قیس بن حازم.
2.-العاصمي المكي، عبد الملك بن حسين بن عبد الملك الشافعي، سمط النجوم العوالي في أنباء الأوائل والتوالي؛ج 3،ص 44.
3. تاریخ دمشق؛ ج ۱۷، ص۳۷۱.
4.حاكم از امّ سلمه روایت كرده و سپس نوشته است: « این حدیثی صحیح الإسناد است و ابوسعید تیمی عقیصاء هم ثقه و مورد اطمینان است، اما این روایت را مسلم و بخاری در صحیح خود نیاورده‌اند» -المستدرك؛ ج3 ،ص124 ،ح 628- المعجم الصغیر؛ ج1 ،ص255- الصواعق المحرقه؛ 74، ط. المیمنه بمصر-تاریخ الخلفاء للسیوطی؛ ص116 و ص162-فیض القدیر؛ ج4 ص356 -مناقب الخوارزمی؛ ص176 ص214- فرائد السمطین؛ ج1 ،ص177،ح140 و...

استاد بزرگوار جناب عماد لطف کنید متن عربی روایات رو ارائه بدین...

البته برای مطالعه شخصی خودم می خوام چرا که تضعیف کردن روایاتی که خیلی وقتا دوستان اشاره می کنند بسیار سهل هست

دوست عزیز جنگ جمل یعنی مخالفت کامل با جانشین رسول خدا (ص) که پدر ام المومنین هم در غدیر حضور داشتند و به جای یکبار بیعت سه بار بیعت کردند با مولا علی (ع)

سلام
:khandidan:

اینا زیر زمین اند

:Nashnidan::badbakht::khobam::aatash:

موضوع قفل شده است